154/47/17
2/154/81/17
Копія.
Рішення
іменем України
(заочне)
16 червня 2017 року м.Володимир-Волинський
Володимир-Волинський міський суд Волинської області в складі:
головуючого: судді Лященка О.В.,
при секретарі: Баранюк О.В.,
з участю прокурора Шуваринської О.П.,
розглянувши у судовому засіданні в залі суду в м. Володимир-Волинський цивільну справу за позовом Володимир-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Володимир-Волинської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди землі ,-
встановив:
Володимир-Волинська місцева прокуратура в інтересах держави в особі Володимир-Волинської районної державної адміністрації звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди землі.
У позовній заяві покликається на те, що 11.10.2011 між орендодавцем - Володимир-Волинською районною державною адміністрацією та орендарем - ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку з земель запасу не наданих у власність та користування на підставі розпорядження голови райдержадміністрації від 03.08.2011 № 383, яка знаходиться на території Зимнівської сільської ради за межами населених пунктів сільської ради (п.1 вказаного договору).
Згідно п. п. 2, 16 вказане о договору від 11.10.2011 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,30 га, у т. ч. 0,30 га - під господарськими будівлями та дворами. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування об'єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування (03.08).
Пунктом 5 вказаного договору від 11.10.2011 передбачено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки не визначена.
Відповідно до п. 8 вказаного договору від 11.10.2011, останній укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк.
У пунктах 9-13 вказаного договору зазначено, що орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі у розмірі 2844 грн. за 1 га за 1 рік на розрахунковий рахунок № 33214815600018. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється із врахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під нас укладання та зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься в строки - згідно вимог чинного законодавства. Розмір орендної плати переглядається в серпні місяці через кожні три роки разі: зміни умов господарювання, передбачених договором: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом.
В подальшому, встановлено, що 11.10.2011 даний договір зареєстрований за № 072050004000808, кадастровий номер вказаної земельної ділянки - 0720582000:06: 001:0830.
Законом України Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні від 27.03.2014 внесено зміни до пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, згідно яких розмір орендної плати за земельну ділянку встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01.03.2016 нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки загальною площею 0,30 га становить 596 836,13 грн.
Згідно розпорядження голови Володимир-Волинської районної державної адміністрації № 174 від 29.04.2016 встановлено, що розмір орендної плати за користування земельними ділянками, у т. ч. і ОСОБА_1, повинен становити не менше 3 % від зазначеної оцінки.
Із врахуванням викладеного, розмір орендної плати повинен становити 17 905,08 грн. у рік (=596 836,13 грн.*3 %/100%).
В той же час, згідно інформації Володимир-Волинської ОДФІ ОСОБА_1 сплачено за землю упродовж 2015 року - 1066 грн., за період із 01.01.2016 по 21.11.2016 - 1279,20 грн.
Таким чином, пункти 5, 9, 13 договору не відповідають вимогам діючого законодавства України, а тому потребують внесення змін.
Просять внести зміни до п. п. 5, 9,11 договору від 09.11.2010 оренди землі, укладеного між Володимир-Волинською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1, зареєстрованого в Управлінні Держкомзему у Володимир-Волинському районі Волинської області 11.10.2011 за № 072050004000808 та викласти їх у наступній редакції:
5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,30 га становить 596836,13 грн. ;
9. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: грошовій, у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки землі на рік із врахуванням індексації на рахунок, вказаний орендодавцем ;
11. Орендна плата вноситься у наступні строки - згідно зі ст. 287 Податкового кодексу України рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця .
У судовому засіданні прокурор Шуваринська О.П. позовні вимоги підтримала, просила позов задовольнити повністю з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник Володимир-Волинської РДА ОСОБА_2 до суду не з"явилася, подала заяву про розгляд справи у її відсутності.
Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання для участі у розгляді справи повторно не з явився з невідомих причин, хоча був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, про причини неявки суд не повідомив, а тому суд вважає за доцільне розгляд справи провести у його відсутності та ухвалити заочне рішення, проти чого прокурор не заперечує.
Заслухавши пояснення прокурора, дослідивши інші докази, суд вважає, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.
З копії договору оренди землі з додатками вбачається, що 11.10.2011 між орендодавцем - Володимир-Волинською районною державною адміністрацією та орендарем - ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку з земель запасу не наданих у власність та користування на підставі розпорядження голови райдержадміністрації від 03.08.2011 № 383, яка знаходиться на території Зимнівської сільської ради за межами населених пунктів сільської ради (п.1 вказаного договору).
Згідно п. п. 2, 16 вказане о договору від 11.10.2011 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,30 га, у т. ч. 0,30 га - під господарськими будівлями та дворами. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування об'єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування (03.08).
Пунктом 5 вказаного договору від 11.10.2011 передбачено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки не визначена.
Відповідно до п. 8 вказаного договору від 11.10.2011, останній укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк.
У пунктах 9-13 вказаного договору зазначено, що орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі у розмірі 2844 грн. за 1 га за 1 рік на розрахунковий рахунок № 33214815600018. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється із врахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під нас укладання та зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься в строки - згідно вимог чинного законодавства. Розмір орендної плати переглядається в серпні місяці через кожні три роки разі: зміни умов господарювання, передбачених договором: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом.
В подальшому, встановлено, що 11.10.2011 даний договір зареєстрований за № 072050004000808, кадастровий номер вказаної земельної ділянки - 0720582000:06: 001:0830.
Згідно ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 15 Закону України Про оренду землі передбачено, що орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією з істотних умов договору оренди землі.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно із ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Законом України Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні від 27.03.2014 внесено зміни до пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, згідно яких розмір орендної плати за земельну ділянку встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Статтею 289 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, (постанови Верховного суду України 7/105-10(30/234-09) від 23.05.2011; від N 17/299-10 від 30.05.2011; N 41/81пд від 04.07.2011, постанови Вищого господарського суду України у справі № 41/81 пд від 09.08.2011, № 41/153пд від 19.01.2011, № 5021/2647/12 від 06.08.2013).
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок, серед іншого, використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Згідно ст. 13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01.03.2016 нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки загальною площею 0,30 га становить 596836,13 грн.
Згідно розпорядження голови Володимир-Волинської районної державної адміністрації № 174 від 29.04.2016 встановлено, що розмір орендної плати за користування земельними ділянками, у т. ч. і ОСОБА_1, повинен становити не менше 3 % від зазначеної оцінки.
Із врахуванням викладеного, розмір орендної плати повинен становити 17 905,08 грн. у рік (=596 836,13 грн.*3 %/100%).
В той же час, згідно інформації Володимир-Волинської ОДФІ ОСОБА_1 сплачено за землю упродовж 2015 року - 1066 грн., за період із 01.01.2016 по 21.11.2016 - 1279,20 грн.
Таким чином, пункти 5, 9, 13 договору не відповідають вимогам діючого законодавства України, а тому потребують внесення змін.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Аналогічні норми викладені у ст. 188 ГК України, ст. 30 Закону України Про оренду землі та п. п. 36, 43 вказаного договору від 09.11.2010.
Встановлено, що у відповідності до встановленого вищенаведеними нормами законодавства порядку 18.11.2016 Володимир-Волинською районною державною адміністрацією направлено листа ОСОБА_1 про необхідність внесення змін до договору оренди землі у зв'язку із законодавчим встановленням мінімального розміру орендної плати за використання земель державної власності. Також до вказаного листа позивачем додано додаткову угоду, розрахунок розміру орендної плати, а також копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку.
За таких обставин суд вважає, що вимоги позивача про внесення змін до договору оренди землі є підставними та такими, що підлягають до задоволення.
На підставі ст.ст. 45, 46, 118-120 ЦПАК України, ст. 206 Земельного кодексу, ст. 15 Закону України "Про оренду землі", керуючись ст. ст. 10, 60, 174, 213-215, 224-226 ЦПК УКраїни суд,-
вирішив:
Позов задовільнити.
Внести зміни до п. п. 5, 9,11 договору оренди землі від 11.10.2011 року, укладеного між Володимир-Волинською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1, зареєстрованого в Управлінні Держкомзему у Володимир-Волинському районі Волинської області 11.10.2011 року за № 072050004000808 та викласти їх у наступній редакції:
5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,30 га становить 596 836,13 грн. ;
9. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: грошовій, у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки землі на рік із врахуванням індексації на рахунок, вказаний орендодавцем ;
11. Орендна плата вноситься у наступні строки - згідно зі ст. 287 Податкового кодексу України рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця .
Стягнути з ОСОБА_1, ІПН НОМЕР_1, на користь прокуратури Волинської області (м.Луцьк вул. Винниченка, 15, р/р 35216072004945 в Держказначейській службі України, МФО 820172, ЄДРПОУ 02909915) кошти у розмірі 1378 грн., витрачені на сплату судового збору.
Рішення суду може бути оскаржене позивачем до апеляційного суду Волинської області шляхом подачі апеляційної скарги, яка подається протягом 10 днів з дня його проголошення, а відповідачем - шляхом подачі письмової заяви про перегляд заочного рішення, яка може бути подана до Володимир-Волинського міського суду Волинської області протягом десяти днів з дня отримання його копії.
Копію заочного рішення направити відповідачу рекомендованим листом із повідомленням протягом трьох днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Уразі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Головуючий: /-/ підпис.
Згідно з оригіналом.
Суддя Володимир-Волинського
міського суду ОСОБА_3
Суд | Володимир-Волинський міський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2017 |
Оприлюднено | 23.06.2017 |
Номер документу | 67227867 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Володимир-Волинський міський суд Волинської області
Лященко О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні