ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" травня 2017 р. Справа № 925/281/17
Господарський суд Черкаської області в складі: головуючого - судді Спаських Н.М. з секретарем судового засідання Волна С.В., за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю;
від відповідача: ОСОБА_2 - за довіреністю;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси справу за позовом ОСОБА_3 міської ради до Приватного підприємства "Крео-Енергія" про стягнення 575 344,09 грн.
ВСТАНОВИВ:
Заявлено позов про стягнення з відповідача 357 001,28 грн. збитків, завданих внаслідок використання земельної ділянки за адресою м. Сміла, вул. Промислова, 12-г загальною площею 1,0213 га без оформлення правовстановлюючих документів.
Заявою від 05.05.2017 № 24/01-4 позивач свої вимоги зменшив і просить стягнути з відповідача лише 357 001,28 грн. збитків за період з 15.06.2015 по 01.11.2016 (а.с. 103). Дану заяву позивачем подано в порядку ст. 22 ГПК України, яка дозволяє подавати заяви про зменшення і збільшення позовних вимог до часу прийняття рішення у справі, а тому суд приймає її до розгляду. Зменшені позовні вимоги представник позивача підтримав повністю та просить суд їх задовольнити.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив з мотивів, що неукладення договору оренди між сторонами відбулося з вини ОСОБА_3 міської ради, розрахунок збитків зроблено невірно, бо застосовано подвійну індексацію при розрахунку орендної плати, а сам розрахунок не можна проводити із дати прийняття рішення радою про передачу земельної ділянки в оренду, оскільки право користування нею у позивача виникає лише з моменту підписання та реєстрації договору оренди.
Заслухавши доводи і пояснення представників сторін, які були надані в ході розгляду справи та дослідивши наявні у справі документи, суд вважає, що зменшені позовні вимоги підлягають до повного задоволення, виходячи з наступного:
У відповідності до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до договору купівлі- продажу від 12.08.2014 ПП "Крео-Енергія" придбало нежитлову будівлю з господарськими спорудами (комплекс - підприємство по переробці газового конденсату) площею 1375,4 кв.м. за адресою: м. Сміла, вул. Промислова, 12-г , що підтверджується витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ( а.с. 15).
27.10.2014 ОСОБА_3 міською радою було надано дозвіл № 11-10/14 (а.с. 16) приватному підприємству "Крео - Енергія" на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) загальною площею 1,0213 га для передачі в оренду строком на 10 років під підприємство по переробці газового конденсату та нафтопродуктів різних фракцій з реконструкцією колишнього арматурного цеху по вул. Промисловій 12-г.
15.06.2015 рішенням ОСОБА_3 міської ради № 68-144/VI ( а.с. 17) затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) приватного підприємства "Крео - Енергія" площею 1,0213 під підприємство по переробці газового конденсату та нафтопродуктів різних фракцій з реконструкцією колишнього арматурного цеху по вул. Промисловій 12-г з цільовим призначенням - землі промисловості, у тому числі для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
22.07.2015 відповідач звернувся до Управління архітектури з заявою ( а.с. 18) в якій просить підготувати договір оренди землі по вул. Промисловій 12-г.
За доводами позивача, Управлінням архітектури ОСОБА_3 міської ради було вручено представнику відповідача 12.08.2015 договір оренди, а в зв'язку з неповерненням позивачем підписаного примірника договору оренди відповідачу повторно 30.09.2016 було вручено договір оренди земельної ділянки, про що в журналі реєстрації договорів оренди (а.с. 19-21) було зроблено запис.
Як визнають представники обох сторін, станом на час вирішення спору договір оренди землі щодо земельної ділянки по вул. Промисловій, 12-г між ними не укладено.
ОСОБА_3 ОДПІ № 7486/23-04-12-013г від 16.10.2016 ( а.с. 22) було повідомлено першого заступника ОСОБА_3 міського голови про те, що відповідач, ПП "Крео -Енергія", не обліковується в ОСОБА_3 ОДПІ, за земельну ділянку площею 1,0213 га по вул. Промисловій 12-г за період 2014-2016 років звітність з плати за землю подавались, плата за землю не сплачувалась.
Відповідно до ст. 2, 15 Закону України „Про плату за землю» використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою податок сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні.
Згідно ст. 122,123 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб на підставі рішень органів виконавчої влади чи місцевого самоврядування.
Згідно із приписами ст.125 ЗК України, право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України. Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону ( ст.126 ЗК України ).
Згідно із ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до ст. 156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні (поміж іншим) внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Згідно із ст.157 ЗК України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою КМУ від 19.04.93 р. № 284 встановлено Порядок відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, згідно положень якого власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Пунктом 2 даного Порядку визначено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники державних органів земельних ресурсів і фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки.
Позивачем надано у справу рішення ОСОБА_3 міської ради від 21.01.2016 № 21 про утворення комісії із визначення розмірів збитків по платі за землю з переліком складу комісії, рішення про внесення змін до складу комісії, про затвердження Положення про комісію з визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам (а.с. 23-33).
Рішенням виконавчого комітету ОСОБА_3 міської ради від 08.12.2016 № 529 (а.с. 42) затверджено акт визначення розміру збитків через несплату орендної плати ПП "Крео -Енергія" за користування земельною ділянкою площею 1,0213 га по вул. Промисловій, 12-г під підприємство по переробці газового конденсату та нафтопродуктів різних фракцій з реконструкцією колишнього арматурного цеху станом на 01.11.2016, складений 17.11.2016.
З акту від 17.11.2016 (а.с. 43), вбачається, що комісією виконано розрахунок ( а.с. 44) розміру щорічної орендної плати по вул. Промисловій, 12-г у відповідності до рішення сесії ОСОБА_3 міської ради від 02.04.2015 № 68-101/VI "Про затвердження ставок земельного податку та розміру орендної плати на 2015 рік в адміністративних межах ОСОБА_3 міської ради" та рішення ХІ сесії ОСОБА_3 міської ради від 10.02.2016 № 11-7- VIІ "Про внесення змін до рішення міської ради від 26.07.2007 № 16-14/VI, яка становить 259 113,80 грн. Загальний розмір збитків по платі за землю вираховано з моменту переходу права власності на нерухоме майно до відповідача, а саме з 12.08.2014 (договір купівлі продажу нежитлової будівлі з господарськими спорудами) і становить 575 344,09 грн.
Розрахунок зроблено на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (а.с. 46) по вул. Промисловій, 12-г, яка становить 1 506 826,02 грн.
Суд відхиляє доводи представника відповідача про те, що винною особою у неукладенні договору оренди є позивач, тому що запропонований проект договору оренди (а.с. 74) містить дату укладення 2016 року (яку відповідач сам не може змінити), відповідач листом від 04.10.2016 № 12 (а.с. 81) просив внести зміни до договору про виключення п. 19 проекту договору про обов'язок орендаря внести кошти за період фактичного користування земельною ділянкою на рівні орендної плати з 15.06.2015 і до моменту державної реєстрації права оренди, а позивач не вчинив ніяких дій на узгодження умов договору. При цьому суд виходить з того, що лист відповідача від 04.10.2016 № 12 не є протоколом розбіжностей і у випадку незгоди із запропонованою редакцією договору оренди відповідач сам, як рівноправна сторона договору, міг звернутися до суду за примусовим укладенням договору і оформити стосунки між сторонами та розпочати платити орендну плату.
У відповідності до положень постанови КМУ № 284 від 19.04.1993 року "Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам", неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
При цьому згадана постанова КМУ від 19.04.1993 № 284 не містить положень про наявність чи відсутність вини особи, яка повинна відшкодувати завдані збитки землекористуванням без дозвільних документів.
На думку суду, винною особою у неоформленні договору оренди на земельну ділянку по вул. Промисловій, 12-г у м. Сміла є саме відповідач, оскільки ОСОБА_3 міська рада зі свого боку вчинила всі дії для укладення договору - прийняла рішення про передачу землі в оренду, забезпечила надсилання і вручення проекту договору оренди відповідачу для підписання. Відповідач фактично ухилився від оформлення землекористування належним чином і навіть не сплачував орендну плату у мінімальному розмірі від нормативної грошової оцінки землі як земельний податок.
Тобто, за таких обставин позивач правомірно розраховує свої збитки у розмірі орендної плати за землю, яку він міг би отримувати із відповідача, якби договір оренди між сторонами було укладено.
Постановою КМУ від 13 грудня 2006 р. N 1724 "Деякі питання оренди земель" затверджено форми розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких не проведена, і за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена, згідно з додатками 1 і 2.
З додатку № 2 вбачаться, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена, у формулі розрахунку застосовується площа земельної ділянки, її нормативна грошова оцінка, ставка земельного податку у відсотку від нормативної грошової оцінки та добуток коефіцієнтів індексації грошової оцінки земельної ділянки за попередні роки.
Як вбачається із витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 06.07.2015 № 19-28-0.5-2875/2-15 (а.с. 46), для розрахунку нормативної грошової оцінки ділянки по вул. Промислова, 12-г в сумі 1 506 826,02 грн. використано коефіцієнт індексації 1,249.
Даний коефіцієнт індексації відповідає даним 2014 року, у 2015 році коефіцієнт індексації становить 1,433 згідно листа Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 11.01.2016 року № 6-28-0,22-201/2-16 (а.с. 50).
Саме коефіцієнт індексації 1,433 застосовано у розрахунках позивача при зменшенні позовних вимог для стягнення збитків за період з 15.06.2015 по 01.11.2016 (а.с 104).
У відповідності до додатку № 2 до рішення ОСОБА_3 міської ради від 02.04.2015 № 64-101 (а.с. 48 оборот), за користування земельними ділянками під розміщення АЗС, АТЗС, ГЗС та АГНКС встановлено плату 12 % від нормативної грошової оцінки землі.
Ці вихідні дані використано позивачем для розрахунку збитків, що становлять розмір уточнених позовних вимог (а.с. 104).
Суд відхиляє доводи представника відповідача про те, що у цих розрахунках різний коефіцієнт індексації взято двічі за один і той же період. Як вбачається із Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (а.с. 46) для вирахування нормативної грошової оцінки в сумі 1506826,02 грн. взято коефіцієнт за 2014 рік 1,249. При цьому у розрахунках для зменшення позовних вимог позивач використовує коефіцієнт індексації 1,433 для періоду 2015 та 2016 років, що виключає подвійне застосування різних коефіцієнтів за один і той же період.
Математичний розрахунок позовних вимог позивачем проведено правильно.
Відповідач борг за позовними вимогами не сплатив.
У відповідності до п.5 Постанови КМУ № 284 від від 19 квітня 1993 р. "Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам" -- збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше ніж протягом одного місяця після затвердження актів комісій.
Акт щодо відповідача з визначенням збитків по платі за землю затверджено рішенням виконкому ОСОБА_3 міської ради 08.12.2016 № 529 (а.с. 42), а тому строк для відшкодування відповідачем завданих збитків є таким, що настав.
Суд погоджується із правомірністю нарахування позивачем збитків із часу прийняття рішення ОСОБА_3 міською радою від 15.06.2015 року № 68-144 (а.с. 17), яким затверджено технічну документацію щодо відновлення меж в натурі для ПП Крео-Енергія" щодо земельної ділянки площею 1,0213 га по вул. Промислова, 12-г у м. Сміла під підприємство по переробці газового конденсату та нафтопродуктів. Іншими пунктами цього рішення було розірвано договір оренди із ТОВ "Сміла-Ресурси" та припинено його право оренди на вказану земельну ділянку в зв'язку із переходом до відповідача права власності на будівлю, що розташована на ній. Також відповідачу надано в оренду вказану земельну ділянку строком на 10 років з дати прийняття вказаного рішення.
Відповідач заперечує, що право користування земельною ділянкою у нього могло виникнути лише з моменту укладення договору оренди та його державної реєстрації, як передбачено ст. 17,25 ЗУ "Про оренду землі", ст. 124 Земельного Кодексу України, ст. 640 ЦК України.
У відповідності до ст. 17 ЗУ "Про оренду землі" об'єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
При цьому ч. 1,2 ст. 120 Земельного Кодексу України визначають, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Отже, враховуючи ту істотну обставину, що відповідач набув у власність нерухоме майно, що розташоване на земельній ділянці по вул. Промисловій, 12-г у м. Сміла, а не був набувачем права оренди на неї у загальному порядку, то в силу ст. 120 ЗК з моменту придбання об'єкта до нього перейшли всі права оренди на земельну ділянку, якою на праві оренди володів попередній власник майна.
Як вбачається із рішення ОСОБА_3 міської ради від 15.06.2015 (а.с. 17) до відповідача перейшло право користування на ту ж саму земельну ділянку площею 1,0213 га по вул. Промисловій 12-г у м. Сміла, що була в оренді у попереднього власника нерухомості ТОВ "Сміла-Ресурси".
Отже, всі права на користування земельною ділянкою під придбаним об'єктом нерухомості до відповідача перейшли ще з моменту укладення ним договору купівлі-продажу від 12.08.2014, а тому нарахування позивачем збитків відповідачу з часу прийняття рішення від 15.06.2015 року є в будь-якому випадку правомірним.
Саме з часу отримання прав на користування земельною ділянкою з моменту придбання нерухомості на земельній ділянці у відповідача виникають обов"язки по внесенню плати за землю хоч у виді земельного податку, хоч у вигляді орендної плати, оскільки згідно ст. 206 ЗК України користування землею в Україні є платним. Виходячи з цього саме відповідач в першу чергу повинен потурбуватися про виконання своїх обов"язків та оформлення всіх необхідних документів для внесення плати за землю.
Встановлені у справі обставини свідчать про протиправну поведінку відповідача, яка має наслідком використання земельної ділянки за відсутності укладеного договору оренди, у зв'язку з чим позивачеві завдано збитки у вигляді несплати орендної плати в сумі 357 001,28 грн. за період з 15.06.2015 по 01.11.2016, які підлягають до стягнення у примусовому порядку.
На підставі ст. 49 ГПК України, при задоволенні позову, з відповідача на користь позивача слід стягнути також 5 355,02 грн. на відшкодування сплаченого судового збору, а решта судового збору підлягає поверненню платнику збору з Державного бюджету України пропорційно зменшеним позовним вимогам, про що суд прийняв ухвалу.
Керуючись ст. 49, 82-85 ГПК України, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Приватного підприємства "Крео-Енергія" (ідентифікаційний код 33741371, м. Київ, Дніпровський район, вул. Березнева, 10, оф. 1201) на користь ОСОБА_3 міської ради (ідентифікаційний код 25874705, Черкаська область, м. Сміла, вул. Леніна, 37) -- 357 001,28 грн. збитків, завданих внаслідок використання земельної ділянки за адресою м. Сміла, вул. Промислова, 12-г загальною площею 1,0213 га без оформлення правовстановлюючих документів.
3. Стягнути з Приватного підприємства "Крео-Енергія" (ідентифікаційний код 33741371, м. Київ, Дніпровський район, вул. Березнева, 10, оф. 1201) на користь виконавчого комітету ОСОБА_3 міської ради (ідентифікаційний код 04061553) -- 5 355,02 грн. на відшкодування сплаченого судового збору.
Накази видати.
Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного господарського суду протягом 10 днів.
Повне рішення складено 22 травня 2017 року
Суддя Н.М. Спаських
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2017 |
Оприлюднено | 25.05.2017 |
Номер документу | 66626316 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Спаських Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні