Постанова
від 14.10.2009 по справі 2а-6717/09/2/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімфер ополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

14.10.09 Справа №2а-6717/09/2/0170

Окружний адміністра тивний суд Автономної Респуб ліки Крим у складі головуючо го судді Яковлєва С.В. , при сек ретарі Слабун О.М.

розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу

за позовом Селянського (ф ермерського) господарства « Рябоконь В.Е.»

до Красноперекопської р айонної державної адмініст рації третя особа ТОВ «Г ерої Перекопу»

про спонукання до виконанн я певних дій.

за участю представників:

від позивача - Сухоруче нко П.Б. - пред-к, дов. № 02-15/245 в ід 08.01.2008 р.

від відповідача - Макси мова Н.Ф. - пред-к, дов. № 02-15/24 від 08.01.2008 р. .

від третьої особи - Шинк орук П.Ф. - пред-к, дов. від 30.06.2009 р.

Суть спору: Селянське (ферм ерське) господарство «Ряб оконь В.Е.» (далі позивач) зв ернулось до Окружного адмін істративного суду АР Крим з а дміністративним позовом , в я кому просило визнати догов ір , укладений між Краснопе рекопською районною держав ною адміністрацією (далі ві дповідач) та ТОВ «Герої Пер екопу ( далі третя особа) від 30.04.2009 р. загальною площею 120,9714 га недійсним, зобов' яз ати Голову Красноперекопсь кої районної державної ад міністрації у класти з позив ачем договір оренди земель ної ділянки загальною площею 50,85 га в тому числі 45,90 га рілля , 4,95 га пасовища, розташований на території Совхозненсь кої сільської ради строком на 5 років.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду АРК від 27.0 5.2009 р. відкрито провадження в адміністративній справі.

Ухвалами суду від 18.06.2009 р. п ервинного відповідача по сп раві - Голову Краснопереко пської районної державної адміністрації Трандафіл а К.І.- замінено на належног о відповідача - Красноперек опську районну державну а дміністрацію, провадження по справі закрито в частині поз овних вимог щодо визнання договору, укладеного між від повідачем та третьою особою від 30.04.2009 р.

Представник позивача , кер уючись ст. 49, 51 КАС України , у су довому засіданні 07.10.2009 р. заяви в клопотання про уточнення позовних вимог, просив виз нати таким , що не відповідає чинному законодавству та ск асувати абз. 2 п. 1 Розпоряд ження відповідача № 317 в ід 13.10.2008 р. , спонукати відповід ача виконати Розпоряджен ня від 27.04.2007 р. № 160 шляхом у кладення договору оренди зе мельної ділянки.

Представник позивача нап олягав на задоволенні позовн их вимог з підстав, викладени х у позові, вважав, що відпові дач неправомірно відмовив в укладені з ним договору орен ди земельної ділянки.

Представник відповідача у судовому засіданні, яке відб улось 14.10.2009 р., надав заперечен ня на позов ( вих. 02-15/4266 від 13.10.2009 р.) , в яких зазначив, що відсутн і підстави для задоволення п озовних вимог, на його думку в ідповідачем не були виконані умови розпорядження № 160 від 27.04.2007 р. в частині розробки земл евпорядної документації, в н аслідок чого було прийнято р ішення щодо надання земельн ої ділянки третій особі. На ду мку представника відповідач а у позивача були відсутні пр авові підстави для оренди з емельної ділянки .

Третя особа письмові поясн ення на позов до суду не надіс лала, її представник у судово му засіданні 14.10.2009 р., зазначив , що позовні вимоги не підляг ають задоволенню з причин не виконання вимог відповідач а щодо оформлення землевпор ядної документації, на час ро згляду справи земельна діля нка , яку просить надати в орен ду позивача , вже використову ється на підставі іншого дог овору оренди.

Розглянувши матеріали спр ави, дослідивши надані доказ и, заслухавши представників учасників процесу , суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідачем 27.04.2007 р. прий нято розпорядження № 160, згідн о зяким на підставі ст.17, 93, 124 ,125 , п.12. Розділу Х Земельного к одексу України , ст. 5, 6,7 Закон у України «Про оренду земл і», рішення комісії по орга нізації фермерських господа рств, позивачу була надана з емельна ділянка площею 50,85 г а на умовах оренди із земель громадян, які мають право н а земельні частки (пай), яки не витребували сертифікати, на території Совхозненсько ї сільської ради (п.1), позивач мав приступити до використ ання земельної ділянки піс ля укладення договору оренд и(п.2).

Між позивачем та відповіда чем 04.05.2007 р. був укладений попе редній договір оренди землі , у п. 1.1 якого було визначено, щ о сторони зобов' язані укл асти договір оренди землі, розташованої на території С овхозненської сільської рад и, протягом десяти днів з моме нту отримання позивачем тех нічної документації з відміт кою Кримської філії Центра ДЗК про прийняття «обмінног о файлу».

Відповідно до умов зазначе ного договору позивачу в стр окове платне користування була надана земельна ділянка для ведення товарного сіл ьськогосподарського вироб ництва площею 50,85 га, в тому ч ислі 45,90 га - рілля, 4,95 га - па совища .

Відповідачем 13.10.2008 р. прийн ято розпорядження № 317 «Про визнання розпоряджень таки ми, що втратили силу» , в якому зафіксовано, що в наслідок ненадання землевпорядної документації у встановлені с троки визнано втративши си лу, зокрема, розпорядження № 160 від 27.04.2007 р.

Ст.19 Конституції України вс тановлює, що органи державно ї влади та органи місцевого с амоврядування, їх посадові о соби зобов' язані діяти на п ідстава, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укра їни.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України з авданням адміністративного судочинства є захист прав, св обод та інтересів фізичних о сіб, прав та інтересів юридич них осіб у сфері публічно-пра вових відносин від порушень з боку органів державної вла ди, органів місцевого самовр ядування, їхніх посадових і с лужбових осіб, інших суб' єк тів при здійсненні ними влад них управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегова них повноважень.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС Укр аїни до адміністративних суд ів можуть бути оскаржені буд ь-які рішення, дії чи бездіяль ність суб' єктів владних пов новажень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи безд іяльності Конституцією або з аконами України встановлено інший порядок судового пров адження.

Оцінюючи правомірність ді й та рішень органу владних по вноважень, суд керується кр итеріями, закріпленими у ста тті 2 КАС України, які певною м ірою відображають принципи а дміністративної процедури, я кі повинні дотримуватися при реалізації дискреційних пов новажень владного суб' єкта ., встановлюючи чи прийняті (в чинені) ним рішення (дії) : 1) на п ідставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни; 2) з використанням повноваж ення з метою, з якою це повнова ження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обс тавин, що мають значення для п рийняття рішення (вчинення д ії); 4) безсторонньо (неупередж ено); 5)добросовісно; 6) розсудли во; 7) з дотриманням принципу р івності перед законом, запоб ігаючи несправедливій дискр имінації; 8) пропорційно, зокре ма з дотриманням необхідного балансу між будь-якими неспр иятливими наслідками для пра в, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких сп рямоване це рішення (дія); 9) з ур ахуванням права особи на уча сть у процесі прийняття ріше ння; 10) своєчасно, тобто протяг ом розумного строку.

Відповідно до ст. 9 КАС Украї ни суд при вирішенні справи к ерується принципом законнос ті, відповідно до якого орган и державної влади, органи міс цевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зо бов' язані діяти лише на під ставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конс титуцією та законами України .

Згідно зі ст. 14 Конституції У країни земля є основним наці ональним багатством, що знах одиться під особливою охорон ою держави. Право на землю наб увається і реалізується гро мадянами і суб'єктами господ арської діяльності (юридични ми і фізичними особами) виклю чно відповідно до закону.

Серед передбачених ст. 17 Зем ельного кодексу України ( дал і ЗК України) повноважень міс цевих державних адміністра цій у галузі земельних відно син є розпорядження землями державної власності в межах , визначених цим Кодексом.

У ст. 93 ЗК України визначено , що право оренди земельної ді лянки - це засноване на догово рі строкове платне володіння і користування земельною ді лянкою, необхідною орендарев і для провадження підприємни цької та іншої діяльності.. Зе мельні ділянки можуть переда ватися в оренду громадянам т а юридичним особам України, і ноземним громадянам і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародн им об'єднанням і організація м, а також іноземним державам .

Громадяни та юридичні особ и набувають права власності та права користування земель ними ділянками із земель дер жавної або комунальної власн ості за рішенням органів вик онавчої влади або органів мі сцевого самоврядування в меж ах їх повноважень, визначени х цим Кодексом. Земельний код екс України ( ст. 116 ЗК України).

Згідно зі ст. ст. 123, 124 ЗК Украї ни (в редакції , яка діяла на м омент прийняття відповідаче м Розпорядження № 160 від 27.04.2007 р.) передача в оренду земел ьних ділянок, які знаходятьс я у державній або комунальні й власності , здійснюється на підставі рішення відповідно го органу виконавчої влади а бо органу місцевого самовряд ування шляхом укладення дого вору оренди земельної ділян ки за проектами відводу цих д ілянок , за умови звернення у в ідповідний орган виконавчої влади або орган місцевого са моврядування, який розглядає заяву та у місячний термін да є відповідь на цю заяву. Рішен ня органу місцевого самовряд ування або органу виконавчо ї влади про відмову у наданні земельної ділянки у користу вання має містити мотивовані пояснення з посиланням на ві дповідні положення норматив но-правових актів , затвердже ної містобудівної документа ції та документації із земле устрою. Право на оренду земел ьної ділянки виникає після у кладення договору оренди і його державної реєстрації (с т.125 ЗК України). Ст. 126 ЗК України передбачає, що право оренди з емельної ділянки оформляєть ся договором , який реєструєт ься відповідно до закону .

Згідно зі ст. 1 Закону Україн и «Про місцеві державні адмі ністрації» виконавчу владу в областях, районах, районах Ав тономної Республіки Крим, у м істах Києві та Севастополі з дійснюють обласні, районні, К иївська та Севастопольська м іські державні адміністраці ї, які є місцевими органами в иконавчої влади і входять до системи органів виконавчої влади, в межах своїх повноваж ень здійснюють виконавчу вла ду на території відповідної адміністративно-територіал ьної одиниці, а також реалізу ють повноваження, делеговані їм відповідними радами.

У ст.6 Закону визначено, що на виконання Конституції Украї ни, законів України, актів Пре зидента України, Кабінету Мі ністрів України, міністерств та інших центральних органі в виконавчої влади, власних і делегованих повноважень гол ова місцевої державної адмін істрації в межах своїх повно важень видає розпорядження, а керівники управлінь, відді лів та інших структурних під розділів - накази. Розпоряд ження голів місцевих держа вних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов 'язковими для виконання на ві дповідній території всіма ор ганами, підприємствами, уста новами та організаціями, пос адовими особами та громадяна ми.

Згідно із ст. 2 Закону Україн и “Про плату за землю” від 03.07.92 р. № 2535-XII ( із змінами та доповнен нями) використання землі в Ук раїні є платним. Плата за земл ю справляється у вигляді зе мельного податку або орендн ої плати , що визначається зал ежно від грошової оцінки зем лі. Власники земельних ділян ок , земельних часток (паїв) та землекористувачі, крім орен дарів та інвесторів - учасн иків угоди про розподіл про дукції, сплачують земельний податок. Відповідно до ст. 13 вк азаного закону підставою дл я нарахування земельного под атку є дані державного земел ьного кадастру , а орендної пл ати за земельну ділянку, яка п еребуває у державній або ком унальної власності - догові р оренди такої земельної діл янки.

Ст. 15 Закону України “Про пла ту за землю” передбачене зоб ов' язання власників землі т а землекористувачів сплачув ати земельний податок, а тако ж орендну плату за земельні д ілянки державної та комуналь ної власності з дня виникнен ня права власності або права користування земельною діля нкою. У разі припинення права власності або права користу вання земельною ділянкою под аток, а також орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності спл ачується за фактичний період перебування землі у власнос ті або користуванні у поточн ому році.

Матеріали справи свідчать про те, що позивач протягом 2 008-2009 р.р. неодноразово звертавс я до відповідача з заявами пр о вирішення питання щодо над ання йому в оренду земельної ділянки, визначеної у попер едньому договорі оренди зем ельної ділянки від 04.05.2007 р.

Відповідач надіслав на ад ресу позивача за підписом заступника Голови лист (вих . 02-11/1267 від 17.04.2008 р.), в якому сповіс тив його про те, що передача в оренду земельних ділянок державної власності здійсн юється виключно на аукціонах .

Дійсно Законом України № 309- IU від 03.06.2008 р., який набрав чинні сть 04.06.2008 р. внесені зміни до ст . 124 ЗК України, відповідно до як их набуття права оренди земе льних ділянок, що перебувают ь у державній або комунальні й власності, здійснюється ви ключно на аукціонах (крім зем ельних ділянок, на яких розта шовані об'єкти нерухомого ма йна, що перебувають у власнос ті громадян і юридичних осіб , в яких відсутні акції (частки , паї), що належать державі, наб уття права на оренду земельн их ділянок під об'єкти соціал ьного призначення, будівницт во соціального і доступного житла, використання земельни х ділянок для розробки корис них копалин та спеціального водокористування відповідн о до отриманих спеціальних д озволів (ліцензій), використа ння релігійними організація ми (під культовими будівлями ), які легалізовані в Україні).

Але надані сторонами докум енти свідчать про те, що земе льна ділянка, яка зазначена у попередньому договорі ор енди землі від 04.05.2007 р. , відносил ась до земель громадян, які мають право на земельну час тки (пай), та не витребували с ертифікати, на території С овхозненської сільської ра ди. Зазначений факт був підтв ерджений представником від повідача під час розгляду сп рави.

В порядку, передбаченому ст . 71 КАС України, відповідачем на надано доказів того, що ві н , відповідаючи на зверненн я позивача щодо вирішення п итання по оренді зазначеної земельної ділянки, наполягав на виконанні ним умов по розр обленню землевпорядної доку ментації. У попередньому дог оворі оренди землі від 04.05.2007 р. в загалі не встановлений термі н підготовки позивачем земл евпорядної документації.

Під час розгляду справи суд ом було встановлено , що відпо відачу було у 2008 р. відмовлено у вирішенні питання щодо укладення договору оренди в порядку, передбаченому чинни м законодавством тільки з пі дстав, необхідності проведе ння аукціону, в той час як поз ивач сплачував орендні плат у за її використання , надава в до податкових органів необ хідну звітність ( декларації , розрахунки тощо).

Вивчивши зазначені вище фа кти, суд прийшов до висновку, щ о не можна визнати , що розпор ядження № 317 прийняте обґрунт овано та неупереджено, а пита ння оренди земельної ділянк и вирішено відповідачем з д отриманням ним принципу рів ності перед законом, запобіг аючи несправедливій дискрим інації, в наслідок чого існу ють підстави для задоволення позовних вимог.

Під час судового засідання , яке відбулось 14.10.2009 р. були огол ошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповід но до ст. 163 КАСУ постанову скл адено 20.10.2009р.

Керуючись ст.ст. 160-163 КАС Укра їни, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати Розпорядження Красноперекопської район ної державної адміністраці ї № 317 від 13.10.2009 р. в частині ви знання таким, що втратило си лу Розпорядження від 27.04 .2007 р. № 160.

3. Зобов' язати Краснопер екопську районну державн у адміністрацію виконати Розпорядження № 160 від 27.04. 2007 р. шляхом проведення в пор ядку, передбаченому чинним з аконодавством України, дій щодо укладення з Селянськи м (фермерським) господарств ом «Рябоконь В.Е.» (с. Сов хозне, вул. Ювілейна 10, кв. 11, к од ЄДРПОУ 30863263) договору оренди земельної ділянки, наданої н а умовах оренди згідно з зазн аченим розпорядженням.

У разі неподання заяви про апеляційне оскарження, пост анова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголош ення (у разі складання постан ови у повному обсязі, відпові дно до ст. 160 КАСУ - з дня складен ня у повному обсязі).

Якщо після подачі заяви пр о апеляційне оскарження , апе ляційна скарга не подана, пос танова вступає в законну сил у через 20 днів після подання з аяви про апеляційне оскарже ння.

Постанова може бути оскарж ена в порядку і строки, перед бачені ст. 186 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни.

Суддя Яковлєв С.В.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення14.10.2009
Оприлюднено16.06.2010
Номер документу6719069
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-6717/09/2/0170

Ухвала від 09.04.2010

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кучерук Олег Васильович

Постанова від 14.10.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Яковлєв С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні