Ухвала
від 19.11.2009 по справі 2а-20148/09/1270
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Пляшкова К.О.

Суддя-доповідач - Сівачен ко І.В.

Україна

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АД МІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

Іменем України

19 листопада 2009 року справа № 2а-20148/09/1270

Колегія суддів Донецького апеляційного адміністратив ного суду у складі:

головуючого Сіваченка І.В. суддів Дяченко С.П., Нікуліна О.А. при секретарі Кондрашовій Н.М. розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Ленінської міжрайонної де ржавної податкової інспекці ї у м. Луганську на постанову Луганського окружного адм іністративного суду від 6 жовтня 2009 року у справі № 2а-20148/09 за позовом

до Ленінської міжрайонної де ржавної податкової інспекці ї у м. Луганську

Приватного підприємства « Компанія «Еквісер-Бренд»,

третя особа - Державний ре єстратор Управління Державн ої реєстрації та міського ре єстру Луганської міської рад и про визнання недійсним запису про державну реєстрацію та п рипинення юридичної особи, -

В С Т А Н О В И Л А:

В березні 2009 року Ленінська міжрайонна державна податко ва інспекції в м. Луганську (да лі - Ленінська МДПІ) звернул ась до суду з позовом до прива тного підприємства «Компані я «Еквісер-Бренд» (далі - ПП « Еквісер-Бренд») про визнання запису про державну реєстра цію недійсним та припинення юридичної особи.

В обґрунтування позову заз начено, що ПП «Еквісер-Бренд» , код ЄДРПОУ 33472912, зареєстровано як суб'єкт господарювання ви конавчим комітетом Луганськ ої міської ради, про що видане свідоцтво про державну реєс трацію від 06.05.2005 року, реєстр № 1 3 82 102 0000 004237 та перебуває на податко вому обліку в Ленінській МДП І у м. Луганську з 31.05.2005 року.

Засновником та керівником є ОСОБА_2. Згідно установч их документів підприємства, його місцезнаходження: АДР ЕСА_1.

Зазначає, що згідно з актом про встановлення фактичного місцезнаходження платника п одатків від 05.09.2008 року, складени м працівниками податкової мі ліції, ПП «Компанія «Еквісер -Бренд» за юридичною адресою , зазначеною в статутних доку ментах, не знаходиться.

Згідно пояснень ОСОБА_2 , наданих у податковій міліці ї 05.09.2008 року, він погодився на пр опозицією раніше незнайомог о громадянина на ім'я «ОСОБ А_1», зареєструвати приватн е підприємство на своє ім'я за грошову винагороду, при цьом у підписував всі необхідні д окументи, після чого передав їх «ОСОБА_1». Фінансово-го сподарською діяльністю ніко ли не займався, податкову зві тність до інспекції не надав ав, угод не укладав та роботи н е доручав, де знаходяться уст ановчі документи, штамп та пе чатка, йому невідомо.

Таким чином, державна реєст рації відповідача здійснена внаслідок домовленості між невідомою особою та засновни ком ОСОБА_2, згідно усної у годи.

На думку позивача, невідома особа, при створенні підприє мства, мала на меті порушення економічних інтересів держа ви шляхом ухилення від сплат и податків до бюджету, що підт верджується відсутністю від повідача за юридичною адресо ю.

Позивач просив (з урахуванн ям уточнень до позову) визнат и недійсним запис від 06.05.2005 року № 1 382 102 0000 004237 про реєстрацію ПП «Ек вісер-Бренд» з моменту реєст рації, припинити юридичну ос обу, визнати недійсним свідо цтво платника ПДВ з моменту й ого видачі.

Постановою Луганського о кружного адміністративного суду від 6 жовтня 2009 року у задо волені позову було відмовлен о за необґрунтованістю.

Не погодившись з таким ріше нням суду першої інстанції, п озивач подав апеляційну ска ргу, якою просить скасувати п останову Луганського окруж ного адміністративного суду як таку, що прийнята з поруше нням норм матеріального та п роцесуального права.

Особи, які беруть участь в с праві, до апеляційного суду н е прибули.

Заслухавши доповідь судді -доповідача, дослідивши мате ріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, к олегія суддів вважає, що апел яційна скарга задоволенню не підлягає, а постанову суду пе ршої інстанції необхідно зал ишити без змін з наступних пі дстав.

ПП «Еквісер-Бренд», код 33472912, а дреса: АДРЕСА_1 (а.с.8), зареєс троване 06.05.2005 року, про що внесе но запис до Єдиного державно го реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з а № 13821020000004237, що підтверджено, зок рема, даними Державного реєс тратора управління державно ї реєстрації та міського реє стру Луганської міської ради .

Відповідач взятий на облік як платник податків у Ленінс ькій МДПІ.

Відповідно до ст. 33 Закону Ук раїни від 15 травня 2003 року № 755-ІУ «Про державну реєстрацію юр идичних осіб та фізичних осі б - підприємців» юридична осо ба припиняється в результаті передання всього свого майн а, прав та обов'язків іншим юри дичним особам - правонаступн икам у результаті злиття, при єднання, поділу, перетворенн я (реорганізації) або в резуль таті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (уча сниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рі шенням органу державної влад и, прийнятим у випадках, перед бачених законом.

У відповідності із ч. 2 ст. 38 За кону України від 15 травня 2003 ро ку № 755-ІУ «Про державну реєстр ацію юридичних осіб та фізич них осіб - підприємців» підст авами для постановлення судо вого рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'яза но з банкрутством юридичної особи, зокрема є:

1. - визнання недійсним за пису про проведення державно ї реєстрації через порушення закону, допущені при створен ні юридичної особи, які не мож на усунути;

2. - провадження нею діяль ності, що суперечить установ чим документам, або такої, що з аборонена законом;

3. - невідповідність мінім ального розміру статутного ф онду юридичної особи вимогам закону;

- неподання протягом року органам державної податково ї служби податкових декларац ій, документів фінансової зв ітності відповідно до закону ;

- наявність в Єдиному держ авному реєстрі запису про ві дсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженн ям.

Згідно з п. 17 ст. 11 Закону Украї ни від 04 грудня 1990 року N 509-ХІІ «Пр о державну податкову службу в Україні» органи державної податкової служби у випадках , в межах компетенції та у поря дку, встановлених законами У країни, мають право звертати ся у передбачених законом ви падках до судових органів із заявою (позовною заявою) про с касування державної реєстра ції суб'єкта підприємницької діяльності.

Зазначені повноваження ор ганів державної податкової с лужби щодо звернення до суду із заявою (позовною заявою) пр о скасування державної реєст рації суб'єкта підприємницьк ої діяльності слід розуміти як право на позов про припине ння юридичної особи або підп риємницької діяльності фізи чної особи - підприємця на під ставі Закону України від 15 тра вня 2003 року № 755-ІУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб т а фізичних осіб - підприємців », оскільки відповідно до при кінцевих положень зазначено го Закону, який набрав чиннос ті з 01 липня 2004 року, закони та но рмативно-правові акти, прийн яті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що н е суперечить цьому закону.

Таким чином, органи державн ої податкової служби мають п раво звертатися до суду з поз овами про припинення юридичн ої особи.

Пояснення гр. ОСОБА_2, на які посилається Ленінська МД ПІ в обґрунтування позовних вимог щодо факту створення ю ридичної особи під впливом о бману для здійснення фіктивн ого підприємництва з метою у хилення від оподаткування, с удом першої інстанції правил ьно визнано такими, що не є нал ежним доказом факту фіктивно го підприємництва та умисног о ухилення від сплати податк ів, зборів (обов'язкових плате жів), що входять в систему опод аткування, оскільки приписам и ст. 62 Конституції України ос оба вважається невинуватою у вчиненні злочину, доки її вин у не буде доведено в законном у порядку і встановлено обви нувальним вироком суду.

Податковим органом не нада но суду обвинувального вирок у за вказаними вище злочинам и, що набрав законної сили, щод о гр. ОСОБА_2 - особи, яка ств орила та здійснювала управлі ння підприємством. Із зазнач еного місцевим судом зроблен о вірний висновок про те, що ві дсутні підстави для задоволе ння позову про визнання неді йсним запису про державну ре єстрацію цього приватного пі дприємства через порушення з акону, допущені при створенн і юридичної особи, які не можн а усунути.

Також при судовому розгляд і зазначеної адміністративн ої справи судом не встановле но інших підстав для постано влення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутство м юридичної особи, визначени х у ч. 2 ст. 38 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-ІУ «Про держа вну реєстрацію юридичних осі б та фізичних осіб - підприємц ів».

Доказів наявності в Єди ному державному реєстрі запису про відсутність юрид ичної особи за вказаним її мі сцезнаходженням позивач суд у не надав, тобто і ця підстава для припинення юридичної ос оби на цей час відсутня.

Щодо вимоги позивача про ви знання недійсним запису про державну реєстрацію юридичн ої особи, що є предметом апеля ційної скарги, колегія судді в апеляційного суду погоджує ться з висновками Луганськог о окружного адміністративно го суду, що такі позовні вимог и не підлягають задоволенню, та додатково зазначає.

Відповідно до частини 5 ст. 111 Цивільного кодексу України юридична особа є ліквідовано ю з дня внесення до єдиного де ржавного реєстру запису про її припинення.

Згідно з частиною 7 ст. 59 Госп одарського кодексу України с уб'єкт господарювання вважає ться ліквідованим з дня внес ення до державного реєстру з апису про припинення його ді яльності.

Водночас, частиною 2 ст. 104 Цив ільного кодексу України вста новлено, що юридична особа є т акою, що припинилася, з дня вне сення до єдиного державного реєстру запису про її припин ення. Відповідно до частини 2 с татті 33 Закону України «Про де ржавну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підпри ємців» юридична особа є тако ю, що припинилася, з дати внесе ння до Єдиного державного ре єстру запису про державну ре єстрацію припинення юридичн ої особи.

Таким чином, як Господарськ ий кодекс України, так і Цивіл ьний кодекс України та Закон України «Про державну реєст рацію юридичних осіб та фізи чних осіб-підприємців» пов' язують момент ліквідації юри дичної особи (суб' єкта госп одарювання), а так само момент її припинення з однією і тією самою подією, а саме внесення м до державного реєстру запи су про припинення такої особ и (суб' єкта господарювання) .

При цьому, як випливає з час тини 4 статті 91 Цивільного код ексу України, цивільна право здатність юридичної особи пр ипиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Таким чином, з моменту втрат и юридичною особою цивільної правоздатності ця юридична особа є такою, що припинилася .

За таких обставин, поняття « припинення юридичної особи» означає правовий наслідок в трати такою особою цивільної правоздатності. При цьому вс і інші поняття, які використо вуються для визначення право вого результату втрати юриди чною особою цивільної правоз датності, є синонімічними по няттю «припинення юридичної особи».

Отже, будь-які вимоги, спрям овані на втрату юридичною ос обою цивільної правоздатнос ті, слід визнати різновидами вимог про припинення такої ю ридичної особи.

Зокрема, позовні вимоги про скасування державної реєстр ації суб' єктів господарюва ння спрямовані на ліквідацію такого суб' єкту як юридичн ої особи, а отже, на її припине ння. Це випливає зі змісту вим ог частини 6 ст. 59 Господарсько го кодексу України, згідно з я кою суб' єкт господарювання ліквідується, зокрема, в разі скасування його державної р еєстрації у випадках, передб ачених законом.

Таким чином, особливості фо рмулювання позовних вимог, н аслідком задоволення яких мо же бути припинення юридичної особи, не повинні впливати на прийняття судами зазначених вимог до розгляду і на їх розг ляд по суті.

Визнання недійсним запису про проведення державної ре єстрації через порушення зак ону, допущені при створенні ю ридичної особи, які не можна у сунути, є лише однією з підста в для постановлення судового рішення щодо припинення юри дичної особи, що не пов' язан о з банкрутством юридичної о соби, визначених частиною др угою статті 38 Закону України « Про державну реєстрацію юрид ичних осіб та фізичних осіб - підприємців».

Відтак, в изнання недійсним запису про проведення держа вної реєстрації через поруше ння закону, допущені при ство ренні юридичної особи, які не можна усунути, не може бути са мостійним предметом позову, а лише підставою для постано влення судового рішення про припинення юридичної особи.

У зв'язку з цим апеляційний суд приходить до висновку, що самостійні позовні вимоги п озивача щодо визнання недійс ним запису про державну реєс трацію відповідача не обґрун товані чинним законодавство м України і в цій частині задо воленню не підлягають.

Якщо розглядати це як підст аву для припинення юридичної особи, колегія суддів наголо шує наступне.

Згідно з пунктом 3 частини 1 с т. 10 Закону України «Про держа вну податкову службу в Украї ні» до функцій органів держа вної податкової служби належ ить контроль за своєчасністю подання платниками податків податкових звітів, декларац ій, розрахунків та інших доку ментів, пов' язаних з обчисл енням податків, інших платеж ів. Вказана норма кореспонду є з нормами Закону України «П ро державну реєстрацію юриди чних осіб та фізичних осіб - підприємців», якими визначе ні підстави для постановленн я судового рішення про припи нення юридичної особи або пр ипинення підприємницької ді яльності фізичної особи-підп риємця внаслідок неподання п одаткової звітності. В свою ч ергу, державні органи згідно з частиною 2 ст. 19 Конституції У країни зобов'язані діяти лиш е на підставі, в межах повнова жень та у спосіб, що передбаче ні Конституцією та законами України. Компетенція органів державної податкової служби поширюється саме на відноси ни в сфері оподаткування.

Враховуючи наведене, орган и державної податкової служб и можуть звертатися з вимога ми про припинення суб' єктів господарювання не в усіх вип адках, визначених статтями 38 т а 46 Закону України «Про держав ну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємці в», а лише в тих, коли податков і органи діють на реалізацію своєї владної компетенції. Т ому органи державної податко вої служби вправі звертатися з вимогою про припинення суб ' єктів господарювання лише в разі, якщо підставою позову є неподання таким суб' єкто м протягом року до органів де ржавної податкової служби по даткових декларацій, докумен тів фінансової звітності згі дно з законодавством.

Також не виключено звернен ня органів державної податко вої служби з позовами про при пинення юридичної особи на п ідставі здійснення такою осо бою діяльності, що заборонен а законом. Однак у цьому разі п одатковий орган повинен обґр унтувати, що заборонена зако ном діяльність юридичної осо би спрямована саме на поруше ння правил оподаткування, зо крема, на навмисну несплату п одатків, конвертаційні послу ги тощо.

Що стосується припинення ю ридичної особи з інших підст ав, то відповідні позовні вим оги можуть пред' являтися не органами державної податков ої служби, а іншими державним и органами, уповноваженими з дійснювати контроль за відпо відними видами господарсько ї діяльності.

В даній справі позивачем не доведено, що відповідачем зд ійснюється діяльність, безпо середньо спрямована на ухиле ння від оподаткування.

При цьому письмові пояснен ня засновника ОСОБА_2 не м ожуть бути прийняті до уваги з огляду на те, що, наприклад, с правжність підпису останньо го на Статуті ПП «Еквісер-Бре нд» посвідчена нотаріально. Підстави для відмови в прове денні державної реєстрації П П «Еквісер-Бренд» на час здій снення державним реєстратор ом відповідного запису були відсутні, принаймні, будь-яки х доводів з цього приводу поз ивач не навів.

Тобто, суд першої інстанції правильно встановив обстави ни справи та ухвалив судове р ішення з додержанням норм ма теріального і процесуальног о права, доводи апеляційної с карги не спростовують виснов ків суду першої інстанції, то му підстав для задоволення а пеляційної скарги та скасува ння постанови суду не вбачає ться.

Керуючись ст.ст. 195-196, п.1 ч.1 ст. 198, ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, ст. 206 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А :

Апеляційну скаргу Ленінсь кої міжрайонної державної по даткової інспекції у м. Луган ську - залишити без задоволе ння .

Постанову Луганського окр ужного адміністративного су ду від 6 жовтня 2009 року у справі № 2а-20148/09 за позовом Ленінської міжрайонної державної подат кової інспекції у м. Луганськ у до Приватного підприємства «Компанія «Еквісер-Бренд», т ретя особа - Державний реєс тратор Управління Державної реєстрації та міського реєс тру Луганської міської ради «про визнання недійсним запи су про державну реєстрацію т а припинення юридичної особи » - залишити без змін.

Ухвала набирає законної си ли з моменту проголошення і м оже бути оскаржена безпосере дньо до Вищого адміністратив ного суду України протягом о дного місяця після набрання законної сили.

Головуючий: І.В.Сіваченко

Судді: С.П.Д яченко

О.А.Нікул ін

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.11.2009
Оприлюднено14.05.2010
Номер документу6745266
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-20148/09/1270

Постанова від 06.10.2009

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Пляшкова Катерина Олександрівна

Ухвала від 19.11.2009

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні