ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2017 року м. Чернігів Справа № 825/476/17
Суддя Чернігівського окружного адміністративного суду Лобан Д.В., розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративну справу за позовом управління Держпраці у Чернігівській області до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
В С Т А Н О В И В:
Управління Держпраці у Чернігівській області (далі – позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом про зобов'язання сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес" (далі СТОВ "Прогрес", відповідач) негайно зупинити виконання робіт (виробництва): АЗС за адресою: вул. Південна, буд. 21-Б, м. Бахмач, Бахмацький район, Чернігівська область, 16506, у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей.
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що під час перевірки СТОВ "Прогрес" посадовими особами управління Держпраці у Чернігівській області були виявлені порушення Закону України “Про охорону праці”, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Враховуючи вищевказане, та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, позивач вважає, що наявні усі підстави для зупинити виконання робіт (виробництва): АЗС за адресою: вул. Південна, буд. 21-Б, м. Бахмач, Бахмацький район, Чернігівська область, 16506.
Відповідач був повідомлений про відкриття скороченого провадження, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.22).
28.03.2017 від відповідача на адресу суду надійшов лист-повідомлення від 27.03.2017 вих. № б/н з додатками про виконання припису та акту перевірки від 28.02.2017 № 08-05/12 (а.с. 23-25, 26-36).
10.04.2017 від відповідача на адресу суду надійшла заява від 10.04.2017 вих. №68 про приєднання до матеріалів справи нового акту перевірки від 06.04.2017 № 31/06 та усунення встановлених цим актом порушень у строк до 28.05.2017 (а.с. 37).
Розглянувши та оцінивши матеріали справи в порядку скороченого провадження, відповідно до вимог статті 183-2 КАС України, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що, відповідно до направлення на проведення перевірки від 22.02.2017 № 261 (а.с. 10), згідно наказу від 22.02.2017 № 54, Управлінням Держпраці у Чернігівській області у період з 27.02.2017 по 28.02.2017 проведено позапланову перевірку на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці, промислової безпеки, додержання законодавства про працю, СТОВ "Прогрес", ЄДРПОУ 03794673, вул. Південна, буд. 21-Б, м. Бахмач, Бахмацький район, Чернігівська область.
Під час перевірки, згідно розділу V акту перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 28.02.2017 № 08-05/1211 (а.с. 11-15), виявлено 18 порушень нормативно - правових актів з охорони праці, з яких зазначені у рядках №№ 4-15 порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:
- відсутній дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, експлуатацію об'єктів, машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки - ст. 21 Закону України «Про охорону праці», додаток 2, п. 25 Роботи із збереження та переробки зерна; «Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки», затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107;
- не отримано дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки (устаткування пов'язане з використанням, зберіганням небезпечних речовин) резервуари АЗС з ПММ — ст.ст. 13, 21 Закону України «Про охорону праці», додаток 2, п. 6 Роботи у вибухопожежонебезпечних зонах; «Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки», затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107;
- не проведена періодична зачистка резервуарів (1 раз на 2 роки). На момент перевірки представлений акт на виконану зачистку резервуарів від 24.09.2013 - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п.п. 1.1.4, 2.10.1 НПАОП 63.2-1.13-87 «Правила по техніці безпеки та промисловій санітарії при експлуатації нафтобаз і автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 16.11.1987; п. 3.12 НАОП 1.1.21-1.13-87 «Правила технічної експлуатації стаціонарних, контейнерних і пересувних автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 27.03.1986;
- відсутній паспорт на АЗС з технологічною та електричною схемами - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 2.10.1 НПАОП 63.2-1.13-87 «Правила по техніці безпеки та промисловій санітарії при експлуатації нафтобаз і автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 16.11.1987; п. 1.12 НАОП 1.1.21-1.13-87 «Правила технічної експлуатації стаціонарних, контейнерних і пересувних автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 27.03.1986;
- після проведеного часткового ремонту заправних колонок у 2016 році не проведена їх держповірка. Відсутнє пломбування заправних колонок - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п.п. 1.1.4, 2.10.1 НПАОП 63.2-1.13-87 «Правила по техніці безпеки та промисловій санітарії при експлуатації нафтобаз і автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 16.11.1987; п.п. 3.6, 9.7, 9,8 НАОП 1.1.21-1.13-87 «Правила технічної експлуатації стаціонарних, контейнерних і пересувних автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 27.03.1986.
- на АЗС не видимий загальний контур заземлення електрообладнання (заправних колонок), резервуарів - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 2.10.1 НПАОП 63.2-1.13-87 «Правила по техніці безпеки та промисловій санітарії при експлуатації нафтобаз і автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 16.11.1987; п. 3.30 НАОП 1.1.21-1.13-87 «Правила технічної експлуатації стаціонарних, контейнерних і пересувних автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 27.03.1986;
- на території АЗС відсутній блискавкозахист - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 2.10.1 НПАОП 63.2-1.13-87 «Правила по техніці безпеки та промисловій санітарії при експлуатації нафтобаз і автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 16.11.1987: п. 13.22 НАОН 1.1.21- 1.13-87 «Правила технічної експлуатації стаціонарних, контейнерних і пересувних автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 27.03.1986;
- не розроблено графік проведення держповірок заправних колонок та інших робочих засобів вимірювань метро шток, аерометр тощо (1 раз на рік) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 2.10.1 НПАОП 63.2-1.13-87 «Правила по техніці безпеки та промисловій санітарії при експлуатації нафтобаз і автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 16.11.1987; п. 1.14 НАОП 1.1.21-1.13-87 «Правила технічної експлуатації стаціонарних, контейнерних і пересувних автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 27.03.1986;
- не проводиться щоденний нагляд за обладнанням АЗС (герметичність фланцевих, різьбових з'єднань у колонках, трубопроводах, дихальних клапанів на резервуарах тощо) - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п.п. 1.1.6, 1.8.4, 1.8.5, 2.10.1 НПАОП 63.2-1.13-87 «Правила по техніці безпеки та промисловій санітарії при експлуатації нафтобаз і автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від. 16.11.1987; п. 1.16 НАОП 1.1.21-1.13-87 «Правила технічної експлуатації стаціонарних, контейнерних і пересувних автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 27.03.1986;
- в паспорти на резервуари АЗС не вносяться дані про зачистку, ремонт, перевірку осадки фундаментів тощо - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 2.10.1 НПАОП 63.2-1.13-87 «Правила по техніці безпеки та промисловій санітарії при експлуатації нафтобаз і автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 16.11.1987; п. 1.12 НАОП 1.1.21-1.13-87 «Правила технічної експлуатації стаціонарних, контейнерних і пересувних автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 27.03.1986;
- відсутні протоколи замірів базової висоти резервуарів (висотний трафарет), які виконуються 1 раз на рік - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 2.10.1 НПАОП 63.2-1.13-87 «Правила по техніці безпеки та промисловій санітарії при експлуатації нафтобаз і автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 16.11.1987; п. 3.10 НАОП 1.1.21-1.13-87 «Правила технічної експлуатації стаціонарних, контейнерних і пересувних автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 27.03.1986;
- не представлені протоколи замірів заземлюючих пристроїв, які виконуються 1 раз на рік - ст. 13 Закону України «Про охорону праці», п. 2.10.1 НПАОП 63.2-1.13-87 «Правила по техніці безпеки та промисловій санітарії при експлуатації нафтобаз і автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 16.11.1987; п. 3.32 НАОП 1.1.21-1.13-87 «Правила технічної експлуатації стаціонарних, контейнерних і пересувних автозаправних станцій», затверджено Держкомнафтопродукт СРСР від 27.03.1986.
Судом встановлено, що 06.04.2017 на підставі листа СТОВ «Прогрес» від 31.03.2017 вих. № 57 було проведено позапланову перевірку СТОВ «Прогрес» у зв'язку з усуненням СТОВ «Прогрес» порушень вимог законодавства з охорони праці, викладених у приписі від 28.02.2017 № 08-05/12. За результатами вказаної перевірки було складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 06.04.2017 № 31/06, в якому зафіксовано 2 порушення, а саме:
- відсутня декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки на виконання робіт підвищення небезпеки на висоті 1,3 метра – ст. 21 Закону України «Про охорону праці», додаток 7, п. 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107;
- не отримано дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки (устаткування пов'язане з використанням, зберіганням небезпечних речовин) резервуари АЗС з ПММ — статей 21 Закону України «Про охорону праці», додаток 2, п. 6 «Роботи у вибухопожежонебезпечних зонах» Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі – Положення № 96) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Відповідно до вимог пункту 7 Положення № 96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Державної служби України з питань праці від 04.02.2016 №8 затверджено Положення про Управління Держпраці у Чернігівській області, згідно пункту 1 якого, Управління Держпраці у Чернігівській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Відповідно до вимог статті 38 Закону України від 14.10.1992 № 2694-XII “Про охорону праці” (далі – Закон № 2694-XII) державний нагляд здійснює орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Статтею 1 Закону № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з частиною 4 статті 5 Закону № 877-V органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.
При цьому, статтею 4 Закону № 2694-XII визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
У відповідності до пункту 2.26 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України 11.08.2011 № 826 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2011 за №1531/20269 (далі – Положення № 826) право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; порушень вимог Кодексу України про надра; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки; виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.
Згідно з частиною 7 статті 7 Закону №877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Відповідно до пункту 5 статті 4 Закону №877-V повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Матеріалами справи підтверджується, що за результатами останньої перевірки позивачем виявлено порушення СТОВ "Прогрес" вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
СТОВ «Прогрес» мають намір усувати вказані в акті перевірки від 06.04.2017 порушення, що підтверджується заявою СТОВ «Прогрес» від 10.04.2017 № 68 (а.с. 37).
При цьому, відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Із системного аналізу вищевикладених норм, суд дійшов висновку, що встановлення факту порушення вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, та у подальшому можуть призвести до тяжких наслідків у цій сфері, є достатньою підставою для застосування заходів реагування у виді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.
При цьому, у відповідності до частини 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Статтею 86 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні (частина 1 статті 86); ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили (частина 2 статті 86); суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності (частина 3 статті 86).
Разом з тим, відповідачем до суду не надано доказів усунення всіх порушень, зазначених в акті перевірки.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги управління Держпраці у Чернігівській області до СТОВ "Прогрес" підлягають задоволенню оскільки є законними та обґрунтованими.
У свою чергу, пунктом 10 частини 1 статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі-будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до частини 2 статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання.
Таким чином, суд вважає за необхідне, звернути дану постанову суду до негайного виконання.
Керуючись статтями 122, 158-163, 183-2, 167, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов управління Держпраці у Чернігівській області задовольнити повністю.
Зобов'язати сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Прогрес" негайно зупинити виконання робіт (виробництва): АЗС за адресою: вул. Південна, буд. 21-Б, м. Бахмач, Бахмацький район, Чернігівська область, 16506, у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей.
Постанова підлягає негайному виконанню.
Постанова за результатами скороченого провадження може бути оскаржена сторонами в порядку та строки, передбачені статтями 1832, 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Д.В. Лобан
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2017 |
Оприлюднено | 18.04.2017 |
Номер документу | 65937696 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Лобан Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні