Постанова
від 11.10.2017 по справі 821/566/17
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 жовтня 2017 р.м.ОдесаСправа № 821/566/17

Категорія: 8 Головуючий в 1 інстанції: Кисильова О.Й. Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Вербицької Н.В., Джабурія О.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Херсонської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 24 травня 2017 року у справі за адміністративним позовом громадського формування з охорони громадського порядку Херсонський Легіон до Херсонської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області про зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

07.04.2017 р. громадське формування з охорони громадського порядку Херсонський Легіон (надалі - ГФ Херсонський Легіон ) звернулося до суду з позовом до Херсонської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області про зобов'язання включити до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій громадське формування з охорони громадського порядку Херсонський Легіон , ідентифікаційний номер юридичної особи 39723557, з присвоєнням ознаки неприбутковості відповідно до Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організації до Реєстру та виключення з Реєстру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року №440.

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 24 травня 2017 року позов задоволений.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на помилкове застосування судом першої інстанції, при вирішенні справи, вимог закону, внаслідок чого просить постанову суду скасувати та прийняти нову про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість постанови суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що ГФ Херсонський Легіон створено відповідно до Протоколу №1 установчих зборів ініціативної групи щодо створення громадського формування по охороні громадського порядку Херсонський Легіон від 05.02.2015р. та зареєстровано відповідно до рішення Дніпровської районної у місті Херсоні ради №64 від 13.03.2015 р. /а.с.10-12,17/

Згідно з рішенням Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління ДФС у Херсонській області №93 від 24.04.2015р. позивача внесено до Реєстру неприбуткових установ та організацій з присвоєнням ознаки неприбутковості - 0006.

Державна податкова інспекція у м. Херсоні Головного управління ДФС у Херсонській області листом від 18.10.2017р. № 5708/10/21-03-12-04-12 повідомила ГФ Херсонський Легіон про необхідність приведення Статуту ГФ Херсонський Легіон у відповідність до п.133.4 ст.133 Податкового кодексу України, у зв'язку з внесенням змін до Податкового кодексу України.

16.12.2016 р., з метою приведення установчих документів ГФ Херсонський Легіон до вимог абз. 2,3 п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, загальними зборами членів громадського формування з охорони громадського порядку Херсонський Легіон прийнято рішення про внесення змін до Статуту, зокрема, п. 56 Статуту викладено у новій редакції: У разі припинення, або ліквідації формування, його активи передаються іншій неприбутковій організації відповідного виду, або зараховуються в дохід бюджету.

Члени формування, виконавчого органу (штабу), ревізійної комісії та наймані працівники за трудовими договорами, крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску тощо, не мають право на розподіл отриманих формуванням доходів (прибутків) або їх частин . /а.с.21-24/

18.01.2017 р. Херсонська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Херсонській області відмовила ГФ Херсонський Легіон у включенні до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, посилаючись на невідповідність Статуту ГФ Херсонський Легіон вимогам п.п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України.

Не погоджуючись з діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що розміщення прізвищ 12 членів ГФ Херсонський Легіон у розділі Перелік засновників (учасників) юридичної особи... ЄДРПОУ не є підставою для внесення до Статуту умови щодо заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частин серед засновників. Суд першої інстанції не погодився із доводами відповідача щодо необхідності зазначення позивачем у своєму Статуті заборони розподілу отриманих доходів щодо членів управління та пов'язаних з ними осіб, оскільки за правилами Податкового кодексу України обов'язковою ознакою діяльності юридичної особи та пов'язаних з членами її управління осіб є статус платника податку такої юридичної особи, зазначивши, що позивач не є платником податку у розумінні норм Податкового кодексу України.

Перевіривши матеріали справи, судова колегія не погоджується з висновками суду першої інстанції про обґрунтованість позову з наступних підстав.

13.08.2015 року набрав чинності Закон України від 17.07.2015 року № 652-VІІІ Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій .

Так, згідно з пп.14.1.121 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України неприбуткові підприємства, установи та організації - це неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п.133.4 ст.133 Податкового кодексу України.

Підпунктом 133.4.1 п.133.4 ст.133 Податкового кодексу України встановлено, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація, що одночасно відповідає таким вимогам:

- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

- установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;

- установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення);

- внесена контролюючим органом до Реєстру.

Обов'язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на своє утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами (пп.133.4.2 п.133.4 ст.133 Податкового кодексу України).

Так, ГФ Херсонський Легіон створено відповідно до Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону від 22.06.2000 року №1835-ІІІ.

Відповідно до ст.4 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються на добровільних засадах за місцем роботи, навчання або проживання громадян. Рішення про створення громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону приймається на зборах (конференціях) громадян. На збори можуть бути запрошені представники трудових колективів, навчальних закладів, правоохоронних органів, підрозділів Державної прикордонної служби України та громадськості. Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються у складі не менше ніж 10 осіб.

Згідно з ч.4 ст.3 Закону України Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону не мають права займатися підприємницькою або іншою діяльністю з метою одержання прибутку.

Відповідно до ч.1 ст.80 Цивільного кодексу України юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку.

До того ж, ч.1 ст.87 Цивільного кодексу України передбачено, що для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження.

Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (в редакції, чинній на момент створення громадського формування) передбачено, що дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців.

Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (в редакції, чинній на момент створення громадського формування) державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Частиною 1 ст. 16 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (в редакції, чинній на момент створення громадського формування) передбачено, що Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.

Так, Законом Украйни Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (в редакції, чинній на момент створення громадського формування) було передбачено, що для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення або в разі подання електронних документів подати опис, що містить відомості про надіслані електронні документи, в електронній формі) документи передбачені ч. 1 ст. 24 вищезазначеного закону.

Варто зазначити, що відповідно до ч.1 ст.10 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (в редакції чинній на момент звернення до відповідача) якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

ГФ Херсонський Легіон зареєстроване рішенням виконавчого комітету Дніпровської районної у місті Херсоні ради від 13.03.2015 р. № 64. /а.с.17/

01.04.2015р. в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців внесений запис щодо державної реєстрації ГФ Херсонський Легіон . /а.с.18/

Отже, на момент проведення державної реєстрації ГФ Херсонський Легіон законодавством була передбачена наявність засновників у будь-якої юридичної особи, оскільки без їх наявності неможливе проведення державної реєстрації юридичної особи.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 23.05.2017 № НОМЕР_1, міститься перелік засновників (учасників) юридичної особи, який складається з 12 осіб, що були присутніми на установчих зборах щодо створення ГФ Херсонський Легіон , а саме: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 /а.с.71-72/

Доказів оскарження рішення державного реєстратора щодо внесення до ЄДР вищезазначених осіб в якості засновників ГФ Херсонський Легіон в матеріалах справи немає, сторонами суду не надано.

Таким чином, суд вважає правомірною вимогу відповідача щодо необхідності внесення змін до Статуту ГФ Херсонський Легіон щодо заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників).

Відповідно до п.133.4 Податкового кодексу України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Отже, до внесення підприємства, установи, організації до Реєстру неприбуткових установ та організації, воно є платником податків на прибуток підприємств.

Серед інших, однією з умов для внесення підприємства, установи, організації до Реєстру неприбуткових установ та організації є заборона розподілу доходів (прибутків) організації серед членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Пункт 56 Статуту ГФ Херсонський Легіон передбачає, що члени формування, виконавчого органу (штабу), ревізійної комісії не мають права на розподіл отриманих формуванням доходів (прибутків) або їх частин, але в той же час не має заборони розподілу доходів (прибутків) між іншими пов'язаними особами з членами органів управління юридичної особи.

Разом з тим, вимога відповідача щодо заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед працівників взагалі, а не тільки найманих за трудовим договором, на думку суду, є неправомірною з огляду на наступне.

Згідно з ч.2 ст.2 Кодексу законів про працю України працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою.

Частиною 2 ст.56 Статуту ГФ Херсонський Легіон передбачено що наймані працівники за трудовими договорами, крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску тощо, не мають права на розподіл отриманих формуванням доходів (прибутків) або їх частин.

Таким чином, вживані поняття працівник в законодавстві та найманий працівник за трудовим договором в положеннях Статуту ГФ Херсонський Легіон є тотожними.

Отже, до усунення невідповідностей Статуту ГФ Херсонський Легіон діючому законодавству України, а саме підпункту 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України неможливе внесення позивача до Реєстру неприбуткових установ та організацій, а вказані позивні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.

За таких обставин, оскільки судом першої інстанції при вирішенні справи порушено норми матеріального права, тому в порядку ст.202 КАС України оскаржена постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню.

Керуючись ст.ст. 198, 202, 205, 207 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Херсонської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області задовольнити, постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 24 травня 2017 року скасувати.

Прийняти у справі нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову громадського формування з охорони громадського порядку Херсонський Легіон до Херсонської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Херсонській області про зобов'язання вчинити певні дії .

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Головуючий: А.В. Крусян

Суддя: Н.В. Вербицька

Суддя: О.В. Джабурія

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2017
Оприлюднено14.10.2017
Номер документу69518089
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/566/17

Постанова від 11.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 11.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 11.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 19.06.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Постанова від 24.05.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Постанова від 24.05.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 23.05.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 26.04.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 10.04.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні