Постанова
від 30.05.2017 по справі 823/1754/16
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 823/1754/16 Головуючий у 1-й інстанції: Рідзель О.А

Суддя-доповідач: Бабенко К.А

ПОСТАНОВА

Іменем України

30 травня 2017 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Бабенка К.А., суддів: Кузьменка В.В., Степанюка А.Г., секретаря Антоненко К.М. розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Приватного підприємства Колос Чигиринщини на Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 22 березня 2017 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства Колос Чигиринщини до Державного реєстратора Черкаського міського управління юстиції Черкаської області Цьопи Богдана Анатолійовича, Черкаської міської ради, за участю Третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні Позивача - ОСОБА_3 та на стороні Відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство Нібулон , Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області про визнання протиправним та скасування Рішення , -

В С Т А Н О В И В:

Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 22 березня 2017 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, Позивачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить судове рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове судове рішення, яким його адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити, Постанову суду першої інстанції - скасувати, ухвалити нову Постанову, якою адміністративний позов задовольнити повністю з наступних підстав.

ОСОБА_3 є власником земельної ділянки площею 1,9015 га, кадастровий номер НОМЕР_1, що підтверджується Державним актом на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2 (а.с.8).

Між ОСОБА_3, як Орендодавцем, та Позивачем, як Орендарем, укладено Договір оренди землі від 27 травня 2011 року, зареєстрований у відділі Держкомзему у Чигиринському районі Черкаської області 04.08.2011 року за №712548704000253, відповідно до якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться в межах Топилівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області.

Крім того, між ОСОБА_3 та Товариством з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство Нібулон укладено Договір оренди землі №б/н від 11.04.2016 року.

Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 31.10.2016 року №71864388, державним реєстратором Черкаського міського управління юстиції Черкаської області Цьопою Богданом Анатолійовичем на підставі Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 29479150 від 29.04.2016 року, вчинено запис про інше речове право №14381841, а саме - право оренди земельної ділянки, що належить ОСОБА_3, кадастровий номер НОМЕР_1, загальною площею 1,9015 га строком на 10 років з правом пролонгації за Товариством з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство Нібулон .

Також, між ОСОБА_3, як Орендодавцем, та Позивачем, як Орендарем, укладено Договір оренди землі від 28.05.2016 №081, відповідно до якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в адміністративних межах Топилівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області.

Позивач звернувся до державного реєстратора прав на нерухоме майно - приватного нотаріуса Черкаського міського нотаріального округу Плахи Тамари Іванівни із Заявою про проведення державної реєстрації права оренди зазначеної земельної ділянки, за результатом розгляду якої йому у зазначеному відмовлено у зв'язку з тим, що заявлене право вже зареєстровано за іншим Орендарем та термін дії зареєстрованого Договору оренди не закінчився.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав регулюється Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 року №1952-IV (надалі - Закон №1952-IV)

Згідно з частиною першою ст. 4 Закону №1952-IV, обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 1 частини першої ст. 8 Закону №1952-IV, орган державної реєстрації проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації.

Згідно з частиною першою ст. 19 Закону №1952-IV, державна реєстрація прав проводиться на підставі: договорів, укладених у порядку, встановленому законом; свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; рішень судів, що набрали законної сили; інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.

Відповідно до частини другої ст. 9 Закону №1952-IV, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав; у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень.

Згідно зі ст. 15 Закону №1952-IV, державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їхні обтяження.

Тобто, до кола повноважень державного реєстратора належить дослідження документів на предмет їх відповідності вимогам законодавства, визначення факту виникнення в заявника речового права на нерухоме майно або ж його обтяження, а також встановлення відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно.

Відповідно до п. 3 частини третьої ст. 10 Закону №1952-IV, під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Такий висновок узгоджується з висновком Верховного Суду України, викладеним, зокрема в його Постанові від 29 вересня 2015 року №21-760а15 у справі за позовом ТОВ Ободівка-Агро до Реєстраційної служби Чечельницького районного управління юстиції у Вінницькій області, за участю Третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на стороні Відповідача - ТОВ Агрофірма Ободівська , Відділу Державного агентства земельних ресурсів України в Тростянецькому районі Вінницької області про визнання протиправними та скасування Рішень.

Також, як зазначено в Ухвалі Вищого адміністративного суду України від 06.07.2016 року у справі №806/4251/15 за позовом Селянського фермерського господарства Ткаченки до Державного реєстратора Реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області, за участю Третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на стороні Відповідача - ТОВ Яромир про скасування Рішення, саме державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013.

У зв'язку з тим, що державну реєстрацію Договору оренди землі, укладеного між ОСОБА_3 та Позивачем, проведено у відповідності з вимогами чинного законодавства, підстави для проведення державної реєстрації Відповідачем прав оренди зазначеної земельної ділянки за Товариством з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство Нібулон відсутні.

У зв'язку з викладеним, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржуване Позивачем Рішення Відповідача є протиправним та підлягає скасуванню, у зв'язку з чим адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.

Згідно зі ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є, зокрема, порушення норм матеріального права.

У зв'язку з вищевикладеним, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції порушено норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, тому Постанова Черкаського окружного адміністративного суду від 22 березня 2017 року скасовується та ухвалюється нова Постанова, якою адміністративний позов задовольняється повністю.

Відповідно до частини першої ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 41, 94, 196, 198, 202, 205, 207, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства Колос Чигиринщини задовольнити, Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 22 березня 2017 року скасувати, ухвалити нову Постанову, якою адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати Рішення державного реєстратора Черкаського міського управління юстиції Черкаської області Цьопи Богдана Анатолійовича, індексний номер 29479150 від 29.04.2016 щодо проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки площею 1,9015 га, розміщеної в адмінмежах Топилівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області, кадастровий номер НОМЕР_1, належної ОСОБА_3 за Товариством з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство Нібулон на підставі Договору оренди землі серія та номер: б/н від 11.04.2016 року.

Присудити за рахунок бюджетних асигнувань Черкаського міського управління юстиції Черкаської області (код за ЄДРПОУ 33283056) на користь Приватного підприємства Колос Чигиринщини (код за ЄДРПОУ 32482851) 2893 (дві тисячі вісімсот дев'яносто три) грн. 80 коп. судового збору, сплаченого Платіжними дорученнями від 11 листопада 2016 року №1355 та від 12 квітня 2017 року №1462.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складення її в повному обсязі безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Постанову складено у повному обсязі 30.05.2017 року.

Головуючий суддя Бабенко К.А.

Судді: Кузьменко В.В.

Степанюк А.Г.

Головуючий суддя Бабенко К.А

Судді: Степанюк А.Г.

Кузьменко В. В.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2017
Оприлюднено07.06.2017
Номер документу66900580
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/1754/16

Постанова від 22.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 21.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 23.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 31.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 29.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Постанова від 30.05.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бабенко К.А

Ухвала від 17.05.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бабенко К.А

Ухвала від 17.05.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бабенко К.А

Постанова від 22.03.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

Ухвала від 22.03.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні