Постанова
від 25.05.2017 по справі 816/531/17
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 травня 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/531/17

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Довгопол М.В., розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі до Приватного акціонерного товариства "Райз-Максимко" про стягнення витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, -

В С Т А Н О В И В:

11 квітня 2017 року позивач Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Приватного акціонерного товариства "Райз-Максимко" про стягнення витрат на виплату і доставку пільгових пенсій за списком №2, за березень 2017 року у сумі 5088 грн 40 коп.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на порушення відповідачем частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", внаслідок чого виникла заборгованість з відшкодування витрат на виплату і доставку пільгових пенсій за списком № 2, по Романівській філії ПрАТ "Райз-Максимко" в сумі 451 грн 03 коп та по Шевченківській філії ПрАТ "Райз-Максимко" в сумі 4 637 грн 37 коп, що підлягає стягненню у судовому порядку.

Позивач у судове засідання явку уповноваженого представника не забезпечив, надав до суду заяву, в якій просив розглянути справу без участі його представника.

Представник відповідача у судове засідання також не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

У письмових запереченнях, надісланих до суду, посилався на те, що обов'язок щодо відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій по Романівській та Шевченківській філії ПрАТ Райз - Максимко за березень 2017 року в розмірі 5088,40 грн виконано, що підтверджується платіжним дорученням та банківськими виписками, в яких визначено призначення платежу - відшкодування витрат на виплату і доставку пільгових пенсій за березень 2017 року. Зауважував, що позивачу нормами чинного законодавства не надано право змінювати визначене страхувальником призначення платежу, зокрема, в частині періоду, за який вноситься відповідний платіж.

Враховуючи положення частини четвертої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважав за можливе розглядати справу без участі відповідача.

Відповідно до приписів частини першої статті 41 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Згідно із частиною шостою статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З огляду на зазначене, суд вирішив розглядати справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Відповідач Приватне акціонерне товариство Райз - Максимко (ідентифікаційний код 30382533) зареєстроване як юридична особа 26.05.1999 /а.с.12/.

Відповідач має відокремлені структурні підрозділи, якими, зокрема, є Романівська філія Приватного акціонерного товариства "Райз-Максимко" (код 35644016) та Шевченківська філія Приватного акціонерного товариства "Райз-Максимко" ( код 35643714), що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 12.05.2017 /а.с.103 - 105/.

Згідно з пунктом 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.

До набрання чинності Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" діяв Закон України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" від 26 червня 1997 №400/97-ВР.

Згідно з абзацом четвертим пункту 1 статті 2 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

При цьому за змістом пунктів 1, 2 статті 1 цього Закону платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є: 1) суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників; 2) філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених у пункті 1 цієї статті, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник зборів, територіальної громади.

Абзацом третім пункту 1 статті 4 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" встановлено ставку збору на обов'язкове державне пенсійне страхування у розмірі 100 відсотків від об'єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим пункту 1 статті 2 цього Закону.

Аналіз наведених норм Закону свідчить, що, зокрема, суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, а також філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених у пункті 1 цієї статті, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник зборів, територіальної громади, зобов'язані відшкодовувати органам Пенсійного фонду суми фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених їх працівникам на пільгових умовах за списком № 2, за ставкою 100 % розміру виплаченої пенсії.

Порядок відшкодування страхувальниками витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених на пільгових умовах, визначено Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного Фонду України, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 №21-1 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за №64/8663 (надалі - Інструкція).

В силу вимог пункту 6.1 Інструкції відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в таких розмірах: для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

При цьому підпунктом 2.1.1. пункту 2.1. Інструкції визначено наступних платників: страхувальники - роботодавці: підприємства, установи й організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами) , фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування - фіксований податок, єдиний податок та фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру.

Відповідно до пункту 6.4 Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Згідно із пунктом 6.7. Інструкції підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

Судом встановлено, що позивачем надіслано до Романівської філії ПрАТ Райз - Максимко розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з 2017 року на суму - 294,21 грн та з лютого 2017 року на суму - 156,82 грн, які отримано Романівською філією ПрАТ Райз - Максимко , про що свідчать повідомлення про вручення поштового відправлення /а.с. 68-69/.

Відповідно до наведених розрахунків сума фактичних витрат на виплату і доставку пенсії працівникам Романівської філії ПрАТ Райз - Максимко за березень 2017 року склала 451 грн. 03 коп.

Також позивачем надіслано до Шевченківської філії ПрАТ Райз - Максимко розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" з 2017 року на загальну суму - 4 637,37 грн грн., який отримано Шевченківською філією ПрАТ Райз - Максимко , що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення /а.с.71/.

Згідно із зазначеним розрахунком сума фактичних витрат на виплату і доставку пенсії працівникам Шевченківської філії ПрАТ Райз - Максимко за березень 2017 року склала 4 637,37 грн

За особовим рахунком Романівської філії ПАТ "Райз-Максимко" відображено суму відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, призначених за списком №2, за березень 2017 року в розмірі 451,03 грн, за особовим рахунком Шевченківської філії ПАТ "Райз-Максимко" відображено суму відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, призначених за списком №2 , за березень 2017 року в розмірі 4637,37 грн. /а.с. 67, 70/

Матеріалами справи підтверджено, що платіжним дорученням №108106846 від 27 березня 2017 року Романівською філією ПрАТ "Райз - Максимко" перераховано Управлінню Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі кошти в сумі 451 грн 03 коп. із призначенням платежу "пільгові пенсії за березень 2017 року" /а.с. 132/.

Відповідно до наданих відповідачем банківських виписок АТ "Ощадбанк" Шевченківською філією ПрАТ "Райз-Максимко" перераховано Управлінню Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі 27.03.2017 кошти в сумі 2905 грн 01 коп із призначенням платежу "оплата з відшкодування витрат на доставку пільгових за березень 2017 року", а 31.03.2017 - кошти в сумі 1732 грн 36 коп. із призначенням платежу "оплата з відшкодування витрат на доставку пільгових за березень 2017 року (доплата)", тобто всього перераховано 4637 грн 37 коп. /а.с.132 - 134/.

Пунктом 1.30. статті 1 Закону України " Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" від 05.04.2001 № 2346-ІІІ визначено, що платіжне доручення - розрахунковий документ, який містить доручення платника банку, здійснити переказ визначеної в ньому суми коштів зі свого рахунка на рахунок отримувача.

Згідно із пунктом 3.8. Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004 № 22, реквізит "Призначення платежу" платіжного доручення заповнюється платником так, щоб надавати повну інформацію про платіж та документи, на підставі яких здійснюється перерахування коштів отримувачу. Повноту інформації визначає платник з урахуванням вимог законодавства України.

Платник відповідає за дані, що зазначені в реквізиті платіжного доручення "Призначення платежу". Банк перевіряє заповнення цього реквізиту на відповідність вимогам, викладеним у цій главі, лише за зовнішніми ознаками.

Аналіз наведених норм свідчить, що право самостійно визначати призначення платежу належить виключно платнику .

Пунктом 10.11. Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного Фонду України, затвердженою постановою Пенсійного фонду України від 19.12.2003 №21-1, визначено, що у разі, коли страхувальник має несплачені суми недоїмки, пені та фінансових санкцій та здійснює сплату поточних сум страхових внесків, ці суми зараховуються шляхом перерозподілу такої сплаченої суми в рахунок сплати недоїмки, пені та фінансових санкцій у порядку календарної черговості їх виникнення.

Аналіз наведених положень Інструкції, а також Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування дає підстави дійти висновку, що право спрямовувати суми на погашення заборгованості в порядку календарної черговості її виникнення надано управлінню ПФУ лише щодо недоїмки, пені та фінансових санкцій. Водночас суми, які підлягають сплаті страхувальниками в рахунок відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, не є страховими внесками, недоїмкою, штрафними санкціями чи пенею.

Відповідний правовий висновок Верховного Суду України викладений у постанові від 02 червня 2015 року у справі позовом управління Пенсійного фонду України в Малиновському районі м. Одеси до публічного акціонерного товариства Одеське виробниче об'єднання Холодмаш про стягнення заборгованості.

Згідно із частиною 1 статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів.

За таких обставин, враховуючи правову позицію Верховного Суду України, викладену у постанові від 02 червня 2015 року, суд приходить до висновку, що кошти, перераховані Романівською та Шевченківською філіями ПрАТ "Райз-Максимко" Управлінню Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі щодо відшкодування витрат на виплату і доставку пільгових пенсій за березень 2017 року, не могли бути зараховані позивачем в порядку календарної черговості виникнення заборгованості.

Таким чином, беручи до уваги те, що в ході розгляду справи підтверджено, що Романівською філією ПрАТ "Райз-Максимко" відшкодовано органу Пенсійного фонду витрати на виплату і доставку пільгових пенсій за списком № 2, за березень 2017 року в сумі 451 грн 03 коп, а Шевченківською філією ПрАТ "Райз-Максимко" відшкодовано органу Пенсійного фонду витрати на виплату і доставку пільгових пенсій за списком № 2, за березень 2017 року в сумі 4 637 грн 37 коп, позовні вимоги Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі про стягнення вказаних сум у загальному розмірі 5088 грн 40 коп. із ПрАТ "Райз-Максимко" є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7 - 12, 41, 69- 71, 86, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України,-

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адміністративного Управління Пенсійного фонду України в Тростянецькому районі Сумської області до Приватного акціонерного товариства "Райз-Максимко" про стягнення витрат на виплату і доставку пільгових пенсій відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя М.В. Довгопол

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.05.2017
Оприлюднено31.05.2017
Номер документу66747614
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/531/17

Ухвала від 18.07.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старостін В.В.

Ухвала від 21.06.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старостін В.В.

Ухвала від 21.06.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старостін В.В.

Постанова від 25.05.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 12.05.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 10.05.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 27.04.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 27.04.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 12.04.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні