Ухвала
від 05.06.2017 по справі 641/1936/17
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 червня 2017 р.Справа № 641/1936/17Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Бегунца А.О.

Суддів: Рєзнікової С.С. , Старостіна В.В.

за участю секретаря судового засідання Машури Г.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Слобожанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова на постанову Комінтернівського районного суду м. Харкова від 18.04.2017р. по справі № 641/1936/17

за позовом ОСОБА_1

до Слобожанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова

про визнання неправомірним рішення, зобов`язання призначити пенсію на пільгових умовах,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, ОСОБА_1 ,звернувся в суду з позовом доУправління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі м. Харкова (далі - відповідач), в якому просив суд: визнати неправомірним рішення Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі м. Харкова від 28.09.2016 року про відмову у призначенні пенсії на пільгових умовах за Списком № 1; зобов`язати Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі м. Харкова призначити пенсію на пільгових умовах за Списком № 1 починаючи з 20.09.2016 року.

Постановою Комінтернівського районного суду м. Харкова від 18.04.2017 року вказаний позов задоволено у повному обсязі.

Відповідач, не погодившись із судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Комінтернівського районного суду м. Харкова від 18.04.2017 року та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, відповідач посилається на прийняття оскаржуваної постанови при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, а також на доводи та обґрунтування, викладені в апеляційній скарзі. Апеляційна скарга також містить заяву про заміну відповідача, Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі м. Харкова, на правонаступника - Слобожанське об`єднане управління Пенсійного фонду України м. Харкова.

Відповідно до частини 1 статті 55 КАС України, у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії адміністративного процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

На підставі викладеного, колегія суддів вважає за необхідне замінити відповідача (заявника апеляційної скарги) - Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі м. Харкова, на правонаступника - Слобожанське об`єднане управління Пенсійного фонду України м. Харкова.

Позивач надав письмові заперечення на апеляційну скаргу, в яких, посилаючись на обґрунтованість та об`єктивність рішення суду першої інстанції, просив залишити її без задоволення, постанову суду першої інстанції - без змін.

Справа розглядається в порядку ч. 1ст. 41 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи в їх сукупності, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що 20.09.2016 року позивач звернувся до Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі м. Харкова із заявою про переведення з пенсії за вислугою років на пенсію за віком по Списку №1.

Згідно розрахунку загального стажу позивача, стаж розрахований УПФ в Комінтернівському районі м. Харкова становить 19 років 10 місяців 24 дні.

Відповідачем не було зараховано до стажу роботи за Списком №1 період роботи позивача з 25.02.1991 року по 08.05.1991 року на час навчання позивача в УВК на курсах, з 13.06.2015 року по 04.11.2015 року - перебування позивача в зоні АТО у складі військової частини В-4050 та військової частини В-1688 з 06.11.2015 року по 05.07.2016 року. При розрахунку стажу роботи за Списком № 1 - час роботи позивача посаді підземного гірноробочого з повним робочим днем під землею з 06.7.1993 року по 31.12.1999 року в Шахтоуправлінні імені Космонавтів Ровенського виробничого об`єднання по видобутку антрациту «Ровенькиантрацит».

Позивач, не погодившись із вказаним рішенням відповідача, звернувся до суду із даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з їх того, що надані позивачем копії документів підтверджують стаж роботи позивача за Списком №1, оскільки в цих документах зазначено професію, періоди роботи, умови роботи, номера наказів, при цьому зміна назви підприємства та підрозділів, до яких зараховувався позивач, не міняли характер та умови його роботи.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Відповідно до частини першоїстатті 46 Конституції Українигромадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно пункту «а»статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого загального стажу роботи пенсії за віком на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першоїстатті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування": чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи; жінкам - на 1 рік 4 місяці за кожний повний рік такої роботи. Зазначене зменшення пенсійного віку жінкам застосовується також у період збільшення віку виходу на пенсію по 31 грудня 2021 року.

Відповідно до положень вказаної статті, порядок пенсійного забезпечення осіб, які працювали до введення в дію цьогоЗаконуна роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачених законодавством, що діяло раніше, визначаєтьсястаттею 100 цього Закону.

У відповідності до списку № 1 виробництва робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Постановою КМ СРСР №10 від 26.01.1991р. (із змінами згідно Постанови КМ СРСР №497 від 23.07.1991р.), які були чинні на період роботи позивача та дає право на отримання позивачем пенсії на пільгових умовах.

Відповідно до вимогстатті 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення», основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 1, 2 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України № 637 від 12.08.1993 року(далі - Порядок № 637), передбачено також, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.

Пунктом 20 цього Порядку передбачено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

За приписами частини 2статті 101 Закону України «Про пенсійне забезпечення», органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Виходячи із аналізу вказаних правових норм, за відсутності у трудовій книжці відомостей, що визначають право особи на призначення на пенсії на пільгових умовах, орган Пенсійного фонду приймає уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників, а у разі відсутності правонаступника періоди роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах підтверджується в окремому порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінпраці та Мінфіном.

При цьому, обов`язок перевіряти документи, подані для призначення (перерахунку) пенсій покладений на органи пенсійного фонду.

Згідно даних трудової книжки вбачається, позивач з 06.07.1993 року по 22.02.2000 року працював підземним гірноробичим з повним робочим днем під землею.

Трудова книжка позивача містить інформацію про роботу позивача за професією, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах за Списком № 1. Будь-які порушення у веденні трудової книжки позивача - відсутні.

Враховуючи те, що стаж роботи ОСОБА_1 за професією, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах за Списком № 1, повністю підтверджено записами трудової книжки, колегія про протиправність посилання відповідача на відсутність у позивача необхідних документів, які б підтверджували пільговий стаж.

Відповідно до пункту 3 Порядку застосування Списків N 1 і N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженогонаказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 року N 383(далі - Порядок № 383) при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92.

Відповідно до пункту 4.5 Порядку № 383, якщо атестація з 21.08.1992 року не проводилася чи за результатами атестації, вперше проведеної після 21.08.1997 року, право не підтвердилось, до пільгового стажу зараховується лише період роботи із шкідливими умовами праці на даному підприємстві, в установі чи організації до 21.08.1992 року включно, тобто до набуття чинності Порядком проведення атестації робочих місць. У такому ж порядку зараховується пільговий стаж, якщо за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.1997 року, право на пільгове пенсійне забезпечення не підтвердилось.

Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці затвердженопостановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 1992 року № 442.

Цим Порядком встановлено, що відповідно достатті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення"пенсії за віком на пільгових умовах за Списками № 1 і 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення, затверджуваними Кабінетом Міністрів України, а також пенсії, що можуть встановлюватися підприємствами й організаціями за рахунок власних коштів працівникам інших виробництв, професій та посад залежно від умов праці, призначаються за результатами атестації робочих місць.

Відповідно до пункту 1 Порядку атестація проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.

Результати атестації, як вперше проведеної, так і чергові, застосовуються при визначенні стажу, який надає право на пенсію за віком на пільгових умовах, протягом 5 років після затвердження її результатів. При призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування в стаж, який надає право на пенсію за віком на пільгових умовах, повного п`ятирічного періоду роботи з шкідливими та тяжкими умовами праці після 21 серпня 1992 року, відповідне право протягом зазначеного періоду повинно бути підтверджено результатами атестації робочих місць.

Міністерство праці та соціальної політики України у листі від 16 грудня 1999 року № 01-3/2586-02-6 "Про порядок обчислення стажу роботи для призначення пільгових пенсій за результатами атестації робочих місць" роз`яснило, що у разі підтвердження права за результатами атестації впродовж 5 років після ведення в дію Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, до пільгового стажу зараховується весь період роботи за професіями і посадами, передбаченими Списками № 1 і № 2, тобто період до дати видання наказу по підприємству про результати проведення атестації і подальший період роботи впродовж 5 років після вперше проведеної атестації.

У роз`ясненнях про проведення атестації робочих місць за умовами праці в окремих випадках, затвердженихнаказом Міністерства праці та соціальної політики України від 21 серпня 2000 року № 205, передбачено, що в окремих випадках за скрутного фінансово-економічного стану, що склався на підприємстві з незалежних від нього причин, для проведення атестації робочих місць, де не сталися докорінні зміни умов і характеру праці, у зв`язку з впровадженням нових технологій, засобів виробництва, матеріалів, реконструкцією існуючих об`єктів, приміщень тощо, можливе використання результатів санітарно - гігієнічних досліджень факторів виробничого середовища і трудового процесу, отриманих під час попередньої атестації, за умови реалізації технічних і організаційних заходів щодо поліпшення умов праці та оздоровлення працівників за результатами попередньої атестації робочих місць і дотримання всіх інших вимог Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці.

Відповідно до частини другої пункту 4 Порядку відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства, організації.

Отже, своєчасність та проведення атестації робочих місць за умовами праці не залежить від працівника і не може обмежувати його право на отримання пенсії.

Несвоєчасне або неналежне проведення атестації робочих місць не можуть позбавити громадян їх конституційного права на соціальний захист щодо вирішення питань надання пенсій за віком на пільгових умовах відповідно достатті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Вказаний висновок суду першої інстанції є правильним та відповідає нормамматеріального та процесуального права.

Таку правову позицію підтримав Вищий адміністративний суд України в ухвалі від 20 лютого 2013 року у справі № К/9991/23947/12.

Згідно виписки з Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Державне підприємство «Ровенькиантрацит» (код ЄДРПОУ 32320704) знаходиться за адресою 94701, Луганська обл., місто Ровеньки, вул. Комуністична, будинок 6, а місцезнаходження відокремленого підрозділу «Шахта імені Космонавтів» Державне підприємство «Ровенькиантрацит» (код ЄДРПОУ 26263062) 94783, Луганська обл., місто Ровеньки, смт. Кленовий.

У даний час витребувати будь-які відомості (накази по підприємству про проведення атестації робочих місць, інші документальні підтвердження відповідних умов праці) у вказаного підприємства неможливо, оскільки місцевість у якій знаходиться вказане підприємство входить до зони проведення АТО.

Вказані в виписці з Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців засоби зв`язку з юридичною особою не працюють. Поштовий зв`язок з територіями місцезнаходження підприємства (м. Ровеньки та населені пункти, підпорядковані цій міській раді) не здійснюється, що підтверджується довідкою Поштамту - ЦПЗ № 1 (ПАТ «Укрпошта») від 11.04.2017 р. № 07-14-307.

Позивач позбавлений можливості отримати необхідні документи, які б підтверджували проведення атестації робочих місць на підприємстві, де він працював, за 1993-1999 роки включно. Всі архіви, де могли б зберігатись такі документи, знаходяться в зоні проведення АТО. І такі обставини не повинні завадити особі реалізувати законне право на отримання пенсії на пільгових умовах за Списком № 1 за наявності всіх інших умов для її призначення.

При цьому, позивач на цьому підприємстві працював з 06.07.1993 року по 22.02.2000 року (запис № 14 та № 15 трудової книжки), а в розрахунку позивача період з 06.07.1993 року по 31.12.1999 року не враховано в стаж за Списком № 1, а період з 01.01.2000 року по 22.02.2000 року - враховано, хоча позивач працював на одних і тих же роботах.

Наведене свідчить про те, щоз 01.01.2000 року підтверджено право на пенсію за віком на пільговихумовах за результатами атестації робочих місць.

Таким чином, позивач має стаж роботи на зазначених роботах більше 10 років (більше 10 років, які також за умовами Порядку № 383 входять до спеціального стажу), а тому його спеціальний стаж є достатнім для призначення йому пенсії на пільгових умовах за Списком № 1.

Водночас, колегія суддів зауважує, що за розрахунок відповідача загальний стаж роботи позивача 19 років, 10 місяців, 24 дні. При цьому, відповідачем не враховано перебування позивача на військовій службі 13.06.2015 року по 04.11.2015 року та з 06.11.2015 року по 05.07.2016 року та участь в антитерористичній операції у складі військової частини В-1688 з 01.12.2015 року по 07.12.2015 року.

Положеннями ч. 2ст. 8 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей"передбачено, що час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період, який оголошується відповідно дозакону "Про оборону України", зараховується до їхньої вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається урядом.

3а п. а) ч. 3постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей"До вислуги років для призначення пенсій зараховується на пільгових умовах один місяць служби за три місяці (один день за три дні), зокрема, час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції.

Перебування позивача на військовій службі 13.06.2015 року по 05.07.2016 року та участь в антитерористичній операції підтверджується записами у військовому квитку та довідками військової частини. Довідками також підтверджується отримання позивачем грошового забезпечення та нарахування єдиного внеску.

Отже, на час подання позивачем заяви про призначення йому пенсії на пільгових умовах за Списком № 1 його вік - більше 50 років, загальний стаж - більше 21 року, спеціальний стаж за Списком № 1 - більше 10 років.

Тобто, наявні всі умови п. а)ст. 13. Закону України "Про пенсійне забезпечення"для призначення йому пенсії на пільгових умовах за Списком № 1.

Відповідно до ч. 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Колегія суддів зазначає, що відповідач правомірність оскаржуваного податкового повідомлення - рішення належним чином у суді апеляційної інстанції не довів.

Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції правомірно дійшов висновку, що оскаржуване рішення Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі м. Харкова від 28.09.2016 року про відмову у призначенні пенсії на пільгових умовах за Списком № 1є неправомірним, через що позовні вимоги про його скасування та зобов`язання Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі м. Харкова призначити пенсію на пільгових умовах за Списком № 1 починаючи з 20.09.2016 року підлягають задоволенню у повному обсязі.

Враховуючи вищевикладене, судова колегія приходить до висновку, що суд першої інстанції порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні даної справи не допустив, вірно встановив фактичні обставини справи та надав їм належної правової оцінки. Наведені ж у апеляційній скарзі доводи, правильність висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на припущеннях та невірному трактуванні норм матеріального права.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 198, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Слобожанського об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова залишити без задоволення.

Постанову Комінтернівського районного суду м. Харкова від 18.04.2017р. по справі № 641/1936/17 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)Бегунц А.О.Судді(підпис) (підпис) Рєзнікова С.С. Старостін В.В.

Повний текст ухвали виготовлений 09.06.2017 р.

Дата ухвалення рішення05.06.2017
Оприлюднено23.09.2022
Номер документу67034856
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання неправомірним рішення, зобов`язання призначити пенсію на пільгових умовах

Судовий реєстр по справі —641/1936/17

Постанова від 01.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 02.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 27.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 20.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 05.06.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 06.06.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 22.05.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 22.05.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Постанова від 18.04.2017

Адміністративне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Григор'єв Б. П.

Постанова від 17.04.2017

Адміністративне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Григор'єв Б. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні