Ухвала
від 29.03.2017 по справі 911/1012/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

"29" березня 2017 р. Справа № 911/1012/16

Господарський суд Київської області у складі судді Мальованої Л.Я., розглянувши скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Серго-Трейд» на дії Володарського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Київській області у справі

За позовом Публічного акціонерного товариства «Кредобанк» , м. Львів

до 1) Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, Київська обл.,

м. Біла Церква

2) Товариства з обмеженою відповідальністю «Серго-Трейд» , Київська обл.,

Володарський район, с. Завадівка

про стягнення 629 811 грн. 04 коп.

Суддя- Мальована Л.Я.

Представники сторін:

позивача - не з'явився;

відповідача - ОСОБА_2 (дов. № б/н від 02.03.17 року);

ВДВС - не з'явився.

Обставини справи:

До господарського суду Київської області 10.02.2017 року надійшла скарга від Товариства з обмеженою відповідальністю Серго-Трейд на дії Володарського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Київській області.

Представник заявника просить суд задовольнити скаргу, визнати незаконними дії старшого державного виконавця Володарського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Київській обл. ОСОБА_3 по проведенню оцінки майна: комплексу нежитлових будівель і споруд та земельної ділянки, розташованих за адресою: Київська обл., Володарський р-н, с. Завадівка, вул. Шевченка, 48а, що належить ТОВ Серго-Трейд (код 38416468) з тих підстав, що оцінювачем при складенні звіту не було враховано фактичний стан об'єкту оцінки, суттєві поліпшення останнього здійснені скаржником, а також незавершені об'єкти будівництва розміщені на земельній ділянці.

Представник ВДВС та стягувач в засідання суду не з'явились, хоча про місце і час розгляду справи були належним чином повідомлені судом.

В обґрунтування поданої скарги ТОВ Серго-Трейд посилається на наступне:

Відповідно до ч. 1-4 ст. 57 Закону України Про виконавче провадження визначення вартості майна боржника здійснюється за взаємною згодою сторонами виконавчого провадження. У разі якщо сторони виконавчого провадження, а також заставодержатель у 10-денний строк з дня винесення виконавцем постанови про арешт майна боржника не досягли згоди щодо вартості майна та письмово не повідомили виконавця про визначену ними вартість майна, виконавець самостійно визначає вартість майна боржника. Звіт про оцінку майна має бути складений не раніше дати винесення постанови про арешт такого майна. У разі якщо сторони виконавчого провадження не дійшли згоди щодо визначення вартості майна, визначення вартості майна боржника здійснюється виконавцем за ринковими цінами, що діють на день визначення вартості майна. Для проведення оцінки за регульованими цінами, оцінки нерухомого майна, транспортних засобів, повітряних, морських та річкових суден виконавець залучає суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання. У разі якщо визначити вартість майна (окремих предметів) складно, виконавець має право залучити суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання для проведення оцінки майна.

Частиною 6 ст. 9 Закону України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні встановлено, що положення (національні стандарти) оцінки майна є обов'язковими до виконання суб'єктами оціночної діяльності під час проведення ними оцінки майна всіх форм власності та в будь-яких випадках її проведення.

Національний стандарт №1 Загальні засади оцінки майна і майнових прав , затверджений постановою Кабінету міністрів України від 10.09.2003 № 1440 є обов'язковим для застосування під час проведення оцінки майна та майнових прав суб'єктами оціночної діяльності, а також особами, які відповідно до законодавства здійснюють рецензування звітів про оцінку майна. Поняття, що вживаються у цьому ОСОБА_4, використовуються в інших національних стандартах.

ОСОБА_4 (п.п. 50-55), зокрема, визначені загальні вимоги до проведення незалежної оцінки майна.

Національний стандарт №2 Оцінка нерухомого майна , затверджений постановою КМУ від 28.10.2004 №1442, є обов'язковим для застосування під час проведення оцінки нерухомого майна ('нерухомості') суб'єктами оціночної діяльності, а також особами, які відповідно до законодавства здійснюють рецензування звітів про оцінку майна та проводять державну експертизу звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу.

Згідно з приписами п. 50 Національного стандарту №1 Загальні засади оцінки майна і майнових прав проведенню незалежної оцінки майна передує підготовчий етап, на якому здійснюється, зокрема, ознайомлення з об'єктом оцінки.

Відповідно до п. 51 Національного стандарту №1 Загальні засади оцінки майна і майнових прав , незалежна оцінка майна проводиться у такій послідовності: укладення договору на проведення оцінки; ознайомлення з об'єктом оцінки, збирання та оброблення вихідних даних та іншої інформації, необхідної для проведення оцінки; ідентифікація об'єкта оцінки та пов'язаних з ним прав, аналіз можливих обмежень та застережень, які можуть супроводжувати процедуру проведення оцінки та використання її результатів; вибір необхідних методичних підходів, методів та оціночних процедур, що найбільш повно відповідають меті оцінки та обраній базі, визначеним у договорі на проведення оцінки, та їх застосування; узгодження результатів оцінки, отриманих із застосуванням різних методичних підходів; - складання звіту про оцінку майна та висновку про вартість об'єкта оцінки на дату оцінки; доопрацювання (актуалізація) звіту та висновку про вартість об'єкта оцінки на нову дату (у разі потреби).

Статтею 11 Закону України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні встановлено, що замовники оцінки, в даному випадку державний виконавець, повинні забезпечити доступ суб'єкта оціночної діяльності до майна, що підлягає оцінці на законних підставах, отримання ним необхідної та достовірної інформації про зазначене майно для проведення оцінки.

Згідно висновку експерта ринкова (ліквідаційна) вартість об'єкту оцінки - комплексу нежитлових будівель та споруд, розташованих на приватизованій земельній ділянці, що знаходиться за адресою вул. Шевченка, 48а, с. Завадівка, Володарський р-н, Київська обл. становить 1 607 709,00 (один мільйон шістсот сім тисяч сімсот дев'ять) гривень, 00 коп. з урахуванням ПДВ, в тому числі: зерносклад загальною площею 605,8 кв.м. - 144 974,00 грн.; вагова загальною площею 8,4 кв. м.: 2 010,00 грн. - зерносховище загальною площею 2413,0 кв. м. - 577458,00 грн.; зерносушарка загальною площею 181,3 кв.м. - 43 387,00 грн.; надбудова з підвалом загальною площею 52,5 кв.м. - 12 564,00 грн.; земельна ділянка площею 1,3132 га кадастровий № 3221682000:03:003:003 - 827316,00 грн.

Проте, як вбачається з матеріалів справи, під час проведення оцінки не були оцінені деякі прибудови (зокрема прибудови та поліпшення до зерноскладу, який в наявному в матеріалах справи виконавчого провадження, технічному паспорті на нежитлову будівлю позначений літерою Я ), обладнання, яке є невід'ємною частиною об'єкта оцінки, тобто оцінювач провів експертизу на основі застарілих документів та технічної документації, яка не відображають реального стану об'єкта оцінки. Експертом не було проведено безпосереднє ознайомлення з об'єктом оцінки шляхом огляду та дослідження як нежитлових приміщень так і земельної ділянки.

Належних та допустимих доказів, забезпечення державним виконавцем оцінювачу доступу до Об'єкту оцінки, а відтак і доказів проведення огляду та дослідження оцінювачем Об'єкту оцінки матеріали звіту не містять.

Отримання оцінювачем необхідної та достовірної інформації про майно боржника для проведення його оцінки шляхом фактичного ознайомлення з цим майном (що можливо при доступі оцінювача до цього майна) може вплинути на визначення ринкової вартості цього майна.

Таким чином проведена експертом-суб'єктом оціночної діяльності ФОП ОСОБА_5 оцінка майна Боржника є недостовірною та необ'єктивною.

Скаржник зазначає, що ознайомившись з матеріалами виконавчого провадження, останнім не було виявлено доказів того, що Державним виконавцем укладений договір на проведення незалежної оцінки майна з оцінювачем ФОП ОСОБА_5 в рамках виконавчого провадження, доказів протилежного сторонами до матеріалів справи не було додано.

Згідно ст. ст. 10-11 ЗУ Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні оцінка майна проводиться на підставі договору між суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання та замовником оцінки або на підставі ухвали суду про призначення відповідної експертизи щодо оцінки майна. Договір на проведення оцінки майна укладається в письмовій формі. Істотними умовами договору на проведення оцінки майна є в тому числі мета, з якою проводиться оцінка; вид вартості майна, що підлягає визначенню.

Відповідно до Національного стандарту № 1 у разі коли у нормативно-правових актах з оцінки майна, договорі на проведення оцінки майна або ухвалі суду не зазначається вид вартості, який повинен бути визначений у результаті оцінки, визначається ринкова вартість.

Згідно, долученої до матеріалів справи, копії звіту про експертну оцінку комплексу нежитлових будівель та споруд, що належить Боржнику, та у висновку експерта зазначена підстава проведення оцінки, а саме: постанова Володарського РВ ДВС Головного територіального управління юстиції про призначення Суб'єкта оціночної діяльності у виконавчому проваджені, що суперечить вимогам діючого законодавства.

Як зазначалося вище єдиною, в даному випадку, підставою для проведення оцінки є договір укладений між замовником (органом ДВС) та оцінювачем.

Таким чином, державний виконавець не дотримався вимог діючого законодавства, не уклав договір на проведення оцінки майна боржника, тому не законно доручив оцінювачу визначення вартості майна в рамках виконавчого провадження.

Згідно ч. 3 ст. 57 Закону України Про виконавче провадження у разі якщо сторони виконавчого провадження не дійшли згоди щодо визначення вартості майна, визначення вартості майна боржника здійснюється виконавцем за ринковими цінами. що діють на день визначення вартості майна.

Для проведення оцінки за регульованими цінами, оцінки нерухомого майна, транспортних засобів, повітряних, морських та річкових суден виконавець залучає суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання.

Пунктом 3 Національного стандарту № 1 передбачено, що ринкова вартість - вартість, за яку можливе відчуження об'єкта оцінки на ринку подібного майна на дату оцінки за угодою, укладеною між покупцем та продавцем, після проведення відповідного маркетингу за умови, що кожна із сторін діяла із знанням справи, розсудливо і без примусу.

Відповідно до п. 11 Національного стандарту № 1 оцінка проводиться із застосуванням бази, що відповідає ринковій вартості або неринковим видам вартості. Вибір бази оцінки передує укладанню договору на проведення оцінки майна.

Як вбачається із висновку експерта, останнім була визначена ринкова (ліквідаційна) вартість об'єкту оцінки.

Відповідно до п. 19 Національного стандарту № 1 до неринкових видів належать вартість заміщення, вартість відтворення, залишкова вартість заміщення (відтворення), вартість у використанні, споживча вартість, вартість ліквідації, інвестиційна вартість, спеціальна вартість, ліквідаційна вартість, чиста вартість реалізації, оціночна вартість та інші види, порядок визначення яких встановлюється окремими національними стандартами. У разі продажу майна у строк, який є значно коротшим від строку експозиції подібного майна, переважно визначається його ліквідаційна вартість, якщо інше не передбачено законодавством. Для використання ліквідаційної вартості як бази оцінки необхідно проводити додаткове дослідоюення відповідності умов продажу об'єкта оцінки, для якого проводиться оцінка, типовим для ринку умовам продажу подібного майна. Визначення ліквідаційної вартості здійснюється на основі інформації щодо подібних угод з подібним майном. Одним із способів визначення ліквідаційної вартості є застосування до визначеної ринкової вартості об'єкта оцінки знижувальних коефіцієнтів у порядку, встановленому законодавством, з метою стимулювання попиту потенційних покупців до придбання об'єкта оцінки. Під час встановлення ліквідаційної вартості оцінювач повинен додатково визначити ринкову вартість об'єкта оцінки та зазначити у звіті про оцінку майна свої застереження щодо використання результатів такої оцінки.

Таким чином вартість Об'єкту оцінки є занижена, адже ліквідаційна вартість Об'єкта завжди нижча його ринкової вартості, що позбавляє можливості отримати від примусової реалізації цього майна реальну його вартість та максимально задовольнити Боржником грошові вимоги його кредиторів (Стягувачів).

Отже, результати оцінки не можуть братися до уваги державним виконавцем, як підстава для визначення початкової ціни Об'єкта при примусовій його реалізації шляхом проведення торгів.

Згідно абз. 2 ч. 5 ст. 57 Закону України Про виконавче провадження оскарження в судовому порядку результатів визначення вартості чи оцінки майна не зупиняє передачі майна на реалізацію, крім випадків зупинення передачі майна на реалізацію судом.

Таким чином, об'єкт оцінки, може бути реалізований нижче його ринкової вартості, що позбавить можливості отримати від примусової реалізації цього майна його реальну вартість та максимально задовольнити Боржнику грошові вимоги всіх його кредиторів (Стягувачів).

Пунктом 9.1. Постанови пленуму Вищого господарського суду України № 9 від 17.10.2012 р. Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України значене, що за змістом цієї статті ГПК України скарги на дії чи бездіяльність органів державної виконавчої служби щодо виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів розглядає виключно місцевий господарський суд, яким відповідну справу розглянуто у першій інстанції, тобто той господарський суд, що видав виконавчий документ (наказ чи ухвалу), і в тому ж складі суду (якщо ому не перешкоджають об'єктивні обставини, як-от звільнення судді, його захворювання, перебування у відпустці тощо).

Визначення вартості, оцінка майна боржника (ст. 57 Закону України Про виконавче провадження ) є процесуальною дією державного виконавця, незалежно від того, яка конкретно особа (сам державний виконавець чи залучений ним суб'єкт оціночної діяльності) здійснювала )повідні дії. Тому сторони виконавчого провадження мають право оскаржувати таку оцінку, значену за результатами рецензування, до господарського суду в процесуальному порядку, передбаченому статтею 121-2 ГПК України. Дане повністю кореспондується з п. 9.10. Постанови пленуму Вищого господарського суду України № 9 від 17.10.2012 р. Про деякі питання практики конання рішень, ухвал, постанов господарських судів України .

Згідно приписів статті 11 Закону України Про виконавче провадження , державний виконавець здійснює необхідні заходи щодо своєчасного і повного виконання рішення, зазначеного в документі на примусове виконання рішення, у спосіб і порядок, визначені виконавчим документом. Державний виконавець зобов'язаний використовувати надані йому права у точній відповідності із законом і не допускати у своїй діяльності порушення прав та законних інтересів громадян і юридичних осіб.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до статті 121-2 Господарського процесуального кодексу України скарги на дії органів Державної виконавчої служби розглядаються господарським судом, про час і місце якого повідомляються ухвалою стягувач, боржник чи прокурор та орган виконання судових рішень.

Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, суд прийшов до висновку, що скарга підлягає задоволенню.

Враховуючи викладене та керуючись ст. ст. 86, 121-2 ГПК України, суд, -

У Х В А Л И В:

1. Скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Серго-Трейд» на дії Володарського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Київській області задовольнити повністю.

2. Зупинити передачу на реалізацію майна Боржника, а саме: комплексу нежитлових будівель та споруд: зерносклад загальною площею 605,8 кв.м.; вагова загальною площею 8,4 кв. м.; зерносховище загальною площею 2413,0 кв.м.; зерносушарка загальною площею 181,3 кв.м.; надбудова з підвалом загальною площею 52,5 кв.м.; земельна ділянка площею 1,3132 га кадастровий № 3221682000:03:003:003, що знаходиться за адресою вул. Шевченка, 48а, с. Завадівка, Володарський р-н, Київська обл., та належить ТОВ Серго-Трейд (код 38416468) .

3. Визнати незаконними дії старшого державного виконавця Володарського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Київській обл. ОСОБА_3 по проведенню оцінки майна: комплексу нежитлових будівель і споруд та земельної ділянки, розташованих за адресою: Київська обл., Володарський р-н, с. Завадівка, вул. Шевченка, 48а, що належить ТОВ Серго-Трейд (код 38416468).

4. Визнати протиправною оцінку майна згідно Звіту від 24.01.2017р. про незалежну оцінку майна: комплексу нежитлових будівель і споруд та земельної ділянки, розташованих за адресою: Київська обл., Володарський р-н, с. Завадівка, вул. Шевченка, 48а, що належить ТОВ Серго- Трейд (код 38416468), проведену ФОП ОСОБА_5.

5. Визнати Звіт від 24.01.2017р. про незалежну оцінку майна: комплексу нежитлових будівель і споруд та земельної ділянки, розташованих за адресою: Київська обл., Володарський р-н, с. Завадівка, вул. Шевченка, 48а, що належить ТОВ Серго-Трейд (код ЄДРПОУ-.38416468), проведену ФОП ОСОБА_5, таким, що не підлягає використанню при визначенні початкової (стартової) ціни під час проведення торгів з реалізації майна.

6. Копію ухвали направити стягувачу, боржнику та ВДВС.

Суддя Л.Я. Мальована

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення29.03.2017
Оприлюднено29.06.2017
Номер документу67347855
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/1012/16

Постанова від 26.10.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Корсакова Г.В.

Ухвала від 29.09.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Корсакова Г.В.

Постанова від 19.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Владимиренко C.B.

Постанова від 19.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Владимиренко C.B.

Постанова від 19.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Владимиренко C.B.

Постанова від 19.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Владимиренко C.B.

Ухвала від 07.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Владимиренко C.B.

Ухвала від 07.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Владимиренко C.B.

Ухвала від 07.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Владимиренко C.B.

Ухвала від 07.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Владимиренко C.B.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні