Постанова
від 28.04.2017 по справі 819/549/17
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 819/549/17

28 квітня 2017 р.м. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі судді Мартиць О.І. розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративну справу за позовною заявою Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Промснаб - Тернопіль" про застосування заходів реагування, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулась Державна екологічна інспекція у Тернопільській області з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Промснаб - Тернопіль", в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача у вигляді тимчасової заборони (зупинення) здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами (відходами відпрацьованих акумуляторних батарей) до моменту отримання ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами.

Позовні вимоги обґрунтовані відсутністю у відповідача ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами, що виявлено позивачем за наслідком проведеного заходу державного контролю та слугувало підставою для звернення до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді тимчасової заборони (зупинення) здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами (відходами відпрацьованих акумуляторних батарей) до моменту отримання ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами.

Ухвалою від 31.03.2017 року судом відкрито скорочене провадження в даній адміністративній справі, надано відповідачу строк до 14.04.2017 року для подання письмових заперечень проти позову та доказів на підтвердження цих заперечень або заяви про визнання позову.

Станом на 14.04.2017 року та на час розгляду справи відповідачем не подано до суду заперечень проти позову та документів на їх підтвердження чи заяви про визнання позову, а також будь-яких пояснень чи клопотань. За таких обставин суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами у строк, встановлений частиною 5 статті 183-2 КАС України .

Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні письмові докази у їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

З 14.03.2017 року по 16.03.2017 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області ОСОБА_1 на підставі направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 14.03.2017 року № 79 (а.с.13) було проведено позапланову перевірку TOB "Промснаб - Тернопіль", за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами. (а.с.7-12) ОСОБА_1 перевірки підписано директором підприємства ОСОБА_2 та отримано примірник акту.

В ході перевірки встановлено, що TOB "Промснаб - Тернопіль" здійснює господарську діяльність щодо надання послуг із заготівлі та переробки металобрухту кольорових металів на підставі ліцензії серії АГ №578784 від 19.07.2011 року. Заготівля металобрухту здійснюється на орендованому майданчику за адресою м. Тернопіль, вул. Поліська, 14. Крім того, підприємство додатково займається заготівлею небезпечних відходів - відпрацьованих акумуляторних батарей без наявності ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами. Під час обстеження підсобного приміщення підприємства виявлено складування відпрацьованих акумуляторних батарей у кількості 12 шт. Облік прийнятих акумуляторних батарей у журналі формі 1-BT не здійснюється, зберігання проводиться не у спеціально обладнаному місці.

Отже, діяльність TOB "Промснаб - Тернопіль" пов'язана з утворенням та розміщенням небезпечних відходів, що включені до розділу "А" Жовтого переліку відходів (постанова Кабінету Міністрів України від 13.07.2000 року № 1120 "Про затвердження Положення про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх утилізацією/видаленням і Жовтого та Зеленого переліку відходів"), а саме: І класу небезпеки (п.32. Жовтого переліку відходів - відпрацьовані батареї свинцевих акумуляторів, цілі чи розламані; код відходу згідно Державного Класифікатора відходів -6000.2.9.08 , відпрацьовані акумуляторні батареї).

Ліцензія на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами у підприємства відсутня, що є порушенням пункту "н" абзацу першого статті 17, абзацу шостого частини третьої статті 34 Закону України "Про відходи" від 05.03.1998 року № 187/98-ВР. Крім того, підприємством не ведеться первинний облік відходів за встановленою формою № 1-ВТ, яка передбачена Інструкцією щодо заповнення типової форми первинної документації № І-БТ "Облік відходів і пакувальних матеріалів та тари", затвердженою наказом Мінприроди України від 07.07.2008 року № 342, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09.09.2008 року за № 824/15515. Зазначене є порушенням пункту "г" абзацу першого статті 17, статті 26 Закону України "Про відходи".

16.03.2017 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області ОСОБА_1 складено протоколи про адміністративне правопорушення №000118, №000119, №000120 стосовно директора TOB "Промснаб - Тернопіль" ОСОБА_2 за статтями 82, 82-1 та частиною першою статті164 Кодексу України про адміністративні правопорушення. (а.с.14-16) За результатами розгляду протоколів №000118, №000119 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області 24.03.2017 року винесено постанову №11 про накладення адміністративного стягнення, якою визнано ОСОБА_2 винним у вчиненні адміністративного правопорушення відповідальність за яке передбачена ст.ст.82, 82-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 850 грн. (а.с.17) Протокол №000120 направлено для розгляду у Тернопільський міськрайонний суд.

Також за наслідками перевірки був виданий припис про усунення порушення вимог природоохоронного законодавства № 3-2/829 від 17.03.2017 року. (а.с.19) У приписі вказано наступні вимоги з терміном виконання до 10.05.2017 року:

1. Отримати висновок державної екологічної експертизи на об'єкт поводження з небезпечними відходами - відходами відпрацьованих акумуляторних батарей.

2. Призначити відповідальну особу у сфері поводження з відходами.

3. Розробити план організації у сфері поводження з відходами.

4. Розробити та погодити технічні паспорти на відходи відпрацьованих акумуляторних батарей.

5. Отримати ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами.

6. Здійснювати зберігання відходів відповідно до вимог екологічної безпеки - зберігання акумуляторних батарей відпрацьованих здійснюється у спеціально обладнаному місці.

7. Укласти договір обов'язкового страхування відповідальності особи, яка відповідає за утилізацію (видалення) небезпечних відходів (відходів відпрацьованих акумуляторних батарей), щодо відшкодування шкоди, яку може бути заподіяно здоров'ю людини, власності та навколишньому природному середовищу під час транскордонного перевезення та утилізації (видалення) небезпечних відходів.

Враховуючи наявні порушення положень природоохоронного законодавства Державна екологічна інспекція у Тернопільській області звернулась до суду з адміністративним позовом про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача у вигляді тимчасової заборони (зупинення) здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами (відходами відпрацьованих акумуляторних батарей) до моменту отримання ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Державна екологічна інспекція України є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Правовий статус Державної екологічної інспекції України визначено у Положенні, затвердженому Указом Президента України "Про Положення про Державну екологічну інспекцію України" від 13.04.2011 року №454/2011 (далі - Положення).

Відповідно до пункту 7 Положення Держекоінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря).

У відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2011р № 995 "Про утворення територіальна органів Державної екологічної інспекції" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної екологічної інспекції України, в тому числі Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області (код ЄДРПОУ 37977693).

Згідно пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України № 136 від 12.12.2011 року Державна екологічна інспекція у Тернопільській області (далі - Держекоінспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспекції України і їй підпорядковується.

Відповідно до п.п.4.2. п.4 Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області, Держекоінспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог:

л) законодавства про поводження з відходами щодо :

дотримання вимог виданих дозволів на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; дотримання вимог виданих лімітів на утворення та розміщення відходів; складання і ведення реєстру об'єктів утворення відходів та реєстру місць видалення відходів; перевезення небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів; збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів;

ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку та паспортизації таких відходів;

виконання вимог нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому порядку, при виробництві продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з їх використанням;

недопущення змішування та захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія;

дотримання правил і режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів;

дотримання правил зберігання, транспортування, знешкодження, ліквідації, захоронення пестицидів і агрохімікатів, токсичних хімічних речовин, небезпечних речовин;

додержання вимог екологічної безпеки при транспортуванні, зберіганні, використанні, знешкодженні й похованні хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних речовин і відходів;

своєчасності й повноти виконання заходів щодо захисту земель від засмічення відходами;

Розміщення, збирання, зберігання, оброблення, утилізація та видалення, знешкодження і захоронення відходів здійснюються відповідно до вимог Закону України "Про відходи" від 05.03.1998 року №187/98-ВР (далі - Закон №187/98-ВР).

Відповідно до статті 1 Закону №187/98-ВР:

небезпечні відходи - відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров'я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними;

операції поводження з відходами - збирання, перевезення, зберігання, сортування, оброблення (перероблення), утилізація, видалення, знешкодження і захоронення відходів;

Пунктом "н" частини першої статті 17 Закону №187/98-ВР передбачено, що суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані: мати ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами і/або дозвіл на транскордонне перевезення небезпечних відходів.

Вичерпний перелік організаційних, кадрових, технологічних вимог, обов'язкових для виконання під час провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами та ліцензійні умови встановлено Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року №446 "Про затвердження ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами". Згідно пункту 3 Ліцензійних умов небезпечні відходи визначені розділом "А" Жовтого переліку відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2000 року № 120 "Про затвердження Положення про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх утилізацією/видаленням і Жовтого та Зеленого переліків відходів".

Відповідно до статті 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", статті 33 Закону №187/98-ВР, зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).

На кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості при методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів.

Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання.

Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об'єкти повинні використовуватися лише для відходів, заявлених на одержання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.

Забороняється змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія.

Згідно статті 34 Закону №187/98-ВР усі небезпечні відходи за ступенем їх шкідливого впливу на навколишнє природне середовище та на життя і здоров'я людини поділяються на чотири класи і підлягають обліку.

Суб'єкт господарської діяльності, у власності або у користуванні якого є хоча б один об'єкт поводження з небезпечними відходами, зобов'язаний серед іншого:

- забезпечувати експлуатацію зазначених об'єктів і перевезення небезпечних відходів з додержанням вимог природоохоронного законодавства;

- мати ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами (не підлягає ліцензуванню зберігання (накопичення) суб'єктом господарювання утворених ним небезпечних відходів, якщо протягом року з дня утворення небезпечні відходи передаються суб'єктам господарювання, що мають ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами);

Розміщення небезпечних відходів дозволяється лише у спеціально обладнаних місцях та здійснюється відповідно до ліцензійних умов щодо поводження з небезпечними відходами. Провадження інших видів діяльності, не пов'язаної з поводженням з небезпечними відходами, на території, відведеній для їх розміщення, забороняється.

Згідно статті 42 Закону №187/98-ВР особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність за:

б) самовільне розміщення чи видалення відходів;

ж) порушення правил ведення первинного обліку та здійснення контролю за операціями поводження з відходами;

Згідно з частиною п'ятою статті 4 Закону України від 05.04.2007 року №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №877-V) виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно винесеного відповідачем припису від 17.03.2017 року ТОВ "Промснаб - Тернопіль" приписано отримати ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами у термін до 10.05.2017 року, однак на момент розгляду справи у суді в матеріалах справи відсутні відомості про отримання відповідного дозволу відповідачем.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно статті 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Також суд звертає увагу на зміст пункту 12 статті 183-2 КАС України, згідно якого особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Виходячи з вищенаведеного, суд приходить до переконання, що адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Рівненській області до ТОВ "Промснаб - Тернопіль" про застосування заходів реагування обґрунтований, відповідачем не спростований (відповідач не подав суду заперечень за позовну заяву, пояснень тощо), а тому підлягає до задоволення.

Відповідно до частини четвертої статті 94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст.2,6,11,86,158-167,183-2,186,254,256 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю "Промснаб - Тернопіль" (код ЄДРПОУ 33271501), що знаходиться за адресою: 46027, Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Поліська, будинок 14, у вигляді тимчасової заборони (зупинення) здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами (відходами відпрацьованих акумуляторних батарей) до моменту отримання ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами.

Роз'яснити відповідачу, що відповідно до ч.12 ст.183-2 КАС України, він має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами.

Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) .

Постанову суду відповідно до ст.256 КАС України допустити до негайного виконання.

Постанова суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.254 КАС України.

Постанова за результатами скороченого провадження може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку передбаченому ст.ст.185-187 КАС України. Строк для оскарження обчислюється з дня отримання копії постанови.

Постанова, прийнята у скороченому провадженні, крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною.

Головуючий суддя Мартиць О.І.

копія вірна:

Суддя Мартиць О.І.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.04.2017
Оприлюднено04.05.2017
Номер документу66262313
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/549/17

Постанова від 18.12.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 14.11.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 14.11.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Постанова від 28.04.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць О.І.

Ухвала від 31.03.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні