Постанова
від 21.06.2017 по справі 805/3252/16-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Бабаш Г.П.

Суддя-доповідач - ОСОБА_1

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2017 року справа №805/3252/16-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді: Васильєвої І.А.

Судді: Ястребова Л.В.

ОСОБА_2

За участі секретаря судового засідання: Терзі Д.А.

За участі представників:

позивача - не з'явився,

відповідача 1 - не з'явився,

відповідача 2 - ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 березня 2017 року у справі № 805/3252/16-а (головуючий І інстанції Бабаш Г.П.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Транзит до Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про скасування рішення №0016581303 від 15.08.2016 року та вимоги від 08.02.2017 року № Ю-788-25,-

ВСТАНОВИВ:

16 вересня 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю Транзит (далі - ТОВ Транзит ) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області (далі - відповідач 1, Маріупольська О), Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (далі - відповідач - 2, ГУ ДФС у Донецькій області) з уточненими вимогами про скасування рішення Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області № НОМЕР_1 від 15.08.2016 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску в сумі 6 699,57 грн. (з яких: штраф 3 591,03 грн., та пеня у розмірі 3 108,54 грн.), а також вимоги Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 08.02.2017 року № Ю-788-25 в сумі 43 962,44 грн. за період з 20 липня 2015 року по 31 січня 2017 року у повному обсязі (том 1 арк. справи 190-191).

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 28 березня 2017 року адміністративний позов задоволений, скасовано рішення Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 15.08.2016 року №0016581303 в сумі 6699,57 грн.; скасована вимога Головного управління ДФС у Донецькій області про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування №Ю-788-25 від 08.02.2017 року на суму 43962,44 грн., та стягнутий на користь позивача судовий збір у розмірі 1 600 грн. пропорційного з кожного з відповідачів (том 2 арк. справи 36-38).

Не погодившись із постановою суду першої інстанції ГУ ДФС у Донецькій області (далі - апелянт) подано апеляційну скаргу, в якій посилався на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, що призвели до неправильного вирішення справи, просив постанову суду першої інстанції скасувати та постановити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю, оскільки позивачем не надано доказів звільнення останнього від сплати єдиного внеску по вимозі № Ю-788-25. Крім того, апелянт вказує на те, що законодавство не передбачає автоматичного списання недоїмки, яка виникла на підставі звітності платника єдиного внеску, лише за фактом перебування на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону №1669, де проводилась антитерористична операція. До того ж апелянт зазначив, відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення періоди роботи працівників зараховуються до стажу, який дає право на призначення пенсії окрім іншого: за умови сплати страхових внесків, несплата яких на думку колегії суддів в першу чергу несе негативні наслідки для працівників підприємств (том 2 арк. справи 44-46).

Представник апелянта в судовому засіданні наполягав на задоволенні апеляційної скарги, позивач в судове засідання не прибув, належним чином повідомлений судом про розгляд справи.

Дослідивши письмові матеріали справи та доводи апеляційної скарги, а також заслухавши пояснення представника відповідача-2 колегія суддів встановила, що Товариство з обмеженою відповідальністю Транзит є юридичною особою, включене до ЄДРПОУ 12.01.1994 року за №20362641, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, зареєстроване як платник єдиного внеску в Маріупольській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області.

15 серпня 2016 року відповідачем 1 винесено рішення № НОМЕР_1, яким позивачу нарахований штраф за несплату (несвоєчасну сплату) єдиного внеску за період з 21.02.2015 року по 03.12.2015 року у розмірі 3 591,03грн. (20%) та пеню у розмірі 3 108,54грн. (0,1%) (том 1 арк. справи 12).

08 лютого 2017 року відповідачем 2 винесено вимогу № Ю-788-25 про сплату боргу (недоїмки), якою позивача зобов'язано сплатити недоїмку з єдиного внеску за період квітень 2014 року - лютий 2017 у розмірі 43 962,44 грн., (до складу якої входить сума недоїмки зі сплати єдиного внеску у розмірі 37 262,87грн., штраф у розмірі 3 591,03 грн. та пеня на суму 3 108,54 грн.) (том 1 арк. справи 179).

Позивач звертався зі скаргами до вищестоящих органів на вищенаведені рішення та вимогу, проте останні залишені без задоволення, що й стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.

Тобто як встановлено колегією суддів, позивачем не сплачений єдиний внесок за періоди:

1. з 21.02.2015 року по 03.12.2015 року, про що до позивача рішенням Маріупольської ОДПІ ГУ ДФС застосовані штрафні санкції та пеня;

2. недоїмку за період квітень 2014 року - лютий 2017 у розмірі 37 262,87 грн., штраф на суму 3 591,03 грн. та пеню на суму 3 108,54 грн., що загалом виставлено в вимозі на загальну суму 43 962,44 грн.

Проте позицію по звільненню від сплати єдиного внеску позивач обґрунтовує проведенням на території Донецької області антитерористичної операції, на час проведення якої діє Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції № 1669, який звільняє позивача від сплати єдиного внеску, за умови здійснення господарської діяльності у м. Маріуполі, що належить до населених пунктів, де проводилась АТО, дослідження чого і є спірним у даній справі.

З приводу цього колегія суддів зауважує, що відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з проведенням адміністративної реформи від 04 липня 2013 року № 406-VII до Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування № 2464-VI (далі - Закон №2464-VI) та ПК України внесено зміни, відповідно до яких право адміністрування єдиного внеску, яке раніше було у органів Пенсійного фонду України, передано органам доходів і зборів.

Згідно з частиною 1 статті 2 Закону № 2464-VI його дія поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов'язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування (п.2 ч.1 ст.1 Закону № 2464-VI).

Частиною 2 статті 6 Закону № 2464-VI передбачено, що платник єдиного внеску зобов'язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості в порядку, передбаченому законодавством; виконувати інші вимоги, передбачені цим Законом.

Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.

02 вересня 2014 року Верховною Радою України прийнято Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції № 1669-VII, який набув чинності 15 жовтня 2014 року та визначав тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.

Відповідно до статті 1 вказаного Закону встановлено, що територією проведення антитерористичної операції є територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Підпунктом 8 пункту 4 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону України 1669 внесено зміни до Закону України від 8 липня 2010 року № 2464 Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а саме підпункт б) розділ VIII Прикінцеві та перехідні положення було доповнено пунктом 9-3 (який згідно з Законом України від 02.03.2015 р. № 219-VІІІ перейменований в пункт 9-4) такого змісту:

9-4. Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються .

Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу .

Тобто, в силу положень п. 9-3 Розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2464, який надалі вважається пунктом 9-4 законодавець має на увазі, що позивач звільняється від виконання зобов'язань платника єдиного внеску, встановлених частиною 2 статті 6 ЗУ № 2464 тільки в частині своєчасності та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок, а не звільнятись від сплати єдиного внеску взагалі. Штрафи і пеня у цьому випадку до нього не застосовуються.При цьому з наведених приписів вбачається, що у вказаних платників єдиного внеску недоїмка виникає у загальному порядку, але у подальшому така недоїмка підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу. Звільнення платників єдиного внеску від виконання передбачених Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування обов'язків не звільняє орган доходів і зборів від обов'язку надсилати платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.

Подальше виконання спірної вимоги не є предметом розгляду цієї справи, оскільки в межах цієї справи розглядається правомірність прийняття (формування) спірної вимоги відповідачем на підставі даних картки платника - позивача, які були сформовані згідно звітності самого позивача.

Як вказувалось судом вище, до спірної вимоги та рішення окрім недоїмки зі сплати єдиного внеску, входять пеня та штрафи, а тому в силу вищенаведених положень Закону вимога та рішення в частині штрафів та пені підлягають скасуванню, а в частині недоїмки колегія суддів роз'яснює позивачу право звернення на її списання в порядку, передбаченому Податковим кодексом України, з огляду на що посилання позивача на п.9-3 розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція як на підставу скасування спірної вимоги є безпідставними, оскільки, незалежно від розповсюдження на позивача вказаних приписів, вони не звільняють органи доходів і зборів від виконання обов'язку щодо формування вимог про сплату недоїмки на підставі самостійно наданої платниками звітності.

З урахуванням викладеного, у зв'язку з неприйняттям наведених обставин до уваги, колегія суддів робить висновок, що судом першої інстанції порушено норми матеріального права, що відповідно до вимог статті 202 КАС України є підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового про часткове задоволення позовних вимог.

Всі здійснені документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору підлягають розподілу відповідно до вимог статті 94 КАС України.

В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частину.

Керуючись статтями 195, 196, 197, 198, 202, 205, 207 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 березня 2017 р. у справі № 805/3252/16-а, - задовольнити частково.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 березня 2017 року у справі № 805/3252/16-а, - скасувати.

Прийняти нову постанову.

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Транзит" до Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про скасування рішення № НОМЕР_1 від 15.08.2016 року та вимоги від 08.02.2017 року № Ю-788-25,- задовольнити частково.

Скасувати рішення Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області №0016581303 від 15.08.2016 року.

Скасувати вимогу Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 08.02.2017 року № Ю-788-25 в частині нарахування штрафу у розмірі 3 591,03 грн. та пені у розмірі 3 108,54 грн.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Витрати по сплаті судового збору в сумі 422,40 коп. (чотириста двадцять дві грн. 40 коп.) стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Транзит" за рахунок бюджетних асигнувань Маріупольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області.

Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення в повному обсязі.

Постанова у повному обсязі складена 23 червня 2017 року.

Головуючий суддя І.А. Васильєва

Суддів: А.В. Гайдар

ОСОБА_4

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.06.2017
Оприлюднено29.06.2017
Номер документу67349662
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/3252/16-а

Постанова від 31.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 26.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 18.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 28.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 28.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 14.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 14.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Постанова від 21.06.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Васильєва Ірина Анатоліївна

Ухвала від 21.06.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Васильєва Ірина Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні