ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ А ДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
«05» березня 2009 року м.Полтава Справа № 2-а-11422/09
Полтавський окружний ад міністративний суд в складі судді Соколенко Ф.Ф.
при секретарі: Христич О.С.
за участю представників:
позивача: не з' явивс я
відповідачів: не з' я вився
розглянувши адміністрат ивну справу за позовом О СОБА_1 до Управління пенс ійного фонду в Пирятинському районі Полтавської області про нарахування допомоги дит ини війни.
В С Т А Н О В И В:
В листопаді 2008 року позива ч звернувся до Полтавського окружного адміністративног о суду з адміністративним по зовом до Управління Пенсійно го фонду України в Пирятинсь кому районі Полтавської обла сті про нарахуван ня допомоги дитині війни, пос илаючись те, що він належить д о соціальної категорії «Дити на війни» і відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» з 2006 ро ку по 2008 року має право на отрим ання соціальної допомоги в р озмірі 30% від мінімального роз міру пенсії за віком.
Свої позовні вимоги поз ивач обґрунтовує тим, що Ріше нням Конституційного Суду Ук раїни № 6-рп/2007 від 09 липня 2007 року були визнані такими, що не від повідають Конституції У країни та є неконституційним и окремі положення Закону Ук раїни «Про державний бюджет України на 2007 рік», якими була з упинена дія положень Закону України «Про соціальний захи ст дітей війни», на підставі я ких йому повинна була бути на рахована соціальна допомога . Разом з тим, відповідач в пор ушення вимог ст. 124 Конституці ї України, не здійснили нарах ування та виплату зазначеног о підвищення до пенсії. Проси в зобов' язати відповідача н арахувати та виплатити йому несплачену щомісячну держав ну соціальну допомогу в сумі 3302 грн. 60 коп. за період з 2006 р. по 2008 р.
Відповідач надав письмові заперечення на позовну заяв у в яких проти позову запереч ував, просив відмовити в задо воленні позову, посилаючись на те, що рішення Конституцій ного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 стосувалось лиш е Закону України «Про Держав ний бюджет України на 2007 рік», р ішень щодо Закону України «П ро Державний бюджет України на 2006 рік» Конституційним Суд ом України не приймалось. Оск ільки рішення Конституційно го Суду України від 09 липня 2007 р оку зворотної дії в часі не ма є, таким чином на період до 09 ли пня 2007 року не поширюється. Крі м того, законодавчо не визнач ено механізму нарахування пі двищення до пенсії в розмірі , встановленому ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» в 2006-2007 роках. Тако ж відповідач посилався на те , що позивачем був пропущений річний строк звернення до су ду.
Відповідач в судове засіда ння не з' явився, хоча був нал ежним чином повідомлений про день та час розгляду справи, щ о підтверджується поштовими повідомленнями про вручення повістки та ухвали суду.
Згідно із ч.4 ст.128 КАС Украї ни у разі неприбуття від повідача - суб'єкта владних по вноважень, належним чином по відомленого про дату, час і мі сце судового розгляду, без по важних причин або без повідо млення ним про причини непри буття розгляд справи не відк ладається і справу може бути вирішено на підставі наявни х у ній доказів.
Виходячи з викладеного пра ва розглядається за наявними в ній матеріалами відповідн о до ч.4 ст.128 КАС України.
Позивач в судове засідання не з' явився, надавши клопот ання про розгляд справи без й ого участі. Клопотання задов олено судом.
Таким чином суд вважає можл ивим розглянути справу у від сутність сторін на підставі наявних в ній доказів.
Вивчивши та дослідивши ма теріали справи, суд приходит ь до висновку, що позов підляг ає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що по зивач має правовий статус ди тини війни розумінні ст. 1 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» і звернув ся до суду 27.11.2008 року.
Доводи відповідача щодо пропущення позивачем строку звернення до адміністративн ого суду за захистом своїх по рушених прав є безпідставним и, оскільки порушення прав по зивача тривало з 09 липня 2007 по 31 грудня 2007 року і припинилося л ише з 01 січня 2008 року після внес ення змін до Закону України « Про соціальний захист дітей війни», таким чином строк зве рнення до адміністративного суду позивачем не пропущено .
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» позивач має право на отримання державно ї соціальної підтримки, а сам е підвищення до пенсії на 30% мі німальної пенсії за віком (в р едакції Закону від 18.11.2004 р. № 2195-ІV, набрав чинності 01.01.2006 р.) і не мож е бути поставлений у залежні сть від бюджетних асигнувань .
Пунктом 12 ст. 71 Закону Укра їни «Про державний бюджет на 2007 рік» дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» було зупинено, як і в 2006 році було зупинено цю ж норм у Законом України «Про Держа вний бюджет на 2006 рік».
Статтею 64 Конституції Ук раїни встановлено, що консти туційні права і свободи люди ни і громадянина не можуть бу ти обмежені, крім випадків, пе редбачених Конституцією Укр аїни. При прийнятті нових зак онів або внесенні змін до чин них законів не допускається звуження змісту та обсягу іс нуючих прав і свобод.
Рішенням Конституційно го Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 (справа про соціальні га рантії громадян) визнано так им, що не відповідають Консти туції України (є неконституц ійними) положення, зокрема, пу нкту 12 ст. 71 «Про Державний бюдж ет на 2007 рік». Відповідно до ч. 2 с т. 152 Конституції України зако ни, інші правові акти або їх ок ремі положення, що визначені неконституційними, втрачают ь чинність з дня ухвалення Ко нституційним Судом України р ішення про їх неконституційн ість, рішення Конституційног о Суду України від 09.07.2007 року зв оротньої дії в часі не має, від так на період до 09 липня 2007 року не поширюється. Тому задовол енню підлягають вимоги позив ачки лише за період з 09 липня 200 7 року по 31 грудня 2007 року.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», державні гарантії дітям війни, встано влені цим Законом, не можуть б ути обмежені або скасовані і ншими нормативно-правовими а ктами.
Щодо розрахункової вели чини мінімальної пенсії за в іком, з якої необхідно рахува ти підвищення до пенсії дітя м війни в розмірі 30%, суд приход ить до наступних висновків.
Відповідно до ч. 1 ст. 28 Зако ну України «Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування» мінімальний роз мір пенсії за віком за наявно сті у чоловіків 25, а у жінок - 2 0 років страхового стажу вста новлюється у розмірі прожитк ового мінімуму для осіб, які в тратили працездатність.
При цьому, ч. 3 ст. 28 цього ж З акону передбачено, що мініма льний розмір пенсії за віком , встановлений частиною перш ою цієї статті, застосовуєть ся виключно для визначення р озмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.
Однак, враховуючи той фа кт, що Закон України «Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування» є єдини м законодавчим актом, який ви значає розмір мінімальної пе нсії за віком, та, зважаючи на позицію Європейського Суду з прав людини, відповідно до як ої держава не може посилатис я на відсутність певного нор мативного акту, який визнача є механізм реалізації прав т а свобод громадян, закріплен их у конституційних та інших актах, а громадяни повинні ма ти змогу покладатися на зобо в' язання взяті державою, на віть якщо такі зобов' язання містяться у законодавчому а кті, який загалом не має автом атичної прямої дії (Yvonne van Duyn v. Home Office ( Case 41/74 van Duyn v. Home Office), суд вважає за можл иве застосувати саме частину 1 ст. 28 Закону України «Про зага льнообов' язкове пенсійне с трахування» для розрахунку з азначеного підвищення дітям війни. Крім того, в даному вип адку мінімальний розмір пенс ії за віком використовується не для визначення розміру бу дь-якої пенсії, а лише як розра хункова величина для визначе ння розміру щомісячної допла ти до пенсії, передбаченої За коном України «Про соціальни й захист дітей війни», оскіль ки цей Закон передбачає в яко сті критерію визначення розм іру щомісячної доплати до пе нсії саме із розрахунку міні мальної пенсії за віком, що на думку суду не суперечить вим огам ч. 3 ст. 28 Закону України «П ро загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування» .
Пенсійний фонд України д іє на підставі Положення «Пр о Пенсійний фонд України», зд ійснює свої повноваження на підставі пункту 15 даного Поло ження через створені в устан овленому порядку його терито ріальні управління. Відповід но до Закону України «Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування» рішен ня про призначення та перера хунок пенсії приймається рай онними управліннями Пенсійн ого фонду України за місцем п роживання пенсіонерів. Терит оріальним управлінням Пенсі йного фонду України за місце м проживання позивача є Упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Пирятинському рай оні Полтавської області . Враховуючи вищевикладене У правління Пенсійного фонду У країни в Пирятинському районі Полтавської області є належним відповідачем п о даній справі.
Із змісту позовної заяви та заперечень відповідачів вба чається, що в даному спорі фак тично оскаржуються бездіяль ність територіального управ ління Пенсійного фонду Украї ни щодо відмови в нарахуванн і зазначеного підвищення до пенсії.
Згідно ч. 2 ст. 11 Кодексу адм іністративного судочинства України, з метою повного захи сту прав та інтересів позива ча суд вважає необхідним вий ти за межі позовних вимог та з адовольняючи позов в цій час тині, визнати бездіяльність даного управління протиправ ною та зобов' язати Управлін ня Пенсійного фонду України в Пирятинському районі Полтавської області зді йснити перерахунок пенсії по зивачу за період з 09 липня 2007 ро ку по 31 грудня 2007 року з підвище нням пенсії на 30 % мінімальної пенсії за віком та провести в ідповідні виплати.
Що стосується вимог пози вача про зобов' язання відпо відача виплачувати йому в 2008 р оці щомісячну надбавку до пе нсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, то суд вважає такі вимоги частково обґрун тованими, виходячи з наступн ого.
Відповідно до п.п.41 розділ у 2 Закону України „Про Держав ний бюджет на 2008 рік та про внес ення змін до деяких законода вчих актів України” текст ст атті 6 Закону України "Про соці альний захист дітей війни" ви кладено в наступній редакції : «Дітям війни (крім тих, на я ких поширюється дія Закону України "Про статус ветеран ів війни, гарантії їх соціа льного захисту") до пенсії а бо щомісячного довічного гр ошового утримання чи держа вної соціальної допомоги, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищен ня у розмірі надбавки, встано вленої для учасників війни. В етеранам війни, які мають пра во на отримання підвищення д о пенсії або щомісячного дов ічного грошового утримання ч и державної соціальної допом оги, що виплачується замість пенсії, відповідно до цього З акону та Закону України „Про статус ветеранів війни, гара нтії їх соціального захисту” дане підвищення провадиться за їх вибором згідно з одним і з законів». Дане підвищення с тановить 10% від прожиткового м інімуму для осіб, які втратил и працездатність.
Рішенням Конституційно го Суду України від 22 травня 2008 за №10-рп/2008 року, у справі за кон ституційними поданнями Верх овного Суду України щодо від повідності Конституції Укра їни (конституційності) окрем их положень ст. 65 розділу 1, пунк тів 61, 62, 63, 66 розділу 2, пункту 3 розд ілу 3 Закону України „Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України ” і 101 народних депутатів Укра їни щодо відповідності Конст итуції України (конституційн ості) положень ст. 67 розділу 1, п .п. 1-4, 6-22, 24-100 розділу 2 Закону Украї ни „Про Державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України” (справа щодо пр едмета та змісту закону про Д ержавний бюджет України), виз нано таким, що не відповідає К онституції України (є неконс титуційним) положення п.п.41 ро зділу 2 Закону України „Про Де ржавний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України”.
Рішення Конституційног о Суду України у цій справі ма є преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у з в'язку з правовідносинами, як і виникли внаслідок дії поло жень статей зазначеного зако ну, що визнані неконституцій ними. Рішення Конституційног о Суду України є обов'язковим до виконання на території Ук раїни, остаточним і не може бу ти оскаржене.
Виходячи із системного ана лізу зазначених норм законод авства, рішення Конституційн ого Суді України від 22 травня 2008 року та приписів ч.2 ст.152 Конс титуції України, суд дійшов в исновку, що з 22 травня 2008 року ра йонне управління Пенсійного фонду України за місцем прож ивання пенсіонера повинно бу ло нараховувати та сплачуват и позивачу доплату до пенсії , передбачену ст.6 Закону Украї ни „Про соціальний захист ді тей війни” в редакції, яка дія ла до 01 січня 2008 року, оскільки з моменту ухвалення Конститу ційним Судом України рішення щодо неконституційності пп. .41 розділу 2 Закону України „Пр о Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України”, ця норма втратила чинність т а не підлягала застосуванню. Отже, відповідач з 22 травня 2008 р оку мав діяти у відповідност і з приписами діючої норми ст .6 Закону України „Про соціаль ний захист дітей війни”, нара ховувати та здійснювати пози вачу доплату до пенсії у розм ірі 30% мінімальної пенсії за в іком.
Між тим, до 22 травня 2008 року, то бто до ухвалення зазначеного рішення Конституційним Судо м України, відповідач, здійсн юючи позивачу доплати, перед бачені ст.6 Закону України „Пр о соціальний захист дітей ві йни” в редакції від 01 січня 2008 р оку, з урахуванням п.п.41 розділ у 2 Закону України „Про Держав ний бюджет на 2008 рік та про внес ення змін до деяких законода вчих актів України”, діяв на п ідставі та у відповідності з діючою нормою зазначених за конів, а тому позовні вимоги щ одо стягнення доплати до пен сії у розмірі 30% мінімальної п енсії за віком з 01 січня 2008 року по 21травня 2008 року задоволенню не підлягають.
За таких обставин, суд прихо дить до висновку про необхід ність зобов' язати Управлін ня Пенсійного фонду України в Пирятинському районі Полтавської області зді йснити перерахунок пенсії п озивачу за період з 09 липня 2007 р оку по 31 грудня 2007 року та з 22 тра вня 2008 року з підвищенням пенс ії на 30% мінімальної пенсії за віком та провести відповідн і виплати.
Позовні вимоги щодо зобов' язання відповідного управлі ння Пенсійного фонду України нарахувати недоплачену щомі сячну державну соціальну доп омогу дитині війни у виз наченій позивачем грошовій с умі , не підлягають задо воленню, оскільки суд не може перебирати на себе функцію о ргану, на якого законодавств ом покладено такі повноважен ня.
Відповідно до ч.3 ст. 94 Коде ксу адміністративного судоч инства України, якщо адмініс тративний позов задоволено ч астково, судові витрати, здій снені позивачем, присуджують ся йому відповідно до задово лених вимог.
На підставі викладеного, ке руючись ст. 64 Конституції Укра їни, ст.ст. 3, 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни», Законом України «Про в иконання рішень та застосува ння практики Європейського с уду з прав людини», ст.ст. 6-14, 71, 159-16 3, 167, 186 Кодексу адміністративно го судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити ча стково.
Визнати бездіяльність У правління Пенсійного фонду У країни в Пирятинському районі Полтавської області протиправною, в частині н е нарахування підвищення до пенсії передбаченої ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», в розмірі встановленому ст.28 Закону Укр аїни «Про загальнообов' язк ове державне пенсійне страху вання», за період з 09 липн я 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року.
Зобов' язати Управлінн я Пенсійного фонду України в Пирятинському районі По лтавської області здійс нити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за ві ком з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України «Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування» та п ровести відповідні виплати з а період з 09 липня 2007 року п о 31 грудня 2007 року та з 22 травня 200 8 року.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Державного бю джету України на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у розмірі 1 грн . 70 коп.
Копію постанови направи ти сторонам.
Постанова набирає з аконної сили після закінченн я строку подання заяви про ап еляційне оскарження, якщо та ку заяву не було подано. Якщо б уло подано заяву про апеляці йне оскарження, але апеляцій на скарга не була подана у стр ок, встановлений Кодексом ад міністративного судочинств а, постанова набирає законно ї сили після закінчення цьог о строку.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після закінчення апеляційного розгляду справ и.
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду .
Заява про апеляційне оскар ження та апеляційна скарга п одаються до адміністративно го суду апеляційної інстанці ї через суд першої інстанції , який ухвалив оскаржуване су дове рішення. Копія апеляцій ної скарги одночасно надсила ється особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Заява про апеляційне оскар ження подається протягом дес яти днів з дня її проголошенн я. Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом двадцяти д нів після подання заяви про а пеляційне оскарження.
Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.
Суддя Ф .Ф.Соколенко
Повний текст постанови виготовлений: 05.03.2009р.
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУ ЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
вул. С.Кондратенка, 6, м. Полта ва, 36009, тел./факс 8 (05322) 2-78-69 E-mail: inbox@adm.pl.court.gov.ua код ЄДРПОУ 35521510
« 05 » берез ня 2009 року
№ 1/2-а- 11422/09
УПФУ в Пирятинському райо ні Полтавської області.
37000, м.Пирятин, вул.Борців Рево люції, 2.
ОСОБА_1
37000, АДРЕСА_1
Полтавський окружний адмі ністративний суд направляє В ам копію постанови від 05.03.2009 р. по адміністративній сп раві за позовом ОСОБА_1 до Управління пенсійного фонду в Пирятинському район і Полтавської області про на рахування допомоги дитини ві йни.
Додаток: копія постанови на 2 арк. кожному адресату.
Суддя
Полтавського окружного
адміністративного суду Ф.Ф.Соколенко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2009 |
Оприлюднено | 18.05.2010 |
Номер документу | 6625468 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Соколенко Федір Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні