Рішення
від 18.04.2017 по справі 924/160/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"19" квітня 2017 р.Справа № 924/160/17

Господарський суд Хмельницької області у складі:

суддя Заверуха С.В., розглянувши матеріали справи

за позовом Заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави

до 1. Олешинської сільської ради, с. Олешин Хмельницького району;

2. Комунального підприємства "Олешинське", Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с. Олешин;

3. Приватного підприємства "Сіад - Сервіс", м. Хмельницький,

про визнання недійним рішення Олешинської сільської ради від 11.11.2016р. №22 "Про надання дозволу КП "Олешинське" на заключення договору оренди земельної ділянки";

про визнання недійним договору оренди земельної ділянки від 28.11.2016 №1, укладеного між комунальним підприємством "Олешинське" та приватним підприємством "Сіад - Сервіс"

представники сторін:

прокуратури: Приступа В.І. - посвідчення №031942 від 02.02.15р.

відповідача 1: Слободян О.В. - представник за довіреністю №1 від 01.02.2017 р.

відповідача 2: не з`явився

відповідача 3: Янчишин І.В.- керівник підприємства

повне рішення складено 19.04. 2017 року

суть спору: прокурор в інтересах держави звернувся до суду із позовом, у якому просить визнати недійсним рішення Олешинської сільської ради від 11.11.2016 року №22 "Про надання дозволу на КП "Олешинське" на заключення договору оренди земельної ділянки"; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 28.11.2016 року "1, укладений між комунальним підприємством "Олешинське" та приватним підприємством "Сіад-Сервіс". Свої вимоги обґрунтовує тим, що Олешинською сільською радою перевищено повноваження при наданні земельної ділянки спірними розпорядженнями, яка знаходиться в межах населеного пункту, без попереднього проведення земельних торгів, що дозволило б визначити справедливу ринкову вартість права її оренди, що суперечить ст. 134 Земельного кодексу України. Окрім того, зауважує, що передана оскаржуваними документами земельна ділянка перебуває у постійному користуванні комунального підприємства "Олешинське" на підставі рішення Олешинської сільської ради від 29.07.2016 року №23. Відтак, з огляду на положення ст.ст. 203, 215 Цивільного кодексу України, вважає, що договір оренди земельної ділянки від 28.11.2016 року №1, укладений між КП "Олешинське" та ПП "Сіад-Сервіс" на підставі спірного рішення сільської ради також підлягає визнанню недійсним як такий, що не відповідає вимогам законодавства.

Прокурор надав додаткове пояснення по справі в якому, підтверджує позицію стосовно необхідності припинення права постійного користування, посилаючись на практику ВГС України №14/262 від 23.02.2017 р.

Окрім того, прокурор звертає увагу суду, на той факт, що посилання на ч.2 ст. 134 ЗК України є безпідставним, оскільки в такому випадку договір на користування земельною ділянкою міг укладатися лише органом місцевого самоврядування, а не комунальним підприємством, після проведення та дотримання низки необхідних процедур передбачених чинним законодавством. Також, до зазначених потреб не можуть виділятися земельні ділянки сільськогосподарського призначення.

Прокурор в судових засіданнях позов підтримав з мотивів, викладених у позовній заяві.

Представник відповідач 1, Олешинської сільської ради, в судовому засіданні вказав, що на переданій оскаржуваним рішенням та договором земельній ділянці планується зведення сміттєпереробного заводу, відтак в силу положень ст. 134 Земельного кодексу України, земельний аукціон в даному випадку не мав проводитись.

Відповідач 2, Комунальне підприємство "Олешинське" повноважного представника в судове засідання не направила, причин суду не повідомив, позовні вимоги по суті спору не оспорив. Ухвала про порушення провадження у справі вручена відповідачу 1 про що свідчить судова повістка від 03.03.2017 р.

Представник відповідача 3, приватного підприємства "Сіад-Сервіс", під час судового розгляду справи вказав, що на переданій оскаржуваним рішенням та договором земельній ділянці планується зведення сміттєпереробного заводу, відтак в силу положень ст. 134 Земельного кодексу України, земельний аукціон в даному випадку не мав проводитись.

Ухвали суду від 03.04.2017 р. та від 20.03.2017 р. надіслані на юридичну адресу відповідачів, вказану в ЄДР. При цьому приймається до уваги, що якщо ухвалу було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв`язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом (п. 3.9.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 р. "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції").

Також, згідно п. 3.9.2 вказаної постанови неявка учасника судового процесу в судове засідання не є підставою для скасування судового рішення, якщо ухвалу, в якій зазначено час і місце такого засідання, надіслано йому в порядку, зазначеному в підпункті 3.9.1 підпункту 3.9 цього пункту постанови.

Справа підлягає розгляду за наявними в ній матеріалами, згідно ст. 75 ГПК України.

Розглядом матеріалів справи встановлено наступне.

27.01.2016 року КП "Олешинське" звернулося до голови Олешинської сільської ради із клопотання, у якому просить надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності орієнтовною площею 2,2000 га з метою подальшої передачі в постійне користування КП "Олешинське" для ведення підсобного господарства.

Олешинська сільська рада рішенням №29 VI позачергової сесії VІІ скликання від 08.02.2016 року "Про надання дозволу КП "Олешинське" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування для ведення підсобного сільського господарства, що знаходиться на території Олешинської с/р в межах н.п. Олешин надала дозвіл КП "Олешинське" на розробку проекту землеустрою щодо відведення ділянки у постійне користування орієнтовною площею 2,2000 га із земель комунальної власності (категорія земель сільськогосподарського призначення) для ведення підсобного сільського господарства, яка знаходиться на території Олешинської сільської ради, в межах населеного пункту Олешин; розроблений та погоджений у встановленому законодавством порядку проект землеустрою подати на затвердження чергової сесії Олешинської сільської ради.

Рішенням 323 від 29.07.2016 року Олешинська сільська рада затвердила комунальному підприємству "Олешинське" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у постійне користування для ведення підсобного сільського господарства площею 1,7133 га, за рахунок земель комунальної власності (категорія земель сільськогосподарського призначення), що знаходиться на території Олешинської сільської ради, в межах н.п. Олешин, та передала у постійне користування комунальному підприємству "Олешинське" земельну ділянку площею 1,7133 га (кад. №6825085100:001:005:0575) для ведення підсобного сільського господарства за рахунок земель комунальної власності (категорія земель сільськогосподарського призначення), що знаходиться на території Олешинської сільської ради в межах населеного пункту Олешин.

Як вбачається із інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 03.11.2016 року, за КП "Олешинське" 03.11.2016 року зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою площею 1,7133 га за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, с. Олешин, кадастровий номер земельної ділянки: 6825085100:001:005:0575.

Олешинська сільська рада рішенням №22 ХІ чергової сесії VІІ скликання від 11.11.2016 року "Про надання дозволу КП "Олешинське" на заключення договору оренди земельної ділянки", розглянувши клопотання директора приватного підприємства "Сіад-Сервіс", надала дозвіл КП "Олешинське" на укладення договору оренди земельної ділянки з приватним підприємством "Сіад-Сервіс" площею 1,7133 га (кад. №6825085100:01:005:0575), яка знаходиться у нього у постійному користуванні, для ведення підсобного сільського господарства, що знаходиться в межах с. Олешин; встановила термін дії договору - 25 років, орендну плату в розмірі 6% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та зобов`язала приватне підприємство "Сіад-Сервіс" здійснити державну реєстрацію договору оренди.

28.11.2016 року між орендодавцем: комунальним підприємством "Олешинське" Олешинської сільської ради та орендарем: приватним підприємством "Сіад-Сервіс" укладено договір оренди земельної ділянки №1 (далі - договір), згідно п. 1 якого орендодавець на підставі рішення Олешинської сільської ради від 11.11.2016 року №22 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення підсобного сільського господарства, яка знаходиться за адресою: Хмельницький район, с. Олешин.

В оренду, відповідно до п.2 договору, передається земельна ділянка загальною площею 1,7133 га (кад. №6825085100:01:005:0575). Земельна ділянка передається в оренду для ведення підсобного сільського господарства (п. 4 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 37917,04 грн. (п. 5 договору).

Договір в силу положень п. 8 договору укладено на 15 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 6% від грошової оцінки земельної ділянки, зазначеної у п. 5 цього договору, що становить 2275,02 грн. в рік. Помісячна плата становить 189,59 грн. (п. 9 договору).

Земельна ділянка передається в оренду для ведення підсобного сільського господарства. Цільове призначення земельної ділянки - для ведення підсобного сільського господарська (п.п. 15, 16 договору).

Користувачем земельної ділянки є КП "Олешинське" згідно рішення Олешинської сільської ради від 29.07.2016 року №23. Підставою розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування є рішення Олешинської сільської ради від 08.02.2016 року №29. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється на підставі рішення Олешинської сільської ради від 11.11.2016 року №22 (п. 18 договору).

Договір набирає чинності після його підписання сторонами та його державної реєстрації. Цей договір укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, другий - в орендаря, третій - в органі, який провів його державну реєстрацію (п. 42 договору).

Договір підписаний сторонами та скріплений їхніми печатками.

Орендодавцем передано, а орендарем прийнято по акту прийому-передачі об`єкта оренди (земельної ділянки) за договором оренди №1 від 28.11.2016 року земельну ділянку кадастровий №6825085100:01:005:0575 площею 1,7133 га, розташовану в с. Олешин Хмельницького району.

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 09.12.2016 року, земельна ділянка площею 1,7133 га, кадастровий номер 6825085100:01:005:0575, за адресою: Хмельницька область, Хмельницький район, с. Олешин, зареєстрована на праві оренди ПП "Сіад-Сервіс", на підставі договору оренди земельної ділянки від 28.11.2016 року.

Заступник прокурора Хмельницької області звернувся із листом №05-227-вих-17 від 09.02.2017 року до Олешинського сільського голови, у якому просить, з метою вивчення питання наявності підставі для вжиття в інтересах держави заходів представницького характеру, надати інформацію стосовно того, чи приймались Олешинською сільською радою рішення щодо надання земельної ділянки площею 1,7133 за кадастровим номером 6825085100:01:005:0575 в оренду ПП "Сіад-Сервіс".

У відповідь Олешинська сільська рада листом №102 від 143.02.2017 року повідомила, що КП "Олешинське" набуло право постійного користування земельною ділянкою площею 1, 7133 з кадастровим номером 6825085100:01:002:0575 на підставі рішення сесії Олешинської сільської ради №23 від 29.07.2016 року; 03.11.2016 року було зареєстроване право постійного користування земельною ділянкою за КП "Олешинське". Рішенням сесії №22 від 11.11.2016 року, на підставі звернення ПП "Сіад-Сервіс" щодо можливості погодження оренди в КП "Олешинське" земельної ділянки, надано дозвіл КП "Олешинське" на укладення договору оренди з ПП "Сіад-Сервіс" з встановленням терміну та процентної ставки орендної плати. 28.11.2016 року між КП "Олешинське" та ПП "Сіад-Сервіс" укладено договір оренди земельної ділянки №1, який було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 09.12.2016 року.

З огляду на вищевикладене, прокурор, вважаючи, що оскаржувані розпорядження та договір оренди землі суперечать чинному законодавству, звернувся даним позовом до суду.

Аналізуючи докази, оцінюючи їх в сукупності, судом приймається до уваги наступне.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин, серед яких, зокрема, розпорядження землями територіальних громад. Згідно із Законом України „Про місцеве самоврядування (ст.26) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

З матеріалів справи вбачається, що рішенням №23 від 29.07.2016 року Олешинська сільська рада передала у постійне користування комунальному підприємству "Олешинське" земельну ділянку площею 1, 7133 га (кадастровий номер 6825085100:01:005:0575) для ведення підсобного сільського господарства за рахунок земель комунальної власності (категорія земель сільськогосподарського призначення), що знаходиться на території Олешинської сільської ради в межах населеного пункту Олешин. Вказане право постійного користування зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 03.11.2016 року.

Статтею 92 Земельного кодексу України передбачено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

В подальшому, Олешинська сільська рада рішенням №22 від 11.11.2016 року, на підставі клопотання директора приватного підприємства "Сіад-Сервіс", надала дозвіл КП "Олешинське" як постійному користувачу земельної ділянки площею 1, 7133 га, кадастровий номер 6825085100:01:005:0575), яка знаходиться в межах села Олешин, на укладення договору оренди вказаної земельної ділянки із приватним підприємством "Сіад-Сервіс", для ведення підсобного сільського користування.

На виконання вказаного рішення 28.11.2016 року між комунальним підприємством "Олешинське" Олешинської сільської ради та приватним підприємством "Сіад-Сервіс" укладено договір оренди земельної ділянки №1, за яким передано в оренду ПП "Сіад-Сервіс" земельну ділянку комунальної власності в оренду строком на 25 років.

Відтак, фактично оскаржуваним рішенням та укладеним на його виконання договором оренди було передано в строкове платне користування земельну ділянку комунальної власності юридичні особі - приватному підприємству "Сіад-Сервіс".

Відповідно до частин першої та другої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом або за результатами аукціону; набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Стаття 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Згідно частини 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Стаття 134 Земельного кодексу України, в свою чергу, встановлює виключний перелік підстав передачі в оренду земельних ділянок комунальної власності без проведення конкурсу, зокрема, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів; використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями; будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів; надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону; надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала; будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу); будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд); передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва; надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим; поновлення договорів оренди землі; передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності; надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків; надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Окрім того, земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Проте, матеріали справи не містять та учасниками судового розгляду не надано жодного доказу на підтвердження існування обставин, які б надавали право приватному підприємству "Сіад-Сервіс" на отримання земельної ділянки комунальної власності в оренду без проведення конкурсу. При цьому, факт перебування такої ділянки в постійному користуванні комунального підприємства "Олешинське" не змінює форми власності такої ділянки та, відповідно, не свідчить про непоширення вимог ст. 124 Земельного кодексу України.

Щодо твердження відповідача 3 та відповідача 1 про те, що на переданій земельній ділянці планувалося зведення сміттєпереробного об`єкту, судом зауважується, що жодних підтверджуючих документів, які мали б існувати, в першу чергу, на час прийняття оскаржуваного рішення та укладення договору оренди, суду не надано. Окрім того, згідно оскаржуваних документів передана земельна ділянка є землею сільськогосподарського призначення та надана ПП "Сіад-Сервіс" для ведення підсобного сільського господарства, що унеможливлює відведення такої ділянки для зведення сміттєпередобного об`єкту.

В свою чергу, ст. 23 Земельного кодексу України передбачає можливість надання земель сільськогосподарського призначення для будівництва, зауважуючи, що для будівництва промислових підприємств, об`єктів житлово-комунального господарства, залізниць і автомобільних шляхів, ліній електропередачі та зв`язку, магістральних трубопроводів, а також для інших потреб, не пов`язаних з веденням сільськогосподарського виробництва, надаються переважно несільськогосподарські угіддя або сільськогосподарські угіддя гіршої якості. Проте, оскаржуваними рішеннями надавалася земельна ділянка саме для ведення сільського господарства, а не для будь-яких інших цілей. Окрім того, сміттєпереробний об`єкт не може бути розцінено і як об`єкт нерухомості сільськогосподарського призначення або допоміжна споруда, зведення яких дозволено у випадку надання землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

З огляду на зазначене, суду не видається обґрунтованим твердження представника ПП "Сіад-Сервіс" та сільської ради про надання земельної ділянки в оренду для зведення сміттєпереробного об`єкту. Отже, надані суду гарантійний лист №28 від 14.04.2017 р. та бізнес план не спростовує вказане вище законодавство та не може бути самостійною підставою для відмови у позові.

Відтак, фактично Олешинська сільська рада оскаржуваним рішенням від 11.11.2016 року №22 надала дозвіл на передачу в оренду земельної ділянки комунальної власності юридичній особі без проведення торгів, як того вимагає ст. 124 Земельного кодексу України.

Надані в матеріали справи технічні умови №38 від 16.02.2017 р. та договір №9 від 14.02.2017 р. не свідчать про позицію відповідачів щодо зведення сміттєпереробного об`єкту, оскільки дані технічні умови стосуються цеху для ведення підсобного господарства, що в свою чергу також спростовує доводи відповідачів.

Суд також зазначає наступне.

Згідно з ст. 116 Земельного кодексу України надання у користування земельної ділянки, що перебуває у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Право постійного землекористування є безстроковим, на відміну від права оренди, і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 Земельного кодексу України, перелік яких є вичерпним.

Згідно ст. 141 Земельного кодексу України право користування земельною ділянкою чи її частиною припиняється у разі: добровільної відмови від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; систематична несплата земельного податку або орендної плати; набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Відповідно до положень статті 142 Земельного кодексу України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки (ч.3). Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації (ч.4).

Згідно із приписами статті 143 цього кодексу примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі, зокрема, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням (ч.1 п."а")

Таким чином, із положень наведеного законодавства вбачається, що розпоряджатись земельною ділянкою щодо передачі її іншій особі, наданою у постійне користування, можливо лише після припинення права такого користування останнім у встановленому порядку (аналогічної позиції дотримується Вищий господарський суд України у постанові від 01.03.2017 року у справі №924/681/16).

Проте, матеріали справи не містять доказів припинення права користування КП "Олешинське" земельною ділянкою, яка передана ПП "Сіад-Сервіс" в оренду оскаржуваним рішенням Олешинської сільської ради, що суперечить ст. 116 Земельного кодексу України.

Відповідно до п. 2 Роз`яснення Президії Вищого арбітражного суду України "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов`язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" № 02-5/35 від 26.01.2000р., підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

Згідно ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачено, що одним із способів захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльності органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства та порушує цивільні права або інтереси (ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України)

З огляду на вищезазначене, враховуючи, що оскаржуване рішення Олешинської сільської ради №22 від 11.11.2016 року "Про надання дозволу КП "Олешинське" на заключення договору оренди земельної ділянки" суперечить законодавству, зокрема, Земельному кодексу України, прийняте всупереч визначеному порядку, суд приходить до висновку про його незаконність та необхідність скасування, та, у зв`язку з цим, задоволення позову в цій частині.

Прокурор також просить суд визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 28.11.2016 року №1, який укладений на виконання оскаржуваного рішення сільської ради між КП "Олешинське" та ПП "Сіад-Сервіс".

Статтею 203 ЦК України визначено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема: 1) зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; 2) особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності.

Згідно з ч.1 ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Вищий господарський суд України у п. 2. 26. постанови Пленуму "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" №6 від 17.05.2011 року роз`яснив, що розглядаючи справи у спорах про визнання недійсними договорів оренди, суди повинні з`ясовувати питання чинності рішень (розпоряджень), на підставі яких було укладено такі договори.

Як зазначено вище, Олешинська сільська рада прийняла рішення №22 від 11.11.2016 року, яке не відповідає вимогам законодавства та яке визнано недійсним. На підставі вказаного рішення 28.11.2016 року між ПП "Сіад-Сервіс" та КП "Олешинське" укладено договір оренди, за яким ПП "Сіад-Сервіс" набуло у користування земельну ділянку комунальної власності без проведення земельних торгів, як це передбачено ст. 124 Земельного кодексу України. Відтак, оскаржуваний договір оренди суперечить чинному на час його укладення законодавству, що свідчить про необхідність визнання його недійсним.

При цьому, такий договір оренди земельної ділянки може бути припинений лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути вже здійснене за ним користування ділянкою (п. 2.29. постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" №6 від 17.05.2011 року).

Відповідно до ст. 32 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь - які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

На підставі ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

З огляду на наведене, наявні в матеріалах справи докази, позовні вимоги прокурора є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір покладається відповідачів в рівних частках.

Керуючись ст. ст. 1, 2, 13, 33, 34, 43, 49, 82, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов заступника прокурора Хмельницької області в інтересах держави до 1. Олешинської сільської ради, с. Олешин Хмельницького району; 2. Комунального підприємства "Олешинське", Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с. Олешин; 3. Приватного підприємства "Сіад - Сервіс", м. Хмельницький про визнання недійним рішення Олешинської сільської ради від 11.11.2016р. №22 "Про надання дозволу КП "Олешинське" на заключення договору оренди земельної ділянки"; про визнання недійним договору оренди земельної ділянки від 28.11.2016 №1, укладеного між комунальним підприємством "Олешинське" та приватним підприємством "Сіад - Сервіс" задовольнити.

Визнати недійсним рішення Олешинської сільської ради від 11.11.2016 року №22 "Про надання дозволу КП "Олешинське" на заключення договору оренди земельної ділянки".

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 28.11.2016 року №1, укладений між комунальним підприємством "Олешинське" та приватним підприємством "Сіад-Сервіс", з припиненням його дії на майбутнє.

Стягнути з Олешинської сільської ради (Хмельницька область, Хмельницький район, с. Олешин, вул. Козацька, 8, код 04403769) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код 02911102) 1066,66 грн. (одна тисяча шістдесят шість грн. 66 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Стягнути з комунального підприємства "Олешинське" (Хмельницька область, Хмельницький район, с. Олешин, вул. Шестакова, 8 код 31919552) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код 02911102) 1066,67 грн. (одна тисяча шістдесят шість грн. 67 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Стягнути з приватного підприємства "Сіад-Сервіс" (м. Хмельницький, проспект Миру, 78/5, кв. 68, код 36952814) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код 02911102) 1066,67 грн. (одна тисяча шістдесят шість грн. 67 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Повне рішення складено 19.04.2017 року.

СуддяС.В. Заверуха

Віддрук. 6 прим. :

1 - до справи,

2 - прокуратурі, (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3),

3 - відповідачу 1, (Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с. Олешин, вул. Козацька, 8),

4 - відповідачу 2, (Хмельницька обл., Хмельницький р-н, с. Олешин, вул. Шестакова, 8), рекоменд. з повід.

5, 6 - відповідачу 3, (м. Хмельницький, проспект Миру, 78/5, оф. 68 - рекоменд.; м. Хмельницький, вул. Пилипчука, 57 - рекоменд. з повід.).

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення18.04.2017
Оприлюднено23.09.2022
Номер документу66379010
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/160/17

Рішення від 18.04.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Рішення від 19.04.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 10.04.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 09.04.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 02.04.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 03.04.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 20.03.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 24.02.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні