Рішення
від 22.06.2017 по справі 906/335/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "22" червня 2017 р. Справа № 906/335/17

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Шніт А.В.

секретар судового засідання Антонюк Н.Ю.

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1 - селищний голова; ОСОБА_2 - довіреність б/н від 18.04.2017;

від відповідача: ОСОБА_3 - довіреність б/н від 15.05.2017;

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Першотравенської селищної ради Баранівського району Житомирської області

до Публічного акціонерного товариства "Першотравенський завод електротехнічного фарфору"

про внесення змін п.1.4. та п.3.1. договору оренди землі №2/249 від 01.08.2014

Позивач звернувся з позовом до суду з вимогою внести зміни до п.1.4. договору оренди землі №2/249 від 01.08.2014, укладеного між Першотравенською селищною радою Баранівського району Житомирської області та Публічним акціонерним товариством "Першотравенський завод електротехнічного фарфору", виклавши його в наступній редакції "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2018226,02грн"; внести зміни до п.3.1. договору оренди землі №2/249 від 01.08.2014, укладеного між Першотравенською селищною радою Баранівського району Житомирської області та Публічним акціонерним товариством "Першотравенський завод електротехнічного фарфору", виклавши його в наступній редакції "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки землі, що складає 242187,12 грн".

Відповідно до положень ст.77 ГПК України, в судовому засіданні 23.05.2017 оголошено перерву до 08.06.2017; ухвалою від 08.06.2017 розгляд справи було відкладено на 22.06.2017 та одночасно продовжено строк розгляду спору відповідно до ч.3 ст.69 ГПК України, з урахуванням відповідного клопотання сторін (а.с.54).

23.05.2017 до суду надійшов письмовий відзив на позовну заяву (а.с.33-36), відповідно до якого відповідач вказував на необґрунтованість позову, посилаючись на те, що дії позивача протирічать принципам обмеження державного регулювання економічних процесів та добросовісної конкуренції (ст.6 ГК України) та засадам ст.ст.167,169 ЦК України, відповідно до яких держава та територіальні громади діють у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин. Позивач не узгоджує і не обговорює з відповідачем текст додаткової угоди, а лише ставить перед фактом про підвищення ставки орендної плати до максимально дозволеної, посилаючись на те, що рішення органу місцевого самоврядування є обов'язковими до виконання. Відповідач вважає, що немає підстав для зміни договору оренди землі, оскільки нова нормативно-грошова оцінка земель селища Першотравенськ не проводилася, а діюча ставка 3,15% від нормативно-грошової оцінки є в рамках дозволеної податковим законодавством. Крім того, ставка від нормативно-грошової оцінки у розмірі 12% є економічно необґрунтованою і ставить ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" у неконкурентне становище.

08.06.2017 позивачем подано до суду пояснення стосовно відзиву відповідача (а.с.48-50), в якому позивач зазначив, що відповідно до рішення сесії селищної ради №155 від 10.02.2017 відсоткову ставку орендної плати землі до 12% збільшено з метою збалансованості державного бюджету у зв'язку зі збільшенням мінімальної заробітної плати, цін на електроенергію. Позивач вказує також, що на адресу відповідача 15.02.2017 №58 позивачем надіслано лист з пропозицією підписати додаткові угоди про внесення змін до договорів оренди землі, в т.ч. №2/249, відповіді на лист та протокол розбіжності відповідачем не надано. Тому, у поясненнях позивач зазначає про правомірність заявлених у справі позовних вимог про внесення змін до договору оренди землі №2/249 від 01.08.2014, а саме в п.1.4., п.3.1. договору.

Під час розгляду справи представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві та поданих поясненнях за вих.№285 від 06.06.2017 на відзив відповідача. Просили задовольнити позов.

Представник відповідача в судовому засіданні щодо позовних вимог заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву (а.с.33-36). Просив відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі за безпідставністю.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

01.08.2014 між Першотравенською селищною радою (орендодавець, позивач) та ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" (орендар, відповідач) укладено договір оренди землі №2/249 (а.с.9-10, додатки а.с.11-14)

Відповідно до даного договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, із земель комунальної власності територіальної громади Першотравенскьої селищної ради, яка знаходиться в межах села Першотравенськ по вул.Комсомольська, 1, кадастровий номер 1820656000:02:002:0249 відповідно до рішення 43 сесії Першотравенської селищної ради від 26.06.2014 №637.

Згідно п.1.2 договору, в оренду передається земельна ділянка площею 1,1723 га, у т.ч. під проїздами, проходами та площадками - 0,5603 га, під зеленими насадженнями - 0,3904 га.

На земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: нежитлові будівлі площею 0,2216 га, які належать орендарю на правах власності (п.1.3. договору).

Відповідно до п.1.4. договору нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 181035,61 грн.

Згідно з п.2.1. договору, договір укладено на 49 (сорок дев'ять) років.

За приписами п.3.1, п.3.2., п.3.3. договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 3,9% від нормативно-грошової оцінки, що складає 7060,39 грн на рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Орендна плата вноситься на рахунок Першотравенскьої селищної ради щомісячно до першого числа наступного місяця у розмірі 1/12 річної орендної плати.

Відповідно до п.3.4 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається раз на рік у разі:

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

Пунктом 5.3 договору визначено, що передача земельних ділянок орендарю здійснюється у 10-ти денний строк після реєстрації даного договору за актом приймання - передачі.

01.08.2014 позивач за актом прийому-передачі передав в оренду відповідачу земельну ділянку площею 1,1723 га, розташовану в межах села Першотравенськ по вул.Комсомольська (а.с.13).

28.01.2016 Першотравенською селищною радою прийнято рішення №53 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" в зв'язку з введенням в дію з 01.01.2016 нової "Технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земель смт.Першотравенськ", відповідно до п.п.1 якого вирішено внести зміни до договорів оренди землі, у т.ч. за №2/249 від 01.08.2014, а саме до п.1.4 та 3.1., що стосуються нормативно грошової оцінки земельних ділянок та розміру орендної плати, що становить 3,15% від нормативно-грошової оцінки (а.с.18-19).

Пунктом 1 вирішено внести зміни до договорів оренди землі, виклавши п.1.4 та п.3.1 в новій редакції: зокрема, договір оренди №2/249 від 01.08.2014:

"1.4 нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 1904187,52 гривні (один мільйон дев'ятсот чотири тисячі сто вісімдесят сім гривень 52коп).

3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 3,15% від нормативно грошової оцінки, що складає 59981,91 гривню (п'ятдесят дев'ять тисяч дев'ятсот вісімдесят одна гривня 91 коп).

06.02.2016 між сторонами було укладено додаткову угоду №2 до договору оренди землі (а.с.20), відповідно до якої сторонами погоджено нову нормативно грошову оцінку землі та п.3.1 договору викладено в новій редакції, якою встановили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 3,15% від нормативно-грошової оцінки.

Відповідно до додаткової угоди нормативна грошова оцінка земельної ділянки за договором №2/249 від 01.08.2014 становить 1904187,52 грн.

Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.01.2017, орендована відповідачем за договором №2/249 від 01.08.2014 земельна ділянка кадастровий номер 1820656000:02:002:0249 площею 1,1723 га, має нормативно грошову оцінку 2018226,02 грн (а.с.51)

У зв'язку з підвищенням цін тарифів та зміни коефіцієнта індексації рішенням шістнадцятої позачергової сесії селищної ради №155 від 10.02.2017 прийнято рішення внести зміни до договору оренди земельної ділянки ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" №2/249 від 01.08.2014 до п.1.4 та п.3.1, а саме:

"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2018226,02грн (два мільйони вісімнадцять тисяч двісті двадцять шість гривень 02 коп).

3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахування через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки землі, що складає 242187,12 грн (двісті сорок дві тисячі сто вісімдесят сім гривень 12 коп" (а.с.21-22).

Тобто, вказаним рішенням ради збільшено нормативну грошову оцінку землі та орендну плату з 3,15% від нормативної грошової оцінки землі до 12%. Оскільки останній перегляд розміру орендної плати здійснювався в лютому 2016 року, перегляд та зміна розміру орендної плати згідно з рішенням ради №155 від 10.02.2017 повністю відповідає умовам п.3.4. договору оренди землі №2/249 від 01.08.2014.

У зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати позивач звертався до відповідача з листом №58 від 15.02.2017 з пропозицією внесення змін до договору, а саме, з проханням підписати в т.ч. додаткову угоду №3 від 13.02.2017 до договору оренди землі №2/249 від 01.08.2014 (а.с.23-25); вказана пропозиція про внесення змін до договору оренди землі залишена відповідачем без реагування.

У п.11.1 договору сторони визначили, що зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди спір розв'язується у судовому порядку.

Предметом даного судового позову є вимога позивача (орендодавця) про внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати. Ця вимога мотивована необхідністю приведення діючого договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства, а також тим, що сторонами не було досягнуто згоди щодо внесення відповідних змін до договору.

Відповідно до вимог статей 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Статтею 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Орендна плата за землю визначена у частині першій статті 21 Закону України "Про оренду землі" (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Як визначено умовами договору оренди землі, укладеного між сторонами у справі, розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції (пункт 3.4 договору).

Статтею 288 ПК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Також слід зазначити, що базою оподаткування відповідно до статті 271 ПК України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ ПК України.

За змістом пункту 289.1 статті 289 ПК України і частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до положень статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (частина перша статті 23 цього Закону).

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Разом із тим, згідно з пунктами 34, 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до ПК.

Відповідно до положень статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Як встановлено судом при розгляді справи, рішення Першотравенської селищної ради №155 від 10.02.2017 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору", яким у зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки земель затверджено нові ставки орендної плати, є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, тому воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

За таких обставин, суд дійшов до висновку про наявність підстав для внесення змін до договору оренди землі №2/249 від 01.08.2014 між сторонами в частині нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати у договорі, а відтак і наявність у позивача права вимагати від орендаря приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового як для позивача так і відповідача.

Встановивши, що запропоновані позивачем редакції пунктів 1.4. та 3.1. договору щодо внесення змін до договору оренди в частині розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки відповідають вимогам діючого на момент виникнення спірних правовідносин законодавства, господарський суд дійшов висновку про задоволення позову.

У відповідності до вимог ст.49 ГПК, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Внести зміни до пункту 1.4 договору оренди земельної ділянки №2/249 від 04.02.2014, укладеного між Першотравенською селищною радою та ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору", виклавши в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2018226,02 грн".

3. Внести зміни до пункту 3.1 договору оренди земельної ділянки №2/249 від 04.02.2014, укладеного між Першотравенською селищною радою та ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору", виклавши в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки землі, що складає 242187,12 грн".

4. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" (61052, м. Харків, пров. Сімферопольський, буд. 6, офіс 101 А, ідентифікаційний код 05756926) на користь Першотравенської селищної ради Баранівського району Житомирської області (12501, Житомирська область, Баранівський район, смт.Першотравенськ, вул.Миру, 6, ідентифікаційний код 04344400) - 1600грн витрат по сплаті судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено: 27.06.17

Суддя Шніт А.В.

віддрук.прим.:

1 - до справи

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення22.06.2017
Оприлюднено03.07.2017
Номер документу67404202
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/335/17

Постанова від 04.09.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Ухвала від 19.07.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Коломис В.В.

Рішення від 22.06.2017

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 08.06.2017

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 23.05.2017

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

Ухвала від 18.04.2017

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Шніт А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні