Ухвала
від 31.05.2017 по справі 815/544/17
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 травня 2017 р.м.ОдесаСправа № 815/544/17

Категорія: 10.2.4 Головуючий в 1 інстанції: Самойлюк Г. П.

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого - судді Скрипченка В.О.,

суддів Золотнікова О.С., Осіпова Ю.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2017 року у справі за адміністративним позовом Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області до Доброславської селищної ради Лиманського району Одеської області про стягнення заборгованості у розмірі 33013,80 грн., -

В С Т А Н О В И В:

27 січня 2017 року Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області звернулося до суду з адміністративним позовом до Доброславської селищної ради Лиманського району Одеської області, в якому просило стягнути з засновника комунального підприємства Комінтернівського виробничого управління житлово-комунального господарства - Доброславської селищної ради Лиманського району Одеської області (67500, Одеська обл., Лиманський район, селище міського типу Доброслав, вулиця Київська, будинок 77; код ЄДРПОУ 04378652) на користь Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області заборгованість по сплаті страхових внесків у розмірі 33013,80 грн. на рахунок №25603312114010 - Одеське обласне управління АТ Ощадбанк , 24528177, МФО 328845.

В обґрунтування позову зазначено, що комунальне підприємство Комінтернівське виробниче управління житлово-комунального господарства (далі - КП Комінтернівське ВУЖКГ ) має заборгованість зі сплати страхових внесків у розмірі 33013,80 грн. Засновником КП Комінтернівське ВУЖКГ є Доброславська селищна рада Лиманського району Одеської області (до перейменування Комінтернівська селищна рада Одеської області). Позивач посилається на приписи п. 2 ч. 7 ст. 106 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (в редакцій на час виникнення боргу), абзац 5 пункту 7 Прикінцевих положень Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування як на підставу для відповідальності засновника комунального підприємства зі сплати заборгованості перед Управлінням Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2017 року у задоволенні адміністративного позову Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області відмовлено.

Не погоджуючись із постановленим у справі судовим рішенням Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області подало апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову суду, якою задовольнити позов в повному обсязі.

Згідно вимог п. 1 ч. 1 ст. 197 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі відсутності клопотань від усіх осіб, які беруть участь у справі, про розгляд справи за їх участю. Враховуючи, що зазначених клопотань від усіх учасників процесу не надходило та те, що справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, її розглянуто в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів дійшла таких висновків.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, КП Комінтернівське ВУЖКГ (код ЄДРПОУ 03350350; 67500, Одеська обл., Комінтернівський район, селище міського типу Комінтернівське, вулиця Першотравнева, будинок 5 А) перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області як платник внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником КП Комінтернівське ВУЖКГ є Комінтернівська селищна рада Одеської області (код ЄДРПОУ засновника: 04378652 адреса засновника: 67500, Одеська обл., Комінтернівський район, селище міського типу Комінтернівське, вулиця Київська, будинок 77).

Рішенням виконавчого комітету Комінтернівської селищної ради №201 від 05.11.2007 р. затверджено статут Комінтернівського ВУЖКГ (в новій редакції), відповідно до п. 3.1 якого підприємство є юридичною особою, здійснює свою господарську діяльність, інвестиційну та зовнішньоекономічну діяльність на засадах повної самостійності, діє на принципах повного господарського розрахунку, веде бухгалтерський облік, статистичну звітність у порядку, встановленому законодавством України, набуває майнових прав, несе відповідні обов'язки, укладає угоди (договори, контракти) з юридичними та фізичними особами як в Україні, так і за її межами у встановленому законодавством порядку, виступає позивачем та відповідачем у суді, господарському, третейському суді від свого імені, має закріплене майно, поточний, валютний та інші рахунки в установах банків, казначейства, печатки з власним найменуванням, штампи, затверджені у встановленому порядку, товарний фірмовий знак чи знак обслуговування, бланки з власними реквізитами та інші атрибути.

Пунктом 3.3 Статуту Комінтернівського ВУЖКГ (в новій редакції) передбачено, що підприємство несе відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах належного майна згідно з законодавством України; підприємство не несе відповідальності за зобов'язаннями власника, власник (уповноважений ним орган) не несе відповідальності за зобов'язаннями підприємства (а.с. 12-14).

Позивач зазначає, що Управлінням Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області 23.09.2008 р. проведено планову документальну перевірку своєчасності, достовірності, повноти нарахування сум страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та достовірності подання звітності з персоніфікованого обліку відомостей по Комінтернівському ВУЖКГ (код ЄДРПОУ 03350350) за період з 2002 р. по 30.06.2008 р.

Підставою виникнення боргу у Комінтернівського виробничого управління житлово-комунального господарства є рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків №3 від 04.02.2014 року; вимога про сплату боргу №Ю-1 від 27.01.2014 року; рішення про застосування фінансових санкцій №697 від 01.10.2008 року; рішення про застосування фінансових санкцій №698 від 01.10.2008 року; рішення про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків №3 від 09.02.2016 р. (а.с. 23-26).

Згідно розрахунку суми боргу та даних картки особового рахунку Комінтернівське ВУЖКГ має заборгованість у розмірі 33013,80 грн. (а.с. 15-22).

Крім того, в обґрунтування позовних вимог, позивач посилається на ті обставини, що Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області неодноразово зверталось з листами до Комінтернівської селищної ради про погашення заборгованості, однак до теперішнього часу відповідачем самостійно заборгованість не сплачено.

При цьому позивач звернувся з позовом до суду, в якому просив стягнути заборгованість Комінтернівського ВУЖКГ саме з його засновника Доброславської селищної ради Лиманського району Одеської області.

Відмовляючи у задоволенні позову Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області суд першої інстанції виходив з наступного, з чим погоджується апеляційний суд.

Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої та абзаців першого, восьмого частини третьої статті 106 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (чинних на час виникнення спірних відносин) суми страхових внесків, своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду України у випадках, передбачених частиною третьою статті 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків (далі - недоїмка) і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.

Територіальні органи Пенсійного фонду України за формою і у строки, визначені правлінням Пенсійного фонду України, надсилають страхувальникам, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.

У разі якщо страхувальник, який одержав вимогу територіального органу Пенсійного фонду України про сплату недоїмки і протягом десяти робочих днів після її отримання не сплатив зазначену у вимозі суму недоїмки разом із застосованою до нього фінансовою санкцією, включеною до вимоги, або не узгодив вимогу з відповідним органом Пенсійного фонду України, або не оскаржив вимогу в судовому порядку, а також у разі якщо страхувальник узгодив вимогу, але не сплатив узгоджену суму недоїмки протягом десяти робочих днів після отримання узгодженої вимоги, відповідний орган Пенсійного фонду України звертається в установленому законом порядку і подає вимогу про сплату недоїмки до відповідного підрозділу державної виконавчої служби. У зазначених випадках орган Пенсійного фонду України також має право звернутися до суду з позовом про стягнення недоїмки. У разі звернення органу Пенсійного фонду України з позовом про стягнення недоїмки до суду передбачені законодавством заходи досудового врегулювання спорів не застосовуються.

Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, який дійшов висновку про те, що позовні вимоги про стягнення заборгованості по страховим внескам з органу місцевого самоврядування, як засновника боржника - комунального підприємства, не ґрунтуються на приписах чинного законодавства.

Так, згідно з ч. 8 ст. 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , у разі ліквідації юридичної особи - платника єдиного внеску або втрати платником з інших причин статусу платника єдиного внеску сума недоїмки сплачується за рахунок коштів та іншого майна платника. У такому разі відповідальними за погашення недоїмки є:

- ліквідаційна комісія - щодо юридичної особи - платника єдиного внеску, що ліквідується;

- юридична особа - щодо утворених нею філії, представництва або іншого відокремленого підрозділу - платника єдиного внеску, що ліквідується.

У разі недостатності у платника єдиного внеску коштів та іншого майна для сплати недоїмки відповідальними за її сплату є:

- засновники або учасники юридичної особи - платника єдиного внеску, що ліквідується, якщо згідно із законом вони несуть повну чи додаткову відповідальність за її зобов'язаннями.

Вказаний Закон набирав чинності з 01 січня 2011 року, відповідно, передбачена ним відповідальність засновників або учасники юридичної особи не поширюється на правовідносини, які виникли до 01 січня 2011 року, коли така відповідальність не була передбачена.

Крім того, для застосування наведеної норми необхідно довести повну чи додаткову відповідальність засновника за зобов'язаннями відповідної юридичної особи.

Управлінням Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області не надано жодного доказу того, що відповідач несе повну чи додаткову відповідальність за зобов'язаннями Комінтернівського ВУЖКГ.

Позивач, обґрунтовуючи свої позовні вимоги до Доброславської селищної ради Лиманського району Одеської області, посилається на положення п. 2 ч. 7 ст. 106 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування №1058-ІV (в редакції чинній на час виникнення боргу), зазначаючи, що у разі недостатності коштів та іншого майна у страхувальника для сплати недоїмки особами, які несуть відповідальність за сплату недоїмки, є засновники або учасники підприємства, установи та організації - платника страхових внесків, що ліквідується, якщо вони несуть повну чи додаткову відповідальність за їхніми зобов'язаннями та правонаступники страхувальника, що ліквідується.

При цьому, доказів, які б свідчили про те, що страхувальник - Комінтернівське ВУЖКГ ліквідується, в матеріалах справи відсутні. Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Комінтернівське ВУЖКГ (код ЄДРПОУ 03350350) не перебуває в процесі припинення. Належними та допустимими доказами того, що відповідач несе повну чи додаткову відповідальність за зобов'язаннями Комінтернівського ВУЖКГ, позивачем не доведено.

Згідно ч. 1 ст. 10 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 219 Господарського кодексу України за невиконання або неналежне виконання господарських зобов'язань чи порушення правил здійснення господарської діяльності правопорушник відповідає належним йому на праві власності або закріпленим за ним на праві господарського відання чи оперативного управління майном, якщо інше не передбачено цим Кодексом та іншими законами. Засновники суб'єкта господарювання не відповідають за зобов'язаннями цього суб'єкта, крім випадків, передбачених законом або установчими документами про створення даного суб'єкта.

Позивачем не обґрунтовано з посиланням на відповідні норми закону, які б давали підстави зробити висновок про наявність обов'язку нести відповідальність відповідача за зобов'язаннями заснованого ним Комінтернівського ВУЖКГ.

Поряд з цим судом першої інстанції вірно враховано, що статутом Комінтернівського ВУЖКГ не передбачено, що засновник страхувальника відповідає за зобов'язаннями створеного ним комунального підприємства. Навпаки, статутом Комінтернівського ВУЖКГ передбачено, що підприємство є юридичною особою, здійснює свою господарську діяльність, інвестиційну та зовнішньоекономічну діяльність на засадах повної самостійності, діє на принципах повного господарського розрахунку, підприємство несе відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах належного майна згідно з законодавством України; підприємство не несе відповідальності за зобов'язаннями власника, власник (уповноважений ним орган) не несе відповідальності за зобов'язаннями підприємства.

В даному випадку законодавством, що регулює спірні правовідносини, обов'язку засновника комунального підприємства - боржника за страховими внесками перед територіальним управлінням Пенсійного фонду України з погашення такої заборгованості не передбачено, при цьому на теперішній час юридичну особу Комінтернівське ВУЖКГ не припинено, що унеможливлює захист інтересів позивача у заявлений в даному адміністративному позові спосіб.

За таких обставин колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність підстав для задоволення позову Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області.

Колегія суддів вважає рішення суду першої інстанції правильним і таким, що відповідає вимогам ст. ст. 2, 7, 10, 11, 70, 71 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційній скарзі про те, що постанова підлягає скасуванню.

Відповідно до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та не допустив порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність рішення суду не спростовують.

Відтак, апеляційна скарга Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 184, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, апеляційний суд,-

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Комінтернівському районі Одеської області залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2017 року - без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили рішенням суду апеляційної інстанції.

Головуючий В.О.Скрипченко

Суддя О.С.Золотніков

Суддя Ю.В.Осіпов

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2017
Оприлюднено16.06.2017
Номер документу67091373
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/544/17

Ухвала від 31.05.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 28.03.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 27.03.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Постанова від 22.02.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г. П.

Ухвала від 30.01.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні