Рішення
від 17.05.2017 по справі 403/210/17
УСТИНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №403/210/17

Провадження №2/403/111/17

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 травня 2017 року Устинівський районний суд Кіровоградської області в складі:

головуючого: Годованець І. А.

при секретарі: Остапенко Н. М.

з участю:

представника позивача: ОСОБА_1 розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду смт. Устинівка цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання права оренди земельною ділянкою для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення,-

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_2 подано до суду позов до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання права оренди земельною ділянкою для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення. Вимоги мотивуються тим, що для отримання в оренду земельної ділянки із земель державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідного органу виконавчої влади. У разі коли органом виконавчої влади безпідставно відмовлено у наданні в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства, суд відповідно до Закону України Про фермерське господарство вирішує питання про надання в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення.

В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_1 настоює на позовних вимогах про визнання права оренди земельною ділянкою для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, так як для отримання в оренду земельної ділянки із земель державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідного органу виконавчої влади. У разі коли органом виконавчої влади безпідставно відмовлено у наданні в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства, суд відповідно до Закону України Про фермерське господарство вирішує питання про надання в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення.

В судове засідання представник відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області ОСОБА_3 повторно не з'явилася, про день та час судового розгляду справи повідомлена належним чином, подано заперечення проти позовних вимог.

Заслухавши представника позивача ОСОБА_1, ознайомившись з матеріалами справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Частиною 2 ст.13 Конституції України встановлено, що кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону.

Частиною 1 ст.7 Закону України "Про фермерське господарство" встановлено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради. У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики.

Частинами 4,6,13 ст.123, ст.186-1, ч.ч. 1, 2 ст. 93 ЗК України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин. Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Відповідно до письмового звернення ОСОБА_2 від 26 жовтня 2016 року про вирішення земельного питання для ведення фермерського господарства, 23 листопада 2012 року головою Устинівської районної державної адміністрації Кіровоградської області ОСОБА_4 прийнято розпорядження за №569-р Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2". У пунктах 1,2 цього розпорядження зазначено: надати ОСОБА_2 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 19,00 га, в тому числі ріллі - 19,00 га в оренду терміном на десять років, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності в контурі №1, на території Олександрівської сільської ради для ведення фермерського господарства; зобов'язати ОСОБА_5 виготовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства в тримісячний термін та подати для розгляду у встановленому законодавством порядку.

На виконання розпорядження органу виконавчої влади у грудні 2012 року ОСОБА_2 подано голові Устинівської районної державної адміністрації Кіровоградської області проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на десять років із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Олександрівської сільської ради. У пунктах 1,3 розпорядження заступника голови Устинівської районної державної адміністрації Кіровоградської області ОСОБА_6 від 20 грудня 2012 року за №622-р Про передачу земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 зазначено: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки терміном на десять років ОСОБА_2 із земель державної власності сільськогосподарського призначення (запасу) для ведення фермерського господарства на території Олександрівської сільської ради; передати ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 19,4000 га, в тому числі ріллі - 19,4000 га в оренду терміном на десять років, із земель сільськогосподарського призначення державної власності (запасу), на території Олександрівської сільської ради для ведення фермерського господарства згідно з проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки; встановити щорічну орендну плату у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки землі.

У пунктах 10,11 Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23 квітня 2014 року за №237 зазначено: зауваження відсутні; пропозиції: у відповідності з вимогами абзацу 2 статті 23 Закону України Про оцінку земель документацію подати на затвердження до районної ради; об'єкт державної землевпорядної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, оцінюється позитивно та погоджується.

Частинами 1, 2 ст. 50 Закону України Про землеустрій встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Рішенням двадцять сьомої сесії шостого скликання Устинівської районної ради Кіровоградської області від 20 червня 2014 року за №271 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок згідно з додатком.

Правовідносини між ОСОБА_2 та Устинівською районною державною адміністрацією про визнання права оренди земельною ділянкою для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення виникли до набранням чинності Закону України Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів від 18 лютого 2016 року, який набрав чинності 03 квітня 2016 року.

Пунктами 1,7 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року за № 15 встановлено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру. Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи. Пунктом 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03 березня 2015 року № 20 встановлено, що Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане.

Частиною 1 ст.3 ЗК України встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України , цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 1, ч.4 ст.4, ст.13 Закону України Про оренду землі передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до п.п/п.4.4.32 Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 січня 2013 року за №40, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області передає відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення у власність або в користування для всіх потреб в межах області. Предметом спірних правовідносин є земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної власності і повноваження щодо розпорядження цією земельною ділянкою з 25 січня 2013 року належать Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області.

ОСОБА_2 подано Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області типовий договір з погодженими істотними умовами, передбаченими ст. 15 Закону України Про оренду землі , в тому числі, що за згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови. Згідно матеріалів справи Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області не визнається за ОСОБА_2 право оренди земельною ділянкою згідно Типового договору оренди землі, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 03 березня 2004 року за №220 Про затвердження Типового договору оренди землі , строком на десять років, загальною площею 19,4000 га ріллі для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Олександрівської сільської ради з розміром орендної плати 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за один рік.

Частинами 1,2 ст. 16 ЦК України встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути визнання права.

Абзацом 4 п. 7 Постанови Пленуму Верховного Суду України за №7 від 16 квітня 2004 року "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" встановлено, що при розгляді справ за позовами до органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування в разі незгоди з рішеннями з питань, віднесених у галузі земельних відносин до їх компетенції (зокрема, про відмову в передачі земельної ділянки у власність чи користування, у продажі земельної ділянки, в наданні дозволу і вимог на розроблення проекту відведення земельної ділянки тощо), суд за наявності підстав для задоволення позову визнає рішення такого органу недійсним і зобов'язує його залежно від характеру спору виконати певні дії, передбачені його компетенцією (або не вчиняти чи припинити їх), на захист порушеного права, як цього вимагає законодавство, або надає право позивачеві вчинити певні дії для усунення порушень його права. Суд вирішує ці питання по суті, якщо це відповідає закону (наприклад, визнає відповідно до частини третьої статті 1 Закону України від 5 червня 2003 р.) "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" право на земельну частку (пай), якщо районною (міською) державною адміністрацією безпідставно відмовлено у видачі документа, що посвідчує право на земельну частку (пай); вирішує відповідно до частини четвертої статті 7 Закону України від 19 червня 2003 р.) "Про фермерське господарство" питання про надання земельної ділянки у власність або оренду для створення фермерського господарства, якщо відповідна районна (міська) державна адміністрація чи орган місцевого самоврядування безпідставно відмовили в цьому або, незважаючи на рішення суду, що зобов'язує їх розглянути заяву з цього приводу, не розглядають її за наявності необхідних документів).

У судовому рішенні Європейського Суду з прав людини від 26 березня 2013 року у справі Рисовський проти України зазначено, що державні органи, які не впроваджують або недотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків.

Таким чином, особа, яка відповідно до чинного законодавства вчинила певні дії та пройшла процедуру погодження державним органом, не зобов'язана повторно проходити всі узгодження та погодження з новим державним органом, оскільки такому новому органу передано відповідні владні повноваження. Аналогічний висновок зазначено у п.5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року, справа №1-зп.

Строк дії договору оренди землі - десять років та щорічної орендної плати у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки землі встановлено розпорядженням заступника голови Устинівської районної державної адміністрації Кіровоградської області ОСОБА_6 від 20 грудня 2012 року за №622-р Про передачу земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 . Пунктом 288.5.1 (в редакції з 01 квітня 2014 року), п.п.288.5.2 Податкового Кодексу України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3% нормативної грошової оцінки та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 % нормативної грошової оцінки.

При розгляді справ за позовами до органів виконавчої в разі незгоди з рішеннями з питань, віднесених у галузі земельних відносин до їх компетенції, суд за наявності підстав для задоволення позову визнає рішення такого органу недійсним і зобов'язує його залежно від характеру спору виконати певні дії, передбачені його компетенцією, на захист порушеного права, як цього вимагає законодавство. При встановлених обставинах, позовні вимоги про визнання за ОСОБА_2 право оренди земельною ділянкою з кадастровим номером 3525880200:02:000:9012 згідно Типового договору оренди землі, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 03 березня 2004 року за №220 Про затвердження Типового договору оренди землі , строком на десять років, загальною площею 19,4000 га ріллі для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Олександрівської сільської ради з розміром орендної плати 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за один рік підлягають задоволенню, як обґрунтовані, так як суд вирішує позовні вимоги по суті відповідно до ч.4 ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство" про надання земельної ділянки в оренду для створення фермерського господарства, якщо органом виконавчої влади безпідставно відмовлено в цьому.

Відповідно до ч.1 ст.88 ЦПК України, судові витрати по справі підлягають відшкодуванню ОСОБА_2 з Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.

Керуючись ст.ст.213, 215 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати за ОСОБА_2 право оренди земельною ділянкою з кадастровим номером 3525880200:02:000:9012 згідно Типового договору оренди землі, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 03 березня 2004 року за №220 Про затвердження Типового договору оренди землі , строком на десять років, загальною площею 19,4000 га ріллі для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Олександрівської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області з розміром орендної плати 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за один рік.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області на користь ОСОБА_2 відшкодування судового збору в сумі 640 (шістсот сорок) грн. 00 коп.

На рішення може бути подано апеляційну скаргу до апеляційного суду Кіровоградської області через Устинівський районний суд Кіровоградської області на протязі десяти днів з дня проголошення, а для Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області з дня отримання копії цього рішення.

Суддя Устинівського

районного суду ОСОБА_7

СудУстинівський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення17.05.2017
Оприлюднено19.05.2017
Номер документу66517564
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —403/210/17

Ухвала від 12.07.2017

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Головань А. М.

Ухвала від 12.06.2017

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Головань А. М.

Рішення від 17.05.2017

Цивільне

Устинівський районний суд Кіровоградської області

Годованець І. А.

Ухвала від 20.04.2017

Цивільне

Устинівський районний суд Кіровоградської області

Годованець І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні