ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
04 квітня 2011 року № 2а-12988/10/2670
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії:
головуючого судді Аблова Є.В.;
судді Федорчука А.Б.,
судді Амельохіна В.В.,
при секретарі Мальчик І.Ю.,
за участю сторін:
представника позивача -ОСОБА_1,
представника відповідача -ОСОБА_2,
представників третьої особи -ОСОБА_3, ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом відкритого акціонерного товариства Запорізький металургійний комбінат Запоріжсталь до Міністерства охорони навколишнього середовища України за участю третьої особи товариства з обмеженою відповідальністю Фірма ОСОБА_5, ЛТД про визнання протиправним та скасування наказу №556 від 30.10.08 р. та зобов'язання вчинити певні дії ,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом до Міністерства охорони навколишнього середовища України за участю третьої особи товариства з обмеженою відповідальністю Фірма ОСОБА_5, ЛТД про визнання протиправним та скасування наказу №556 від 30.10.08 р. та зобов'язання вчинити певні дії, обґрунтовуючи свої вимоги тим, що відповідач, порушуючи вимоги законодавства України у сфері користування надрами, оскаржуваним наказом було незаконно переоформлено спеціальний дозвіл на користування надрами третій особі, що призвело до порушення права власності позивача на земельні ділянки та на відходи виробництва, розташовані на території земельних ділянок, на територію яких розповсюджується дія спеціального дозволу на користування надрами.
В позовній заяві позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення міжвідомчої робочої групи з питань надрокористування (Протокол №11 від 15.10.08 р.) та наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №556 від 30.10.08 р. в частині, яка стосується ТОВ Фірма ОСОБА_5, ЛТД та зобов'язати Міністерство охорони навколишнього природного середовища України анулювати ТОВ Фірма ОСОБА_5, ЛТД спеціальний дозвіл на користування надрами №3448 від 25.12.08 р.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю.
Представник відповідача проти позову заперечував, вважав оскаржуваний наказ, а також спеціальний дозвіл на користування надрами від 25.12.2008 р. № 3448, законними та такими, що видані на підставі діючого законодавства, просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
Представник третьої особи проти позову заперечував.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши представника позивача, представника відповідача, представника третьої особи, суд дійшов наступних висновків:
Відповідно до ст. 4 Кодексу України "Про надра", надра є виключною власністю народу України і надаються тільки у користування.
Згідно ст.ст. 16, 19 вказаного Кодексу, користування надрам здійснюється лише за наявності спеціальних дозволів, що надаються спеціальним уповноваженим центральним органом виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр на умовах визначених чинним законодавством.
Статтею 11 зазначеного Кодексу передбачено, що державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, Міністерство охорони навколишнього природного середовища України, спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр, Державний комітет України по нагляду за охороною праці, Рада Міністрів Республіки Крим, інші державні органи, місцеві Ради народних депутатів і органи виконавчої влади на місцях відповідно до законодавства України.
Положенням про Міністерство охорони навколишнього природного середовища, затвердженого Указом Президента України від 27.12.2005 р. № 1842/2005, визначено, що Міністерство, відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, видає спеціальні дозволи на користування ділянками надр.
Станом на момент прийняття оскаржуваного наказу № 566 від 30.10.2008 р. та видачі спеціального дозволу № 3448 від 25.12.2008 р., порядок його видачі, а також переоформлення, було врегульовано Порядком надання у 2008 році спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.02.2008 р. № 273 та Порядком переоформлення та видачі дублікатів спеціальних дозволів на користування надрами у 2008 році, затвердженим наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 16.05.2008 р. № 254.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "ОСОБА_5, ЛТД" зареєстроване виконавчим комітетом Запорізької міської ради 13.05.1993 р. (код ЄДРПОУ 13608387).
20.01.2000 р. Міністерством охорони навколишнього природного середовища України зазначеному товариству було видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 1368 для геологічного вивчення, в т.ч. дослідно-промислової розробки техногенного родовища "Балка Середня", що розташоване у Запорізькій області, Вільнянському районі, 15 км. на захід від м. Вільнянськ площею 150 га.
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 07.06.2007 р. термін дії зазначеного спеціального дозволу було продовжено на 5 років.
Суд звертає увагу, що зазначений дозвіл від 20.01.2000 р. № 1368 позивачем не оскаржувався.
Відповідно до п.16 Порядку надання у 2008 році спеціальних дозволів на користування надрами, переоформлення дозволу проводиться в разі реорганізації юридичної особи (надрокористувача) відповідно до законодавства; зміни найменування юридичної особи (надрокористувача), зміна прізвища, імені та по батькові фізичної особи (надрокористувача), а також зміни місцезнаходження надрокористувача; зміна особливих умов, визначених у дозволі, та умов користування надрами, визначених у відповідній угоді; прийняття рішення Кабінетом Міністрів України. Порядок переоформлення дозволів затверджує Міністерство охорони навколишнього природного середовища України.
Згідно п. 1.3. Порядку переоформлення та видачі дублікатів спеціальних дозволів на користування надрами у 2008 році, для переоформлення дозволу, в разі зміни найменування юридичної особи (надрокористувача), зміна прізвища, імені та по батькові фізичної особи (надрокористувача), а також зміни місцезнаходження надрокористувача, суб'єкт господарювання подає до Міністерства охорони навколишнього природного середовища України заяву про переоформлення дозволу разом з дозволом, що підлягає переоформленню та відповідним переліком документів, визначених цим Порядком.
Відповідно до п. 1.5.-1.6. Порядку переоформлення та видачі дублікатів спеціальних дозволів на користування надрами у 2008 році, Мінприроди протягом 30 календарних днів з дати надходження заяви про переоформлення дозволу та документів, що додаються до неї, надає переоформлений на новому бланку спеціальний дозвіл на користування надрами з урахуванням змін, зазначених у заяві про його переоформлення, або надає заявнику вмотивовану відмову в переоформленні. Дозвіл переоформляється на строк, в межах строку дії дозволу.
25.07.2007 р. у зв'язку зі зміною місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "ОСОБА_5, ЛТД", виконавчим комітетом Запорізької міської ради були внесені відповідні зміни у свідоцтво про державну реєстрацію.
Враховуючи вимоги Порядку надання у 2008 році спеціальних дозволів на користування надрами та Порядку переоформлення та видачі дублікатів спеціальних дозволів на користування надрами у 2008 році, Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "ОСОБА_5, ЛТД" звернулося із заявою до Міністерства охорони навколишнього природного середовища України про переоформлення спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку зі зміною місцезнаходження.
Міжвідомча робоча група з питань надрокористування, на засіданні 15.10.2008 р., розглянувши, в тому числі, заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "ОСОБА_5, ЛТД" про переоформлення спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку зі зміною місцезнаходження, ухвалила, в тому числі, відповідне переоформлення, про що свідчить протокол Міжвідомчої робочої групи з питань надрокористування від 15.10.2008 р. № 11.
На підставі протоколу Міжвідомчої робочої групи з питань надрокористування від 15.10.2008 р. № 11, відповідно до п. 7, 14, 16 Порядку надання у 2008 році спеціальних дозволів на користування надрами, Міністерством охорони навколишнього природного середовища України було видано наказ від 30.10.2008 р. № 556 "Про надання, продовження дії та переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами у 2008 році", яким у додатку 7 визначено перелік спеціальних дозволів на користування надрами, які переоформлені згідно з п. 16 Порядку надання у 2008 році спеціальних дозволів на користування надрами. До зазначеного переліку віднесено спеціальний дозвіл на користування надрами від 20.01.2000 р. № 1368, наданий Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "ОСОБА_5, ЛТД".
Так, 25.12.2008 р., на підставі зазначеного наказу від 30.10.2008 р. № 556, Міністерством охорони навколишнього природного середовища України, Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "ОСОБА_5, ЛТД" було видано, в результаті переоформлення спеціального дозволу від 20.01.2000 р. № 1368, спеціальний дозвіл на користування надрами № 3448 для геологічного вивчення, в т.ч. дослідно-промислової розробки техногенного родовища "Балка Середня", що розташоване у Запорізькій області, Вільнянському районі, 15 км. на захід від м. Вільнянськ площею 150 га. Тобто, у дозволі, фактично було змінено лише місцезнаходження надрокористувача.
Зазначене свідчить про те, що відповідачем були виконані всі, передбачені законодавством, необхідні для переоформлення спеціального дозволу на користування надрами третій особі, дії, та в межах компетенції, визначеної законодавством.
Судом не виявлено жодних порушень викладених законодавчих норм з боку відповідача під час прийняття оскаржуваного наказу № 566 від 30.10.2008 р. в частині, що стосується переоформлення Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "ОСОБА_5, ЛТД" спеціального дозволу на користування надрами.
Слід також зауважити, що переоформлення спеціального дозволу на користування надрами в частині зміни місцезнаходження надрокористувача -третьої особи, жодним чином не порушує та не може порушити права власності позивача на земельні ділянки та на відходи виробництва, розташовані на території земельних ділянок, на територію яких розповсюджується дія спеціального дозволу на користування надрами.
Отже, доводи позивача щодо відсутності у відповідача підстав на переоформлення спеціального дозволу на користування надрами третій особі, прямо суперечать викладеним вище законодавчим нормам, а тому судом до уваги не приймаються.
Таким чином, позовні вимоги позивача щодо визнання протиправним та скасування рішення Міжвідомчої робочої групи з питань надрокористування (протокол № 11 від 15.10.2008 р.) та наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 566 від 30.10.2008 р. в частині, що стосується переоформлення Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "ОСОБА_5, ЛТД" є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Крім цього, вимоги позивача щодо зобов'язання Міністерства охорони навколишнього природного середовища України анулювати спеціальний дозвіл на користування надрами від 25.12.2008 р. № 3448 задоволенню також не підлягають виходячи з наступного.
Порядком надання у 2008 році спеціальних дозволів на користування надрами визначено вичерпний перелік підстав анулювання Міністерством охорони навколишнього природного середовища України спеціального дозволу на користування надрами.
Так, відповідно до п. 19 зазначеного Порядку, до таких підстав належить: відсутеість потреби у подальшому користуванні надрами; відмова користувача ділянки надр від права користування; припинення діяльності юридичної особи або смерті фізичної особи - підприємця, що є власниками дозволу; подання надрокористувачем свідомо неправдивих відомостей; користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я людей; використання надр не за призначенням; визнання аукціону, за результатами якого був наданий дозвіл, недійсним; неодноразове порушення надрокористувачем умов дозволу або угоди про умови користування ділянкою надр; визнання дозволу недійсним у судовому порядку; невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлені строки; вилучення в установленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр; встановлення факту видачі дозволу з порушенням вимог цього Порядку; відсутність у надрокористувача на момент початку робіт ліцензії на відповідний вид господарської діяльності або укладеного договору із спеціалізованим підприємством, яке має ліцензію на відповідний вид господарської діяльності; припинення робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів; дострокове розірвання договору оренди цілісного майнового комплексу - для підприємств, яким надано дозвіл відповідно до абзацу восьмого пункту 7 цього Порядку; коли суб'єкт господарської діяльності протягом двох років, а щодо нафтогазоперспективних площ, родовищ нафти і газу - 180 календарних днів з початку дії дозволу не приступив до користування ділянкою надр без поважної причини.
Позивачем не надано жодних доказів, які б підтверджували наявність хоча б однієї з перелічених підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 25.12.2008 р. № 3448.
За таких обставин, Окружний адміністративний суд міста Києва, за правилами, встановленими ст.86 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази та заслухавши пояснення представників сторін по справі, вважає заявлені позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідач по справі, повністю виконав покладений на нього обов'язок щодо доказування правомірності виданого ним оскаржуваного наказу.
Керуючись ст.ст.94, 158-163 КАС України суд ,-
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні позовних вимог відкритому акціонерному товариству Запорізький металургійний комбінат Запоріжсталь відмовити повністю.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі в Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня її проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.
Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.
Повний текст постанови складений та підписаний суддею 12.04.11 р.
Головуючий суддя Аблов Є.В.
Суддя Федорчук А.Б.
Суддя Амельохін В.В.
Суддя Є.В. Аблов
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2011 |
Оприлюднено | 20.04.2017 |
Номер документу | 66005263 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Аблов Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні