Постанова
від 22.06.2017 по справі 805/1188/17-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Галатіна О.О.

Суддя-доповідач - Ястребова Любов Вікторівна

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2017 року справа №805/1188/17-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

судді-доповідача Ястребової Л.В.,

суддів Компанієць І.Д., Сухарька М.Г.,

секретар Терзі Д.А.,

за участі представника відповідача Сенникова А.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Покровської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2017 року у справі № 805/1188/17-а за позовом Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" в особі Центральних ремонтно-механічних майстерень Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" до Покровської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про визнання дій протиправними та скасування вимоги,-

ВСТАНОВИВ:

17.02.2017 року позивач звернувся д о суду з позовом, в якому просив визнати протиправними дії та скасувати вимогу Красноармійської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску від 07.11.2016 року № Ю-11-23 в сумі 168940,25 грн.

В обґрунтування позову зазначив, що нарахування відповідачем штрафних санкцій та пені є неправомірними, суперечить нормам матеріального права з огляду на положення ЗУ Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , Указу Президента України від 14.04.2014 року № 405/2014, яким введене в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочате проведення антитерористичної операції на території Донецької і Луганської областей. Крім того, постановами Донецького окружного адміністративного суду від 30 березня 2016 року по справі № 805/250/16-а, від 05 липня 2016 року по справі № 805/1588/16-а та від 03 серпня 2016 року по справі № 805/1845/16-а вже були задоволені позовні вимоги КП Компанія Вода Донбасу, щодо скасування вимоги Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби від 06 листопада 2011 року № Ю-129-23, вимог Красноармійської ОДПІ від 02 лютого 2016 року № Ю-11-23 та від 07 квітня 2016 року № Ю-11-23. У судовому порядку оскаржуються вимоги від 06.05.2016 , від 02.06.2016 № Ю-11.23, від 08.07.2016, від 03.08.2016, від 05.09.2016. Тому, вважає, що Красноармійська ОДПІ могла нараховувати недоїмку лише за неоскаржений платником період, що складає 168940,25 грн. та саме від виконання цих обов'язків було звільнено Центральні ремонтно-механічні майстерні Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу .

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2017 року у справі № 805/1188/16-а позов задоволено частково. Скасовано вимогу Красноармійської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС України у Донецькій області про сплату боргу (недоїмки) від 07 листопада 2016 року № Ю-11-23 у сумі 168940,25 грн. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з судовим рішенням, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову, прийняти нову, якою в задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

В обґрунтування зазначив, що законодавством не передбачено особливих умов щодо виконання зобов'язань платниками єдиного внеску, які перебувають або перебували на обліку у контролюючих органах, розташованих на території населених пунктів, де проводилась антитерористична операція.

Під апеляційного розгляду представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги, представник позивача до суду не прибув.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги за матеріалами справи, розглядаючи справу в межах доводів апеляційної скарги, встановила наступне.

Комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу зареєстроване як юридична особа, включене до ЄДРПОУ за номером 00191678.

Центральні ремонтно-механічні майстерні КП Компанія Вода Донбасу (ідентифікаційний код 35397895) є відокремленим підрозділом позивача, знаходяться за адресою 85300, Донецька область, м. Красноармійськ, вул. Дніпропетровська, буд. 11. З 03 вересня 2007 року перебувають на обліку , як платник єдиного внеску за №05-16-03-8907 (а.с. 14-15).

Центральні ремонтно-механічні майстерні КП Компанія Вода Донбасу звернулося до відповідача з заявою № 59 від 28.01.2016р., якою, на підставі пункту 9-3 розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053-р повідомлено, що Центральні ремонтно-механічні майстерні КП Компанія Вода Донбасу надає цю заяву про звільнення від виконання своїх обов'язків, визначених ч.2 ст.6. Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , а саме від нарахування, утримання, сплати єдиного внеску та подання звітності.

07 листопада 2016 року відповідачем сформована вимога про сплату боргу (недоїмки) № Ю-11-23, згідно з якою станом на 30 жовтня 2016 року позивач має заборгованість зі сплати єдиного внеску у розмірі 4618197,87 грн. (недоїмка, за відсутності штрафів та пені)(а. с. 8).

Як встановлено судом першої інстанції та не є спірним, станом на 31 жовтня 2016 року, у позивача була наявна недоїмка зі сплати єдиного внеску в сумі 4 618197,87.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що більша частина заборгованості позивача виникла до 01 січня 2016 року, тобто до набрання чинності Закону України від 24.12.2015 року Про внесення змін до деяких законодавчих актів України , яким виключений підпункт 8 пункту 4 ст. 11 Закону № 1669 щодо звільнення платників єдиного внеску від виконання своїх обов*язків, на що колегія суддів вважає за необхідне зазначити.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п.1 та п.12 ч.2 ст.6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування передбачено, що платник єдиного внеску зобов'язаний: своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; виконувати інші вимоги, передбачені цим Законом.

Таким чином, позивач самостійно виконав вимоги п.1 ч.2 ст.6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , а саме нарахував та обчислив єдиний внесок за відповідні періоди після 14 квітня 2014 року.

Відповідно до абзаців 1, 3, 4 частини 4 статті 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.

Платник єдиного внеску зобов'язаний протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею.

У разі незгоди з розрахунком суми недоїмки платник єдиного внеску узгоджує її з органом доходів і зборів шляхом оскарження вимоги про сплату єдиного внеску в адміністративному або судовому порядку.

Відповідно до п.4 розділу ІІІ Порядку ведення органами Міністерства доходів і зборів України оперативного обліку податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів, затвердженого Наказом Міністерства доходів і зборів України 05.12.2013р. № 765, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04 лютого 2014р. за № 217/24994, встановлено, що нарахування податків, зборів та сум єдиного внеску в інтегрованій картці платника здійснюються відповідно до звітності, що подається платником до територіального органу Міндоходів, а також митних та інших платежів - на підставі оформленої митної декларації.

Нарахування узгоджених сум грошових зобов'язань за податками, зборами, митними платежами та сум єдиного внеску, нарахованих до сплати, в інтегрованій картці платника здійснюється датою граничного строку сплати таких нарахувань.

Суми зобов'язань з єдиного внеску відображені в картці Центральних ремонтно-механічних майстерень КП Компанія Вода Донбасу на підставі поданих самим платником звітів.

Відповідно до ч.1 п.6.3 Інструкції Про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , затвердженої Наказом Міністерства доходів і зборів України від 09.09.2013 N 455 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 19 вересня 2013 р. за N 1622/24154, передбачено, що органи доходів і зборів надсилають платникам вимогу про сплату недоїмки, у тому числі у випадку якщо платник має на кінець календарного місяця недоїмку зі сплати єдиного внеску.

Згідно ч.4 п.6.3 вказаної Інструкції, вимога формується на підставі даних особових рахунків платників на суму боргу, що перевищує 10 гривень.

Таким чином, відповідач сформував спірну вимогу на виконання вказаних приписів Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та Інструкції Про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування .

Позивачем не надані жодні належні докази щодо невідповідності суми недоїмки станом на 31.10.2016 року недоїмці за спірної вимогою.

Таким чином, суми єдиного внеску на загальнообов*язкове державне соціальне страхування є узгодженими, а висновок суду першої інстанції з посиланням на норму Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині звільнення від виконання обов'язків платника єдиного внеску до закінчення проведення антитерористичної операції, у тому числі звільнення від сплати єдиного внеску є помилковим, виходячи з наступного.

Указом Президента України від 14.04.2014 року № 405/2014 введене в дію рішення РНБО України від 13.04.2014 року Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочате проведення Антитерористичної операції на території Донецької і Луганської областей.

Тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення визначає Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції .

Судом встановлено, що структурний підрозділ позивача зареєстрований та здійснює свою господарську діяльність на адміністративній території м. Красноармійськ Донецької області.

Статтею 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції визначено, що на час проведення антитерористичної операції забороняється нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов'язань за кредитними договорами та договорами позики з 14 квітня 2014 року громадянам України, які зареєстровані та постійно проживають або переселилися у період з 14 квітня 2014 року з населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, а також юридичним особам та фізичним особам - підприємцям, що провадять (провадили) свою господарську діяльність на території населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція.

Розділ VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування доповнений пунктом 9-3 такого змісту: платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені статтями 25, 26 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до зазначених платників єдиного внеску, не застосовуються.

Відповідно до ч. 1, ч. 2, ч. 3 ст. 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення антитерористичної операції, крім пункту 4 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення цього Закону.

Дія цього Закону поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення.

Закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Згідно абз. 1 ст. 1 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

На час вирішення справи Президентом України Указ про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України не приймався, тобто, період проведення АТО триває.

Абзацом 2 статті 1 зазначеного Закону визначено, що територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014.

Розпорядженням від 30.10.2014 року № 1053-р Кабінет Міністрів України затвердив перелік населених пунктів, на території яких здійснюється антитерористична операція, м. Красноармійськ Донецької області віднесене до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 р. N1079-р зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 р. N 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція .

Кабінет Міністрів України 02 грудня 2015 року розпорядженням № 1275-р затвердив перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, м. Красноармійськ віднесене до переліку. Пунктом 3 вказаного розпорядження визнав таким, що втратили чинність розпорядження КМУ від 30.10.2014 № 1053-р та від 05.11.2014 № 1079-р.

При таких обставинах п.9-3 Розділу 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування застосовувати як підставу звільнення від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове соціальне страхування застосовувати не можливо.

Крім того, відповідно п.101.4 ст.101 Податкового кодексу України органи стягнення відкликають розрахункові документи, якими передбачено стягнення пені, штрафних санкцій та безнадійного податкового боргу, списаних відповідно до цього Кодексу.

Із наведених приписів вбачається, що у вказаних платників єдиного внеску недоїмка виникає у загальному порядку, але у подальшому така недоїмка підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу. Звільнення платників єдиного внеску від виконання передбачених Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування не звільняє орган доходів і зборів від обов'язку надсилати вимогу платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.

Подальше виконання спірної вимоги не є предметом розгляду цієї справи, оскільки в межах цієї справи розглядається правомірність прийняття (формування) спірної вимоги відповідачем на підставі даних картки платника - позивача, які були сформовані згідно звітності самого позивача.

У спірній вимозі відсутні суми боргу за пенею та штрафами.

Колегія суддів вважає помилковим посилання суду першої інстанції на п.9-3 розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053-р та від 02 грудня 2015 року № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція як на підставу скасування спірної вимоги, оскільки, незалежно від розповсюдження на позивача вказаних приписів, ці приписи не звільняють органи доходів і зборів від виконання обов'язку щодо формування вимог про сплату недоїмки на підставі наданої платниками звітності.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, постанова суду прийнята з помилковим застосуванням норм матеріального права, тому підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову.

Повний текст постанови складений 23 червня 2017 року.

Керуючись статтями 195, 197, 198, 202, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Покровської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області - задовольнити.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 18 квітня 2017 року у справі № 805/1188/17-а - скасувати.

У задоволенні позову Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" в особі Центральних ремонтно-механічних майстерень Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" до Покровської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про визнання дій протиправними та скасування вимоги - відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення в повному обсязі.

Колегія суддів: Л.В. Ястребова

І.Д. Компанієць

М.Г. Сухарьок

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.06.2017
Оприлюднено29.06.2017
Номер документу67349556
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/1188/17-а

Постанова від 06.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 11.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 19.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Постанова від 22.06.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Постанова від 22.06.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 01.06.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 30.05.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 30.05.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 12.05.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні