СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 березня 2017 р. справа №818/228/17
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бондаря С.О.
за участю секретаря судового засідання - Алексеєнко Є.А.
позивача - ОСОБА_1
представників відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3
представника третьої особи - ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №818/228/17
за позовом ОСОБА_1
до Головного територіального управління юстиції у Сумській області, третя особа: Сумська обласна організація соціалістичної партії України
про визнання дій протиправними, скасування наказу та зобов'язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного територіального управління юстиції у Сумській області про визнання протиправними дій Головного територіального управління юстиції у Сумській області щодо взяття до відома змін про обрання керівного органу Сумської обласної організації Соціалістичної партії України, прийнятих 10.12.2016; скасування наказу про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів Сумської обласної організації Соціалістичної партії України; зобов'язання Головного територіального управління юстиції в Сумській області зареєструвати зміни у складі керівних органів Сумської обласної організації Соціалістичної партії України, прийняті 22.12.1993 року. Свої вимоги мотивує тим, що Сумська обласна організація Соціалістичної партії України зареєстрована 22.12.1993 року, дата запису 15 грудня 2006 року, керівником (першим секретарем) даної організації було обрано позивача. Однак, 26.12.2016 позивачу стало відомо що відповідачем було взято до відома і зареєстровано зміни в складі керівництва Сумської організації СПУ, а саме: усунення позивача з посади першого секретаря Сумської організації СПУ та призначення на посаду керівника (виконуючого обов'язки) Сумської організації СПУ ОСОБА_5. Дані зміни були взяті до відома та зареєстровані відповідачем на підставі пакету реєстраційних документів, що включав в себе погодження відсторонення позивача та призначення нового керівника Сумської обласної організації СПУ Політвиконкомом Соціалістичної партії України, оформленого рішенням Політвиконкому СПУ №50 від 10.12.2016. Проте, як зазначив позивач, Головне територіальне управління юстиції у Сумській області, не перевіривши належним чином документи, які подані для внесення змін у складі керівництва на наявність підстав для відмови у державній реєстрації, не врахувавши, що зазначені документи подані не у повному обсязі, з порушенням вимог статуту Організації, Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , прийняло протиправне рішення про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу та вчинило протиправні дії. Головне територіальне управління юстиції у Сумській області (ГТУЮ у Сумській області) заперечуючи проти позову, свою позицію обґрунтовує тим, що 20.12.2016 ОСОБА_5 як уповноважена особа Сумської обласної партійної організації СПУ звернувся з заявою до ГТУЮ у Сумській області про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме щодо зміни керівника, зміни фізичних осіб або зміни відомостей про фізичних осіб-платників податків та подав пакет відповідних документів. Під час розгляду документів, підстав для відмови в реєстрації змін до відомостей, а саме керівного органу Сумської обласної партійної організації СПУ у відповідача не було.
Сумська обласна організація соціалістичної партії України проти позову заперечує, вказуючи, що реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, а саме щодо зміни керівника Сумської обласної партійної організації СПУ проведена у повній відповідності до вимог Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань . Позивач ОСОБА_1 в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, з підстав, викладених в позовній заяві, просив позов задовольнити.
Представники відповідача ОСОБА_2, ОСОБА_3 позов не визнали, з підстав, викладених у письмову запереченні, та просили в задоволенні позову відмовити. Представник третьої особи ОСОБА_4 в судовому засіданні позовні вимоги заперечила повністю та просила в задоволенні позову відмовити. Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши письмові докази по справі вважає, що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню, виходячи з наступного. В судовому засіданні встановлено, що Сумська обласна партійна організація Соціалістичної партії України зареєстрована як юридична особа 22.12.1993, про що в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис та присвоєно код ЄДРПОУ: 23055506. Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань керівником Сумської обласної партійної організації Соціалістичної партії України зазначений ОСОБА_1 З копії протоколу №1 засідання Сумського обласного комітету Соціалістичної партії України від 28.03.2015 першим секретарем Сумського обласного комітету СПУ обрано ОСОБА_1 Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до рішення - розпорядження Лідера СПУ № 533 від 01.12.2016 ОСОБА_6 призначено на 10.12.2016 засідання Політвиконкому СПУ та на порядок денний засідання поставлено питання про відсторонення за поданням Лідера СПУ перших секретарів, секретарів регіональних партійних комітетів та на період до обрання нових, призначення виконуючих обов'язки перших секретарів. 10.12.2016 Лідером СПУ прийнято рішення-розпорядження № 534 про відсторонення від виконання обов'язків, перших секретарів, секретарів обласних (регіональних) партійних комітетів, зокрема, Сумської обласної партійної організації СПУ ОСОБА_1 та на період до обрання нового, призначено виконуючим обов'язки ОСОБА_5 10.12.2016 відбулося засідання Політвиконкому СПУ, оформлене протоколом № 1, на якому було розглянуто питання про затвердження рішення Лідера СПУ про відсторонення перших секретарів, секретарів регіональних партійних комітетів та на період до обрання нових, призначення виконуючих обов'язки перших секретарів, з метою забезпечення об'єктивності проведення звірки членів СПУ у відповідних партійних організаціях (а.с. 79). Зі змісту вказаного протоколу та реєстру осіб, які брали участь в засіданні слідує, що на засідання Політвиконкому СПУ були присутні 4 із 5 членів Політвиконкому, а саме: ОСОБА_7 СПУ, Голова Політради СПУ, Голова Політвиконкому СПУ - ОСОБА_6, перший секретар Політради СПУ - ОСОБА_8, секретар політради СПУ з економічної політики - ОСОБА_9 та секретар Політради СПУ з громадськими організаціями - ОСОБА_10, у зв'язку з чим засідання є правомочним та може приймати рішення з усіх питань. За наслідками проведення засідання прийнято рішення № 50, яким вирішено: у відповідності до пункту 6.7.3 та керуючись пунктами 6.5.4, 6.7.2 Статуту СПУ затвердити Розпорядження Лідера СПУ від 10.12.2016 № 534 про відсторонення перших секретарів, секретарів обласних (регіональних) партійних комітетів. На період до обрання нових призначити виконуючих обов'язки перших секретарів обласних (регіональних) партійних комітетів згідно додатку № 1. Зобов'язати виконуючих обов'язки перших секретарів обласних (регіональних) партійних комітетів провести засідання комітетів обласних (регіональних) партійних комітетів з організаційних питань у строк не пізніше тридцяти днів з дня прийняття рішення про відсторонення та призначення виконуючих обов'язки перших секретарів обласних (регіональних) партійних комітетів, виконати необхідні дії щодо відповідного повідомлення про зміни у складі керівних органів обласних (регіональних) партійних організацій реєструючи органи. Згідно з додатком №1 до рішення №50 Політвиконкому СПУ відсторонено від виконання обов'язків першого секретаря Сумської обласної організації СПУ ОСОБА_1 Також на засіданні Політвиконкому СПУ 10.12.2016, оформленого протоколом № 2, було розглянуто питання про затвердження (узгодження) кандидатур на посади перших секретарів регіональних організацій, які запропоновані до затвердження регіональними Комітетами Соціалістичної партії України у всіх областях України, у відповідності до пунктів 5.2.5, 5.2.6 Статуту СПУ та прийнято рішення № 53 про затвердження (узгодження) кандидатур на посади перших секретарів регіональних організацій СПУ. Відповідно до відомостей про склад керівних органів Сумської обласної партійної організації СПУ тимчасово виконуючим обов'язки першого секретаря визначено ОСОБА_5 Як вбачається з матеріалів справи, 20.12.2016 ОСОБА_5 звернувся з заявою до ГТУЮ у Сумській області про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме щодо зміни керівника або відомостей про керівника юридичної особи та зміни фізичних осіб або зміни відомостей про фізичних осіб - платників податків, які мають право подавати документи для державної реєстрації та подав такі документи:
1) заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі встановленого зразка.
2) рішення Політвиконкому СПУ № 50 від 10.12.2016 (нотаріально посвідчене) з додатком №1 та реєстром осіб, які брали участь в засіданні Політвиконкому;
3) рішення-розпорядження Лідера СПУ № 534 від 10.12.2016;
4) рішення-розпорядження Лідера СПУ № 533 від 10.12.2016;
5) відомості про керівника та керівний склад - Додаток № 1 до Рішення Політвиконкому Соціалістичної партії України, в якому зазначені обрані виконуючі обов'язки перших секретарів обласних (регіональних) партійних комітетів;
6) Статут СПУ;
7) платіжне доручення про сплату адміністративного збору. За результатом розгляду поданих документів, 20.12.2016 Управлінням державної реєстрації ГТУЮ у Сумській області прийнято рішення про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме про зміну керівника Сумської обласної партійної організації СПУ. Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами суд зазначає наступне. Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулює Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV (чинний на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 755-IV).
Відповідно до частина 4 статті 17 вказаного Закону (в редакції Закону від 06.10.2016 № 1666-VIII) для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою; 3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об'єднання, політичні партії; 4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування; 5) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів; 6)документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов'язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи; 7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону; 8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі; 9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов'язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа; 10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи; 11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування. Згідно частини 2 статті 6 Закону № 755-IV державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом. Відповідно до Статуту Соціалістичної партії України, зареєстрованого Міністерством юстиції України 25.11.1991 до керівних органів належать: З'їзд, ОСОБА_11 СПУ, Президія СПУ, ОСОБА_11 виконавчий комітет ОСОБА_11 СПУ та вищими посадовими особами СПУ, які обираються з'їздом СПУ є Голова СПУ, ОСОБА_7 СПУ - Голова Політради СПУ, Голова ЦКК СПУ (пункти 4.5, 4.5.1 розділу IV Cтатуту). За приписами пункту 6.1.1 Статуту центральними колегіальними органами СПУ є: З'їзд СПУ, Політрада СПУ, Президія СПУ, Політвиконком СПУ. Пунктом 6.5 Статуту визначено, що у період між засіданнями Політради СПУ вищим постійно діючим виконавчим органом СПУ є Політвиконком СПУ. До складу Політвиконкому СПУ за посадою входять: ОСОБА_7 СПУ, перший секретар Політради СПУ, секретарі Політради СПУ, Голова Теоретичної ради. Політвиконком СПУ обирається на строк повноважень Політради СПУ. Згідно пункту 6.5.1 Статуту засідання Політвиконкому СПУ скликається Лідером СПУ або на вимогу не менше однієї третини членів Політвиконкому СПУ, і є правомочним за умови участі у ньому більше половини складу. Відповідно до пункту 6.5.2 Статуту рішення Політвиконкому СПУ приймається більшістю голосів від кількості присутніх на засіданні членів Політвиконкому СПУ. Отже Статутом СПУ визначено, що засідання Політвиконкому СПУ є правомочним за умови участі у ньому більше половини складу.
Також згідно п.6.3.3 Статуту кількісний склад Політвиконкому СПУ визначається Політрадою СПУ за поданням Лідера та Голови СПУ.
З матеріалів справи вбачається, що у відповідності до даних положень Статуту склад Політвиконкому СПУ був обраний Політрадою СПУ на засіданні від 12.10.2013 року у кількості 8 осіб.
Вказана кількість членів Політвиконкому СПУ не може бути змінена без відповідного рішення Політради СПУ за спільним поданням Голови СПУ та Лідера СПУ.
Згідно інформації, що є у відкритому доступі, на час подання позову до суду, в реєстрі Міністерства юстиції України знаходиться перелік членів ОСОБА_11 ради СПУ в кількості 8 осіб, а саме:
- ОСОБА_12, секретар Політичної ради
- ОСОБА_10, секретар Політичної ради
- ОСОБА_8, Перший Секретар Політичної ради
- ОСОБА_13, член ОСОБА_11 ради, Голова теоретичної ради
- ОСОБА_14, секретар Політичної ради
- ОСОБА_6 ОСОБА_7 - Голова Політради
- ОСОБА_9, секретар Політичної ради
- ОСОБА_15, секретар Політичної ради. Згідно протоколу засідання Політвиконкому СПУ №1 від 10.12.2016 та реєстру осіб, які брали участь в засіданні Політвиконкому, на якому було розглянуто питання про затвердження рішення Лідера СПУ про відсторонення перших секретарів, секретарів регіональних партійних комітетів та на період до обрання нових, призначення виконуючих обов'язки перших секретарів, були присутні 4 члени Політвиконкому, а саме: ОСОБА_7 СПУ, Голова Політради СПУ, Голова Політвиконкому СПУ - ОСОБА_6, перший секретар Політради СПУ - ОСОБА_8, секретар політради СПУ з економічної політики - ОСОБА_9 та секретар Політради СПУ з громадськими організаціями - ОСОБА_10, тобто половина його, а не більша половина складу Політвиконкому СПУ (не менше 5 осіб). Тому засідання Політвиконкому СПУ, оформлене протоколом №1 від 10.12.2016 є не правомочним.
Проте, відповідач, прийнявши до розгляду документи, що супроводжувалися рішенням Політвиконкому №50 від 10 грудня 2016 року, не перевірив повноважність прийняття рішення та правомочність засідання Політвиконкому СПУ, передбаченого п.6.5.1 Статуту СПУ.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, суд вважає за необхідне визнати протиправними дії Головного територіального управління юстиції у Сумській області щодо взяття до відома змін про обрання керівного органу Сумської обласної організації Соціалістичної партії України, прийнятих 10.12.2016, та скасувати наказ про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів Сумської обласної організації Соціалістичної партії України.
Стосовно вимог позивача про зобов'язання відповідача зареєструвати зміни у складі керівних органів Сумської обласної організації Соціалістичної партії України, прийняті 22.12.1993 року, то в їх задоволенні необхідно відмовити, оскільки належним способом захисту прав позивача є визнання дій протиправними та скасування відповідного наказу.
Згідно з ч. 3 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог.
Враховуючи вказані положення, суд вважає за необхідне стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного територіального управління юстиції у Сумській області суму судового збору в розмірі 1280 грн.
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного територіального управління юстиції у Сумській області про визнання дій протиправними, скасування наказу та зобов'язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного територіального управління юстиції у Сумській області щодо взяття до відома змін про обрання керівного органу Сумської обласної організації Соціалістичної партії України, прийнятих 10.12.2016.
Скасувати наказ про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів Сумської обласної організації Соціалістичної партії України.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (м. Київ, вул. Срібнокільська, 24/214, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) за рахунок бюджетних асигнувань Головного територіального управління юстиції у Сумській області (ідентифікаційний код 34933040) суму судового збору в розмірі 1280 грн. (одна тисяча двісті вісімдесят грн.).
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії повного тексту постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя C.О. Бондар
Повний текст постанови складено 4 квітня 2017 року.
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.03.2017 |
Оприлюднено | 10.04.2017 |
Номер документу | 65769238 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Загороднюк А.Г.
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
C.О. Бондар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні