ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 квітня 2017 року м. Київ К/800/42538/15
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі Приходько І.В. Бухтіярової І.О. Цвіркуна Ю.І.
розглянувши в попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу ОСОБА_4
на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 02.09.2015 р.
у справі № 808/5512/14
за позовом ОСОБА_4
до Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління Міндоходів у Запорізькій області
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И Л А:
У вересні 2014 року ОСОБА_4 (далі - позивач, ОСОБА_4) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління Міндоходів у Запорізькій області (далі - відповідач, ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя), в якому просив суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 25.06.2014 р. № 4624-15 в частині визначення суми податкового зобов'язання у розмірі 58 470,76 грн.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 18.05.2015 р. адміністративний позов задоволено: визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 25.06.2014 р. № 4624-15 в частині визначення суми податкового зобов'язання за платежем орендна плата з фізичних осіб на суму 58 470,76 грн.
Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 02.09.2015 р. постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 18.05.2015 р. - скасовано та прийнято нову постанову, якою в задоволенні позову відмовлено повністю.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням суду апеляційної інстанції, позивач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, з посиланням на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 02.09.2015 р. та залишити в силі постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 18.05.2015 р.
Відповідач у письмових запереченнях проти доводів касаційної скарги заперечував, вважає оскаржуване судове рішення законним, обґрунтованим та прийнятим у відповідності до норм діючого законодавства, а тому просив суд касаційну скаргу позивача залишити без задоволення, постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 02.09.2015 р. залишити без змін.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 12.10.2009 р. між позивачем та Запорізькою міською радою укладено договір оренди землі, за умовами якого Запорізька міська рада, відповідно до Рішення тридцять другої сесії п'ятого скликання від 16.04.2009 р. № 61/100 надає, а позивач приймає у строкове платне користування земельну ділянку для розташування виробничо-складського комплексу, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1. Загальна площа земельної ділянки становить 2.1508 га, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 3 155 223,60 грн. (в цінах 2009 року). Відповідно до пункту 8 Договору строк його дії закінчується 30.11.2015 р.
Згідно з пунктами 9-11 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 39 443,52 грн. на протязі строку будівництва об'єкта, у розмірі 94 656,71 грн. з дня введення об'єкту до експлуатації (при не виконанні будівництва в термін, визначений договором оренди землі (2 роки) плата вноситься як за об'єкт, введений до експлуатації), що складає 3 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2009 року. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору чи продовження його дії. Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Відповідно до пунктів 14, 15 Договору земельна ділянка передається в оренду для розташування виробничо-складського комплексу; цільове призначення земельної ділянки (категорія земель): землі промисловості.
Зазначені відомості також відображені сторонами Договору у розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена на 01.01.2009 р., плані земельної ділянки, яка передається в оренду, кадастровому плані земельної ділянки (кадастровий номер НОМЕР_1), акті визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), абрисі земельної ділянки та акті прийому-передачі земельної ділянки, що є невід'ємними частинами Договору.
Вказаний Договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.10.2009 р. за № 040926101989.
08.02.2010 р. Запорізька міська рада та позивач, Рішенням сесії Запорізької міської ради від 27.11.2008 р. № 7, а також на підставі звернення позивача уклали додаткову угоду до Договору. Зокрема, пункт 9 Договору викладено у наступній редакції: 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 47 770,69 грн. на протязі строку будівництва об'єкта, у розмірі 100 241,45 грн. з дня введення об'єкту до експлуатації (при невиконанні будівництва в нормативний термін плата вноситься як за об'єкт, введений до експлуатації), що складає 3 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2010 року. На підставі Рішення сесії Запорізької міської ради від 19.11.2008 р. № 6 Про часткове звільнення від сплати орендної плати за земельні ділянки на 2009-2014 роки , рішення сесії Запорізької обласної ради від 27.11.2008 р. № 7 Про часткове звільнення від сплати орендної плати за земельні ділянки на 2009-2014 роки , орендна плата за 2010 рік вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 18 796,81 грн. на протязі строку будівництва об'єкта, у розмірі 45 108,65 грн. з дня введення об'єкта до експлуатації (при невиконанні будівництва в нормативний термін плата вноситься як за об'єкт, введений до експлуатації).
Зазначені відомості також відображені сторонами у розрахунку 1 розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена на 01.01.2010 р. та розрахунку 2 розміру орендної плати за земельну ділянку на 2010 рік.
Вказану додаткову угоду зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 16.02.2010 р. за № 041026100367.
27.12.2010 р. Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Запорізькій області позивачу видано Дозвіл на виконання будівельних робіт від 27.12.2010 р. № 764-10, а саме: будівельних робіт з реконструкції об'єкту незавершеного будівництва (літ. Ж) під виробничо-складський комплекс за адресою: АДРЕСА_1 відповідно до проектної документації, яка розроблена ТОВ Експерт-проект (ліцензія серії АВ № 406673) та затверджена позивачем (наказ від 26.11.2010 р. № 1). Строк дії Дозволу встановлено до 23.12.2012 р.
Відповідно до Державних будівельних норм України Організація будівельного виробництва (шифр ДБН А.3.1-5-96) позивач здійснює ведення Журналу виконання робіт, згідно з яким будівельні роботи з реконструкції об'єкту незавершеного будівництва (літ. Ж) під виробничо-складський комплекс за адресою: АДРЕСА_1 фактично розпочато 17.01.2011 р.
ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя, згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України та відповідно до пункту 286.5 статті 286 Податкового кодексу України, було винесено податкове повідомлення-рішення форми Ф від 25.06.2014 р. № 4624-15, яким позивачу визначено суму податкового зобов'язання з орендної плати з фізичних осіб в розмірі 100 241,45 грн.
Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги виходив з того, що хоча зміна розміру земельного податку згідно із Законом є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його учасниками, зазначене не тягне автоматичної зміни орендної плати та, відповідно, донарахування податковим органом сум податкового зобов'язання з орендної плати за податковими повідомленнями-рішеннями.
Суд апеляційної інстанції постанову окружного адміністративного суду скасував та прийняв нову постанову про відмову у задоволенні позову повністю, виходячи з того, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності належить до загальнодержавних податків, порядок нарахування та сплати якого регламентований положеннями Податкового кодексу України, тому положення договору оренди земельної ділянки, які суперечать Податковому кодексу України в частині визначення розміру орендної плати, не можуть застосовуватися та мати пріоритет над нормами Податкового кодексу України.
Колегія суддів касаційної інстанції погоджується з такою позицією суду апеляційної інстанції виходячи з наступного.
Так, з 01.01.2011 р. набрав чинності Податковий кодекс України, який, відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до вимог підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів.
Згідно підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України передбачено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до вимог пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Згідно підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Тобто, законодавчо визначено нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Пунктом 288.7 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Згідно пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Отже, з набранням чинності Податкового кодексу України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункту 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.
Зазначена позиція міститься також в постанові Верховного Суду України від 02.12.2014 р. у справі № 21-274а14.
Виходячи з вищезазначеного та з урахуванням вимог частини третьої статті 2, частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновками суду апеляційної інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до частини третьої статті 220 1 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
В свою чергу, доводи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження та не дають підстав вважати, що при прийнятті оскаржуваного рішення, судом апеляційної інстанції було порушено норми матеріального та процесуального права.
Враховуючи викладене, постанова суду апеляційної інстанції підлягає залишенню без змін.
На підставі викладеного, керуючись статтями 220, 220 1 , 223, 224, 230, 231, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Касаційну скаргу ОСОБА_4 - відхилити.
Постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 02.09.2015 р. у справі № 808/5512/14 - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення. Заява про перегляд судового рішення в адміністративній справі Верховним Судом України може бути подана з підстав, в порядку та у строки, що встановлені статтями 236-238 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя (підпис) І.В. Приходько Судді: (підпис) І.О. Бухтіярова (підпис) Ю.І. Цвіркун
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2017 |
Оприлюднено | 03.05.2017 |
Номер документу | 66272119 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Приходько І.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Іванов С.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Іванов С.М.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прудивус Олег Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прудивус Олег Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прудивус Олег Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні