Рішення
від 21.11.2017 по справі 676/79/17
КАМ'ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ



Справа № 676/79/17

Номер провадження 2/676/1389/17

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 листопада 2017 р. Кам'янець-Подільський міськрайонний суд

Хмельницької області

в складі: головуючого судді Вдовичинського А.В.,

секретаря Роговської О.О.

з участю прокурора Михальчук О.Г.

представника відповідача ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Кам`янець-Подільський справу за позовом заступника керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави до ОСОБА_2, Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації, третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, -

встановив:

заступник керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури звернувся з позовом в інтересах держави до ОСОБА_2, Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації, третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки. До початку розгляду судом справи по суті позивач шляхом подання письмової заяви змінив предмет позову. В обгрунтування уточнених позовних вимог заступник керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури вказуэ, що розпорядженням Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації №340/2006р від 07.04.2006 р. ОСОБА_2 передано в користування (оренду) земельну ділянку із земель запасу Староушицької селищної ради ради Кам‘янець-Подільєького району, що розташована за межами населеного пункту, загальною площею 15,5129 га, для ведення фермерського господарства. На підставі вказаного розпорядження між Кам'янець-Подільського районною державною адміністрацією та ОСОБА_2 19.04.2006 укладено договір оренди землі та надано земельну ділянку із земель запасу Староушицької селищної ради ради Кам'янець-Подільського району, що розташована за межами населеного пункту, загальною площею 15,5129 га, для ведення фермерського господарства. Вказаний договір зареєстровано та в книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 04.04.2007 за №0407755580006. Порушення вимог чинного законодавства при укладанні договорів оренди землі, зокрема визначення, розміру орендної плати без проведення нормативної грошової оцінки землі та усупереч вимог Податкового кодексу України, зумовлює ненадходження відповідних грошових коштів до Державного бюджету України, що в умовах сьогодення негативно впливає на соціально-економічний розвиток держави в цілому. Після пред'явлення прокуратурою позову до суду відповідачем по справі - ОСОБА_2 проведена та затверджена нормативна грошова оцінка вищевказаної спірної земельної ділянки. Прокурор просить суд винести рішення яким: внести наступні зміни до договору оренди землі від 19.04.2006, укладеного між Кам'янець-Подільською районною державною адміністрацією та ОСОБА_2, зареєстрованим в Кам'янець-Подільському районному відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 04.04.2007 за №0407755580006: п. 4 Договору викласти у наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Грошова плата вноситься щомісячно в рівних частинах від річної суми на розрахунковий рахунок Староушицької селищної ради Кам'янець-Подільського району Хмельницької області до тридцятого числа наступного місяця»; сплачені позивачем суми судового збору в розмірі 1378 гривень стягнути з відповідачів на користь держави та зарахувати на рахунок прокуратури Хмельницької області. В суді прокурор уточнені позовні вимоги підтримав, просить їх задоволити. Суду прокурор пояснив, що до укладання зазначеного договору оренди відповідачами не було проведено нормативну грошову оцінку земельної ділянки переданої в оренду, що є порушенням діючого законодавства.

Представник відповідача – ОСОБА_2 в суді уточнені позовні вимоги визнав, не заперечив щодо їх задоволення. Суду представник пояснив, що його довірителем проведено в 2017 р. нормативно-грошову оцінку земельних ділянок які перебувають в нього в оренді.

Представник відповідача - Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації в судове засідання не з‘явився, про розгляд справи неодноразово повідомлявся судовими повістками, причини неявки суду не повідомив. Суд вважає за можливе справу розглянути без його участі на підставі наявних в справі доказів.

Представник третьої особи - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в судове засідання не з‘явився, направив суду заяву про розгляд справи без його участі.

Заслухавши пояснення прокурора, представника відповідача, вивчивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Розпорядженням Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації № 340/2006р від 07.04.2006 р. ОСОБА_2 передано в користування (оренду) земельну ділянку із земель запасу Староушицької селищної ради ради Кам'янець-Подільського району, що розташована за межами населеного пункту, загальною площею 15,5129 га, для ведення фермерського господарства(а.с.16). На підставі вказаного розпорядження між Кам'янець-Подільською районною державною адміністрацією та ОСОБА_2 19.04.2006 р. укладено договір оренди землі та передано в оренду земельну ділянку із земель запасу Староушицької селищної ради Кам'янець-Подільського району, що розташована за межами населеного пункту, загальною площею 15,5129 га, для ведення фермерського господарства(а.с.8-9). Вказаний договір зареєстровано в Кам'янець-Подільському районному відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис від 04.04.2007 за №0407755580006. Згідно приєднаної до справи експлікації земель, вбачається, що земельна ділянка складається з двох частин, перша площею 6,0707 га, друга площею – 9,4422 га. Вказаним земельним ділянкам присвоєно кадастрові номери № 6822455800:04:008:0003 та № 6822455800:04:002:0004. Факт приймання земельних ділянок в користування підтверджується актом приймання та передачі земельної ділянки від 19.04.2006 р.(а.с.12).

08.09.2008 р. між сторонами договору було укладено додаткову угоду якою було викладено в новій редакції п.4 договору «орендна плата» та вказано, що орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі на розрахунковий рахунок Староушицької селищної ради в розмірі 3102,58 грн. на рік за всю площу з послідуючою індексацією.

Відповідно до ч.1 ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За змістом ч.1 ст.15 закону «Про оренду землі», однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог стст.4-6, 11, 17, 19 цього закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Відповідно до ст.21 закону «Про оренду землі» орендна плата— це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється законом «Про оплату за землю», та перевищувати 10% їх нормативної грошової оцінки.

Частиною 1 п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України і ч.1 ст.13 закону «Про оцінку земель» передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов’язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (ст.1 закону «Про оцінку земель»).

Враховуючи вищевказане можна дійти висновку, що обов’язок щодо плати за оренду землі є нормативно врегульованим і не може визначатися чи змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням.

Судом установлено, що при укладенні договору оренди земельної ділянки між сторонами нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності не проводилась. Проведена вона фактично в жовтні 2017 р. і складає: для земельної ділянки площею 6,0707 га, кадастровий номер 6822455800:04:002:0098 – 81312,51 грн.; для земельної ділянки площею 9,4422 га, кадастровий номер 6822455800:04:002:0004 – 58641,93 грн. Зазначені обставини підтверджуються приєднаними представником відповідача ОСОБА_2 до матеріалів справи копіями технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок(а.с.124-134).

Відповідно до ст. 288.4 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно зі ст. 288.5 цього Податкового кодексу (зі змінами, внесеними відповідно до Закону України від 27.03.2014р. „Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні") розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.1 Податкового кодексу) та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (пп. „в" п. 288.5.2 Податкового кодексу).

Ст. 289.1 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Орендна плата, згідно п. 4 укладеної між сторонами договору додаткової угоди була встановлена в

в розмірі 3102,58 грн. на рік за всю площу з послідуючою індексацією, без врахування нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Відповідно до ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Судом приймається до уваги п. 4 та п. 9 договору оренди землі від 19.04.2006р., якими встановлено право зміни розміру орендної плати у випадку підвищення цін, тарифів, в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Відповідно до ст. 30 Закону України „Про оренду землі", зміни умов договору оренди землі здійснюються за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Аналогічні положення містяться в п. 36 договору оренди землі.

За таких обставин, враховуючи те, що розмір орендної плати за землю законодавчо було змінено, а умовами договору оренди передбачена можливість зміни умов договору, в тому числі й щодо розміру орендної плати, яка є регульованою ціною відносно земельних ділянок державної та комунальної власності, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду умов укладеного між сторонами договору в частині розміру орендної плати.

Така ж правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 27.12.2010р. №10/58 та від 30.05.2011р. №11/042, які є обов'язковими для всіх судів України згідно із ст. 360-7 ЦПК України.

Відтак, зміна умов договору зумовлена причинами, які орендодавець не міг уникнути, оскільки зміна розміру земельного податку, який входить в розмір орендної плати, змінювався на законодавчому рівні, і орендар не міг не виконати вимогу закону.

З врахуванням викладеного, враховуючи визнання представником відповідача ОСОБА_2 уточнених позовних вимог, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення.

З врахуванням наведеного, керуючись ст.ст. 11, 45, 46, 60, 61, 88, 212-215, 218, 360-7 ЦПК України, ст.ст. 1, 2, 13, 15, 21, 23, 30 закону України «Про оренду землі», законом України «Про оцінку земель», ст.ст. 16, 627, 651, 653-654 ЦК України, ст.ст. 271, 289 ПК України, законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 № 5245-VI,-

вирішив:

позов задоволити.

Внести зміни до договору оренди землі від 19.04.2006 р., укладений між Кам'янець-Подільською районною державною адміністрацією та ОСОБА_2, який зареєстрований у Кам’янець-Подільському районному відділі регіональної філії державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру при Деркомземі», про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04.04.2007 р. за № 0407755580006, виклавши п.4 договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 3(три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Грошова плата вноситься щомісячно в півних частинах від річної суми на розрахунковий рахунок Староушицької селищної ради Кам’янець-Подільського району Хмельницької області до тридцятого числа наступного місяця».

Стягнути з ОСОБА_2(ІПН НОМЕР_1), Кам'янець-Подільської районної державної адміністрації на користь прокуратури Хмельницької області(код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м.Київ, МФО 820172, рахунок 35218028002814, код класифікації видатків бюджету 2800) по 689,00 грн. судового збору з кожного.

На рішення сторонами, третьою особою може бути подана апеляційна скарга протягом десяти днів з дня отримання його копії до апеляційного суду Хмельницької області через Кам`янець-Подільський міськрайонний суд.

Суддя Кам'янець-Подільського міськрайонного суду Вдовичинський А.В

СудКам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення21.11.2017
Оприлюднено28.11.2017
Номер документу70515163
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —676/79/17

Ухвала від 26.02.2018

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Рішення від 21.11.2017

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Рішення від 21.11.2017

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 21.04.2017

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Рішення від 28.03.2017

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Рішення від 28.03.2017

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

Ухвала від 06.02.2017

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Вдовичинський А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні