Постанова
від 09.11.2009 по справі 2-а-11439/09/2170
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

u

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

73027, м. Херсон, вул. Робоча, 66, те л. 48-51-90


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" листопада 2009 р.

9 год.01 хв. Справа № 2-а-11439/09/2170

Херсонський окружний адміністративний суд у скла ді:

головуючого судді: Хом'яко вої В.В.,

при секретарі: Мельник О.О.,

за участю представників по зивача: Сєдова Л.П., Тетя нкова В.С.,

представників відповідача : Тосік Н.І.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом

Підприємства "Херсонська У ніверсальна база Облспоживс пілки"

до Державної податкової ін спекції у м.Херсоні

про визнання нечинним ППР № 0000302301/0 від 23 січня 2009 року про зоб ов'язання із земельного пода тку юридичних осіб в сумі 76117 гр н. 99 коп.,

встановив:

Підприємство "Херсонська Універсальна база Облспожив спілки" звернулось до суду з а дміністративним позовом про визнання нечинним та скасув ання податкового повідомлен ня-рішення Державної податко вої інспекції у м. Херсоні № 00003 02301/0 від 23 січня 2009 року про визна чення податкового зобов'язан ня із земельного податку юри дичних осіб у сумі 50745, 33 грн. та з астосування штрафних (фінанс ових) санкцій у сумі 25372, 66 грн., в сього на загальну суму 76117 грн. 99 коп. Рішення було прийнято з гідно із підпунктом "б" підпун кту 4.2.2 пункту 4.2 статті 4, підпун кту 17.1.2 пункту 17.2 статті 17 Закон у України від 21.12.2000 № 2181-ІІІ "Про п огашення зобов'язань платник ів податків перед бюджетами та цільовими фондами" та згід но із ст.ст. 2, 7, 14, 15, 17 Закону Україн и від 03.07.1992 "Про плату за землю" на підставі висновків акту нев иїзної документальної перев ірки від 22.12.2008 № 3852/23-8/31918449. Посадові о соби ДПІ здійснили перевірку повноти нарахування і плати за землю позивачем за період з 01.04.2005 по 30.09.2006 та встановили не нарахування та несплату до б юджету земельного податку по зивачем, в результаті чого за нижено земельний податок в с умі 50748,33 грн. в т.ч. за період з 01.04.05 по 31.12.05 в сумі 24932.66 грн., за період з 01.01.06 по 30.09.06 в сумі 25812,67 грн.

Позивач вважає податкове п овідомлення-рішення таким, щ о не відповідає чинному зако нодавству. Статтею 18 Закону Ук раїни "Про плату за землю" вста новлено, що платники, яких сво єчасно не було залучено до сп лати земельного податку, спл ачують податок не більш як за два попередні роки. У зв'язку з тим, що підприємство "Херсон ська Універсальна база Облсп оживспілки" не було своєчасн о залучено до сплати земельн ого податку, ДПІ у м. Херсоні м огла донарахувати податкові зобов'язання по сплаті земел ьного податку, на думку позив ача, лише за два попередні рок и до закінчення невиїзної до кументальної перевірки.

Представники позивача поз овні вимоги підтримали.

Відповідач позовні вимоги не визнає, посилаючись на те, що за період: з 01.04.05 по 30.09.06 позива чем розрахунки сум земельног о податку до ДПІ у м. Херсоні н е надавались. В ході планової перевірки не надано докумен тів, що свідчать про право вла сності чи користування, у том у числі на умовах оренди. В зв' язку з чим, надіслані запити в ід 31.08.07 №294/9/23-609, 04.09.07 №299/9/23-609 до виконавч ого комітету Херсонської міс ької ради про надання інформ ації щодо належності земельн их ділянок за адресами: м. Херс он вул. Нафтовиків, 2 та вул. Наф товиків, 11. На момент завершен ня планової перевірки відпов іді не отримано. 28.09.07 від викона вчого комітету Херсонської м іської ради отримано відпові дь що рішенням виконавчого к омітету Херсонської міської ради від 26.07.93 № 289 госпрозрахунк овій гуртово-торговельній ба зі торгівлі і громадського х арчування відведені в постій не користування земельні діл янки площею 2,0006 га, у тому числі 1,0008 га по вул. Нафтовиків, 11, та пл ощею 0,9998 га по вул. Нафтовиків, 2 для виробничої діяльності. Г оспрозрахункова гуртово-тор гівельна база торгівлі і гро мадського харчування (код 05381231 ) була реорганізована в підпр иємство "Херсонська Універса льна база Облспоживспілки", д окументи на право користуван ня земельною ділянкою не пер еоформлені. Згідно акту прий ому-передачі від 16.05.02 основних засобів (в т.ч. будівель та спо руд) "Херсонська Універсальн а база Облспоживспілки" є фак тичним користувачем вищевка заних земельних ділянок з мо менту такої передачі, тобто з 2002 року.

Представник відповідача п росить відмовити в задоволен ні позову.

Розглянувши подані докуме нти і матеріали, всебічно і по вно з'ясувавши фактичні обст авини, на яких ґрунтується по зов, оцінивши докази, які мают ь юридичне значення для розг ляду справи і вирішення спор у по суті, суд встановив:

Підприємство "Херсонська У ніверсальна база Облспоживс пілки" створено на підставі п останови правління Херсонсь кої обласної спілки споживчи х товариств від 07.05.2002 року № 71 шля хом реорганізації спільного підприємства "Херсонська оп тово-торгівельна база торгів лі та громадського харчуванн я" та є його правонаступником . Позивач є правонаступником прав та обов'язків СП "Херсонс ька оптово-торгівельна база торгівлі та громадського хар чування", в тому числі позивач у передані основні засоби, бу дівлі та споруди Херсонської спілки споживчих товариств, які раніш належали госпрозр ахунковій гуртово-торговель ній базі торгівлі і громадсь кою харчування і знаходились на земельних ділянках площе ю 2,0006 га, у тому числі 1,0008 га по вул . Нафтовиків, 11, та площею 0,9998 га п о вул. Нафтовиків, 2. Управлінн ям податкового контролю юрид ичних осіб ДПА у Херсонській області у вересні 2007 року було проведено планову документа льну перевірку підприємства "Херсонська Універсальна ба за Облспоживспілки" за періо д з 01.04.2005 по 20.09.2006, про що складено а кт від 13.09.2007 р. № 2470/23-6. Під час прове дення планової документальн ої перевірки порушень Закону України від 03.07.1992 р. № 2535-ХІІ "Про п лату за землю" не виявлено. Пер евіряючими посадовими особа ми направлялися запити до ви конавчого комітету Херсонсь кої міської ради, але на момен т завершення перевірки відпо віді на запити отримані не бу ли.

28.09.2007 року від виконавчого ко мітету Херсонської міської р ади отримано відповідь про т е, що земельні ділянки, на яких розташовано підприємство "Х ерсонська Універсальна база Облспоживспілки" були відве дені Госпрозрахунковій гурт ово-торгівельній базі торгів лі та громадського харчуванн я, про що свідчить державний а кт на право постійного корис тування землею від 21.04.1994 р. № 33, що підтверджується державним а ктом на правопостійного кори стування землею від 21.04.94. Право на користування земельною д ілянкою на позивача не перео формлювалося. ДПІ у м. Херсоні отримано від управління зем ельних ресурсів у м. Херсоні в итяг з технічної документаці ї про нормативну грошову оці нку земельної ділянки. Позив ач не заперечує тієї обстави ни, що користується земельни ми ділянками за адресами м. Хе рсон, вул. Нафтовиків, 2, площею 9998 кв. м та вул. Нафтовиків, 11, пло щею 10008 кв.м з 2002 року з моменту пр ийняття на баланс основних з асобів. Представники позивач а не можуть пояснити причини неподання розрахунків плати за землю за період 2005-2006 рр. у зв'я зку із зміною керівництва та бухгалтера підприємства.

ДПІ було донараховано пода ткове зобов'язання з податку на землю за період 01.04.05 - 31.12.05 в с умі 24932 грн. 66 коп., за період 01.01.06 - 30.09.06 в сумі 25812 грн. 67 коп.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.

Згідно зі ст. 27 Закону Україн и "Про плату за землю" до компе тенції органів державної под аткової служби відноситься з дійснення контролю за правил ьністю обчислення і справлян ня земельного податку.

Стаття 2 Закону України "Про плату за землю" встановлює, що використання землі в Україн і є платним. Плата за землю спр авляється у вигляді земельно го податку або орендної плат и, що визначається залежно ві д грошової оцінки земель. Роз міри податку за земельні діл янки, грошову оцінку яких не в становлено, визначаються до її встановлення в порядку, ви значеному цим Законом. Части ною 2 статті 5 Закону України "П ро плату за землю" визначено, щ о суб'єктом плати за землю (пла тник) є власник земельної діл янки, земельної частки (паю) і землекористувач, в тому числ і орендар (зазначеного Закон у). Власники земельних діляно к, земельних часток (паїв) та з емлекористувачі, крім оренда рів та інвесторів - учасників угоди про розподіл продукці ї, сплачують земельний подат ок. Разом з тим статтею 13 Закон у України "Про плату за землю" встановлено, що підставою дл я нарахування земельного под атку є дані державного земел ьного кадастру, а орендної пл ати за земельну ділянку, яка п еребуває у державній або ком унальній власності, - договір оренди такої земельної діля нки, а обов'язок сплати земель ного податку, згідно статті 15 вказаного Закону, виникає з д ня виникнення права власност і або користування земельною ділянкою.

Згідно статті 14 Закону Укра їни "Про плату за землю" платни ки земельного податку, а тако ж орендної плати за земельні ділянки державної або комун альної власності (крім грома дян) самостійно обчислюють с уму земельного податку та ор ендної плати щороку за стано м на 1 січня і до 1 лютого поточн ого року подають відповідном у органу державної податково ї служби за місцезнаходження м земельної ділянки податков у декларацію на поточний рік за формою, встановленою цент ральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівн ими частками за місяцями.

Виходячи з наведених норм з аконодавства, суд дійшов вис новку, що позивач як користув ач земельними ділянками є пл атником земельного податку. Податкове зобов'язання по зе мельному податку, а також по о рендній платі за землі держа вної та комунальної власност і, визначене у податковій дек ларації на поточний рік, спла чується рівними частками вла сниками та землекористувача ми земельних ділянок за місц езнаходженням земельної діл янки за базовий податковий (з вітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щоміся ця протягом 30 календарних дні в, наступних за останнім кале ндарним днем звітного (подат кового) місяця.

Позивач не подавав деклара цію по земельному податку до податкового органу, тому від повідач відповідно до пп. 4.2.2 п. 4.2 ст. 4 Закону України "Про поря док погашення зобов'язань пл атників податків перед бюдже тами та державними цільовими фондами" самостійно визначи в суму податкових зобов'язан ь.

Якщо платник податків не по дає декларацію і за результа тами визначає суму податково го зобов'язання платника под атків, то за кожний звітний по датковий період, в якому вини кає податкове зобов'язання, з гідно з пп. 17.1.2 п. 17.1 ст. 17 Закону № 218 1 до платника застосовуються штрафні санкцій у розмірі 10 в ідсотків суми податкового зо бов'язання за кожний повний а бо неповний місяць затримки подання податкової декларац ії, але не більше 50 відсотків в ід суми нарахованого податк ового зобов'язання та не менш е 10 неоподатковуваних мініму мів доходів громадян. Суд вва жає, що відповідачем правомі рно донараховано позивачу по даткове зобов'язання із земе льного податку у сумі 50745, 33 грн. та застосовані штрафні (фіна нсові) санкції у сумі 25372, 66 грн.

Посилання позивача на проп ущення терміну давності дя з дійснення такого донарахува ння суд не приймає до уваги за наступних підстав. Дійсно ст аттею 18 Закону "Про плату за зе млю" встановлено, що платники , яких своєчасно не було залуч ено до сплати земельного под атку, сплачують податок не бі льш як за два попередні роки, а перегляд неправильно нарахо ваного податку, стягнення аб о повернення його платнику д опускаються не більш як за дв а попередні роки. Відповідно до статті 26 Закону "Про плату з а землю" за порушення норм цьо го Закону платники податків несуть відповідальність, пер едбачену Земельним кодексом України та законами України . Преамбулою Закону України "П ро порядок погашення зобов'я зань платників податків пере д бюджетами та державними ці льовими фондами" визначено, щ о цей Закон є спеціальним зак оном з питань оподаткування, який установлює порядок пог ашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюдж етами та державними цільовим и фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), включ аючи збір на обов'язкове держ авне пенсійне страхування та внески на загальнообов'язко ве державне соціальне страху вання, нарахування і сплати п ені та штрафних санкцій, що за стосовуються до платників по датків контролюючими органа ми, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, та визначає проц едуру оскарження дій органів стягнення. Відповідо до прин ципу переваги спеціальної н орми права над загальною, пол оження Закону України № 2181-ІІІ є спеціальною нормою в галуз і податкового законодавства , а Закон "Про плату за землю" є з агальним по даним питанням. З агальні норми можуть бути за стосовані тільки відносно пи тань, які не врегульовані спе ціальною нормою права. В пунк ті 19.6 статті 19 Закону № 2181 закріп лено положення про те, що зако ни та інші нормативно-правов і акти діють у частині, що не с уперечать нормам цього Закон у.

Підпунктом 15.1.1 пункту 5.1 статт і 15 Закону № 2181 встановлено, що з а винятком випадків, визначе них підпунктом 15.1.2 цього пункт у, податковий орган має право самостійно визначити суму п одаткових зобов'язань платни ка податків у випадках, визна чених цим Законом, не пізніше закінчення 1095 дня, наступного за останнім днем граничного строку подання податкової д екларації, а у разі, коли така податкова декларація була на дана пізніше, - за днем її факт ичного подання. Враховуючи н аведене, а також те, що, платни ки земельного податку та оре ндної плати за земельні діля нки державної і комунальної власності (юридичні особи) не суть обов'язок щодо сплати зе мельного податку протягом 1095 днів, наступних за останнім д нем граничного строку поданн я податкової декларації. Так им чином, відповідно до пп. 15.1.1 с т. 15 Закону № 2181 податковий орга н має право самостійно визна чити суму податкових зобов' язань платника податків не п ізніше закінчення 1095-го дня, на ступного за останнім днем гр аничного терміну подання под аткової декларації, в против ному випадку, платник податк ів вважається вільним від ни х, а спір стосовно таких сум не підлягає розгляду в адмініс тративному чи судовому поряд ку.

Але позивач не подавав декл арації за 2005-2006 рр., тому суд заст осовує норми підпункту 15.1.2 ст . 15 Закону № 2181, який передбачає деякі обмеження щодо застос ування граничного терміну, с енс яких зводиться до того, що податкове зобов' язання мож е бути нараховано або викона ння у справі про стягнення по датку може бути розпочато бе з дотримання терміну давност і, якщо: а) податкову деклараці ю за період, в якому виникло по даткове зобов' язання, не бу ло подано…

У разі неподання деклараці ї платником податків, відсут ня точка відліку 1095 днів, яка пр ив'язана саме до дати подання декларації, а не просто до зві тного періоду виникнення под аткового боргу. Якщо деклара ція не подається протягом тр ьох років, то і відправної точ ки для початку терміну давно сті просто немає, отже, і право на виявлення і стягнення нед оїмки у податкових органів з алишається.

Приймаючи до уваги викладе не, позов задоволенню не підл ягає. Судові витрати віднося ться на позивача.

В судовому засіданні оголо шено вступну та резолютивну частини постанови. Керуючись ст.ст. 94, 158-163, 167 КАС України, суд -

постановив :

Відмовити Підприємству "Х ерсонська Універсальна база Облспоживспілки"в задоволен ні позову про визнання нечин ним та скасування податковог о повідомлення-рішення № 0000302301/0 Державної податкової інспек ції у м. Херсоні від 23.01.2009 про дон арахування податкового зобо в'язання із земельного подат ку юридичних осіб у сумі 76117грн . 99 коп

Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Одеського апеляційного адм іністративного суду через су д першої інстанції шляхом по дачі в 10-денний строк з дня її п роголошення, а в разі складен ня постанови у повному обсяз і відповідно до ст. 160 КАС Украї ни - з дня складення в повному обсязі заяви про апеляційне оскарження і подання після ц ього протягом 20 днів апеляцій ної скарги, з подачею її копій відповідно до кількості осі б, які беруть участь у справі.

Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ків подання заяви про апеляц ійне оскарження та апеляційн ої скарги, якщо вони не були по дані у встановлені строки. У р азі подання апеляційної скар ги постанова, якщо її не скасо вано, набирає законної сили п ісля закінчення апеляційног о розгляду справи.

Повний текст постанови виг отовлений та підписаний 12 ли стопада 2009 р..

Суддя Хом'якова В.В.

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.11.2009
Оприлюднено03.06.2010
Номер документу6653448
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-11439/09/2170

Ухвала від 14.03.2012

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 09.11.2009

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова Вікторія Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні