ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 квітня 2017 р. Справа № 820/12089/15 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Перцової Т.С.
Суддів: Дюкарєвої С.В. , Жигилія С.П. ,
за участю секретаря судового засідання Мороз Є.В. ,
представників сторін : позивача - ОСОБА_1, першого відповідача - ОСОБА_2,
другого відповідача - ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 15.02.2017р. по справі № 820/12089/15
за позовом Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго"
до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального головного управління ДФС , Східної обєднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області , Головного управління Державної казначейської служби України у Харківській області
про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії, стягнення суми,
ВСТАНОВИЛА
Державне підприємство «Національна енергетична компанія «Укренерго» (далі по тексту - ДП «НЕК «Укренерго» , позивач) звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального головного управління ДФС (далі по тексту - СДПІ ОВП у м. Харкові Міжрегіонального головного управління ДФС, перший відповідач), Східної об'єднаної державної податкової інспекції м.Харкова Головного управління ДФС у Харківській області (далі по тексту - Східна ОДПІ м.Харкова, другий відповідач), Головного управління державної казначейської служби України у Харківській області (далі по тексту - ГУ ДКС України у Харківській області, третій відповідач), в якому з урахуванням уточнених позовних вимог, прийнятих судом, просить суд:
1. Визнати протиправною бездіяльність Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального Головного управління ДФС щодо невжиття передбачених статтею 43 Податкового кодексу України заходів, спрямованих на повернення Державному підприємству «Національна енергетична компанія «Укренерго» надміру сплаченого податку на прибуток в розмірі 1524421, 00 грн.
2. Зобов'язати Східну об'єднану державну податкову інспекцію м. Харкова Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Харківській області висновок про повернення надмірно сплаченого податку на прибуток в розмірі 1524421,00 грн. з Державного бюджету України.
3. Стягнути з Державного бюджету України на користь Державного підприємства «Національна енергетична компанія» «Укренерго» (код ЄДРПОУ 00100227, п/р: 26008010066033, МФО банку: 322313, банк отримувача АТ «Укрексімбанк» , код ЄДРПОУ банку: 00032112), надміру сплачені грошові зобов'язання з податку на прибуток в розмірі 1524421, 00 грн.
4. Стягнути з Державного бюджету України на користь Державного підприємства «Національна енергетична компанія» «Укренерго» витрати зі сплати судового збору.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 15.02.2017р. по справі № 820/12089/15 в задоволенні адміністративного позову Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" до Головного управління державної казначейської служби України у Харківській області, Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові про визнання протиправною бездіяльності та стягнення суми - відмовлено.
Позивач, не погодившись з постановою Харківського окружного адміністративного суду від 15.02.2017р. по справі № 820/12089/15 подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неповного з'ясування судом обставин, що мають значення для справи та, як наслідок, - неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати повністю рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким позовні вимоги ДП «НЕК «Укренерго» задовольнити в повному обсязі.
На думку апелянта, порушення норм матеріального права судом першої інстанції полягає в невірному застосуванні до спірних правовідносин норм ст. 43 Податкового кодексу України, ст. 25 Бюджетного кодексу України, пунктів 3, 5 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів , затвердженого наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013 року. Також судом першої інстанції не було надано належної оцінки наданим до матеріалів справи доказам сплати податку до бюджету. Вважає, що при розгляді справи в суді першої інстанції суд позбавив позивача на належний спосіб захисту порушеного права повністю, не врахував, що заява ДП НЕК Укренерго від 30.06.2015 року № 05/08-2/7439 про повернення на поточний рахунок переплати в сумі 1524 421,00 грн. СДПІ м. Харкова не виконана та відповідачами не надано суду доказів виконання цієї заяви. Крім того, вказує, що судом першої інстанції недотримано строків розгляду адміністративної справи протягом розумного строку (частина перша статті 122 КАС України). Так, адміністративна справа знаходилась на розгляді в суді першої інстанції з 20 січня 2016р. по 15 лютого 2017р., тобто більше року. Звертає увагу суду апеляційної інстанції, що в процесі судового розгляду справи позивач уточнив позовні вимоги (лист від 28.11.2016р. № вих.303-УЮС), які були прийняті судом. Однією з вимог було залучення до справи в якості другого відповідача по справі Східної ОДПІ м.Харкова ГУ ДФС у Харківській області. Клопотання позивача було задоволено, однак, ухвалу адміністративного суду про залучення до справи в якості другого відповідача (Східної ОДПІ м.Харкова ГУ ДФС у Харківській області) судом винесено не було та взагалі розглянуто справу без виклику в судове засідання та участі вказаного податкового органу, незважаючи на те, що одна із позовних вимог безпосередньо стосується саме цієї особи. Підсумовуючи вищевикладене, стверджує, що відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції не вжив всіх заходів для захисту порушеного права позивача, що полягає у перешкоджанні податкового органу у законному праві на користування власним майном.
В судовому засіданні представник позивача підтримав вимоги апеляційної скарги з підстав та мотивів, викладених в скарзі, та просив суд їх задовольнити.
Представник першого відповідача в судовому засіданні проти задоволення вимог апеляційної скарги заперечувала, просила суд апеляційної інстанції їх відхилити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін, як законне та обґрунтоване. Вважає, що у спірних відносинах перший відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України. Враховуючи, що з листом про повернення помилково та/або надміру сплачених коштів відокремленим підрозділам Харківські магістральні електричні мережі та Півнична електроенергетична система звернулося ДП НЕК Укренерго , а не відповідні підрозділи, як платники податку, вказана заява задоволенню не підлягала.
Представник другого відповідача в судовому засіданні проти задоволення вимог апеляційної скарги заперечував, просив суд апеляційної інстанції їх відхилити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін, як законне та обґрунтоване. Підтримав правову позицію першого відповідача.
Представник третього відповідача в судове засідання не прибув, про причини неприбуття суд не повідомив, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений своєчасно та належним чином.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, представників позивача, першого та другого відповідачів, перевіривши в межах апеляційної скарги рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" є державним унітарним підприємством електроенергетичної галузі і діє як державне комерційне підприємство, засноване на державній власності, яке підпорядковане і належить до сфери управління Міністерства енергетики і вугільної промисловості України.
Відповідно до відомостей з ЄДРПОУ, Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" зареєстроване як юридична особа (код ЄДРПОУ 00100227), одним із його відокремлених підрозділів є Відокремлений підрозділ "Харківські магістральні електричні мережі" Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (код ЄДРПОУ 23336398).
Судом першої інстанції встановлено, що станом на 31.05.2015 року по картці особового рахунку платника податку - Відокремленого підрозділу "Харківські магістральні електричні мережі» ДП "НЕК "Укренерго" "(код ЄДРПОУ 23336398) по коду бюджетної класифікації 11020100 "Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності" обліковується переплата у сумі 519625,00 грн., що підтверджено актом звірки від 15.06.2015 року № 882-20 та по коду 11023100 "Авансові внески з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності" обліковується переплата у сумі 1004769,00 грн., що підтверджено актом від 15.06.2015 року № 884-20.
Разом з тим, суд першої інстанції зазначив, що позивачем не було надано доказів щодо сплати відповідно до п. 152.4 ст. 152 ПК України консолідованого податку за відокремлений підрозділ, яким є "Харківські магістральні електричні мережі» , надані ж до матеріалів справи акти звірок на спірну суму складені саме між першим відповідачем та відокремленим підрозділом "Харківські магістральні електричні мережі» , а відтак, враховуючи, що відповідної заяви Відокремлений підрозділ "Харківські магістральні електричні мережі» на адресу першого відповідача не направляв, відсутні підстави для задоволення позову.
Колегія суддів зазначає, що оскільки судом першої інстанції неповно з'ясовано та не доведено фактичні обставини, що мають значення для справи, які суд вважає встановленими, не надано належної оцінки доказам по справі, постанова Харківського окружного адміністративного суду від 15.02.2017р. по справі № 820/12089/15 підлягає скасуванню, а апеляційна скарга - частковому задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до відомостей з ЄДРПОУ, Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" зареєстроване як юридична особа (код ЄДРПОУ 00100227) одним із його відокремлених підрозділів є Відокремлений підрозділ Харківські магістральні електричні мережі Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (код ЄДРПОУ 23336398) без статусу юридичної особи.
Листом від 30.06.2015 року за № 05/08-2/7439 ДП НЕК Укренерго звернулося до СДПІ ОВП у м.Харкові МГУ ДФС, в якому з посиланням на ст.43 Податкового кодексу України просило повернути на поточний рахунок ДП НЕК Укренерго переплату в сумі 1 524 421,00 грн. (по коду бюджетної класифікації 11020100 Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності в розмірі 519 652 грн., що підтверджено актом звірки від 15.06.2015 року № 882-20, та по коду 11023100 "Авансові внески з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності" у розмірі 1004769,00 грн., що підтверджено актом від 15.06.2015 року № 884-20.
Крім того, ДП "НЕК"Укренерго" у листі зазначило, що у разі неможливості повернути кошти на поточний рахунок підприємства, необхідно перерахувати зазначену суму на код бюджетної класифікації 11020100 «Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності» на картку особового рахунку ДП "НЕК"Укренерго" за місцем реєстрації головного підприємства (т.1, а.с. 21, 22).
СДПІ ОВП у м.Харкові МГУ ДФС листом від 13.07.2015 року № 1135/10/28-09-41-21 повідомила, що для повернення надміру сплачених коштів відокремленому підрозділу Харківські магістральні електричні мережі Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (код ЄДРПОУ 23336398) необхідно звертатись до відповідних органів Державної фіскальної служби України за місцем податкового обліку (т.1, а.с. 25-26).
Крім того, міжрегіональне головне управління ДФС - Центральний офіс з обслуговування великих платників листом від 10.08.2015 року № 19668/10/28-10-20-3-20 повідомило, що Державною фіскальною службою України здійснюється регламентні роботи щодо об'єднання даних інтеграційних карток платників з податку на прибуток та авансових внесків з податку на прибуток підприємств, тому питання щодо повернення зайво сплачених сум доцільно вирішувати після закінчення регламентних робіт.
Головне управління Державної казначейської служби України у Харківській області листом від 08.07.2015 року № 06-38/783-6719 повідомило позивача, що у разі отримання висновку відповідного територіального органу Державної фіскальної служби України на повернення коштів з бюджету, перерахування буде здійснено у визначеному законодавством порядку.
Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань станом на час виникнення спірних відносин визначені положеннями ст.43 Податкового кодексу України (далі по тексту - ПК України).
Так, відповідно до вказаної норми в редакції станом на 30.06.2015 року помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.
Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку. У разі повернення надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на додану вартість такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.
Наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 року № 787 затверджено Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.09.2013 року № 1650/24182 (далі по тексту - Порядок № 787).
Згідно з п. 3, 5 цього Порядку № 787 повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень (далі - рахунки за надходженнями), відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів.
Повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.
Подання подається до органу Казначейства за формою, передбаченою нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи за підписом керівника установи (його заступника відповідно до компетенції), скріпленим гербовою печаткою (у разі наявності) або печаткою з найменуванням та ідентифікаційним кодом установи (у разі наявності), з обов'язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб'єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), сума платежу, що підлягає поверненню, дата та номер документа на переказ, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.
Пунктом 10 вищевказаного Порядку № 787 передбачено, що органи Казначейства приймають подання від органів, які контролюють справляння надходжень бюджету або які здійснюють облік заборгованості в розрізі позичальників, у строки, визначені нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів.
Відповідно до п. 12 цього Порядку № 787 органи Казначейства здійснюють процедури із забезпечення виконання документів, зазначених у пунктах 5 - 8 цього розділу, в такому порядку:
1) за наявності поточних надходжень на відповідних рахунках за надходженнями орган Казначейства протягом п'яти робочих днів після дня отримання подання (заяви та подання) перераховує кошти на рахунок одержувача одноразово на загальну суму або частковими сумами;
2) у разі недостатності або відсутності поточних надходжень на відповідних рахунках за надходженнями для здійснення повернення відповідний орган Казначейства не пізніше ніж через п'ять робочих днів після дня отримання подання (заяви та подання) надсилає звернення для підкріплення коштами цих рахунків: за платежами, що належать державному бюджету, - до Казначейства України.
Згідно з пунктами 4, 5, 7, 8, 9 Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 15.12.2015 року N 1146 повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, до якого такі кошти були зараховані.
Повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються органом ДФС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.
Після реєстрації в органі ДФС заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань (крім грошових зобов'язань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів) передається на розгляд до структурних підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків і зборів та погашення заборгованостей. Не пізніше другого робочого дня, наступного за днем реєстрації, заява з відміткою вказаних підрозділів щодо правомірності повернення передається до структурного підрозділу, на який покладено функцію з підготовки висновку.
Заява платника про повернення помилково або надміру сплачених грошових зобов'язань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів, після реєстрації передається до структурного підрозділу митниці ДФС, на який покладено функцію з підготовки висновку.
У разі якщо вказана у заяві платника сума (її частина) за даними інформаційних систем обліковується як помилково та/або надміру сплачена, орган ДФС готує висновок на повернення такої суми (її частини) за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Орган ДФС не пізніше наступного робочого дня від дати отримання висновку, погодженого місцевим фінансовим органом або відповідним органом, визначеним відповідно до частини першої статті 67-2 глави 11 розділу III Бюджетного кодексу України, передає його згідно з реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, відповідному органу Казначейства.
Орган ДФС несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі висновку органу Казначейства для виконання.
Колегією суддів встановлено, що заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у сумі 1 524 421 грн. від імені відокремленого підрозділу ДП "НЕК"Укренерго", який не є юридичною особою, було подано ДП "НЕК"Укренерго", як головним підприємством, за місцем податкового обліку відокремленого підрозділу Харківські магістральні електричні мережі Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (код ЄДРПОУ 23336398).
Матеріалами справи підтверджено і не заперечується відповідачами, що з 31.05.2015 року по картці особового рахунку платника податку - Відокремленого підрозділу "Харківські MEM" Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" по коду бюджетної класифікації 11020100 "Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності" обліковується переплата у сумі 519 625,00 грн., що підтверджено актом звірки від 15.06.2015 року № 882-20, та по коду 11023100 "Авансові внески з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності" обліковується переплата у сумі 1 004 769,00 грн., що підтверджено актом від 15.06.2015 року № 884-20.
Зазначена переплата виникла у зв'язку зі змінами в законодавстві, внесеними Законом України № 5083-ІУ від 05.07.2012 р., згідно з яким підприємства з 01.01.2013 року відповідно до статті 57 Податкового кодексу України авансували держаний бюджет шляхом сплати авансових внесків з податку на прибуток.
Наданими позивачем до матеріалів справи копіями реєстру платіжних доручень щодо сплати авансового внеску з податку на прибуток з 01.01.2013 року по 31.03.2014 року, актів звірки з СДПІ ОВП у м.Харкові МГУ ДФС від 01.01.2014 року № 2095-20, від 12.01.2015 року № 226-18, від 01.01.2015 року № 882-20, розрахунків податкових зобов'язань щодо сплати консолідованого податку на прибуток за 2013-2014 роки, платіжних доручень про сплату податкових зобов'язань з податку на прибуток за 2013-2014 роки, виписок з банку підтверджено сплати податку до бюджету у зазначеному позивачем та в вищевказаних актах звірки розмірі. Чітко вказано період за який проведено оплату, суму платежу, платником податку вказано ДП НЕК Укренерго .
Таким чином, ДП НЕК Укренерго за свій відокремлений підрозділ Харківські МЕМ сплачено до бюджету у 2013 році 2 464 174,00 грн., задекларовано за 2013 рік податок на прибуток у сумі 1 347 143,00 грн.
Згідно з пунктом 57.1 статті 57 Податкового кодексу України ДП НЕК Укренерго зобов'язане було сплатити авансові внески з податку на прибуток у січні - лютому 2014 року. За 2014 рік авансові внески сплачено у сумі 407 390,00 грн., але за 2014 рік підприємством задекларовано збиток.
Таким чином, ДП НЕК Укренерго здійснено переплату до державного бюджету у сумі 1524421,00 грн. (2 464 174,00 + 407 390,00 - 1 347 143,00).
Враховуючи, що переплата виникла за рахунок сплати позивачем консолідованого податку на прибуток за 2013-2014 роки, ДП НЕК Укренерго , при сплаті вказаного податку за місцезнаходженням таких відокремлених підрозділів, керувався п. 152.4 ст. 152 ПК України в редакції, що діяла до 01.01.2015 року.
Так, відповідно до вказаної норми права платник податку, який має у своєму складі відокремлені підрозділи, розташовані на території іншої, ніж такий платник податку, територіальної громади може прийняти рішення щодо сплати консолідованого податку та сплачувати податок за місцезнаходженням таких відокремлених підрозділів, а також за своїм місцезнаходженням, визначений згідно з нормами цього розділу та зменшений на суму податку, сплаченого за місцезнаходженням відокремлених підрозділів.
Беручи до уваги вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку про те, що станом на 30.06.2015 року ДП НЕК Укренерго , як платник податку на прибуток, сплативши за свій відокремлений підрозділ Харківські МЕМ консолідований податок на прибуток за 2013-2014 роки, маючи підтверджену суму надміру сплачених грошових зобов'язань в розмірі 1 524 421 грн., звернулося до належного контролюючого податкового органу (СДПІ ОВП у м.Харкові МГУ ДФС, на обліку якої знаходився підрозділ) та мало право на повернення вказаних коштів на свій поточний рахунок.
Пунктом 5 Порядку № 787, передбачено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.
Проте, як встановлено судом апеляційної інстанції, СДПІ ОВП у м.Харкові МГУ ДФС не було вжито передбачених статтею 43 Податкового кодексу України заходів, спрямованих на повернення Державному підприємству «Національна енергетична компанія «Укренерго» надміру сплаченого податку на прибуток в розмірі 1524421,00 грн. та не підготовлено висновок про повернення ДП «НЕК «Укренерго» з державного бюджету надмірно сплачених сум податку на прибуток в сумі 1 524 421 грн., за умови того, що позивачем було дотримано вимоги законодавства щодо відсутності податкової заборгованості та подання до податкового органу заяви в довільній формі щодо повернення переплачених сум податку.
За таких обставин, слід дійти висновку про допущення першим відповідачем протиправної бездіяльності у спірних відносинах та задоволення позову в цій частині.
Щодо позовних вимог в частині зобов'язання Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Харківській області висновок про повернення надміру сплаченого податку на прибуток в розмірі 1524421,00 грн. з Державного бюджету України колегія суддів зазначає наступне.
Колегією суддів встановлено, що згідно з наказом ДФС України від 08.09.2015 року №681 "Про затвердження Реєстру великих платників на 2016 рік" ВП Харківські МЕМ ДП "НЕК "Укренерго" не включений до реєстру великих платників.
Листом від 11.01.2016 року №90/7/28-09-11-01-15 СДПІ ОВП у м. Харкові МГУ ДФС здійснило передачу Відокремленого підрозділу "Харківські магістральні електричні мережі" Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" до Основ'янської ОДПІ м. Харкова ГУ Харківській області, правонаступником якої є другий відповідач у справі - Східна об'єднана державна податкова інспекція м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області.
Таким чином, з урахуванням п.5 Порядку № 787 повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів та інших доходів бюджетів за заявою позивача від 30.06.2015 року, станом на час розгляду справи у суді апеляційної інстанції, повинно здійснюватися за поданням Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області, яка саме і контролює справляння надходжень бюджету вказаним відокремленим підрозділом позивача.
Колегією суддів взято до уваги, що останніми актами звірок (складеними між ВП Харківські МЕМ ДП НЕК Укренерго та відповідачами - з СДПІ з ОВП у м.Харкові МГУ ДФС від 18.01.2016р. № 3690-20, зі Східною ОДПІ м.Харкова ГУ ДФС у Харківській області від 13.01.2017р. № 9397-07) залишається підтвердженим факт наявності переплати з податку на прибуток у розмірі 1 524 421,00 грн.
Враховуючи наявну у ДП НЕК Укренерго переплату з податку на прибуток у розмірі 1 524 421,00 грн., невчинення Східною ОДПІ м.Харкова ГУ ДФС у Харківській області відповідних дій за заявою позивача від 30.06.2015 року щодо повернення переплати на поточний рахунок позивача, колегія суддів дійшла висновку про задоволення позову в частині зобов'язання Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Харківській області висновок про повернення надміру сплаченого податку на прибуток в розмірі 1524421,00 грн. з Державного бюджету України.
Щодо позовних вимог в частині стягнення з Державного бюджету України на користь Державного підприємства «Національна енергетична компанія» «Укренерго» (код ЄДРПОУ 00100227, п/р: 26008010066033, МФО банку: 322313, банк отримувача АТ «Укрексімбанк» , код ЄДРПОУ банку: 00032112) надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на прибуток в розмірі 1524421,00 грн. колегія суддів дійшла висновку про відмову в задоволенні такої вимоги, оскільки повернення переплати з державного бюджету України є виключними повноваженнями податкових органів та органів державного казначейства, а відтак суд не може підміняти державний орган і вирішувати питання про стягнення таких платежів.
Отже, вимога позивача про стягнення з Державного бюджету України на користь Державного підприємства «Національна енергетична компанія» «Укренерго» надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на прибуток в розмірі 1524421, 00 грн. не є правильним способом захисту прав позивача.
Такий висновок суду апеляційної інстанції узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною в постанові від 24.11.2015 року.
У відповідності до ст.202 КАС України неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, є підставами для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.
Згідно ч.2 ст.205 КАС України суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги може прийняти нову постанову, якою суд апеляційної інстанції задовольняє або не задовольняє позовні вимоги.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що постанова Харківського окружного адміністративного суду від 15.02.2017 року по справі № 820/12089/15 підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про часткове задоволення позову.
Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з ч.6 ст.94 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції або Верховний Суд України, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Матеріалами справи підтверджено, що ДП Національна енергетична компанія Укренерго сплачено судовий збір за подання даного адміністративного позову в розмірі 1218,00 грн. згідно з платіжним дорученням № 6402 від 13.01.2016 року (т.1, а.с.36), - за подання позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності СДПІ з ОВП у м. Харкові, та в розмірі 1378,00 грн. - згідно з платіжним дорученням № 22 від 02.03.2016 року (т.1, а.с.159) - за подання позовних вимог про зобов'язання подати до ГУ ДКСУ в Харківській області висновок про повернення надмірно сплаченого податку на прибуток.
Також, позивачем за подання апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції було сплачено судовий збір в загальному розмірі 28672,94 грн., у т.ч. 3520,00 грн. - за оскарження постанови суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні двох вимог немайнового характеру.
Отже, на користь позивача підлягає стягненню судовий збір за подання позову : в розмірі 1218,00 грн. - за рахунок СДПІ з ОВП у м. Харкові ГУ ДФС у Харківській області, в розмірі 1378,00 грн. - за рахунок бюджетних асигнувань Східної ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області, та за подання апеляційної скарги - по 1760,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань кожного з відповідачів.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А
Апеляційну скаргу Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" задовольнити частково.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 15.02.2017р. по справі № 820/12089/15 скасувати.
Прийняти нову постанову, якою позов Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального головного управління ДФС, Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Харківській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії, стягнення суми - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального головного управління ДФС щодо невжиття передбачених статтею 43 Податкового кодексу України заходів, спрямованих на повернення Державному підприємству Національна енергетична компанія Укренерго надміру сплаченого податку на прибуток в розмірі 1524421,00 грн.
Зобов'язати Східну об'єднану державну податкову інспекцію м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Харківській області висновок про повернення надміру сплаченого податку на прибуток в розмірі 1524421,00 грн. з Державного бюджету України.
В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального головного управління ДФС (61052, м. Харків, вул.. Благовіщенська, 30, код ЄДРПОУ 39779935) на користь Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (01032, м. Київ, вул. Симона Петлюри, 25, код ЄДРПОУ 00100227) витрати по сплаті судового збору за подання адміністративного позову в розмірі 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн.. 00 коп. та за подання апеляційної скарги в розмірі 1760 (одна тисяча сімсот шістдесят) грн.. 00 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Східної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області (61001, м. Харків, вул. Б. Хмельницького, 17, код ЄДРПОУ 39858581) на користь Державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" (01032, м. Київ, вул. Симона Петлюри, 25, код ЄДРПОУ 00100227) витрати по сплаті судового збору за подання адміністративного позову в розмірі 1378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн.. 00 коп. та за подання апеляційної скарги в розмірі 1760 (одна тисяча сімсот шістдесят) грн. 00 коп.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя ОСОБА_4 Судді ОСОБА_5 ОСОБА_6 Повний текст постанови виготовлений та підписаний 21.04.2017 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2017 |
Оприлюднено | 25.04.2017 |
Номер документу | 66113620 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Перцова Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні