Постанова
від 08.08.2006 по справі 9/87-06
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

9/87-06

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

21036, м. Вінниця,  Хмельницьке шосе, 7  тел. 66-03-00, 66-11-31     http://vn.arbitr.gov.ua


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ  

08 серпня 2006 р.                                                                                Справа № 9/87-06

Суддя господарського суду Балтак О.О.

при секретарі судового засідання Пилипчак О.І. , розглянувши матеріали справи

за позовом:Козятинської міської ради м. Козятин вул. Леніна, 20   

до: Козятинської районної ради  м. Козятин вул. Леніна,20

до: Непедівської сільської ради с. Непедівка Козятинського району

про визнання рішеннь Непедівської сільської ради та Козятинської районної ради протиправними та нечинними.

          

Представники :

позивача     :   Живчик Д.І. - представник за довіреністю                    

                        Ткаченко Л.Ф. - представник за довіреністю

відповідача 1: Стахов  В.І. - голова Козятинської районної ради

                        Бевзюк О.С. - представник за довіреністю   

відповідача 2  Попсуй Г.С. - голова Непедівської сільської ради

ВСТАНОВИВ :

Заявлено позов про визнання рішення Непедівської сільської ради від 15.10.1993 року про схвалення проекту встановлення меж Непедівської сільської ради та рішення сесії Козятинської районної ради про затвердження проекту формування території і встановлення меж Непадівської сільської ради від 15.10.1993 року,  протиправними та їх скасування.

Позов мотивовано тим, що в ході проведення земельної реформи Козятинська районна та Непедівська сільська ради порушили право територіальної громади міста на землю, передбачені ст.ст. 31, 63 ЗК УРСР. Без згоди міської ради, проекту розміщення будівництва в м. Козятині, затвердженого рішенням виконавчого комітету міської ради від 30.01.1990 р., існуючої системи міського розселення, перспектив розвитку міста, розміщення землеволодінь і землекористувань, гідрографії і рельєфу місцевості, забезпечення компактності території селища Залізничне та функціональних зв'язків між об'єктами виробництва, а також об'єктами обслуговування населення, без акту погодження меж , Козятинська районна та Непедівська сільська ради провели в односторонньому порядку перерозподіл земель, які належали територіальній громаді міста в селищі Залізничне (Козятин-11).

Розгляд справи  неодноразово відкладався, в зв"язку з уточненнями позовних вимог позивачем, а також, за клопотаннями сторін про відкладення розгляду справи, для надання додаткових доказів  необхідних для повного та всебічного розгляду справи.

Представниками позивача, в судовому засіданні,  уточненні позовні вимоги підтримано в повному обсязі.

Відповідач 1  - Козятинська районна рада позов заперечує і мотивує своє твердження тим, що оскаржувані рішення прийняті у відповідності до вимог чинного законодавства і в межах законної компетенції органу, який видав ці акти.  З  відзиву Відповідача 1 №209/01/08 від 01.08.2006 р. з приводу збільшення позовних вимог, вбачається наступне: 9 січня 1969 року виконавчим комітетом Вінницької обласної ради було видано Акт на право користування землею Козятинській міській раді. Відповідно до даного Акту в постійне користування Козятинській міській раді було відведено 910 га землі згідно з накресленим планом і описом меж. Виходячи із опису меж, що міститься у вищезазначеному Акті, суміжної границі Непедівська сільська рада і Козятинська міська рада не мали. І хоча, рішенням виконавчого комітету Вінницької обласної ради № 497 від 04.12.1986р. селище Залізничне було підпорядковане Козятинській міській раді, межі міста змінені так і не були. Крім того, відповідач 1 пояснює, що твердження Козятинської міської ради про те, що строк позовної давності пропущено через відсутність інформації про розмежування земель с. Залізничне не відповідає дійсності.

Відповідач 2 - Непедівська сільська рада, відзив на позовну заяву не надав, проте в судовому засіданні,  його представники ,  проти позову заперечили.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази надані учасниками процесу, суд встановив, що матеріали інвентаризації земель Непедівської, Козятинської сільських рад (карто-схеми), виготовлені Вінницьким філіалом інституту землеустрою, свідчать, що всі землі селища "Залізничне," до земельної реформи, знаходились під юрисдикцією м. Козятина. В порушення п. 12 ст. 10 ЗК УРСР , п.4 Постанови Верховної ради України від 18 грудня 1990 року протокол засідання постійної депутатської комісії з її висновками, рішення сесії міської ради не подавались на розгляд Козятинської районної ради. Остання своїм незаконним рішенням, яке не надано суду, порушила права територіальної громади міста Козятина на землю, вилучивши без її згоди частину земель селища Залізничне та передавши її іншим розпорядникам, тобто НепедІвській та Козятинській сільським радам.  Козятинська районна рада вийшла за межі своїх повноважень і порушила цивільні права та інтереси територіальної громади. Про такий розподіл землі Козятинська районна рада не поставила до відома міську раду. Про порушені права міській раді стало відомо лише тоді, коли жителі с. Залізничне розпочали процес приватизації квартир та землі. З'ясувалось, що селище розділено Козятинської районною радою на три частини. Міська рада розпочала процес збирання доказів незаконного розмежування території між Козятинською міською радою та Непедівською і Козятинською сільськими радами. Як правило, різні установи зволікали з відповідями на запити міської ради, обмежувались відписками. Враховуючи викладене в порядку ст. 100 КАС України, суд визнає причину  пропущення строку звернення   до суду поважною.  

Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 1 грудня 1986 року № 3215-Х1 новозбудованому поселенню залізничної станції Козятин-11 було присвоєно найменування - селище Залізничне. Вінницька обласна рада 4 грудня 1986 року рішенням №  497  підпорядкувала  селище  Залізничне  Козятинській міській  раді.

Верховна рада України Постановою від 18 грудня 1990 року "Про земельну реформу"(далі - Постанова) оголосила всі землі Української РСР об'єктом земельної реформи. Здійснення земельної реформи було покладено на місцеві ради. Постанова зобов'язала місцеві ради провести інвентаризацію земель всіх категорій і на підставі матеріалів інвентаризації земель та відповідно до ст. 27 Земельного кодексу Української РСР (в редакції 1990 р.) провести земельну реформу.

Непедівська сільська рада ігноруючи вимоги Постанови, Земельного кодексу , Вказівок голови Державного комітету Країни по земельним ресурсам по складанню проектів формування територій і встановлення меж сільських, селищних Рад народних депутатів від 30 жовтня 1991 року (далі -Вказівки) провела земельну реформу з грубими порушеннями прав та інтересів територіальної громади міста Козятина. В порушення вимог статей 27,31,63, 64 Земельного кодексу, п. 2 Постанови, Вказівок Непедівська сільська рада самостійно приєднала до земель сільської ради 168,7 га земель селища Залізничне. В заяві про уточнення позовних вимог Козятинська міська рада для підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги просила суд зобов'язати Непедівську сільську раду надати в судове засідання оригінали документів по інвентаризації землі, проекту формування території та встановлення меж. Представник Непедівської сільської ради в судове засіданні матеріалів по інвентаризації землі не надав посилаючись на ту обставину, що вони не збереглись. Козятинська районна рада на запит міської ради 18 липня 2005 року повідомила, що матеріали проведення земельної реформи по Непедівській сільській раді в архіві не збереглись. Козятинська міська рада поставила суд до відома, що під час проведення земельної реформи інститутом землеустрою виготовлялись документи в трьох екземплярах. Один з яких зберігається в сільській раді (замовника), другий у вищестоящій раді (Козятинській районній раді), а третій зберігається у виконавця робіт. Відповідачі вищезгаданих документів ні суду ні Козятинській міській раді не надали. Не маючи матеріалів інвентаризації земель Непедівської сільської ради міська рада не могла точно визначитись у розмірі позовних вимог і змушена була звернутись за допомогою до Вінницького науково-дослідного та проектного інституту землеустрою. Інститут землеустрою надав з архіву необхідні матеріали. 20 червня 2006 року міська рада отримала з інституту землеустрою необхідні документи,   зробила розрахунки і прийшла до висновку, що в експлікації інвентаризації земель в 1990 році за Непедівською сільською радою рахується 3362,1 га землі. По матеріалам проекту формування території та встановлення меж в 1993 році (експлікації) за сільською радою рахується вже 3530,8 га. Різниця в площах становить 168,7 га, тобто Непедівська сільська та Козятинська районна ради самовільно, в порушення п. 2 Постанови Верховної Ради України від 18 грудня 1990 року „Про земельну реформу", ст.ст. 27, 31, 63 Земельного кодексу України (в редакції 1990 року) вилучили із земель Козятинської міської ради 168,7 га.

Ці землі раніш ніколи не входили в територію Непедівської сільської ради. На приєднаній сільською радою території розташовані підприємства залізничного транспорту: ДШМС-120, рейкозварювальний потяг № 5, станція Козятин -11, дільниця вагонного депо та частина вулиці Ціолковського з житловими будинками. Непедівська сільська рада внесла зміни в матеріали підготовки проекту формування території та встановлення меж і рішенням сесії від 15 жовтня 1993 року схвалила проект, загальною площею 3530,8 га. Схвалений проект формування території сільська рада подала на затвердження Козятинської районної ради, яка затвердила даний проект, але рішення  з даного питання в Козятинській районній раді відсутнє про, що було повідомлено міського голову м. Козятина листом від 17.03.2005 р.

В статтях 31,63 Земельного кодексу (в редакції 1990 року) зазначається, що вилучення земельних ділянок з метою передачі їх у власність або подання у користування проводиться за згодою власника землі і землекористувачів на підставі рішення Верховної Ради України, місцевих Рад народних депутатів. До земель міста належать усі землі в межах міста. Зовнішня межа земель міста визначається проектом планіровки та забудови міста або техніко-економічним обгрунтуванням розвитку міста. Відповідно до вищезазначеного, рішенням Вінницької обласної ради землі селища Залізничне на час проведення земельної реформи, перебували у віданні міської ради. Непедівська сільська рада порушила сам порядок проведення земельної реформи. Генеральний план забудови міста Козятина приймався в 1970 році, тобто до віднесення земель селища Залізничне під юрисдикцію міської ради. На час проведення реформи документи меж міста були відсутні. В пунктах 1.3,4.3 Вказівок зазначається, що в таких випадках створюється комісія з представників зацікавлених сторін , яка встановлює фактичну границю. Акт комісії з цього питання затверджується на сесіях рад.   В   процесі   проектування   межі   не   уточнювались   на   місцевості   в присутності представників рад. Акт польового обстеження та погодження суміжних меж між Непедівської радою та Козятинською міською радою, за встановленою формою, відсутній.

Ст. 142 Конституції України визначає, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землі, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти спільної комунальної власності, що передаються в управління районних і обласних рад. Згідно ст.ст. 80 і 81 Земельного кодексу територіальні громади є суб'єктами комунальної власності на землі, які належать на праві власності територіальним   громадам   сіл,   селищ,   міст.   У   комунальній   власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності. Повне розмежування земель комунальної і державної власності здійснюватиметься за Законом "Про розмежування земель права державної та комунальної власності". Відповідно з п. 12 Перехідних положень , ст. 83 Земельного Кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності землями комунальної власності розпоряджаються сільські, селищні, міські ради. Міська рада, як суб'єкт права державної власності на землю (ст. 4 Земельного кодексу УРСР 1990 року ( далі - ЗК УРСР) та ст. 80,83 нового Земельного кодексу України має право бути учасником відносин права  власності на земельні об'єкти та виступати у відносинах з державними органами і органами місцевого самоврядування, а також у відносинах з фізичними і юридичними особами.

За ст. 172 Цивільного кодексу України територіальні громади набувають і здійснюють свої цивільні права та обв'язки через органи місцевого самоврядування у межах їх компетенції, встановлених законом. Це положення відповідає конституційним нормам згідно з якими територіальна громада міста управляє майном, в тому числі землею, що є у комунальній власності. Ст. 14 Конституції України встановлено правило, за яким право власності на землю набувається виключно по закону. Жоден нормативно-правовий акт, в тому числі Земельний кодекс, не може суперечити положенням Конституції. Вказаний принцип відтворює рівність усіх суб'єктів права власності перед законом, в то числі при захисті права власності ( ч. 4 ст. 13 Конституції України, ч. 1 ст. 48 Закону України "Про власність").

Виконуючи Постанову Верховної Ради України "Про земельну реформу" від 18 грудня 1990 року Козятинська районна рада в 1990-1996 роках провела земельну реформу в районі. За рахунок держави спеціалістами Вінницького філіалу інституту землеустрою були проведені підготовчі роботи, розроблені схеми формування територій сільських, селищних рад Козятинського району, розроблені проекти формування територій і меж кожної сільської та селищної ради. В процесі проектування меж, були складені акти польового обстеження та погодження суміжних меж. Відповідно до вимог л.п. 5.1,5.2 Вказівки по складанню проектів формування територій і встановленню меж сільських, селищних Рад народних депутатів, затверджених Головою Державного Комітету України по земельній реформі ЗО жовтня 1991 року, проект формування території і встановлення межі Непедівської сільської ради розглядався на сесії сільської ради і з її висновками подавався на розгляд Козятинської районної ради. В свою чергу Козятинська районна рада розглянула проект формування території і встановлення меж Непедівської сільської ради і затвердила проектне рішення, яке у матеріалах справи  відсутнє та суду не надавалось.

Під час проведення земельної реформи Козятинська районна рада порушила сам процес формування територій і встановлення меж населених пунктів району передбачених Постановою Верховної Ради України "Про земельну реформу" від 18 грудня 1990 року та вказівки з цього питання голови Державного комітету України по земельній реформі від 30 жовтня 1991 року. Формування території міста було проведено без урахування існуючої системи і перспектив розвитку міста, забезпечення компактності території селища "Залізничне" та функціональних зв'язків між об'єктами виробництва, а також об'єктами обслуговування населення. Виробничі бази ПМС-120, станції Козятин-11, рейкозварювальної дільниці № 5 та два багатоповерхових будинки перейшли до Непедівської сільської ради, дільниця вагонного депо ст. Козятин -1 і декілька одноповерхових будинків до Козятинської сільської ради, а весь житловий масив із школою, дитячим садком, бібліотекою, магазинами, де проживають працівники цих підприємств, залишився на землях міста Козятина. В процесі проектування межі не уточнювались на місці в присутності представників Козятинської міської ради та Непедівської і Козятинської сільських рад. Акт польових обстежень та погодження суміжних меж між містом та Непедівською сільською радою відсутній. В проект формування своєї території Непедівська сільська рада внесла зміни, які не відповідають даним інвентаризації землі. Враховуючи вищевикладене, рішення про затвердження  проекту формування території встановлення меж Непедівської сільської ради не повинно бути затверджене Козятинською районною радою. Разом з тим, визнати протиправним  та скасувати рішення Козятинської районної ради  щодо затвердження проекту формування та встановлення меж Непедівської сільської ради  та  скасувати його неможливо, оскільки  рішення не було надано суду та відсутнє в матеріалах справи.

На підставі вищевикладеного та  керуючись ст. 50 Закону України "Про власність", ст.ст. 16, 21, 172, п.4 ч.і ст. 268, ч.і ст. 393 ЦК України, ст.ст.12, 80,83,149,152,155 Земельного кодексу України та ст.ст. . 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257  КАС України, -

ПОСТАНОВИВ :

1.Позов задовільнити частково.

2.Визнати протиправним рішення Непедівської сільської ради від 15жовтня    1993   року   щодо   схвалення   проекту   формування   території   та встановлення меж сільської ради загальною площею 3530,8 га. та скасувати дане рішення.

3.Зобов'язати Непедівську сільську раду     передати   168,7 га землі Козятинській міській раді незаконно вилучених із земель під час проведенняземельної реформи.

4.Стягнути з Козятинської районної ради м. Козятин вул. Леніна, 20 ( р/р 5419002002041 в УДК у Вінницькій області  МФО 802015 код 21731373) на користь Козятинської міської ради м. Козятин вул. Леніна, 20 ( р/р 35412001002049 в УДК у Вінницькій області МФО 802015 код 03084799 )  1,70 грн. державного мита.

5. Стягнути з Непедівської сільської ради  с. Непедівка Козятинського району Вінницької області  ( р/р 35411005001478 в УДК у Вінницькій області  МФО 802015 код 04328341 на користь Козятинської міської ради м. Козятин вул. Леніна, 20 ( р/р 35412001002049 в УДК у Вінницькій області МФО 802015 код 03084799 )  1,70 грн. державного мита.

В  решті позовних вимог відмовити.

 Видати виконавчі листи  після набрання рішенням законної сили  19 серпня 2006 р.    

Відповідно до ст. 186 КАС України постанова може бути оскаржена протягом 10 днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. При цьому апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження , якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження. Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга подаються до суду апеляційної інстанції через суд , який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Відповідно до ст. 254 КАС України постанова набирає законної сили після закінченя строку подання заяви про апеляційне оскарження. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений цим Кодексом, постанова або ухвала суду першої інстанції набирає сили після закінчення цього строку.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя                                                    Балтак О.О.

Постанова оформлена та підписана  14 серпня 2006 р.

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення08.08.2006
Оприлюднено21.08.2007
Номер документу67485
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —9/87-06

Постанова від 05.04.2007

Господарське

Житомирський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

Постанова від 08.08.2006

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Балтак О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні