ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
15 травня 2017 р. Справа № 918/189/17
за позовом ОСОБА_1 праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Рівненської міської ради
до відповідача ОСОБА_1 державної служби охорони при УМВС України в Рівненській області
про стягнення надміру наданої суми компенсації середнього заробітку, виплаченого мобілізованим працівникам
Суддя Андрійчук О.В.
Представники сторін:
від позивача: ОСОБА_2, дов. від 26.01.2017 року
від відповідача: ОСОБА_3, дов. від 03.04.2017 року, ОСОБА_4, дов. від 03.04.2017 року
від ОСОБА_1 Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області: ОСОБА_5, дов. від 13.04.2017 року, ОСОБА_6, дов. від 13.04.2017 року, ОСОБА_7, дов. від 12.05.2017 року
Статті 20, 22, 91, 93 ГПК України сторонам роз'яснені.
Відводи з підстав, передбачених ст. 20 ГПК України, відсутні.
Протокол судового засідання складено відповідно до ст. 81 1 ГПК України.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
У березні 2017 року ОСОБА_1 праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Рівненської міської ради (позивач) звернулося до Господарського суду Рівненської області з позовом до ОСОБА_1 державної служби охорони при УМВС України в Рівненській області (відповідач) про стягнення надміру наданої суми компенсації середнього заробітку, виплаченого мобілізованим працівникам.
Позовні вимоги мотивовані тим, що:
Державною фінансовою інспекцією в Рівненській області проведена зустрічна звірка з відповідачем за період з 21.07.2016 року по 21.07.2016 року, про що складено довідку № 17-04-08/180 від 21.07.2016 року, якою встановлено, що відповідачем невірно визначено середній заробіток працівникам, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період, внаслідок чого зайво нараховано та виплачено компенсацію у межах середнього заробітку мобілізованим працівникам на загальну суму в розмірі 6 384,76 грн, яку позивач просить стягнути з відповідача у судовому порядку.
У матеріально-правове обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на ст.ст. 193, 233 ГК України, Постанову КМ України № 105 від 04.03.2015 року, Постанову КМ України № 100 від 08.02.1995 року тощо.
Ухвалою суду від 20.03.2017 року порушено провадження у справі, справу призначено до розгляду в судовому засіданні на 03.04.2017 року.
Ухвалою суду від 03.04.2017 року розгляд справи відкладено на 18.04.2017 року.
Ухвалою суду від 18.04.2017 року розгляд справи відкладено на 03.05.2017 року.
Ухвалою суду від 03.05.2017 року розгляд справи відкладено на 15.05.2017 року.
03.05.2017 року винесено окрему ухвалу, яку направлено на адресу ОСОБА_1 Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області для розгляду та вжиття заходів по усуненню виявлених порушень законності та недоліків в діяльності ОСОБА_1. Керівництво ОСОБА_1 Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області зобов'язано розглянути вказану окрему ухвалу та вжити заходів, що надалі включатимуть неподання витребуваних судом доказів та неявку в судове засідання представника ОСОБА_1 Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області. Про вжиті заходи по усуненню виявлених порушень зобов'язано письмово повідомити суд до 15.05.2017 року.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши копії документів на їх відповідність оригіналам, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно з п. 1.1.2.1. Плану контрольно-ревізійної роботи Державної фінансової інспекції в Рівненській області на ІІ квартал 2016 року у період з 14.06.2016 року по 07.09.2016 року Державною фінансовою інспекцією в Рівненській області проведена ревізія використання коштів позивачем, виділених з державного бюджету, зокрема на компенсацію підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період.
У ході здійснення вказаної перевірки Державною фінансовою інспекцією в Рівненській області проведена зустрічна звірка з відповідачем з метою документального підтвердження фактичних витрат на виплату компенсації з бюджету у межах середнього заробітку працівникам, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період, за результатами якої встановлено, що відповідачем не вірно визначений середній заробіток працівникам внаслідок множення середньогодинної заробітної плати на неповну кількість робочих днів годин за фактично відпрацьований час, у зв'язку з зайво нараховано та виплачено компенсацію у межах середнього заробітку мобілізованим працівникам на загальну суму 6 384,76 грн.
Так, Постановою КМ України від 04.03.2015 року № 105 "Про затвердження Порядку виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятих на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану, а також працівникам, які були призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв'язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв'язку з прийняттям на військову службу за контрактом" визначено механізм виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятих на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану, а також працівникам, які були призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв'язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв'язку з прийняттям на військову службу за контрактом (далі - працівники), за рахунок і в межах асигнувань, передбачених у державному бюджеті за програмою 2501350 "Компенсація підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятих на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану, а також працівникам, які були призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв'язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв'язку з прийняттям на військову службу за контрактом" (далі - бюджетні кошти) (п. 1 Постанови).
За п. 2 Постанови КМ України від 04.03.2015 року № 105 головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики. Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є, зокрема, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (крім мм. Києва та Севастополя) рад (далі - органи соціального захисту населення).
Відповідно до п. 4 Постанови КМ України від 04.03.2015 року № 105 для отримання компенсації з бюджету середнього заробітку підприємства, установи та організації подають щомісяця до 15 числа органові соціального захисту населення звіти про фактичні витрати на виплату компенсації з бюджету середнього заробітку працівникам за формою згідно з додатком 1, погоджені районним (міським) військовим комісаріатом або військовою частиною, що здійснювали призов працівників на військову службу, в частині підтвердження призову та проходження військової служби, для подання до 19 числа структурному підрозділу соціального захисту населення копій зазначених звітів, а також зведеного звіту про фактичні витрати на виплату компенсації з бюджету середнього заробітку працівникам за формою згідно з додатком 2. Структурні підрозділи соціального захисту населення щомісяця до 23 числа подають відомості про загальний обсяг фактичних витрат на виплату компенсації з бюджету середнього заробітку працівникам згідно з додатком 3 Мінсоцполітики для спрямування їм бюджетних коштів, що спрямовуються органам соціального захисту населення для перерахування підприємствам, установам, організаціям.
Пунктами 5, 6 Постанови КМ України від 04.03.2015 року № 105 передбачено, що обчислення середнього заробітку працівників здійснюється відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 року № 100. Виплата компенсації проводиться підприємствами, установами, організаціями у строки, визначені ст. 115 КЗпП України.
Враховуючи викладене, підприємство, установа, організація, на яких працювали працівники на час призову, мають здійснити нарахування та виплату в строки, встановлені ст. 115 КЗпП України, середньої заробітної плати (здійснити "фактичні витрати") та щомісяця до 15 числа надавати інформацію про свої витрати органу соціального захисту населення для їх компенсації із Державного бюджету України.
За підп. "ї" п. 1 Постанови КМ України від 08.02.1995 року № 100 "Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати" (Постанова КМ України від 08.02.1995 року № 100 ) цей Порядок обчислення середньої заробітної плати застосовується у випадках, зокрема залучення працівників до виконання військових обов'язків.
У всіх інших випадках збереження середньої заробітної плати середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов'язана відповідна виплата. Працівникам, які пропрацювали на підприємстві, в установі, організації менше двох календарних місяців, середня заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за фактично відпрацьований час (п. 2 Постанови КМ України від 08.02.1995 року № 100).
Перелік виплат, що включаються у розрахунок середньої заробітної плати, врегульовано Розділом ІІІ Постанови КМ України від 08.02.1995 року № 100.
У свою чергу, при обчисленні середньої заробітної плати у всіх випадках її збереження згідно з чинним законодавством не враховується заробітна плата на роботі за сумісництвом (за винятком працівників, для яких включення її до середнього заробітку передбачено чинним законодавством) (підп. "ї" п. 4 Постанови КМ України від 08.02.1995 року № 100).
Судом встановлено, що компенсація середнього заробітку, виплаченої мобілізованим працівникам, проводилася щодо 5 осіб, які працювали у відповідача на посадах охоронців.
Для вказаних працівників чинним законодавством не передбачено включення роботи за сумісництвом до середнього заробітку.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач надав позивачу звіту про фактичні витрати на виплату середнього заробітку працівникам, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, за якими середня заробітна плата ОСОБА_8 склала: у січні 2015 року - 2 048,00 грн, у лютому 2015 року - 2 061,00 грн, у березні 2015 року - 2 164,00 грн, у травні 2015 року - 1 224,00 грн; ОСОБА_9 склала: у січні 2015 року - 1 929,00 грн, у лютому 2015 року - 1 941,00 грн, у березні 2015 року - 2 038,00 грн, у травні 2015 року - 1 735,00 грн, у червні 2015 року - 1 941,00 грн, у липні 2015 року - 2 232,00 грн; ОСОБА_10 склала: у березні 2015 року - 1 595,00 грн, у травні 2015 року - 1 782,00 грн, у червні 2015 року - 1 994,00 грн, у липні 2015 року - 2 293,00 грн, у серпні 2015 року - 1 994,00 грн, у вересні 2015 року - 2 193,00 грн, у жовтні 2015 року - 2 081,00 грн, у листопаді 2015 року - 498,00 грн; ОСОБА_11 склала: у лютому 2015 року - 1 947,00 грн, у березні 2015 року - 1 947,00 грн, у травні 2015 року - 1 657,00 грн, у червні 2015 року - 1 854,00 грн, у липні 2015 року - 1 299,00 грн, у серпні 2015 року - 1 854,00 грн, у вересні 2015 року - 2 040,00 грн, у жовтні 2015 року - 1 936,00 грн, у листопаді 2015 року - 464,00 грн; ОСОБА_12 склала: у березні 2015 року - 680,00 грн, у травні 2015 року - 1 737,00 грн, у червні 2015 року - 1 944,00 грн, у липні 2015 року - 2 236,00 грн, у серпні 2015 року - 1 944,00 грн, у вересні 2015 року - 2 138,00 грн, у жовтні 2015 року - 2 029,00 грн, у листопаді 2015 року - 486,00 грн.
Згідно з розділом ІV Постанови КМ України від 08.02.1995 року № 100 визначено порядок розрахунку виплат у всіх випадках збереження заробітної плати.
У матеріалах справи містяться первинні документи (накази про прийняття на роботу, табелі обліку робочого часу, розрахункові листи), на підставі яких відповідач провів розрахунок сум компенсації середнього заробітку мобілізованим працівникам, подав звіти про фактичні витрати на виплату компенсації з бюджету середнього заробітку працівникам, а позивач, у свою чергу, перерахував відповідачу грошові кошти у вигляді компенсації з бюджету.
Суд, здійснивши перерахунок середньогодинного заробітку мобілізованим працівникам станом на дату мобілізації, встановив таке.
ОСОБА_12, охоронник, розрахунок за січень-лютий 2015 року: 1 868,94 (з/п за січень) + 1 731,94 (з/п за лютий) / 159 (кількість годин у січні) + 160 (кількість годин у лютому) = 11,29.
ОСОБА_9, охоронник, розрахунок за червень-липень 2014 року: 2 219,78 (з/п за червень) + 1 737,44 (з/п за липень) / 151 (кількість годин у червні) + 184 (кількість годин у липні) = 11,81.
ОСОБА_11, охоронник, розрахунок за грудень 2014 року - січень 2015 року: 1 672,97 (з/п за грудень) + 2 030,80 (з/п за січень) / 183 (кількість годин у грудні) + 159 (кількість годин у січні) = 10,83.
ОСОБА_10, охоронник. розрахунок за січень-лютий 2015 року: 1 861,43 (з/п за січень) + 1 123,32 (з/п за лютий) / 159 (кількість годин у січень) + 104 (кількість годин у лютому) = 11,35.
ОСОБА_8, охоронник, розрахунок за травень-червень 2014 року: 1 235,00 (з/п за травень) + 196,39 (з/п за червень) / 111 (кількість годин у травні) + 19 (кількість годин у червні) = 11,01.
Для розрахунку витрат на виплату середнього заробітку працівникам, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особоливий період береться середньогодинний заробіток, а також норми тривалості робочого часу у годинах за відповідні місяці 2015 року, за які здійснювалася виплата.
ОСОБА_12 виплати проводилися у березні (56 год.), травні (143 год.), червні-листопаді (160 год.; 184 год.; 160 год; 176 год.; 176 год.; 40 год.) 2015 року, відтак до виплати підлягали такі суми: у березні - 632,24 грн (56х11,29) (фактично виплачено 680,00 грн, переплата складає 47,76 грн) ; у травні - 1 614,47 грн (фактично виплачено 1 737,00 грн, переплата складає 122,53 грн); у червні - 1 806,40 грн (фактично виплачено 1 944,00 грн, переплата складає 137,60 грн), у липні - 2 077,36 грн (фактично виплачено 2 236,00 грн, переплата складає 158,64 грн), у серпні - 1 806,40 грн (фактично виплачено 1 944,00 грн, переплата складає 137,60 грн), у вересні - 1 987,04 грн (фактично виплачено 2 138,00 грн, переплата складає 150,96 грн), у жовтні - 1 987,04 грн (фактично виплачено 2 029,00 грн, переплата складає 41,96 грн), у листопаді - 451,60 грн (фактично виплачено 486,00 грн, переплата складає 34,40 грн), отже загальний розмір зайво компенсованих грошових коштів складає 831,45 грн.
ОСОБА_11 виплати проводилися у лютому (160 год.), березні (168 год.), травні (143 год.), червні-листопаді (160 год.; 184 год.; 160 год; 176 год.; 176 год.; 40 год.) 2015 року, відтак до виплати підлягали такі суми: у лютому - 1 732,80 грн (160х10,83) (фактично виплачено 1 947,00 грн, переплата складає 214,20 грн); у березні - 1 819,44 грн (фактично виплачено 1 947,00 грн, переплата складає 127,56 грн) ; у травні - 1 548,69 грн (фактично виплачено 1 657,00 грн, переплата складає 108,31 грн); у червні - 1 732,80 грн (фактично виплачено 1 854,00 грн, переплата складає 121,20 грн), у липні - 1 992,72 грн (фактично виплачено 1 299,00 грн, недоплата складає 693,72 грн), у серпні - 1 732,80 грн (фактично виплачено 1 854,00 грн, переплата складає 121,20 грн), у вересні - 1 906,08 грн (фактично виплачено 2 040,00 грн, переплата складає 133,92 грн), у жовтні - 1 906,08 грн (фактично виплачено 1 936,00 грн, переплата складає 29,92 грн), у листопаді - 433,20 грн (фактично виплачено 464,00 грн, переплата складає 30,80 грн), отже загальний розмір зайво компенсованих грошових коштів складає 887,11 грн.
ОСОБА_10 виплати проводилися у березні (128 год.), травні (143 год.), червні-листопаді (160 год.; 184 год.; 160 год; 176 год.; 176 год.; 40 год.) 2015 року, відтак до виплати підлягали такі суми: у березні - 1 452,80 грн (128х11,35) (фактично виплачено 1 595,00 грн, переплата складає 142,20 грн); у травні - 1 623,05 грн (фактично виплачено 1 782,00 грн, переплата складає 158,95 грн); у червні - 1 816,00 грн (фактично виплачено 1 994,00 грн, переплата складає 178,00 грн), у липні - 2 088,40 грн (фактично виплачено 2 293,00 грн, переплата складає 204,60 грн), у серпні - 1 816,00 грн (фактично виплачено 1 994,00 грн, переплата складає 178,00 грн), у вересні - 1 997,60 грн (фактично виплачено 2 193,00 грн, переплата складає 195,40 грн), у жовтні - 1 997,60 грн (фактично виплачено 2 081,00 грн, переплата складає 83,40 грн), у листопаді - 454,00 грн (фактично виплачено 498,00 грн, переплата складає 44,00 грн), отже загальний розмір зайво компенсованих грошових коштів складає 1 184,55 грн.
ОСОБА_9 виплати проводилися у січні-березні (159 год.; 160 год.; 168 год.), травні-липні (143 год.; 160 год.; 184 год.) 2015 року, відтак до виплати підлягали такі суми: у січні - 1 877,79 грн (159х11,81) (фактично виплачено 1 929,00 грн, переплата складає 51,21 грн); у лютому - 1 889,60 грн (фактично виплачено 1 941,00 грн, переплата складає 51,40 грн); у березні - 1 984,08 грн (фактично виплачено 2 038,00 грн, переплата складає 53,92 грн), у травні - 1 688,83 грн (фактично виплачено 1 735,00 грн, переплата складає 46,17 грн), у червні - 1 889,60 грн (фактично виплачено 1 941,00 грн, переплата складає 51,40 грн), у липні - 2 173,04 грн (фактично виплачено 2 232,00 грн, переплата складає 58,96 грн), отже загальний розмір зайво компенсованих грошових коштів складає 313,06 грн.
ОСОБА_8 виплати проводилися у січні-березні (159 год.; 160 год.; 168 год.), травні (143 год.) 2015 року, відтак до виплати підлягали такі суми: у січні - 1 750,59 грн (159х11,01) (фактично виплачено 2 48,00 грн, переплата складає 297,41 грн); у лютому - 1 761,60 грн (фактично виплачено 2 061,00 грн, переплата складає 299,40 грн); у березні - 1 849,68 грн (фактично виплачено 2 164,00 грн, переплата складає 314,32 грн), у травні - 1 574,43 грн (фактично виплачено 1 224,00 грн, недоплата складає 350,43 грн), отже загальний розмір зайво компенсованих грошових коштів складає 911,13 грн.
Отже, загальний розмір надміру наданої суми компенсації середнього заробітку, виплаченого мобілізованим працівникам, становить 4 127,30 грн (831,45+887,11+1 184,55+313,06+911,13) (при заявленому - 6 384,76 грн).
Зважаючи на викладене, позивач належними та достатніми доказами, як того вимагають приписи ст.ст. 33, 34 ГПК України, довів заявлені позовні вимоги, а відповідач, в свою чергу, не надав доказів в їх спростування, відтак останні підлягають частковому задоволенню.
Згідно з ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 49, 82-85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задоволити частково.
Стягнути з ОСОБА_1 державної служби охорони при УМВС України в Рівненській області (вул. С. Бандери, 58, м. Рівне, 33023, код ЄДРПОУ 08596995) надміру перераховану суму компенсації середнього заробітку, виплаченого мобілізованим працівникам, в розмірі 4 127,30 грн на рахунок № 31115115700002, код банку: 833017, банк отримувача: ГУ ДКСУ у Рівненській області, код ЄДРПОУ 38012714 УК у м. Рівному/м. Рівне/24060300.
Стягувач: ОСОБА_1 праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Рівненської міської ради (вул. Соборна, 12, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 03195441).
У задоволенні позовних вимог про стягнення 2 257,46 грн відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 державної служби охорони при УМВС України в Рівненській області (вул. С. Бандери, 58, м. Рівне, 33023, код ЄДРПОУ 08596995) в доход Державного бюджету України 1 034,24 грн судового збору.
Після набрання рішенням законної сили видати накази.
Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 85 ГПК України . Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст. 93 ГПК України .
Повне рішення складено 17.05.2017 року.
Суддя Андрійчук О.В.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2017 |
Оприлюднено | 07.06.2017 |
Номер документу | 66902941 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні