ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
29 травня 2017 р. Справа № 802/435/17-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Мультян М.Б.,
за участі секретаря судового засідання: Крисько І.В.
представників сторін:
позивача: ОСОБА_1С, ОСОБА_2
відповідача: ОСОБА_3
третьої особи 2: ОСОБА_4
свідка: ОСОБА_5
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом: виробничого кооперативу "Агрокооператив приватних пайовиків "Золота нива"
про: визнання протиправним та скасування рішення
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернувся виробничий кооператив "Агрокооператив приватних пайовиків "Золота нива" (далі - ВК "Агрокооператив приватних пайовиків "Золота нива") до Іллінецької міської ради Іллінецького району Вінницької області, треті особі, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_6 та товариство з обмеженою відповідальністю "ЛатАгроІнвест" про визнання протиправним та скасування рішення.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що виробничий кооператив "Агрокооператив приватних пайовиків "Золота нива" з інформаційної довідки № 81365970 від 27 лютого 2017 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно дізналося, що між ОСОБА_6 та товариством з обмеженою відповідальністю "ЛатАгроІнвест" укладено договір оренди землі б/н від 01 лютого 2017 року строком на 7 років про що зроблено запис про речове право № 19043342. Таке рішення відповідача позивач вважає протиправними і така державна реєстрація підлягає скасуванню, оскільки право оренди земельної ділянки на момент реєстрації вже було зареєстроване за ВК "Агрокооператив приватних пайовиків "Золота нива".
У судовому засіданні представники позивача позов підтримали та просили суд задовольнити його у повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
У судовому засіданні представник відповідача проти задоволення адміністративного позову заперечувала та просила відмовити у його задоволенні. Окрім того просила врахувати подані письмові заперечення (а.с. 50-56).
Третя особа 1 у судове засідання не з'явилась, однак, надала заперечення на адміністративний позов та просила розглянути справу без її участі (а.с. 89).
Представник третьої особи 2 у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних та просив відмовити у його задоволенні. Окрім того просив врахувати подані письмові заперечення (а.с. 92-95).
Дослідивши матеріали справи у їх сукупності, заслухавши пояснення учасників процесу та оцінивши докази, які є у справі, суд дійшов висновку, що заявлений адміністративний підлягає задоволенню з наступних підстав.
ОСОБА_6 є власником земельної ділянки площею 3,1436 га відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку ВН № 148092 від 26 січня 2004 року, яка розташована на території с. Балабанівка, Оратівського району Вінницької області (а.с. 29).
25 січня 2007 року між ОСОБА_6 (Орендодавець) та виробничим кооперативом "Агрокооператив приватних пайовиків "Золота нива" (Орендар) укладено договір оренди землі № 541, який зареєстрований Вінницькою регіональною філією центру ДЗК про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040801700476 від 23 січня 2008 року (а.с.26-27).
Пунктом 1 договору визначено, що Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для сільськогосподарського використання, яка знаходиться на території Балабанівської сільської ради.
В оренду передається земельні ділянка загальною площею 3,1436 га (п. 2 Договору).
Договір укладено строком на 10 років. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендаря про намір продовжити його дію (п. 3 Договору).
Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється у 10 днів після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі. Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державною реєстрацією.
Таким чином, строк дії договору оренди землі № 541 закінчується 23 січня 2018 року.
Окрім того, як випливає із матеріалів справи та встановлено у судовому засіданні 01 лютого 2017 року між ОСОБА_6 (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "ЛатАгроІнвест" (Орендар) укладено договір оренди землі № 2/17 (а.с. 107-112).
Пунктом 1.1 договору визначено, що Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Балабанівської сільської ради Оратівського району Вінницької області.
В оренду передається земельні ділянка кадастровий номер 0523180400:05:006:0004, розміром 3,1436 га (п. 2.1Договору).
Пунктом 3.7 договору визначено, що договір укладено строком на 7років з урахуванням періоду ротації основної сівозміни. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту реєстрації цього права відповідно до законодавства. Цей договір набирає чинності після підписання сторонами. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У разі поновлення договору на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін.
Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється за актом її приймання-передачі. Земельна ділянка вважається переданою Орендодавцем Орендареві з моменту державної реєстрації права оренди земельної ділянки.
Визначаючись щодо позовних вимог суд враховує наступне.
Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією на час вчинення відповідачем оскаржуваних дій регулювалися Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", Законом України "Про Державний земельний кадастр", Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 703 від 22 червня 2011 року.
Відповідно до ч. 4 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
В статті 126 Земельного Кодексу України вказано, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Слід зазначити, що державна реєстрація договору оренди земельної ділянки, не визначає моменту укладення договору оренди, який можна вважати укладеним з моменту досягнення згоди з усіх істотних умов (ч. 1 ст. 638 ЦК України).
Так, положеннями статті 20 Закону України "Про оренду землі" визначено, що вже укладений договір підлягає державній реєстрації, а стаття 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначає, що державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням не факту укладення договору, а факту виникнення або припинення права оренди земельної ділянки.
Згідно із ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
В силу вимог приписів ч. 2 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції чинній до 01.01.2016 року, та ч. 3 ст. 10 Закону в редакції після 01.01.2016 року), державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Статтею 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Згідно з ч. 4 ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Відповідно до ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна, розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Як роз'яснила Державна реєстраційна служба України у своєму листі № 2951/05-15-13 від 06 серпня 2013 року "Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами", з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Зазначене роз'яснення повністю узгоджується із нормою пункту 8-1 ч. 2 ст. 9 Закону, в силу якої, під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо оформлених речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
З метою перевірки факту виконання вказаного обов'язку відповідачем, і як наслідок законності та обґрунтованості оскаржуваного рішення, судом витребовувалась реєстраційна справа щодо реєстрації прав оренди ТОВ "ЛатАгроІнвест" на спірну земельну ділянку.
Відповідно до ч. 1 - 2 ст. 14 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", реєстраційна справа включає документи, в яких містяться
відомості про нерухоме майно, право власності на нього, інші речові права та їх обтяження. Документи розміщуються в реєстраційній справі у порядку їх надходження і нумеруються.
Виходячи із змісту вказаних норм Закону, серед документів реєстраційної справи повинні бути в тому числі відомості про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування та їх подвійної державної реєстрації (в тому числі речових прав зареєстрованих до 01.01.2013 року).
У судовому засіданні судом оглянуто завірені копії матеріалів реєстраційної справи на земельну ділянку з кадастровим номером 0523180400:05:006:0004, з яких випливає, що державний реєстратор приймаючи рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень не перевірив інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав на одну і ту ж земельну ділянку з метою недопущення одночасного існування їх подвійної реєстрації.
Разом з тим, у судовому засіданні було допитано свідка ОСОБА_5, яка пояснила, що 22 листопада 2016 року звернулася ОСОБА_6 із заявою про реєстрацію земельної ділянки. Також, зазначила, що 29 листопада 2016 року звернулось ТОВ "ЛатАгроІнвест" з метою отримання витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 0523180400:05:006:0004.
У судовому засіданні оглянуто витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 0523180400:05:006:0004 у якому зазначено, що дата формування: 29.11.2016 на заяву ТОВ "ЛатАгроІнвест". Як випливає із зазначеного витягу між ОСОБА_6 та ТОВ "ЛатАгроІнвест" було укладено договір оренди землі строком на 7 років, дата державної реєстрації речового права 01 листопада 2016 року.
Проте, як випливає із матеріалів справи між ОСОБА_6 та ТОВ "ЛатАгроІнвест" було укладено договір оренди землі № 2/17 від 01 лютого 2017 року.
На запитання суду, яким чином у витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з'явилася дані про укладення договору оренди між ТОВ "ЛатАгроІнвест" та ОСОБА_7 29 листопада 2016 року строком на 7 років, хоча договір оренди землі № 2/17 укладено 01 лютого 2017 року свідок та представник відповідача не змогли пояснити.
Відтак, на переконання суду, відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення не вжив всіх необхідних заходів для встановлення наявності реєстрації права оренди на оспорювану земельну ділянку, внаслідок чого порушено законні права та інтереси позивача як правомірного орендаря землі.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до статті 71 кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Згідно статті 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправними та скасування рішення Іллінецької міської ради Іллінецького району Вінницької області, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Питання про розподіл судових витрат у справі вирішується судом відповідно до вимог ч. 1 ст. 94 КАС України.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Іллінецької міської ради Іллінецького району Вінницької області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 33885768 від 16 лютого 2017 року щодо реєстрації права оренди на земельну ділянку кадастровий номер 0523180400:05:006:0004 винесене на підставі договору оренди землі від 01 лютого 2017 року укладеного між ОСОБА_6 та товариством з обмеженою відповідальністю "ЛатАгроІнвест".
Стягнути на користь виробничого кооперативу "Агрокооператив приватних пайовиків "Золота нива" сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 1600 (одна тисяча шістсот) гривень 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Іллінецької міської ради Іллінецького району Вінницької області.
Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Мультян Марина Бондівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2017 |
Оприлюднено | 20.06.2017 |
Номер документу | 67191076 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мультян Марина Бондівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні