Постанова
від 14.06.2017 по справі 815/2076/17
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/2076/17

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 червня 2017 року Одеський окружний адміністративний суд

під головуванням судді Андрухіва В.В.

за участю секретаря Рижук В.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Одесі справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НОВИЙ РАЙОН 1" до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "НОВИЙ РАЙОН 1" звернулось до суду з адміністративним позовом до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови №54 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 21 лютого 2017 року.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що 17 лютого 2017 року Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області проведено планову перевірку будівництва п'ятиповерхового трьохсекційного житлового будинку за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, масив 41, ділянка "605", замовником будівництва якого є ТОВ "НОВИЙ РАЙОН 1". За результатами проведеної перевірки відповідачем складено акт про недопущення посадових осіб Інспекції ДАБК на об'єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій від 17.02.2017 року, протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 17.02.2017 року та постанову №54 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 21 лютого 2017 року. Позивач вважає, що зазначені акт, припис та постанова винесені відповідачем з порушенням вимог чинного законодавства України, а тому є незаконними та такими, що підлягають скасуванню з наступних підстав. Так, позивач зазначив, що відповідачем порушено пп. 10, 11, 16 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду" №698 від 19 серпня 2015 року, та не повідомлено ТОВ "НОВИЙ РАЙОН 1" у спосіб, передбачений чинним законодавством України (особисто, поштою, факсимільним зв'язком чи в інший спосіб) про проведення перевірки будівництва. З огляду на зазначене, позивач вважає, що законні підстави допуску відповідача до проведення перевірки будівництва п'ятиповерхового трьохсекційного житлового будинку за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, масив 41, ділянка "605", відсутні через порушення відповідачем порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду.

Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні позов не визнав, надав пояснення та письмові заперечення, відповідно до яких зазначив, що 21.02.2017 року Департаментом ДАБІ в Одеській області відносно ТОВ "НОВИЙ РАЙОН 1" винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №54, на позивача накладено штраф у розмірі 16000 грн. за правопорушення, передбачене п.2 ч.6 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності". Відповідач вказує, що перевірка дотримання вимог чинного законодавства на об'єкті будівництва за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, масив 41, ділянка "605", є правомірною та такою, що була проведена Департаментом ДАБІ в Одеській області з дотриманням вимог чинного законодавства. За таких обставин, відповідач вважає, що у позивача не було жодних законних підстав для недопущення посадової особи Департаменту для проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив наступні обставини справи.

Наказом Державної архітектурно-будівельної інспекції України №1012 від 26 грудня 2016 року затверджено план перевірок об'єктів будівництва, замовниками яких є юридичні особи та фізичні особи-підприємці на 2017 рік згідно з додатком, пунктом 12 якого передбачено проведення перевірки Департаментом ДАБІ в Одеській області будівництва п'ятиповерхового житлового будинку: масив 41, діл. 605, с. Крижанівка, Комінтернівський район, Одеська область, замовником та підрядником якого є ТОВ "НОВИЙ РАЙОН 1".

На підставі наказу ДАБІ України від 26 грудня 2016 року № 1012 Департаментом ДАБІ в Одеській області видано направлення для проведення перевірки від 14.02.2017 року № 15 (дійсне з 15.02.2017 року по 28.02.2017 року) для здійснення планової перевірки на об'кті: масив 41, діл. 605, с. Крижанівка, Лиманський район, Одеська область, замовник будівництва - ТОВ "НОВИЙ РАЙОН 1".

Згідно листа Департаменту ДАБІ в Одеській області № 1015-05/1-19121 від 26.12.2016 року, Департамент повідомляє ТОВ "НОВИЙ РАЙОН 1" про те, що відповідна перевірка буде здійснена у термін з 15.02.2017 року по 28.02.2017 року, про необхідність надати документи щодо об'єкту будівництва та відомості про залучених до будівництва суб'єктів, надати безперешкодний доступ до проведення перевірки, а також призначити уповноважену особу, забезпечити її присутність на будівельному майданчику.

Доказів надіслання вказаного листа позивачу та вручення останньому відповідачем до суду не надано.

17 лютого 2017 року для проведення планової перевірки головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Олещуком Ю.А. здійснено вихід на перевірку за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, масив 41, ділянка "605".

Однак, у допуску до проведення планової перевірки інспектору було відмовлено, про що ним складено акт від 17 лютого 2017 року про недопущення посадових осіб інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на об'єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій.

Відповідно до вказаного акту, до перевірки інспектора не допустив представник ТОВ "НОВИЙ РАЙОН 1" за довереністю - Цонєва М.І., у присутності якої складено цей акт, який нею підписаний з відміткою про отримання примірнику.

Також 17 лютого 2017 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Олещуком Ю.А. у присутності представника за довіреністю ТОВ "НОВИЙ РАЙОН 1" Цонєвої М.І. складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності. Даний протокол підписано з відміткою про отримання другого примірнику представником ТОВ "НОВИЙ РАЙОН 1".

У протоколі про правопорушення у сфері містобудівної діяльності повідомлено, що розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відбудеться о 10 год. 00 хв. 21.02.2017 року у приміщенні Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області за адресою: 65107, Одеська обл., м. Одеса, вул. Канатна, 83, каб. 302.

21 лютого 2017 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту ДАБІ - Олещуком Ю.А. розглянуто матеріали справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, а саме: акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 17 лютого 2017 року, протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 17 лютого 2017 року.

За результатами розгляду справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, постановою про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 21 лютого 2017 року №54, Товариство з обмеженою відповідальністю "НОВИЙ РАЙОН 1" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 2 ч. 6 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у розмірі 16000 грн.

Представник ТОВ "НОВИЙ РАЙОН 1" на розгляд справи не з'явився, примірник постанови отримав 28.02.2017 року.

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 10 Закону України "Про архітектурну діяльність" від 20 травня 1999 року №687-XIV, для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об'єктів архітектури додержання суб'єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.

Відповідно до ч.1 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частиною 2 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено, що державний архітектурно-будівельний нагляд - сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об'єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч.3 ст.6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", органом державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.07.2014 р. № 294 "Про затвердження Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України", центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду є Державна архітектурно-будівельна інспекція України (Держархбудінспекція)

Згідно пункту 7 вказаного Положення, Держархбудінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи. Територіальним органом, що здійснює функції Державної архітектурно-будівельної інспекції України на території Одеської області є Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 затверджено Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю (далі - Порядок № 553).

Відповідно до абз. 2 п. 1 Порядку № 553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами.

Згідно з п. 5 Порядку № 553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Відповідно до п. 6 Порядку № 553, плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Відповідно до приписів п. 14 Порядку № 553, суб'єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов'язаний допускати посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки за умови дотримання порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; виконувати вимоги органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; подавати документи, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

У разі відмови суб'єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, у допуску посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки складається відповідний акт.

При цьому, посилання позивача як на підставу позовних вимог на пункти 10, 11, 16 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою КМ України від 19.08.2016 року № 698, щодо надіслання об'єкту нагляду не пізніше ніж за сім календарних днів до дня проведення планової перевірки повідомлення рекомендованим листом з описом вкладення з повідомленням про вручення із зазначенням строків проведення перевірки та періоду, за який проводитиметься перевірка - суд до уваги не бере та погоджується з доводами відповідача про те, що вказаний вище Порядок регулює питання саме нагляду, а не контролю, і оскільки позивач не є об'єктом нагляду (відповідно до визначення державного-архітектурно-будівельного нагляду, наведеного у ч.2 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ), даний Порядок застосуванню до спірних правовідносин не підлягає.

Разом з тим суд не бере до уваги і посилання відповідача на те, що інших обов'язків Департаменту ДАБІ в Одеській області, ніж встановлені Порядком № 553, щодо здійснення планових заходів державного архітектурно-будівельного контролю законодавством не передбачено, з огляду на наступне.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі за текстом - Закон).

Частиною 1 ст.2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (зі змінами та доповненнями, внесеними Законом України Про внесення змін до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" щодо лібералізації системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , який діє з 01.01.2017 року) визначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Відповідно до ч.4 ст.2 вказаного Закону, заходи контролю здійснюються, зокрема, органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами.

Згідно ч.5 ст.2 Закону, зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов'язані забезпечити дотримання вимог, зокрема, частин першої - четвертої статті 5 цього Закону.

Згідно положень ч.4 ст.5 Закону, органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу (абз.1 ч.4 ст.5 Закону).

Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю). (абз.2-5 ч.4 ст.5 Закону).

Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв'язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі (абз.6 ч.4 ст.5 Закону).

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу (абз.7 ч.4 ст.5 Закону).

Таким чином, відповідно до абзаців 1 та 6 ч.4 ст.5 Закону відповідач був зобов'язаний надіслати рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв'язку або вручити особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі позивача повідомлення про планову перевірку не пізніш як за десять днів до дня здійснення планової перевірки.

Однак доказів належного повідомлення позивача ТОВ "НОВИЙ РАЙОН 1" у передбаченому ч.4 ст.5 Закону порядку та строки про проведення планової перевірки на будівництві п'ятиповерхового трьохсекційного житлового будинку за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, масив 41, ділянка "605" - відповідач суду не надав.

Відповідно до п.2 ч.6 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", суб'єкти містобудування несуть відповідальність у вигляді штрафу за недопущення посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, на об'єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій - у розмірі десяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Разом з тим, відповідно до абз.7 ч.4 ст.5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" позивач мав право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) - Департамента ДАБІ в Одеській області до здійснення планового заходу через неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.

Тобто недопущення позивачем посадової особи відповідача до планової перевірки 17.02.2017 року є правомірним, а тому суд дійшов висновку, що відповідач протиправно притягнув позивача до відповідальності за п.2 ч.6 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" постановою № 54 від 21.02.2017 року.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно з ч. 1 ст. 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

З урахуванням викладеного, оцінивши надані сторонами докази в їх сукупності, суд вважає, що Департамент ДАБІ в Одеській області не довів суду правомірність оскаржуваної постанови № 54 від 21.02.2017 року про накладення штрафу на ТОВ "НОВИЙ РАЙОН 1" за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, а тому дана постанова підлягає скасуванню як протиправна, а позов Товариства з обмеженою відповідальністю "НОВИЙ РАЙОН 1" підлягає повному задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд згідно ч.1 ст.94 КАС України присуджує всі здійснені позивачем документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі.

Керуючись ст.ст. 2, 6-9, 11, 69, 71, 86, 94, 159-163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "НОВИЙ РАЙОН 1" - задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області № 54 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 21.02.2017 року.

Стягнути судові витрати у сумі 1600 грн. (одна тисяча шістсот гривень) з Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "НОВИЙ РАЙОН 1" (код ЄДРПОУ 39838172).

Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції - протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.

Постанова суду набирає законної сили у разі неподання апеляційної скарги у 10-денний строк з дня отримання копії постанови. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Повний текст ухвали складено та підписано судом 14 червня 2017 року.

Суддя: В.В.Андрухів

.

Дата ухвалення рішення14.06.2017
Оприлюднено20.06.2017
Номер документу67152640
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2076/17

Ухвала від 11.04.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В. В.

Постанова від 14.06.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В. В.

Ухвала від 01.06.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В. В.

Ухвала від 18.05.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В. В.

Ухвала від 24.04.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В. В.

Ухвала від 24.04.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В. В.

Ухвала від 24.04.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В. В.

Ухвала від 07.04.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні