Постанова
від 30.03.2017 по справі 585/54/17
РОМЕНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 585/54/17

Номер провадження 2-а/585/16/17

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2017 року м.Ромни

Роменський міськрайонний суд Сумської області в складі головуючого-судді Шульги В.О., з участю секретаря М.В. Шунько, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Ромни справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Сумської області, треті особи: Роменська міська рада Сумської області, державний реєстратор прав на нерухоме майно Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Галушка Наталія Петрівна, про визнання протиправним рішення суб'єкта владних повноважень та зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся в суд з адміністративним позовом до УРП Роменської міськради Сумської обл., треті особи: Роменська міськрада Сумської обл., державний реєстратор прав на нерухоме майно УПР РМР Глушко Н.П., і після уточнення позовних вимог просить: скасувати протиправне рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно УРП РМР Сумської обл. Галушки Н.П. про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 33207188 від 27.12.2016 року та зобов'язати вчинити дії щодо реєстрації права власності на побудований ним у травні 1992 року гараж площею 23,1 кв.м, розташований по АДРЕСА_1 на земельній ділянці, належній йому на праві власності на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_1 від 2 листопада 2009 року, площею 0,0042 га, наданої за цільовим призначенням для індивідуального гаражного будівництва; стягнути з УРП Роменської міськради Сумської обл. судові витрати пов'язані з розглядом даної справи, а саме: 551 грн. по сплаті судового збору та 6000 грн. в рахунок компенсації оплати правових послуг адвоката. В обґрунтування позову зазначив, що у травні 1992 року в АДРЕСА_1 позивач побудував гараж, загальною площею 23,1 кв.м., вартістю 18585 грн., що підтверджується технічним паспортом виготовленим КП Роменське МБТІ 6 грудня 2016 року та довідкою цього ж підприємства від 29 грудня 2016 року. Рішенням Роменської міськради від 23.07.2008 року, за вищезазначеною адресою, позивачу було передано у власність земельну ділянку площею 0,0042 га для індивідуального гаражного будівництва. У відповідності до державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_1 від 02 листопада 2009 року позивач є власником вказаної земельної ділянки, наданої за цільовим призначенням для індивідуального гаражного будівництва. На початку грудня 2016 року, позивач вирішив належним чином узаконити побудований гараж, і в порядку, передбаченому Законом України Про адміністративні послуги , звернувся до центру надання адміністративних послуг Роменської міської ради з метою реєстрації права власності. Рішенням про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 33207188 від 27.12.2016 року, винесеним державним реєстратором прав на нерухоме майно УРП РМР Сумської області Галушкою Н.П., позивачу відмовлено в реєстрації права власності на гараж, який знаходиться по АДРЕСА_1 на вищезазначеній земельній ділянці. Юридичною підставою прийнятого оскаржуваного рішення є те, що гараж, який є предметом розгляду, є окремою будівлею та побудований на земельній ділянці, яка розташована в АДРЕСА_1, наданій для індивідуального гаражного будівництва. На думку позивача, вказане протиправне (незаконне) рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 33207188 від 27.12.2016 року, винесене державним реєстратором прав на нерухоме майно Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Сумської області Галушкою Н.П., суперечить принципам ст.ст. 6, 19 Конституції України, Закону України Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Позивач зазначає, що в пункті 1.2 Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків І та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва житлово-комунального господарства від 24.06.2011 № 91, у цьому порядку терміни вживаються в таких значеннях, зокрема: господарські (присадибні) будівлі - допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать, зокрема, гаражі. А у відповідності до пункту 3 цього Порядку, документом, який засвідчує відповідність закінчених будівництвом до 5 серпня 1992 року індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, які не підлягають прийняттю в експлуатацію, вимогам законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил, зокрема для потреб державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, є технічний паспорт, складений за результатами технічної інвентаризації. Крім цього, листом Державної реєстраційної служби від 12.03.2013 № 95-06-15-13 роз'яснено, що для проведення державної реєстрації прав з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно, збудоване до 05.08.1992, документом, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, є технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна. В Порядку прийняття в експлуатацію і проведення технічного обстеження індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, громадських будинків та будівель і споруд сільськогосподарського призначення І та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт , затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 24.04.2015 року № 79 вказано, що цей Порядок встановлює процедуру та умови прийняття в експлуатацію збудованих без дозволу на виконання будівельних робіт і проведення технічного обстеження: індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, збудованих у період з 05 серпня 1992 року до 12 березня 2011 року; збудованих у період до 12 березня 2011 року: громадських будинків І і II категорій складності; будівель і споруд сільськогосподарського призначення І і II категорій складності (далі - об'єкти). В пункті 2 Порядку зазначено, що у цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях: господарські (присадибні) будівлі - допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать зокрема гаражі. Також посилається на наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 13.06.2012 N 304, яким внесені зміни до Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків І та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 24.06.2011 року N91, яким абзац 2 пункту 3.1 розділу II Порядку викладено в новій редакції, пункти 40, 41, 42 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 року № 1127(в редакції постанови КМУ від 23.08.2016 року), п.43 (зі змінами внесеними згідно з постановою КМУ № 806 від 09.11.2016 року). Зазначає, що враховуючи вищевикладені приписи законодавства та нормативно-правових актів, позивач є власником земельної ділянки з цільовим призначенням для індивідуального гаражного будівництва площею 0,0042 га кадастровий номер в Державному земельному кадастрі: 5910700000 : 05 : 001 : 0185, розташованої по АДРЕСА_1. Згідно Висновку відділу містобудування та архітектури Роменського міськвиконкому до технічної документації із землеустрою, щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки, зокрема, гр. ОСОБА_1 від 16.04.2007 року за №422а, та враховуючи погодження меж із суміжними землекористувачами та землевласниками землі по фактичному користуванню, відділ містобудування та архітектури Роменського міськвиконкому погоджує передачу земельних ділянок у власність, зокрема, ОСОБА_1 площею 0,0042 га. Об'єкти, які потребують встановлення спеціальних обмежень в захисних зонах, інженерно-технічних споруд на земельних ділянках, що відводяться, відсутні. Відповідно до Висновку Управління земельних ресурсів у місті Ромни Сумської області до технічної документації із землеустрою, щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки, зокрема, гр. ОСОБА_1, роботи виконані в повному обсязі згідно Закону України Про землеустрій та інших діючих нормативно-правових документів, межі земельних ділянок встановлені вірно та узгоджені із суміжними землевласниками та землекористувачами, управління земельних ресурсів погоджує передачу земельних ділянок у власність, загальною площею 0,0213 га ( забудовані землі, в тому числі: під житловою забудовою одноповерховою - 0,0213 га, з них: гр. ОСОБА_1 - 0,0042 га. Земельні ділянки знаходяться в АДРЕСА_1, на території Роменської міської ради Сумської області. Згідно Акту про перенесення ( встановлення), закріплення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та передачу межових знаків гр. ОСОБА_1 для індивідуального гаражного будівництва АДРЕСА_1 на території Роменської міської ради від 16.09.2007 року, підписаного представником управління земельних ресурсів у м. Ромни Бовтом С.О., представником ТОВ Геопроект , землевласником ОСОБА_1, суміжним землевласником ОСОБА_6, вищевказані особи не заявили претензій при встановленні меж земельних ділянок. Враховуючи вищевикладені норми законодавства та обставини, неправомірним (протиправним) є рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Сумської області Галушки Н.П., яка відмовляючи в проведенні державної реєстрації прав на нерухоме майно, виходила з того, що: ... приватна на гараж, що розташований Сумська обл., АДРЕСА_1 , Відповідно до ст. 31 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державна реєстрація проводиться на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них що були закінчені будівництвом до 05.08.1992року . Зазначає, що державна реєстрація прав на нерухоме майно здійснюється у відповідності до вимог Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та, зокрема, Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Позивач вважає, що оскаржуване рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Сумської Галушки Н.П. є протиправним, а тому Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Сумської області зобов'язане вчинити дії щодо реєстрації права власності на побудований позивачем у травні 1992 року гараж площею 23,1 кв.м., розташований по АДРЕСА_1 на земельній ділянці, належній йому на праві власності на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_1 від 02.11.2009 року, площею 0,0042 га, з цільовим призначенням для індивідуального гаражного будівництва.

Позивач ОСОБА_1 надав заяву з проханням розгляд справи проводити у його відсутності (а.с. 47).

В письмових пояснення до адміністративного позову позивач прохав врахувати, що 23.04.2013 року набрав чинності наказ Міністерства регіонального розвитку та житлово-комунального господарства України від 19.03.2013 року № 95, яким затверджено новий Порядок спрощеної процедури прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків та будівель і споруд сільськогосподарського призначення І та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, а також регламентовано процедуру проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж. Згідно з пунктом 3.1 вказаного Порядку індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, збудовані до 05.08.1992 року, прийняттю в експлуатацію не підлягають і можуть бути зареєстровані як об'єкти права власності на підставі технічного паспорту. Прохав врахувати правову позицію щодо застосування норм законодавства при оформленні права власності на об'єкти нерухомого майна, викладену в судових рішеннях Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 27.04.2016 року у справі №229/1529/15-ц, від 29.06.2016 року у справі №127/20143/15-ц , від 32.11.2016 року у справі №667/8073/15-ц. Вважає, що побудований ним в травні 1992 року гараж, не є самочинним будівництвом, а для проведення державної реєстрації права власності на нього, достатньо технічного паспорта на об'єкт нерухомого майна та державного акту на право на земельну ділянку (а.с. 49 - 51).

Представник відповідача - УРП РМР Сумської області, в судовому засіданні позов не визнала, підтримала письмові заперечення і просила відмовити в задоволенні позову.

В письмових запереченнях на позов УРП РМР Сумської області просить відмовити в задоволенні позову, позовні вимоги вважає необґрунтованими. В обґрунтування зазначає, що згідно відомостей Державного реєстру речових прав, ОСОБА_1 звернувся до Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Роменської міської ради для проведення державної реєстрації об'єкта нерухомості - гаража, який знаходиться за адресою АДРЕСА_1 (заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 20216835 від 21.12.2016 року). Для проведення державної реєстрації відповідачем були подані: Технічний паспорт б/н від 06 грудня 2016 року, державний акт на право власності на земельну ділянку НОМЕР_1 від 02 листопада 2009 року (цільове призначення земельної ділянки - для індивідуального гаражного будівництва), витяг з рішення Роменської міської ради від 23.07.2008 року. 27 грудня 2016 року державним реєстратором прав на нерухоме майно Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Сумської області було прийнято рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень за № 33207188. У відповідності до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та а їх обтяжень статті 31 Особливості державної реєстрації прав на об'єкти нерухомого майна, що були закінчені будівництвом до 05 серпня 1992 року та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку до таких об'єктів відносять - індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них. Відповідно до Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого і введеного в дію наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 17.08.2000 № 507 до гаражів відносять: - гаражі (наземні і підземні) та криті автомобільні стоянки, навіси для велосипедів (код 1242.1241.1.1242.2). Також згідно наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства 24.06.2011 року № 91 пунктом 2.1 визначено значення таких термінів як: господарські (присадибні) будівлі - допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлери, трансформаторні підстанції тощо; господарські (присадибні) споруди - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій, до яких належать колодязі, вигрібні ями, огорожі, ворота, хвіртки, замощення тощо; дачний будинок - будинок, який використовується протягом року з метою позаміського відпочинку; індивідуальний (садибний) житловий будинок - будівля капітального типу, споруджена з дотриманням вимог,встановлених законом, іншими нормативно-правовими актами, поверховість якої не повинна перевищувати чотирьох поверхів, призначена для постійного у ній проживання та яка складається із житлових та допоміжних (нежитлових) приміщень; садовий будинок - будинок для літнього (сезонного) використання. Крім того, Інструкцією Про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна , затв. наказом № 127 від 24.05.2001 року Держбуду України та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 липня 2001 року за № 582/5773 пунктом 2.4 передбачені основні типи гаражів - одноповерхові, багатоповерхові та підземні гаражі-стоянки. До основних приміщень належать приміщення для стоянки автомашин, до допоміжних - майстерні, роздягальні, оглядові ями, для зберігання запчастин і т.п. Виходячи з аналізу законодавства, відповідач зазначає, що гараж може бути як складовою частиною основного об'єкта, так і окремою будівлею, незалежно від основного об'єкта. Статтею 31 вищезазначеного Закону чітко передбачені об'єкти нерухомості відносно яких проводиться державна реєстрація. Позивачем, як зазначалося вище були подані документи для державної реєстрації гаражу, як окремого об'єкта нерухомості, які не відповідали вимогам ст. 31 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Третя особа Роменська міська рада Сумської області в письмовому клопотанні проти задоволення позову заперечує з аналогічних підстав, вважаючи, що позивачем були подані документи для державної реєстрації гаражу, як окремого об'єкта нерухомості, які не відповідали вимогам ст. 31 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Розгляд справи прохає проводити у відсутності представника міської Ради.

Третя особа державний реєстратор прав на нерухоме майно Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Галушка Н.П. в судовому засіданні позов не визнала і просила відмовити в його задоволенні. Суду пояснила, що гараж не може бути зареєстрований у встановленому законом порядку оскільки він є окремою будівлею, якби він був збудований на території домогосподарства чи біля дачного будинку, тоді б його можна було зареєструвати. Позивач має звернутися до суд з позовом про визнання права власності на цей гараж.

Як встановлено судом, згідно Висновку відділу містобудування та архітектури Роменського міськвиконкому до технічної документації із землеустрою, щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки, зокрема, гр. ОСОБА_1 від 16.04.2007 року за № 422а, враховуючи погодження меж із суміжними землекористувачами та землевласниками землі по фактичному користуванню, відділ містобудування та архітектури Роменського міськвиконкому погоджує передачу земельних ділянок у власність, зокрема, ОСОБА_1, площею 0,0042 га. Об'єкти, які потребують встановлення спеціальних обмежень в захисних зонах, інженерно-технічних споруд на земельних ділянках, що відводяться, відсутні (а.с. 30).

Відповідно до висновку Управління земельних ресурсів у місті Ромни Сумської області до технічної документації із землеустрою, щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки, зокрема, гр. ОСОБА_1, роботи виконані в повному обсязі згідно Закону України Про землеустрій та інших діючих нормативно-правових документів, межі земельних ділянок встановлені вірно та узгоджені із суміжними землевласниками та землекористувачами, управління земельних ресурсів погоджує передачу земельних ділянок у власність, загальною площею 0,0213 га ( забудовані землі, в тому числі: під житловою забудовою одноповерховою - 0,0213 га, з них:-гр. ОСОБА_1 - 0,0042 га. Земельні ділянки знаходяться в АДРЕСА_1, на території Роменської міської ради Сумської області (а.с. 30 зв. -31).

Згідно Акту про перенесення ( встановлення), закріплення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та передачу межових знаків гр. ОСОБА_1 для індивідуального гаражного будівництва АДРЕСА_1 на території Роменської міської ради від 16.09.2007 року, претензій при встановленні меж земельних ділянок не заявлено (а.с. 32).

Рішенням РМР Сумської області від 23.07.2008 року, затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, зокрема ОСОБА_1 та надано йому у власність земельну ділянку площею 0,0042 га для індивідуального гаражного будівництва за адресою АДРЕСА_1 із земель державної власності (а.с. 8).

З копії державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_1, виданого 02 листопада 2009 року, вбачається, що ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 0,0042 га, розташованої по АДРЕСА_1 з цільовим призначенням для індивідуального гаражного будівництва. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2 (а.с. 9).

6 грудня 2016 року Роменським бюро технічної інвентаризації, на замовлення ОСОБА_1, виготовлено технічний паспорт на гараж по АДРЕСА_1, з якого вбачається, що загальна площа гаража 23,1 кв.м., рік побудови - травень 1992 року (а.с. 11).

З довідки КП Роменське МРБТІ № 1036 від 29.12.2016 року вбачається, що згідно архівних інвентаризаційних даних станом на 01 січня 2013 року реєстрація права власності на гараж, який знаходиться за адресою АДРЕСА_1 не проводилася. На земельній ділянці, що належить ОСОБА_1 на підставі Державного акта на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_3 від 02.11.2009 року побудований гараж літ. Г , площею 23,1 кв.м. Загальна вартість нерухомого майна 18585 грн.(а.с. 12).

27 грудня 2016 року державним реєстратором прав на нерухоме майно Галушка Н.П., Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Сумської області, прийнято рішення № 33207188 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень. Зі змісту вказаного рішення вбачається, що розглянувши заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийняту 21.12.2016 12:39:27 за реєстраційним номером 20216835, яку подав ОСОБА_1, для проведення державної реєстрації права власності, форма власності: приватна на гараж, що розташований АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки, та документи, подані для проведення державної реєстрації прав, встановлено, що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують. Відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку, НОМЕР_1 від 0.2.11.2009 року виданого Роменською міською радою,що належить ОСОБА_1, цільове призначення земельної ділянки є для індивідуального гаражного будівництва, що є підставою вважати, що будівля гаражу є окремою будівлею з земельною ділянкою відповідного цільового призначення. Враховуючи викладене, та керуючись статтею 24, 31 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , пунктом 42 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 р., № 1127 вирішено відмовити у державній реєстрації права власності, форма власності: приватна на гараж, що розташований АДРЕСА_1, за суб'єктом ОСОБА_1 (а.с. 7).

Судом встановлено, що між сторонами виникли спірні правовідносини з приводу реєстрації права власності на нерухоме майно. При вирішенні спору суд виходить з положень чинного законодавства, в тому числі ЦК України та Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень врегульовано Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень № 1952-ІV від 01.07.2004 року (в редакції від 02.11.2016 року, яка діяла на момент виникнення спірних відносин) (далі закон - № 1952-ІV від 01.07.2004 року), Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року. № 1127.

Відповідно ч.1 ст.1 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав. Державна реєстрація речових прав на об'єкт незавершеного будівництва та їх обтяжень проводиться у порядку, визначеному цим Законом, з урахуванням особливостей правового статусу такого об'єкта.

В частині 2 статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Цивільному кодексі України та законах України.

Відповідно ч.1. ст. 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Частина 4 статті 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень містить обмеження державної реєстрації нерухомого майна, а саме: не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на корисні копалини, рослини, а також на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких можливе без їх знецінення та зміни призначення, а також окремо на споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв'язку, залізничні колії.

Відповідно до ч.1 ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо : 1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою; 3) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; 4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; 5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; 6) наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно; 7) заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; 8) після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав; 9) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; 10) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі; 11) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав; 12) заявника, який звернувся із заявою про державну реєстрацію прав, що матиме наслідком відчуження майна, внесено до Єдиного реєстру боржників.

Згідно ч.2 ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав. Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.

Частиною 5 статті 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що відмова в державній реєстрації прав з підстав, не передбачених частиною першою цієї статті, заборонена.

Стаття 31 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що для проведення державної реєстрації прав власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 року та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку, і щодо зазначених об'єктів нерухомості раніше не проводилася державна реєстрація прав власності, подаються: 1) виписка із погосподарської книги, надана виконавчим органом сільської ради (якщо такий орган не створений - сільським головою), селищної, міської ради або відповідною архівною установою; 2) документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об'єктом, крім випадку, коли таке речове право зареєстровано в Державному реєстрі прав. Для здійснення державної реєстрації прав власності на зазначені об'єкти документом, що посвідчує речові права на земельну ділянку під таким об'єктом, може також вважатися рішення відповідної ради про передачу (надання) земельної ділянки в користування або власність.

В п. 1 Порядку прийняття в експлуатацію і проведення технічного обстеження індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, громадських будинків та будівель і споруд сільськогосподарського призначення I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, який затверджено наказом № 79 від 24 квітня 2015 року Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства, визначено, що господарські (присадибні) будівлі це допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо та прибудови до них.

Пунктом 23 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 р. № 1127, за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державний реєстратор приймає відповідне рішення, яке повинне містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття, з відповідним обґрунтуванням їх застосування.

Відповідно до ч.1 ст. 11 Закону № 1952-ІV від 01.07.2004 року (в редакції від 02.11.2016 року, яка діяла на момент виникнення спірних відносин) державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Як встановлено судом, державним реєстратором прав на нерухоме майно в оскаржуваному рішенні № 33207188 від 27 грудня 2016 року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень зазначено, що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, … що є підставою вважати, що будівля гаражу є окремою будівлею з земельною ділянкою відповідного цільового призначення .

Однак, ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень № 1952-ІV від 01.07.2004 року не містить такої підстави для відмови в державній реєстрації.

А відповідно до ч. 5 ст. 24 вказаного закону № 1952-ІV від 01.07.2004 року відмова в державній реєстрації прав з підстав, не передбачених частиною першою цієї статті, заборонена.

Враховуючи викладене, оскаржуване рішення прийняте державним реєстратором Галушка Н.П. необґрунтовано і безпідставно.

За викладених обставин, суд приходить висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 в частині скасування протиправного рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно УРП РМР Сумської обл. Галушки Н.П. про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 33207188 від 27.12.2016 року.

Вирішуючи спір в частині позовних вимог про зобов'язання державного реєстратора вчинити дії щодо реєстрації права власності на побудований позивачем у травні 1992 року гараж, суд вважає, що дана вимога підлягає задоволенню з тих підстав, що аналіз наведених правових норм, та норм, на які посилаються сторони, не дає суду підстав вважати, що відповідач вірно застосував ст. 31 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Натомість, на думку суду, в Законі України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відсутні обмеження можливості реєстрації головної речі, як і посилання на те, що реєстрації у визначеному цьому законі порядку підлягають лише приналежні речі (в розумінні ст. 186 ЦК України).

Вирішуючи питання про судові витрати, суд враховує наступне.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст. 87 КАС України); до витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати на правову допомогу ( п.1 ч.3 ст. 87 КАС України); витрати, пов'язані з оплатою допомоги адвоката або іншого фахівця в галузі права, які надають правову допомогу за договором, несуть сторони, крім випадків надання безоплатної правової допомоги, передбачених законом (ч.1 ст. 90 КАС України)

Якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа (ч.1 ст. 94 КАС України); Якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено (ч.3 ст. 94 КАС).

За таких обставин, слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Сумської області на користь позивача ОСОБА_1 551,21 грн. витрат по сплаті судового збору (а.с. 2).

Вирішуючи питання про стягнення витрат на правову допомогу, суд враховує наступне.

28.12.2016 року між адвокатом Цимбалом В.І. та ОСОБА_1 було укладено угоду про надання правових послуг, відповідно до п.1 якої клієнт доручає, а адвокат приймає на себе зобов'язання надати клієнту наступну правову допомогу: підготувати позовну заяву про визнання протиправною та скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління реєстраційних послуг Галушка Н.П. про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 33207188 від 27.12.2016 року та зобов'язати вчинити дії щодо реєстрації права власності на гараж, а також в якості представника клієнта здійснювати захист прав та інтересів останнього в Роменському міськрайонному суді при розгляді справи; п. 4 розмір гонорару адвоката визначається за взаємним погодженням сторін, виходячи з розрахунку 640,00 грн. за одну годину роботи адвоката, з урахуванням положень Законів України Про граничний розмір компенсаційних витрат на правову допомогу у цивільних та адміністративних справах та Про Державний бюджет України на 2016 рік та остаточно визначається з урахуванням дійсно затраченого адвокатом часу (а.с. 28).

З квитанції № 43 від 29.12.2016 року вбачається, що адвокатом Цимбалом В.І. отримано 6000 грн. від ОСОБА_1 на підставі угоди про надання правових послуг від 28.12.2016 року, по наданню правових послуг по складанню адміністративного позову (а.с. 29).

З огляду на висновок суду про задоволення позову, суд вважає, що витрати понесені позивачем на оплату правової допомоги підлягають стягненню з відповідача. Проте, розмір оплати правової допомоги в сумі 6000 грн. суд вважає завищеним. Враховуючи ступінь складності справи, час достатній для підготування позовної заяви, обсяг та обґрунтування позовних вимог, відшкодуванню на користь позивача підлягає 1000 грн., як компенсація витрат на правову допомогу.

Керуючись ст. 19 Конституції України, ст. ст. 10-12, 71, 94, 158-163, 167, 186 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Сумської області, треті особи: Роменська міська рада Сумської області, державний реєстратор прав на нерухоме майно Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Галушка Наталія Петрівна, про визнання протиправним рішення суб'єкта владних повноважень та зобов'язання вчинити певні дії - задоволити.

Скасувати протиправне рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Сумської області Галушки Наталії Петрівни про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 33207188 від 27.12.2016 року, та зобов'язати вчинити дії щодо реєстрації права власності на побудований у травні 1992 року гараж площею 23,1 кв.м., розташований по АДРЕСА_1 на земельній ділянці, належній ОСОБА_1 на праві власності на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_1 від 02.11.2009 року, площею 0,0042 га, з цільовим призначенням для індивідуального гаражного будівництва.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління реєстраційних послуг Роменської міської ради Сумської області на користь ОСОБА_1 п'ятсот п'ятдесят одну (551) гривню по сплаті судового збору та одну тисячу (1000) гривень витрат на правову допомогу.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Роменський міськрайонний суд Сумської області протягом 10 днів з дня отримання копії постанови, і набирає законної сили після закінчення строків на апеляційне оскарження.

Суддя: підпис ...

Копія вірна:

СУДДЯ РОМЕНСЬКОГО МІСЬКРАЙОННОГО СУДУ В. О. Шульга

СудРоменський міськрайонний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення30.03.2017
Оприлюднено07.04.2017
Номер документу65719136
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —585/54/17

Постанова від 16.05.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 21.04.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 21.04.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Постанова від 30.03.2017

Адміністративне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Шульга В. О.

Постанова від 30.03.2017

Адміністративне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Шульга В. О.

Ухвала від 20.02.2017

Адміністративне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Шульга В. О.

Ухвала від 06.01.2017

Адміністративне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Шульга В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні