П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 квітня 2017 року справа № 710/1032/15-а
15 год. 05 хв. м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаврилюка В.О.,
секретар судового засідання - Попельнуха Ю.І.,
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відділу Держземагентства у Шполянському районі Черкаської області - не з'явився,
заступника начальника відділу Держземагентства у Шполянському районі Черкаської області завідувача сектору Державного земельного кадастру, на яку покладено обов'язки державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 - особисто,
представника заступника начальника відділу Держземагентства у Шполянському районі Черкаської області завідувача сектору Державного земельного кадастру, на яку покладено обов'язки державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 - ОСОБА_3,
представника ОСОБА_4 - ОСОБА_5,
представника реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції - не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Українські Аграрні Традиції» до відділу Держземагентства у Шполянському районі Черкаської області, заступника начальника відділу Держземагентства у Шполянському районі Черкаської області завідувача сектору Державного земельного кадастру, на яку покладено обов'язки державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2, треті особи - реєстраційна служба Шполянського районного управління юстиції, ОСОБА_4, про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Українські Аграрні Традиції» подало позов, в якому просить:
- визнати дію заступника начальника відділу - завідувача сектору Державного земельного кадастру, на яку покладені обов'язки державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 в частині формування та реєстрації земельної ділянки на покійну ОСОБА_6 - протиправною;
- визнати дію заступника начальника відділу завідувача сектору Державного земельного кадастру , на яку покладені обов'язки державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 в частині присвоєння іншого (другого) кадастрового номеру земельній ділянці, яка належить на правах власності згідно державного акті серії ЧР № 045325 - протиправною;
- визнати дію заступника начальника відділу - завідувача сектору Державного земельного кадастру, на яку покладені обов'язки державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 в частині використання факсиміле (кліше) для підписання документів довільного характеру (витягу з Державного земельного кадастру на земельну ділянку) - протиправною;
- визнати дію заступника начальника відділу - завідувача сектору державного земельного кадастру, на яку покладені обов'язки державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 в частині надання недостовірної інформації на запит від 26.05.2014 представника ОСОБА_4 - протиправною;
- визнати дію заступника начальника відділу - завідувача сектору Державного земельного кадастру на яку покладені обов'язки державного реєстратора ОСОБА_2 в частині надання недостовірної інформації на запит державного реєстратора реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції - протиправною;
- визнати витяг з Державного земельного кадастру на земельну ділянку з кадастровим номером 7125786800:02:001:0181 - недійсним;
- визнати відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 7125786800:02:001:0181 в державному земельному кадастрі недостовірними;
- визнати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 7125786800:02:001:0181 в Державному земельному кадастрі - недійсною;
- скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 7125786800:02:001:0181 в Державному земельному кадастрі;
- зобов'язати заступника начальника відділу - завідувача сектору Державного земельного кадастру на яку покладені обов'язки державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 привести відомості Державного земельного кадастру про земельну ділянку ОСОБА_4 у відповідність до правовстановлюючих документів.
В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що згідно з державним актом на право власності на земельну ділянку серія ЧР №045325 від 14.02.2003, ОСОБА_6 була власником земельної ділянки площею 2,51 га, кадастровий номер 7125786800:02:002:0259, що розташована в адмінмежах Скотарівської сільської ради Шполянського району Черкаської області.
17 вересня 2013 року державним кадастровим реєстратором ОСОБА_2 внесено до Державного земельного кадастру відомості про реєстрацію земельної ділянки ОСОБА_6 площею 2,51 га з присвоєнням їй нового кадастрового номеру 7125786800:02:001:0181 (витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-7100661102013 від 17.09.2013).
Позивач вважає, що повторне присвоєння кадастрового номера земельній ділянці, яка була зареєстрована до 01.01.2013 і право на яку посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки, чинним законодавством не передбачено.
Позивач зазначає, що проведення реєстрації земельної ділянки гр. ОСОБА_4 в Державному земельному кадастрі зі зміною кадастрового номера, реєстрацією земельної ділянки на померлу особу, використання в документах дозвільного характеру факсиміле (кліше) є порушенням права позивача щодо отримання права на користування земельною ділянкою.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити в повному обсязі.
В письмових запереченнях на адміністративний позов відповідачі просили в його задоволенні відмовити повністю, зазначивши при цьому, що частиною 7 статті 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» запроваджено процесуальну самостійність державного кадастрового реєстратора, яка передбачає, що він самостійно приймає всі рішення щодо реєстрації заяв, внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей і несе повну відповідальність за їх законне і своєчасне проведення.
В судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечував з підстав, викладених в письмових запереченнях на адміністративний позов.
В письмових поясненнях на адміністративний позов представник третьої особи ОСОБА_4 просив в його задоволенні відмовити повністю, зазначивши при цьому, що в адміністративному позові позивачем не обґрунтовано які саме його права, свободи та інтереси порушено відповідачами у зв'язку з проведенням державної реєстрації та присвоєнням кадастрового номеру земельній ділянці, належної ОСОБА_4 на праві власності. Натомість, ОСОБА_4 не має жодних заперечень та зауважень до відповідачів, так як зверталась із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки і вважає, що вказана адміністративна послуга їй була надана своєчасно і законно.
В судовому засіданні представник третьої особи проти позову заперечував з підстав, викладених в письмових поясненнях на адміністративний позов.
Третя особа реєстраційна служба Шполянського районного управління юстиції, належним чином повідомлена по дату, час і місце судового розгляду, свого представника в судове засідання не направила, заява про розгляд справи без участі представника в матеріалах справи відсутня.
Заслухавши пояснення відповідача, представників сторін та третьої особи, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Суд встановив, що ОСОБА_6 була власником земельної ділянки площею 2,51 га, кадастровий номер 7125786800:02:002:0259, що розташована в адмінмежах Скотарівської сільської ради Шполянського району Черкаської області (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЧР №045325).
Згідно свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 08.10.2013, виданого приватним нотаріусом Шполянського районного нотаріального округу ОСОБА_7, спадкоємцем зазначеного у заповіті майна ОСОБА_6, яка померла 08.01.2013, є ОСОБА_4.
08 жовтня 2013 року зареєстровано право власності ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 2,5082 га в адмінмежах Скотарівської сільської ради, кадастровий номер 7125786800:02:001:0181 (витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 10494312 від 08.10.2013).
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру від 17.09.2013 № НВ-7100661102013, 17 вересня 2013 року проведена реєстрація земельної ділянки, кадастровий номер 7125786800:02:001:0181; власник земельної ділянки: ОСОБА_6 згідно державного акта від 14.12.2003 ЧР 045325; реєстрація здійснена на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки натурі (на місцевості) від 05.08.2013, розроблена ФОП ОСОБА_8.
Вказаний витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за заявою (запитом) ОСОБА_4 наданий державним кадастровим реєстратором відділу Держземагентства у Шполянському районі ОСОБА_2.
Згідно інформаційної довідки до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-7100661102013 від 17.09.2013 (лист відділу Держземагентства у Шполянському районі №3730/1-20 від 24.09.2013), відомості про дану земельну ділянку внесено до Державного земельного кадастру 17.09.2013; земельній ділянці площею 2,5082 га, яка розташована на території Скотарівської сільської ради Шполянського району Черкаської області та належала ОСОБА_6, 17 вересня 2013 року присвоєно кадастровий номер 7125786800:02:001:0181.
Згідно висновку експерта від 25.03.2016 № 22435/16-33 за результатами проведення судово-технічної експертизи документів у адміністративному провадженні №2а/710/63/2015, у витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-7100661102013 від 17.09.2013 з додатками, на аркуші 2, лицевому та зворотному боці аркушу 5 всі підписи від імені державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 виконані не пишучим приладом, а внесені одним і тим самим рельєфним кліше із зображення підпису - факсиміле підпису.
В матеріалах адміністративної справи наявна копія Поземельної книги відділу Держземагентства у Шполянському районі на земельну ділянку з кадастровим номером 7125786800:02:001:0181.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Пунктом 10 ст. 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VІ (далі - Закон) державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі (ч. 2 ст. 16 Закону).
Згідно з ч. ч. 12, 13 ст. 21 Закону органи державної влади (крім Верховної Ради України) та органи місцевого самоврядування у строк не пізніше п'яти робочих днів після прийняття рішень про затвердження документації із землеустрою і технічної документації з оцінки земель, яка згідно з цією статтею є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надають центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, відповідно до їх компетенції засвідчені копії вказаних рішень для внесення відповідної інформації до Державного земельного кадастру. Документація із землеустрою і технічна документація з оцінки земель подається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, відповідно до їх повноважень, визначених цим Законом, разом з електронним документом, що містить результати робіт із землеустрою та оцінки земель.
Подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей до Державного земельного кадастру здійснюється розробником такої документації, якщо інше не встановлено договором на виконання робіт із землеустрою (ч. 16 ст. 21 Закону).
Частинами 1-3 ст. 24 Закону передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).
Відповідно до ч. 5 ст. 24 Закону державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.
Згідно з ч. 8 ст. 24 Закону на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.
В свою чергу, суд звертає увагу, що відповідно до п. 162 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок), відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі, зокрема витягу з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру;
Підпунктом 2 пункту 163 Порядку передбачено, що користування відомостями Державного земельного кадастру може також здійснюватися шляхом отримання засвідчених копій документів Державного земельного кадастру та витягів з них.
Відповідно до п. 166 Порядку для отримання витягу з Державного земельного кадастру, довідки, що містить узагальнену інформацію про землі (території), викопіювання з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації Державного земельного кадастру, засвідченої копії документа Державного земельного кадастру та витягу з нього заявник або уповноважена ним особа за дорученням власника земельної ділянки, або нотаріус відповідно до пункту 17 частини першої статті 34 Закону України «Про нотаріат» під час вчинення правочину щодо земельної ділянки подає Державному кадастровому реєстраторові:
1) заяву за формою згідно з додатком 42;
2) документ, що підтверджує оплату послуг з надання витягу з Державного земельного кадастру або довідки, що містить узагальнену інформацію про землі (території), або викопіювання з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації Державного земельного кадастру, або засвідченої копії документа Державного земельного кадастру та витягу з нього (крім випадків, визначених пунктом 165 цього Порядку);
3) документ, який підтверджує повноваження діяти від імені заявника (у разі подання заяви уповноваженою заявником особою).
Відповідно до п. 167 Порядку заява про надання відомостей з Державного земельного кадастру з доданими документами подається заявником або уповноваженою ним особою особисто або надсилається рекомендованим листом з описом вкладення та повідомленням про вручення. Державний кадастровий реєстратор надає протягом десяти робочих днів з дати реєстрації заяви заявникові документ, передбачений пунктом 166 цього Порядку, або вмотивовану відмову в наданні такого документа. Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку видається заявникові в день надходження відповідної заяви.
Заяви (запити) про отримання документів, передбачених пунктом 166 цього Порядку, обліковуються шляхом їх реєстрації у Державному земельному кадастрі з присвоєнням їм реєстраційного номера, фіксацією дати їх реєстрації та створенням їх електронних копій за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру (п. 169 Порядку).
Аналіз вказаних правових норм вказує на те, що для отримання витягу з Державного земельного кадастру заявник або уповноважена ним особа за дорученням власника земельної ділянки подає Державному кадастровому реєстраторові відповідну заяву встановленої форми та документ, що підтверджує оплату послуг. Крім того, така заява про отримання витягу з Державного земельного кадастру реєструється у Державному земельному кадастрі з присвоєнням їй реєстраційного номера, фіксацією дати її реєстрації та створенням її електронних копій.
Під час судового розгляду справи встановлено, та не заперечується сторонами у справі, державна реєстрація спірної земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера - здійснена за заявою власника земельної ділянки ОСОБА_4 та відповідає її волі. Оскаржуваний витяг з Державного земельного кадастру від 17.09.2013 свідчить про його надання на заяву (запит) ОСОБА_4.
Вирішуючи спір, з огляду на правову аргументацію позивача, суд враховує, що 25 грудня 2013 року між ОСОБА_4 (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Українські Аграрні Традиції» (Орендар) укладено договір оренди землі № 23/33, згідно з яким в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,5082 га, кадастровий номер 7125786800:02:001:0181. Договір укладено строком на 7 років з урахуванням періоду ротації основної сівозміни.
Рішенням Шполянського районного суду Черкаської області від 19.03.2015 у справі № 710/154/15-ц за позовом СПОП «Відродження» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Українські аграрні традиції» , ОСОБА_4, про визнання недійсним договору оренди землі та скасування державної реєстрації права, визнано недійсним договір оренди землі № 23/33 від 25.12.2013, укладений між товариством з обмеженою відповідальністю «Українські аграрні традиції» і ОСОБА_4 та визнано за СПОП «Відродження» право оренди згідно договору оренди землі від 04.12.2007 щодо земельної ділянки площею 2,51га (кадастровий номер 7125786800:02:002:0259), зареєстрований в Шполянському відділі Черкаської регіональної Філії ДП «Центр державного земельного кадастру» 04.12.2007 за № 041079900187.
Вказане судове рішення набрало законної сили 31 березня 2015 року.
Згідно ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
При цьому, згідно статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Як зазначалось вище, предметом оскарження в даній адміністративній справі є дії та витяг державного кадастрового реєстратора ОСОБА_2 щодо державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 7125786800:02:001:0181, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_4 При цьому, як вище встановлено, позивач не є орендарем спірної земельної ділянки.
На думку суду, вищевикладене свідчить про відсутність права вимоги у позивача, оскільки його прав, свобод чи інтересів відповідачами порушено не було.
Оскільки державна реєстрація спірної земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера - не тягне порушення прав, свобод чи інтересів товариства з обмеженою відповідальністю «Українські Аграрні Традиції» , суд вважає, що з адміністративним позовом звернулася не та особа, якій належить право вимоги, адже її права, свободи чи інтереси відповідачами порушено не було.
Відповідно до частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 КАС України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо та безсторонньо, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, в задоволенні яких слід відмовити.
Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 11, 14, 70, 71, 94, 159 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
постановив:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя В.О. Гаврилюк
Постанова складена в повному обсязі 25.04.2017.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2017 |
Оприлюднено | 04.05.2017 |
Номер документу | 66262686 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.О. Гаврилюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні