ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"29" березня 2017 р. м. Київ К/800/18503/15
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі Приходько І.В. Бухтіярової І.О. Маринчак Н.Є.
розглянувши в порядку письмового провадження
касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві
на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 18.12.2014 р.
та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31.03.2015 р.
у справі № 808/6424/14 (ДО/808/277/14)
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Дюк-Україна
до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві
про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И Л А:
У жовтні 2014 року товариство з обмеженою відповідальністю Дюк-Україна (далі - позивач, ТОВ Дюк-Україна ) звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві (далі - відповідач, ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у м. Києві), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просило суд: - визнати протиправними дії ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у м. Києві щодо коригування показників податкової звітності ТОВ Дюк-Україна в АІС Податковий блок Підсистемі автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів , що було здійснено відповідачем на підставі актів перевірок від 11.07.2014 р. № 1591/26-59-22-05/38781780 Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ Дюк-Україна (код ЄДРПОУ 38781780) щодо взаємовідносин з платниками податків за період: травень 2014 року та від 31.07.2014 р. № 175426-59-22-08/38781780 Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ Дюк-Україна (код ЄДРПОУ 38781780) щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за період з 01.06.2014 по 30.06.2014 ; - зобов'язати ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у м. Києві відновити в АІС Податковий блок Підсистемі автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів показники податкової звітності ТОВ Дюк-Україна (код ЄДРПОУ 38781780) за період: травень, червень 2014 року, що зазначені у податкових деклараціях ТОВ Дюк-Україна з податку на додану вартість.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 18.12.2014 р., залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31.03.2015 р. адміністративний позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 18.12.2014 р. та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31.03.2015 р. і прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
Позивач своїм процесуальним правом не скористався, заперечення на касаційну скаргу не надав, що не перешкоджає розгляду її по суті.
Сторони в судове засідання не з'явились, про час та місце слухання належним чином повідомлялись, справу розглянуто в порядку письмового провадження на підставі положень статті 222 Кодексу адміністративного судочинства України.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що посадовою особою ДПІ у Шевченківському районі м. Києва, згідно із пунктом 73.5 статті 75 Податкового кодексу України та пункту 4.4 Наказу ДПА України від 22.04.2011 р. № 236 Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок , будо здійснено відповідні заходи з метою проведення зустрічних звірок ТОВ Дюк-Україна щодо підтвердження взаємовідносин з платниками податків за період травень 2014 року та за період з 01.06.2014 р. по 30.06.2014 р.
У зв'язку з відсутністю позивача за податковою адресою, відповідачем складено акт від 11.07.2014 р. № 1591/26-59-22-05/38781780 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ Дюк-Україна щодо взаємовідносин з платниками податків за період травень 2014 року та акт від 31.07.2014 р. № 175426-59-22-08/38781780 про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ Дюк-Україна щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за період з 01.06.2014 р. по 30.06.2014 р.
Дані про складання зазначених актів про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ Дюк-Україна відображені відповідачем у електронних базах даних.
Вказані обставини слугували підставою для звернення ТОВ Дюк-Україна з позовом до суду у даній справі.
Суд першої інстанції, рішення якого залишено без змін судом апеляційної інстанції, задовольняючи позовні вимоги виходив з того, що дії податкового органу по самостійному коригуванню в електронних базах даних автоматизованих інформаційних систем є такими, що не відповідають вимогам законодавства.
Однак, колегія суддів Вищого адміністративного суду України не може погодитися з такими висновками судів попередніх інстанцій з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 73.5 статті 73 Податкового кодексу України, з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Разом з тим, відповідно до пункту 4.4 розділу 4 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом ДПА України № 236 від 22.04.2011 р., у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.
Отже, податковому органу надано право на складання актів про неможливість проведення зустрічних звірок в разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема, у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), в решті випадків податковим законодавством передбачено складання довідок.
Форма акту про неможливість проведення зустрічної звірки затверджена Додатком № 3 до згаданих Методичних рекомендацій. Відповідна форма, серед іншого, передбачає внесення до акту про неможливість окремих відомостей, що стосуються суб'єкта проведення звірки.
Відповідні дії не призводять до виникнення будь-якого правового результату, оскільки звірка як юридичний факт у цьому разі не є проведеною.
При цьому, у пункті 61.1 статті 61 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю, згідно підпункту 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 Податкового кодексу України, є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно до статті 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 Податкового кодексу України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.
Відповідно до пунктів 74.1, 74.2 статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань.
За змістом вказаних правових норм дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, отриманої внаслідок здійснення заходів податкового контролю, є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов'язків по збиранню доказової інформації щодо наявності чи відсутності документального підтвердження даних податкового обліку платників податків, які не створюють для платника податків самостійного юридичного наслідку. Інформація, отримана податковим органом за результатами податкового контролю, використовується для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу. Це в однаковій мірі стосується і дій податкового органу щодо внесення такої інформації до існуючих інформаційних систем.
Статтею 229 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
З огляду на викладене, судова колегія Вищого адміністративного суду України встановивши наявність обставин, що зумовлюють необхідність застосування нормативного припису статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, приходить до висновку про скасування рішення судів попередніх інстанцій та прийняття нового про відмову у задоволенні позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись статтями 160, 167, 220, 222, 223, 229, 230, 232, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві - задовольнити.
Скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 18.12.2014 р. та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31.03.2015 р. у справі № 808/6424/14 (ДО/808/277/14).
Прийняти нову постанову, якою в задоволені адміністративного позову - відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після напавлення її копій особам, які беруть участь у справі. Заява про перегляд судового рішення в адміністративній справі Верховним Судом України може бути подана з підстав, в порядку та у строки, що встановлені статтями 236-238 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя (підпис) І.В. Приходько Судді: (підпис) І.О. Бухтіярова (підпис) Н.Є. Маринчак
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 29.03.2017 |
Оприлюднено | 06.04.2017 |
Номер документу | 65771210 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Приходько І.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні