Ухвала
від 15.06.2017 по справі 821/2218/16
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 червня 2017 р. м.ОдесаСправа № 821/2218/16

Категорія: 5.1 Головуючий в 1 інстанції: Василяка Д.К. Одеський апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

судді - доповідача ОСОБА_1 суддів ОСОБА_2 ОСОБА_3 за участю: секретаряОСОБА_4

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_5 на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2017 року по справі за позовом ОСОБА_5 до Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області, Державного реєстратора Генічеської районної державної адміністрації ОСОБА_6, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Колективне підприємство "Агропроменерго ЛТД", про визнання дій протиправними та скасування реєстраційного запису, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_5 звернувся до суду першої інстанції з адміністративним позовом, в якому просив:

- визнати протиправними дії Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису про державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ "Колективне підприємство "Агропроменерго ЛТД";

- скасувати реєстраційний запис № 14871050011000442, внесений 22 листопада 2016 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 22 листопада 2016 року державним реєстратором Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області ОСОБА_6, на підставі підписаного не всіма учасників товариства Статуту, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців внесено запис про внесення змін до установчих документів ТОВ "Колективне підприємство "Агропроменерго ЛТД".

Вказані дії позивач вважає протиправними, оскільки відповідно до законодавства установчий документ юридичної особи, в даному випадку Статут, має бути підписаний всіма учасниками Товариства. На підставі вказаного просить визнати протиправними дії Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області по внесенню 22 листопада 2016 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису № 14871050011000442 про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Колективне підприємство "Агропроменерго ЛТД" (код 05525888) та скасувати його.

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2017 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, ОСОБА_5 подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з'ясування судом першої інстанції всіх обставин справи, порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити в повному обсязі.

В обґрунтування своїх доводів апелянт зазначив, що суд першої інстанції не повною мірою з'ясував всі обставини справи, не дав належної правової оцінки його доводам з приводу того, що загальними зборами Товариства не приймалось рішення про підписання Статуту головою та секретарем зборів, отже відсутність його підпису на новій редакції Статуту позбавляла відповідача права проводити державну реєстрацію змін до установчих документів Товариства.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах заявлених вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, згідно Статуту Товариства з обмеженою відповідальністю "Колективне підприємство "Агропроменерго ЛТД", витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, учасниками ТОВ "Колективне підприємство "Агропроменерго ЛТД" є ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_10.

Як вбачається з наявного в матеріалах справи протоколу №2 чергових зборів учасників Товариства, 01 жовтня 2016 року відбулися чергові загальні збори учасників ТОВ "Агропроменерго ЛТД", на яких були присутніми та зареєстрованими чотири учасника, що становить 87,32 % голосів (а.с.48).

На вказаних Загальних зборах прийнято рішення про вихід зі складу учасників Товариства п'ятьох осіб та передачу часток у статутному капіталі на користь ОСОБА_7, а також про затвердження змін до Статуту Товариства шляхом викладення його у новій редакції.

Справжність підписів чотирьох із п'яти учасників Товариства, зроблених у протоколі реєстрації учасників чергових загальних зборів учасників Товариства та в тексті нової редакції Статуту Товариства з обмеженою відповідальністю "Колективне підприємство "Агропроменерго ЛТД" засвідчено приватним нотаріусом Генічеського районного нотаріального округу ОСОБА_11 (а.с.50-64).

22 листопада 2016 року ОСОБА_7 подала до Генічеської районної державної адміністрації заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зокрема, про зміну складу засновників Товариства та нову редакцію установчих документів (а.с.37-47).

Цього ж дня, 22.11.2016 року державним реєстратором Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області ОСОБА_6 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців внесено запис про внесення змін до установчих документів ТОВ "Колективне підприємство "Агропроменерго ЛТД", а саме, про зміну складу засновників (а.с.20-25).

Обґрунтовуючи свої доводи щодо наявності підстав для скасування зазначеного реєстраційного запису, ОСОБА_5 зазначив, що він не погоджується з пунктом 3.10 Статуту в новій редакції, тому він не зареєструвався не голосував, хоча був присутнім на загальних зборах Товариства. Оскільки його підпис відсутній на новій редакції статуту Товариства, вважає, що державний реєстратор не мав законних прав проводити реєстраційну дію.

Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції виходив з того, що державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ "Колективне підприємство "Агропроменерго ЛТД" проведено відповідачем відповідно до закону, тому підстави для визнання його дій неправомірними та скасування державної реєстрації відсутні.

Колегія суддів такий висновок суду першої інстанції вважає правильним, з огляду на наступне.

Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 26 листопада 2015 року № 755-IV (далі - Закон №755-IV ) врегульовано відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Відповідно до ч. 2 статті 6 Закону України №755-IV державний реєстратор:

1) приймає документи;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;

4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної угоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

5) веде Єдиний державний реєстр;

6) веде реєстраційні справи;

7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Згідно п.п.8,9 ч.1 ст.15 Закону № 755-IV документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам: 8) установчий документ юридичної особи, положення, регламент, список суддів постійно діючого третейського суду, статут (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, повинен містити відомості, передбачені законодавством, та відповідати законодавству;

9)установчий документ викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами, крім випадків заснування юридичної особи). Справжність підписів на установчому документі нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом.

Частиною 4 статті 17 даного Закону передбачено, що для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни , що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою;

3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об'єднання, політичні партії;

4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;

5) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;

6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов'язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;

7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;

8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;

9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов'язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа,тощо.

Порядок державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затверджено наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 №359/5.

Зазначеним Порядком визначено процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації.

Зокрема, п.5 Розділу ІІ Порядку визначено, що під час прийняття заяви та документів для державної реєстрації, що подаються особисто заявником, державний реєстратор, уповноважена особа суб'єкта державної реєстрації встановлюють особу заявника за документом, що посвідчує таку особу, передбаченим Законом України Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус .

Згідно п.8 розділу ІІ Порядку Державний реєстратор у строки, визначені законом, здійснює перевірку зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі документів на наявність підстав для зупинення їх розгляду та на наявність підстав для відмови в державній реєстрації.

Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:

1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);

2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;

3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;

4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;

5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;

7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання;

8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;

10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі) (ст. 25 Закону № №755-IV).

В свою чергу, статті 27 та 28 Закону № 755-IV передбачають вичерпний перелік підстав для зупинення та відмови у державній реєстрації. Так, відповідно до ст. 28 Закону підстави для відмови у державній реєстрації є : 1) документи подано особою, яка не має на це повноважень; 2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії; 3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв'язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи; 4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку; 5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України; 6) документи суперечать статуту громадського формування; 7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи; 8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону; 9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов'язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; ….

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що у разі отримання належних документів для проведення державної реєстрації змін до установчих документів та змін, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, державний реєстратор, за відсутності підстав залишення поданих документів без розгляду та підстав для відмови у проведенні державної реєстрації, зобов'язаний внести такі зміни до Єдиного державного реєстру.

Як вбачається з матеріалів справи, Державному реєстратору реєстраційної служби Генічеської районної державної адміністрації в Херсонській області уповноваженою особою Товариства надано всі необхідні для проведення оскаржуваної реєстраційної дії документи, зокрема, нову редакцію установчих документів , рішення про внесення змін до установчих документів, договори про перехід чи передачу частки учасника у статутному капіталі Товариства, реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, копія квитанції про сплату збору тощо.

Судом першої інстанції вірно встановлено, що подані на реєстрацію документи відповідають вимогам Конституції та законів України, Статуту ТОВ "Колективне підприємство "Агропроменерго ЛТД".

В свою чергу слід зазначити, що до повноважень державного реєстратора не віднесено перевірку достовірності поданих документів. Державний реєстратор несе відповідальність за повноту відомостей в установчих документах, а за відповідність цих відомостей законодавству - засновники юридичної особи.

Що стосується доводів апеллянта про те, що державний реєстратор не мав права проводити оскаржувану реєстраційну дію за відсутності його підпису на новій редакції Статуту Товариства, колегія суддів зазначає, що закон не містить положень щодо обов'язкової наявності підпису всіх засновників (учасників) юридичної особи у випадку внесення змін до установчих документів. Така вимога стосується лише первинної реєстрації юридичної особи.

Втім, як вбачається з матеріалів справи, рішення про реєстрацію нової редакції Статуту Товариства прийнято більшостю засновників (учасників) Товариства, їх підписи на оригіналі поданного на реєстрацію Статуту засвідчені нотаріально, отже у державного реєстратора не було законних підстав для залишення поданих документів без розгляду та підстав для відмови у проведенні державної реєстрації.

З огляду на зазначене, в діях відповідача відсутні протиправні дії щодо вчинення реєстраційних дій. Відтак, не підлягають задоволенню позовні вимоги про визнання незаконними дій відповідача щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Колективне підприємство "Агропроменерго ЛТД".

Крім цього колегія суддів зазначає, що згідно із ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Частиною 1 ст. 6 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Таким чином адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для відновлення порушеного права в зв'язку із прийняттям рішення суб'єктом владних повноважень особа повинна довести, яким чином відбулось порушення її прав.

Аналіз наведених норм дає підстави дійти висновку, що завданням адміністративного судочинства є захист порушених прав, свобод та інтересів осіб.

Однак, порушення вимог закону діями суб'єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов'язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушених його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями.

Тобто, обов'язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушених саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб'єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.

З огляду на зазначене, вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у належності особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Відсутність порушеного права та неправильний спосіб захисту встановлюються при розгляді справи по суті і є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Між тим, позивач в ході розгляду справи не довів, які саме його права порушено, та який його інтерес є предметом захисту. При цьому не згода зі змістом певних положень нової редакції Статуту може бути предметом спору в господарському суді, адже зазначені питання відносяться до корпоративних спорів та в будь-якому випадку не може бути підставою для скасування державної реєстрації змін до статутних документів без попереднього вирішення корпоративного спору.

Здійснивши аналіз суб'єктного складу даного спору та природи спірних правовідносин, як таких, що не відповідають статті 2 КАС України, колегія суддів дійшла висновку про відсутність порушеного права позивача у спорі.

Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку про те, що судом першої інстанції належним чином з'ясовані всі обставини справи та надано їм правильну юридичну оцінку. Порушень норм матеріального та процесуального права, які могли б призвести до зміни чи скасування рішення суду не встановлено.

Постанова суду першої інстанції викладена достатньо повно, висновки обґрунтовані з посиланням на конкретні норми Законів України та відповідають чинному законодавству, а доводи апеляційної скарги цих висновків суду не спростовують.

За таких обставин підстав для скасування постанови суду першої інстанції та задоволення апеляційної скарги не вбачається.

Керуючись ст.195, 196, п.1 ч.1 ст. 198, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст. 206, 254 КАС України, суд -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_5 залишити без задоволення.

Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від27 лютого 2017 року по справі за позовом ОСОБА_5 до Генічеської районної державної адміністрації Херсонської області, Державного реєстратора Генічеської районної державної адміністрації ОСОБА_6, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Колективне підприємство "Агропроменерго ЛТД", про визнання дій протиправними та скасування реєстраційного запису - залишити без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, однак може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня виготовлення повного тексту.

Суддя - доповідач: І.П. Косцова

Судді: Л.В. Стас

ОСОБА_3

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.06.2017
Оприлюднено27.06.2017
Номер документу67307001
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/2218/16

Ухвала від 15.06.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 15.06.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 04.05.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 04.05.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 06.04.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Постанова від 27.02.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 27.02.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 09.02.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 09.02.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 09.02.2017

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні