СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 березня 2017 р. Справа №818/175/17
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Соп'яненка О.В.,
за участю секретаря судового засідання - Усенко І.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Рассвєт Агро" до Комунального підприємства "Реєстраційно-інвентаризаційна служба" В'язівської сільської ради, державного реєстратора комунального підприємства "Реєстраційно-інвентаризаційна служба" В'язівської сільської ради ОСОБА_1, треті особи: ОСОБА_2, фізична особа-підприємець ОСОБА_3, про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом, мотивуючи вимоги тим, що 06 вересня 2006 року між ним та ОСОБА_2 було укладено договір оренди земельної ділянки терміном на 10 років. Договір було зареєстровано у Тростянецькому районному регіональному відділенні Сумської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" 24 січня 2007 року. В подальшому була укладена угода про внесення змін до договору - збільшено термін оренди до 20 років, яка була зареєстрована 06 листопада 2008 року. У 2017 році дізнався, що 23 жовтня 2016 року державний реєстратор прийняв рішення про реєстрацію права оренди тієї ж земельної ділянки за ОСОБА_3 на підставі договору від 21.10.2016, укладеного з ОСОБА_2. Вважає таке рішення протиправним.
На час прийняття оскаржуваного рішення право оренди зазначеної земельної ділянки було зареєстровано за позивачем відповідно до законодавства, що діяло на момент такої реєстрації. Проведення державної реєстрації права на майно за однією особою виключає можливість проведення державної реєстрації права на нього за іншими особами та є підставою для відмови такій особі в державній реєстрації права. Приймаючи оскаржуване рішення, відповідач не дотримався вимог п. 6 ч. 1 ст. 24 та п. 3 ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Строк дії договору, укладеного позивачем з ОСОБА_2- до 06.09.2026 року. Строк його дії не сплив, він не розірваний та не припинений. Просить визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Комунального підприємства "Реєстраційно-інвентаризаційна служба" В'язівської сільської ради ОСОБА_1 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 31996188 від 23 жовтня 2016 року в частині реєстрації права оренди земельної ділянки площею 3,6827га, кадастровий номер НОМЕР_1, належної ОСОБА_2 за ФОП ОСОБА_3 згідно договору оренди землі від 21 жовтня 2016 року.
Відповідач - КП "Реєстраційно-інвентаризаційна служба" В'язівської сільської ради та державний реєстратор ОСОБА_1 подали заперечення проти позову, де вказують, що під час проведення реєстрації договору між ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_3 державний реєстратор у відповідності до п. 3 ч. 3 ст.10 Закону України "Про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" провела перевірку обтяжень земельної ділянки та пересвідчилась, що вона не перебуває в оренді, тобто виконала всі умови, передбачені Законом при реєстрації договору. Просять відмовити в задоволенні позову та розглядати справу без участі представника.
Представник третьії осіб - ОСОБА_2, ОСОБА_3 в судовому засіданні проти позову заперечував. Пояснив, що при укладенні договору з ОСОБА_2 остання повідомила, що земельна ділянка ніким не орендована. ОСОБА_2 не підписував угоди, якою продовжено дію договору з ПП "Рассвєт-Агро". При державній реєстрації права оренди земельної ділянки за ОСОБА_3 державний реєстратор перевірила відомості про наявність обтяжень земельної ділянки та зареєстрованого права оренди на неї. Пересвідчившись, що такі відомості відсутні, реєстратор правомірно зареєструвала право оренди за ОСОБА_3 Просить відмовити в задоволенні позову.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та третіх осіб, суд вважає, що позов підлягає задоволенню. Судом встановлено, що 06.09.2006 між ОСОБА_2 та ПП "Рассвєт Агро" укладено договір № 213 оренди земельної ділянки загальною площею 3,6827 га строком на 10 років. Вказаний договір зареєстрований в Тростянецькому районному державному реєстраційному відділі Сумської регіональної філії Центру ДЗК України, про що в Державному реєстрі земель вчинений запис від 24.01.2007 № 040763500187 (а.с. 8-9). Відповідно до відповіді на запит суду Відділу у Тростянецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області вказаний договір дійсно був зареєстрований в установленому на час укладання договору порядку (а.с. 93).
21.10.2016 ОСОБА_2 уклала новий договір оренди землі з іншим орендарем - фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3, який зареєстрований 26.10.2016 року згідно з рішенням державного реєстратора КП "Реєстраційно-інвентаризаційна служба" В'язівської сільської ради Охтирського району Сумської області Вялик Р. В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 31996188 (а.с. 45-62).
Відповідно до частини 1 статті 20, статті 18 Закону України "Про оренду землі" від 01.07.2004 № 161-XIV (в редакції, чинній на момент укладення договору між ОСОБА_2 та ПП "Рассвєт Агро") укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації та набирає чинності після його державної реєстрації. Про проведення державної реєстрації договору від 06.09.2006, який був укладений строком на 10 років, 24.01.2007 у Державному реєстрі земель вчинені відповідні записи, що підтверджується відмітками на договорі та відповіддю на запит суду.
Згідно з частиною 2 статті 125, частиною 2 статті 126 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення договору між ОСОБА_2 та ПП "Рассвєт Агро") право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Договір оренди землі від 06.09.2006, укладений між ОСОБА_2 та ПП "Рассвєт Агро" був зареєстрований 24.01.2007, в пункті 8 договору вказано, що його укладено на 10 років. Відповідно до пункту 43 договору він набуває чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. Таким чином, договір оренди від 07.09.2006 набрав чинності 24.01.2007. Незважаючи на наявність спору стосовно правомірності додаткової угоди, якою збільшено термін дії договору, станом на 25.10.2016 (дату державної реєстрації договору оренди, укладеного між ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_3.) договір оренди, укладений на 10 років з позивачем все ще був чинним.
Згідно з вимогами частин 2, 3, 4 статті 3 Закону України від 01.04.2004 № 1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.
Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.
Згідно з частиною 3 статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на момент укладення договору від 25.10.2016 між ОСОБА_2 та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 М.) державний реєстратор:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;
відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах;
наявність обтяжень прав на нерухоме майно;
наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі;
4) під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до нього записи про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав;
6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації прав;
7) виготовляє електронні копії документів та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав);
8) формує документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав;
9) формує та веде реєстраційні справи у паперовій формі.
Ведення реєстраційної справи у паперовій формі здійснюється виключно державними реєстраторами, які перебувають у трудових відносинах з виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями, за місцезнаходженням відповідного майна;
10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відповідно до статті 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на час прийняття спірного рішення) державний реєстратор перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень та приймає рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 11 частини 1, частини 2 статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 23 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" розгляд заяви про державну реєстрацію прав може бути зупинено державним реєстратором через неподання заявником чи неотримання державним реєстратором у порядку, визначеному у пункті 3 частини третьої статті 10 цього Закону, інформації про зареєстровані до 1 січня 2013 року речові права на відповідне нерухоме майно, якщо наявність такої інформації є необхідною для державної реєстрації прав.
На підставі викладеного, суд визнає, що державний реєстратор, не перевіривши інформацію з Державного реєстру земель про зареєстроване право оренди земельної ділянки до 01.01.2013, прийняла рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки на підставі договору оренди землі від 21.10.2016, укладеного між ОСОБА_2 та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3, тому це рішення не може бути визнане правомірним, оскільки державний реєстратор не виконав покладених на нього законодавством обов'язків і вчинив подвійну державну реєстрацію права оренди однієї й тієї ж земельної ділянки. На момент проведення такої реєстрації заявлене право оренди земельної ділянки до 01.01.2013 вже було зареєстроване за позивачем у Відділі Держгеокадастру у Тростянецькому районі Сумської області. По цій справі державний реєстратор Вялик Р.В. не виконав вимог законодавства при здійсненні державної реєстрації речових прав, а тому відсутній будь-який спір між сторонами та третіми особами про цивільне право.
На підставі ч. 1 ст. 94 КАС України суд вважає необхідним стягнути рахунок бюджетних асигнувань Комунального підприємства "Реєстраційно-інвентаризаційна служба" В'язівської сільської ради на користь Приватного підприємства "Рассвєт Агро" судовий збір в розмірі 1600 грн., сплачений при зверненні до суду.
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Приватного підприємства "Рассвєт Агро" до Комунального підприємства "Реєстраційно-інвентаризаційна служба" В'язівської сільської ради, державного реєстратора комунального підприємства "Реєстраційно-інвентаризаційна служба" В'язівської сільської ради ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити
Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора комунального підприємства "Реєстраційно-інвентаризаційна служба" В'язівської сільської ради ОСОБА_1 про реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 31996188 від 23 жовтня 2016 року в частині реєстрації права оренди земельної ділянки площею 3,6827га, кадастровий номер НОМЕР_1, належної ОСОБА_2 за фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 згідно договору оренди землі від 21 жовтня 2016 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Комунального підприємства "Реєстраційно-інвентаризаційна служба" В'язівської сільської ради ( ідентифікаційний код 40370875) на користь Приватного підприємства "Рассвєт Агро" (ідентифікаційний код 34113805) судовий збір в розмірі 1600 грн., сплачений при зверненні до суду.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя О.В. Соп'яненко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2017 |
Оприлюднено | 20.04.2017 |
Номер документу | 66005357 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.В. Соп'яненко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні