Постанова
від 31.05.2017 по справі 821/676/17
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2017 р.м. ХерсонСправа № 821/676/17 13 год. 19 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Хом'якової В.В.,

при секретарі: Перебийніс Н.Ю.,

за участю:

представника позивача Морева І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом державного підприємства "Дослідне господарство "Новокаховське" інституту рису Національної академії аграрних наук України" до Головного управління ДФС у Херсонській області про визнання нечинним та скасування податкового повідомлення - рішення,

встановив:

Державне підприємство Дослідне господарство Новокаховське інституту рису Національної академії аграрних наук України (далі - позивач, ДП ДГ Новокаховське ) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області (далі - відповідач, ГУ ДФС у Херсонській області) про визнання не чинними та скасування податкового повідомлення - рішення № 0007201201 від 07 квітня 2017 року про застосування 11142 грн. 48 коп. штрафу за порушення терміну реєстрації податкових накладних. В обґрунтування позову зазначено, що при проведенні Головним управлінням ДФС у Херсонській області камеральної перевірки дотримання термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям-платникам податку на додану вартість та розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН ДП ДГ Новокаховське за липень та грудень 2016 року, було виявлено факти порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, визначених ст. 201 Податкового кодексу України, тому згідно зі ст. 120-1 Податкового кодексу України позивач притягнутий до відповідальності у вигляді штрафних санкцій. При цьому відповідач неправомірно не взяв до уваги, що граничний строк реєстрації податкової накладної № 3 від 23.12.2016, яка була виписна Корпорації виробничих та комерційних підприємств Союз та зареєстрована в ЄРПН 08.01.2017 року, спливав 07 січня 2017 року, цей день був святковим - Різдво Христове. Податковим законодавством України не врегульовано питання припадання граничного строку на святковий день, однак за аналогією права, якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день (п. 5 ст. 254 ЦПК України, ч. 6 ст. 103 КАС України). Тому реєстрація вказаної податкової накладної 08.01.17 не порушує встановлені нормами Податкового кодексу строки реєстрації. Позивач також не погоджується із застосуванням штрафу за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної № 2/2 від 01.07.2016 року, яка була виписана ТОВ Каргілл та зареєстрована в ЄРПН 26.08.2016 року, оскільки в даній накладній було допущено технічну помилку у даті складання, а саме замість 23.08.2016 року вказано 01.07.2016. Помилка була виправлена у день реєстрації даної податкової накладної, позивачем здійснено формування та подання розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 23.08.2016, та в подальшому зареєстрована правильна податкова накладна з датою 23.08.16.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві. Просив позов задовольнити.

ГУ ДФС у Херсонській області надало до суду письмові заперечення на адміністративний позов, в яких вважає доводи викладені у позовній заяві не обґрунтованими, а позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню. При проведені перевірки позивача було виявлено порушення порядку та строків реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Представник відповідача у судове засідання 31.05.17 не прибув, у попередніх судових засіданнях заперечував проти позову, зазначивши, що податковою інспекцією правомірно застосований штраф, тому що строк реєстрації податкових накладних обчислюється в календарних днях, тому не повинні враховуватись святкові та неробочі дні, крім того реєстрація податкової накладної із порушенням 15-денного терміну є достатньою підставою для накладення штрафу незалежно від того, що в подальшому до неї було виписано розрахунок коригування про її анулювання.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази у справі, суд встановив наступне.

Головним управлінням ДФС у Херсонській області було проведено камеральну перевірку дотримання термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям-платникам податку на додану вартість та розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН ДП ДГ Новокаховське за липень та грудень 2016 року, за результатами перевірки складений акт № 398/21-22-12-01/05392648 від 23.03.2017.

Перевіркою виявлено, що позивачем порушений термін реєстрації податкової накладної № 3 від 23.12.2016 р., яка була виписна Корпорації виробничих та комерційних підприємств Союз та зареєстрована в ЄРПН 08.01.2017, тобто з пропуском на один день 15 календарного терміну, встановленого ст. 201.10 ПКУ (в редакції яка діяла на момент надання податкової накладної).

Також було виявлено порушення термінів реєстрації податкової накладної № 2/2 від 01.07.2016, яка була виписана ТОВ Каргілл та зареєстрована в ЄРПН 26.08.2016 року, з порушенням на 41 день термін реєстрації.

Позивач не погодився з висновками перевірки, надавши заперечення від 29.03.17 № 30 та відповідні документи.

Доказів розгляду заперечень платника податків відповідачем суду не надано.

За висновками перевірки Головним управлінням ДФС у Херсонській області було прийнято податкове повідомлення-рішення № 0007201201 від 07.04.2017, в якому з посиланням на пп. 54.3.3. пункту 54.3 ст. 54 Податкового кодексу України за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених ст. 201 ПКУ та згідно зі ст. 120-1.1 ПКУ за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 1666,67 грн. застосовано штраф в розмірі 10 % сумі 166,67; за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 36586,04 грн. застосовано штраф в розмірі 30% у сумі 10 975,81 грн., усього на суму 11142 грн. 48 коп..

З викладеними в акті висновками та прийнятим рішенням позивач не погоджується та вважає їх такими, що не відповідають нормам чинного законодавства України, тому звернувся до суду з адміністративним позовом.

Оцінюючи правомірність рішення відповідача як суб'єкта владних повноважень, суд керувався критеріями, закріпленими у частині третій статті 2 КАС України, що певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, якої повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владні суб'єкти.

Відповідно до частини третьої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку. Зазначені критерії є вимогами для суб'єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускає бездіяльність.

До спірних правовідносин суд застосовує наступні правові норми.

Пунктом 201.1 ст. 201 ПКУ передбачено, що на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (п. 201.7 ст. 201 ПКУ).

Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов'язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Правила реєстрації податкових накладних в ЄРПН встановлені Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (із змінами). Згідно з Порядком № 1246 постачальник (продавець) складає податкову накладну та/або розрахунок коригування у форматі (відповідно до стандарту), затвердженому в установленому порядку, з використанням спеціалізованого програмного забезпечення. Внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до ЄРПН здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до ЄРПН. Операційний день триває з 0 до 23-ї години.

Враховуючи зазначене, реєстрація податкових накладних у ЄРПН здійснюється платником ПДВ протягом п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання. Терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, якщо п'ятнадцятий день, що настає за днем їх виписки, припадає на святковий чи вихідний день, не переносяться.

Порушення платниками податку на додану вартість (далі - ПДВ) граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам ПДВ, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН тягнуть за собою накладення на платників ПДВ, на яких покладено обов'язок щодо такої реєстрації, штрафу у розмірі, визначеному ст. 120-1 ПКУ.

Так відповідно до п. 120-1.1 ст. 120-1 ПКУ порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов'язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

Таким чином позивач повинен був зареєструвати в ЄРПН податкову накладну № 3 від 23.12.2016, яка була виписна Корпорації виробничих та комерційних підприємств Союз не пізніше 07.01.17, а фактично податкова накладна зареєстрована 08.01.2017.

Доводи позивача про те, що він має право зареєструвати податкову накладну в ЄРПН пізніше п'ятнадцятого календарного дня, що настає за днем її виписки, якщо п'ятнадцятий день припадає на святковий чи вихідний день, суд не приймає до уваги, оскільки ні норми ЦПК, ні КАС України не регулюють податкові правовідносини. ПКУ та нормативними актами, прийнятими у відповідності до ПКУ, не передбачено перенесення строку реєстрації податкової накладної в ЄРПН, якщо п'ятнадцятий календарний день приходиться на святковий або вихідний. Податкова звітність складається та надсилається до ЦОЕЗ (Центр обробки електронних звітів) в електронному вигляді з накладанням єдиного цифрового підпису засобами телекомунікаційного зв'язку без додання роздрукованих оригіналів на паперових носіях відповідно до наказу ДПА України від 10.04.2008 р. N 233 "Про подання електронної податкової звітності". ЦОЕЗ працює щоденно. Обробка звітності в електронній формі від платника податків також здійснюється без урахування вихідних та святкових днів.

На підставі вищенаведеного суд дійшов до висновку, що позивачем порушений граничний строк реєстрації податкової накладної № 3 від 23.12.2016, тому штраф в сумі 166 грн. 67 коп. застосований правомірно.

Щодо порушення термінів реєстрації податкової накладної № 2/2 від 01.07.2016 року, яка була виписана ТОВ Каргілл та зареєстрована в ЄРПН 26.08.2016 об 11 год. 00 хвил., то суд приймає до уваги, що через технічну помилку в даті (замість 23.08.2016 року вказано 01.07.2016) дана податкова накладна була анульована позивачем шляхом складання та реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 23.08.2016 р. (розрахунок коригування прийнято 26.08.16 о 12 год. 48 хвилин.), та подальшою подачею 26.08.16 о 13 год. 06 хвилин правильно оформленої податкової накладної від 23.08.16 № 2/2 на суму ПДВ 36586 грн. 04 коп.

Факт технічної помилки також підтверджується: договором на поставку соняшника № СУР92825 який було укладено лише 22.08.2016; випискою банку ПАТ Креді Агріколь Банк (в якому у позивача відкритий розрахунковий рахунок) від 01.07.2016, згідно якої на розрахунковий рахунок ДП ДГ Новокаховське від ТОВ Каргілл суми в розмірі 219 516,23 грн. (з яких ПДВ - 36586,04 грн.) не надходило; випискою банку ПАТ Креді Агріколь Банк від 26.08.2016 р. згідно якої на розрахунковий рахунок ДП ДГ Новокаховське від ТОВ Каргілл надійшла сума в розмірі 219 516,23 грн. (з яких ПДВ - 36586,04 грн.). Ці дані доводи були викладені в заперечені до акту перевірки, однак не були розглянуті та не взяті до уваги відповідачем.

Якщо платник податків помилився з датою податкової накладної, то вносити виправлення в дату податкової накладної не можна. Тому постачальник складає розрахунок коригування, де в графі 2 вказує причину коригування Виправлення помилки . Даний розрахунок коригування реєструється в Єдиному реєстрі податкових накладних. Правильна податкова накладна повинна бути складена на дату виникнення першої події.

Таким чином, позивач самостійно виправив помилку шляхом складання нової правильно оформленої податкової накладної за правильною датою першої події 23.08.16 та шляхом обнуління помилкової податкової накладної від 01.07.16 через складання розрахунку коригування.

Отже, з боку позивача відсутнє порушення терміну реєстрації податкової накладної від 23.08.16 № 2/2 в ЄРПН. Підстав для застосування штрафу в сумі 10975 грн. 81 коп. (30% від суми 36586 грн. 04 коп.) у відповідності до ст.. 120-1 ПКУ за порушення терміну реєстрації по помилково зареєстрованій податковій накладній, яка не підлягала передачі покупцеві, немає.

Відповідно до частини 2 статті 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на суб'єкта владних повноважень, якщо він як відповідач заперечує адміністративний позов (ч.2 ст. 71 КАС України). Суб'єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Відповідно до ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позов слід задовольнити частково.

Оскільки адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

На підставі вимог частини 3 статті 160 КАС України, в судовому засіданні 31.05.17 проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Керуючись ст.ст. 94, 159- 163, 167 КАС України, суд, -

постановив :

Позовні вимоги державного підприємства "Дослідне господарство "Новокаховське" інституту рису Національної академії аграрних наук України" задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Херсонській області №0007201201 від 07.04.2017р. в частині застосування штрафних санкцій у сумі 10975,81 грн. (десять тисяч дев'ятсот сімдесят п'ять гривень вісімдесят одна копійка).

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути з Головного управління ДФС у Херсонській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь державного підприємства "Дослідне господарство "Новокаховське" інституту рису Національної академії аграрних наук України" (код ЄДРПОУ 05392648) 1568 грн. (одна тисяча п'ятсот шістдесят вісім гривень) витрат по сплаті судового збору.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 02 червня 2017 р.

Суддя Хом'якова В.В.

кат. 8.3.3

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2017
Оприлюднено08.06.2017
Номер документу66900067
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/676/17

Постанова від 27.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 12.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 16.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 11.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 17.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 17.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 29.06.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Постанова від 31.05.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 04.05.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні