Справа № 545/3446/16-ц
Провадження № 2/545/122/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" квітня 2017 р. Полтавський районний суд Полтавської області в складі :
головуючого судді - Потетій А.Г.,
при секретарі - Задорожна Ю.В.,
розглянувши в відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Полтава цивільну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 до Терешківської сільської ради, Служби автомобільних доріг у Полтавській області, третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Державне підприємство Центр Державного земельного кадастру в особі Полтавської регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру, про визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування, визнання недійсним державного акту на право постійного користування землею, усунення перешкод у здійсненні права власності та заборони будівництва, -
В С Т А Н О В И В :
Позивачі звернулись до суду із позовом до Терешківської сільської ради, Служби автомобільних доріг у Полтавській третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Державне підприємство Центр Державного земельного кадастру в особі Полтавської регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру, про визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування, визнання недійсним державного акту на право постійного користування землею, усунення перешкод у здійсненні права власності та заборони будівництва, посилаючись на те, що позивачі є власниками житлових будинків з господарськими будівлями із спорудами розташованих на суміжних між собою земельних ділянках по вул. Київській в с.Копили Полтавського району та області.
ОСОБА_1 постійно проживає в житловому будинку розташованому за адресою: Полтавська область , Полтавський район , с.Копили , вул. Київська,3б , будівництво якого здійснено мною на земельній ділянці площею 0.04 га наданій для зазначеної мети на підставі рішення виконкому районної Ради народних депутатів від 21.06.1983 року № 294. Відповідачі створили небезпеку руйнування належного їй нерухомого майна, загрозу її життю та здоров'ю що змушує її звернення за судовим захистом.
ОСОБА_2, на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 744800 виданого 24.12.2009 року належить земельна ділянка розташована за адресою: Полтавська область, Полтавський район, с. Копили, вул. Київська, 8а, яка призначена для будівництва і обслуговування житлового будинку , господарських будівель і споруд площею 0,0591 га, кадастровий номер 5324085908:08:002:0018. На указаній земельній ділянці розташований належний їй житловий будинок з надвірними побудовами придбаний на підставі договору купівлі-продажу від 06.10.1999 року реєстрація якого проведена 08.10.1999 року, копію додаю. Відповідачі створили небезпеку руйнування належного їй нерухомого майна, загрозу її життю та здоров'ю, що змушує на її звернення за судовим захистом.
ОСОБА_3, на підставі державного акту па право власності па земельну ділянку серії ЯГ № 690095 виданого 01.11.2007 року належить земельна ділянка розташована за
адресою Полтавська область, Полтавський район, с.Копили, вул. Київська,9, яка призначена для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,04 га, кадастровий номер 5324085908:08:001:0127. Відповідачі створили небезпеку руйнування належного їй нерухомого майна, загрозу її життю та здоров'ю, що змушує на її звернення за судовим захистом.
ОСОБА_4, на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом виданого 17.03.2016 року належить житловий будинок з господарськими будівлями та спорудами розташований на неприватизованій земельній ділянці за адресою: Полтавська область, Полтавський район, с.Копили, вул. Київська, 10, який успадковано нею після померлого 13.04.2015 року чоловіка ОСОБА_8. Відповідачі створили небезпеку руйнування належного їй нерухомого майна, загрозу її життю та здоров'ю, що змушує на її звернення за судовим захистом.
ОСОБА_5 , на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно виданого 14.07.2014 року належить земельна ділянка розташована за адресою Полтавська область, Полтавський район, с.Копили, вул. Київська, 17, яка призначена для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,1194 га , кадастровий номер 5324085908:08:002:0051. Відповідачі створили небезпеку руйнування належного йому нерухомого майна, загрозу його життю та здоров'ю, що змушує на його звернення за судовим захистом.
ОСОБА_6, на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно виданого 01.08.2006 року належить житловий будинок з господарськими будівлями та спорудами розташований за адресою: Полтавська область , Полтавський район, с.Копили , вул. Київська,23. Відповідачі створили небезпеку руйнування належного їй нерухомого майна, загрозу її життю та здоров'ю, що змушує на її звернення за судовим захистом.
ОСОБА_7, на підставі договору дарування від 05.12.2001 року належить житловий будинок з господарськими будівлями та спорудами розташований на неприватизованій земельній ділянці за адресою: Полтавська область , Полтавський район , с.Копили, вул. Київська,23а. Відповідачі створили небезпеку руйнування належного йому нерухомого майна, загрозу його життю та здоров'ю, що змушує на його звернення за судовим захистом.
Про те що Відповідачі створили небезпеку руйнування належного їм нерухомого майна, загрозу їхньому життю та здоров'ю позивачі дізналися в цьому році. Згідно з проектом, розміщеним на сайті Укравтодору , побачили що через належні їм садиби на території села Копили Терешківської сільської ради Полтавського району та області буде проходити нова ділянка автошляху державного значення Київ-Харків-Довжанський . На замовлення позивачів, інженером- землевпорядником, який має кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника № 013083, яким підтверджено відповідність інженера-землевпорядника кваліфікаційним характеристикам професії та його спроможність самостійно складати окремі види документації з оцінки земель (крім експертної грошової оцінки земельних ділянок), виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи, проводити інвентаризацію земель, перевіряти якість грунтових, геоботанічних та інших обстежень при здійсненні землеустрою було посажено на фотографічне зображення в СК-63(5) запроектований третій відрізок автошляху Київ-Полтава- Довжанський з якого вбачається що запроектований автомобільний шлях буде проходити своєю частиною через садиби позивачів, створюючи таким чином "накладку" земельних ділянок одна на одну.
З вказаного зображення вбачається що будівництво нової ділянки автошляху державного значення Київ-Харків-Довжанський планується з повним ігноруванням конституційних прав, без дотримання цільового призначення земельної ділянки, державних архітектурних, будівельних, санітарних, екологічних, протипожежних норм і правил та призведе до порушення нормальних умов нашого життя, створить загрозу транспортних аварій, оскільки садиби позивачів знаходяться на насипних піщаних схилах, які зовсім не укріплені, вони при найменших порухах
зсунуться вниз, а по завершенню будівництва автошляху ті садиби, які зможуть уціліти від вібрацій, будуть оточені існуючою трасою Київ- Харків, залізницею та новозбудованим об'їзним автошляхом і всі важкі метали - результат згорання бензину, осідатимуть в оселях позивачів.
Проте Відповідачі вимоги припинити незаконні дії ігнорують, хоча саме у коло обов'язків Відповідача-Терешківської сільської ради Полтавського району, як органу місцевого самоврядування, входить контроль за використанням земель згідно цільового призначення. Лише після наших неодноразових звернень до Терешківської сільської ради Полтавського району з приводу припинення порушення прав власників землі, позивачі дізналися про те, що служба автомобільних доріг у Полтавській області має в постійному користуванні земельну ділянку площею 40,7 га набуту на підставі рішення виконавчого комітету Терешківської сільської ради народних депутатів від 26.02.1999 року №19 і це його право посвідчується Державним актом на право постійного користування землею серії І-ПЛ № 002440 . На заяву позивачів від 01.08.2016 року за № 02-26/332 про надання належним чином завірених копій вказаних документів Терешківська сільська ради Полтавського району письмово повідомила про їх відсутність у його володінні та рекомендувала звернутися до Відділу Держгеокадастру в Полтавському районі для можливості одержання їх копій.
Відділ Держгеокадастру в Полтавському районі Полтавської області своїм листом від 05.08.2016 року № 31-28-99.10-1 110/2-16 на публічне звернення надав позивачам архівний примірник технічного звіту по видачі державного акту на право постійного користування землею Полтавському обласному управлінню по будівництву ремонту і експлуатації автомобільних доріг Облавтодор під автошлях Київ-Харків на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
Отже лише після отримання вказаних архівних копій, зміст яких приховувався десятками років, позивачі дізналися що рішенням виконавчого комітету Терешківської сільської ради народних депутатів від 26.02.1999 року №19 було затверджено загальну площу земельної ділянки під автошлях Київ-Харків загальною площею 40,7 га, з них під шляхами - 32,31 га, лісових насаджень - 7,03 га , пасовищ - 1,2 га, під будівлями - 0,16 га . Вирішено також виготовити державний акт на право постійного користування землею Полтавському обласному управлінню по будівництву, ремонту і експлуатації автомобільних доріг Облавтодор під шлях Київ-Харків відповідно до геодезичних даних технічної документації . В послідуючому 22.12.1999 року Полтавському обласному управлінню по будівництву, ремонту і експлуатації автомобільних доріг Облавтодор було видано Державний акт на право постійного користування землею серії І-ПЛ № 002440 під шлях Київ-Харків на підставі вище вказаного рішення.
Проте правові підстави набуття права власності та права користування земельною ділянкою до 1 січня 2002 року визначалися нормами ЗК України 1990 року. Відповідно до ст. 23 ЗК України (у редакції 1990 року чинного до 1 січня 2002 року) право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.
Відповідно до п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України сільська рада є розпорядником земель в межах населених пунктів.
Згідно ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року N 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
З викладеного вище вбачається, що Терешківська сільська рада є уповноваженим органом у сфері розпорядження землями від імені територіальної громади.
Згідно з ч.1 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року N 280/97-ВР вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин належить до виключної компетенції пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради .
Таким чином виконавчий комітет Терешківської сільської ради не мав права розпоряджатися землями від імені територіальної громади без відома її жителів і при прийнятті рішення від 26.02.1999 року за № 19 про передачу земельної ділянки у постійне користування Полтавському обласному управлінню по будівництву, ремонту і експлуатації автомобільних доріг Облавтодор вийшов за межі своїх повноважень, оскільки ці повноваження належали до виключної компетенції пленарного засідання сільської ради .
Рішенням Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року за N 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) вирішено в аспекті конституційного подання положення частини другої статті 19, статті 144 Конституції України ( 254к/96-ВР ), статті 25, частин першої, десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року N 280/97-ВР ( 280/97-ВР ) (з наступними змінами) стосовно права органу місцевого самоврядування скасовувати свої раніше прийняті рішення та вносити до них зміни необхідно розуміти так, що орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України.
Незважаючи на незаконність прийнятого рішення та неодноразові звернення позивачів, Терешківською сільською радою Полтавського району по цей час не скасовано в добровільному порядку вище вказаного рішення , позивачі отримують відписки від Терешківської сільської ради Полтавського району, зміст яких зводиться до законності перебування в постійному користуванні служби автомобільних доріг у Полтавській області вказаної земельної ділянки та рекомендацією звертатися до суду .
Таким чином право постійного користування земельною ділянкою площею 40,7 га набуто Полтавським обласним управлінням по будівництву, ремонту і експлуатації автомобільних доріг Облавтодор (на даний час вказана організація перейменована в Службу автомобільних доріг у Полтавській області, яка є правонаступником прав та обов'язків останньої - Служби автомобільних доріг у Полтавській області) на підставі рішення виконавчого комітету Терешківської сільської ради народних депутатів від 26.02.1999 року №19, який вийшов за межі своїх повноважень та посвідчується по цей час Державним актом на право постійного користування землею серії І-ПЛ №002440 від 22.12.1999 року , виданим на підставі указаного рішення .
У відповідності ч. 1 ст. 155 Земельного Кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Також відповідно до п. 11 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 7 від 16.04.2004 року Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ (зі змінами та доповненнями, внесеними постановою Пленуму Верховного Суду України від 19.03.2010 року № 2), розглядаючи позови про захист прав власників земельних ділянок і землекористувачів ( про усунення перешкод у користуванні ними тощо), суд перевіряє законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки іншій особі без вилучення (викупу) її в позивача в установленому порядку і за наявності для цього підстав ухвалювати рішення про його недійсність, а також згідно п. 2 зазначеної Постанови суди на підставі зібраних відповідних доказів визнають недійсними державні акти про право власності на земельні ділянки.
У постанові Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 19 червня 2013 року у справі № 6-57цс13 викладено правову позицію про те . що державні акти на право
власності на земельні ділянки є документами, що посвідчують право власності й видаються на підставі відповідних рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. У спорах, що пов'язані з правом власності на земельні ділянки, недійсними можуть визнаватись як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти на право власності на земельні ділянки.
Згідно зі ст. 152 Земельного Кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, а одним із способів захисту прав землевласника (землекористувача) є запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.
Службою автомобільних доріг у Полтавській області ігноруються неодноразові як усні, так і письмові вимоги позивачів про припинення незаконного будівництва хоча у відповідності до Закону України Про автомобільні дороги основними обов'язками органу управління автомобільними дорогами загального користування є, зокрема: розробка та реалізація заходів з безпеки дорожнього руху; забезпечення безперервних, безпечних, економічних та зручних умов руху транспортних засобів з нормативними технічними характеристиками і навантаженнями; організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання будівельних доріг за встановленими для них будівельними нормами, державними стандартами і нормами; здійснення державного регулювання та контролю у сфері дорожнього господарства відповідно до законодавства; забезпечення належного маршрутного орієнтування користувачів автомобільних доріг тощо.
На неодноразові письмові звернення до органів державної влади , зокрема першого заступника голови Полтавської ОДА, Управління інфраструктури та туризму Полтавської ОДА , Укравтодору та інших органів за сприянням у вирішенні проблемного питання щодо досудового захисту наших порушених прав, позивачі одержували лише відписки, а і з відповіді від 25.04.2016 року зрозуміли що згідно інформації Служби автомобільних доріг у Полтавській області вони не вбачають законодавчих підстав щодо необхідності зміни напрямку запланованого будівництва відрізку траси Київ-Харків , копії заяв та відповідей на заяви додаємо.
Відповідно до ст.ст. 15, 16 ЦК України, порушене, невизнане або оспорюване право особи підлягає захисту у встановлений законом спосіб. Захист прав громадян на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав: відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом способів (ч.3 ст.152 ЗК).
Згідно наведеної вище норми ст.152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, а одним із способів захисту прав землевласника (землекористувача) є запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.
Вище викладене свідчить що діями Служби автомобільних доріг у Полтавській області порушуються права позивачів як землекористувачів та землевласників , що і змушує їх звернутися за судовим захистом запобігання вчиненню ним дій, що створюють небезпеку порушення їхніх прав, що проявляється у створенні небезпеки руйнування належного їм нерухомого майна, загрози життю та здоров'ю будівництвом нової ділянки автошляху Київ-Харків-Довжанський на земельній ділянці розташованій на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області загальною площею 40,7 га.
Прохали визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Терешківської сільської ради народних депутатів від 26.02.1999 року за №19 яким затверджено загальну площу
земельної ділянки під автошлях Київ-Харків загальною площею 40.7 га та вирішено виготовити державний акт на право постійного користування землею Полтавському обласному управлінню по будівництву, ремонту і експлуатації автомобільних доріг Облавтодор під шлях Київ-Харків відповідно до геодезичних даних технічної документації.
Визнати недійсним виданий 22.12.1999 року Полтавському обласному управлінню по будівництву, ремонту і експлуатації автомобільних доріг Облавтодор Державний акт на право постійного користування землею серії І-ПЛ № 002440 під шлях Київ-Харків на підставі рішення виконавчого комітету Терешківської сільської ради народних депутатів від 26.02.1999 року за №19.
Усунути ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 перешкоди у користуванні належним нам нерухомим майном шляхом заборони Службі автомобільних доріг у Полтавській області та будь-яким іншим особам проводити на земельній ділянці розташованій на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області загальною площею 40,7 га будівництво нової ділянки автошляху Київ-Харків-Довжанський.
В судовому засіданні позивачі та їх представники позов підтримали, та прохали його задовольнити з наведених в ньому підстав.
Представник відповідача - Терешківської сільської ради, позов не визнав та надав суду письмові заперечення.
В своїх запереченнях послався на те, що згідно ст. 19,68,140 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч.2 ст.2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальна громада може утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідного голову. Також відповідно до ст.4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування здійснюється на принципах підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб.
Система місцевого самоврядування включає: сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради. Разом з тим, згідно зі ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Терешківська сільська рада - це представницький орган місцевого самоврядування, який представляє відповідні територіальні громади та здійснює від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією У країни,цим законом та іншими законами.
Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад є те, що вони поділяються на власні (самоврядні) (віднесені законом до їх повного відання) та делеговані повноваження (окремі повноваження, надані їм згідно із законом органами самоврядування або органом місцевої державної виконавчої влади).
Згідно п.34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин належить до виключної компетенції пленарних засідань сільської, селищної, міської ради, також п.31 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає, що сільська рада на пленарних засіданнях приймає рішення про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення. Також ч.3 ст. 52 говорить про те, що сільська рада може прийняти рішення про розмежування повноважень між її виконавчим комітетом, відділами, управліннями, іншими виконавчими органами ради та сільським, селищним, міським головою в межах повноважень, наданих цим Законом виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.
Отже, Терешківська сільська рада, як орган самоврядування, відповідно до законодавства делегувала свої повноваження виконавчим органам, зокрема виконавчому комітетові Терешківської сільської ради, - повноваження щодо питань регулювання земельних відносин. Делегування повноважень здійснювалось на підставі рішень Терешківської сільської ради про делегування повноважень виконавчому комітеті Терешківської сільської ради.
Ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно.
Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал. Ст.51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» основною формою роботи виконавчого комітету сільської ради є його засідання. Засідання виконавчого комітету скликаються відповідно сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті ради), а в разі його відсутності чи неможливості здійснення ним цієї функції - заступником сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (районної у місті ради - заступником голови ради) в міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць, і є правомочними, якщо в них бере участь більше половини від загального складу виконавчого комітету.
Тому, з вище зазначеного вбачається, що рішення виконавчого комітету Терешківської сільської ради від 26.02.1999 року № 19 про видачу державного акту на право постійного користування землею Полтавському обласному управлінню по будівництву ремонту у експлуатації автомобільних доріг «Облавтодор» є законним, оскільки виконком Терешківської сільської ради на законних підставах та відповідно до наданих сільською радою повноважень прийняв рішення від 26.02. і 999 року № 19.
Також, в позовній заяві позивачі вказують, що лише після отримання архівних копій примірника технічного звіту по видачі державного акту на право постійного користування землею Полтавському обласному управлінню по будівництву ремонту і експлуатації автомобільних доріг «Облавтодор» під автошлях Київ-Харків на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, зміст яких приховувався десятками років, позивачі дізналися що рішенням виконавчого комітету Терешківської сільської ради народних депутатів від 26.02.1999 року № 19 було затверджено загальну площу земельної ділянки під автошлях Київ-Харків загальною площею 40,7 га, з них під шляхами - 32,31 га, лісових насаджень - 7,03 га, пасовищ - 1,2 га, під будівлями - 0,16 га.
Терешківська сільська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Виконавчий комітет Терешківської сільської ради сільської, в межах своїх повноважень приймає рішення. Відповідно до ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування доводяться до відома населення. На вимогу громадян їм може бути видана копія відповідних актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Але до Терешківської сільської ради з моменту винесення рішення від 26.02.1999 року до 01.08.2016 року, не надходило заяв щодо надання копій вказаних документів, лише 01.08.2016 року (вх.№П02-26/332 від 01.08.2016 року) позивачі звернулись до Терешківської сільської ради за наданням копій вказаних документів. Тому, вважаю, що Терешківська сільська рада ніяким чином не приховувала винесене рішення від 26.02.1999 року № 19.
Згідно ст.7 Земельного кодексу від 18.12.1990 № 561 -XIІ (який був чинний на момент винесення рішення від 26.02.1999 року № 19) користування землею може бути постійним або тимчасовим. Постійним визнається землекористування без заздалегідь установленого строку. Ст. 19 Земельного кодексу від 18.12.1990 № 561 -XII (який був чинний на момент винесення рішення від 26.02.1999 року № 19) надання земельних ділянок у користування здійснюється за проектами відведення цих ділянок. Розробку проектів відведення земельних ділянок, перенесення їх меж у натуру (на місцевість) і виготовлення документів, що посвідчують право користування землею,
здійснюють державні та інші землевпорядні організації. Замовниками виконання вказаних робіт є відповідні місцеві Ради народних депутатів, підприємства, установи і організації. Умови і строки розробки проектів відведення земельних ділянок і перенесення їх меж у натуру (на місцевість) визначається договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт.
Ст.22 Земельного кодексу від 18.12.1990 № 561-ХІІ (який був чинний на момент винесення рішення від 26.02.1999 року № 19) передбачає, що право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельною ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Відповідно до ст. 23 Земельного кодексу від 18.12.1990 № 561-ХІІ (який був чинний на момент винесення рішення від 26.02.1999 року № 19) право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.
Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється.
Тому, Полтавське обласне управлінню по будівництву ремонту і експлуатації автомобільних доріг «Облавтодор» для того щоб приступити до використання земельної ділянки та посвідчити право користування землею здійснило певні дії:
- уклало договір № 316 від 16.04.1998 року на виконання проектно- вишукувальних робіт по складанню державних актів на право постійного користування земельними ділянками під автошляхом Київ-Харків з землевпорядною організацією - Інститут землеустрою Полтавський філіал;
- звернулось з клопотанням від 20.05.1998 року № 1-01/86 про і встановлення в натурі меж земельної ділянки автошляху Київ-Харків на ділянці [земель Терешківської сільської ради. На основі виконаних робіт по І зетановленню в натурі меж земельної ділянки автошляху Київ-Харків на ділянці земель Терешківської сільської ради було одержано акт про встановлення в натурі меж земельної ділянки 05.02.1999 року;
- державна землевпорядна організація виготовила документи - технічну документацію по видачі державного акту на право постійного користування землею Полтавському обласному управлінню по будівництву ремонту і експлуатації автомобільних доріг «Облавтодор» під автошлях Київ-Харків на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області;
- Полтавське обласне управлінню по будівництву ремонту і експлуатації автомобільних доріг «Облавтодор» звернулось до Терешківської сільської ради з клопотанням про видачу державного акту на право постійного користування землею;
- виконавчий комітет Терешківської сільської ради прийняв рішення від
26.02.1999 року №19 про видачу державного акту на право постійного користування землею Полтавському обласному управлінню по будівництву ремонту і експлуатації автомобільних доріг «Облавтодор» ;
- Терешківська сільська рада видала Полтавському обласному управлінню по будівництву ремонту і експлуатації автомобільних доріг «Облавтодор» державний акт на право постійного користування землею серія І-ПЛ № 002440 від 22.12.1999 року.
Отже, підтвердженням вище вказаних дій Полтавського обласного управлінню по будівництву ремонту і експлуатації автомобільних доріг «Облавтодор» є копія технічної документації по видачі державного акту на право постійного користування землею Полтавському обласному управлінню по будівництву ремонту і експлуатації автомобільних доріг «Облавтодор» під автошлях Київ-Харків на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, яка є додатком до позовної заяви.
Звертають увагу на те, що відповідно до копії технічного звіту:
- сторінка 5 ''Технічне завдання на виконання проектно-вишукувальних робіт по складанню державних актів на право постійного користування земельними ділянками під автошляхом Київ-Харків» п. 2 - підстава для виконання робіт: клопотання Полтавського обласного управління «Облавтодор» та договір № 316 від 16.04.1998 року. Отже, замовником є - Полтавське обласне управління «Облавтодор» , а виконавцем - Інститут землеустрою Полтавський філіал відділ №2;
- сторінка 6 звіту «ОСОБА_9 про встановлення в натурі меж земельної ділянки ". який виданий Полтавському обласному управлінню по будівництву ремонту і експлуатації автомобільних доріг «Облавтодор» від 05.02.1999 року, отже Полтавське обласне управління по будівництву ремонту і експлуатації автомобільних доріг «Облавтодор» одержав акт про встановлення в натурі меж земельної ділянки 05.02.1999 року та отримав державний акту на право постійного користування землею серія І-ПЛ № 002440 від 22.12.1999 року.
Тому, з вище зазначеного вбачається, що в Полтавського обласного управління по будівництву ремонту і експлуатації автомобільних доріг "Облавтодор» виникло право користування наданою земельною ділянкою після встановлення меж земельною ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право.
Представник відповідача - служби автомобільних доріг у Полтавській області, в судовому засіданні не визнав позовні вимоги, вказав на те, що у позовній заяві зазначається, що виконавчий комітет Терешківської сільської ради не мав права розпоряджатися землями від імені територіальної громади без відома її жителів і при прийнятті рішення від 26.02.1999 року за № 19 про передачу земельної ділянки у постійне користування Полтавському обласному управлінню по будівництву, ремонту і експлуатації автомобільних доріг Облавтодор вийшов за межі своїх повноважень, оскільки ці повноваження належали до виключної компетенції пленарного засідання сільської ради.
Така позиція позивачів є необгрунтованою, адже згідно підпункту 2 пункту б статті 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року у редакції, яка діяла на момент прийняття вказаного рішення, видача документів, що посвідчують право власності і право користування землею відносилася до відання виконавчих органів сільських рад. Також вказав, що жодних робіт їх організація про будівництву автошляху Київ-Харків поблизу с.Копили, Полтавського району не проводить оскільки на даний час виготовлена технічна документація не пройшла всіх погоджень відповідно до вимог закону а тому не затверджена і межі земельної ділянки по якій пройде вказаний автошлях не визначені.
Представники третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Державне підприємство Центр Державного земельного кадастру в особі Полтавської регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру в судове засідання не з явились надавши до суду заяву в якій прохали справу розглянути за їх відсутності, у вирішенні спору поклались на розсуд суду. Будучи присутніми в попередніх засіданнях висловили свою думку про безпідставність позовних вимог оскільки на час розгляду справи в суді технічна документація по земельній ділянці по якій буде проходити автомобільний шлях не затверджена , а існує лише проект , який не пройшов всі погодження.
Суд, розглянувши матеріали справи, приходить до висновку, що позов не підлягає до задоволення.
Судом встановлено,що позивачі є власниками житлових будинків з господарськими будівлями із спорудами розташованих на суміжних між собою земельних ділянках по вул. Київській в с.Копили Полтавського району , Полтавської області.
На підставі рішення виконавчого комітету Терешківської сільської ради народних депутатів від 26.02.1999 року №19 відповідач- служба автомобільних доріг у Полтавській області отримала Державний акт на право постійного користування землею серії І-ПЛ № 002440 загальною площею 40,7га., розташованої на території Терешківська сільська ради Полтавського району, яку заплановано використати для будівництва автошляху Київ- Харків. Після отримання державного акту вказаний відповідач розробив технічну документацію щодо меж проходження автошляху та подав її на затвердження. На час розгляду справи в суді технічна документація не пройшла
відповідні погодження та не затверджена належним чином відповідно до вимог законодавства.
Згідно ч.2 ст.2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальна громада може утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідного голову. Також відповідно до ст.4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування здійснюється на принципах підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб.
Система місцевого самоврядування включає: сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради. Разом з тим, згідно зі ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Терешківська сільська рада - це представницький орган місцевого самоврядування, який представляє відповідні територіальні громади та здійснює від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією У країни,цим законом та іншими законами.
Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад є те, що вони поділяються на власні (самоврядні) (віднесені законом до їх повного відання) та делеговані повноваження (окремі повноваження, надані їм згідно із законом органами самоврядування або органом місцевої державної виконавчої влади).
Згідно п.34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин належить до виключної компетенції пленарних засідань сільської, селищної, міської ради, також п.31 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає, що сільська рада на пленарних засіданнях приймає рішення про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення. Також ч.3 ст. 52 говорить про те, що сільська рада може прийняти рішення про розмежування повноважень між її виконавчим комітетом, відділами, управліннями, іншими виконавчими органами ради та сільським, селищним, міським головою в межах повноважень, наданих цим Законом виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.
Отже, Терешківська сільська рада, як орган самоврядування, відповідно до законодавства делегувала свої повноваження виконавчим органам, зокрема виконавчому комітетові Терешківської сільської ради, - повноваження щодо питань регулювання земельних відносин. Делегування повноважень здійснювалось на підставі рішень Терешківської сільської ради про делегування повноважень виконавчому комітеті Терешківської сільської ради.
Ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно.
Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал. Ст.51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» основною формою роботи виконавчого комітету сільської ради є його засідання. Засідання виконавчого комітету скликаються відповідно сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті ради), а в разі його відсутності чи неможливості здійснення ним цієї функції - заступником сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (районної у місті ради - заступником голови ради) в міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць, і є правомочними, якщо в них бере участь більше половини від загального складу виконавчого комітету.
Тому, з вище зазначеного вбачається, що рішення виконавчого комітету Терешківської
сільської ради від 26.02.1999 року № 19 про видачу державного акту на право постійного користування землею Полтавському обласному управлінню по будівництву ремонту у експлуатації автомобільних доріг «Облавтодор» приймалося в межах наданих повноважень виконавчому комітету.
Допитана в якості свідка за клопотанням позивачів ОСОБА_10, в судовому засіданні лише підтвердила той факт , що її син, який є позивачем по справі -ОСОБА_5, дійсно є власником земельної ділянки по вул..Київській, 17 в с.Копили Полтавського району. Останньому ніхто не повідомив в 2012 році коли він придбав будинок , що по його земельній ділянці пройде автошлях Київ-Харків, про це йому стало відомо нещодавно. Однак даному свідку нічого не відомо при яких обставинах приймалось рішення сільською радою про виділення земельної ділянки під автошлях.
Також допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_11 повідомив, що до нього, як до інженера-землевпорядника, звернулись позивачі, щоб він склав схему розміщення автошляху Київ-Полтава -Довжанський. На що він погодився та підготовивши схему підписав її надавши позивачам. Однак в судовому засіданні він вказав , що дана схема не може слугувати як доказ у справі оскільки вона не відповідає дійсності , є дуже схематичною і підписана ним помилково. Прохав не брати її до уваги при ухваленні рішення бо дана схема видана помилково. Згідно ч.1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до положення ч.3 ст.10 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, та положеннями ч.1 ст.11 ЦПК України, згідно якої суд розглядає справи в межах заявлених вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги є не обґрунтованими, та безпідставними. Так позивачами до суду не надано жодного допустимого та належного доказу який би підтверджував той факт, що є незаконним рішення виконавчого комітету Терешківської сільської ради народних депутатів від 26.02.1999 року за №19 яким затверджено загальну площу земельної ділянки під автошлях Київ-Харків загальною площею 40.7 га та вирішено виготовити державний акт на право постійного користування землею Полтавському обласному управлінню по будівництву, ремонту і експлуатації автомобільних доріг Облавтодор під шлях Київ-Харків.
Також не надано доказів для того, щоб визнати недійсним виданий 22.12.1999 року Полтавському обласному управлінню по будівництву, ремонту і експлуатації автомобільних доріг Облавтодор Державний акт на право постійного користування землею серії І-ПЛ № 002440 під шлях Київ-Харків.
Також позивачами не надано жодних доказів які б , підтверджували їх вимоги проте, що відповідачами у справі здійснюються перешкоди у користуванні належним їм нерухомим майном.
З огляду на встановлені обставини суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають до задоволення в повному обсязі за безпідставністю.
Судові витрати відповідно до ст.. 88 ЦПК України підлягають віднесенню за рахунок позивачів.
Враховуючи вище викладене, керуючись ст.ст. 10, 60, 88, 213-215, ЦПК України, ст.ст. 81, 116,118, 186-1 ЗК України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 до Терешківської сільської ради, Служби автомобільних доріг у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору- Державне підприємство Центр Державного земельного кадастру в особі Полтавської регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру, про визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування,
визнання недійсним державного акту на право постійного користування землею, усунення перешкод у здійсненні права власності та заборони будівництва- відмовити в повному обсязі за безпідставністю.
Судові витрати понесені позивачами при зверненні до суду віднести за їх рахунок.
Рішення може бути оскаржене до Апеляційного суду Полтавської області через Полтавський райсуд в десятиденний строк з дня його проголошення, а у разі якщо рішення було постановлено без участі особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Рішення віддруковане суддею власноручно та є оригіналом.
Суддя: ОСОБА_9
Суд | Полтавський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2017 |
Оприлюднено | 14.04.2017 |
Номер документу | 65923516 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Карпенко Світлана Олексіївна
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Карпенко Світлана Олексіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні