Рішення
від 13.06.2017 по справі 910/5199/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.06.2017Справа №910/5199/17 За позовом заступника керівника Київської місцевої прокуратури №3 в інтересах держави в особі Київської міської ради, Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації, Управління освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації

до Територіального центру соціального обслуговування Деснянського району міста Києва

про повернення нежитлового приміщення

Суддя Борисенко І.І.

Представники сторін:

від прокуратури Седлецька А.О. за посвідченням;

від позивача 1 Бондарчук В.В. за довіреністю;

від позивача 2 Марченко О.О. за довіреністю;

від позивача 3 Школьна І.М. за довіреністю;

від відповідача Андрєєва С.М. за довіреністю.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Заступник керівника Київської місцевої прокуратури №3 звернувся до суду в інтересах держави в особі Київської міської ради, Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації, Управління освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації до Територіального центру соціального обслуговування Деснянського району міста Києва про зобов'язання останнього звільнити нежитлове приміщення, загальною площею 260,0 кв.м. ДНЗ №83 за адресою: м. Київ, вул. Бальзака, 63-а, повернувши вказане приміщення Управлінню освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації за актом приймання-передачі.

На обґрунтування позовної заяви прокурор посилається на те, що між Управлінням освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації (як орендодавцем) та Територіальним центром соціального обслуговування Деснянського району міста Києва (як орендарем) укладено договір №83/3 від 01.01.2010 про передачу майна комунальної власності територіальної громади Деснянського району в оренду, строк дії якого закінчився, у зв'язку з чим на підставі п 9.4 договору оренди, ч.2 ст. 26 , ч.1 ст. 27 Закону України Про оренду державного та комунального майна , ст. 785 ЦК України орендоване майно підлягає поверненню на користь Управління освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації.

У поданому відзиві на позовну заяву відповідач зазначив, спірні приміщення використовуються для розміщення бюджетної установи, яка займається наданням соціальних послуг на дому одиноких пенсіонерів, інвалідів та безкоштовно проводить навчальний процес, а саме інформаційні технології для людей похилого віку, університет третього віку. Приміщення вказаного навчального закладу використовується суб'єктом господарювання для діяльності пов'язаної з процесом навчання людей похилого віку. Також зазначив, що негайне звільнення нежитлового приміщення площею 260,0 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Бальзака, 63-а, ДНЗ №83 унеможливить надання Територіальним центром соціально-педагогічної послуги Університет третього віку , що призведе до соціальної напруги серед слухачів Університету.

Деснянська районна в місті Києві державна адміністрація та Управління освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації позовні вимоги заступника керівника Київської місцевої прокуратури №3 підтримали в повному обсязі.

Розглянувши надані учасниками судового процесу документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позову, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

На підставі розпорядження Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації від 31.12.2009 № 1229 між Управлінням освіти Деснянської районної в місті Києві державною адміністрацією (далі - орендодавець) та Територіальним центром соціального обслуговування Деснянського району міста Києва (далі - орендар) укладено Договір №83/3 від 01.01.2010 про передачу майна комунальної власності територіальної громади Деснянського району м. Києва в оренду (далі - Договір).

За умовами п. 1.1 Договору, орендодавець передає, а орендар приймає в оренду нежитлове приміщення загальною площею 260,0 кв.м., що належить до комунальної власності територіальної громади за адресою: вул. Бальзака, 63-а, дошкільний навчальний заклад (ДНЗ) № 83 для розміщення відділення центру.

Згідно з п. 9.1 Договору, строк дії договору з 01.01.2010 до 31.12.2010.

На підставі додаткової угоди до вказаного договору внесено зміни до договору оренди в частині строку його дії (до 31 грудня 2011 року).

В подальшому, додатковими угодами також вносились зміни до Договору оренди від 01.01.2010 № 83/3.

В подальшому на підставі розпорядження Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації від 20.09.2012 №505, між Деснянською районною в місті Києві державною адміністрацією (далі - орендодавець), Управлінням освіти Деснянської районної в місті Києві державною адміністрацією (далі - балансоутримувач) та Територіальним центром соціального обслуговування Деснянського району міста Києва (далі - орендар) укладено Договір №135-83/3 від 20.12.2012 про передачу майна комунальної власності територіальної громади Деснянського району м. Києва в оренду. (далі - Договір).

До вказаного договору неодноразового вносились зміни відповідними додатковими угодами.

За умовами п. 1.1 Договору №135-83/3, орендодавець передає, а орендар приймає в оренду нерухоме майно (нежитлові приміщення), що належить до комунальної власності територіальної громади за адресою: вул. Бальзака, 63-а, дошкільний навчальний заклад (ДНЗ) № 83 для розміщення бюджетної установи.

Об'єктом оренди відповідно до договору №135-83/3 орендодавець на підставі протоколу постійної комісії Київради з питань власності від 22.08.2012 №127 п. 1.3.8 та розпорядження Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації від 20.09.2012 №505 передає, а Орендар приймає в оренду нерухоме майно (нежитлові приміщення), що належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва, який знаходиться за адресою: вул. Бальзака, 63А (ДНЗ №83), для розміщення бюджетної установи.

Згідно з п. 1.1 Договору №135-83/3 об'єктом оренди є нежиле приміщення, загальною площею 260,0 кв.м. в т.ч. на 1 поверсі - 260,0 кв.м., згідно з викопіюванням з по поверхового плану, що складає невід'ємну частину цього Договору.

Вартість об'єкта оренди згідно із затвердженим актом оцінки нерухомого та іншого окремого індивідуально визначеного майна від 04.10.2012 станом на 30.09.2012 становить 193 209,31 грн. (п. 2.2 Договору №135-83/3)

20.12.2012 між Деснянською районною в місті Києві державною адміністрацією (далі - орендодавець), Управлінням освіти Деснянської районної в місті Києві державною адміністрацією (далі - балансоутримувач) та Територіальним центром соціального обслуговування Деснянського району міста Києва (далі - орендар) підписано та скріплено печатками сторін акт приймання-передачі нерухомого майна. За умовами якого орендодавець передав, а орендар прийняв в орендоване користування згідно з договором оренди від 20.12.2012 №135-83/3 2012 року нежитлове приміщення, що перебуває на балансі управління освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації, загальною площею 260,0 кв.м., розташоване за адресою: м. Київ, вул. Бальзака, 63А (ДНЗ №83).

Відповідно до п. 9.4 Договору №135-83/3 договір припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено.

Згідно з п. 9.1 Договору, цей договір є укладеним з моменту підписання його сторонами та діє з 01.04.2012 до 29.03.2015.

Відповідно до додаткової угоди №1 до договору №135-83/3 від 20.12.2012, яка є невід'ємною частиною Договору №135-83/3 від 20.12.2012 визначено, що договір діє з моменту підписання та до 31.12.2015, визначено розмір плати за оренду нерухомого майна, а також встановлено, що порядок проведення розрахунків між балансоутримувачем та орендарем здійснюється на підставі цієї додаткової угоди та акту здачі-виконаних робіт, послуг.

Отже, строк дії договору оренди закінчився 29.03.2015.

Пунктом 9.7 Договору передбачено, що у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення цього Договору або зміну його умов після закінчення строку його чинності протягом одного місяця Договір вважається продовженим на той самий строк, і на тих самих умовах, які були передбачені цим Договором. Зазначені дії оформляються додатковою угодою, яка є невід'ємною частиною цього Договору.

Судом встановлено, відповідач згідно листа від 11.02.2015 №97 звернувся до Управління освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації з проханням продовження дії договору від 20.12.2012 №135-83/3 про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду строком на 2 роки.

У відповідь на вказаний лист Управління освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації листом від 16.02.2015 №32-415 повідомило відповідача про неможливість надати погодження щодо продовження терміну дії договору оренди №135-83/3 та просило передати об'єкт оренди по акту приймання-передачі, згідно п. 4.15 Договору, балансоутримувачу.

Також, листами від 15.06.2015 №32-2127 та від 19.10.2016 за №34-3495, повідомлено відповідача про припинення строку дії договору оренди спірного приміщення, з вимогою його звільнення, повернення за актом прийому-передачі.

У вказаних листах Управління освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації посилалося на те, що відповідно до пункту 5 статті 16 Закону України Про дошкільну освіту та пункту 5 статті 63 Закону України Про освіту , а також пункту 53 постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Положення про дошкільний навчальний заклад від 12.03.2003 № 305, де заклади освіти повинні використовуватись виключно для провадження освітньої діяльності в рамках чинного законодавства України, Управління освіти не може надати погодження щодо подовження терміну дії договору оренди № 135-83/3 від 20.12.2012.

Проте відповідач приміщень не звільнив і не повернув, що і стало підставою для звернення з даним позовом до суду.

Розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 1112 від 10.12.2010 Про питання організації управління районами у місті Києві уповноважено Деснянську районну в місті Києві державну адміністрацію здійснювати управління майном у сфері освіти по вул. Бальзака, 63-а у м. Києві.

На підставі розпоряджень Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації від 25.05.2011 № 363 та від 29.03.2012 № 150, за Управлінням освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації закріплено на праві оперативного управління дошкільний навчальний заклад № 83 по вул. Бальзака, 63-а в м. Києві.

Представниками управління освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації 10.0.2016 був здійснений виїзд за адресою: вулиця Бальзака, 63-А ДНЗ №83 з метою перевірки фактичного використання орендованого приміщення, загальною площею 260,0 кв.м.в т.ч. на 1 поверх - 260,0 кв.м., згідно з викопіюванням з поверхового плану та виконання орендарем Територіальний центр соціального обслуговування Деснянського району м. Києва умов укладеного договору оренди від 20.12.2012 №135-83/3. Так, комісією було виявлено, що в приміщенні дошкільного навчального закладу №83 знаходиться Територіальний центр соціального обслуговування згідно договору оренди №135-83/3 від 20.12.2012. Приміщення використовується для розміщення бюджетної установи, яка займається наданням соціальних послуг одиноким пенсіонерам, інвалідам та безкоштовно проводять навчальний процес, а саме Інформаційні технології для людей похилого віку Разом з тим, відсутні всі дозвільні документи.

Спірне приміщення, загальною площею 260,0 кв.м, по вул. Бальзака, 63-а в м. Києві - дошкільний навчальний заклад №83 належить до комунальної власності територіальної громади м. Києва, власником є територіальна громада м. Києва в особі Київської міської ради.

Статтею 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Частиною 1 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що територіальними громадами сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Відповідно до ч. 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядженнями об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Згідно з ч. 8 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб'єктів. Об'єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб'єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Відповідно до пункту 31 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції місцевих рад відноситься зокрема прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення.

Судом встановлено що нові розпорядчі документи, на підставі яких можливе укладення нового договору оренди на спірне приміщення, про продовження строку дії Договору оренди не приймалися, та як наслідок, повторний договір оренди не укладався.

Спірні правовідносини щодо оренди нерухомого майна комунальної власності регулюються положеннями частин другої та третьої статті 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", якими встановлено, що у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Після закінчення терміну договору оренди орендар, який належним чином виконував свої обов'язки за договором, має переважне право, за інших рівних умов, на укладення договору оренди на новий термін, крім випадків, якщо орендоване майно необхідне для потреб його власника. У разі якщо власник має намір використовувати зазначене майно для власних потреб, він повинен письмово попередити про це орендаря не пізніше ніж за три місяці до закінчення терміну договору.

При цьому, норми Закону не містять вказівки про необхідність саме отримання такого повідомлення орендарем в строк до трьох місяців, а зазначається лише про обов'язок власника здійснити письмове попередження орендаря, що і було ним (власником) зроблено.

Частиною 1 ст. 785 ЦК України встановлено, що у разі припинення договору найму наймач зобов'язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.

Частиною 2 ст. 26 Закону України Про оренду державного та комунального майна передбачено, що договір оренди припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено.

Згідно з ч. 1 ст. 27 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" у разі розірвання договору оренди, закінчення строку його дії та відмови від його продовження або банкрутства орендаря він зобов'язаний повернути орендодавцеві об'єкт оренди на умовах, зазначених у договорі оренди.

Враховуючи, що строк дії Договору оренди від 20.12.2012 №135-83/3 закінчився 29.03.2015, а листами від 16.02.2015 №32-416, від 15.06.2015 №32-2127, від 19.10.2016 №34-3495 Управління освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації повідомило Орендаря про відсутність наміру для продовження дії договору на новий строк, з тих підстав, що відповідно до пункту 5 статті 16 Закону України Про дошкільну освіту та пункту 5 статті 63 Закону України Про освіту , а також пункту 53 постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Положення про дошкільний навчальний заклад від 12.03.2003 № 305, заклади освіти повинні використовуватись виключно для провадження освітньої діяльності в рамках чинного законодавства України, тому користування нежитловим приміщенням загальною площею 260,0 кв.м, ДНЗ №83, за адресою: м. Київ, вул. Бальзака, 63-а відповідач здійснює без правової підстави.

За наведених обставин, вимоги заступника прокурора Київської місцевої прокуратури №3 є обґрунтованими та підтверджуються матеріалами справи, тому позов підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Зобов'язати Територіальний центр соціального обслуговування Деснянського району м. Києва (02097, м. Київ, вул. Будищанська, буд. 4, ідентифікаційний код 25283364) звільнити нежитлове приміщення загальною площею 260,0 кв.м. ДНЗ № 83 за адресою: м. Київ, вул. Бальзака, 63-а, повернувши вказане приміщення Управлінню освіти Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації (02217, м. Київ, вул. Закревського, буд. 15-А, ідентифікаційний код 37501684) за актом приймання-передачі.

Стягнути з Територіального центру соціального обслуговування Деснянського району м. Києва (02097, м. Київ, вул. Будищанська, буд. 4, ідентифікаційний код 25283364) на користь Прокуратури міста Києва (03150, м. Київ, вул. Предславинська, 45/9, код ЄДРПОУ 02910019, ДКСУ м. Києва, МФО 820172, рахунок 35215057011062) 1 600 (одну тисячу шістсот) грн. судового збору.

Накази видати відповідно до ст. 116 ГПК України.

Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 85 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст. 93 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено: 16.06.2017

Суддя І.І. Борисенко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення13.06.2017
Оприлюднено20.06.2017
Номер документу67194956
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/5199/17

Рішення від 13.06.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 23.05.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 03.04.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні