ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" червня 2017 р.Справа № 922/1587/17
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Лавровой Л.С.
при секретарі судового засідання Пунтус Д.А.
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Товариства з обмеженою відповідальністю багатопрофільне виробничо-будівельне підприємство Спектр , м. Харків про зобов'язання вчинити певні дії за участю представників:
позивача - ОСОБА_1 за дов. №08-11/91/2-17 від 10.01.2017 р.,
відповідача - не з'явився.
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада, м. Харків (надалі - позивач) звернулася до господарського суду Харківської області з позовом до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю багатопрофільне виробничо-будівельне підприємство "Спектр", м. Харків та просить суд зобов'язати відповідача протягом 3-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0156 га по вул. Костичева, 2а та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.
Позивач також просить суд покласти на відповідача витрати по сплаті судового збору.
В обґрунтування позовних вимог, позивач посилається на рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13, пунктом 4 якого зобов'язано орендарів земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні на підставі договорів оренди, укладених протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років, та які були передані у користування без проведення державної реєстрації цих земельних ділянок:
- укласти із розробниками документації із землеустрою договори на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно земельних ділянок, переданих їм у користування без проведення державної реєстрації таких земельних ділянок (без присвоєння їм кадастрового номеру);
- забезпечити складання та прийняття технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у строк, що не перевищує 2 календарних місяців з дня набрання чинності цим Рішенням;
- не пізніше 31.12.2013 вчинити дії, спрямовані на подання складеної (розробленої) технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагентства у м.Харкові для здійснення Державним кадастровим реєстратором державної реєстрації (із присвоєнням кадастрового номеру) земельних ділянок, переданих у користування без проведення їх державної реєстрації (в тому числі, у разі, коли відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель);
- повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації відповідної земельної ділянки із зазначенням присвоєного кадастрового номеру та долученням копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який було видано на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалою суду від 19.05.2017 р. було прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 12.06.2017 р. о 10:30.
12.06.2017 р. розгляд справи було відкладено на 26.06.2017 р. о 09:30 у зв'язку з неявкою представника відповідача.
Представник позивача у призначеному на 26.06.2017 р. судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Відповідач у судове засідання не з'явився, правом на участь представника у судовому засіданні не скористався, причину неявки не повідомив, витребуваних судом документів не надав, про розгляд справи був повідомлений належним чином за адресою, яка вказана у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
З матеріалів справи вбачається, що ухвала суду про порушення провадження у справі була надіслана відповідачу, але не отримана та була повернута у зв'язку із закінченням терміну зберігання, про що свідчить довідка ПАТ Укрпошта (а.с. 36).
Відповідно до п.3.9.1. Постанови Пленуму вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 року "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Беручи до уваги, що відповідно до ст. 129 Конституції України основними засадами судочинства є, зокрема рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, та те, що відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України обов'язок доказування і подання доказів покладено на сторони, суд згідно за статтею 75 Господарського процесуального кодексу України розглядає справу за наявними матеріалами.
З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані докази, суд встановив наступне.
На підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 27.06.2001 р. №1079 між виконавчим комітетом Харківської міської ради та TOB БВБП Спектр було укладено договір від 18.12.2001 на право тимчасового користування землею (надалі - Договір), зареєстрований виконкомом Харківської міської ради в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею за реєстровим №2644, за умовами якого відповідачу надано в тимчасове користування земельну ділянку за адресою: м. Харків, вул. Костичева, 2а, кадастровий номер не визначений, загальною площею 0,0156 га, строком до 14.08.2021 р. для експлуатації та обслуговування адміністративного будинку.
Пунктом 2.1 Договору передбачено, що плата за землю вноситься землекористувачем щомісячно у вигляді земельного податку.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, відповідно до пункту 1.1 якого затверджено базову вартість 1 кв.м земель міста Харкова у сумі 291,18 грн.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 2.2 вказаного Порядку, управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Згідно пункту 4 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 зобов'язано орендарів земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні на підставі договорів оренди, укладених протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років, та які були передані у користування без проведення державної реєстрації цих земельних ділянок:
- укласти із розробниками документації із землеустрою договори на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно земельних ділянок, переданих їм у користування без проведення державної реєстрації таких земельних ділянок (без присвоєння їм кадастрового номеру);
- забезпечити складання та прийняття технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у строк, що не перевищує 2 календарних місяців з дня набрання чинності цим Рішенням;
- не пізніше 31.12.2013 вчинити дії, спрямовані на подання складеної (розробленої) технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагентства у м. Харкові для здійснення Державним кадастровим реєстратором державної реєстрації (із присвоєнням кадастрового номеру) земельних ділянок, переданих у користування без проведення їх державної реєстрації (в тому числі, у разі, коли відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель);
- повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації відповідної земельної ділянки із зазначенням присвоєного кадастрового номеру та долученням копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який було видано на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки.
Пунктом 5 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
На виконання вказаних вимог рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 Департаментом земельних відносин на адресу відповідача було направлено лист-попередження №2060/0/225-13 від 08.10.2013 р. (а.с. 21), в якому повідомлено про необхідність:
- в строк до 01.12.2013 забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
- в строк не пізніше 31.12.2013 подати складену (розроблену) технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагенства у м. Харкові для здійснення реєстрації земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру;
- в строк до 01.01.2014 повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації земельної ділянки та надати копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на підтвердження державної реєстрації цієї земельної ділянки;
- в строк до 01.02.2014 привести розмір плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Однак, як зазначає позивач, вказані вимоги виконавчого органу Харківської міської ради відповідачем було проігноровано, відповіді не надано.
Згідно листа Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 12.04.2017 р. №19-20-0.23,08-10/116-17 управлінням не проводилась державна реєстрація земельної ділянки за адресою: вул. Костичева, 2а.
Враховуючи невиконання відповідачем вищевказаних рішень Харківської міської ради та невчинення ним дій, необхідних для приведення Договору у відповідність з вимогами чинного законодавства, позивач звернувся до господарського суду з позовом про спонукання до виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та вчинення дії стосовно реєстрації земельних ділянок суб'єктів господарювання.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного.
Згідно статті 11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.
У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за ЇЇ несплату.
Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Положеннями підпункту 14.1.72 пункту 1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Відповідач не є власником земельної ділянки і не може бути постійним землекористувачем, оскільки не відноситься до осіб визначених статтею 92 Земельного кодексу України, а тому сплата ним плати за землю у вигляді земельного податку не відповідає положенням підпункту 14.1.72 пункту 1 статті 14 ПК України.
Згідно зі статтею 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування".
Згідно підпункту 14.1.147 пункту 1 ст. 14 та пункту 288.1 ст. 288 ПК України плата за землю повинна здійснюватися відповідачем саме у формі орендної плати за землю, розмір якої визначається укладеним між сторонами договором оренди землі на підставі нормативної грошової оцінки земельної ділянки, як то передбачено пунктом 288.1 ст.288 ПК України.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. та визначено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн.
У зв'язку з чим до зазначеного договору на право тимчасового користування землею повинні бути внесені зміни щодо розміру орендної плати, який визначається згідно розрахунку розміру орендної плати виконаного Департаментом земельних відносин на підставі витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який надається відділом у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківської області згідно статті 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр" та рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013".
Виходячи з положень статті 79-1 Земельного кодексу України та статей 10, 15, 20, 21 пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" нормативна грошова оцінка земельної відноситься до відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі.
Внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру є обов'язковим. Після внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку їй присвоюється кадастровий номер.
Згідно статті 22 Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою, на підставі якої вносяться відомості про земельну ділянку до Державного земельного кадастру, виготовляється землевпорядними організаціями на підставі укладених договорів із її розробниками і носить платний характер. Відповідно до статті 67 Закону України "Про землеустрій" на землях комунальної власності за рахунок коштів місцевих бюджетів фінансуються роботи із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних одиниць, складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань з використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, інвентаризації земель.
Отже, фінансування органами місцевого самоврядування робіт, пов'язаних з виготовленням документації із землеустрою на окрему земельну ділянку, діючим законодавством не передбачено, а тому зазначені дії повинні здійснюватися землевласниками та землекористувачами.
Ухилення орендаря від виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі унеможливлює отримання Департаментом земельних відносин у Відділі у м.Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконати розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку та вчинити дії щодо складання та підписання додаткової угоди до існуючого договору в частині зміни розміру орендної плати земельної ділянки у відповідності з нормативною грошовою оцінкою земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Такий висновок узгоджується із правовою позицією Вищого господарського суду України викладеною в постанові від 29.11.2016 р. у справі №922/5009/15 та постанові від 08.04.2015 р. у справі №922/3442/14.
Враховуючи зазначені положення діючого законодавства України, встановлені обставини, суд вважає позовні вимоги законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд керується ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору у даній справі покладаються на відповідача.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 124, 129 Конституції України, статтями 1, 12, 22, 32, 33, 43, 44, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю багатопрофільне виробничо-будівельне підприємство Спектр (61105, Харківська обл., місто Харків, ВУЛИЦЯ КОСТИЧЕВА, будинок 2-А, код 30235345) протягом 3-х місяців з моменту набрання рішенням законної сили забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0156 га по вул. Костичева, 2а, м. Харків та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю багатопрофільне виробничо-будівельне підприємство Спектр (61105, Харківська обл., місто Харків, ВУЛИЦЯ КОСТИЧЕВА, будинок 2-А, код 30235345) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, код 04059243, реєстраційний рахунок 35417005032986, банк: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011) 3200,00грн. судового збору.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 27.06.2017 р.
Суддя ОСОБА_2
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2017 |
Оприлюднено | 03.07.2017 |
Номер документу | 67404407 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Лаврова Л.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні