ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 травня 2017 р.м.ОдесаСправа № 815/523/17
Категорія: 8.3 Головуючий в 1 інстанції: Самойлюк Г. П.
23 травня 2017 року Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді -Шеметенко Л.П. судді -Потапчука В.О. судді -Семенюка Г.В.
за участю секретаря - Алексєєвої Т.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою приватного підприємства Валлєтта на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 30 березня 2017 року по справі за адміністративним позовом приватного підприємства Валлєтта до Іллічівської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И Л А :
Приватне підприємство Валлєтта звернулось до суду з адміністративним позовом до Іллічівської ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0031541200 від 12 грудня 2016 року.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30 березня 2017 року у задоволенні адміністративного позову приватного підприємства Валлєтта відмовлено.
Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції, приватне підприємство Валлєтта подало апеляційну скаргу, в якій ставиться питання про скасування судового рішення в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права та прийняття нової постанови про задоволення адміністративного позову.
Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.
29 листопада 2016 року податковим органом проведено камеральну перевірку в приміщенні Іллічівської ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області приватного підприємства Валлєтта (код ЄДРПОУ 33658933).
За результатами камеральної перевірки посадовими особами Іллічівської ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області складено акт №2208/15-03-12-01-16/33658933 від 29 листопада 2016 року, яким встановлено порушення позивачем терміну сплати самостійно визначеного грошового зобов'язання згідно податкових декларацій (звітний податковий період - 2015 рік) з податку на прибуток протягом строків, визначених п.57.1 ст. 57 Податкового кодексу України.
На підставі акту №2208/15-03-12-01-16/33658933 від 29 листопада 2016 року Іллічівською ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області прийнято податкове повідомлення рішення №0031541200 від 12 грудня 2016 року.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з правомірності застосування до позивача штрафних санкцій за порушення строків сплати грошових зобов'язань з податку на прибуток приватних підприємств. При цьому, суд першої інстанції не взяв до уваги посилання позивача на відсутність у підприємства заборгованості по сплаті узгодженого грошового зобов'язання за штрафними санкціями в сумі 17 065, 50 грн. згідно податкового повідомлення-рішення №0001512205 від 09 жовтня 2015 року на підставі пункту 35 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, внесеним до Кодексу Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податків від 17 липня 2015 року №655-VIII, зазначивши, що Іллічівською ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області не вирішувалось питання можливості прийняття відповідного рішення про скасування штрафних (фінансових) санкцій по податковому повідомленню-рішенню від 09 жовтня 2015 року №0001522205 і такі дії податкового органу позивачем не оскаржено.
Колегія суддів не погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податку №655-VIII від 17 липня 2015 року (набрав чинності з 01 вересня 2015 року) підрозділ 10 розділу XX Податкового кодексу України було доповнено пунктом 35, яким передбачено, що тимчасово, до 31 грудня 2016 року включно, платникам податків, обсяг доходів та/або операцій яких за попередній (звітний) рік складав менше 20 млн. гривень, штрафні (фінансові) санкції, нараховані на суму податкового зобов'язання, яку платник податків сплатив без оскарження податкового повідомлення-рішення в терміни, визначені цим Кодексом, скасовуються протягом 10 днів з дня сплати такого податкового зобов'язання у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Зазначена норма не застосовується у разі повторного протягом року визначення контролюючим органом суми податкового зобов'язання з одного й того самого податку або збору. При цьому у разі скасування штрафної санкції відповідне сплачене податкове зобов'язання не підлягає подальшому оскарженню.
Як вбачається з матеріалів справи, скориставшись передбаченим вищезазначеними положеннями правом, приватне підприємство Валлєтта 20 жовтня 2015 року на виконання податкового повідомлення-рішення від 09 жовтня 2015 року №0001512205, сплатило основне зобов'язання в сумі 68 262 грн., що підтверджується платіжним дорученням Южного ГРУ ПАТ КБ ПриватБанк м. Одеса №697603 від 20 жовтня 2015 року.
Разом із тим, як вбачається з матеріалів справи, штрафні санкції в сумі 17 065, 50 грн., нараховані позивачу податковим повідомленням-рішенням від 09 жовтня 2015 року №0001512205, залишились не скасованими, що в подальшому призвело до прийняття спірного податкового повідомлення-рішення про нарахування позивачу штрафних санкцій за порушення строків сплати грошових зобов'язань.
Обґрунтовуючи правомірність нарахування позивачу штрафних санкцій, з якими погодився суд першої інстанції, Іллічівська ОДПІ Головного управління ДФС в Одеській області посилається на те, що Порядком скасування штрафних (фінансових) санкцій, нарахованих на суму податкового зобов'язання, яку платник податків сплатив без оскарження податкового повідомлення-рішення, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 10 лютого 2016 року №40, передбачено, що платник податків, який має намір скористатися п.35 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, має письмово повідомити про це контролюючий орган з наданням документів, підтверджуючих сплату основного грошового зобов'язання, і за результатами розгляду повідомлення платника протягом 10 календарних днів з дня сплати податкового зобов'язання приймається рішення про скасування штрафних (фінансових) санкцій, але ПП Валлєтта з відповідним повідомленням до податкового органу не зверталося, а тому рішення про скасування штрафних санкцій в сумі 17 065, 50 грн., нарахованих податковим повідомленням-рішенням від 09 жовтня 2015 року №0001512205 податковим органом не приймалося.
Проте, станом на дату погашення ПП Валлєтта суми основного грошового зобов'язання за податковим повідомленням-рішенням №0001512205 від 09 жовтня 2015 року був відсутній затверджений порядок скасування штрафних (фінансових) санкцій нарахованих на суму податкового зобов'язання, яку платник податків сплатив без оскарження податкового повідомлення-рішення, а лише була чинною норма пункту 35 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, внесена до Кодексу Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податків від 17 липня 2015 року №655-VIII, якою визначено такі підстави для скасування штрафних санкцій як: наявність у платника податків обсягу доходів та/або операцій за попередній (звітний) рік менше 20 млн. гривень та сплата платником податків протягом 10 днів з дня отримання податкового повідомлення-рішення суми основного податкового зобов'язання без оскарження такого податкового повідомлення-рішення.
Тобто, зазначеною нормою передбачено обов'язок податкового органу на скасування штрафних санкцій протягом 10 днів з дня сплати такого податкового зобов'язання при виконанні платником податків вказаних умов. При цьому, а ні Податковим кодексом України, а ні іншим законодавчим актом не було встановлено, що передумовою застосування податковим органом пункту 35 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України є відповідне звернення платника податків та прийняття, за наслідками розгляду такого звернення, контролюючим органом рішення.
Порядок скасування штрафних (фінансових) санкцій, нарахованих на суму податкового зобов'язання, яку платник податків сплатив без оскарження податкового повідомлення-рішення, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 10 лютого 2016 року №40, набрав чинності лише 18 березня 2016 року, тобто на момент виникнення у ПП Валлєтта права на застосування пункту 35 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України був відсутній відповідний порядок скасування штрафних (фінансових) санкцій.
Отже, колегія суддів приходить до висновку, що вказана обставина не є підставою для незастосування податковим органом пункту 35 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, оскільки в протилежному випадку це є порушенням суб'єктом владних повноважень принципу захисту обґрунтованих сподівань (reasonable expectations), який тісно пов'язаний із принципом юридичної визначеності (legal certainty), і є невід'ємним елементом принципу правової держави та верховенства права. Сутність принципу правової визначеності Європейський суд визначив як забезпечення передбачуваності ситуації та правовідносин у сферах, що регулюються, цей принцип не дозволяє державі посилатись на відсутність певного правового акта, який визначає механізм реалізації прав і свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.
Таким чином, ПП Валлєтта , здійснивши сплату 20 жовтня 2015 року визначеного контролюючим органом основного зобов'язання згідно податкового повідомлення-рішення №0001512205 від 09 жовтня 2015 року, зі своєї сторони виконало усі встановлені умови, які дають підстави для застосування пункту 35 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, а саме вчинення відповідачем визначених Податковим кодексом України дій щодо скасування нарахованих на це зобов'язання штрафних санкцій.
Вирішуючи спірне питання суд першої інстанції посилається на не оскарження апелянтом дій податкового органу щодо неприйняття рішення про скасування штрафних санкцій згідно податкового повідомлення-рішення №0001512205 від 09 жовтня 2015 року, але колегія суддів вважає, що судом першої інстанції не враховано, що Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податків від 17 липня 2015 року №655-VIII скасування штрафних санкцій не поставлено в залежність від вирішення контролюючим органом питання щодо можливості прийняття відповідного рішення або від того, чи оскаржив платник податків вказані дії податкового органу.
Відповідно до п.126.1 ст. 126 Податкового кодексу України у разі, якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Оскільки нарахування штрафних санкцій згідно вказаної норми пов'язано з несплатою платником податків узгодженої суми грошового зобов'язання протягом строків, визначених Податковим кодексом України, а в даному випадку у ПП Валлєтта відсутній обов'язок зі сплати грошових зобов'язань в сумі 17 065, 50 грн. згідно податкового повідомлення-рішення №0001512205 від 09 жовтня 2015 року, колегія суддів приходить висновку про неправомірність податкового повідомлення-рішення №0031541200 від 12 грудня 2016 року та наявність підстав для його скасування, що помилково не було встановлено судом першої інстанції.
З огляду на викладене, враховуючи, що судом першої інстанції порушено норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, колегія суддів вважає, що судове рішення, відповідно до вимог ст. 202 КАС України, підлягає скасуванню з прийняттям по справі нової постанови про задоволення позову.
Разом з цим, відповідно до ч.1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем підтверджено понесені ПП Валлєтта судові витрати по справі в сумі 3 360 грн. (платіжне доручення №698856 від 25 січня 2017 року та платіжне доручення №698924 від 10 квітня 2017 року), а тому на підставі ст. 94 КАС України, з Іллічівської ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області вказана сума підлягає стягненню на користь позивача.
Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 202, 205, 207, 254 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу приватного підприємства Валлєтта - задовольнити.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 30 березня 2017 року -скасувати.
Прийняти по справі нову постанову, якою адміністративний позов приватного підприємства Валлєтта до Іллічівської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Іллічівської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області №0031541200 від 12 грудня 2016 року.
Стягнути з Іллічівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області (код ЄДРПОУ 39551135) на користь приватного підприємства Валлєтта (код ЄДРПОУ 33658933) у відшкодування судових витрат 3 360 грн. (три тисячі триста шістдесят гривень), за рахунок бюджетних асигнувань Іллічівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Повний текст судового рішення виготовлено 25 травня 2017 року.
Головуючий: Л.П. Шеметенко
Суддя: В.О. Потапчук
Суддя: Г.В. Семенюк
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2017 |
Оприлюднено | 30.05.2017 |
Номер документу | 66706695 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні