Постанова
від 24.05.2017 по справі 821/566/17
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 травня 2017 р.м. ХерсонСправа № 821/566/17 10 год. 20 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Кисильової О.Й.,

при секретарі: Дудар Е.І.,

за участю: представника позивача - Ставроста Р.Ю.,

представника відповідача - Яцемирського С.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом громадського формування з охорони громадського порядку "Херсонський Легіон" до Херсонської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області про зобов'язання вчинити певні дії,

встановив:

Громадське формування з охорони громадського порядку "Херсонський Легіон" (далі - позивач, ГФ "Херсонський Легіон") звернулось до суду із адміністративним позовом до Херсонської обєднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області, (далі - відповідач, Херсонська ОДПІ ГУ ДФС), в якій позивач просить суд зобов'язати відповідача включити ГФ "Херсонський Легіон" до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі - Реєстр), з присвоєнням ознаки неприбутковості відповідно до Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року № 440.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Херсонська ОДПІ протиправно відмовила позивачу у включенні до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, оскільки на виконання нової редакції пункту 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України ГФ "Херсонський Легіон" було внесено зміни до пункту 56 Статуту організації, зокрема, в частині приведення його у відповідність до Податкового кодексу України для подальшого включення до реєстру неприбуткових організацій. З наведених підстав представник позивача у судовому засіданні просить суд задовольнити повністю позовні вимоги.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, посилаючись на те, що після розгляду установчих документів позивача Херсонська ОДПІ ГУ ДФС відмовила ГФ "Херсонський Легіон" у включенні до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій з причин невідповідності їх Статуту п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин). Зокрема, згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань у ГФ "Херсонський Легіон" налічує 12 засновників - фізичних осіб, разом з тим, в Статуті ГФ "Херсонський Легіон" не зазначено про заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частин серед засновників (учасників), працівників взагалі (зазначено тільки про найманих працівників), серед членів органів управління та інших пов'язаних осіб. Враховуючи викладене просить відмовити у задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.

05.02.2015 року на установчих зборах ініціативною групою було створено громадське формування з охорони громадського порядку "Херсонський Легіон", про що складено протокол установчих зборів ініціативної групи щодо створення громадського формування по охороні громадського порядку № 1. Згідно Додатку до цього протоколу затверджено реєстр членів ініціативної групи ГФ "Херсонський Легіон", який налічує 12 осіб, а саме: ОСОБА_4; ОСОБА_5; ОСОБА_6; ОСОБА_7; ОСОБА_8; ОСОБА_9; ОСОБА_10; ОСОБА_11; ОСОБА_12; ОСОБА_13; ОСОБА_14; ОСОБА_15.

13.03.2015 року рішенням Дніпровської ради у місті Херсоні № 64 ГФ "Херсонський Легіон" зареєстровано та внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з ідентифікаційним кодом 39723557.

24.04.2015 року рішенням ДПІ у м. Херсоні ГУ ДФС у Херсонській області № 93 ГФ "Херсонський Легіон" внесено до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

18.10.2016 року Херсонська ОДПІ ГУ ДФС надіслала позивачу лист № 5708/10/21-03-12-04-12, яким повідомила про необхідність приведення Статуту ГФ "Херсонський Легіон" у відповідність до вимог пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, оскільки до вказаної статті внесені зміни, зокрема, щодо вимог до реєстрації неприбуткових організацій.

16.12.2016 року, з метою приведення у відповідність установчих документів ГФ "Херсонський Легіон" до вимог абз. 2,3 п.п. 133.4.1, п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, на загальних зборах членів громадського формування з охорони громадського порядку "Херсонський Легіон" було прийнято рішення про внесення змін до Статуту, зокрема, пункт 56 Статуту викладено у новій редакції:

"У разі припинення або ліквідації формування, його активи передаються іншій неприбутковій організації відповідного виду, або зараховуються у дохід бюджету.

Члени формування, виконавчого органу (штабу), ревізійної комісії та наймані працівники за трудовими договорами, крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску тощо, не мають права на розподіл отриманих формуванням доходів (прибутків) або їх частин."

Судом встановлено, що Статут ГФ "Херсонський Легіон" був затверджений та зареєстрований у порядку, встановленому законодавством та направлений на адресу відповідача у передбачений Законом № 652-VIII строк.

18.01.2017 року Херсонська ОДПІ листом № 981/10/21-03-12-04-12 відмовила ГФ "Херсонський Легіон" у включенні позивача до нового реєстру неприбуткових установ та організацій з тих підстав, що пункт 56 Статуту не містить заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частин серед засновників (учасників), працівників взагалі, а не тільки найманих, серед членів органів управління та інших пов'язаних осіб.

Надаючи оцінку обгрунтованості відмови відповідача щодо включення позивача до нового реєстру неприбуткових установ та організацій, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.

13 серпня 2015 року набрав чинності Закон України від 17.07.2015 року № 652-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організаці", яким внесено зміни до вказаного Кодексу.

Так, згідно із пп. 14.1.121 п. 14.1 ст. 14 ПК України неприбуткові підприємства, установи та організації - це неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п. 133.4 ст. 133 ПК України.

До неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 ПК України і не є платниками податку на прибуток, можуть бути віднесені, зокрема, спілки (пп. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 ПК України).

Підпунктом 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПК України встановлено, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

- установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;

- установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).

- внесена контролюючим органом до Реєстру.

Обов'язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на своє утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами (пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 ПК України).

Судом встановлено, що громадське формування з охорони громадського прядку "Херсонський Легіон" створено відповідно до Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" від 22.06.2000 року № 1835-ІІІ (далі - Закон № 1835-ІІІ).

Згідно зі статтею 1 Закону № 1835-ІІІ громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону можуть бути створені на засадах громадської самодіяльності як зведені загони громадських формувань, спеціалізовані загони (групи) сприяння Національній поліції та Державній прикордонній службі України, асоціації громадських формувань тощо.

За змістом статті 2 Закону № 1835-ІІІ правовою основою діяльності громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону є Конституція України, цей Закон, інші закони України, акти Президента України і Кабінету Міністрів України, рішення місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування з питань охорони громадського порядку і державного кордону, боротьби із злочинністю і адміністративними правопорушеннями, а також положення (статути) цих формувань.

Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону не мають права займатися підприємницькою або іншою діяльністю з метою одержання прибутку (ч. 4 ст. 3 Закону № 1835-ІІІ).

Частиною першою статті 11 Закону № 1835-ІІІ визначено, що громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону проводять свою діяльність під контролем органів Національної поліції, підрозділів Державної прикордонної служби України шляхом:

1) спільного з поліцейськими, прикордонниками патрулювання і виставлення постів на вулицях, майданах, залізничних вокзалах, в аеропортах, морських і річкових портах, у місцях компактного проживання громадян, розташування підприємств, установ, організацій, навчальних закладів, а також у місцях можливої появи порушників кордону в межах району, що контролюється Державною прикордонною службою України, прикордонної смуги; участі в забезпеченні охорони громадського порядку під час проведення масових заходів, погоджених у випадках, передбачених законом, з виконавчими органами місцевого самоврядування;

2) проведення разом з прикордонниками огляду на маршрутах можливого руху порушників державного кордону, місць їх укриття, транспортних засобів, суміжної з державним кордоном місцевості з метою встановлення причин та умов перебування невідомих осіб;

3) участі у заходах правоохоронних органів, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень.

Таким чином Закон № 1835-ІІІ забороняє громадським формуванням з охорони громадського порядку займатись будь-якою діяльністю з метою одержання прибутку, оскільки такі формування створені виключно з метою надання допомоги органам Національної поліції та Державної прикордонної служби у забезпеченні громадського порядку та безпеки.

Згідно зі статтями 4 та 5 Закону № 1835-ІІІ рішення про створення громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону приймається на зборах (конференціях) громадян. На збори можуть бути запрошені представники трудових колективів, навчальних закладів, правоохоронних органів, підрозділів Державної прикордонної служби України та громадськості. Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються у складі не менше ніж 10 осіб та діють на основі положення (статуту) про нього, яке затверджується рішенням загальних зборів учасників громадського формування з охорони громадського порядку.

Аналізуючи наведені вище положення Закону № 1835-ІІІ суд дійшов висновку, що вказаний Закон не передбачає створення громадського формування засновниками. Це формування створюються на добровільних засадах за місцем роботи, навчання або проживання громадян, які на зборах приймають рішення про його створення.

Дослідивши додану до матеріалі справи копію Статуту суд встановив, що ГФ "Херсонський Легіон" включає 12 членів, з числа яких створено виконавчий орган та ревізійну комісію. Вищим керівним органом є загальні збори учасників (членів). Вказаний Статут не містить жодної інформації щодо існування засновників ГФ "Херсонський Легіон".

У свою чергу, матеріали справи містять витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань у розділі "Перелік засновників (учасників) юридичної особи..." якого наявні відомості щодо прізвищ та місцезнаходження 12 членів громадського формування "Херсонський Легіон".

Суд критично оцінує твердження відповідача щодо існування у складі громадського формування "Херсонський Легіон" засновників у кількості 12 осіб, посилаючись на відомості Єдиного державного реєстру, оскільки вказаний реєстр є загальним для всіх юридичних осіб та не містить окремого розділу для внесення інформації щодо членів громадського формування.

Таким чином, розміщення прізвищ 12 членів ГФ "Херсонський Легіон" у розділі "Перелік засновників (учасників) юридичної особи..." ЄДРПОУ не є підставою для внесення до Статуту умови щодо заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частин серед засновників.

Також суд не погоджується із доводами відповідача щодо необхідності зазначення позивачем у своєму Статуті заборони розподілу отриманих доходів щодо членів управління та пов'язаних з ними осіб, оскільки за правилами ПК України обов'язковою ознакою діяльності юридичної особи та пов'язаних з членами її управління осіб є статус платника податку такої юридичної особи.

Позивач не є платником податку у розумінні норм ПК України.

Відповідно до частини другої статті 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не довів наявність правових підстав для відмови позивачу у включенні його до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, а відтак такі дії податкового органу вчинені останнім всупереч норм законодавства, що регулює дані правовідносини.

За таких обставин, зважаючи на приписи статті 11 КАС України, суд виходить за межі позовних вимог та вважає, що належним способом захисту прав позивача є визнання протиправними дій відповідача щодо відмови у включенні ГФ "Херсонський Легіон" до нового Реєстру неприбуткових організацій та зобов'язання відповідача включити позивача до вказаного реєстру відповідно до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року № 440.

З огляду на вищевикладене, суд задовольняє позовні вимоги ГФ "Херсонський Легіон" у повному обсязі.

Розподіл судових витрат суд здійснює за правилами статті 94 КАС України.

Керуючись ст.ст. 11, 69-71, 158 - 163, 167 КАС України, суд, -

постановив :

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Херсонської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області щодо відмови у включенні громадського формування з охорони громадського порядку "Херсонський Легіон" до нового Реєстру неприбуткових організацій.

Зобов'язати Херсонську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Херсонській включити громадське формування з охорони громадянського порядку "Херсонський Легіон" (код ЄДРПОУ 39723557) до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій з присвоєнням ознаки неприбутковості відповідно до Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року № 440.

Стягнути на користь громадського формування з охорони громадського порядку "Херсонський Легіон" (код ЄДРПОУ 39723557) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1600 (одна тисяча шістсот) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Херсонської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області (код ЄДРПОУ 39473382).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 29 травня 2017 р.

Суддя Кисильова О.Й.

кат. 8

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.05.2017
Оприлюднено01.06.2017
Номер документу66787839
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/566/17

Постанова від 11.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 11.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 11.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 19.06.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Постанова від 24.05.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Постанова від 24.05.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 23.05.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 26.04.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 10.04.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні