Постанова
від 12.05.2017 по справі 826/6319/16
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 травня 2017 р. Справа №826/6319/16

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

час прийняття постанови: 13-05

Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Волгіної Н.П., при секретарі судового засідання Маковецькій О.О.,

за участю:

представника позивача - ОСОБА_1,

представника першого відповідача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу

за позовом Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності

до Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» ,

Державного підприємства «Донецька залізниця» ,

про стягнення коштів у розмірі 65 684,19 грн -

В С Т А Н О В И В:

Луганське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , як правонаступника Державного підприємства «Донецька залізниця» , в особі відокремленого підрозділу «Санаторій-профілакторій «Сосновий» , в якому просить суд стягнути з Публічного акціонерного товариства Українська залізниця кошти у сумі 65 684,19 грн на користь Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування тимчасової втрати працездатності та перерахувати на р/р 25603302199340 ТВБВ К 10012/07 у філії ЛОУ Ощадбанк , МФО 304665, ідентифікаційний код 21785643) (а.с. 3-4).

В обґрунтування позовних вимог у позові зазначено наступне.

Стаття 48 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням від 18 січня 2001 року № 2240, який діяв до 1 січня 2015 року, передбачала, що за рахунок коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, у межах асигнувань, що визначаються щорічно при затвердженні бюджету Фонду на наступний фінансовий рік, здійснювалось часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв підприємств, установ, навчальних закладів та організацій, утримання дитячо-юнацьких спортивних шкіл, дитячих оздоровчих таборів і позашкільного обслуговування, у тому числі придбання дитячих новорічних подарунків в порядку, визначеному правлінням Фонду.

28 лютого 2009 року правлінням Фонду затверджений Порядок часткового фінансування санаторіїв-профілакторіїв за рахунок коштів Фонду № 16 (далі - Порядок № 16), який визначав умови часткового фінансування санаторіїв-профілакторіїв підприємств, установ, навчальних закладів та організацій за рахунок коштів Фонду відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням .

Згідно цього порядку часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв за рахунок коштів Фонду відповідно до кошторису (форма 15-ФСС з ТВП) шляхом щомісячного перерахування на рахунок санаторію-профілакторію виконавчою дирекцією відділення Фонду відповідно до договору, укладеного із власником санаторію-профілакторію.

28 січня 2014 року між позивачем та Державним підприємством Донецька залізниця було укладено Договір № 16 про часткове фінансування його відокремленого підрозділу - санаторію-профілакторію Сосновий , за умовами якого Фонд зобов'язувався здійснювати часткове фінансування санаторію-профілакторію на організацію лікування, харчування застрахованих осіб та членів їх сімей та інше, - за умови його попереднього фінансування власником на рівні не менш від обсягу коштів, що мають бути виділені з бюджету Фонду за умови наявності коштів на ці цілі (п. 1.1 Договору).

Відповідач зі свого боку мав надавати протягом строку дії цього Договору послуги із санаторно-курортного лікування застрахованим особам та членам їх сімей відповідно до затвердженого відповідачем та погодженого із Фондом кошторису на підставі відповідних путівок.

Відповідно до п. 3.4.12 Договору ДП Донецька залізниця забезпечує надання Фонду санаторієм-профілакторієм до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом, звіту про використання коштів Фонду за формою 16-ФСС з ТВП згідно з додатком 4 до Порядку № 16 та повернення санаторієм-профілакторієм на рахунок Фонду не використаних за звітний рік кошти Фонду, які перевищують суму вартості двотижневого запасу продуктів харчування та ліків, не пізніше останнього дня звітного року, що визначено пунктом 4.4 Порядку.

Як вбачається зі звіту санаторій-профілакторій Сосновий , що частково фінансувався за рахунок коштів Фонду з 1 січня 2014 року по 31 грудня 2014 року, має заборгованість перед відділенням Фонду у сумі 65 684,19 грн, які не використані санаторієм-профілакторієм у 2014 року та повинні бути повернуті на рахунок Фонду.

Наявність заборгованості санаторію-профілакторію Сосновий перед Фондом підтверджено також актом звірки розрахунків від 3 листопада 2015 року.

Згідно з п. 4.4 зазначеного вище Договору у випадку порушення нормативно-правових актів України з питань надання санаторно-курортного лікування та оздоровлення за кошти Фонду Фонд має право стягнути з власника суму асигнувань Фонду, виділених санаторію-профілакторію для надання послуг застрахованій особі або члену її сім'ї.

Відповідно до витягу з Єдиного Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 1 квітня 2016 року правонаступником власника санаторію-профілакторію Сосновий - Державного підприємства Донецька залізниця - є Публічне акціонерне товариство Українська залізниця .

Згідно з додатком до наказу від 3 грудня 2015 року № 1/Н до переліку підрозділів, що реорганізуються в регіональну філію Донецька залізниця Публічного акціонерного товариства Українська залізниця входить структурний підрозділ Санаторій-профілакторій Сосновий , тому позивач просить суд стягнути існуючу за санаторієм-профілакторієм заборгованість з Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» (а.с. 3-4 том 1).

Адміністративній справі за даним позовом присвоєний номер № 826/6319/16.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 вересня 2016 року адміністративну справу № 826/6319/16 передано для розгляду до Донецького окружного адміністративного суду (а.с. 105-107 том 1).

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 5 січня 2017 року справа прийнята до провадження судді Донецького окружного адміністративного суду Волгіною Н.П. (а.с. 116 том 1).

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 1 лютого 2017 року до участі у справі в якості другого відповідача залучено Державне підприємство Донецька залізниця (а.с. 139-140 том 1).

У судовому засіданні представник позивача підтримала заявлені позовні вимоги та просила задовольнити позов у повному обсязі.

Представник першого відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення позову з наступних підстав.

Публічне акціонерне товариство Українська залізниця (ПАТ Укрзалізниця ) як нова юридична особа (код 40075815) утворена згідно із Законом України Про особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування та постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2014 року № 200 Про утворення публічного акціонерного товариства «Українська залізниця (постанова № 200); Статут Публічного акціонерного товариства Українська залізниця затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2015 року № 735.

Відповідно до зазначеної постанови ПАТ Укрзалізниця утворюється на базі Державної адміністрації залізничного транспорту (код ЄДРПОУ 00034045), підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття. Серед зазначених підприємств залізничного транспорту загального користування є й Державне підприємство Донецька залізниця .

Реорганізація юридичної особи, як самостійний вид її припинення, передбачає проведення певної процедури та характеризується деякими особливостями. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення (ст. 104 Цивільного кодексу України); комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов'язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов'язання, які оспорюються сторонами (ст. 107 Цивільного кодексу України).

Отже, відповідно до законодавства, при реорганізації (злитті) юридичних осіб перехід прав і обов'язків до новоутвореної юридичної особи відбувається не автоматично , а на підставі передавального акту, необхідність складання якого передбачена і постановою Кабінету Міністрів України № 200, та складанню якого передує проведення інвентаризації майна підприємств, що реорганізується (зливаються).

Разом з тим в п. 5 постанови № 200 зазначено, що майно (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території, на території проведення антитерористичної операції, не включається до переліків і зведених актів інвентаризації майна, що затверджуються Міністерством інфраструктури відповідно до цього пункту, а відображається в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за Публічним акціонерним товариством «Українська залізниця» на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до п. 2 цієї постанови.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 листопада 2014 року № 604 Деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції (постанова № 604) передбачено, що проведення інвентаризації та оцінки майна (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщено на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, має бути здійснено після завершення тимчасової окупації території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя та завершення проведення антитерористичної операції, після чого мають бути подані пропозиції щодо зміни статутного капіталу Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» .

Таким чином, майно (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, не увійшло до статутного капіталу ПАТ Укрзалізниця , відповідно, ПАТ Укрзалізниця не стало правонаступником ДП Донецька залізниця (яке зареєстроване в зоні проведення АТО), оскільки процедура реорганізації цього підприємства та передача всіх його прав та обов'язків до ПАТ Укрзалізниця призупинена до завершення проведення антитерористичної операції.

Враховуючи, що ДП Донецька залізниця не є ліквідованим, його майно не передано за відповідним передавальним актом у власність ДП Укрзалізниця , саме воно має нести відповідальність за своїми договірними зобов'язаннями (а.с. 65-66, 196-197 том 1).

Представник другого відповідача в судове засідання не з'явився, про місце, дату та час розгляду справи Державне підприємство Донецька залізниця повідомлялась судом належним чином, причини неявки в судове засідання представника другого відповідача суду не повідомлені.

Заслухавши представника позивача та представника першого відповідача, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Луганське обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, зареєстровано в якості юридичної особи за кодом ЄДРПОУ 21785643, місцезнаходження: 93400, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, проспект Радянський, будинок 17 (а.с. 30, 60-61, 135 том 1).

Публічне акціонерне товариство Українська залізниця (код ЄДРПОУ 40075815), засновник - Держава Україна в особі Кабінету Міністрів України, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - 0 070 134 0000 060039 від 21 жовтня 2015 року, місцезнаходження - 03680, м. Київ, Печерський район, вулиця Тверська, будинок 5, має відокремлені підрозділи без статусу юридичної особи, в тому числі - Регіональну філію Донецька залізниця , код 40150216, дата створення - 26 листопада 2015 року, місцезнаходження - 84400, Донецька область місто Красний Лиман, вулиця Кірова, будинок 22; згідно запису у ЄДР (а.с. 20) є правонаступником юридичних осіб, в тому числі - правонаступником Державного підприємства Донецька залізниця (а.с. 15-29, 75-84, 85-87, 150-154 том 1).

Державне підприємство Донецька залізниця (код ЄДРПОУ 01074957), номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - 1 266 120 0000 005275 від 18 травня 1998 року, місцезнаходження - 83000, Донецька область, місто Донецьк, Ворошиловський район, вулиця Артема, будинок 68, має відокремлені підрозділи без статусу юридичної особи, в тому числі - Санаторій-профілакторій Сосновий , код 34511559, місцезнаходження - 93652, Луганська область, місто Станично-Луганський район, село Макарове, вулиця Річна, будинок 1; з 25 листопада 2014 року знаходиться у стані припинення (а.с. 67-74, 155-157 том 1).

28 січня 2014 року на відповідно до ст. 48 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням між Луганським обласним відділенням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Державним підприємством Донецька залізниця укладено Договір № 16 про часткове фінансування санаторію-профілакторію Сосновий , відповідно до п. 1.1 якого Фонд зобов'язувався здійснювати часткове фінансування відокремленого підрозділу Державного підприємства Донецька залізниця - санаторію-профілакторію Сосновий , на організацію лікування, харчування застрахованих осіб та членів їх сімей, оплату праці медичних працівників санаторію-профілакторію, які частково фінансуються за рахунок коштів Фонду, проведення медичних консультацій спеціалістами, проходження передатестаційних циклів, атестації щодо присвоєння (підтвердження) кваліфікаційних категорій медичних працівників, за умови його попереднього фінансування власником на рівні не менш від обсягу коштів, що мають бути виділені з бюджету Фонду за умови наявності коштів на ці цілі; Державне підприємство Донецька залізниця зобов'язувалось надавати протягом строку дії цього Договору послуги із санаторно-курортного лікування застрахованим особам та членам їх сімей відповідно до затвердженого відповідачем та погодженого із Фондом кошторису санаторію-профілакторію, передбаченого додатком 1 до Порядку часткового фінансування санаторіїв-профілакторіїв за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління Фонду від 25 лютого 2009 року № 16 (Порядок № 16), шляхом здійснення попереднього фінансування шляхом здійснення попереднього фінансування та господарського утримання санаторію-профілакторію.

Відповідно до п. 3.4.12 Договору відповідач забезпечує надання Фонду санаторієм-профілакторієм до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом, звіту про використання коштів Фонду за формою 16-ФСС з ТВП згідно з додатком 4 до Порядку № 16 та повернення санаторієм-профілакторієм на рахунок Фонду не використаних за звітний рік коштів Фонду, які перевищують суму вартості двотижневого запасу продуктів харчування та ліків, не пізніше останнього дня звітного року, що визначено пунктом 4.4 Порядку (а.с. 8-13, 31 том 1).

Як вбачається зі звіту санаторію-профілакторію Сосновий з 1 січня 2014 року по 31 грудня 2014 року останній має заборгованість перед відділенням Фонду у сумі 65 684,19 грн, які не використані санаторієм-профілакторієм у 2014 року відповідно до умов Договору № 16 на часткове фінансування та Порядку № 16 (а.с. 32-46 том 1).

Наявність зазначеної заборгованості санаторію-профілакторію Сосновий перед Фондом підтверджено також актом звірки розрахунків від 3 листопада 2015 року (а.с. 14 том 1).

Суду не надано доказів на підтвердження оплати санаторієм-профілакторієм Сосновий зазначеної заборгованості.

Як вбачається з п. 4.4 Договору № 16 у випадку порушення нормативно-правових актів України з питань надання санаторно-курортного лікування та оздоровлення за кошти Фонду Фонд має право стягнути з власника (Державного підприємства Донецька залізниця ) суму асигнувань Фонду, виділених санаторію-профілакторію для надання послуг застрахованій особі або члену її сім'ї.

У зв'язку із неперерахуванням структурним підрозділом Державного підприємства Донецька залізниця - санаторієм-профілакторієм Сосновий суми заборгованості в розмірі 65 684,19 грн позивач звернувся до суду із даним позовом.

Приймаючи рішення по справі суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ст. 9 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" від 18 січня 2001 року № 2240-III (чинного на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2240-III) Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, провадить акумуляцію страхових внесків та інших коштів, призначених для фінансування матеріального забезпечення та соціальних послуг, види яких передбачені ст. 34 цього Закону, та забезпечує їх надання, а також здійснює контроль за використанням цих коштів. Фонд належить до цільових позабюджетних страхових фондів.

Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 34 Закону № 2240-III за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг як забезпечення оздоровчих заходів (оплата путівок на санаторно-курортне лікування застрахованим особам та членам їх сімей, до дитячих оздоровчих закладів, утримання санаторіїв-профілакторіїв, надання соціальних послуг у позашкільній роботі з дітьми, у тому числі придбання дитячих новорічних подарунків) (ст.ст. 47, 48 цього Закону).

За рахунок коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, у межах асигнувань, що визначаються щорічно при затвердженні бюджету Фонду на наступний фінансовий рік, здійснюється часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв підприємств, установ, навчальних закладів та організацій, утримання дитячо-юнацьких спортивних шкіл, дитячих оздоровчих таборів і позашкільного обслуговування, у тому числі придбання дитячих новорічних подарунків, в порядку, визначеному правлінням Фонду (ст. 48 Закону № 2240-III).

Відповідно до ч. 3 ст. 21 Закону № 2240-III часткове фінансування санаторіїв-профілакторіїв, дитячо-юнацьких спортивних шкіл, дитячих оздоровчих закладів здійснюється Фондом у порядку, встановленому правлінням Фонду.

Умови часткового фінансування санаторіїв-профілакторіїв підприємств, установ, навчальних закладів та організацій (далі - санаторій-профілакторій) за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд) відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" визначає Порядок часткового фінансування санаторіїв-профілакторіїв за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затверджений постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 25 лютого 2009 року № 16 (у редакції постанови Правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 16 червня 2011 року № 31) та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30 квітня 2009 року за № 394/16410 (далі - Порядок № 16).

Пунктами 3.1, 3.6 Порядку № 16 встановлено, що часткове фінансування санаторію-профілакторію вищого навчального закладу, професійно-технічного навчального закладу, що частково фінансується за рахунок коштів Фонду, здійснюється відповідно до кошторису санаторію-профілакторію вищого навчального закладу, професійно-технічного навчального закладу, що частково фінансується за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за формою 15-ФСС з ТВП/1, заповненого згідно з додатком 2 до цього Порядку, який затверджується власником та погоджується виконавчою дирекцією відділення Фонду.

Кошти Фонду згідно із затвердженим кошторисом щомісяця перераховуються на рахунок санаторію-профілакторію виконавчою дирекцією відділення Фонду відповідно до договору, укладеного із власником санаторію-профілакторію.

Відповідно до пунктів 4.2, 4.4 Порядку № 16 до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом, санаторій-профілакторій вищого навчального закладу, професійно-технічного навчального закладу надає виконавчій дирекції відділення Фонду звіт санаторію-профілакторію вищого навчального закладу, професійно-технічного навчального закладу за формою 16-ФСС з ТВП/1 згідно з додатком 5 до цього Порядку в двох примірниках, один із яких після перевірки спеціалістами виконавчої дирекції відділення Фонду повертається санаторію-профілакторію.

Звіт за рік санаторій-профілакторій надає виконавчій дирекції відділення Фонду у трьох примірниках. Один примірник залишається у виконавчій дирекції відділення Фонду, другий після перевірки спеціалістами виконавчої дирекції відділення Фонду повертається санаторію-профілакторію, а третій надається Виконавчій дирекції Фонду.

Не використані за звітний рік кошти Фонду повертаються санаторієм-профілакторієм на рахунок виконавчої дирекції відділення Фонду не пізніше останнього дня звітного року.

Судом вже зазначалось, що відповідно до п. 3.4.12 Договору відповідач забезпечує надання Фонду санаторієм-профілакторієм до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом, звіту про використання коштів Фонду за формою 16-ФСС з ТВП згідно з додатком 4 до Порядку № 16 та повернення санаторієм-профілакторієм на рахунок Фонду не використаних за звітний рік коштів Фонду, які перевищують суму вартості двотижневого запасу продуктів харчування та ліків, не пізніше останнього дня звітного року, що визначено пунктом 4.4 Порядку (а.с. 8-13, 31 том 1).

Як встановлено судом на підставі звіту санаторію-профілакторію Сосновий за період з 1 січня 2014 року по 31 грудня 2014 року, сума вартості двотижневого запасу ліків та продуктів харчування на кінець звітного періоду становила 65 684,19 грн (а.с. 32-46 том 1), у той же час всупереч чинному законодавству та умовам договору ці кошти позивачу не повернуті, у зв'язку із чим суд вважає за необхідне стягнути їх на користь Фонду.

При вирішенні питання - хто саме з відповідачів (ПАТ Українська залізниця або ДП Донецька залізниця ) має сплатити вказану заборгованість, суд виходить з такого.

Законом України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування від 23 лютого 2012 року № 4442-VI (далі - Закон № 4442-VI) визначено правові, економічні та організаційні особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, 100 % акцій якого належать державі (далі - Товариство).

Так, утворення Товариства здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України відповідно до законодавства з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Товариство утворюється як публічне акціонерне товариство, 100 % акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України (далі - Укрзалізниця), а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття (далі - підприємства залізничного транспорту).

Статут Товариства затверджується Кабінетом Міністрів України. Засновником Товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України.

Товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту.

Комісія з утворення Товариства у чотиримісячний строк з дня затвердження її складу подає центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, для затвердження у місячний строк зведений передавальний акт, зведений акт оцінки майна залізничного транспорту загального користування, а також проект статуту Товариства для подання Кабінетові Міністрів України. Зведені передавальний акт та акт оцінки складаються на основі узагальнених даних передавальних актів та актів оцінки, складених стосовно цілісного майнового комплексу кожного підприємства залізничного транспорту. Розмір статутного капіталу Товариства визначається під час його утворення згідно із зведеним актом оцінки майна залізничного транспорту загального користування.

Пунктом 2 Перехідних та прикінцевих положень Закону № 4442-VI встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що спеціальним Законом № 4442-VI визначено пріоритет у застосуванні його норм, а саме: утворення товариства залізничного транспорту загального користування відбувається за рішенням Кабінету Міністрів України, який, крім іншого, виконує функції загальних зборів Товариства.

Відповідно до Закону № 4442-VI та на виконання його вимог згідно з п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2014 року № 200 «Про утворення Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» (постанова № 200) вирішено утворити Публічне акціонерне товариство «Українська залізниця» , 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту (код згідно з ЄДРПОУ 00034045), підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1 (у тому числі Державного підприємства «Донецька залізниця» ).

Пунктом 2 Постанови № 200 встановлено, що статутний капітал ПАТ Українська залізниця формується шляхом внесення до нього майна Укрзалізниці, підприємств, зазначених у додатку 1, крім майна, яке закріплюється за ПАТ Українська залізниця на праві господарського відання згідно із Законом № 4442-VI, та іншого майна, яке відповідно до законодавства не може бути включене до статутного капіталу.

За змістом п. 5 Постанови № 200 Міністерству інфраструктури доручено вжити заходів для припинення Укрзалізниці та підприємств, зазначених у додатку 1 (у тому числі Державного підприємства «Донецька залізниця» ).

Наказом від 10 грудня 2015 року № 01/влН, підписаним в.о. начальника Регіональної філії ПАТ Українська залізниця ОСОБА_3 (а.с. 48-49 том 1), у зв'язку із реорганізацією Державного підприємства Донецька залізниця вирішено реорганізувати структурні підрозділи згідно з переліком, що доданий до цього наказу (а.с. 50-59 том 1), до якого увійшов структурний підрозділ ДП Донецька залізниця - Санаторій-профілакторій Сосновий (а.с. 58 том 1), шляхом реорганізації в структурний підрозділ Санаторій-профілакторій Сосновий Регіональної філії Донецька залізниця ПАТ Укрзалізниця .

Відповідно до ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

Згідно з ч. 5 ст. 105 Цивільного кодексу України строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

У ч.ч. 2, 3 ст. 107 Цивільного кодексу України закріплено, що після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов'язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов'язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

Як вбачається з передавального акту від 5 серпня 2015 року, затвердженого Міністром інфраструктури України 18 серпня 2015 року, комісія з утворення ПАТ Українська залізниця , керуючись ст. 107 Цивільного кодексу України, підтверджує вартість і склад активів та зобов'язань ДП Донецька залізниця . При цьому в акті визначено, що правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов'язків ДП Донецька залізниця , розташованого на території проведення антитерористичної операції, не включається до зведених актів інвентаризації, а відображено в балансі та закріплюється в частині активів за ПАТ Українська залізниця на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 12 листопада 2014 року № 604 Деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції , а сам перелік їх наведено у балансі (звіт про фінансові результати) (а.с. 88-89 том 1).

Аналогічне підтверджено комісією з утворення ПАТ Українська залізниця у зведеному передавальному акті від 6 серпня 2015 року (а.с. 223-250 том 1, а.с. 1-24 том 2).

У межах своїх повноважень та на часткову зміну п. 5 Постанови № 200 Кабінет Міністрів України 12 листопада 2014 року прийняв Постанову № 604, згідно з якою майно (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції (далі - майно), не включається до переліків і зведених актів інвентаризації майна, що затверджуються Міністерством інфраструктури відповідно до п. 5 зазначеної Постанови, а відображається в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за ПАТ Українська залізниця на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до п. 2 цієї Постанови.

Згідно з п. 2 Постанови № 604 комісії з утворення ПАТ Українська залізниця разом із Міністерством інфраструктури 1) під час проведення інвентаризації та оцінки майна має: 1) сформувати окремі акти обліку активів, власного капіталу і зобов'язань державних підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, за даними фінансової звітності за видами активів, власного капіталу та зобов'язань у розрізі статей балансу на останню дату, на яку надавалася фінансова звітність; сформувати окремі акти обліку активів, які розміщені на тимчасово окупованій території і обліковуються на балансах підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на іншій території України; 2) після завершення тимчасової окупації території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя та завершення проведення антитерористичної операції провести інвентаризацію та оцінку майна і за результатами подати пропозиції щодо зміни статутного капіталу публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» згідно із законодавством.

Постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2015 року № 735 Питання публічного акціонерного товариства Українська залізниця затверджено Статут ПАТ Українська залізниця .

Згідно з п.п. 1, 2 Статуту ПАТ Українська залізниця (http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=248512552) останнє є юридичною особою, утвореною відповідно до Закону № 4442-VI, Постанови № 200; Товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту. Товариство є юридичною особою з дня державної реєстрації (п. 12 Статуту).

Товариство має у власності майно, внесене до його статутного капіталу, та/або інше майно, набуте ним на підставах, що не заборонені законодавством. Товариство здійснює володіння, користування та розпорядження таким майном згідно з метою своєї діяльності з урахуванням вимог законодавства та цього Статуту. За Товариством закріплено на праві господарського відання державне майно, що передане йому відповідно до законодавства. Товариство здійснює користування та розпорядження цим майном відповідно до мети своєї діяльності з урахуванням обмежень, встановлених законом, іншими нормативно-правовими актами та цим Статутом (п.п. 20, 21 Статуту).

Відповідно до п.п. 25, 26, 53, 54 Статуту засновником Товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України. Управління корпоративними правами держави стосовно Товариства здійснює Кабінет Міністрів України. Управління корпоративними правами держави, переданими до статутного капіталу Товариства, здійснює Товариство. Єдиним акціонером Товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України. Вищим органом є загальні збори акціонерів. Функції загальних зборів виконує Кабінет Міністрів України. Функції вищого органу, які передбачені законодавством, цим Статутом, а також внутрішніми документами Товариства, крім функцій, зазначених у п. 56 цього Статуту, здійснюються Кабінетом Міністрів України одноосібно.

Державну реєстрацію ПАТ Українська залізниця здійснено 21 жовтня 2015 року, про що свідчить відповідний запис у Реєстрі.

Відповідно до ст. 4 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Закон № 755-IV) у редакції, чинній на час здійснення державної реєстрації ПАТ Українська залізниця , державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Реєстру. Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема, внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Реєстру.

Згідно з ч. 1 ст. 18 Закону № 755-IV якщо відомості, які підлягають внесенню до Реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. Аналогічна норма закріплена у ч. 1 ст. 10 Закону № 755-IV в чинній редакції.

При розгляді справи встановлено, що в Реєстрі міститься інформація про те, що ДП Донецька залізниця перебуває у стані припинення, проте запису про припинення цієї юридичної особи у Реєстрі немає.

Відповідно до ч. 2 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Крім того, в Реєстрі містяться дані про юридичних осіб, правонаступником яких є ПАТ Українська залізниця , серед яких зазначено ДП Донецька залізниця . Водночас у цьому Реєстрі наведено інформацію про здійснення зв'язку з юридичною особою, зокрема відомості про те, що правонаступництво ПАТ Українська залізниця щодо ДП Донецька залізниця настає згідно з Постановою № 604 після внесення майна до статутного капіталу правонаступника (а.с. 31-35 том 2).

Таким чином, спеціальним Законом № 4442-VI визначено особливості утворення ПАТ Українська залізниця , на виконання якого Кабінет Міністрів України прийняв відповідні нормативно-правові акти та діяв не тільки як вищий орган у системі органів виконавчої влади, а й як особа, яка здійснює на підставі цього Закону від імені держави функції вищого органу управління Товариством.

Зважаючи на викладене, питання правонаступництва ПАТ Українська залізниця стосовно ДП Донецька залізниця визначається спеціальним законом та прийнятими на його виконання постановами № 200 та № 604, які пов'язують перехід прав і обов'язків ДП Донецька залізниця до ПАТ Українська залізниця з інвентаризацією, складанням передавального акта та внесенням майна до статутного капіталу правонаступника.

Враховуючи наведене вище суд дійшов висновку, що особою, яка має нести відповідальність за невиконання умов договору Договір № 16 про часткове фінансування санаторію-профілакторію Сосновий , є ДП Донецька залізниця .

Аналогічна правова позиція висловлена і Верховним Судом України у рішеннях цього суду (від 22 лютого 2017 року № 3-26гс17, від 8 лютого 2017 року №№ 910/5096/16 (3-1417гс16), 910/10474/16, від 22 лютого 2017 року №№ 910/8325/16, 910/11196/16, 910/9323/16, 910/8349/16).

Згідно зі ст. 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Відповідно до ч. 2 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Враховуючи, що позивачем позовні вимоги про стягнення заборгованості заявлені до першого відповідача, беручи до уваги встановлені судом обставини, суд дійшов висновку про необхідність стягнення заборгованості у сумі 65 684,19 грн на користь Фонду саме з ДП Донецька залізниця .

Відповідно до ч. 4 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст. 2, 7-11, 17-20, 69-72, 86, 94, 158-163, 167, 185, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності до Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , Державного підприємства «Донецька залізниця» , про стягнення коштів - задовольнити.

Стягнути з Державного підприємства «Донецька залізниця» (код ЄДРПОУ 01074957) на користь Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (код ЄДРПОУ 21785643) кошти у розмірі 65 684 (шістдесят п'ять тисяч шістсот вісімдесят чотири) гривні 19 копійок.

Постанова прийнята у нарадчій кімнаті, її вступна та резолютивні частини проголошені у судовому засіданні в присутності представника позивача та представника першого відповідача.

Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови складений та підписаний 16 травня 2017 року.

Суддя Волгіна Н.П.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.05.2017
Оприлюднено22.05.2017
Номер документу66531043
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/6319/16

Ухвала від 29.11.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 22.11.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 07.03.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Постанова від 12.05.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Постанова від 12.05.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 26.04.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 12.04.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 12.04.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 21.03.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 16.02.2017

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні