ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" квітня 2017 р.Справа № 916/355/17 За позовом: Одеської міської ради
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Амарант-Лендтрейдінг»
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Департаменту комунальної власності Одеської міської ради
про стягнення 8 277 498,14грн.
Суддя Власова С.Г.
В судових засіданнях приймали участь представники сторін:
від позивача: ОСОБА_1, згідно довіреності №276/исх-гс від 26.12.2016р.; ОСОБА_2, згідно довіреності №279/исх-гс від 26.12.2016р.;
від відповідача: ОСОБА_3, згідно довіреності від 23.02.2017р.;
від третьої особи: ОСОБА_4, згідно довіреності №01-36/68 від 13.12.2016р.;
В судовому засіданні 06.04.2017р. приймали участь представники:
від позивача: ОСОБА_1, згідно довіреності №276/исх-гс від 26.12.2016р.;
від відповідача: ОСОБА_3, згідно довіреності від 23.02.2017р.;
від третьої особи: ОСОБА_5, згідно довіреності №01-36/70 від 13.12.2016р.; ОСОБА_6, згідно довіреності №01-36/16 від 05.04.2017р.
Суть спору: про стягнення з ТОВ «Амарант-Лендтрейдінг» на користь Одеської міської ради 4 912 936,53грн. заборгованості по сплаті оренди за період з 01.12.2010р. по 31.12.2016р.; 386 131,03грн. 3% річних за період з 01.12.2010р. по 31.12.2016р., 2 978 430,58грн. інфляційних втрат за період з 01.12.2010р. по 31.12.2016р.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.02.2017р. справу №916/355/17 розподілено до розгляду суддею Власовою С.Г.
Ухвалами суду від 13.02.2017р. порушено провадження у справі №916/355/17, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Департамент комунальної власності Одеської міської ради, справу призначено до розгляду в засіданні суду.
Клопотання сторін від 28.02.2017р. за вх.№5050/17, від 14.03.2017р. за вх.№5995/17, від 28.03.2017р. за вх.№7245/17, від 06.04.2017р. за вх.№8161/17 про нездійснення технічної фіксації судового процесу були судом задоволені.
02.03.2017р. за вх.№5286/17 позивачем подано клопотання про надання можливості ознайомитися з матеріалами справи та зробити необхідні копії, однак, представник Одеської міської ради до суду для ознайомлення зі справою не з'явився.
Клопотання позивача від 14.03.2017р. за вх.№5913/17 про долучення до матеріалів справи додаткових доказів було судом задоволено.
У судовому засіданні 28.02.2017р. було оголошено перерву до 14.03.2017р. об 11год.00хв., 14.03.2017р. було оголошено перерву до 28.03.2017р. об 12год.00хв., 28.03.2017р. було оголошено перерву до 06.04.2017р. об 10год.00хв., у відповідності з вимогами ст.77 ГПК України.
Позивач позовні вимоги підтримує в повному обсязі, надає пояснення від 27.02.2017р. за вх.№4847/17, в обґрунтування яких зазначає, що рішенням Одеської міської ради від 09.10.2008р. №3524-V Товариству з обмеженою відповідальністю «Амарант-Лендтрейдінг» надано у строкове, платне володіння та користування земельну ділянку, загальною площею 6593кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Балківська,139-Б. На підставі зазначеного рішення між Одеською міською радою та ТОВ «Амарант-Лендтрейдінг» 25.06.2010р. було укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано у Одеському міському відділі ОРФ ЦДЗК від 20.10.2010р. за №041050500075. Відповідно до п. 4.1. спірного договору орендна плата за земельну ділянку площею 6593кв.м. розрахована у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 179 251,85грн. на рік (на період будівництва) з урахуванням індексації за 2008-2009р.р.; 896 243,15грн. на рік (на період експлуатації), з урахуванням індексації за 2008-2009р.р. Посилаючись на порушення відповідачем умов вказаного договору позивач наполягає на тому, що оренда з 01.12.2010р. по 31.12.2016р. повинна сплачуватись в розмірі 896 243,15грн. на рік на період експлуатації, а не в розмірі, який встановлено на період будівництва. Заборгованість нараховано з урахуванням індексації за 2008-2009р.р., яку позивачем заявлено до стягнення у даному позові, та на яку нараховано три відсотки річних та суму втрат від інфляційних процесів.
Відповідач проти позову заперечує посилаючись на неправильне розуміння позивачем дійсних відносин сторін за договором, внаслідок чого позивачем безпідставно нараховано заборгованість відповідача по сплаті оренди за ставкою, що підлягає застосуванню під час експлуатації об'єкту, в той час, як об'єкт до експлуатації прийнятий не був.
Позивачем 14.03.2017р. за вх.№5985/17 подано до матеріалів справи заперечення на відзив на позов, де останній зазначає, що пунктом 3.1. договору від 20.10.2010р. передбачено, що договір укладено терміном на 49 (сорок дев'ять) років (у тому числі до IV кварталу 2010 року на період "проектування і будівництва), для проектування, будівництва та експлуатації торгово-офісного центру й благоустрою територій. Одеська міська рада заперечує проти доводів, які вказані у відзиві ТОВ Амарант-Лендтрейдінг , оскільки вважає, що умовами договору передбачено зобов'язання відповідача завершити будівництво до IV кварталу 2010 року. Метою укладання спірного договору для позивача було отримання після IV кварталу 2010 року орендної плати за земельну ділянку у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки на період експлуатації, а саме - 896 243, 15 грн. на рік, з урахуванням індексації за 2008-2009 роки, що визначено умовами договору в п. 3.1. та п. 4.1. Одеська міська рада мала можливість укласти договір оренди даної земельної ділянки з іншим суб'єктом господарювання або на інших умовах, що дало б їй змогу отримувати орендну плату, на яку вона розраховувала при укладанні спірного договору.
Відповідач у своєму відзиві посилається на рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.06.2007 №573 Про надання дозволу товариству з обмеженою відповідальністю Амарант-Лендтрейдінг на подальше проектування та будівництво торгово-офісного центру за адресою: м. Одеса, вул. Балківська, 139 ріг вул. Середньої (в чинній редакції з урахуванням змін, внесених рішеннями виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.12.2014 р. № 383), де визначено обов'язок відповідача здійснити будівництво торгово-офісного центру за адресою: м. Одеса, вул. Балківська, 139 ріг вул. Середньої, виконати комплекс робіт з благоустрою прилеглої території, відповідно до узгодженої та затвердженої проектної документації в термін: початок - І квартал 2008р.; завершення - 01.03.2017р. Одеська міська рада наголошує на тому, що рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради Про надання дозволу товариству з обмеженою відповідальністю Амарант-Лендтрейдінг на подальше проектування та будівництво торгово-офісного центру за адресою: м. Одеса, вул. Балківська, 139 ріг вул. Середньої не є змінами до договору оренди землі. Крім того, позивач повідомляє, що ТОВ Амарант-Лендтрейдінг не надсилало їм пропозиції щодо змін до договору. У свою чергу, при наявності таких пропозицій, Одеська міська рада не погодила би зазначені зміни щодо збільшення терміну проектування і будівництва. Зміни до Договору між Одеською міською радою та ТОВ Амарант-Лендтрейдінг можуть бути внесені тільки у письмовій формі з нотаріальним посвідченням таких змін. Це означає, що зобов'язання відповідача щодо завершення проектування і будівництва до IV кварталу 2010 року не були змінені. Таким чином, орендна плата за земельну ділянку після IV кварталу 2010р. складає 10 % від нормативної грошової оцінки на період експлуатації. Також позивач зазначає, що не завершення відповідачем будівництва не звільняє його від обов'язку сплати орендної плати у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки на період експлуатації. У свою чергу, ТОВ Амарант-Лендтрейдінг не є ліквідованим суб'єктом господарювання та не перебуває у стані ліквідації, що означає, що ТОВ Амарант-Лендтрейдінг зобов'язане сплачувати орендну плату відповідно до умов Договору.
Також, 06.04.2017р. за вх.№9162/17 позивачем до суду подані пояснення, в яких посилаючись на ч.2 ст. 19 Конституції України, п. 34 ч. 1 ст. 26, ч. 1 ст. 33, ч.8 ст. 51, ст.52
Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 12 Земельного кодексу України позивач зазначає, що повноваження Одеської міської ради стосовно внесення змін до раніше укладеного договору оренди у будь-якому випадку не можуть бути делеговані виконавчому комітету Одеської міської ради.
Рішенням Одеської міської ради від 15.07.2005 р. № 4247-ІУ Про застосування договірної річної орендної плати при оформлені договорів оренди земельних ділянок з метою забезпечення повноти бюджету міста ОСОБА_6 та на підставі ст. 21 Закону України Про оренду землі доручено Одеському міському управлінню земельних ресурсів Одеської міської ради при оформлені договорів оренди земельних ділянок, для затвердження Одеською міською радою, застосовувати договірну річну орендну плату у розмірі не більше 10 відсотків та не нижче відсотків від нормативної грошової оцінки, встановлених рішеннями Одеської міської ради від 26.03.03 р. за № 1061 -ІV та від 11.07.03 р. за № 1310-1V, відповідно до цільового призначення земельних ділянок. Згідно з п. 4.1. Договору орендна плата за земельну ділянку, площею 6593 кв.м. розрахована у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 179 251,85 гри. на рік (на період будівництва), з урахуванням індексації за 2008-2009 роки; 896 243,15 гри. на рік (па період експлуатації), з урахуванням індексації за 2008-2009 роки.
Одеська міська рада стверджує, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Балківська, 139 - Г, як на період будівництва, так на період експлуатації була визначена згідно довідки - витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 10.04.2008 р. № 110-03/М, складеної Управлінням земельних ресурсів у місті ОСОБА_7 управління земельних ресурсів у Одеській області Держаного агентства земельних ресурсів України. В свою чергу, управління Держземагентства не здійснювало розрахунок нормативної грошової оцінки відповідної земельної ділянки із застосуванням певних факторів, що характеризували відповідну земельну ділянку та безпосередньо впливали на значення коефіцієнтів та, відповідно, і на розмір нормативної грошової оцінки відповідної земельної ділянки, а сформувало довідку-витяг № 110-03/М за допомогою електронної програми, яка розробляється суб'єктом оціночної діяльності. Разом із тим, дослідження правомірності дій управління земельних ресурсів у місті ОСОБА_7 управління земельних ресурсів у Одеській області Держаного агентства земельних ресурсів України не є предметом розгляду даної справи. Таким чином, надавши довідку - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси, управлінням земельних ресурсів у місті ОСОБА_7 управління земельних ресурсів у Одеській області Держаного агентства земельних ресурсів України виконало вимоги ст. 20, 23 ЗК Про оцінку земель .
Відповідач в обґрунтування своїх заперечень посилається на те, що пунктом 4.1. вказаного договору сторони передбачили, що орендна плата за земельну ділянку площею 6593кв.м. розрахована у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 179 251,85грн. на рік (на період будівництва) з урахуванням індексації за 2008-2009р.р.; 896 243,15грн. на рік (на період експлуатації), з урахуванням індексації за 2008-2009р.р. Між тим, п.2.6. рішення виконавчого комітету Одеської міської ради №573 від 14.06.2007р. (в чинній редакції з урахуванням змін, внесених рішенням виконавчого комітету ОМР №168 від 04.04.2012р., №396 від 26.09.2013р., №383 від 25.12.2014) „Про надання дозволу Товариству з обмеженою відповідальністю „Амарант-Лендтрейдінг» на подальше проектування та будівництво торгово-офісного центру в комплексі з 4-секційним багатоповерховим житловим будинком з підземним паркінгом» , зобов'язано зобов'язати ТОВ „Амарант-Лендтрейдінг» здійснити будівництво торгово-офісного центру за адресою: м.Одеса, вул. Банківська, 139 ріг вул. Середньої, виконати комплекс робіт з благоустрою прилеглої території, відповідно до узгодженої та затвердженої проектної документації в термін: початок - І квартал 2008р., кінець - 01.03.2017р. Станом на дату звернення позивача із даною позовною заявою та станом на дату підготовки відзиву на позовну заяву будівництво торгово-офісного центру в комплексі з 4-секційним багатоповерховим житловим будинком з підземним паркінгом не завершено та об'єкт до експлуатації не прийнято. Таким чином, до сплати відповідачем підлягала загальна сума орендної плати за період з 2014р. по 2016р. - 723 965,42грн., яка була сплачена останнім, що підтверджується платіжними дорученнями та квитанціями, які містяться в матеріалах справи на загальну суму 730 976,00грн., що вказує на той факт, що відповідачем за вказаний період була сплачена сума орендної плати більша, ніж передбачена договором. Стосовно вимог зі сплати оренди за період з 2010р. по 2013р., відповідач зазначає, що строк позовної давності щодо цих вимог станом на дату звернення позивача із позовною заявою до суду сплив, а тому просить суд застосувати строк позовної давності в цій частині
Крім того, в поясненнях від 22.03.2017р. за вх.№6743/17 відповідач звертає увагу на те, що позивач зводить свою позицію до того, що Договором оренди землі передбачено обов'язок Відповідача завершити будівництво до 4-го кварталу 2010 року, а відповідно і обов'язок Відповідача сплачувати орендну плату за земельну ділянку, після 4-го кварталу 2010 року, у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки на період експлуатації. Натомість зазначені доводи Позивача не підтверджуються ані договором оренди земельної ділянки, а ні матеріалами справи. Як вже неодноразово зазначалось сторонами у спорі, п. 3.1. Договору передбачено, що Договір укладено, терміном на 49 років (у тому числі до IV кварталу 2010 року па період проектування та будівництва), для проектування, будівництва та експлуатації торгово-офісного центру й благоустрою території. Це єдине згадування в Договорі про строк до IV кварталу 2010 року . Зазначений пункт Договору не містить положення про зобов'язання сторін Договору, а також про порядок обчислення орендної плати. В свою чергу саме на зміст цього пункту посилається Позивач як на підставу своїх позовних вимог та зазначає про те, що метою укладання Договору для Позивача було отримання після IV кварталу 2010 року орендної плати за земельну ділянку у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки на період експлуатації... . Однак позивачем не надано жодних доказів на підтвердження зазначеного.
В свою чергу, відповідно до п. 2.6. Рішення виконавчого комітету Одеської міської ради №573 від 14.06.2007 (в чинній редакції з урахуванням змін внесених рішеннями виконавчого комітету Одеської міської ради №168 від 04.04.2012, №396 від 26.09.2013, № 383 від 25.12.2014) Про надання дозволу Товариству з обмеженою відповідальністю Амарант-Лендтрейдінг на подальше проектування та будівництво торгово-офісного центру в комплексі з 4-секційним багатоповерховим житловим будинком з підземним паркінгом , зобов'язано ТОВ Амарант-Лендтрейдінг» здійснити будівництво торгово-офісного центру за адресою: м. Одеса, вул. Банківська, 139 ріг вул. Середньої, виконати комплекс робіт з благоустрою прилеглої території, відповідно до узгодженої та затвердженої проектної документації в термін: початок - І квартал 2008р. завершення-01.03.2017р. Тобто виконавчий комітет Одеської міської ради неодноразово (04.04.2012р., 26.09.2013р., 25.12.2014р.) змінював строки завершення Відповідачем будівництва. Посилаючись на ч.1 та ч.3 ст. 140 Конституції України, ч.ч., 1,2 ст. 11 Закону України Про місцеве самоврядування , ч.ч. 1,4 ст. 16, ч.ч. 2,3,5 ст. 18 Статуту територіальної громади міста ОСОБА_7 відповідач стверджує, що усе зазначене свідчить про те, що Позивач, через свій виконавчий комітет, в межах наданих йому повноважень, неодноразово продовжував строки будівництва об'єкту Відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування , акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Зазначене спростовує твердження Позивача про те. що Позивач при укладанні Договору мав намір після IV кварталу 2010 року отримувати орендну плату за земельну ділянку у розмірі 10 % від нормативної грошової оцінки на період експлуатації, в зв'язку із тим, що дії виконавчого органу Позивача свідчать про інше. Позивачем не доведено підстав для застосування для розрахунку орендної плати нормативної грошової оцінки визначеної умовами договору на період експлуатації об'єкту Відповідача, в той час як станом на дату звернення Позивача із позовом та дату судового розгляду будівництво об'єкту Відповідача триває та об'єкт до експлуатації не прийнято. Зазначене свідчить про безпідставність позовних вимог Позивача, а відповідно про відсутність підстав для їх задоволення.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши докази у їх сукупності, суд встановив наступне:
25.06.2010р. між Одеською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю „Амарант-Лендтрейдінг» (орендар) було укладено договір оренди землі, за умовами якого орендодавець на підставі Закону України Про оренду землі та рішення Одеської міської ради №3524-V від 09.10.2008р. надає, а орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку, загальною площею 6593 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Банківська, 139-Г (сто тридцять дев'ять „Г» ), для проектування, будівництва та експлуатації торгово-офісного центру й благоустрою території, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору (п.1.1 договору) .
Договір оренди землі від 25.06.2010р. зареєстровано у Одеському міському відділі ОРФ ЦДЗК від 20.10.2010р. за №041050500075 та посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_8, зареєстрованого в реєстрі за №1696.
Відповідно до п.п.2.1., 2.2., 2.3. договору від 31.05.2006р. в оренду передається земельна ділянка загальної площею 6593 кв.м., у тому числі по угіддях: під тимчасовою забудовою - 307кв.м.; під проїздами, проходами, площадками - 1405 кв.м.; інші - 4881 кв.м. На земельній ділянці розташований об'єкт незавершеного будівництва, який належить ТОВ „Амарант-Лендтрейдінг» на підставі рішення Господарського суду Одеської області від 16.07.2008р., справа №22/120-08-2690, право власності на який зареєстровано в КП „ОМБТІ та РОН» 07.08.2008р. в книзі 1нс-22 за номером запису 15. Інженерне забезпечення об'єкту від існуючих міських мереж. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва становить: 1 792 518 (один мільйон сімсот дев'яносто дві тисячі п'ятсот вісімнадцять) гривень 48 копійок, з урахуванням індексації за 2008-2009 роки, згідно довідки-витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 10.04.2008р. №109-03/М, складеної Управлінням земельних ресурсів у місті ОСОБА_7 управління земельних ресурсів у Одеській області Державного агентства земельних ресурсів України. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період експлуатації становить: 8 962 431 (вісім мільйонів дев'ятсот шістдесят дві тисячі чотириста тридцять одну) гривню 52коп., з урахуванням індексації за 2008-2009роки, згідно довідки-витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 10.04.2008р. №109-03/М, складеної Управлінням земельних ресурсів у місті ОСОБА_7 управління земельних ресурсів у Одеській області Державного агентства земельних ресурсів України.
Згідно п. 3.1. договору від 20.10.2010р. договір укладено терміном на 49 (сорок дев'ять) років (у тому числі до ІV кварталу 2010 року на період проектування та будівництва), для проектування, будівництва та експлуатації торгово-офісного центру й благоустрою території.
Положеннями п.п. 4.1., 4.2., 4.3., 4.6. договору від 20.10.2010р. встановлено, що орендна плата за земельну ділянку площею 6593кв.м. розрахована у розмірі 10% від нормативно-грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 179 251,85грн. на рік ( на період будівництва), з урахуванням індексації за 2008-2009роки; 896 243,15грн. на рік (на період експлуатації), з урахуванням індексації за 2008-2009роки. Орендна плата сплачується орендарем у грошовій безготівковій формі. Розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення Одеської міської ради №4247-ІV від 15.07.2005р. у відповідності розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватися Одеською міською радою в межах, передбачених законодавством в залежності від збільшення ринкової вартості земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні. Орендна плата вноситься за базовий податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця на протязі 30 календарних днів, слідуючи за останнім календарним днем звітного місяця на: БАНК ГУДК в Одеській області, МФО 828011, код ЄДРПОУ 23862106 на рахунок одержувача - УДК у м. Одесі, ЄДРПОУ 23862106, місцевий бюджет Малиновського району №33211812700007, код бюджетної класифікації 13050200. Орендна плата, враховуючи невиплачену, підлягає індексації відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000р. №783 „Про проведення індексації грошової оцінки земель» . У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня, розмір якої визначається згідно зі ст 16 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» . Пеня перераховується орендарем на рахунок, зазначений в п. 4.3. цього договору.
Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з проектом відведення. Підставою для розроблення проекту відведення є: рішення Одеської міської ради від 22.01.2008р. №2317-V. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 3-х денний термін після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі (п.п. 6.1., 6.3. договору).
Пунктом 13.1. договору від 20.10.2010р. сторони передбачили, що орендар несе цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність за порушення земельного законодавства згідно із законами України. За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.
Цей договір набирає чинності після нотаріального посвідчення та його державної реєстрації (п. 14.1. договору від 20.10.2010р.).
Договір від 20.10.2010р. підписаний та скріплений печатками обох сторін.
Сторонами до договору оренди землі від 20.10.2010р. підписано та скріплено печатками сторін акт приймання-передачі земельної ділянки за адресою: місто Одеса, вулиця Балківська, 139-Г, однак, вказаний акт не містить дати підписання.
На підтвердження наявності заборгованості відповідача по орендній платі до матеріалів справи позивачем подано лист ОСОБА_7 управління ДФС в Одеській області від 24.11.2016р. №4486/9/15-52-12-02, із якого вбачається, що заборгованість по орендній платі відповідача за період жовтень 2010р. - серпень 2016р. складає 4 760 030,69грн., що вказує на несплату відповідачем орендної плати за вказаний період. Зважаючи на те, що вказаним вище листом початком заборгованості є жовтень 2010р., проте, позивачем в позовній заяві визначено, що відповідач не сплачував орендну плату за використання земельної ділянки з 01 грудня 2010р. Між тим, відповідач за вересень-грудень 2016р. також не сплачував орендну плату, тому станом на 31.12.2016р. заборгованість ТОВ „Амарант» перед Одеською міською радою становить 4 912 936,53грн.
Крім того, на підтвердження звернення позивача до відповідача позивач надав суду претензію №01-13/1922 від 11.03.2014р. про сплату боргу за договором оренди землі від 20.10.2010р., яка станом на 28.02.2014р. становить 2 209 833,28грн., що підтверджується реєстром №01-13/1917 та фіскальним чеком №5663 від 12.03.2014р.; претензію №01-13/7 від 05.01.2015р. про сплату боргу за договором оренди землі від 20.10.2010р., яка станом на 01.12.2014р. становить 2 822 242,58грн., що підтверджується фіскальним чеком №4364 від 06.01.2015р., на які відповідачем була надана відповідь, яка зареєстрована Департаментом комунальної власності ОМР за вхід.№01-18/333 від 27.02.2015р., якою відповідач повідомив позивача, що відповідно до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради №168 від 04.04.2012, термін завершення будівництва подовжено до 30.09.2013р. Відповідно до п.2 цього рішення, ТОВ Амарант-Лендрейдінг зобов'язане звернутися до Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради для внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині продовження строку будівництва торгово-офісного центру за адресою: вул. Банківська, 139 ріг вул. Середньої. Листом від 24.04.2012р. відповідач звернувся до Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради з проханням внести зміни до договору оренди земельної ділянки в частині продовження строку будівництва торгово-офісного центру. До даного листа додано: довідки-витяги з техн.. документації про нормативно-грошову оцінку від 06.12 .2011 р. №№544/М, 543/М, нотаріально засвідчена копія протоколу загальних зборів №1/11-11 від 09.11.2011р., нотаріально засвідчена копія статуту 14.11.2011р., нотаріально засвідчена копія виписки з ЄДРЮОтаФОП №266367, нотаріально засвідчена копія свідоцтва про державну реєстрацію ЮО №259466, копія рішення виконкому Одеської міської ради від 04.04.2012р. №168. 29 січня 2013р. ТОВ „Амарант-Лендтрейдінг» направлено чергове нагадування з цього приводу. 20 березня 2013р. ще одне звернення, яке залишилось без відповіді. Листом №01-18/832-04 від 15.05.2013р. Одеське міське управління земельних ресурсів повідомило про направлення виготовленого проекту рішення Про внесення змін до договору оренди землі на засідання комісії з землеустрою та земельних правовідносин Одеської міської ради. 20 травня 2013р. на адресу ТОВ Амарант-Лендтрейдінг надійшов ОСОБА_2 №311 з Одеського міського управління земельних ресурсів від 23.04.2013 перевірки дотримання вимог земельного законодавства, згідно з яким заборгованість підприємства з орендної плати за землю, станом на 01.02.2013р. складає 1 635 497,44 грн. ТОВ Амарант-Лендтрейдінг листом від 21.05.2013 року (у додатку до якого були копії квитанцій по сплаті оренди земельної ділянки) зазначило, що заборгованості ТОВ Амарант-Лендтрейдінг не має, так як, згідно вищенаведеного Рішення №168 від 04.04.2012р., термін будівництва подовжено і лише тривалий розгляд звернень до Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради, заважає внесенню змін до Договору оренди землі. Зазначеним листом ми просили сприяти у внесенні змін до Договору оренди землі, укладеного 25.06.2010р. між Одеською міською радою та ТОВ Амарант-Лендтрейдінг , у частині продовження терміну будівництва торгово-офісного центру за адресою: вул. Балківська ріг вул. Середньої. Однак жодної відповіді з цих питань відповідачеві не надано по теперішній час. 26.09.2013р. Рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради №396 термін завершення будівництва продовжено до 31.12.2015 року. Зазначеним рішенням не зобов'язано відповідача звертатися до структурних підрозділів виконавчих органів влади з метою внесення змін до Договору оренди землі, з чого робимо висновок, що, оскільки Одеське міське управління земельних ресурсів та Департамент комунальної власності є структурними підрозділами Одеської міської ради, вказані структури володіють інформацією щодо ухвалення 26.09.2013р. Рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради №396 та продовження терміну завершення будівництва до 31.12.2015 року. При цьому, 08.10.2015р. ТОВ „Амарант-Лендтрейдінг» направлено листа до Департаменту комунальної власності з черговим проханням сприяти у внесення змін до Договору оренди землі, до якого додано копію Рішення від 26.09.2013р. №396. Заборгованості з орендної плати ТОВ Амарант-Лендтрейдінг не має, так як, згідно вищенаведеного Рішення №396 від 26.09.2013р., термін будівництва подовжено до 31.12.2015р., орендна плата сплачується вчасно та в повному обсязі.
Рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради №573 від 14.06.2007р. „Про надання дозволу Товариству з обмеженою відповідальністю „Амарант-Лендтрейдінг» на подальше проектування та будівництво торгово-офісного центру за адресою: м.Одеса, вул. Банківська, 139 ріг вул. Середньої, а саме п. 2.6. зобов'язано ТОВ „Амарант-Лендтрейдінг» здійснити будівництво торгово-офісного центру за адресою: м.Одеса, вул. Банківська, 139 ріг вул. Середньої, виконати комплекс робіт з благоустрою прилеглої території, відповідно до узгодженої та затвердженої проектної документації в термін: початок - І квартал 2008р., завершення - ІV квартал 2010р. Вказане рішення підписане міським головою - ОСОБА_9 та керуючою справами - ОСОБА_10.
Рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради №168 від 04.04.2012р. „Про внесення змін до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради №573 від 14.06.2007р. „Про надання дозволу Товариству з обмеженою відповідальністю „Амарант-Лендтрейдінг» на подальше проектування та будівництво торгово-офісного центру за адресою: м.Одеса, вул. Банківська, 139 ріг вул. Середньої» , підпунктом 1.1. вирішено внести зміни до підпункту 2.6. пункту 2 в частині терміну завершення будівництва: „завершення - 30.09.2013р.» . Вказане рішення підписане міським головою - О.Костусєвим та керуючою справами - ОСОБА_11.
Рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради №396 від 26.09.2013р. „Про внесення змін до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради №573 від 14.06.2007р. „Про надання дозволу Товариству з обмеженою відповідальністю „Амарант-Лендтрейдінг» на подальше проектування та будівництво торгово-офісного центру за адресою: м.Одеса, вул. Банківська, 139 ріг вул. Середньої» , підпунктом 1.1. вирішено внести зміни до підпункту 2.6. пункту 2 в частині терміну завершення будівництва: „завершення - 31.12.2015р.» . Вказане рішення підписане міським головою - О.Костусєвим та керуючою справами - ОСОБА_11.
Рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради №383 від 25.12.2014р. „Про внесення змін до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради №573 від 14.06.2007р. „Про надання дозволу Товариству з обмеженою відповідальністю „Амарант-Лендтрейдінг» на подальше проектування та будівництво торгово-офісного центру за адресою: м.Одеса, вул. Банківська, 139 ріг вул. Середньої» , підпунктом 1.2. вирішено внести зміни до підпункту 2.6. пункту 2 в частині терміну завершення будівництва: „завершення - 01.03.2017р.» . Вказане рішення підписане міським головою - ОСОБА_12 та керуючою справами - ОСОБА_13.
На підтвердження заперечень відповідачем подано до матеріалів справи вказані вище рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради №573 від 14.06.2007р., №168 від 04.04.2012р., №396 від 26.09.2013р., №383 від 25.12.2014р., а також платіжні документи на підтвердження сплати ТОВ „Амарант-Лендтрейдінг» орендної плати за спірний період, а саме: платіжне доручення (далі по тексту - ПД) №6 від 27.02.2014р. на суму 14 940,00грн., ПД №14 від 27.03.2014р. на суму 14 940,00грн., ПД №17 від 29.04.2014р. на суму 14 940,00грн., ПД №20 від 30.05.2014р. на суму 14 940,00грн., ПД №26 від 01.08.2014р. на суму 14 940,00грн., ПД №27 від 28.08.2014р. на суму 14 940,00грн., ПД №28 від 29.09.2014р. на суму 14 940,00грн., ПД №29 від 29.10.2014р. на суму 14 940,00грн., ПД №30 від 28.11.2014р. на суму 14 940,00грн., ПД №31 від 29.12.2014р. на суму 14 940,00грн., ПД №32 від 30.01.2015р. на суму 14 940,00грн., ПД №34 від 26.02.2015р. на суму 18 660,00грн., ПД №36 від 27.03.2015р. на суму 18 660,00грн., ПД №38 від 29.04.2015р. на суму 18 660,00грн., ПД №39 від 29.05.2015р. на суму 18 660,00грн., ПД №40 від 30.06.2015р. на суму 18 660,00грн., ПД №41 від 22.07.2015р. на суму 18 660,00грн., ПД №42 від 28.08.2015р. на суму 18 660,00грн., ПД №45 від 26.10.2015р. на суму 18 660,00грн., ПД №52 від 22.12.2015р. на суму 18 660,00грн., ПД №2 від 28.01.2016р. на суму 15 000,00грн., ПД №11 від 29.01.2016р. на суму 3 660,00грн., ПД №14 від 29.02.2016р. на суму 18 660,00грн., ПД №4 від 20.05.2016р. на суму 19 000,00грн., ПД №5 від 25.05.2016р. на суму 15 000,00грн., ПД №25 від 25.05.2016р. на суму 4 000,00грн., ПД №30 від 29.06.2016р. на суму 18 700,00грн., ПД №32 від 08.07.2016р. на суму 10 500,00грн., квитанція від 09.07.2016р. на суму 1 250,00грн., квитанція №4162774 від 09.07.2016р. на суму 14 900,00грн., квитанція №0.0.590607988 від 25.07.2016р. на суму 26 736,00грн., ПД №35 від 10.08.2016р. на суму 26 736,00грн., ПД №38 від 27.09.2016р. на суму 26 736,00грн., ПД №40 від 25.10.2016р. на суму 26 736,00грн., ПД №43 від 28.11.2016р. на суму 26 736,00грн., ПД №46 від 20.12.2016р. на суму 22 000,00грн., ПД №47 від 27.12.2016р. на суму 9 736,00грн., ПД №49 від 27.12.2016р. на суму 19 000,00грн., дублікат квитанції №0.0.697074478.1 від 30.01.2017р. на суму 7 740,00грн.
Крім того, відповідачем на підтвердження відсутності у ТОВ „Амарант-Лендтрейдінг» заборгованості по орендній платі надано до матеріалів справи лист Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області від 14.03.2017р. за №389/9/15-52-17-01, який підписаний начальником ОСОБА_14 та скріплений гербовою печаткою установи, в якому вказано, що на ваш лист від 09.03.2017р. №09/03-17/01 ДПІ у Малиновську районі м.Одеси ГУ ДФС в Одеській області, у частині надання довідки про наявність або відсутність заборгованості ТОВ „Амарант-Лендтрейдінг» (код ЄДРПОУ 33657751) повідомляє, що станом на 01.01.2017р. по ТОВ „Амарант-Лендтрейдінг» заборгованість відсутня. Зазначене підтверджується також Довідкою про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, що контролюються органами доходів і зборів ОСОБА_7 управління ДФС в Одеській області від 15.03.2017р. №1700035325 про те, що за ТОВ „Амарант-Лендтрейдінг» станом на 15.03.2017р. не має заборгованості із сплати податків, зборів, платежів. Вказана довідка підписана Заступником начальника ГУ ДФС в Одеській області - ОСОБА_15 та Начальником управління погашення боргу - ОСОБА_16.
Пунктом 1 частиною 2 ст.11 Цивільного кодексу України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов'язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов'язковим для виконання сторонами.
Відповідно до п. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Згідно ч.1 ст.759 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
За користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Якщо розмір плати не встановлений договором, він визначається з урахуванням споживчої якості речі та інших обставин, які мають істотне значення (ч. 1 ст.762 Цивільний кодекс України).
Положеннями ч.1 ст.530 ЦК України передбачено, що якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Згідно ст.ст.525, 526 Цивільного кодексу України зобов'язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов договору та Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, а при відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається.
Положеннями ч.1 ст. 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч.2 ст. 16 Закону України „Про оренду землі» укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України ( 2768-14 ), або за результатами аукціону.
Як встановлено судом, рішенням Одеської міської ради від 09.10.2008р. №3524-V Товариству з обмеженою відповідальністю «Амарант-Лендтрейдінг» надано у строкове, платне володіння та користування земельну ділянку, загальною площею 6593кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Балківська,139-Г. На підставі зазначеного рішення 25.06.2010р. між Одеською міською радою та ТОВ „Амарант-Лендтрейдінг» укладено договір оренди землі, який зареєстровано у Одеському міському відділі ОРФ ЦДЗК від 20.10.2010р. за №041050500075 та посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_8, зареєстрованого в реєстрі за №1696. На підставі вказаного договору було передано ТОВ „Амарант-Лендтрейдінг» у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку, загальною площею 6593 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Банківська, 139-Г (сто тридцять дев'ять „Г» ), для проектування, будівництва та експлуатації торгово-офісного центру й благоустрою території, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору.
Пунктом 14.1. договору від 20.10.2010р. сторони погодили, що договір набирає чинності після нотаріального посвідчення та його державної реєстрації.
Згідно ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до п. 2.1. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» після прийняття органом державної влади або місцевого самоврядування рішення про надання земельної ділянки у власність або в користування, затвердження результатів аукціону, укладення відповідної цивільно-правової угоди, набуття права власності на житловий будинок, будівлю, споруду особа має право на одержання земельної ділянки у власність або в користування і право вимагати оформлення документів, що посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 ЗК України).
Спірний договір оренди зареєстровано у Одеському міському відділі ОРФ ЦДЗК від 20.10.2010р. за №041050500075.
Суд, дослідивши договір оренди землі від 20.10.2010р. зазначає, що пунктом 3 „Строк дії договору» підпунктом 3.1. сторони встановили термін, на який укладено договір, а саме на 49 (сорок дев'ять) років та погодили, що в цей строк, в тому числі входить період проектування та будівництва, який буде здійснено стороною - до ІV кварталу 2010р. Твердження позивача стосовно того, що п.п. 3.1. договору було передбачено, що орендна плата за земельну ділянку після ІV кварталу 2010р. складає 10% від нормативної грошової оцінки на період експлуатації є помилковими, оскільки, п.п. 3.1. договору регулює не порядок обчислення оплати, а встановлює термін, на який укладено договір.
Статтею 17 Закону України „Про оренду землі» передбачено, що об'єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Суд звертає увагу сторін на те, що акт приймання-передачі земельної ділянки за адресою: місто Одеса, вулиця Балківська, 139-Г, який наданий позивачем та відповідачем до матеріалів справи, не містять дати його підписання.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 5 ст. 39 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності» прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що належать до I-III категорій складності, та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви. Форма декларації про готовність об'єкта до експлуатації , порядок її подання і реєстрації визначаються Кабінетом Міністрів України. Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що належать до IV і V категорій складності, здійснюється на підставі акта готовності об'єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Форма акта готовності об'єкта до експлуатації , форма сертифіката , порядок його видачі, розмір та порядок внесення плати за видачу сертифіката визначаються Кабінетом Міністрів України. Акт готовності об'єкта до експлуатації підписується замовником, генеральним проектувальником, генеральним підрядником або підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників), субпідрядниками, страховиком (якщо об'єкт застрахований). Датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта є дата реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації або видачі сертифіката.
Згідно п.п. 3., 11., 12. Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011р. №461 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2015 р. №750 ) прийняття в експлуатацію об'єктів, що належать до I-III категорії складності, та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органами державного архітектурно-будівельного контролю поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації (далі - декларація). Прийняття в експлуатацію об'єктів, що належать до IV і V категорії складності, здійснюється на підставі акта готовності об'єкта до експлуатації шляхом видачі органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката. Датою прийняття в експлуатацію об'єкта є дата реєстрації декларації або видачі сертифіката. Експлуатація об'єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачене законодавством) в експлуатацію, забороняється.
Порядок обчислення орендної плати встановлено саме пунктом 4.1. договору від 20.10.2010р., яким передбачено, що орендна плата за земельну ділянку площею 6593кв.м. розрахована у розмірі 10% від нормативно-грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 179 251,85грн. на рік (на період будівництва), з урахуванням індексації за 2008-2009роки; 896 243,15грн. на рік (на період експлуатації) , з урахуванням індексації за 2008-2009роки. Оскільки сторонами до матеріалів справи не надано належних та допустимих доказів, які б свідчили, що спірний об'єкт прийнято в експлуатацію, то відсутні підстави для нарахування орендної плати в розмірі 896 243,15грн. на рік (на період експлуатації). З огляду на те, що матеріалами справи та поясненнями представників сторін не заперечується відсутність заборгованості по сплаті оренди в розмірі 10% від нормативно-грошової оцінки цієї земельної ділянки на період будівництва, що складає 179 251,85грн. на рік, суд дійшов висновку про відсутність заборгованості відповідача за вищевказаним договором на час подачі позову.
Відповідно до вище зазначеного, суд відмовляє Одеській міській раді в задоволенні заявлених позовних вимог щодо стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Амарант-Лендтрейдінг" заборгованості по сплаті орендної плати за період з 01.12.2010р. по 31.12.2016р. в сумі 4 912 936,53грн. та як наслідок цього і в задоволені заявлених позовних вимог щодо стягнення інфляційних втрат в сумі 2 978 430,58грн. та трьох процентів річних в розмірі 386 131,03грн. з огляду на їх необґрунтованість та безпідставність.
При цьому, суд відхиляє клопотання відповідача про застосування строку позовної давності за період з 2010р. по 2013р. за умови встановлення судом необґрунтованості позовних вимог позивача щодо стягнення заборгованості по сплаті орендної плати в сумі 4 912 936,53грн. та відмови в задоволенні позовних вимог на цій підставі.
Згідно ст.32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Статтею 33 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом (ст.43 ГПК України).
Враховуючи вищевикладене, з підстав недоведеності та необґрунтованості позовних вимог, суд відмовляє в задоволенні заявленого Одеською міською радою позову.
Судові витрати по сплаті судового збору покласти на позивача згідно зі ст.ст.44,49 ГПК України.
Керуючись ст.ст.49, 82- 85 ГПК України суд, -
ВИРІШИВ:
1. Відмовити Одеській міській раді у задоволенні позову повністю.
Рішення господарського суду набирає законної сили згідно зі ст.85 ГПК України, після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Повне рішення складено 11 квітня 2017 р.
Суддя С.Г. Власова
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2017 |
Оприлюднено | 14.04.2017 |
Номер документу | 65913215 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні