ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2021 року
м. Київ
справа № 820/12089/15
адміністративне провадження № К/9901/36619/18
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув в попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Державного підприємства Національна енергетична компанія Укренерго до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби, Східної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Харківській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення суми, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017 (головуючий суддя - Перцова Т.С., судді: Дюкарєва С.В., Жигилій С.П.) у справі №820/12089/15.
встановив:
Державне підприємство Національна енергетична компанія Укренерго (далі - ДП НЕК Укренерго ) звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд:
визнати протиправною бездіяльність Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального Головного управління ДФС (далі - СДПІ з ОВП у м. Харкові) щодо невжиття передбачених статтею 43 Податкового кодексу України заходів, спрямованих на повернення ДП НTК Укренерго надміру сплаченого податку на прибуток в розмірі 1524421, 00 грн.
зобов`язати Східну об`єднану державну податкову інспекцію м. Харкова Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області (далі - Східна ОДПІ) подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Харківській області висновок про повернення надмірно сплаченого податку на прибуток в розмірі 1524421,00 грн. з Державного бюджету України.
стягнути з Державного бюджету України на користь ДП НЕК Укренерго (код ЄДРПОУ 00100227, п/р: НОМЕР_1 , МФО банку: 322313, банк отримувача АТ Укрексімбанк , код ЄДРПОУ банку: 00032112), надміру сплачені грошові зобов`язання з податку на прибуток в розмірі 1524421,00 грн.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 15.02.2017 в позові відмовлено.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким позов задоволено частково.
визнано протиправною бездіяльність СДПІ з ОВП у м. Харкові щодо невжиття передбачених статтею 43 Податкового кодексу України заходів, спрямованих на повернення ДП НЕК Укренерго надміру сплаченого податку на прибуток в розмірі 1524421,00 грн.
зобов`язано Східну ОДПІ подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Харківській області висновок про повернення надміру сплаченого податку на прибуток в розмірі 1524421,00 грн. з Державного бюджету України.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з висновками суду апеляційної інстанції, СДПІ з ОВП у м. Харкові оскаржило їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017 та залишити в силі постанову Харківського окружного адміністративного суду від 15.02.2017.
В обґрунтування своїх вимог СДПІ з ОВП у м. Харкові зазначає, що обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податку заяви про таке повернення. Також вказує, що оскільки платником податків був відокремлений підрозділ Харківські магістральні електричні мережі , то саме він має звертатися з відповідною заявою.
В письмових запереченнях на касаційну скаргу ДП НЕК Укренерго зазначає, що рішення суду апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судом надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Крім того, Державним підприємством Національна енергетична компанія Укренерго заявлено клопотання про заміну позивача у справі - Державного підприємства Національна енергетична компанія Укренерго на Приватне акціонерне товариство Національна енергетична компанія Укренерго у зв`язку з реорганізацією, яке згідно зі статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України підлягає задоволенню.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, Відповідно до відомостей з ЄДРПОУ, ДП НЕК Укренерго зареєстроване як юридична особа (код ЄДРПОУ 00100227) одним із його відокремлених підрозділів є Відокремлений підрозділ Харківські магістральні електричні мережі ДП НЕК Укренерго (код ЄДРПОУ 23336398) без статусу юридичної особи.
Станом на 31.05.2015 по картці особового рахунку платника податку - Відокремленого підрозділу Харківські магістральні електричні мережі ДП НЕК Укренерго (код ЄДРПОУ 23336398) по коду бюджетної класифікації 11020100 Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності обліковується переплата у сумі 519625,00 грн., що підтверджено актом звірки від 15.06.2015 № 882-20 та по коду 11023100 Авансові внески з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності обліковується переплата у сумі 1004769,00 грн., що підтверджено актом від 15.06.2015 № 884-20.
Приймаючи рішення про відмову в позові, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не було надано доказів щодо сплати відповідно до пункту 152.4 статті 152 Податкового кодексу України консолідованого податку за відокремлений підрозділ, яким є Харківські магістральні електричні мережі , надані ж до матеріалів справи акти звірок на спірну суму складені саме між першим відповідачем та відокремленим підрозділом Харківські магістральні електричні мережі , а відтак, враховуючи, що відповідної заяви Відокремлений підрозділ Харківські магістральні електричні мережі на адресу першого відповідача не направляв, відсутні підстави для задоволення позову.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги частково, суд апеляційної інстанції виходив з того, що судом першої інстанції неповно з`ясовано та не доведено фактичні обставини, що мають значення для справи, які суд вважає встановленими, не надано належної оцінки доказам по справі.
Так, судом апеляційної інстанції встановлено, що ДП НЕК Укренерго листом від 30.06.2015 за № 05/08-2/7439 звернулося до СДПІ ОВП у м. Харкові МГУ ДФС, в якому з посиланням на статті 43 Податкового кодексу України просило повернути на поточний рахунок ДП НЕК Укренерго переплату в сумі 1 524 421,00 грн. (по коду бюджетної класифікації 11020100 Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності в розмірі 519 652 грн., що підтверджено актом звірки від 15.06.2015 № 882-20, та по коду 11023100 Авансові внески з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності у розмірі 1004769,00 грн., що підтверджено актом від 15.06.2015 № 884-20.
Крім того, ДП НЕК Укренерго у листі зазначило, що у разі неможливості повернути кошти на поточний рахунок підприємства, необхідно перерахувати зазначену суму на код бюджетної класифікації 11020100 Податок на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності на картку особового рахунку ДП НЕК Укренерго за місцем реєстрації головного підприємства.
СДПІ ОВП у м. Харкові МГУ ДФС листом від 13.07.2015 № 1135/10/28-09-41-21 повідомила, що для повернення надміру сплачених коштів відокремленому підрозділу Харківські магістральні електричні мережі ДП НЕК Укренерго (код ЄДРПОУ 23336398) необхідно звертатись до відповідних органів Державної фіскальної служби України за місцем податкового обліку.
Крім того, міжрегіональне головне управління ДФС - Центральний офіс з обслуговування великих платників листом від 10.08.2015 № 19668/10/28-10-20-3-20 повідомило, що Державною фіскальною службою України здійснюється регламентні роботи щодо об`єднання даних інтеграційних карток платників з податку на прибуток та авансових внесків з податку на прибуток підприємств, тому питання щодо повернення зайво сплачених сум доцільно вирішувати після закінчення регламентних робіт.
Головне управління Державної казначейської служби України у Харківській області листом від 08.07.2015 № 06-38/783-6719 повідомило позивача, що у разі отримання висновку відповідного територіального органу Державної фіскальної служби України на повернення коштів з бюджету, перерахування буде здійснено у визначеному законодавством порядку.
Відповідно до підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 Податкового Кодексу України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.
Статтею 43 Податкового кодексу України передбачено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.
Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.
Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.
Наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787 затверджено Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.09.2013 № 1650/24182, встановлені аналогічні вимоги, що і в Податковому кодексі України.
Наданими позивачем до матеріалів справи копіями реєстру платіжних доручень щодо сплати авансового внеску з податку на прибуток з 01.01.2013 по 31.03.2014, актів звірки з СДПІ ОВП у м.Харкові МГУ ДФС від 01.01.2014 № 2095-20, від 12.01.2015 № 226-18, від 01.01.2015 № 882-20, розрахунків податкових зобов`язань щодо сплати консолідованого податку на прибуток за 2013-2014 роки, платіжних доручень про сплату податкових зобов`язань з податку на прибуток за 2013-2014 роки, виписок з банку підтверджено сплати податку до бюджету у зазначеному позивачем та в вищевказаних актах звірки розмірі. Чітко вказано період за який проведено оплату, суму платежу, платником податку вказано ДП НЕК Укренерго .
Таким чином, ДП НЕК Укренерго за свій відокремлений підрозділ Харківські МЕМ сплачено до бюджету у 2013 році 2 464 174,00 грн., задекларовано за 2013 рік податок на прибуток у сумі 1 347 143,00 грн.
Згідно з пунктом 57.1 статті 57 Податкового кодексу України ДП НЕК Укренерго зобов`язане було сплатити авансові внески з податку на прибуток у січні - лютому 2014 року. За 2014 рік авансові внески сплачено у сумі 407 390,00 грн., проте за 2014 рік підприємством задекларовано збиток.
Таким чином, ДП НЕК Укренерго здійснено переплату до державного бюджету у сумі 1524421,00 грн. (2 464 174,00 + 407 390,00 - 1 347 143,00).
Враховуючи, що переплата виникла за рахунок сплати позивачем консолідованого податку на прибуток за 2013-2014 роки, ДП НЕК Укренерго , при сплаті вказаного податку за місцезнаходженням таких відокремлених підрозділів, керувався пунктом 152.4 статті 152 Податкового кодексу України в редакції, що діяла до 01.01.2015.
Так, відповідно до вказаної норми права платник податку, який має у своєму складі відокремлені підрозділи, розташовані на території іншої, ніж такий платник податку, територіальної громади може прийняти рішення щодо сплати консолідованого податку та сплачувати податок за місцезнаходженням таких відокремлених підрозділів, а також за своїм місцезнаходженням, визначений згідно з нормами цього розділу та зменшений на суму податку, сплаченого за місцезнаходженням відокремлених підрозділів.
Отже, станом на 30.06.2015 ДП НЕК Укренерго , як платник податку на прибуток, сплативши за свій відокремлений підрозділ Харківські МЕМ консолідований податок на прибуток за 2013-2014 роки, маючи підтверджену суму надміру сплачених грошових зобов`язань в розмірі 1524421,00 грн., звернулося до належного контролюючого податкового органу (СДПІ ОВП у м.Харкові МГУ ДФС, на обліку якої знаходився підрозділ) та мало право на повернення вказаних коштів на свій поточний рахунок.
Проте, як встановлено судом апеляційної інстанції, СДПІ ОВП у м.Харкові МГУ ДФС не було вжито передбачених статтею 43 Податкового кодексу України заходів, спрямованих на повернення Державному підприємству Національна енергетична компанія Укренерго надміру сплаченого податку на прибуток в розмірі 1524421,00 грн. та не підготовлено висновок про повернення ДП НЕК Укренерго з державного бюджету надмірно сплачених сум податку на прибуток в сумі 1524421,00 грн., за умови того, що позивачем було дотримано вимоги законодавства щодо відсутності податкової заборгованості та подання до податкового органу заяви в довільній формі щодо повернення переплачених сум податку.
Згідно з наказом ДФС України від 08.09.2015 №681 Про затвердження Реєстру великих платників на 2016 рік ВП Харківські МЕМ ДП НЕК Укренерго не включений до реєстру великих платників.
Листом від 11.01.2016 №90/7/28-09-11-01-15 СДПІ ОВП у м. Харкові МГУ ДФС здійснило передачу Відокремленого підрозділу Харківські магістральні електричні мережі ДП НЕК Укренерго до Основ`янської ОДПІ м. Харкова ГУ Харківській області, правонаступником якої є другий відповідач у справі - Східна обєднана державна податкова інспекція м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області.
Таким чином, з урахуванням пункту 5 Порядку № 787 повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів та інших доходів бюджетів за заявою позивача від 30.06.2015, станом на час розгляду справи у суді апеляційної інстанції, повинно здійснюватися за поданням Східної об`єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління ДФС у Харківській області, яка саме і контролює справляння надходжень бюджету вказаним відокремленим підрозділом позивача.
Згідно з останніми актами звірок (складеними між ВП Харківські МЕМ ДП НЕК Укренерго та відповідачами - з СДПІ з ОВП у м.Харкові МГУ ДФС від 18.01.2016 № 3690-20, зі Східною ОДПІ м.Харкова ГУ ДФС у Харківській області від 13.01.2017 № 9397-07) залишається підтвердженим факт наявності переплати з податку на прибуток у розмірі 1 524 421,00 грн.
Отже, враховуючи наведені законодавчі норми та встановлені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позову у відповідній частині.
В частині відмови в задоволенні позовних вимог рішення судів попередніх інстанцій особами, які беруть участь у справі, не оскаржуються, а тому відсутні підстави для надання правового аналізу відповідним висновкам судів у рамках даного касаційного провадження.
З огляду на викладене та враховуючи, що за правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, судами першої та апеляційної інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки судів про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності, а тому підстав для їх перегляду з мотивів, викладених в касаційній скарзі, не вбачається.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
постановив:
Замінити позивача у справі - Державне підприємство Національна енергетична компанія Укренерго його правонаступником - Приватним акціонерним товариством Національна енергетична компанія Укренерго .
Касаційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Харкові Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби залишити без задоволення.
Постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.04.2017 у справі №820/12089/15 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.
СуддіВ.В. Хохуляк Л.І. Бившева Р.Ф. Ханова
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2021 |
Оприлюднено | 02.07.2021 |
Номер документу | 98012927 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Хохуляк В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні