Постанова
від 06.04.2017 по справі 920/1182/16
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" квітня 2017 р. Справа № 920/1182/16

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Пелипенко Н.М. , суддя Гетьман Р.А. , суддя Хачатрян В.С.,

за участі секретаря судового засідання Пляс Л.Ф.,

за участі представників:

позивача - ОСОБА_1, довіреність № 01-13/14 від 05.01.2017;

відповідача - ОСОБА_2, довіреність б/н від 15.07.2014;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх. № 797С/1-28) на рішення Господарського суду Сумської області від 16 лютого 2017 року в справі № 920/1182/16

за позовом Охтирської міської ради Сумської області, м. Охтирка Сумської області;

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Альянс+", м. Охтирка Сумської області;

про стягнення 77504,43 грн,

ВСТАНОВИЛА:

У грудні 2016 року Охтирська міська рада Сумської області звернулась до Господарського суду Сумської області з позовною заявою до ТОВ "Транспортна компанія "Альянс+" про стягнення 77504,43 грн збитків за період з 28.01.2014 по 30.06.2016, завданих використанням земельної ділянки, що знаходиться за адресою: м. Охтирка, вул. Армійська (колишня вул. Червоноармійська), 1/18, кадастровий номер 5910200000:12:018:0062, площею 0,4313 га, без правовстановлюючих документів (договору оренди).

Рішенням Господарського суду Сумської області від 16.02.2017 у справі № 920/1182/16 (суддя Левченко П.І.) позов задоволено повністю. Стягнуто з відповідача на користь позивача збитки в сумі 77504,43 грн.

Відповідач звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі. Посилається на недоведення факту спричинення шкоди та необґрунтованість розміру цієї шкоди. Зазначає, що відповідач, починаючи з моменту придбання у власність приміщення, розташованого по вул. Армійській (колишній вул. Червоноармійській), 1/18, у м. Охтирка, вживав заходи щодо оформлення прав на користування земельною ділянкою, на якій знаходиться придбане у власність приміщення.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 16.03.2017 у справі № 920/1182/16 апеляційну скаргу відповідача прийнято до провадження та призначено до розгляду на 06.04.2017 о 10:00 год.

Представник відповідача в судовому засіданні 06.04.2017 підтримав апеляційну скаргу в повному обсязі.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу від 03.04.2017 за вх. № 3570 та його представник в судовому засіданні 06.04.2017 не погоджується з доводами відповідача, викладеними в апеляційній скарзі, просить апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін. Посилається на те, що відповідач протягом значного часу (2,5 роки) ухилявся від оформлення земельної ділянки та укладення договору оренди землі.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін в судовому засіданні, дослідивши доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції обставин справи та доказів на їх підтвердження, а також правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду прийшла до висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Згідно зі ст. 116 Земельного кодексу України, право власності та право користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності набувається на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

У відповідності до ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

За приписами ст. 120 Земельного кодексу України та ст. 377 Цивільного кодексу України, до особи, яка набула права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності або право користування на земельну ділянку, на якій розміщено відповідне нерухоме майно, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

З матеріалів справи вбачається, що ТОВ "Транспортна компанія "Альянс+" (відповідач у справі) на підставі договору купівлі-продажу нежитлового приміщення від 28.01.2014, укладеного з ПАТ «НАФТОПРОММАШ» , який посвідчено приватним нотаріусом Охтирського міського нотаріального округу ОСОБА_3 та зареєстровано в реєстрі за № 200, набув у власність нерухоме майно, а саме: нежитлове приміщення, автогараж з конторою, загальною площею 1523,4 кв.м, яке знаходиться за адресою: Сумська область, м. Охтирка, вул. Червоноармійська (зараз вул. Армійська), 1/18, на земельній ділянці загальною площею 247555 кв.м, кадастровий номер 5910200000:12:018:0046, яку орендує продавець - ПАТ «НАФТОПРОММАШ» на підставі договору оренди землі від 10.11.2003 (а.с. 137-138).

Відповідач 20.08.2014 за № 22 звернувся до позивача з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за адресою: вул. Червоноармійська (зараз вул. Армійська), 1, корп. 18, у м. Охтирка, орієнтовною площею 0,1500 га, для промислового використання, виготовлення виробів із бетону, гіпсу та цементу (а.с. 139).

Заявою від 03.09.2014 за № 43 відповідач відкликав заяву від 20.08.2014 № 22 та просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,1500 га для розміщення та обслуговування будівлі автогаража з конторою по вул. Червоноармійська (зараз вул. Армійська), 1/18 у м. Охтирка (а.с. 140).

За результатами розгляду заяви відповідача п. 1.11 рішення 6 скликання 60 сесії Охтирської міської ради від 30.10.2014 № 1262-МР надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Транспортна компанія «Альянс+» для розміщення та обслуговування автогаражу з конторою (комерційного використання) по вул. Червоноармійська (зараз вул. Армійська), 1, корп. 18, у м. Охтирка (а.с. 141).

В заяві від 03.04.2015 за № 50 відповідач просив позивача внести зміни до п. 1.11 рішення Охтирської міської ради від 30.10.2014 року № 1262-МР, а саме: змінити цільове використання земельної ділянки з земель комерційного використання на землі транспорту (а.с. 142).

Рішенням Охтирської міської ради від 28.04.2015 № 1428-МР за заявою відповідача внесено зміни до п. 1.11 рішення Охтирської міської ради № 1262-МР від 30.10.2014, відповідно до яких ТОВ «Транспортна компанія «Альянс+» отримало дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та обслуговування автогаражу з конторою (землі транспорту) по вул. Червоноармійська (зараз вул. Армійська), 1, корп. 18, у м. Охтирка (а.с. 143).

06.11.2015 відповідач уклав з виконавцем - ФОП ОСОБА_4 договір про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 344а, за умовами якого виконавець зобов'язався у строк до 06.05.2016 виконати проектно-вишукувальні роботи з розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: м. Охтирка, вул. Червоноармійська, 1/18 (а.с. 124).

09.11.2015 за № 01-31/2682, тобто більше, ніж через 1,5 роки після придбання відповідачем у власність нежитлового приміщення - автогаражу з конторою загальною площею 1523,4 кв.м, позивач звернувся до відповідача з листом, в якому повідомив про необхідність оформлення права користування земельною ділянкою по вул. Червоноармійська (зараз вул. Армійська), 1/18 у м. Охтирка та зобов'язав відповідача в 10-денний термін звернутися до Охтирської міської ради з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Червоноармійська (зараз вул. Армійська), 1/18 у м. Охтирка та надання її в оренду (а.с. 122).

У відповідь листом від 17.11.2015 за № 128 відповідач повідомив про укладення з виконавцем - ФОП ОСОБА_4 договору про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 06.11.2015 № 344а та надав копію вказаного договору (а.с. 123).

В процесі виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки виконавцем ФОП ОСОБА_4 було складено акт про встановлення меж зон обмежень земельної ділянки від 07.12.2015, яким встановлено, що земельна ділянка разом з приміщенням складає 0,4313 га.

20.04.2016 на підставі Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 01.12.2015 земельна ділянка площею 0,4313 га для розміщення та обслуговування автогаражу з конторою (землі транспорту) була зареєстрована в Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 5910200000:12:018:0062, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 20.04.2016 № НВ-5903071272016 (а.с. 145).

Рішенням 7 скликання 15 сесії Охтирської міської ради від 31.05.2016 № 330-МР затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано ТОВ «Транспортна компанія «Альянс+» (відповідачеві) в оренду строком на 10 років земельну ділянку площею 0,4313 га за адресою: м. Охтирка, вул. Червоноармійська (на даний час Армійська), 1, корп. 18, кадастровий номер 5910200000:12:018:0062, для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту дорожнього господарства (будівництва і обслуговування будівлі автогаражу з конторою - землі транспорту, та зобов'язано ТОВ «Транспортна компанія «Альянс+» протягом місяця з моменту прийняття цього рішення укласти з Охтирською міською радою договір оренди землі (а.с. 147).

На виконання рішення 7 скликання 15 сесії Охтирської міської ради від 31.05.2016 № 330-МР, відповідач уклав з позивачем договір оренди землі від 07.07.2016 (а.с. 49-50), відповідно до якого відповідач - ТОВ «Транспортна компанія «Альянс+» отримав в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Охтирка, вул. Армійська (колишня вул. Червоноармійська), 1, корп. 18, кадастровий номер 5910200000:12:018:0062, для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту дорожнього господарства (будівництва і обслуговування будівлі автогаражу з конторою).

Вказаний договір оренди землі зареєстровано в реєстрі прав на нерухоме майно 04.08.2016, що підтверджується інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта від 05.09.2016 № 67328916 (а.с. 10-11, 52).

Факт передання відповідачу земельної ділянки площею 0,4313 га підтверджується актом прийому-передачі земельної ділянки від 08.07.2016 (а.с. 51).

Отже, як вбачається з вищенаведеного, відповідачем - ТОВ «Транспортна компанія «Альянс+» було вжито необхідні заходи для оформлення земельної ділянки та договору оренди на цю земельну ділянку, який міг бути укладений та був укладений лише після реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі 20.04.2016.

Таким чином, позивач безпідставно посилається на те, що відповідач ухилявся від оформлення земельної ділянки та укладення договору оренди землі.

Рішенням Охтирської міської ради № 1143-МР від 29.07.2014 затверджено Положення про самоврядний контроль за використанням, охороною земель та в галузі будівництва в межах території Охтирської міської ради.

Пунктом 3.2 зазначеного Положення визначено, що за результатами роботи комісії з питань самоврядного контролю за використанням та охороною земель та в галузі будівництва Охтирської міської ради складаються акти обстеження, які підписуються членами комісії.

10.05.2016 комісією з питань самоврядного контролю за використанням та охороною земель та в галузі будівництва Охтирської міської ради проведено обстеження земельної ділянки, розміщеної за адресою: м. Охтирка, вул. Армійська (колишня вул. Червоноармійська), 1/18, площею 0,4313 га, за результатами якого складено акт обстеження земельної ділянки № 02-08/8 від 10.05.2016, в якому встановлено відсутність у відповідача документів, які посвідчують право власності або користування земельною ділянкою (а.с. 12-13).

Позивачем в обгрунтування позовних вимог надано розрахунки збитків за 2014, 2015 та 2016 роки (а.с. 45-47), здійснені Управлінням фінансів та економіки Охтирської міської ради відповідно до пункту 6.1 Порядку з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам на території Охтирської міської ради, затвердженого Рішенням Виконавчого комітету Охтирської міської ради від 17.02.2016 № 30 (а.с. 14-23), та акт про визначення збитків № 1 від 29.06.2016, складений Комісією з визначення та відшкодування збитків власникам землі Охтирської міської ради (а.с. 48).

Відповідно до наданих позивачем розрахунки збитків за 2014, 2015 та 2016 роки та акту про визначення збитків, розмір збитків, завданих позивачеві внаслідок використання відповідачем земельної ділянки площею 0,4313 га, розміщеної за адресою: м. Охтирка, вул. Червоноармійська, 1/18, без правовстановлюючих документів, складає 77504,43 грн, які складаються з: 24330,96 грн за період з 28.01.2014 по 31.12.2014; 32771,90 грн за 2015 рік та 20401,57 грн за 6 місяців 2016 року.

Примірник акту про визначення збитків № 1 від 29.06.2016 та повідомлення з пропозицією добровільно відшкодувати визначені збитки в досудовому порядку шляхом укладення відповідного договору про відшкодування збитків з Охтирською міською радою були направлені відповідачеві.

Відповідач в листі від 15.08.2016 № 168 не погодився з розміром збитків та просив здійснити перерахунок розміру збитків, з посиланням на те, що до визначення та встановлення меж зон обмежень земельної ділянки в результаті розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в грудні 2015 року товариство використовувало меншу земельну ділянку, а саме: площею 1523,4 кв.м (а.с. 130).

У відповідь позивач листом від 26.08.2016 № 01-27/3205 повідомив, що для розрахунку розміру збитків за період використання відповідачем земельної ділянки без документів, що посвідчують право на землю, прийнято площу, визначену в результаті розробки проекту землеустрою - 0,4313 га, та запропонувало в 5-тиденний термін звернутись до Охтирської міської ради з метою укладення договору про добровільне відшкодування збитків (а.с. 131).

Відповідачем збитки в добровільному порядку відшкодовані не були, у зв'язку з чим позивач звернувся до Господарського суду Сумської області з позовом про стягнення збитків у вигляді не отриманої орендної плати за землю за період з 28.01.2014 по 30.06.2016 в сумі 77504,43 грн.

Рішенням Господарського суду Сумської області від 16.02.2017 у справі № 920/1182/16 позовні вимоги задоволено в повному обсязі.

Судова колегія не погоджується з висновком суд першої інстанції про задоволення позовних вимог про стягнення з відповідача збитків у вигляді не отриманої орендної плати за земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Охтирка, вул. Армійська (колишня вул. Червоноармійська), 1/18, кадастровий номер 5910200000:12:018:0062, площею 0,4313 га, оскільки зазначена земельна ділянка не могла бути об'єктом цивільних прав до 20.04.2016, тобто до моменту її державної реєстрації в Державному земельному кадастрі (а.с. 145).

Згідно з п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Держгеокадастр є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельною кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому "комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів.

Відповідно до п. 4 Порядку подання інформації про платників податків, об'єкти оподаткування та об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, для забезпечення ведення їх обліку, а також обчислення та справляння податків і зборів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2011 № 1386, Держгеокадастр та Мін'юст подають щомісяця до 10 числа, а також на запит територіального органу ДФС за місцезнаходженням земельної ділянки або ДФС інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю та єдиного податку, зокрема, про кадастровий номер земельної ділянки, дату реєстрації у Державному земельному кадастрі, дату державної реєстрації земельної ділянки (відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою чи договору оренди), площу відповідно до правовстановлюючих документів, цільове призначення та місце розташування земельної ділянки, дату та значення нормативної грошової оцінки, частку кожного із співвласників земельної ділянки (у разі коли земельна ділянка перебуває у спільній частковій власності), а також про землевласників або землекористувачів, зокрема найменування та місцезнаходження або прізвище, ім'я, по батькові та місце проживання землевласника або землекористувача.

За приписами ч. 1 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Згідно з ч. 4 ст. 79-1 Земельного кодексу України, земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно з ч. 9 ст. 79-1 Земельного кодексу України, земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Відповідно до ч. 10 ст. 79-1 Земельного кодексу України, державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до п.п. 14.1.42 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України дані державного земельного кадастру - сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим земельних ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристики, розподіл серед власників землі та землекористувачів, підготовлених відповідно до закону.

Відповідно до п.п. 14.1.74. п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами.

Отже, для ідентифікації конкретної земельної ділянки необхідно визначити її межі, місце розташування, цільове (господарське) призначення та визначити права щодо неї. Ця інформація обов'язково повинна бути зареєстрована в Державному земельному кадастрі. Відсутність такої інформації про земельну ділянку унеможливлює проведення будь-яких нарахувань за користування нею.

Позивач надав до матеріалів справи надав розрахунки збитків за 2014, 2015 р.р. та січень-червень 2016 р. При цьому розрахунки здійснюються на земельну ділянку площею 0,4313 га, яка взагалі не була ще виділена та сформована протягом січня 2014 р. - квітня 2016 р.

Після укладення в січні 2014 року договору купівлі-продажу та придбання у власність відповідачем нежитлового приміщення (автогаражу з конторою) відповідач у серпні 2014 року звернувся до позивача з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. І тільки 20.04.2016 на підставі Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки земельна ділянка площею 0,4313 га була зареєстрована в Державному земельному кадастрі.

До здійснення цих дій Охтирська міська рада Сумської області, як власник землі, не могла отримувати дохід від цієї земельної ділянки у розмірі орендної плати.

Зважаючи на викладене, нарахування позивачем збитків за використання відповідачем земельної ділянки за період з 28.01.2014 по 31.12.2014, за 2015 рік та з 01.01.2016 по 20.04.2016 (моменту державної реєстрації вказаної земельної ділянки) є безпідставним.

Загальні підстави та порядок відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам визначені ст.ст. 156, 157 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст. 156 Земельного кодексу України, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок: а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом; б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання; в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок; г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників; ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан; д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Вказаний перелік підстав для відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає, в т.ч. шляхом прийняття органами місцевого самоврядування рішень з цього приводу.

Згідно зі ст. 157 Земельного кодексу України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок. Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

Відповідно до п. 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, відшкодуванню підлягають: вартість житлових будинків, виробничих та інших будівель і споруд, включаючи незавершене будівництво; вартість плодоягідних та інших багаторічних насаджень; вартість лісових і дерево-чагарникових насаджень; вартість водних джерел (колодязів, ставків, водоймищ, свердловин тощо), зрошувальних і осушувальних систем, протиерозійних і протиселевих споруд; понесені витрати на поліпшення якості земель за період використання земельних ділянок з урахуванням економічних показників, на незавершене сільськогосподарське виробництво (оранка, внесення добрив, посів, інші види робіт), на розвідувальні та проектні роботи; інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

Позивачем, всупереч ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, не доведено причинно - наслідкового зв'язку між використанням відповідачем - ТОВ «Транспортна компанія «Альянс+» спірної земельної ділянки та збитками у вигляді неодержаного доходу за використання земельної ділянки.

Згідно зі ст. 22 Цивільного кодексу України, збитками є:

1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки );

2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Також ст. 22 Цивільного кодексу України передбачене право особи, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, на відшкодування збитків. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Згідно ст. 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правом фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки; шкоди; причинного зв'язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою; вини.

За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Важливим елементом доказування наявності шкоди є встановлення причинного зв'язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою потерпілої сторони. Заявник повинен довести, що протиправна дія чи бездіяльність заподіювача є причиною, а шкода, яка завдана особі, - наслідком такої протиправної поведінки.

Враховуючи положення ст. 22 Цивільного кодексу України, у вигляді упущеної вигоди відшкодовуються тільки ті збитки, які б могли бути реально отримані при належному виконанні зобов'язання.

Позивачем не доведено протиправної поведінки відповідача, розміру збитків та причинного зв'язку між протиправною поведінкою відповідача та збитками.

За приписами ч. 4 ст. 623 Цивільного кодексу України, при визначенні неодержаних доходів (упущеної вигоди) враховуються заходи, вжиті кредитором щодо їх одержання.

Позивач лише 09.11.2015, тобто більше, ніж через 1,5 роки після придбання у власність відповідачем нежитлового приміщення по вул. Армійській (колишній вул. Червоноармійській), 1/18, у м. Охтирка, звернувся до відповідача з повідомленням про необхідність укладення договору оренди на земельну ділянку, на якій розміщені придбані у власність відповідачем нежитлові приміщення.

Крім того, позивачем не надано доказів того, що він звертався до відповідача з листом-пропозицією про укладення договору оренди земельної ділянки після закінчення місячного строку, визначеного рішенням 7 скликання 15 сесії Охтирської міської ради від 31.05.2016 № 330-МР, яким відповідачу надано в оренду строком на 10 років земельну ділянку площею 0,4313 га за адресою: м. Охтирка, вул. Червоноармійська (на даний час Армійська), 1, корп. 18, кадастровий номер 5910200000:12:018:0062.

Як вже зазначалось вище, відповідачем - ТОВ «Транспортна компанія «Альянс+» з моменту отримання у власність (28.01.2014) нежитлового приміщення, а саме: автогаражу з конторою загальною площею 1523,4 кв.м, яке знаходиться за адресою: м. Охтирка, вул. Червоноармійська, 1/18, було вжито всі необхідні заходи для отримання правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташоване зазначене нежитлове приміщення.

Відповідно до п. 3.4. Постанови Пленуму Вищого Господарського суду України від 17.05.2011 N 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» , у разі встановлення факту правомірного набуття особою права на нерухоме майно за наявності у попереднього власника належно оформленого права на земельну ділянку, на якій воно розміщене, необхідно враховувати, що така особа набула права на відповідну земельну ділянку. З виникненням прав власності на будівлю чи споруду у юридичної особи виникає право одержати земельну ділянку в користування, а розглянути таке питання та прийняти відповідне рішення в строки, встановлені законом, зобов'язаний відповідний повноважний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування.

З огляду на зазначене, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог про стягнення з відповідача на користь позивача збитків у розмірі 77504,43 грн.

Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційної інстанції прийшла до висновку, що рішення Господарського суду Сумської області від 16.02.2017 у справі № 920/1182/16 прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права та неповним з'ясуванням фактичних обставин, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції, викладені в оскаржуваному рішенні, не відповідають фактичним обставинам справи, у зв'язку з чим апеляційна скарга відповідача підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Згідно зі ст. 129 Конституції України, до основних засад судочинства відносяться, зокрема, рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 3 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, сторони, на користь якої відбулось рішення, господарський суд відшкодовує судовий збір за рахунок другої сторони.

Враховуючи, що судом апеляційної інстанції задоволено апеляційну скаргу відповідача в повному обсязі, відповідачу відшкодовується судовий збір, сплачений за подання апеляційної скарги, за рахунок позивача.

Керуючись ст. 129 Конституції України, ст. ст. 49, 99, 101, 102, п. 2 ст. 103, п.п. 1, 3, 4 ч. 1 ст. 104, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу відповідача задовольнити.

Рішення Господарського суду Сумської області від 16 лютого 2017 року в справі № 920/1182/16 скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Стягнути з Охтирської міської ради Сумської області (42700, Сумська область, м. Охтирка, вул. Незалежності, 11, ідентифікаційний код 36467402) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Транспортної компанії «Альянс+» (42700, Сумська область, м. Охтирка, вул. Армійська, буд. 1, корпус 18, ідентифікаційний код 38637373) витрати по сплаті судового збору в сумі 1515,80 грн за подання апеляційної скарги.

Господарському суду Сумської області видати відповідний наказ.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом двадцяти днів до суду касаційної інстанції.

Повний текст постанови складений та підписаний 11.04.2017.

Головуючий суддя Пелипенко Н.М.

Суддя Гетьман Р.А.

Суддя Хачатрян В.С.

Дата ухвалення рішення06.04.2017
Оприлюднено18.04.2017
Номер документу65941593
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/1182/16

Постанова від 21.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 21.08.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Постанова від 06.04.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пелипенко Н.М.

Ухвала від 16.03.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пелипенко Н.М.

Рішення від 16.02.2017

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 30.01.2017

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 16.12.2016

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

Ухвала від 02.12.2016

Господарське

Господарський суд Сумської області

Левченко Павло Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні