Постанова
від 17.05.2016 по справі 810/681/16
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 травня 2016 року №810/681/16

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Сакевич Ж.В., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Дочірного підприємства Лан Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 України до Головного управління Держгеокадастру у Київській області про визнання протиправною та скасування відмови,

Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Дочірне підприємство Лан Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 України (далі - позивач) з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Київській області (далі - відповідач), в якому позивач, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 22.03.2016, просив суд:

- визнати протиправною та скасувати відмову Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 29.10.2015 №31-10-0.31/6837/0/38-15-СГ щодо поновлення договору оренди землі кадастровий номер 3225589000:03:008:0001 від 21.09.2012, який зареєстровано Реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області за реєстраційним номером об'єкта нерухомого майна: 26861332255 від 23.03.2013, укладеного між Дочірнім підприємством Лан Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 України та Яготинською районною державною адміністрацією Київської області.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 21.09.2012 року між позивачем та Яготинською районною державною адміністрацією Київської області було укладено договір оренди землі кадастровий номер 3225589000:03:008:0001 площею 165,5210 га, в т.ч. сіножатей - 127,1718 га, пасовищ 38,3492 га за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду).

Позивач зазначає, що Дочірнє підприємство Лан Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 Україна , керуючись пунктом 8 Договору та ст. 33 Закону України Про оренду землі , не однократно зверталося до відповідача з листами-повідомленнями щодо поновлення договору оренди землі кадастровий номер 3225589000:03:008:0001 на новий строк, зокрема листом-повідомленням вихідний № 637 від 24.09.2015 року щодо поновлення дії спірного договору оренди землі, на який отримано відповідь від 29.10.2015 року №31-10-0.31-6837/0/38-15-СГ про відмову у наданні дозволу на поновлення договору оренди землі на новий строк з підстав припинення терміну дії договору оренди землі у зв'язку з набранням чинності Законом України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону", яка на думку позивача є протиправною та винесеною з порушенням чинного законодавства України.

Також позивач зазначає, що фактично відповідач жодного разу у встановлений законом строк не повідомляв його про своє рішення щодо поновлення договору оренди, а листи відповіді на листи-повідомлення орендаря щодо поновлення спірного договору оренди землі були отримані представниками позивача значно пізніше ніж встановлений законом термін, який надається орендодавцю для надання відповіді, і лише після особистого візиту до відповідача.

В обґрунтування своєї позиції щодо протиправності відмови відповідача щодо поновлення спірного договору оренди позивач надав копію рішення господарського суду Київської області від 11.03.2016 року у справі № 911/122/16, яким договір оренди землі кадастровий номер 3225589000:03:008:0001 визнано таким, що був поновленим з 23.03.2014 року по 23.03.2015 року, з 23.03.2015 року по 23.03.2016 року, та інформаційну довідку Господарського суду Київської області в підтвердження, що вищезгадане рішення суду не оскаржено і набрало законної сили.

Відповідач проти адміністративного позову заперечує, вважає, що пролонгації вищевказаного договору оренди не відбулось, термін його дії вичерпався 23.04.2013. На даний час, земельна ділянка з кадастровим номером 3225589000:03:008:0001 перебуває у державній власності, будь-які інші речові права на неї не зареєстровані.

Зазначає, що у зв'язку з внесенням змін до статті 122 Земельного кодексу України, з 01.01.2013 повноваження щодо розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення віднесено до компетенції центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів, одним з яких є ГУ Держгеокадастру у Київській області. Тому, на виконання своїх повноважень та враховуючи вимоги ст. 134-139 Земельного кодексу України, вищевказана земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок, які виставляються на земельні торги окремими лотами. На даний час між Головним управлінням та виконавцем робіт із землеустрою укладено договір про підготовку лота для продажу права оренди на земельну ділянку на земельних торгах.

Вважає, що Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області вчинені всі можливі дії для забезпечення можливості отримання позивачем права оренди на земельну ділянку на законних підставах.

17.05.2016 представник позивача через канцелярію Київського окружного адміністративного суду надав клопотання про здійснення подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження та клопотання щодо встановлення судового контролю.

Представник відповідача проти розгляду справи в порядку письмового провадження не заперечував.

Згідно з частиною 4 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі особи, які беруть участь у справі, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Приймаючи до уваги, що представником позивача подано клопотання про подальший розгляд справи у порядку письмового провадження, та враховуючи, що немає потреби у витребуванні додаткових доказів та відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд прийшов до висновку здійснювати подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази по справі, суд

в с т а н о в и в:

26.11.2010 Яготинською районною державною адміністрацією було прийнято розпорядження № 677 Про передачу ДП Лан ТОВ ОСОБА_1 України в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Черняхівської сільської ради , яким було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання договорів оренди земельних ділянок ДП Лан ТОВ ОСОБА_1 України загальною площею 324 4843 га, в т.ч.: 135,7570 га - рілля, в т.ч. 14,0 га - запроектовані шляхи; 127,1718 га - сіножаті; 61,5555 га - пасовища за межами населеного пункту в адміністративних межах Черняхівської сільської ради Яготинського району Київської області; передано ДП Лан ТОВ ОСОБА_1 України , яке знаходиться по вул. Шкільна, 5 в с. Черняхівка Яготинського району Київської області в оренду земельні ділянки загальною площею 324 4843 га, в т.ч.: 152,4193 га (135,7570 га - рілля, в т.ч. 14,0 га - запроектовані шляхи; 16,6623 га - пасовища) терміном на 5 років; земельну ділянку №4 площею 165,5210 га (127,1718 га - сіножаті; 38,3492 га - пасовища) та земельну ділянку №5 площею 6,5440 га пасовищ терміном на 1 рік для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель державної власності (земель запасу та резервного фонду) за межами населеного пункту в адміністративних межах Черняхівської сільської ради (том 1, а.с. 14).

21.09.2012 між Яготинською районною державною адміністрацією Київської області (орендодавець) та Дочірнім підприємством "Лан" Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_1 Україна" (орендар) укладено договір оренди землі кадастровий номер 3225589000:03:008:0001 (далі Договір), за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку № 4 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення), що розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Черняхівської сільської ради Яготинського району Київської області, площею 165,5210 га, в тому числі сіножатей 127,1718 га, пасовищ 38,3492 га. (том 1, а.с. 15-19).

Відповідно до п. 8 договору договір укладений терміном на 1 (один) рік. Після закінчення терміну дії Договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 180 днів (сто вісімдесят) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Відповідно до п. 18 договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення. Витрати, пов'язані з підготовкою, оформленням та реєстрацією договору покладаються на орендаря.

Пунктом 37 договору передбачено, що дія договору припиняється у разі: у тому числі, - закінчення строку, на який його було укладено.

Згідно п. 45 договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 23.03.2013 індексний номер 1551047, державна реєстрація права оренди земельної ділянки вчинена 23.03.2013 (том 1, а.с. 25).

Таким чином строк дії Договору становить з 23.03.2013 року по 22.03.2014 року.

З метою виконання умов вказаного договору Яготинська районна державна адміністрація Київської області передала, а ДП Лан ТОВ ОСОБА_1 України прийняло відповідну земельну ділянку, про що сторонами було підписано акт приймання-передачі об'єкта оренди від 23.03.2013 (том 1, а.с. 20).

Як вбачається з матеріалів справи, позивач листом-повідомленням від 23.09.2013 вих. №385 звернувся до Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у Київській області з клопотанням та доданими до нього документами щодо поновлення терміну дії договору оренди землі кадастровий номер 3225589000:03:008:0001 від 21.09.2012 року укладеного між Дочірнім підприємством Лан Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 Україна та Яготинською районною державною адміністрацією Київської області, який зареєстровано Реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області за реєстраційним номером об'єкта нерухомого майна: 26861332255 від 23.03.2013 (том 1, а.с. 26-27).

Розглянувши вказаний лист-повідомлення, Головне управління Державного агентства земельних ресурсів у Київській області надало позивачу відповідь листом від 04.10.2013 № 08-03/7351, у якому Головним управлінням Держземагенства у Київській області було вказано про необхідність надання копії проекту відведення земельної ділянки, установчих документів, завірених належним чином та кадастрового плану земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів, для прийняття рішення про поновлення договору оренди землі (том 1, а.с. 28-29).

В подальшому, позивач повторно звертався до Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у Київській області із листом від 07.11.2013 №403, у якому просив надати дозвіл на поновлення договору оренди землі від 21.09.2012 на новий строк, а також просив укласти договір оренди на 7 років, із доданими до нього додатковими матеріалами та додатковими поясненнями на виконання листа від 04.10.2013 №08-03/7351, а також проектом додаткової угоди до договору оренди землі від 21.09.2012 (том 1, а.с. 30-31).

З матеріалів справи вбачається, що Головне управління Держземагентства у Київській області листом від 11.11.2013 №08-03/10208 відмовило позивачу у наданні дозволу на поновлення договору оренди землі на новий строк (том 1, а.с. 32-33).

Крім того, позивач звертався до Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у Київській області із листом від 06.12.2013 №467 з наданням додаткових пояснень та обґрунтувань для вирішення питання щодо поновлення дії договору оренди землі від 21.09.2012 (том 1, а.с. 34).

Після цього позивачем було надіслано на адресу Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у Київській області лист від 26.08.2014 №466 із доданим до нього проектом додаткової угоди до договору оренди землі від 21.09.2012, у якому позивач повторно просив розглянути питання поновлення договору оренди землі від 21.09.2012 на новий строк з підстав укладення договору оренди землі при встановленій процедурі проведення земельних торгів (аукціонів), без проведення земельних торгів, а також просив укласти договір оренди щонайменше на 5 років (том 1, а.с. 36-38).

Як вбачається з матеріалів справи, за результатами розгляду листа позивача від 26.08.2014 №466, Головним управлінням Держземагентства у Київській області було відмовлено позивачу у наданні дозволу на поновлення відповідного договору оренди землі від 21.09.2012, що зареєстрований 23.03.2013 реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - 26861332255, на новий строк, про що позивача було проінформовано листом № 31-10-0.31-1527/0/17-14-сг від 08.09.2014 (том 1, а.с. 39-40).

Також, позивач звертався до відповідача з листом від 24.09.2015 №637, у якому повторно просив вказаний орган надати дозвіл на поновлення договору оренди на новий строк з підстав припинення терміну дії тимчасових договорів оренди землі, які укладені районними державними адміністраціями Київської області до врегулювання процедури проведення земельних торгів (аукціонів) у зв'язку з набранням чинності Законом України Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону від 05.07.2012 № 5077-VІ. Крім того, у вказаному листі позивач просив відповідача укласти договір оренди щонайменше на 7 років (том 1, а.с. 41-44).

У відповідь, відповідач листом від 29.10.2015 №31-10-0.31-6837/0/38/15-СГ відмовив позивачу у продовженні терміну договору оренди на земельну ділянку 165,5210 га, яка розташована в адміністративних межах Черняхівської сільської ради Яготинського району Київської області (том 1, а.с. 52-53).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд вважає за необхідне вказати наступне.

Відповідно до ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 № 161-XIV (далі - Закон № 161) (в редакції, чинній на момент укладення договору оренди землі) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно із ст. 4 Закону № 161 орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у спільній власності територіальних громад, є районні, обласні ради та Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України в межах повноважень, визначених законом.

Згідно з ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства; в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини шостої цієї статті.

Абзацом 1 ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору) передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів

виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Частиною 1 ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Законом України від 06.09.2012 №5245-VI Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , який набрав чинності з 01.01.2013, внесено зміни, зокрема, до ст. 4 Закону № 161 та встановлено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Так, відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України (зі змінами, внесеними Законом України від 06.09.2012 №5245-VI, які набрали чинності з 01.01.2013, в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин, а саме направлення позивачем листа від 23.09.2013 щодо поновлення терміну дії договору оренди землі) центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Тобто, у зв'язку із внесенням змін у законодавство України, яке регулює земельні відносини, районні державні адміністрації, втратили право розпорядження земельними ділянками державної форми власності сільськогосподарського призначення.

Відповідно до чинних на території України нормативно-правових актів та у відповідності до прийнятих змін Державне агентство земельних ресурсів України та його територіальні органи отримали право передачі у власність або у користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №5 Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру реорганізовано територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру та створено Головне управління Держгеокадастру у Київській області як юридичну особу публічного права.

Абз. 1 ст. 6 Закону №161 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин, а саме направлення позивачем листа від 23.09.2013 щодо поновлення терміну дії договору оренди землі) встановлено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Відповідно до ст. 13 Закону №161 договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з приписами ст. 16 Закону №161 укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Статтею 33 Закону № 161 встановлено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).

Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу.

Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку.

Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.

У разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.

Як було встановлено вище судом, Дочірнє підприємство Лан Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 Україна зверталося до відповідача з листами про поновлення Договору оренди землі, а саме: від 23.09.2013 № 385; від 07.11.2013 № 403; від 06.12.2013 № 467; від 26.08.2014 № 466; від 24.09.2015 № 637.

Стаття 161 КАС України встановлює, що під час прийняття постанови суд вирішує, зокрема:

1) чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;

2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.

Відповідно до положень ч. 1 статті 69 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці данні встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів та висновків експертів.

В матеріалах справи наявне рішення Господарського суду Київської області від 11.03.2016 у справі №911/122/16 за позовом Дочірного підприємства Лан Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 Україна (07741, Київська обл., Яготинський район, с. Черняхівка, вул. Шкільна, 5) до Головного управління Держгеокадастру у Київській області (03115, м. Київ, вул. Серпова, буд. 3/14) про визнання договору оренди землі та додаткової угоди до договору оренди землі укладеними, яким позов задоволено частково. Вирішено вважати договір оренди землі кадастровий номер 3225589000:03:008:0001 від 21.09.2012, укладений між Дочірним підприємством Лан Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 Україна та Яготинською районною державною адміністрацією Київської області, який зареєстрований Реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області за реєстраційним номером об'єкта нерухомого майна 26861332255 від 23.03.2013, поновленим з 23.03.2014 по 23.03.2015, 23.03.2015 по 23.03.2016. В іншій частині вимог у позові відмовлено.

Відповідно до листа Господарського суду Київської області від 13.05.2016 №911/122/16 вказане рішення набрало законної сили 28.03.2016.

Наведене свідчить про те, що дія відповідного договору оренди землі була поновлена рішенням суду, яке набрало законної сили.

Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Судовим рішенням Господарського суду Київської області від 11.03.2016 у справі №911/122/16 встановлено, що ДП Лан користується земельною ділянкою з 23.03.2013 і по теперішній час, сплачує орендну плату. Докази звернення орендодавця до позивача з вимогою про повернення земельної ділянки відсутні. Відсутні також повернення позивачу з бюджету сплаченої ним орендної плати за період з 23.03.2014. Докази повідомлення відповідачем ГУ Держгеокадастру у Київській області позивача протягом одного місяця після закінчення строку договору оренди, а саме: з 23.03.2014 по 23.04.2014, письмово про відмову в поновленні договору оренди на новий строк відсутні. А тому, враховуючи, що позивач продовжував користуватись земельною ділянкою, яка була передана йому по договору оренди від 21.09.2012, сплачував оренду плату, в силу приписів частини шостої статті 33 Закону України Про оренду землі договір є поновленням на строк з 23.03.2014 по 23.03.2015.

Таким чином, суд визнає преюдиціальними факти, встановлені рішенням Господарського суду Київської області від 11.03.2016 у справі №911/122/16.

Окрім того, суд наголошує, що на момент укладення договору оренди землі 21.09.2012 між Яготинською районною державною адміністрацією Київської області та Дочірнім підприємством "Лан" Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_1 Україна" процедура проведення земельних торгів не передбачалась.

У зв'язку зі змінами в земельному законодавстві, внесеними Законом України від 06.09.2012 №5245-VI, які набрали чинності з 01.01.2013 та передбачали проведення земельних торгів, новий орендодавець - відповідач у справі - як орган, до якого перейшли повноваження по розпорядженню земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності не мав права вимагати від позивача проведення земельних торгів щодо спірних земельних ділянок, оскільки на момент набрання чинності змінами у законодавстві з 01.01.2013, договір оренди землі вже був укладений, а відтак відповідач повинен був вирішувати лише питання про поновлення дії укладеного 21.09.2012 договору оренди землі за умови дотримання позивачем порядку його поновлення.

Оскільки порушень порядку поновлення дії договору з боку позивача відповідачем не встановлено, відмова Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 29.10.2015 року № 31-10-0.31-6837/0/38-15-СГ у поновленні договору оренди землі кадастровий номер 3225589000:03:008:0001 від 21 вересня 2012 року, який зареєстровано Реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області за реєстраційним номером об'єкта нерухомого майна: 26861332255 від 23.03.2013 року, укладеного між Дочірнім підприємством Лан Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 Україна та Яготинською районною державною адміністрацією Київської області, мотивована необхідністю проведення земельних торгів щодо цієї земельної ділянки, є протиправною та підлягає скасуванню.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, матеріалів справи, суд приходить до висновку про те, що вимоги позивача підлягають задоволенню.

Відповідно до статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 1378,00 грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім грн. 00 коп.) підлягають стягненню на його користь відповідно до положень статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Київській області.

На підставі викладеного, керуючись статтями 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Визнати протиправною та скасувати відмову Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 29.10.2015 року № 31-10-0.31-6837/0/38-15-СГ щодо поновлення договору оренди землі кадастровий номер 3225589000:03:008:0001 від 21 вересня 2012 року, який зареєстровано Реєстраційною службою Яготинського районного управління юстиції Київської області за реєстраційним номером об'єкта нерухомого майна: 26861332255 від 23.03.2013 року, укладеного між Дочірнім підприємством Лан Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 Україна та Яготинською районною державною адміністрацією Київської області.

3. Стягнути судовий збір у розмірі 1378,00 грн. (одна тисяча триста сімдесят вісім грн. 00 коп.) на користь Дочірнього підприємства Лан Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 Україна (ідентифікаційний код 31417949, Київська область, Яготинський район, с. Черняхівка, вул. Шкільна, буд. 5) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Головного управління Держгеокадастру у Київській області (ідентифікаційний код 39817550, м. Київ, вул. Серпова, 3/14).

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Кушнова А.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2016
Оприлюднено22.05.2017
Номер документу66531216
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/681/16

Ухвала від 17.05.2016

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Постанова від 17.05.2016

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні