РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
"11" квітня 2017 р. Справа № 918/1261/16
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючий суддя Грязнов В.В.
суддя Мельник О.В. ,
суддя Розізнана І.В.
секретар судового засідання Петрук О.В. ,
за участю представників сторін:
позивача 1- ОСОБА_1 (довіреність №9/3-17-06 від 22.02.2017р.);
позивача 2- ОСОБА_2 (довіреність №103/01-13 від 05.01.2017р. );
відповідача- Нікітюк П.М. (ордер №РН 50 №001 від 21.03.2017р.)
прокурора- Прищепа О.М. (посвідчення №017284 від 30.05.2013р.),
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Відповідача-Товариства з обме-женою відповідальністю Альпіна Трейд на рішення господарського суду Рівненської області від 30.01.2017р. у справі №918/1261/16
за позовом Керівника Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави, в особі -
1. Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області м.Рівне
2. Острозької районної державної адміністрації м.Острог
до Товариства з обмеженою відповідальністю Альпіна Трейд
с.Межиріч Острозького району Рівненської області
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,-
Представникам сторін роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст.22, 28 Господарсь-кого процесуального кодексу України. Клопотання про здійснення технічної фіксації судового про-цессу заявлено не було. Заяви про відвід суддів не надходило.
Рішенням господарського суду Рівненської області від 30.01.2017р. у справі №918/1261/17 (суддя Політика Н.А.) задоволено позов Керівника Здолбунівської місцевої прокуратури в інтере-сах держави (надалі в тексті - Прокурор) в особі Головного управління Держгеокадастру у Рівнен-ській області (надалі в тексті - Управління) та Острозької районної державної адміністрації (надалі в тексті - ОСОБА_3) до Товариства з обмеженою відповідальністю Альпіна Трейд (надалі в тексті - Товариство) про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.(арк.справи 93-103).
Рішенням внесено зміни до договору оренди земельної ділянки, укладеного ОСОБА_3 і Товариством 22.02.2012р. та зареєстрованого в Управлінні, викладено пункти 2 та 9 цього догово-ру в наступних редакціях: …пункт 2. В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 4,6035 га, у т.ч.: землі сільськогосподарського призначення (несільськогосподарські угіддя - землі під господарськими будівлями і дворами) - 2,1843 га; землі сільськогосподарського призначення (рілля) - 2,4192 га. Кадастровий номер земельної ділянки - 5624284200:10:004:0283.
…пункт 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Межиріцької сільської ради в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки, що становить 48 484 грн. 04 коп. в рік. . Замінено у тексті Договору орендодавця з Острозької районної державної адміністрації на Головне управління Держгеокадастру в Рівненській області
Приймаючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що розмір орендної плати за спі-рну земельну ділянку визначено у межах граничних розмірів такого платежу, передбачених стат-тею 288 Податкового кодексу України, і такі зміни умов договору зумовлені імперативними при-писами чинного законодавства, а також наказом Управління про встановлення орендної плати в розмірі 4% для спірної земельної ділянки.(арк.справи 100-102).
ОСОБА_2 погоджуючись із прийнятим рішенням, Відповідач подав скаргу до Рівненського апеля-ційного господарського суду, в якій просить скасувати рішення господарського суду Рівненської області від 30.01.2017р. та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові.(арк.справи 114).
Апелянт зазначає, що оскаржуване рішення прийняте із порушенням норм матеріального права та неповним з'ясуванням обставин справи, що призвело до невірних висновків. Вважає, що суд першої інстанції неправомірно задоволив вимогу щодо внесення змін до договору оренди в ча-стині збільшення орендної плати, оскільки станом на дату прийняття оспорюваного рішення вимо-га статті 288 Податкового кодексу України щодо розміру земельного податку на землі сільськогоc-подарського призначення не менше 3% від нормативної грошової оцінки була змінена. Натомість установлено, що орендна плата не може бути менша розміру земельного податку.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду у даній справі від 24.02.2017р. прийнято апеляційну скаргу Відповідача, справу призначено до слухання.(арк.справи 112).
На адресу суду 21.03.2017р. від Управління надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому останнє спросить суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.(арк. справи 123-125). Крім того, від Скаржника надійшли додаткові пояснення до апеляційної скарги, у яких він просить задоволити апеляційну скаргу, а також зазначає, що підставою проведення нор-мативної грошової оцінки є рішення органу місцевого самоврядування або органу виконавчої вла-ди. При цьому наказ Управління не є таким документом на підставі якого можливе збільшення розміру орендної плати.
У судовому засіданні 21.03.2017р. оголошувалася перерва до 11.04.2017р.(арк.справи 137, 138). Під час перерви у судовому засіданні представник Відповідача ознайомився із матеріалами справи.(арк.справи 139).
В судових засіданнях апеляційної інстанції 21 березня та 11 квітня 2017р. представник Від-повідача підтримав апеляційну скаргу в повному обсязі та надав свої пояснення. Представник По-зивача-1 та Прокурор заперечили проти доводів та вимог апеляційної скарги та надали пояснення в обґрунтування своєї правової позиції. Представник Позивача-2 надав свої пояснення.
Розглянувши апеляційну скаргу, заслухавши представників сторін, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Рівненський апеляційний господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням шостого скликання Острозької районної ради від 23.06.2011р. №116 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель-ної ділянки, яка передається в оренду ТзОВ Альпіна Трейд для ведення товарного сільськогос-подарського виробництва за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення на тери-торії Межиріцької сільської ради Острозького району Рівненської області за межами населених пунктів.(арк.справи 13).
Матеріалами справи стверджено, що Острозька районна державна адміністрація-орендода-вець та ТзОВ Альпіна Трейд -орендар уклали договір оренди землі від 22.02.2012р.(надалі в тек-сті - Договір), відповідно до п.п.1,2 якого - орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення, що знаходяться на те-риторії Межиріцької сільської ради Острозького району Рівненської області загальною площею 4,6035 га, у тому числі: землі сільськогосподарського призначення (несільськогосподарські угіддя - землі під господарськими будівлями і дворами) - 2,1843 га; землі сільськогосподарського призна-чення (рілля) - 2,4192 га.(арк.справи 14-15).
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 667 441 грн. 00 коп.(п.5 Договору).
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Межиріцької сільської ради в розмірі земельного податку, що становить 6 674 грн. 41 коп., розмір якої визначений відпо-відно до протоколу засідання комісії ОСОБА_3 з визначення розміру орендної плати при укла-денні договорів оренди на земельні ділянки від 02.11.2011р. №15.(п.9 Договору).
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної влас-ності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, затвердженими Кабінетом міністрів України за формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п.10 Договору).
Відповідно до п.12 Договору, розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі, зокрема, зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного подат-ку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земе-льної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Договір укладено на 49 років (у разі укладення договору оренди землі для ведення товарно-го сільськогосподарського виробництва - з урахуванням ротації культур згідно з проектом земле-устрою).(п.8 Договору). Зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сто-рін.(п.33 Договору).
Договір підписано уповноваженими представниками, скріплено відтисками печаток сторін та зареєстровано в управлінні Держкомзему у Острозькому районі Рівненської області, про що у Державному реєстрі земель зроблено запис від 22.02.2012р. №5624284240001633.(арк.справи 15-зворот).
З матеріалів справи вбачається, на підставі Договору ОСОБА_3 передала, а Товариство прийняло земельну ділянку, про що свідчить акт приймання-передачі земельної ділянки від 22.02. 2012р., який підписано уповноваженими представниками, скріплено відтисками печаток сторін. (арк.справи 16-зворот).
Матеріали справи свідчать, що наказом Управління про встановлення орендної плати за ко-ристування земельною ділянкою від 22.09.2015р. №17-630/36-15-СГ вирішено внести зміни до До-говору в частині зміни орендодавця та розміру орендної плати за користування земельною ділян-кою площею 4,6035 га (кадастровий номер 5624284200:10:004:0283). Так, цим наказом було вирі-шено змінити орендодавця земельної ділянки з ОСОБА_3 на Управління, а також встановити річну орендну плату в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки. (арк.справи 19).
Так, листом від 16.03.2016р. №27-17-0.53-2404/2-16 Управління звернулося до Товариства з пропозицією укласти до Договору додаткову угоду, якою збільшено розмір орендної плати та змі-нено орендодавця земельної ділянки. До листа долучено проект додаткової угоди, де пункти 2 та 9 Договору викладено в наступній редакції:
п.2. В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 4,6035 га, у тому числі: землі сільськогосподарського призначення (несільськогосподарські угіддя - землі під господарсь-кими будівлями і дворами) - 2,1843 га; землі сільськогосподарського призначення (рілля) - 2,4192 га. Кадастровий номер земельної ділянки - 5624284200:10:004:0283.
п.9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Межиріцької сільсь-кої ради в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки, що становить 48 484 грн. 04 коп. в рік. .
Запропоновано також змінити у тексті Договору найменування орендодавця з ОСОБА_3 на Управління.(арк.справи 18,20,21).
Крім того, матеріали справи містять:
- витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки, з якого вбачається, що загальна нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01. 2016р. становить 1 212 101 грн. 00 коп.(арк.справи 17).
- лист Здолбунівської місцевої прокуратури від 22.11.2016р. №35.2-1132вих-16, адресова-ний Головному управлінню Держгеокадастру в Рівненській області та Острозькій районній дер-жавній адміністрації щодо наміру звернутися до суду з врегулюванням питання про укладення до-даткової угоди до Договору із визначенням ставки орендної плати.(арк.справи 22).
- копію довідки виконкому Межиріцької сільської ради від 13.01.2017р. №74 про сплату ТзОВ Альпіна Трейд до бюджету сільської ради протягом 2016 року 36 375 грн. 50 коп.(арк.спра-ви 67).
Перевіривши дотримання місцевим судом вимог чинного законодавства при ухваленні ос-каржуваного рішення, апеляційний суд вважає, що скарга Відповідача частково обґрунтована і під-лягає частковому задоволенню, з огляду на наступне:
Предметом даної спору є внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Згідно з ч.1 ст.124 ЗК України (надалі в тексті - ЗК України), передача в оренду земельних ді-лянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повнова-женнями, визначеними ст.122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земель-ної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно з ст.83 ЗК України, у комунальній власності перебувають усі землі в межах населе-них пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності. До розмежування земель державної і комуна-льної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім зе-мель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Підставами виникнення, зміни та припинення земель них відносин є юридичні факти - юри-дично значимі обс тавини, які поділяються відповідно на правовстановлюючі, правозмінюючі та правоприпиняючі. До таких обста вин відносяться: договори та інші угоди, передбачені законом, а також не передбачені законом але такі, що не суперечать йому; акти державних органів та органів міс цевого самоврядування, які передбачені законом як під стави виникнення земельних прав та обов'язків; судові рі шення, які встановлюють земельні права та обов'язки; набуття земельних прав та обов'язків на підставах, які дозволені законом; заподіяння шкоди; інші дії фізичних та юридич-них осіб; події, з якими закон або інший право вий акт пов'язує виникнення, зміну і припинення земельних відносин. Зазначене кореспондується зі статтею 11 Цивільного кодексу України (надалі в тексті - ЦК України).
Відповідно до ст.1 Закону України Про оренду землі (надалі в тексті - Закон), оренда зем-лі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необ-хідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.(ст.2 Закону).
Відповідно до ст.13 Закону, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобо-в'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
В силу приписів ч.3 ст.122 ЗК України (в редакції, яка діяла на час укладення Договору) ра-йонні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної влас-ності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема, для сільськогосподарського використання.
Колегія суддів зауважує, що земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту і передана в користування ТзОВ Альпіна Трейд за договором оренди у 2012 році.
Відповідно до ст.ст. 626, 638 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Договір є укла-деним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Зазначені норми кореспондуються з приписами ст.180 Господарського кодексу України.
Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обо-роту, вимог розумності та справедливості.(ст.627 ЦК України). Зміст договору згідно ч.1 ст.628 ЦК України становлять (пункти), визначенні на розсуд сторін і погоджені ними та умови, які є обов' -язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Матеріали справи свідчать, що при укладенні Договору сторони дотримались вимог законо-давства. Крім того, погодили у п.9 Договору, що орендна плата за земельну ділянку становить 6 674 грн. 41 коп., що фактично складає 1% від нормативної грошової оцінки.(арк.справи 14).
Вирішуючи дану справу, колегія суддів приймає до уваги, що відповідно до ст.ст. 525, 526 ЦК України - одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допус-кається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 33 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Звертаючись із позовом Прокурор зазначає, що у зв'язку із зміною законодавства необхідно внести зміни до Договору в частині розміру орендної плати, збільшивши його до 4% від норматив-ної грошової оцінки, а також замінити орендодавця та доповнити Договір кадастровим номером спірної земельної ділянки. Крім того, зазначає, що наказ Держгеокадастру щодо встановлення орендної плати в розмірі 4% є чинним та підлягає виконанню.
Переглядаючи оскаржуване рішення, колегія суддів звертає увагу, що відповідно до ч.1 ст. 15 та ст.21 Закону України Про оренду землі (в редакції, чинній на дату укладення Договору) іс-тотними умовами договору оренди є, зокрема, розмір, спосіб та умови розрахунку і строки внесен-ня орендної плати за землю, які встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлю-ються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України (надалі в тексті - ПК Ук-раїни) (в редакції, чинній на дату укладення Договору), плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земе-льні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з п.п.288.1, 288.4 ст.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Розмір та умови внесення орендної плати, в силу п.288.4., п.п.288.5.1, 288.5.2 п.288.5 ст.288 ПК України (в редакції, чинній на дату укладення Договору) - встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оре-нди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призна-чення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
При цьому, Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2756-VI, який набрав чин-ності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до ст.21 Закону України Про орен-ду землі внесено зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю ус-тановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земе-льні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За змістом статті 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до частин першої, другої статті 632 ЦК України - ціна в договорі встановлюєть-ся за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюють регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Звертаючись із апеляційною скаргою Відповідач зазначає, що ПК України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати. Разом з тим, са-ме договором оренди землі мають визначатись форма, умови внесення орендної плати, при цьому строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності повинні встановлюватись відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до п.6 абз.2 Розділу X Перехідних положень ЗК України від 25.10.2001р. №768-ІІІ (із змінами та доповненнями) при наданні земельних ділянок у довгострокову оренду селянсь-ким (фермерським) господарствам розмір орендної плати за ці ділянки не повинен перевищувати розміру земельного податку.
Вирішуючи даний спір, колегія суддів звертає увагу, що 21.12.2016р. Верховною ОСОБА_2 Ук-раїни було прийнято Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо по-кращення інвестиційного клімату в Україні №1797-VIII, згідно пп.2 п.120 якого внесено зміни у пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України та встановлено, що орендна плата не може бути меншою розміру земельного податку встановленого для відповідної категорії земельних ді-лянок . Відповідно до п.1 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону визначено, що він набирає чинності із 01 січня 2017 року.
Таким чином з 01.01.2017р. вступили в силу зміни до ПК України, зокрема щодо мінімаль-ного розміру орендної плати (в розмірі земельного податку) встановленої пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України.
Відповідно до ст.1 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земе-льних ділянок визначена як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Статтею 13 вказаного Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних діля-нок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та кому-нальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рі-шення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (стаття 15 Закону).
Крім того, відповідно до ст.18 названого Закону - нормативна грошова оцінка земельних ді-лянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Статтею 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної пла-ти використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ці-ною, а законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру оренд-ної плати, встановленої умовами договору. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Вер-ховного Суду України від 06.12.2010р. у справі №2-1/10068-2008, від 23.05.2011р. у справі № 7/105-10 (30/234-09), від 04.07.2011р. у справі №41/81пд, а також у п.2.19 постанови пленуму Ви-щого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин .
Так, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру оренд-ної плати. Така правова позиція викладена Верховним Судом України у постановах від 20.08.2013 року по справі №5009/3430/12 та від 02.03.2016р. у справі 922/538/14.
Виходячи із системного аналізу положень Податкового кодексу України, Закону України Про оренду землі вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний роз-мір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди, Податковий кодекс України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розмі-ри орендної плати.
Таким чином, розмір орендної плати у вигляді відсотків визначається за взаємною згодою сторін, але в межах граничних розмірів орендної плати, встановлених Податковим кодексом Ук-раїни. Визначення в договорі орендної плати в межах законодавчо визначених граничних розмірів не суперечить положенням чинного законодавства, а одностороннє збільшення ставки орендної плати в межах ст.288 Податкового кодексу України не є приведенням договору у відповідність до норм чинного законодавства.
Як вже зазначалося вище, нормативно грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а зміна нормативної гро-шової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, але при цьому відсутнє законодавче обґрунтування для автоматичної, одночасної зміни самої ставки орендної плати, визначеної умовами договору з підстави зміни нормативної грошової оцінки землі.
Договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'я-зати іншу сторону договору внести зміни до нього поза наведених законодавством підстав: заці-кавлена сторона може просити суд про внесення змін до договору згідно з рішенням суду лише у випадках, передбачених законом та договором.
Таким чином, ні Прокурор, ні Позивач-1 не довели наявність обставин, які б свідчили про необхідність встановлення розміру ставки орендної плати за спірну земельну ділянку в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки. Крім того, матеріалами справи стверджується, що протягом 2016 року Відповідач фактично сплачував орендну плату в розмірі 3%, що стверджується довідкою ви-конкому Межиріцької сільської ради від 13.01.2017р. №74 про сплату ТзОВ Альпіна Трейд до бюджету сільської ради у 2016 році 36 375 грн. 50 коп.(арк.справи 67). Проте, на момент постанов-лення рішення місцевим судом - норма Податкового кодексу, яка встановлювала орендну плату не менше 3% втратила чинність з 01.01.2017р.
Крім того, колегією суддів відхилені як необґрунтовані посилання Управління і Прокурора, що оскільки відповідно до статей 15 1 , 122 ЗК України - перше є розпорядником земель державної власності, то вправі в односторонньому порядку встановлювати орендну плату за користування зе-мельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і це є підставою для внесення змін розміру оренд-ної плати, встановленої в договорі оренди землі. При цьому колегія суддів виходить з наступного.
Право розпорядження - це юридично закріплена можливість власника самостійно вирішу-вати юридичну і фактичну долю майна шляхом його відчуження іншим особам, зміни його стану чи призначення тощо (наприклад, продати, подарувати, передати за заповітом чи в оренду майно, тощо).
Уклавши Договір оренди землі від 22.02.2012р. з Відповідачем ОСОБА_3, яка на той час була розпорядником земель державної власності, використала право розпорядження шляхом передачі земельної ділянки в оренду Відповідачу, і відповідно в момент такої передачі мала право пропонувати орендареві орендну плату за користування земельною ділянкою.
Після укладення договору оренди землі орендар набув прав користування нею, і, відповід-но на захист такого права, в тому числі і від безпідставної зміни орендодавцем умов договору, зо-крема, розмірів орендної плати.
Як зазначалося вище, ні Податковий кодекс України, ні Закон України Про оренду землі не встановлюють конкретного розміру орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначе-ний у договорі оренди. Податковий кодексу України передбачає лише порядок визначення оренд-ної плати за землю та мінімальні і граничні розміри орендної плати.
Таким чином, розмір орендної плати у вигляді відсотків визначається за взаємною згодою сторін , але в межах граничних розмірів орендної плати, встановлених Податковим кодексом Ук-раїни. Одностороннє збільшення ставки орендної плати в межах статті 288 Податкового кодексу не є приведенням договору у відповідність до норм чинного законодавства.
Крім того, статтею 15 1 ЗК України визначено, що до повноважень центрального органу ви-конавчої влади, що реалізує політику у сфері земельних відносин, належить, зокрема, розпоряд-ження землями державної власності в межах визначених цим Кодексом. Однак Земельним кодек-сом України не передбачено право зазначеного органу на встановлення розміру орендної плати у вигляді відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та збільшення у зв'язку з цим ставки орендної плати у вже укладеному договорі оренди землі.
Необґрунтованим є і посилання Прокурора та Позивача-1 на чинність наказу про встанов-лення орендної плати на земельну ділянку в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки, оскільки наказ Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 22.09.2015 №17-630/36-15-СГ не є рішенням органу місцевого самоврядування, яке, на підставі ст.144 Конституції України, є обов'язковим до виконання на відповідній території. Тому вказаний наказ не є обов'язковим для Відповідача у даній справі.
Відтак, за результатами розгляду справи, апеляційним судом встановлено відсутність підс-тав для внесення змін до п.9 Договору оренди землі від 22.02.2012р. в частині встановлення оренд-ної плати в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки.
Разом з тим, з 01.01.2013р, у зв'язку з набранням чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , землі державної та комунальної власності України вважаються розмежованими.
Пунктом 4 вказаного Закону передбачено, що у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті а пункту 3 розділу II прикінцевих та перехідних по-ложень цього Закону.
У відповідності до ч.4 ст.122 ЗК України, центральний орган виконавчої влади з питань зе-мельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ді-лянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених части-ною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно п.3 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, зат-вердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03 березня 2015р. №15 - завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
З огляду на викладене, земельна ділянка, яка перебуває в оренді Товариства належить до земель державної власності сільськогосподарського призначення, право розпорядження якою на-лежить Головному управлінню Держгеокадастру у Рівненській області.
У відповідності до ст.32 Закону України Про оренду землі - перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.
Пунктом 37 Договору передбачено, що перехід права власності на орендовані земельні ді-лянки до другої особи є підставою для зміни умов або розірвання договору.
Враховуючи, що Острозька районна державна адміністрація згідно чинного законодавства, не є повноважним органом щодо розпорядження землями державної власності сільськогосподар-ського призначення, а зміна власника є підставою для внесення змін до договору - апеляційний суд вбачає, що наявні підстави для заміни у тексті Договору орендодавця на Головне управління Дер-жгеокадастру у Рівненській області.
Крім того, у витязі з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ді-лянки виданого Головним управлінням Держгеокадастру в Рівненській області міститься інформа-ція про кадастровий номер присвоєний спірній земельній ділянці, а саме: 5624284200:10:004:0283.
Зважаючи на те, що зазначення кадастрового номера у Договорі оренди землі, згідно ст.15 Закону України Про оренду землі , є істотною умовою договору, то наявні підстави і для внесен-ня змін у Договір та зазначення у ньому кадастрового номеру земельної ділянки - 5624284200:10: 004:0283.
Таким чином, висновок суду першої інстанції про задоволення позову в частині зазначення у Договорі кадастрового номеру орендованої земельної ділянки та заміни найменування орендо-давця є правомірним і рішення в цій частині належить залишити без змін. Разом з тим, через від-сутність правовоих підстав для внесення змін до Договору оренди землі від 22.02.2012р. в частині встановлення орендної ставки орендної плати в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки, що не було враховано судом першої інстанції - в цій частині позовних вимог належить відмовити, а рішення в цій частині - скасувати.
Відповідно до ст.43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім пе-реконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що наявні підстави для часткового задоволен-ня апеляційної скарги Товариства та часткового скасування рішення суду першої інстанції з підс-тав п.п.3, 4 ч.1 ст.104 ГПК України через неправильне застосування норм матеріального права та невідповідність обставинам справи висновків, викладених у рішенні, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
Керуючись, ст.ст. 33, 34, 43, 49, 99, 101, 103, 104, 105 Господарського процесуального ко-дексу України, Рівненський апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
1 . Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Альпіна Трейд на рішен-ня господарського суду Рівненської області від 30.01.2017 року у справі №918/1261/16 задоволити частково.
2 . Рішення суду першої інстанції скасувати в частині задоволення позову щодо внесення змін до пункту 9 Договору оренди землі від 22.02.2012р.
3. В решті рішення господарського суду Рівненської області від 30.01.2017р. у справі №918/ 1261/16 залишити без змін.
4 . Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-1 Господарського процесуального кодексу України.
5 . Справу №918/1261/16 повернути до господарського суду Рівненської області.
Головуючий суддя Грязнов В.В.
Суддя Мельник О.В.
Суддя Розізнана І.В.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2017 |
Оприлюднено | 25.04.2017 |
Номер документу | 66082470 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Грязнов В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні