КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 826/16077/16 Головуючий у 1-й інстанції: Качур І.А. Суддя-доповідач: Безименна Н.В.
У Х В А Л А
Іменем України
16 травня 2017 року м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді Безименної Н.В.
суддів Аліменка В.О. та Кучми А.Ю.,
за участю секретаря Панчук А.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за апеляційною скаргою представника позивача ОСОБА_2 - ОСОБА_3 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 лютого 2017 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2, ОСОБА_4, ОСОБА_5 до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Єлікон ЛТД" про визнання протиправними та скасування містобудівних умов та обмежень,
В С Т А Н О В И Л А:
У жовтні 2016 року позивачі звернулися в Окружний адміністративний суд міста Києва з позовом до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Єлікон ЛТД", в якому просили визнати протиправним та скасувати видані Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Товариству з обмеженою відповідальністю Єлікон ЛТД містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки на перетині проспекту Оболонського та вул. Героїв Дніпра № 20198/0/12/009-13 від 19 листопада 2013 року.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 лютого 2017 року у задоволенні позову відмовлено. Рішення суду вмотивовано тим, що в ході розгляду справи не виявлено факту порушення відповідачем вимог чинного законодавства у частині видачі містобудівних умов та обмежень, а також зазначено про те, що містобудівні умови та обмеження за своєю юридичною суттю є актом індивідуальної дії, направленим на врегулювання правовідносин щодо забудови суб'єктом містобудування конкретно визначеної земельної ділянки та породжують права і обов'язки тільки тих суб'єктів, яким його адресовано.
Не погоджуючись з вказаною постановою, представником позивача ОСОБА_2 - ОСОБА_3 було подано апеляційну скаргу, в якій просить її скасувати та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити. На думку апелянта, оскаржувана постанова винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи. В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що видача містобудівних умов і обмежень без відповідних правових підстав дозволила замовнику будівництва здійснювати будівельні роботи на всій території станції метро Героїв Дніпра , що безпосередньо призвело до порушення його прав, як члена територіальної громади міста Києва.
Заслухавши суддю-доповідача, думку позивача - ОСОБА_6, представника позивача ОСОБА_2 - ОСОБА_3 та представника третьої особи, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 198 та ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 19 липня 2005 року Київською міською радою було прийнято рішення № 823/3398 про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю Єлікон ЛТД земельних ділянок для будівництва торгово-розважального комплексу на перетині просп. Оболонського та вул. Героїв Дніпра у Оболонському районі м. Києва.
27 липня 2006 року між Київською міською радою (орендодавець) та ТОВ Єлікон ЛТД (орендар) було укладено договір оренди земельних ділянок № 78-6-00383, згідно умов якого, орендодавець, на підставі рішення КМР від 19 липня 2005 року №823/3398, передає, а орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельні ділянки (далі об'єкт оренди або земельні ділянки), визначені цим договором (том 1 а.с. 172-178).
Відповідно до п. 2.1 зазначеного договору, об'єктом оренди є земельні ділянки з наступними характеристиками:
місце розташування - перетин просп. Оболонського та вул. Героїв Дніпра у Оболонському районі м. Києва;
розмір Земельної ділянки № 1 - 39 (тридцять дев'ять) кв.м;
розмір Земельної ділянки № 2 - 196 (сто дев'яносто шість) кв.м;
розмір Земельної ділянки № 3 - 47 (сорок сім) кв.м;
розмір Земельної ділянки № 4 - 969 (дев'ятсот шістдесят дев'ять) кв.м;
розмір Земельної ділянки № 5 - 212 (двісті дванадцять) кв.м;
розмір Земельної ділянки № 6 - 976 (дев'ятсот сімдесят шість) кв.м;
розмір Земельної ділянки № 7 - 52 (п'ятдесят два) кв.м;
розмір Земельної ділянки № 8 - 226 (двісті двадцять шість) кв.м;
розмір Земельної ділянки № 9 - 53 (п'ятдесят три) кв.м;
розмір Земельної ділянки № 10- 272 (двісті сімдесят два) кв.м;
розмір Земельної ділянки № 11 - 429 (чотириста двадцять дев'ять) кв.м;
розмір Земельної ділянки № 12 - 887 (вісімсот вісімдесяті сім) кв.м;
розмір Земельної ділянки № 13 - 441 (чотириста сорок один) кв.м;
цільове призначення - для будівництва торгово-розважального комплексу;
кадастровий номер Земельної ділянки № 1 - 8 000 000 000:78:050:0009;
кадастровий номер Земельної ділянки № 2 - 8 000 000 000:78:050:0018;
кадастровий номер Земельної ділянки № 3 - 8 000 000 000:78:050:0011;
кадастровий номер Земельної ділянки № 4 - 8 000 000 000:78:050:0012;
кадастровий номер Земельної ділянки № 5 - 8 000 000 000:78:050:0013;
кадастровий номер Земельної ділянки № 6 - 8 000 000 000:78:050:0015;
кадастровий номер Земельної ділянки № 7 - 8 000 000 000:78:050:0014;
кадастровий номер Земельної ділянки № 8 - 8 000 000 000:78:050:0016;
кадастровий номер Земельної ділянки № 9 - 8 000 000 000:78:050:0017;
кадастровий номер Земельної ділянки № 10 - 8 000 000 000:78:041:0111;
кадастровий номер Земельної ділянки № 11 - 8 000 000 000:78:036:0184;
кадастровий номер Земельної ділянки № 12 - 8 000 000 000:78:042:0076;
кадастровий номер Земельної ділянки № 13 - 8 000 000 000:78:043:0191.
Згідно п. 3.1 цього Договору, його укладено на 5 (п'ять) років.
22 лютого 2007 року Київською міською радою було прийнято рішення № 234/895 Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю Єлікон ЛТД земельної ділянки дял будівництва підземних торгових, технічних приміщень та підземних приміщень для розвантаження товарів на перетині просп. Оболонського та вул.. Героїв Дніправ в Оболонському районі м. Києва (том 1 а.с. 139-140).
16 липня 2007 року між КМР (орендодавець) та ТОВ Єлікон ЛТД (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки № 78-6-00449, згідно умов якого, орендодавець, на підставі рішення КМР від 22 лютого 2007 № 234/895, передає, а орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку, визначену цим договором (том 1 а.с. 161-166).
Об'єктом оренди відповідно до цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками:
- місце розташування - перетин Оболонського проспекту та вулиці Героїв Дніпра в Оболонському районі міста Києва;
- розмір - 11 496 кв. м., в тому числі в межах червоних ліній - 11 145 кв. м.
- цільове призначення - для будівництва підземних торгових, технічних приміщень та підземних приміщень для розвантаження товарів;
- кадастровий номер - 8000000000:78:050:0020.
22 травня 2013 року Київською міською радою було прийнято рішення № 503/9560 Про поновлення договору оренди земельних ділянок товариству з обмежено відповідальністю Єлікон ЛТД на перетині Оболонського проспекту та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва (а.с. 159-160), яким поновлено договір оренди земельних ділянок загальною площею 0,4799 га від 27 липня 2006 року № 78-6-00383, укладений між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Єлікон ЛТД , для будівництва торгово-розважального комплексу на перетині просп. Оболонського та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва на підставі рішення Київської міської ради від 19 липня 2005 № 823/3398 Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю Єлікон ЛТД земельних ділянок для будівництва торгово-розважального комплексу на перетині просп. Оболонського та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва , з них на 15 років в частині користування земельними ділянками загальною площею 0, 277 га (кадастрові номери 8000000000:78:050:0009, 8000000000-78-050:0011, 8000000000:78:050:0012, 8000000000:78:050:0013, 8000000000-78:050:0014, 8000000000:78:050:0015, - 8000000000:78:050:0016, 8000000000:78:050:0017, 8000000000:78:050:0018) та на 5 років в частині користування земельними ділянками загальною площею 0, 2029 га (кадастрові номери 8000000000:78:036:0184, 8000000000:78:041:0111, 8000000000:78:043:0191, 8000000000:78:050:0010) (справа № А-18836) (том 1 а.с. 159-160).
22 травня 2013 року Київською міською радою було прийнято рішення № 502/9559 Про поновлення договору оренди земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю Єлікон ЛТД на перетині просп. Оболонського та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва , яким поновлено на 5 років договір оренди земельної ділянки від 16.07.2007 № 78-6-00449 площею 1, 1496 га, укладений між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Єлікон ЛТД для будівництва підземних торгових, технічних приміщень та підземних приміщень для розвантаження товарів на перетині просп. Оболонського та вул.. Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва на підставі рішення Київської міської ради від 22.02.2007 № 234/895 Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю Єлікон ЛТД земельної ділянки для будівництва підземних торгових технічних приміщень та підземних приміщень та підземних приміщень для розвантаження товарів на перетині просп. Оболонського та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі м. Києва (а.с. 137-138).
04 листопада 2013 року ТОВ Єлікон ЛТД звернулось до Департаменту містобудування та архітектури із заявою про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для будівництва торговельного комплексу (том 2 а.с. 10). До вказаної заяви було додано: нотаріально засвідчені копії договорів оренди земельної ділянки; викопіювання з топографо-геодезичного плану М1: 2000; черговий кадастровий план; фотофіксація земельної ділянки; відомості про державну реєстрацію (свідоцтво про державну реєстрацію, статут, витяг з ЄДРПОУ); містобудівне обґрунтування.
За наслідками розгляду заяви від 04 листопада 2013 року та доданих до неї документів, відповідачем в межах повноважень надано ТОВ Єлікон ЛТД містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на перетині просп. Оболонського та вул. Героїв Дніпра в Оболонському районі міста Києва № 20198/0/12/009-13 від 19 листопада 2013 року (том 2 а.с. 11-16).
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову, виходячи з наступного.
Згідно ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Частиною 1 статті 6 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Таким чином адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для відновлення порушеного права в зв'язку із прийняттям рішення суб'єктом владних повноважень особа повинна довести, яким чином відбулось порушення її прав.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що завданням адміністративного судочинства є захист порушених прав, свобод та інтересів осіб.
Однак, порушення вимог Закону діями суб'єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов'язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушення саме його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями.
Тобто, обов'язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушення саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб'єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.
З огляду на зазначене, вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у належності особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Відсутність порушеного права та неправильний спосіб захисту встановлюються при розгляді справи по суті і є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
Між тим, позов заявлено позивачами на захист їх прав, свобод та інтересів, а також інтересів територіальної громади м. Києва - невизначеного кола осіб.
Разом з цим, вищевикладене не змінює природу спірних правовідносин, як таких, що здійснюються у межах відносин між ТОВ Єлікон ЛТД та відповідачем.
Аналіз суб'єктного складу даного спору та природи спірних правовідносин, як таких, що не відповідають статті 2 КАС України, свідчить про відсутність порушеного права позивачів у спорі.
Оскаржувані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за своєю юридичною суттю є актом індивідуальної дії та направлені на врегулювання правовідносин, у даному випадку, між ТОВ Єлікон ЛТД , як суб'єктом будування та відповідачем, як спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури згідно з нормами закону.
Згідно ч. 2 ст. 171 КАС України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб'єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт. Тобто оскаржити такий акт інші особи не можуть.
Позивачі не є стороною таких правовідносин, а тому суд першої інстанції правильно вважав, що оскаржуваними містобудівними умовами і обмеженнями забудови земельної ділянки їх права та інтереси не порушені.
Така ж сама правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 18 серпня 2016 року № К/800/6779/16.
Крім того, право на захист це самостійне суб'єктивне право, яке з'являється у володільця регулятивного права лише в момент порушення чи оспорення останнього.
Таким чином, відсутність у будь-кого, в тому числі і заявників, прав чи обов'язків у зв'язку із оскаржуваними містобудівними умовами і обмеженнями забудови земельної ділянки №20198/0/12/009-13 від 19 листопада 2013 року, не породжує для останніх і права на захист, тобто права на звернення із цим адміністративним позовом.
Така ж сама правова позиція викладена в постанові Верховного суду України від 08 вересня 2015 року № П/800/131/15
Враховуючи вищевикладене, а також те, що оскаржувані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки жодним чином не порушують права позивачів та не породжують виникнення у них будь-яких обов'язків, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції, а тому підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, колегія суддів,
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу представника позивача ОСОБА_2 - ОСОБА_3 - залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 лютого 2017 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів в касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Повний текст ухвали виготовлено 22 травня 2017 року.
Головуючий суддя: Н.В. Безименна
Судді: В.О. Аліменко
А.Ю. Кучма
Головуючий суддя Безименна Н.В.
Судді: Аліменко В.О.
Кучма А.Ю.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2017 |
Оприлюднено | 25.05.2017 |
Номер документу | 66646779 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Безименна Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні