Рішення
від 06.06.2017 по справі 904/9051/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

30.05.2017 Справа № 904/9051/15

За позовом Приватне підприємство "ОСОБА_1 Дніпро", м. Дніпро

до ОСОБА_2 міської ради, м. Дніпро

про визнання умов договору частково виконаними

Суддя Рудь І.А.

Представники:

від позивача: ОСОБА_3., дов. № б/н від 21.06.2016р.;

від відповідача: ОСОБА_4, дов. № 7/10-2556 від 28.12.2016р.

СУТЬ СПОРУ:

У жовтні 2015р. Приватне підприємство "ОСОБА_1 Дніпро" звернулось до господарського суду з позовом про визнання суми пайового внеску відповідно до договору про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Дніпропетровська №470 від 12.08.2014р., укладеного між Дніпропетровською міською радою в особі фінансово-економічного департаменту Дніпропетровської міської ради та Приватним підприємством "ОСОБА_1 Дніпро", зменшеною та сплаченою позивачем у відповідності до п.3.2.2 договору, на суму виконаних робіт з будівництва зовнішніх мереж водопроводу та каналізації у розмірі 1 178 688 грн. 00 коп., з будівництва житлового будинку з торгівельними приміщеннями продовольчого та непродовольчого призначення за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Луговська, 255, посилаючись на ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 14.12.2015р. (суддя Ярошенко В.І.) позов задоволено повністю.

Додатковим рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 18.01.2016р. стягнуто з відповідача на користь позивача витрати зі сплати судового збору.

Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 01.12.2016р. (судді: Дармін М.О., Березкіна О.В., Подобєд І.М.) зазначене рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Постановою Вищого господарського суду України від 22.02.2017р. постанова Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 01.12.2016р., рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 14.12.2015р. та додаткове рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 18.01.2016р. скасовані, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.03.2017р. справу № 904/9051/15 передано на розгляд судді Рудь І.А.

Ухвалою господарського суду від 17.03.2017р. справу № 904/9051/15 прийнято до свого провадження та призначено до розгляду в засіданні на 11.04.2017р.

Відповідач позовні вимоги не визнав, у додаткових поясненнях від 11.04.2017р. зазначив, що позов ПП ОСОБА_1 Дніпро є безпідставним, необґрунтованим та таким, що заявлений за відсутності спірних правовідносин. В обґрунтування заперечень послався, зокрема, на відсутність належних доказів на підтвердження надання позивачем до міської ради кошторисної документації на збудовані позивачем інженерні мережі (об'єкти інженерної інфраструктури) поза межами земельної ділянки позивача, та відповідно погодження їх кошторисної вартості із уповноваженим органом міської ради, як то передбачено абз. 9 п. 2.7 Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури міста Дніпропетровська, затвердженого рішенням Дніпропетровської міської ради від 2907.2011р. № 5/14. Крім того, вважає, що обраний позивачем спосіб захисту не відповідає жодному способу, визначеному ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України або іншим законом чи спірним договором. Просив в позові відмовити.

18.05.2017р. позивач надав до суду додаткові пояснення від 10.05.2017р., в яких зазначив, що вартість виконаних робіт по будівництву зовнішніх інженерних мереж на спірному об'єкті, яка сплачена позивачем при будівництві, підтверджується зведеним кошторисним розрахунком вартості об'єкта будівництва Зовнішні мережі водопостачання та каналізації житлового будинку (17пов.) з торговими приміщеннями продовольчого та непродовольчого призначення по вул.Луговська,255 в м. Дніпропетровську; звітом про проведення незалежної оцінки вартості зовнішніх мереж водопроводу та каналізації, виданим ППФ Приватпослуга 09.06.2015р.; експертним висновком ДП Спеціалізована державна експертна організація - центральна служба Української державної будівельної експертизи ДП Укрдержбудекспертиза філія у Дніпропетровській області, щодо розгляду кошторисної частини проектної документації за робочим проектом Будівництво зовнішніх мереж водопостачання та каналізації Житлового будинку (17 поверх.) з торговими приміщеннями продовольчого та непродовольчого призначення по вул. Луговська, 255 у м. Дніпропетровську (І пусковий комплекс) від 11.08.2015р. тощо. Вважає, що оскільки ч.5 ст. 30 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Положенням про порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровськ, а також умовами п. 5.4. договору про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Дніпропетровська від 12.08.2014р. № 470, чітко визначене зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму їх кошторисної вартості, у разі передбаченої технічними умовами необхідності будівництва замовником інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) поза межами його земельної ділянки, передача таких інженерних мереж у комунальну власність, відповідне зменшення розміру пайової участі замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту не може бути поставлено в залежність від волевиявлення органу місцевого самоврядування щодо набуття зазначених мереж до комунальної власності всупереч імперативно визначеній нормі законодавства. Просив задовольнити позов у повному обсязі.

Ухвалою господарського суду від 23.05.2017р. за заявою позивача від 10.05.2017р. замінено неналежного відповідача ОСОБА_2 міську раду в особі Фінансово-економічного департаменту на належного відповідача ОСОБА_2 міську раду в порядку ст. 24 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до ст. 77 ГПК України, у судовому засіданні оголошувалася перерва з 11.04.2017р. по 23.05.2017р., з 23.05.2017р. по 30.05.2017р.

В порядку ст.85 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи. оцінивши докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

12.06.2014 між Приватним підприємством "ОСОБА_1 Дніпро" (далі - позивач) та Дніпропетровською міською радою було укладено договір оренди землі, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку за кадастровим номером 1210100000:01:047:0008, строком на 5 років, площею 0,16858 га, для фактичного розміщення нежитлової будівлі, яка знаходиться за адресою: по вул. Луговській, 255 (арк. с. 181-188 том 1) (далі - договір оренди).

12.08.2014р. між Дніпропетровською міською радою в особі Фінансово-економічного департаменту Дніпропетровської міської ради (далі - відповідач) та Приватним підприємством "ОСОБА_1 сервіс Дніпро" (далі - забудовник) було укладено договір про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Дніпропетровська (далі - договір) (арк. с. 12-13 том 1).

Предметом даного договору є здійснення оплати забудовником величини пайової участі на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Дніпропетровська шляхом перерахування грошових коштів до спеціального фонду міського бюджету у зв'язку з будівництвом житлового будинку з торгівельними приміщеннями продовольчого та непродовольчого призначення, за адресою: вул. Луговська, 255 (п. 1.1 договору).

Пунктом 2.1 договору встановлено, що величина пайової участі згідно з розрахунком (додаток № 1 до даного договору) становить 1105387, 50 грн. Кошти пайової участі сплачуються в повному обсязі єдиним платежем або частинами за графіком, який є невід'ємною частиною даного договору (п. 2.2. договору).

Згідно з п. 3.2.2 договору забудовник зобов'язаний перерахувати величину пайової участі у розвитку інфраструктури м. Дніпропетровська. яка визначена п. 2.1 цього договору та відповідним розрахунком, до спеціального фонду міського бюджету на умовах, визначених договором.

Додатковою угодою № 1 від 12.06.2015 до договору, сторони виклали п. 2.1 договору у наступній редакції: забудовник зобов'язаний перерахувати внесок в сумі 1264596, 09 грн. (арк. с. 16).

Додатком № 1 до договору "Розрахунок пайової участі на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Дніпропетровська" передбачений наступний розмір пайової участі за функціональним призначенням об'єкта: житлові будинки багатоквартирні 674340, 45 грн., інші заклади торгівлі 490333, 92 грн., інші заклади торгівлі 99921, 72 грн., всього 1234596, 09 грн. (арк. с. 16 том 1).

У відповідності до додатку № 2 до договору "Графік сплати" сторони погодили, що величина пайової участі підлягає сплаті у два етапи:

- 590255, 64 грн. до введення в експлуатацію згідно декларації від 04.02.2015 № ДП 143150350175;

- 674340, 45 грн. до прийняття об'єкта в експлуатацію.

Відповідно до п. 2.3 договору проведення остаточного розрахунку величини пайової участі здійснюється Дніпропетровською міською радою (фінансово-економічним департаментом) після надання забудовником документів про затвердження у встановленому порядку кошторисної вартості будівництва об'єкта, що вводиться експлуатацією, визначеної згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами, або за фактичними показниками створених потужностей без застосування норм щодо граничного розміру пайової участі.

Будівництво житлового будинку з торгівельними приміщеннями продовольчого та непродовольчого призначення по вул. Луговська, 255 у м. Дніпропетровськ, згідно Декларації державної архітектурно-будівельної інспекції у Дніпропетровській області на початок виконання будівельних робіт від 26.01.2015 № ДП 083150260135 (арк. с. 34-37 том 1), передбачає здійснення вказаного будівництва у дві черги:

- І черга - будівництво магазину продовольчих та непродовольчих товарів, торгових приміщень. 04.02.2015 були введені в експлуатацію торгівельні приміщення загальною площею 1105,2 кв.м., згідно декларації про готовність об'єкта до експлуатації, зареєстрованої департаментом державної будівельно-архітектурної інспекції у Дніпропетровській обл. від 04.02.2015 № ДП 143150350175 ( І черга) (арк. с. 38-43 том 1);

- ІІ черга - будівництво 17-ти поверхового будинку.

16.12.2014р. позивачем отримано Технічні умови № 5348 (далі - ТУ № 5348) видані Комунальним підприємством Дніпроводоканал Дніпропетровської міської ради, на водопостачання та каналізування житлового будинку (17 пов.) з торговельними приміщеннями продовольчого та непродовольчого призначення за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Луговська, буд. 255, затверджені Дніпропетровською міською радою (арк. 58 том 2).

Вищезазначеними ТУ № 5348 від 16.12.2014 встановлено умови водопостачання та каналізування у дві черги (1-й та 2-й пускових комплекси).

У відповідності до ТУ № 5348 позивачем розроблений та узгоджений з КП Дніпроводоканал проект Зовнішні мережі водопостачання та каналізації житлового будинку (17пов.) з торговими приміщеннями продовольчого та непродовольчого призначення по вул. Луговська, 255 в м. Дніпропетровску , відповідно до якого і проводилось будівництво мереж (арк. с. 79-127 том 2).

В процесі будівництва, згідно ТУ № 5348 позивачем виконані та введені в експлуатацію зовнішні мережі водопостачання та каналізації 1-го пускового комплексу, основна частина яких знаходиться за межами земельної ділянки, на якій здійснюється будівництво, та яка передана в оренду підприємству згідно договору.

Листом від 05.02.2015р. №10 позивач звернувся до в.о. міського голови м. Дніпропетровська з проханням зменшити розмір пайового участі на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста - на суму вартості інженерних мереж поза межами орендованої земельної ділянки (арк. с. 44 том 1).

16.02.2015р. листом № 10/15-92 Фінансово-економічний департамент Дніпропетровської міської ради повідомив позивача, що для опрацювання питання зменшення суми пайового внеску, замовник повинен надати документи згідно переліку наведено у даному листі (арк. с. 45-46 том 1).

23.04.2015р. позивачем повідомлено Фінансово-економічний департамент Дніпропетровської міської ради про початок процедури передачі на баланс КП "Дніпроводоканал" ДМР зовнішніх інженерних мереж, розташованих поза межами земельної ділянки, згідно ТУ № 5348 від 16.12.2014р. на водопостачання та каналізування житлового будинку з торгівельними приміщеннями продовольчого та непродовольчого призначення по вул. Луговській, 255 у м. Дніпропетровську (арк. с. 47 том 1).

05.06.2015р. позивач звернувся до КП Дніпроводоканал ДМР з пропозицією прийняти на баланс КП Дніпроводокала ДМР вищевказані зовнішні мережі водопроводу та каналізації (лист вих. № 05/16 від 05.06.2015р.).

12.06.2015р. КП Дніпроводоканал ДМР надана відповідь (лист вих.№6100/415 від 12.06.2015 р., арк. с. 50-51 том 1), згідно якої, КП Дніпроводоканал ДМР, посилаючись на діюче законодавство, зможе розглянути питання щодо прийняття на баланс мереж водопостачання та каналізації тільки після введення ІІ черги будівництва (житлового будинку), тобто після побудування 2-го пускового комплексу.

Позивач надав Фінансово-економічному департаменту Дніпропетровської міської ради копію листа КП "Дніпроводоканала" ДМР вих.№ 6100/415 від 12.06.2015 та копію звіту про проведення незалежної оцінки вартості зовнішніх мереж водопроводу та каналізації від 09.06.2015р., просив відстрочити сплату суми пайового внеску, оскільки вартість будівництва інженерних мереж водопостачання та каналізації практично дорівнює загальній сумі пайового внеску (арк. с. 52-54 том 1).

Листом від 28.07.2015р. № 10/15-529 відповідач відмовив у задоволенні клопотання позивача та вказав про необхідність терміново сплатити пайовий внесок (арк. с. 55 том 1).

Позивач, посилаючись на ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", вважає що відповідач протиправно не виконує вимоги чинного законодавства щодо зменшення розміру пайової участі позивача у розвитку інфраструктури населеного пункту за спірним договором на суму кошторисної вартості побудованих позивачем інженерних мереж за межами земельної ділянки, чим порушує права позивача, у зв'язку із чим просить суд визнати суму пайового внеску у відповідності до п. 3.2.2 договору про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Дніпропетровська № 470 від 18.08.2014р. зменшеною на суму виконаних робіт по будівництву зовнішніх мереж водопроводу та каналізації у розмірі 1 178 688 грн. 00 коп. по будівництву житлового будинку з торгівельними приміщеннями продовольчого та непродовольчого призначення за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Луговська, 255, проти чого заперечує відповідач, що і є причиною спору.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

За приписами ст. 111-12 Господарського процесуального кодексу України вказівки, що містяться у постанові касаційної інстанції, є обов'язковими для суду першої інстанції під час нового розгляду справи.

Відносини у сфері містобудівної діяльності регулюються Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Відповідно до ст. 15 Закону України "Про планування та забудову територій" (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору) проект забудови території визначає: розташування об'єктів містобудування, місцевих проїздів відносно червоних ліній; архітектурно-просторове вирішення, призначення, щільність, поверховість та інші показники конкретних об'єктів містобудування; показники та технічні вирішення інженерно-транспортної інфраструктури; потребу в проведенні інженерної підготовки території та обсяг цих робіт; місця та технічні вирішення під'єднання інженерного обладнання об'єктів містобудування до зовнішніх інженерних мереж і споруд; організацію будівництва; техніко-економічні показники та загальний кошторис забудови території; інші вимоги, визначені державними будівельними нормами.

У разі необхідності у складі проекту забудови території може розроблятися проект розподілу території.

Проект забудови території погоджується і затверджується як проектна документація в порядку, визначеному законодавством.

Згідно зі ст. 27 вказаного Закону, основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки; технічні умови щодо інженерного забезпечення об'єкта містобудування; завдання на проектування. При наданні технічних умов враховується, що місце приєднання інженерних мереж замовника до магістральних чи інших інженерних мереж знаходиться на межі земельної ділянки замовника або за його згодою на території цієї земельної ділянки. Якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об'єктів поза межами його земельної ділянки, величина пайової участі (внеску) замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту зменшується на суму пов'язаних з цим витрат. Побудовані замовником інженерні мережі та/або об'єкти передаються на баланс відповідним підприємствам з їх утримання.

Статтею 271 Закону України "Про планування і забудову територій" визначено, що величина пайової участі (внеску) замовника у створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування, відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі (внеску) замовника від загальної кошторисної вартості будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування, визначеної згідно з державними будівельними нормами, без урахування витрат з придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішньо- та позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.

Встановлений органом місцевого самоврядування розмір пайової участі (внеску) замовника не може перевищувати граничного розміру пайової участі (внеску) на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів.

Граничний розмір пайової участі (внеску) замовника на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів з урахуванням не заборонених законом інших відрахувань, встановлених органом місцевого самоврядування, не може перевищувати, зокрема, 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування - для нежитлових будівель та/або споруд.

Так, відповідно до ч. ч. 1-3 ст. 40 вказаного Закону порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону. Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвиток зазначеної інфраструктури.

За абз. 1 ч. 5 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.

Тобто, Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" на органи місцевого самоврядування покладено обов'язок встановлювати порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту відповідно до норм вказаного Закону.

Пунктом 3.1.1 договору встановлено, що Міська рада зобов'язана виконати розрахунок величини пайової участі, належної до сплати забудовником у відповідності до Порядку, затвердженого рішенням Дніпропетровської міської ради від 21.03.2007 № 6/11 (зі змінами та доповненнями).

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 21.03.2007 № 6/11 "Про порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська" затверджено Положення про порядок залучення коштів замовників (забудовників) на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Дніпропетровськ (арк. с. 19-20 том 1).

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 29.07.2011 № 5/14 "Про внесення змін до рішення міської ради від 21.03.2007 № 6/11 "Про порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська" Положення порядок залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська викладено у новій редакції: "Порядок залучення. розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвитку інфраструктури міста Дніпропетровська" (далі - Порядок) (арк. с. 25-33 том 1).

Відповідно до розділу 1 "Загальні положення" Порядок визначає розмір пайової участі (внеску) замовників (забудовників) у створенні (розвитку) соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Дніпропетровська з урахуванням соціально-економічного значення об'єктів будівництва (реконструкції), зміни функціонального призначення тощо для міста. Пайова участь (внесок) замовників (забудовників) у створенні соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста (надалі - пайова участь) є внеском, який замовник (забудовник) має сплатити до бюджету м. Дніпропетровська без урахування ПДВ. Залучені кошти спрямовуються на фінансування об'єктів соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста.

Цей Порядок застосовується для визначення розмірів пайової участі замовників (забудовників), які мають намір здійснити на території міста Дніпропетровська, зокрема, будівництво (реконструкцію) будь-яких об'єктів, незалежно від їх форми власності.

Загальна кошторисна вартість для розрахунку величини пайової участі повинна бути визначена згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами та не враховує витрат на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових Інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.

Норма щодо граничного розміру пайової участі застосовується за умови надання замовником (забудовником) належним чином оформленої копії звіту експертної організації, визначеної у встановленому порядку, який містить інформацію про дотримання вимог кошторисної частини проекту.

Пунктом 2.6 Порядку встановлено, що величина пайової участі визначається у договорі, укладеному між Дніпропетровською міською радою, в особі департаменту, та замовником (забудовником).

Згідно з приписами ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об'єкти передаються у комунальну власність. У разі якщо кошторисна вартість будівництва інженерних мереж та/або об'єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) перевищує розмір пайової участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту, орган місцевого самоврядування приймає рішення про відшкодування замовнику різниці між здійсненими витратами та розміром пайової участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено імперативну норму щодо зменшення розміру пайової участі замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури, будівництво яких поза межами його земельної ділянки є необхідним за технічними умовами.

07.07.2014р. між позивачем та ТОВ "ПБК "ТРР" укладено договір будівельного підряду № 07/14-1, за умовами якого замовник передав підряднику будівельний майданчик для будівництва житлового будинку з торгівельними приміщеннями продовольчого та непродовольчого призначення за адресою: вул. Луговська, 25 в м. Дніпропетровськ; замовник фінансує вартість обсягів робіт, пов'язаних з будівництвом об'єкту та витрати на інженерне забезпечення, необхідне для його експлуатації (далі - договір будівельного підряду, арк. с. 1-5 том 2).

На підтвердження розрахунку вартості виконаних робіт по будівництву зовнішніх інженерних мереж позивачем надано: - зведений кошторисний розрахунок вартості об'єкта будівництва Зовнішні мережі водопостачання та каналізації житлового будинку (17пов.) з торговими приміщеннями продовольчого та непродовольчого призначення по вул. Луговська, 255 в м. Дніпропетровську, що складений головним інженером проекту ОСОБА_5А та затверджена замовником будівництва - ПП ОСОБА_1 Дніпро на загальну суму 1178688 грн.; об'єктним кошторисом на будівництво № 2-1; локальний кошторис на будівельні роботи № 2-1-1 та № 2-1-2; акту приймання виконаних робіт № 1 за квітень 2015 та платіжні доручення.

Підпунктом 3.2.1 вищезазначеного договору забудовник зобов'язаний здійснити будівництво об'єкта відповідно до погодженої проектно-кошторисної документації з дотриманням будівельних норм і правил.

Позивачем, на підтвердження вартості виконаних робіт по будівництву зовнішніх інженерних мереж, надано наступні документи: звіт про проведення незалежної оцінки вартості зовнішніх мереж водопроводу та каналізації, виданого приватним підприємством фірма Приватпослуга (код ЄДРПОУ 24226772) 09.06.2015, відповідно до якого ринкова вартість мереж, що передаються на баланс КП Дніпроводоканал відповідає представленому кошторису та складає 1171385 грн., без урахування ПДВ (арк. с. 81-107 том 1); а також експертний висновок ДП Спеціалізована державна експертна організація - центральна служба Української державної будівельної експертизи ДП Укрдержбудекспертиза філія у Дніпропетровській області, щодо розгляду кошторисної частини проектної документації за робочим проектом Будівництво зовнішніх мереж водопостачання та каналізації Житлового будинку (17 пов.) з торговими приміщеннями продовольчого та непродовольчого призначення по вул. Луговська, 255 у м. Дніпропетровську (І пусковий комплекс) від 11.08.2015р.

Господарський суд зазначає, що предметом даного судового розгляду є вимоги забудовника про визнання суми пайового внеску на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Дніпропетровська зменшеною та сплаченою на суму виконаних робіт з будівництва поза межами його земельної ділянки зовнішніх мереж водопроводу та каналізації.

Згідно з ч. 9 п. 2.7 Порядку залучення коштів на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Дніпропетровська" якщо технічними умовами інженерного забезпечення об'єкта передбачається необхідність будівництва замовником (забудовником) інженерних мереж або об'єктів поза межами його земельної ділянки, величина пайової участі зменшується на суму кошторисної вартості тих з них, які погоджені з уповноваженим органом Дніпропетровської міської ради, а такі інженерні мережі та/або об'єкти передаються у комунальну власність територіальної громади м. Дніпропетровська.

Проведення остаточного розрахунку величини пайової участі, розрахованої із застосуванням норм щодо її граничного розміру, здійснюється після надання замовником (забудовником) документів про затвердження у встановленому порядку кошторисної вартості об'єкта, що вводиться в експлуатацію, визначеної згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами (ч. 10 п. 2.7 Порядку залучення, розрахунку і використання коштів пайової участі (внесків) у розвиток інфраструктури міста Дніпропетровська).

Таким чином, зазначеними нормами передбачена передача у комунальну власність таких інженерних мереж та/або об'єктів та право замовника будівництва на зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму їх кошторисної вартості тих з них, які погоджені з уповноваженим органом місцевого самоврядування, а також право на отримання відшкодування понесених ним витрат під час спорудження таких мереж (об'єктів) у частині, що перевищує встановлений йому розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Враховуючи наведене, при вирішенні питання зменшення розміру пайової участі позивач має довести кошторисну вартість інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури, будівництво яких поза межами його земельної ділянки є необхідним за технічними умовами, а також надання уповноваженому органу місцевого самоврядування затвердженої в установленому порядку кошторисної документації об'єкта, яка б підтверджувала суму коштів, на яку позивач просить зменшити розмір пайової участі.

Господарський суд зазначає, що відповідно до листа КП Дніпроводоканал № 6100/415 від 12.06.2015р., направленого ПП ОСОБА_1 Дніпро , проектна документація погоджена з КП Дніпроводоканал , службами експлуатації прийнята виконавча документація та технічна готовність зовнішніх мереж водопостачання і водовідведення, побудованих у складі 1-го пускового комплексу, тобто до торгових приміщень продовольчого та непродовольчого призначення. Відповідно проектної та виконавчої документації зовнішні мережі водопостачання та водовідведення побудовані тільки для потреб торгових приміщень продовольчого та непродовольчого призначення, тобто вони не задіяні у розвитку інфраструктури міста, оскільки до мереж 1-го пускового комплексу не підключені житлові будинки та об'єкти комунальної власності. Згідно Правил користування системами централізованого комунального водопостачання в населених пунктах України , погоджених з Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва, затверджених житлово-комунального господарства України від 27 червня 2008 року № 190, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 07.10.2008р. № 936/15627, п. 1.5 - виробник (КП Дніпроводоканал ) приймає на баланс мережі водопостачання та водовідведення від об'єктів, що належать до комунальної власності територіальної громади міста, тобто від житлових будинків, навчальних закладів, лікарень та інших. На даний час, КП Дніпроводоканал не має підстав для прийому на баланс мереж водопостачання та водовідведення 1-го пускового комплексу об'єкту. Після погодження з КП Дніпроводоканал робочих креслень II черги будівництва, завершення будівництва мереж водопостачання та водовідведення ІІ-го пускового комплексу, тобто 17-ти поверхового житлового будинку, прийняття службами експлуатації виконавчої документації та технічної готовності зовнішніх мереж водопостачання і водовідведення, побудованих у складі ІІ-го пускового комплексу, буде можливо розглянути питання прийняття на баланс мереж водопостачання, побудованих у І-му та у ІІ-му пусковому комплексі. Стосовно мереж водовідведення. За вищевказаними Правилами до передачі на баланс КП Дніпроводоканал будуть підлягати тільки мережі каналізації, що будуть побудовані у П-му пусковому об'єкту.

Виробник послуг централізованого водопостачання та водовідведення - суб'єкт господарювання, що виробляє або створює послуги з централізованого водопостачання та водовідведення (далі - виробник) (п. 1.2. правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України).

Водопровідні вводи державного житлового фонду, житлово-будівельних кооперативів (далі - ЖБК), а також об'єднань співвласників багатоквартирних будинків (далі - ОСББ), усі магістральні й розподільчі внутрішньоквартальні мережі централізованого водопостачання, а також вуличні водорозбірні колонки, призначені для колективного водокористування, окремо розташовані підвищувальні насосні станції холодного водопостачання, артезіанські свердловини передаються за згодою власника згідно з відповідними рішеннями органів місцевого самоврядування на баланс виробника для подальшої експлуатації (п. 1.5. правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України).

Жилі будинки, а також жилі приміщення в інших будівлях, що знаходяться на території Української РСР, утворюють житловий фонд. Житловий фонд включає: жилі будинки і жилі приміщення в інших будівлях, що належать державі (державний житловий фонд); жилі будинки і жилі приміщення в інших будівлях, що належать колгоспам та іншим кооперативним організаціям, їх об'єднанням, профспілковим та іншим громадським організаціям (громадський житловий фонд); жилі будинки, що належать житлово-будівельним кооперативам (фонд житлово-будівельних кооперативів); жилі будинки (частини будинків), квартири, що належать громадянам на праві приватної власності (приватний житловий фонд); квартири в багатоквартирних жилих будинках, садибні (одноквартирні) жилі будинки, а також жилі приміщення в інших будівлях усіх форм власності, що надаються громадянам, які відповідно до закону потребують соціального захисту (житловий фонд соціального призначення). До житлового фонду включаються також жилі будинки, що належать державно-колгоспним та іншим державно-кооперативним об'єднанням, підприємствам і організаціям. Відповідно до Основ житлового законодавства Союзу РСР і союзних республік до цих будинків застосовуються правила, встановлені для громадського житлового фонду. До житлового фонду не входять нежилі приміщення в жилих будинках, призначені для торговельних, побутових та інших потреб непромислового характеру (ст. 4 Житлового кодексу Української РСР).

Враховуючи вищевикладене, оскільки до мереж 1-го пускового комплексу не підключені житлові будинки та об'єкти комунальної власності, КП Дніпроводоканал не має підстав для прийому на баланс мереж водопостачання та водовідведення 1-го пускового комплексу об'єкту.

Таким чином, у зв'язку із тим, що вказані мережі не прийняті на баланс комунального підприємства та не передані у комунальну власність територіальної громади м. Дніпро і їх вартість не підтверджена комунальним підприємством, у ОСОБА_2 міської ради відсутні підстави щодо зменшення пайової участі забудовнику на вартість зовнішніх інженерних мереж.

Крім того, позивачем не доведено належними доказами кошторисну вартість інженерних мереж або об'єктів інженерної інфраструктури, будівництво яких поза межами його земельної ділянки є необхідним за технічними умовами, а також надання уповноваженому органу місцевого самоврядування затвердженої в установленому порядку кошторисної документації об'єкта, яка б підтверджувала суму коштів, на яку позивач просить суд зменшити розмір його пайової участі за договором про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Дніпропетровська №470 від 12.08.2014р.

Доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору (ст. 32 Господарського процесуального кодексу України).

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень (ст. 33 Господарського процесуального кодексу).

Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ст. 34 Господарського процесуального кодексу).

З огляду на викладене, позовні вимоги Приватного підприємства "ОСОБА_1 Дніпро" про визнання суми пайового внеску відповідно до договору про пайову участь на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Дніпропетровська № 470 від 12.08.2014р., укладеного між Дніпропетровською міською радою в особі фінансово-економічного департаменту Дніпропетровської міської ради та Приватним підприємством ОСОБА_1 Дніпро , зменшеною та сплаченою Приватним підприємством ОСОБА_1 Дніпро у відповідності до п.3.2.2 договору, на суму виконаних робіт по будівництву зовнішніх мереж водопроводу та каналізації у розмірі 1 178 688 грн. 00 коп., по будівництву житлового будинку з торгівельними приміщеннями продовольчого та непродовольчого призначення за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Луговська, 255, є необґрунтованими, не доведеними належними доказами та такими що не підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, господарський суд зазначає наступне.

Згідно п. 4.4 постанови пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України» від 21.02.2013р. № 7 зі змінами, у випадках скасування рішення господарського суду і передачі справи на новий розгляд розподіл судового збору у справі, в тому числі й сплаченого за подання апеляційної та/або касаційної скарги або заяви про перегляд рішення за нововиявленими обставинами, здійснює господарський суд, який приймає рішення за результатами нового розгляду справи, керуючись загальними правилами розподілу судових витрат.

Як встановлено судом, відповідачем при поданні апеляційної скарги на рішення господарського суду від 14.12.2015р. сплачений судовий збір в сумі 1 515 грн. 80 коп., при поданні касаційної скарги на судові рішення першої та другої інстанції - в сумі 1 653 грн. 60 коп.

З урахуванням вищевикладеного, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд вважає за необхідне віднести відшкодування судових витрат відповідача за подання апеляційної та касаційної скарг у загальній сумі 3 169 грн. 40 коп., а також витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви, на рахунок позивача.

Керуючись ст. ст. 4, 32-34, 43, 49, 82-85,116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

В позові відмовити.

Стягнути з Приватного підприємства "ОСОБА_1 Дніпро" (49000, м. Дніпро, вул. Луговська, б. 255, офіс 103, ідентифікаційний код 33339021) на користь ОСОБА_2 міської ради (49000, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 75, код ЄДРПОУ 26510514) 3 169 грн. 40 коп. (три тисячі сто шістдесят дев'ять грн.. 40 коп.) витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної та касаційної скарги.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

Суддя І.А. Рудь

Повне рішення складено 06.06.2017

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення06.06.2017
Оприлюднено13.06.2017
Номер документу66991601
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/9051/15

Судовий наказ від 17.04.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

Постанова від 03.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Львов Б.Ю.

Ухвала від 12.03.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Львов Б.Ю.

Постанова від 17.10.2017

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 17.10.2017

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 21.08.2017

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 21.08.2017

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 27.07.2017

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 22.06.2017

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Рішення від 06.06.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Рудь Ірина Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні