УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 червня 2017 р.Справа № 818/1537/16 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Кононенко З.О.
Суддів: Калиновського В.А. , Бондара В.О.
за участю секретаря судового засідання Цибуковської А.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Міністерства екології та природних ресурсів України на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 02.03.2017р. по справі № 818/1537/16
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю " Токарівський пісок"
до Міністерства екології та природних ресурсів України , Державної служби геології та надр України
про визнання протиправними та скасування наказу і відмови, про зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок", звренулось до Сумського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Міністерства екології та природних ресурсів України, Державної служби геології та надр України, в якому просив суд:
- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства екології та природних ресурсів України (далі - Мінприроди) від 06.09.2016 № 329 в частині відмови у погодженні ТОВ "Токарівський пісок" щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами на видобування будівельного піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області;
- визнати протиправною та скасувати відмову Державної служби геології та надр України, викладену в листі від 27.10.2016 № 20154/13/12-16, у наданні ТОВ "Токарівський пісок" спеціального дозволу на користування надрами на видобування будівельного піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області;
- зобов'язати Державну службу геології та надр України видати ТОВ "Токарівський пісок" спеціальний дозвіл на користування надрами на видобування будівельного піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області на термін п'ятнадцять років.
В обгрунтування позовних вимог, позивач зазначав, що вважає дії відповідачів щодо відмови у погодженні та видачі ТОВ "Токарівський пісок" спеціального дозволу на користування надрами на видобування будівельного піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області безпідставними, протиправними, вчиненими не у спосіб та не на пвдставі передбаченими законодавством України та такими, що порушують права, свободи та інтереси позивача.
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" до Міністерства екології та природних ресурсів України, Державної служби геології та надр України про визнання протиправними та скасування наказу і відмови, про зобов'язання вчинити дії задоволено частково.
Визнано протиправним та скасувати наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 06 вересня 2016 року № 329 в частині відмови у погодженні надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" надр у користування з метою видобування піску в межах східної ділянки Токарівського-2 родовища на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області і зобов'язати повторно розглянути та надати погодження на користування надрами Товариству з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" в установленому законодавством України порядку та встановлені строки.
Визнано протиправною та скасовано відмову Державної служби геології та надр України, викладену в листі № 20154/13/12-16 від 27 жовтня 2016 року, у наданні Товариству з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування піску в межах східної ділянки Токарівського-2 родовища на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області.
В задоволенні інших вимог ТОВ "Токарівський пісок" відмовлено.
Відповідач, Міністерство екології та природних ресурсів України, не погодившись з постановою суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказану постанову та прийняти нову, якою відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.
Сторони в судове засідання апеляційної інстанції не з'явилися, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, причини неявки не повідомили.
Відповідно до ч. 4 ст. 196 КАС України, неприбуття в судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час та місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 41 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Товариству з обмеженою відповідальністю " Токарівський пісок" на праві приватної власності належать сім земельних ділянок загальною площею 10,6417 га, із цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами, які розташовані на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області, з кадастровими номерами: 1) 5924788300:05:005:1073, 2) 5924788300:05:005:1074, 3) 5924788300:05:005:1080, 4) 5924788300:05:005:1081, 5) 5924788300:05:005:1082, 6) 5924788300:05:005:1085, 7) 5924788300:05:005:1268.
Основним видом економічної діяльності ТОВ "Токарівський пісок" є добування піску, гравію, глин і каоліну (код згідно з КВЕД - 08.12). Для оформлення своєї діяльності з видобування цих копалин ТОВ "Токарівський пісок" були отримані такі документи: спеціальний дозвіл Державної служби геології та надр України на користування надрами на геологічне вивчення від 19.11.2014 № 4603; протоколом засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України від 22.01.2015 № 3302 було затверджено ТОВ "Токарівський пісок" станом на 01.01.2015 балансові запаси піску місцевого значення Східної ділянки Токарівського-2 родовища, визнано дану ділянку підготовленою до промислового освоєння; листом від 03.03.2015 № 108/02 Державна комісія України по запасах корисних копалин при Держгеонадра повідомила ТОВ "Токарівський пісок", що протокол від 22.01.2015 № 3302 щодо розгляду матеріалів геолого-економічної оцінки запасів піску Східної ділянки Токарівського-2 родовища уведений в дію Держгеонадра відповідно до протоколу засідання Робочої групи з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин (далі по тексту - ДЗК) від 11.02.2015 № 31; Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України" ТОВ "Токарівський пісок" була надана довідка від 28.01.2015 № 02/302-0145 про залишкові запаси корисної копалини за даними Державного балансу; рішеннями Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області від 26.01.2015 та Сумської районної ради Сумської області від 17.03.2015 було надане погодження ТОВ "Токарівський пісок" для оформлення в Держгеонадра спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування будівельного піску Східної ділянки Токарівського-2 родовища в межах затверджених ДКЗ України запасів на власній земельній ділянці площею 10,64 га; Територіальним управлінням Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Сумській області було погоджено надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ "Токарівський пісок" з метою видобування будівельного піску в межах затверджених протоколом ДКЗ від 22.01.2015 № 3302 запасів на Східній ділянці Токарівського-2 родовища будівельного піску; Державною службою гірничого нагляду та промислової безпеки України листом від 19.03.2015 № 1627/0/3.1-12/6/15 було погоджено надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ "Токарівський пісок" з метою видобування пісків на вищевказаній Східній ділянці Токарівського-2 родовища; Державною інспекцією сільського господарства в Сумській області ТОВ "Токарівський пісок" було надано дозвіл від 18.06.2015 № 000097/15-97 на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) на вищевказаних, належних ТОВ "Токарівський пісок" земельних ділянках.
ТОВ "Токарівський пісок" згідно з вимогами Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (зі змінами) 03 лютого 2016 року звернулось до Державної служби геології та надр України із заявою та відповідними документами на отримання спеціального дозволу на користування надрами на видобування будівельного піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області на термін п'ятнадцять років.
Листом від 06.07.2016 № 11577/13/12-16 Державна служба геології та надр України відмовила в наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування піску, оскільки ТОВ "Токарівський пісок" не зазначило в заяві підставу надання такого дозволу згідно з пунктом 8 Порядку.
Виправивши цей недолік, ТОВ "Токарівський пісок" повторно, 25 липня 2016 року звернулось до Державної служби геології та надр України із заявою на отримання спеціального дозволу на користування надрами на видобування будівельного піску, на яку останнє листом від 27.10.2016 № 20154/13/12-16 повідомило про відмову у наданні дозволу, оскільки було встановлено відсутність плану підрахунку запасів та геологічних розрізів. Також у цьому листі зазначено, що згідно з наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 06.09.2016 № 329 прийнято рішення не погоджувати надання дозволу.
Протоколом № 5 Комісії з питань погодження надання надр у користування Мінприроди від 26.08.2016, затвердженого наказом від 06.09.2016 № 329, оформлене рішення комісії про відмову в погодженні надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ "Токарівський пісок" у зв'язку з тим, що пунктом 4 Регламенту погодження Мінприроди надання надр у користування, затвердженого наказом Мінприроди № 56 від 15.06.2016, встановлено перелік умов, які є необхідними для погодження надання спеціального дозволу, зокрема відсутність на території, на якій запланована діяльність з користування надрами, встановлених законодавством обмежень щодо здійснення цього виду діяльності, а Комісією було встановлено, що Східна ділянка Токарівського-2 родовища у Сумському районі Сумської області частково знаходиться у водоохоронній зоні річки Псел. На підставі цього Комісією було прийняте рішення не погоджувати надання спеціального дозволу на користування надрами, оскільки така діяльність не відповідатиме вимогам статей 80, 87-89 Водного кодексу України.
Також у листі від 25.12.2015 № 2667/03-17 та екологічній картці від 25.12.2015 № 1747 Державною екологічною інспекцією у Сумській області вказується, що родовище знаходиться в межах заплави річки Псел, а згідно з пунктом 3 Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.05.1996 № 486, заплава річки входить до водоохоронної зони.
Із листа Державного агентства водних ресурсів України від 06.10.2015 № 5/3-6/12316-15 вбачається, що територія Східної ділянки Токарівського-2 родовища знаходиться між двох водних об'єктів, заповненого водою відпрацьованого кар'єра (400 м від родовища) та болота (50 м від родовища).
Враховуючи ці факти, Комісією було прийняте рішення про непогодження надання даного родовища у користування.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуваний наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 06.09.2016 року № 329 в частині відмови у погодженні надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Токарівський пісок" надр у користування з метою видобування піску в межах східної ділянки Токарівського-2 родовища на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області прийнятий відповідачем необґрунтовано, безпідставно, не у спосіб та не на підставі передбаченими законодавcтвом України.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне
Відповідно до статті 13 Кодексу України "Про надра" від 27.07.1994 № 132/94-ВР (в чинній редакції на момент спірних правовідносин) користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Статтею 14 Кодексу України "Про надра" встановлені види користування надрами, геологічне вивчення, видобування корисних копалин та ін.
У статті 16 Кодексу України "Про надра" визначено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі статтею 19 Кодексу України "Про надра" надра надаються у користування підприємствам, установам організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
У статті 80 Водного кодексу України від 06.06.1995 № 213/95-ВР (далі - Водний кодекс), (в редакції, що діяла на день виникнення спірних правовідносин) встановлено, що з метою охорони водності малих річок забороняється: 1) змінювати рельєф басейну річки; 2) руйнувати русла пересихаючих річок, струмки та водотоки; 3) випрямляти русла річок та поглиблювати їх дно нижче природного рівня або перекривати їх без улаштування водостоків, перепусків чи акведуків; 4) зменшувати природний рослинний покрив і лісистість басейну річки; 5) розорювати заплавні землі та застосовувати на них засоби хімізації; 6) проводити осушувальні меліоративні роботи на заболочених ділянках та урочищах у верхів'ях річок; 7) надавати земельні ділянки у заплавах річок під будь-яке будівництво (крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних споруд), а також для садівництва та городництва; 8) здійснювати інші роботи, що можуть негативно впливати чи впливають на водність річки і якість води в ній.
Водокористувачі та землекористувачі, землі яких знаходяться в басейні річок, забезпечують здійснення комплексних заходів щодо збереження водності річок та охорони їх від забруднення і засмічення.
У статті 87-89 Водного кодексу, зокрема, встановлено, що для створення сприятливого режиму водних об'єктів, попередження їх забруднення, засмічення і вичерпання, знищення навколоводних рослин і тварин, а також зменшення коливань стоку вздовж річок, морів та навколо озер, водосховищ і інших водойм встановлюються водоохоронні зони.
Водоохоронна зона є природоохоронною територією господарської діяльності, що регулюється.
На території водоохоронних зон забороняється: 1) використання стійких та сильнодіючих пестицидів; 2) влаштування кладовищ, скотомогильників, звалищ, полів фільтрації; 3) скидання неочищених стічних вод, використовуючи рельєф місцевості (балки, пониззя, кар'єри тощо), а також у потічки.
В окремих випадках у водоохоронній зоні може бути дозволено добування піску та гравію за межами земель водного фонду на сухій частині заплави, у праруслах річок за погодженням з обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
З метою охорони поверхневих водних об'єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм в межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.
Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж урізу води (у меженний період) шириною: для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менше 3 гектарів - 25 метрів; для середніх річок, водосховищ на них та ставків площею більше 3 гектарів - 50 метрів; для великих річок, водосховищ на них та озер - 100 метрів.
Землі прибережних захисних смуг перебувають у державній та комунальній власності та можуть надаватися в користування лише для цілей, визначених цим Кодексом.
Прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 було затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами з наступними змінами (далі по тексту - Порядок № 615).
Згідно з пунктом 8 Порядку № 615 без проведення аукціону дозвіл надається, зокрема, у разі геологічного вивчення та видобування корисних копалин місцевого значення.
Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва і місцезнаходження ділянки надр, вид корисних копалин, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДФС і мають відмітку у паспорті), інформація для здійснення зв'язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.
Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 30 днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку.
Згідно з пунктом 9 цього Порядку № 615 надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції, погоджується з:
відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення;
Мінприроди - на всі види користування надрами.
Дії щодо погодження видачі дозволу вчиняються без залучення особи, що звернулася за одержанням дозволу, в межах строку, встановленого для видачі дозволу.
Для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.
За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.
У разі ненадання Мінприроди погодження протягом 30-денного строку вважається, що надання дозволу ним погоджено.
У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому, четвертому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження надання дозволу відповідно до підпункту 16 пункту 8 цього Порядку не пізніше ніж через 30 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу вважається, що надання дозволу ними погоджено.
Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 15.02.2016 № 56 "Про затвердження Регламенту погодження Мінприроди надання надр у користування", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.02.2016 за № 308/28438, затверджено Регламент погодження Мінприроди надання надр у користування (далі - Регламент № 56), який встановлює процедуру здійснення організаційних заходів Мінприроди щодо погодження надання надр у користування у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони.
Згідно з цим Регламентом № 56 для здійснення погодження Мінприроди надання надр у користування Держгеонадра не пізніше дня, що настає за днем одержання документів від суб'єкта господарювання, надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді до Мінприроди згідно з переліком, наведеним у додатку 1 до Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (із змінами), та встановлює строк розгляду Мінприроди зазначених документів.
У пунктах 4 і 5 Регламенту № 56 визначено, що Мінприроди приймає рішення щодо погодження надання надр у користування за таких умов: надання до Мінприроди копій документів в повному обсязі згідно з вимогами цього Регламенту; відсутність на території, на якій запланована діяльність з користування надрами, встановлених законодавством обмежень щодо здійснення цього виду діяльності; виконання умов користування надрами, передбачених дозволом або відповідною угодою, у випадку продовження строку дії дозволу на користування надрами; відсутність рішення про обмеження користування надрами відповідно до законодавства у випадку продовження строку дії дозволу на користування надрами; наявність та достатність визначених природоохоронних заходів для підтримання належного екологічного стану навколишнього природного середовища при користуванні надрами відповідно до законодавства.
Рішення комісії Мінприроди щодо надання надр у користування оформлюється протоколом та реалізується шляхом видання відповідного наказу Мінприроди.
З матеріалів справи вбачається, що згідно з копіями витягу зі Статуту ТОВ "Токарівський пісок", виписки та довідки АА № 906456 з ЄДРПОУ (а.с. 12-14, т.1) підприємство позивача офіційно зареєстроване як суб'єкт підприємницької діяльності і добування піску, гравію, глин і каоліну відноситься до статутної діяльності підприємства.
Копіями заяв ТОВ "Токарівський пісок" Державній службі геології та надр України (а.с. 15-25, т.1) підтверджується, що підприємство зверталося до відповідача з заявами від 01.02.2016 (зареєстровано у відповідача за № 2111/13/12-16 03.02.2016) та від 22.07.2016 (зареєстровано відповідачем за № 12168/13/12-16 03.02.2016 25.07.2016) про отримання спеціального дозволу (ліцензії) на право користування надрами та до цих заяв були додані документи, зазначені в переліку.
Згідно з копією листа Державної служби геології та надр України від 06.07.2016 № 11577/13/1216 документи ТОВ "Токарівський пісок" були повернуті в зв'язку з тим, що у заяві не зазначено підставу надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону згідно з пунктом 8 Порядку № 615.
Листом без номера та дати (а.с. 25, т.1) Державна служба геології та надр України знову повернула ТОВ "Токарівський пісок" заяву про наданні спеціального дозволу на користування надрами в зв'язку з тим, що: 1) відсутній план підрахунку запасів та геологічні розрізи і, 2) наказом Мінприроди від 06.09.2016 № 329 прийнято рішення не погоджувати надання такого дозволу.
У переліку документів, які додавалися підприємством до заяв на отримання спеціального дозволу (ліцензії) на право користування надрами (а.с. 17-18, 23-24, т.1) у пункті 14 "Графічні додатки" вказано: оглядова карта Східної ділянки Токарівського-2 родовища піску масштаб 1:200 000; ситуаційний план, масштаб 1:25 000; план підрахунків запасів на топооснові, масштаб 1:1000; геологічні розрізи по лініям.
Протоколом засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Держгеонадра від 22.01.2015 № 3302 (а.с. 53-82, т.1) ТОВ "Токарівський пісок" було затверджено станом на 01.01.2015 балансові запаси піску місцевого значення Східної ділянки Токарівського-2 родовища.
Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України" ТОВ "Токарівський пісок" надана довідка від 28.01.2015 № 02/302-0145 (а.с. 83, т.1) про залишкові запаси корисної копалини за даними Державного балансу.
Листом від 03.03.2015 № 108/02 (а.с. 95, т.1) Державна комісія України по запасах корисних копалин при Держгеонадр повідомила ТОВ "Токарівський пісок", що вказаний протокол від 22.01.2015 № 3302 введений у дію Держгеонадра відповідно до протоколу засідання Робочої групи з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин від 11.02.2015 № 31.
Таким чином, аналізуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку, що наведені документи згідно з підпунктом 1 пункту 8 Порядку № 615 підтверджують право ТОВ "Токарівський пісок" на отримання дозволу на видобування корисних копалин без проведення аукціону.
Державна служба геології та надр України листом від 04.02.2016 № 1471/13/12-16 (а.с. 183, т.2), який згідно з вхідним штампом був отриманий Міністерством екології та природних ресурсів України 11.02.2016, встановила розглянути в термін до 03.03.2016 питання щодо погодження видачі ТОВ "Токарівський пісок" спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування піску Східної ділянки Токарівського-2 родовища, що знаходиться у Сумському районі Сумської області, відповідно до Порядку № 615.
Також у цьому листі зазначається, що в разі неотримання Державною службою геології та надр України відповідного листа щодо погодження у визначений термін (факт отримання фіксуватиметься станом на 18-00 03.03.2016 відповідним структурним підрозділом Державної служби геології та надр України шляхом реєстрації вхідної кореспонденції) вважатиметься, що видача вищезазначеного спеціального дозволу на користування надрами Міністерством екології та природних ресурсів України погоджена відповідно до абзацу 10 пункту 9 вказаного Порядку.
Копією наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 05.04.2016 № 143 (а.с. 123, т.1) підтверджується введення в дію протокол № 1 засідання Комісії з питань погодження надання надр у користування Міністерства екології та природних ресурсів України від 24.03.2016 - 30.03.2016. Згідно з копією витягу з цього протоколу (а.с. 124-126, т.1) ТОВ "Токарівський пісок" відмовлено в погодженні надання спеціального дозволу на користування надрами в зв'язку з тим, що родовище знаходиться у водоохоронній зоні річки Псел.
Згідно з копією наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 06.09.2016 № 329 (а.с. 161, 162, т.1) було введено в дію протокол № 5 засідання Комісії з питань погодження надання надр у користування Міністерства екології та природних ресурсів України від 26.08.2016, згідно з яким рішення комісії: Східна ділянка Токарівського - 2 родовища у Сумському районі Сумської області частково знаходиться у водоохоронній зоні річки Псел. З огляду на це реалізація відповідної діяльності в межах зазначеної ділянки не відповідатиме вимогам статей 80, 87-89 Водного кодексу України, а отже Комісією прийнято рішення не погоджувати ТОВ "Токарівський пісок" надання спеціального дозволу на користування надрами.
У пункті 1-3 Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них" від 08.09.1996 № 486 (діла - Порядок № 486), встановлено, що цей Порядок встановлює єдиний правовий механізм визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режим ведення господарської діяльності в них.
Водоохоронні зони встановлюються для створення сприятливого режиму водних об'єктів, попередження їх забруднення, засмічення і вичерпання, знищення навколоводних рослин і тварин, а також зменшення коливань стоку вздовж річок, морів та навколо озер, водосховищ і інших водойм.
До складу водоохоронних зон обов'язково знаходять заплава річки, перша надзаплавна тераса, бровки і круті схили берегів, а також прилеглі балки та яри.
У пункті 13 Порядку № 486 встановлено, що в окремих випадках у водоохоронній зоні може провадитися добування піску і гравію за межами земель водного фонду на сухій частині заплави, у праруслах річок за погодженням з Мінприроди, а на території Автономної Республіки Крим - з органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань екології та природних ресурсів, Держводагентством, а на території Автономної Республіки Крим - з органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань водного господарства та Держгеонадрами.
Видобування піску та гравію провадиться на підставі дозволів, що видаються в установленому законодавством порядку.
Також з матеріалів справи вбачається, що п.4 екологічної картки від 25.12.2015 № 1747, в якому повинно бути зазначено знаходження/незнаходження родовища у водоохоронній зоні, не зазначено про знаходження Східної ділянки Токарівського-2 родовища у водоохоронній зоні річки Псел, а навпаки вказується, що розміри та межі водоохоронних зон в районі розташування ділянки надр не встановлювались, проектна документація на них відсутня.
Також у пункті 12 екологічної картки, в якому повинна бути відмітка про можливість надання надр у користування, пропонується надати підтвердження за умов.
Отже, Державна екологічна інспекція у Сумській області не встановила в екологічній картці від 25.12.2015 № 1747 знаходження Східної ділянки Токарівського-2 родовища у водоохоронній зоні річки Псел і погоджує надання надр у користування (пропонує надати підтвердження) при дотриманні певних умов, однією із таких умов є те, що у разі входження ділянки надр до водоохоронної зони - отримання погоджень відповідно до статті 87 Водного кодексу України.
Щодо посилань Міністерства екології та природних ресурсів України на лист Державного агентства водних ресурсів України від 06.10.2015 № 5/3-6/12316-15, колегія суддів зазначає наступне.
Зі змісту цього листа вбачається, що найближчий до запитуваної ділянки водний об'єкт - це заповнений водою відпрацьований кар'єр, який знаходиться на відстані 400 м (на захід від ділянки).
Відповідно до статті 1 Водного кодексу України, болото - надмірно зволожена земельна ділянка із застояним водним режимом і специфічним рослинним покривом, водний об'єкт це природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджуються води (море, річка, озеро, водосховище, ставок, канал, водоносний горизонт).
В листі № 5/3-6/12316-15 йдеться про що те, що найближчий до запитуваної ділянки водний об'єкт - це заповнений водою відпрацьований кар'єр, який знаходиться на відстані 400 м (на захід від ділянки), також, Держводагентство пропонує розглянути питання щодо можливості отримання ТОВ "Токарівський пісок" погодження надання спеціального дозволу на користування надрами за умови необхідності планування заходів щодо рекультивації відпрацьованих кар'єрів або переводу їх до об'єктів водного фонду (зміни цільового призначення земель під ними), а також за умови дотримання вимог Водного кодексу України.
Отже, в листі мова йде по відношенню родовища до найближчого водного об'єкту - відпрацьованого кар'єру, який знаходиться на відстані 400 м від родовища, та відділяє це родовище від р. Псел.
Аналізуючи норми Водного кодексу України, слід зазначити, що болото не підпадає під ознаки водного об'єкту, водоохоронні зони створюються саме для сприятливого режиму водних об'єктів, болото не має ніяких водоохоронних зон, до того ж матеріали справи містять витяг із Робочого проекту землеустрою щодо рекультивації земель порушених розробкою Східної ділянки Токарівського-2 родовища будівельного піску на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області, таким чином колегія суддів вважає доводи Міністерства екології та природних ресурсів України що на відстані 50 теирів від родовища знаходиться водний об'єкт - болото, є безпідставними.
З матеріалів справи вбачається, що шість із семи земельних ділянок, які на даний час належать на праві приватної власності ТОВ "Токарівський пісок" і на яких розміщена Східна ділянка Токарівського-2 родовища, вперше, як об'єкти цивільних прав, були сформовані у 2008 році на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам для ведення особистих селянських господарств на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області. Складовими цього проекту є довідка від 18.01.2008 № 199/1/01-22 та висновок від 13.11.2007 № 2554/01-30 відділу земельних ресурсів у Сумському районі, згідно з якими дані земельні ділянки за категорією відносяться до земель сільськогосподарського призначення.
У пункті 14 висновку Південно-Східного регіонального відділу охорони навколишнього природного середовища в Сумській області від 19.11.2007 № 707/1-13, що також є складовою цього проекту землеустрою, зазначено, що земельні ділянки не відносяться до водних об'єктів, їх водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, заплав, малих річок.
У 2010 році за проектом землеустрою було змінено цільове призначення вказаних шести земельних ділянок з "ведення особистого селянського господарства" на "ведення індивідуального садівництва". Складовими цього проекту є довідка від 17.09.2008 № 253/01-22 та висновок від 28.08.2008 № 3023/01-30 відділу Держкомзему у Сумському районі, згідно з якими дані земельні ділянки за категорією відносяться до земель сільськогосподарського призначення.
У пункті 14 висновку Південно-Східного регіонального відділу охорони навколишнього природного середовища в Сумській області від 15.09.2008 № 375/1-13, який також є складовою цього проекту землеустрою, зазначено, що земельні ділянки не відносяться до водних об'єктів, їх водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, заплав, малих річок.
Одна із семи земельних ділянок, яка на даний час належать на праві приватної власності ТОВ "Токарівський пісок" і на яких розміщена Східна ділянка Токарівського-2 родовища, вперше, як об'єкт цивільних прав, була сформована у 2009 році на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам для ведення особистих селянських господарств на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області. Складовими цього проекту є довідка від 30.12.2008 № 1547/01-22 та висновок від 11.12.2008 № 1364/01-30 відділу Держкомзему у Сумському районі, згідно з якими дані земельні ділянки за категорією відносяться до земель сільськогосподарського призначення.
У пункті 14 висновку Південно-Східного регіонального відділу охорони навколишнього природного середовища в Сумській області від 16.02.2009 № 65/1-13, як складової проекту землеустрою, зазначено, що земельні ділянки знаходяться за межами водних об'єктів, їх водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, заплав, малих річок.
Отже, колегія суддів дослідивши матеріали справи зазначає, що зазначені земельні ділянки як об'єкти цивільних прав вперше були сформовані в 2008 та 2009 роках як земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистих селянських господарств, котрі не відносяться до водоохоронної зони річки Псел.
Також з матеріалів справи слідує, що ТОВ "Токарівський пісок" замовило розроблення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення цих земельних ділянок із земель сільськогосподарського призначення на землі промисловості. Управлінням Держземагентства у Сумському районі Сумської області був наданий висновок від 10.02.2014 № 1186/01-30 (а.с. 187-188, т.1) про погодження даного проекту землеустрою, згідно з яким земельні ділянки не відноситься до земель природо-заповідного та іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, водного фонду.
На стадії геологічного вивчення Східної ділянки Токарівського-2 родовища Державною екологічною інспекцією у Сумській області були складені та затверджені три екологічні картки від 11.12.2013, від 24.02.2014 та від 28.04.2014, у пунктах 4 яких вказано, що родовище не знаходиться у водоохоронній зоні.
З листа Сумського обласного управління водних ресурсів від 21.12.2015 № 1247 вбачається, що найбільшим водним об'єктом, який розташований поблизу Східної ділянки Токарівського-2 родовища є гідрокар'єр, який знаходиться на відстані від неї близько 400 м. Для цього водного об'єкту встановлюється прибережна захисна смуга шириною 50 м. На південь, на відстані близько 130 м від даної ділянки знаходиться піщаний гідрокар'єр ТОВ "Агропідприємство "Прогрес-Технологія", тобто здійснюється видобування піску. Також у листі значиться, що за даними обстежень працівниками облводресурсів зазначена ділянка знаходиться поза межами прибережних захисних смуг навколишніх водойм.
На замовлення ТОВ "Токарівський пісок" в 2015 році був розроблений Робочий проект землеустрою щодо рекультивації земель порушених розробкою Східної ділянки Токарівського-2 родовища будівельного піску на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області ( т. 1 на а.с. 200-208).
З висновків Державного підприємства "Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" від 20.05.2015 № 203/01-20, № 204/01-20, № 205/01-20, № 206/01-20, № 207/01-20, № 208/01-20, № 209/01-20, які є складовими вказаного Робочого проекту рекультивації, вбачається, що вищезазначені сім земельних ділянок ТОВ "Токарівський пісок" на яких знаходиться Східна ділянка Токарівського-2 родовища, розташовані за межами водоохоронних зон та прибережних смуг водних об'єктів.
Отже, в документах Державної екологічної інспекції у Сумській області не вказано про знаходження родовища у водоохоронній зоні.
Таким чином, колегія суддів дійшла зазначає, що відповідачем, Міністерством екології та природних ресурсів України не надано належних та допустимих доказів того, що під час розгляду надання погодження комісією відповідача досліджувалися інші докази, ніж ті що містяться в матеріалах справи, одне лише посилання на те, що частково Східна ділянка Токарівського-2 родовища знаходиться у водоохоронній зоні річки Псел згідно з вищевказаними правовими нормами не є безумовною підставою для надання такого погодження, законодавством передбачена можливість в окремих випадках у водоохоронній зоні добувати пісок та гравій за межами земель водного фонду на сухій частині заплави, у праруслах річок.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Як вбачається з ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи наведене, колегія суддів приходить до висновку, що відповідачем, Міністерством екології та природних ресурсів України, як суб'єктом владних повноважень, в порушення вимог ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, не доведено законність та обґрунтованість власного наказу.
Відповідно до ст. 195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що при прийнятті оскаржуваного наказу від 06.09.2016 № 329 в частині відмови у погодженні ТОВ "Токарівський пісок" щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами на видобування будівельного піску в межах Східної ділянки Токарівського-2 родовища на території Токарівської сільської ради Сумського району Сумської області Міністерство екології та природних ресурсів України діяло всупереч встановленому законом порядку, необґрунтовано, упереджено, без з'ясування необхідних обставин, що мали значення, чим порушено законні інтереси позивача.
Суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано задовольнив адміністративний позов.
Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.
Колегія суддів вважає, що постанова Сумського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 року по справі № 818/1537/16 відповідає вимогам ст. 159 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування та задоволення апеляційних вимог відповідача, Міністерства екології та природних ресурсів України.
Відповідно до ч. 1 ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ч. 1 ст. 41, ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 198, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Міністерства екології та природних ресурсів України залишити без задоволення.
Постанову Сумського окружного адміністративного суду від 02.03.2017р. по справі № 818/1537/16 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис)Кононенко З.О. Судді (підпис) (підпис) Калиновський В.А. Бондар В.О. Повний текст ухвали виготовлений 12.06.2017 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2017 |
Оприлюднено | 14.06.2017 |
Номер документу | 67050077 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Кононенко З.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні