Постанова
від 20.06.2017 по справі 825/837/17
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 червня 2017 року м. Чернігів Справа № 825/837/17

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,

за участі секретаря - Гайдука С.В.,

представника позивача - Максак Т.Л.,

представника відповідача - Гнипа В.В.,

третьої особи - ОСОБА_3,

представника третьої особи,-

Департаменту ЕР ЧОДА - Меженного С.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівзернопром" до Чернігівської обласної державної адміністрації в особі Конкурсного комітету з підготовки та проведення конкурсу на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі області (внутрішньообласні маршрути), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: фізична особа-підприємець ОСОБА_3, Департамент економічного розвитку Чернігівської обласної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування рішення і розпорядження, зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач 25.05.2017 звернувся до суду з адміністративним позовом до Чернігівської обласної державної адміністрації в особі Конкурсного комітету з підготовки та проведення конкурсу на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі області (внутрішньообласні маршрути), (далі - Конкурсний комітет) та, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача, оформлене протоколом № 269 від 23.03.2017, частині визнання переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування Чернігів - Лукашівка (рейси 1491к/1492к, 1493к/1494к, 941к/942, 949к/1950к) фізичну особу-підприєця ОСОБА_3 (далі - ФОП ОСОБА_3), яке введене в дію розпорядженням голови Чернігівської обласної державної адміністрації від 03.04.2017 № 177;

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Чернігівської обласної державної адміністрації від 03.04.2017 № 177 Про введення в дію рішень Конкурсного комітету , в частині введення в дію рішення Конкурсного комітету від 23.03.2017 (протокол № 269) про визнання переможцем конкурсу на маршруті Чернігів - Лукашівка (1491к/1492к, 1493к/1494к, 941к/942к, 1949к/1950к) - ФОП ОСОБА_3;

- зобов'язати відповідача оголосити та провести конкурс на право перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території Чернігівської області, Чернігів - Лукашівка (рейси 1491к/1492к, 1493к/1494к, 941к/942к, 949к/1950к) відповідно до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081.

Свої позовні вимоги мотивує тим, що рішенням Конкурсного комітету було не допущено позивача до участі в конкурсі у зв'язку із не достатньою кількістю транспортних засобів для обслуговування автобусного маршруту Чернігів - Лукашівка. Однак, Конкурсною комісією відмічено про відсутність і у перевізника-претендента ФОП ОСОБА_3 резервного транспортного засобу для обслуговування даного маршруту, оскільки частина транспортних засобів задіяна на маршруті Чернігів - Будище, а транспортний засіб РУТА - 25 приймав участь у конкурсі на маршруті Чернігів - Олишівка. Враховуючи наведене, Конкурсний комітет за результатами розгляду поданих ФОП ОСОБА_3, матеріалів мав би щодо нього застосувати п. 12 Прядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081. Однак, не зважаючи на це, ФОП ОСОБА_3 був допущений до участі в конкурсі.

На думку позивача, внаслідок такого вибіркового підходу Конкурсним комітетом створено нерівне становище, порушено право позивача на участь у конкурсі та надано привілейоване становище іншому претенденту-перевізнику - ФОП ОСОБА_3, оскільки через усунення ТОВ Чернігівзернопром він фактично став єдиним перевізником-претендентом та переможцем конкурсу. Зазначене виключило можливість проведення конкурсу за бальною системою оцінювання.

В додаткових поясненнях від 19.06.2017 зазначив, що дві одиниці транспортних засобів з п'яти наявних, залишаються такими, що не задіяні товариством, про що Конкурсному комітету було відомо, але він безпідставно вирішив не допустити позивача до участі в конкурсі. Одночасно, за відсутності у перевізника-претендента ФОП ОСОБА_3 резервного транспортного засобу для обслуговування автобусного маршруту Чернігів-Лукашівка, всупереч вимогам, зазначеним в тексті оголошення облдержадміністрації в газеті Вісник Ч від 16.02.2017, в порушення п. 12 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України № 1081 від 03.12.2008, щодо наявності достатньої кількості транспортних засобів для обслуговування маршруту, вважає, що даного перевізника протиправно допущено до участі у конкурсі та визнано переможцем, як єдиного претендента.

Також, додатково посилався на недотримання ФОП ОСОБА_3 вимог п. 29 Порядку, а саме не надання останнім для участі в конкурсі копії штатного розпису.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав, просив відмовити в їх задоволенні, надав письмові заперечення та пояснив, що під час перевірки поданих документів на засіданні Конкурсного комітету було встановлено, що ТОВ Чернігівзернопром запропоновано автобуси, які використовуються згідно з договором на автобусному маршруті Чернігів-Б.Муравійка. Крім того, на конкурсі на маршрут Чернігів-Анисів (який проводився в цей же день перед конкурсом на маршруті Чернігів-Лукашівка) ТОВ Чернігівзернопром було визначено переможцем, де були заявлені ті ж самі транспортні засоби. Враховуючи наведене, Конкурсним комітетом було вирішено, що вказане підприємство не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень на маршрутах та відповідно до пп. 4. п.12 Порядку проведення конкурсу до участі у конкурсі не було допущено.

Другий претендент ФОП ОСОБА_3 подав для участі в конкурсі документи на два транспортні засоби, які пропонувалися до використання на автобусному маршруті. Як було з'ясовано під час засідання Конкурсного комітету та повідомлено Департаментом економічного розвитку облдержадміністрації на запит юридичного відділу апарату облдержадміністрації щодо наявності достатньої кількості транспортних засобів у ФОП ОСОБА_3 для обслуговування маршруту Чернігів-Лукашівка, що у перевізника-претендента ФОП ОСОБА_3 достатня кількість резервних засобів для обслуговування вказаного автобусного маршруту.

Також зазначив, що рішення Конкурсного комітету від 23.03.2017 введено в дію розпорядженням голови облдержадміністрації, яке є актом індивідуальної дії. Дія даного документу вичерпується фактом його виконання, що узгоджується з рішенням Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009.

Враховуючи викладене, вважає рішення конкурсного комітету про визначення переможця законним та обґрунтованим. Крім того, оскільки ТОВ Чернігівзернопром участі в конкурсі не брало, то і рішення про визначення переможця конкурсу жодним чином не порушує його права та інтереси.

Третя особа, - ФОП ОСОБА_3 підтримав надані представником відповідача заперечення та просив відмовити в задоволенні позову.

Ухвалою суду від 20.06.2017, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, за обґрунтованим клопотанням представника відповідача, до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача залучено Департамент економічного розвитку Чернігівської обласної державної адміністрації (далі - Департамент ЕР Чернігівської ОДА).

Представник Департаменту ЕР Чернігівської ОДА підтримав заперечення відповідача та зазначив, що рішення Конкурсного комітету про визнання ФОП ОСОБА_3 переможцем у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування Чернігів - Лукашівка (рейси 1491к/1492к, 1493к/1494к, 941к/942, 949к/1950к) є обґрунтованим та прийнятим на підставі всебічного дослідження наданих претендентами пропозицій.

Заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що в задоволенні позову має бути відмовлено з таких підстав.

Судом встановлено, що 16.02.2017 Чернігівською обласною державною адміністрацією в обласній газеті Вісник Ч № 7/1606 було розміщено оголошення про проведення 23.03.2017 конкурсів з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Чернігівської області (внутрішньообласні маршрути) (а.с. 11-12).

Пунктом № 291 визначено маршрут Чернігів - Лукашівка: протяжність маршуту 20 км; номери рейсів 1491к/1492к, 1493к/1494к, 941к/942к, 1949к/1950к; розклад та режим руху, особливості виконання, а також додаткові умови, якими передбачено кількість необхідних автобусів та резерву - 1/1.

23.03.2017 відповідачем було проведено конкурс, наслідки якого оформлені протоколом № 269 (а.с. 100-122).

Відповідно до вказаного протоколу, прийнято рішення, яким визнано переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування Чернігів - Лукашівка (рейси 1491к/1492к, 1493к/1494к, 941к/942к, 1949к/1950к) ФОП ОСОБА_3 (голосували за визнання переможцем: за - 8, проти - 0, утримались - 1) та рекомендовано облдержадміністрації укласти договір з ФОП ОСОБА_3 терміном на п'ять років за умови надання всіх необхідних документів в місячний термін.

Також, членами конкурсного комітету одноголосно прийнято рішення про недопущення ТОВ Чернігівзернопром до участі у конкурсі з перевезення пасажирів на вищевказаному автобусному маршруті.

Підпунктом 1.20 пункту 1 розпорядження голови Чернігівської ОДА від 03.04.2017 № 177 введено в дію рішення Конкурсного комітету від 23.03.2017 (протокол № 269) щодо визнання переможцем конкурсу маршруту Чернігів-Лукашівка (рейси 1491к/1492к, 1493к/1494к, 941к/942к, 1949к/1950к) - ФОП ОСОБА_3 (а.с. 163).

Не погоджуючись з вищевказаними рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду з відповідним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.

Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів регламентований Законом України від 05.04.2001 № 2344-ІІІ Про автомобільний транспорт (далі - Закон № 2344) та Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081, в редакціях, що діяли на момент проведення конкурсу.

Відповідно до ст. 7 Закону № 2344 забезпечення організації пасажирських перевезень, зокрема, на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласні маршрути), покладається на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації.

Таким чином, оскільки маршрут Чернігів-Лукашівка, на перевезення пасажирів якого було оголошено конкурс, не виходить за межі Чернігівської області, забезпеченням його проведення має займатись Чернігівська ОДА.

Відповідно до ст. 43 Закону № 2344 визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах. На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами.

Статтею 44 Закону № 2344 встановлено, що організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. До обов'язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.

Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.

Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.

Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081( далі - Порядок № 1081) визначено процедуру та механізм реалізації підготовки та проведення конкурсу.

Згідно із п. 28 Порядку № 1081 організатор або робочий орган публікує в друкованих засобах масової інформації не пізніше ніж за 30 календарних днів до початку конкурсу оголошення про конкурс (крім друкованих оголошення може бути розміщено також в інших засобах масової інформації), яке повинне містити наведений в пункті перелік інформації.

Так, відповідно до пунктів 8, 10 Порядку № 1081 рішення про переможця конкурсу приймається конкурсним комітетом. Рішення конкурсного комітету обов'язкове для виконання організатором, крім випадків, передбачених пунктом 54 цього Порядку. Організатор затверджує умови конкурсу, в тому числі обов'язкові, відповідно до статті 44 Закону України Про автомобільний транспорт . Крім обов'язкових організатор може затверджувати додаткові умови конкурсу (наявність у перевізника GPS-системи, встановленої на транспортних засобах, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, тощо). Організатор встановлює вимогу щодо забезпечення роботи на об'єкті конкурсу, який включає міські та приміські автобусні маршрути загального користування, не менш як одного транспортного засобу, пристосованого для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями.

Відповідно до підпунктів 3, 4 та 6 п. 29 Порядку № 1081 для участі у конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний об'єкт конкурсу окремо заяву за формою, визначеною згідно з додатками 1 або 2, і такі, в тому числі, документи:

перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, із зазначенням марки, моделі, пасажиромісткості (з відміткою "з місцем водія/без місця водія"), VIN-коду транспортного засобу, державного номерного знака, року випуску транспортного засобу;

копії ліцензійних карток на кожний автобус, який пропонується до використання на автобусному маршруті;

копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, що пропонуються до використання на маршруті.

Згідно із п. 30 Порядку № 1081 документи для участі в конкурсі пронумеровуються, прошиваються, підписуються уповноваженою особою перевізника-претендента та скріплюються печаткою з позначенням кількості сторінок цифрами і словами. Документи для участі в конкурсі подаються перевізником-претендентом у двох закритих конвертах (пакетах). Конверт (пакет) з позначкою "N 1", який містить документи для участі в конкурсі, відкривається наступного дня після закінчення строку їх прийняття.

Конверт (пакет) з позначкою "N 2", який містить документи з інформацією про те, на який об'єкт конкурсу подає документи перевізник-претендент, відкривається під час засідання конкурсного комітету.

Документи, які надійшли до організатора після встановленого строку, не розглядаються (п. 33 Порядку № 1081).

Згідно п. 40 Порядку № 1081 під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів виключно за такими показниками, зокрема, наявність достатньої кількості автобусів, які відповідають умовам конкурсу за класом та пасажиромісткістю (категорія, пасажиромісткість, наявність багажних відділень, додаткового обладнання).

Судом встановлено, що на виконання наведених вище вимог чинного законодавства, Чернігівською ОДА, як органом уповноваженим на проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Чернігівської області (внутрішньообласні маршрути), в газеті ВІСНИК Ч № 7/1606 було розміщено оголошення про проведення 23.03.2017 конкурсу на право обслуговування автобусного маршруту, зокрема, Чернігів - Лукашівка (рейси 1491к/1492к, 1493к/1494к, 941к/942к, 1949к/1950к). Також, в даному оголошенні зазначено умови конкурсу: кількість необхідних автобусів потрібно/резерв (1/1), їх категорія та клас, та інше.

Як вбачається з матеріалів справи, та не заперечувалось сторонами, для участі в конкурсі документи було подано двома перевізниками-претендентами: ТОВ Чернігівзернопром та ФОП ОСОБА_3 (а.с. 65-88, 89-99).

Зокрема, відповідно до Переліку транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, долученого до заяви на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському (приміському) маршруті загального користування від 03.03.2017, прийнятої 03.03.2017 та внесеної за № 306 до журналу обліку, ТОВ Чернігівзернопром для участі в конкурсі було подано пропозицію щодо використання на вищевказаному маршруті трьох автобусів: ПАЗ 32054-07 (д.н. НОМЕР_1, 2010 р.в.), ПАЗ 32054-07 (д.н. НОМЕР_2, 2007 р.в.) та ПАЗ 32053-07 (д.н. НОМЕР_3, 2006 р.в.) (а.с. 90).

В свою чергу, відповідно до Переліку транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, долученого до заяви на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському (приміському) маршруті загального користування від 03.03.2017, прийнятої 03.03.2017 та внесеної за № 314 до журналу обліку, ФОП ОСОБА_3 для участі в конкурсі було подано пропозицію щодо використання на вищевказаному маршруті двох автобусів: РУТА-25 ПЕ (д.н. НОМЕР_4, 2008 р.в.) та РУТА-25 (д.н. НОМЕР_5, 2011 р.в.) (а.с. 67, 68).

Для підготовки інформації про відповідність технічного стану автобусів претендента умовам перевезень та відповідність претендента вимогам нормативно-правових актів у сфері безпеки дорожнього руху організатор не менш як за дев'ять робочих днів до дати проведення конкурсу надсилає список перевізників-претендентів на відповідний конкурс до Державтоінспекції (п. 14 Порядку № 1081).

Пунктом 37 Порядку № 1081 визначено, що достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.

Згідно із розпорядженням заступника голови - керівника апарату Чернігівської ОДА від 26.10.2016 № 635 Про затвердження Положення та структури Департаменту економічного розвитку Чернігівської обласної державної адміністрації , Департамент забезпечує повноваження обласної державної адміністрації щодо організації пасажирських перевезень на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласних маршрутах) та організовує проведення конкурсів на вказаних маршрутах (пп. 58, 59) (а.с. 132-139).

Відповідно до вказаних норм Департаментом ЕР Чернігівської ОДА було проведено перевірку достовірності інформації, викладеної у заяві та документах, поданих перевізниками-претендентами (а.с. 167-191).

Відповідно до листів юридичного відділу апарату Чернігівської ОДА від 09.06.2017 № 14-05/15000 та Управління транспорту та зв'язку Чернігівської міської ради від 19.03.2017 № 1-05 (а.с. 124-125, 191), запропонований ФОП ОСОБА_3 до участі в конкурсі автобус РУТА-25 ПЕ (д.н. НОМЕР_4, 2008 р.в.) не задіяний для обслуговування міських, приміських, міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутів загального користування. Тобто, вказаний транспортний засіб може використовуватись як основний для обслуговування автобусного маршруту Чернігів-Лукашівка (рейси 1491к/1492к, 1493к/1494к, 941к/942к, 1949к/1950к). За інформацією Управління превентивної діяльності ГУ ПН в Чернігівській області загальна кількість власних/орендованих автобусів, які зареєстровані за перевізником - 8 власних, 4 - орендованих транспортні засоби. Згідно з договорами, укладеними із Чернігівською ОДА до проведення конкурсу на маршрут Чернігів-Лукашівка, перевізник ФОП ОСОБА_3 обслуговував 7 автобусних маршрутів. Таким чином, ФОП ОСОБА_3 має достатню кількість резервних транспортних засобів для забезпечення виконання умов договору по обслуговуванню маршруту Чернігів-Лукашівка.

В свою чергу, як вбачається із та копії договору про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 13.10.2015 № 74-09-15/259 (строк дії - до 14.10.2020), укладеного між Чернігівською ОДА (організатор) та ТОВ Чернігівзернопром (перевізник), позивачу доручено організацію перевезень на автобусному маршруті загального користування Чернігів-Б. Муравійка (рейси 1825к/1826к, 1827к/1828к, 1829к/1830к) (а.с. 126-127).

Відповідно до пп. 2.19 Договору, перевізник зобов'язується використовувати на маршруті автобуси: ПАЗ 32054-07 (д.н. НОМЕР_1) та ПАЗ 32053-07 (д.н. НОМЕР_3).

Згідно листа Юридичного відділу апарату Чернігівської ОДА від 16.06.2017 № 14-05/1567 (а.с. 165-166) до проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування Чернігів-Лукашівка, позивача було визнано переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування Чернігів-Анисів, для обслуговування якого передбачається використання, в тому числі автобусу ПАЗ 32054-07 (д.н. НОМЕР_2, 2007 р.в.).

Таким чином, враховуючи, що ТОВ Чернігівзернопром для обслуговування автобусних маршрутів Чернігів-Анисів та Чернігів-Лукашівка були подані три транспортні засоби, два з яких задіяні на маршруті Чернігів-Б.Муравійка, та для їх обслуговування потрібно 3 основних та 1 резервний транспортний засіб, у позивача недостатньо транспортних засобів у кількості 1 автобус для участі в конкурсі на маршруті Чернігів-Лукашівка.

Підпунктом 4 п. 12 Порядку передбачено, що конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов'язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів). Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків для міського, приміського сполучення та 20 відсотків для міжміського сполучення.

Враховуючи вищенаведені вимоги чинного законодавства та встановлені в судовому засіданні обставини справи, суд вважає, що Конкурсним комітетом обґрунтовано, в межах наданих повноважень, прийнято рішення про недопущення ТОВ Чернігівзернопром до участі в конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування Чернігів-Лукашівка (рейси 1825к/1826к, 1827к/1828к, 1829к/1830к).

В свою чергу, оскільки у ФОП ОСОБА_3 достатня кількість транспортних засобів для обслуговування маршруту Чернігів-Лукашівка, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, суд вважає, що Конкурсний комітет правомірно прийняв рішення, оформлене протоколом від 23.03.2017 № 269, про визнання його переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування Чернігів-Лукашівка (рейси 1825к/1826к, 1827к/1828к, 1829к/1830к).

Пунктом 51 Порядку № 1081 визначено, що рішення конкурсного комітету щодо визначення переможця конкурсу вводяться в дію наказом (постановою або іншим розпорядчим документом) організатора протягом не більш як 30 робочих днів з дня проведення конкурсу.

Відповідно до статті 6 Закону України Про місцеві державні адміністрації голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження.

Враховуючи вищевикладене суд вважає, що головою Чернігівської ОДА обґрунтовано, з урахуванням рекомендацій Конкурсного комітету, викладених в протоколів від 23.03.2017 № 269, прийнято розпорядження від 03.04.2017 № 177 Про введення в дію рішень Конкурсного комітету , пп. 1.20 якого визнано переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, який не виходить за межі області Чернігів-Лукашівка (рейси 1825к/1826к, 1827к/1828к, 1829к/1830к) ФОП ОСОБА_3

13.04.2017 відповідно до рішення Конкурсного комітету, оформленого протоколом від 23.03.2017 № 269 та введеного в дію розпорядженням голови Чернігівської ОДА від 03.04.2017 № 177, Чернігівською ОДА (організатор) із ФОП ОСОБА_3 (перевізник) було укладено договір про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування Чернігів-Лукашівка (а.с. 128-130).

Рішенням Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 визначено, що ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію. Ненормативні правові акти є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені після їх виконання.

Таким чином, розпорядження голови Чернігівської ОДА від 03.04.2017 № 177 Про введення в дію рішень Конкурсного комітету є ненормативним правовим актом одноразового застосування, яке вичерпало свою дію фактом виконання та, відповідно не може бути скасованим.

Крім того, при прийнятті рішення у справі суд враховує, що перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, він не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Відповідно до пункту 23 Порядку № 1081 до складу конкурсного комітету входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, Укртрансінспекції, Державтоінспекції та громадських організацій. При цьому кількість представників громадських організацій, діяльність яких пов'язана з автомобільним транспортом, повинна становити не менш як 50 відсотків загальної кількості представників громадських організацій.

Пунктом 14 Порядку № 1081 визначено, що у разі коли організатор залучає робочий орган, на нього покладаються функції з підготовки матеріалів щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, договорів з переможцями конкурсу та інших матеріалів.

Тобто, Конкурсний комітет є колегіальним органом облдержадміністрації, до складу якого крім представників облдержадміністрації обов'язково включаються представники інших державних органів та громадських організацій. При цьому проведення конкурсу та розгляд конкурсних пропозицій перевізників здійснюється виключно створеним облдержадміністрацією колегіальним органом - конкурсним комітетом, а не обласною державною адміністрацією, яка є організатором конкурсу.

Як випливає зі змісту Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 року на 316-й нараді під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Таким чином, суд вважає, що відповідно до вимог законодавства, лише Конкурсний комітет може прийняти рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень.

Суд звертає увагу, що у встановлені законодавством терміни і спосіб позивач не надав необхідних документів, які б спростували висновки робочої групи про відсутність у ТОВ Чернігівзернопром достатньої кількості загальних транспортних засобів для обслуговування автобусного маршруту Чернігів-Лукашівка. Тому, суд вважає, що рішення Конкурсного комітету про недопущення позивача до участі у конкурсі на момент прийняття було правомірним, оскільки ґрунтувалось на вимогах закону та поданих матеріалах, які були досліджені в ході розгляду заяви ТОВ Чернігівзернопром . Крім того, суд зазначає, що Конкурсний комітет мав всі повноваження для прийняття рішення про недопущення товариства до участі у конкурсі. На даний час документи, підготовлені робочою групою, не визнані незаконними у встановленому законом порядку. Оскаржуване рішення, оформлене протоколом від 23.03.2017 № 269, прийнято за наслідками розгляду саме тих документів, які надав позивач та з урахуванням висновків робочої групи.

Суд зазначає, що функції, покладені на Конкурсний комітет, Чернігівську ОДА, зокрема, щодо прийняття рішення про оголошення претендента-перевізника переможцем та укладання договорів на обслуговування автобусних маршрутів загального користування, є за своєю правовою природою виключною компетенцією (дискреційними повноваженнями суб'єкта владних повноважень), а втручання в таку діяльність є формою втручання в дискреційні повноваження наведених органів та виходить за межі завдань адміністративного судочинства. Функції Чернігівської ОДА та Конкурсного комітету не може бути делеговано органам судової влади, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду України від 30.06.2015 справа № 21-591а15, яка в силу вимог ч. 2 ст. 161 Кодексу адміністративного судочинства України є обов'язковою для врахування судом при виборі і застосуванні правової норми.

Посилання представника позивача на те, що ФОП ОСОБА_3 до заяви на участь в конкурсі не було долучено копію штатного розпису, що на його думку є порушенням вимог п. 29 Порядку № 1081, суд не приймає до уваги з огляду на таке.

Відповідно до ч. 2 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог.

Статтею 137 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що до початку судового розгляду справи по суті позивач може змінити підставу або предмет адміністративного позову, подавши письмову заяву, яка приєднується до справи.

В свою чергу, в поданому ТОВ Чернігівзернопром адміністративному позові та поясненнях, наданих в першому судовому засіданні, посилання на вищевказані порушення були відсутні, вказана підстава позову заявлена представником позивача після початку розгляду справи по суті (а.с. 156-158), а тому не враховуються судом при прийнятті рішення.

Враховуючи всі вищенаведені обставини, суд вважає, що позовні вимоги ТОВ Чернігівзернопром є необґрунтованими, не знайшли свого підтвердження під час заслуховування пояснень представників сторін, дослідження матеріалів справи, а тому в їх задоволенні має бути відмовлено.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України).

Враховуючи встановлені обставини справи, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено обґрунтованість своїх позовних вимог, а тому наявні підстави для відмови в задоволенні позову.

Керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні адміністративного позову Товариству з обмеженою відповідальністю "Чернігівзернопром" - відмовити.

Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Суддя С.В. Бородавкіна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2017
Оприлюднено27.06.2017
Номер документу67305830
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/837/17

Постанова від 26.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 21.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Загородній А.Ф.

Ухвала від 01.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Загородній А.Ф.

Ухвала від 03.08.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Горяйнов А.М.

Ухвала від 11.07.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Горяйнов А.М.

Ухвала від 11.07.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Горяйнов А.М.

Постанова від 20.06.2017

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Постанова від 20.06.2017

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 29.05.2017

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні