Рішення
від 26.06.2017 по справі 924/390/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"26" червня 2017 р.Справа № 924/390/17

Господарський суд Хмельницької області у складі:

суддя Виноградова В.В., розглянувши матеріали справи

за позовом публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз",

м. Хмельницький

до Славутського обласного спеціалізованого ліцею-інтернату поглибленої підготовки учнів в галузі науки, м. Славута Хмельницької області

про стягнення 473306,50 грн.

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю від 09.02.2016р. №651/18

від відповідача: ОСОБА_2 - за довіреністю від 10.05.2017р. №232;

ОСОБА_3 - за довіреністю №127 від 16.05.2017 р.;

Рішення приймається 26.06.2017 р., оскільки в судовому засіданні 31.05.2017 р., 08.06.2017 р., 20.06.2017 р. оголошувалась перерва.

Відповідно до ст. 85 ГПК України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

встановив: позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить стягнути з відповідача 477548,98 грн., з яких 473306,50 грн. компенсації вартості об'єму спожитого природного газу за лютий 2017 року, 4242,48 грн. компенсації вартості послуг транспортування природного газу магістральними газопроводами. Позовні вимоги мотивує тим, що відбір природного газу відповідачем із газорозподільчої системи здійснювався несанкціоновано - без наявності у нього укладеного із постачальником договору постачання природного газу та підтвердженого обсягу, виділеного для потреб споживача його постачальником на відповідний календарний період - лютий 2017 р., та обґрунтовує умовами типового договору розподілу природного газу, укладеного сторонами шляхом підписання заяви-приєднання №09420NFNKKGP016 від 01.01.2016 р., положеннями п. п. 3, 4 глави 5 розділу 6 Кодексу ГРС.

Повноважний представник позивача в судовому засіданні подала клопотання про зменшення позовних вимог відповідно до ст. 22 ГПК України, у якій просить стягнути з відповідача 473306,50 грн. компенсації вартості об'єму спожитого природного газу за лютий 2017 року.

Оскільки подана заява відповідає вимогам ст. 22 ГПК України, вона приймається судом.

Повноважний представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог підтримала.

У запереченнях на відзив (від 31.05.2017 р.) позивач, посилаючись на п. 4 гл. 1 р. І, п. п. 3, 4 гл. 3 р. VI, п. 1 гл. 5 р. VI Кодексу ГРС, п. 5 гл. 1 р. І, п. 1 гл. 3 р. І, п. п. 2, 6 гл. 2 р. ХІ Кодексу ГТС п. 6 р. IV Правил постачання природного газу, зазначає, що місячна номінація на лютий 2017 р. для відповідача дорівнювала нулю.

Вважає безпідставними посилання відповідача на договір постачання природного газу з ТОВ "Укртрансгазсервіс", оскільки, зокрема, ТОВ "Укртрансгазсервіс" не виділяв для потреб відповідача підтверджений обсяг споживання природного газу та не погоджував такий обсяг у Оператора ГТС на лютий 2017 р., що підтверджується і реєстром розподілу природного газу споживачам замовника послуг транспортування ТОВ "Укртрансгазсервіс" через мережі ПАТ "Хмельницькгаз" у лютому 2017 р., оформленим між ПАТ "Хмельницькгаз" та ТОВ "Укртрансгазсервіс", згідно з яким останнім підтверджувались номінації на лютий 2017 р. та постачався природний газ у лютому 2017 р. для 58 споживачів, серед яких відповідач відсутній. Крім того, договір на постачання природного газу з ТОВ "Укртрансгазсервіс" відповідач уклав лише 07.03.2017 р., а номінація на лютий 2017 р. приймається оператором ГТС в період з 15 по 20 число місяця (включно), що йде перед газовим місяцем транспортування (до 20 січня), тобто постачальник не може передати обсяги за минулий період.

Також безпідставними вважає доводи відповідача про проведення тендерної процедури на закупівлю природного газу, оскільки саме на замовника (споживача послуг) покладається зобов'язання та відповідальність своєчасного проведення відповідних процедур закупівлі, які відповідач мав почати заздалегідь до запланованого споживання. Натомість відповідач завершив тендерні процедури лише 07.03.2017. Крім того, вказує, що діюче законодавство не передбачає виключень для несанкціонованого відбору природного газу бюджетною установою у зв'язку з проведенням тендерних процедур.

Вказує, що відповідно до пункту 2 статті 35 Закону України "Про ринок природного газу", розділу XIV Кодексу газотранспортної системи та розділу IX договору транспортування природного газу від 17 грудня 2017 р. № НОМЕР_1 ПАТ "Укртрансгаз" (оператором газотранспортної системи) складено акт № 02-17-1512000715-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу за лютий 2017 року від 28.02.2017 р., розрахунок вартості послуг балансування, а також рахунок № 02-17-1512000715-БАЛАНС від 28.02.2017 р. та направлено до ПАТ "Хмельницькгаз". Згідно з актом № 02-17-1512000715-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу за лютий 2017 року від 28.02.2017р. обсяг негативного місячного небалансу ПАТ "Хмельницькгаз" за лютий 2017 року становить 4553,425 тис. куб. м. Вартість послуг балансування обсягів природного газу становить 41909723,70 грн. Пояснює, що об'єм газу, спожитий відповідачем у лютому 2017 року, становить 25,712 тис. куб. м. Враховуючи те, що номінація на лютий місяць 2017 року у відповідача 0 м.куб., спожитий об'єм газу віднесений ПАТ "Укртрансгаз" на небаланс позивача. У зв'язку з цим позивачем направлено відповідачу рахунок №5 від 01.03.2017 р. з вартістю обсягів природного газу, що були ним несанкціоновано відібрані з ГРМ в лютому 2017 р., рахунок не сплачено. При цьому посилається на положення ст. ст. 11, 12, 525, 526, 610, 629 ЦК України, ст. 193 ГК України.

З огляду на положення п. 2 гл. 1 р. І Кодексу ГРМ, п. 5 гл. 1 р. І, п. 8 гл. 3 р. ХІІ Кодексу ГТС зазначає, що відповідач, відбираючи в лютому 2017 р. природний газ за відсутності підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період, допустив у лютому 2017 р. несанкціонований відбір природного газу. У зв'язку з цим алокація фактично спожитого у лютому 2017 р. відповідачем обсягу природного газу була віднесена не на постачальника, а на оператора ГРМ.

Відповідач у відзиві на позов та представники відповідача в судовому засіданні, посилаючись на положення п. 1.2 глави 1 розділу VI Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП № 2494 від 30.09.2016 р., повідомили, що 01.01.2016 р. між публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" та Славутським обласним спеціалізованим ліцеєм-інтернатом поглибленої підготовки учнів в галузі науки з дотриманням умов Типового договору розподілу природного газу шляхом підписання заяви-приєднання від 01.01.2016 р. був укладений Договір розподілу природного газу №09420NFNKKGP016. Також у 2016 році з ТОВ "Укртрансгазсервіс" був укладений договір купівлі-продажу природного газу терміном дії до 31.12.2016 р. Пояснює, що оскільки закупівля природного газу проводиться з дотриманням Закону України "Про публічні закупівлі", а саме через процедуру відкритих торгів, 31.12.2016 року між сторонами було підписано додаткову угоду №5 на продовження терміну дії договору купівлі-продажу природного газу до 28.02.2017 р. на строк, достатній для проведення процедури закупівлі, а тому постачальником в даному випадку виступає ТОВ "Укргазтранссервіс", а не ПАТ "Хмельницькгаз". При цьому посилається на приписи п. 3 глави 5 розділу 6 Кодексу ГРС і просить відмовити в частині позовних вимог щодо компенсації вартості об'єму спожитого природного газу за лютий 2017 р. у розмірі 473306,50 грн.

У додаткових поясненнях (від 26.06.2017 р.) зазначає що з відповідачем було укладено відповідний договір про поставку природного газу (в період з 07.03.2017 р. №17/259/39 щодо поставки газу в період з першого кварталу 2017 р. (включно лютий - 20373 м.куб.) по четвертий квартал 2017 р. з ТОВ "Укртрансгазсервіс". Аналогічний договір на поставку газу з ТОВ "Укртрансгазсервіс" №16-03/69 був укладений 28.03.2016 р., з додатковою угодою №5 від 31.12.2016 р., згідно з якою строк дії продовжено до 28.02.2017 р. Вважає, що позивач необґрунтовано стверджує, що у відповідача в період лютого 2017 р. не було постачальника газу, оскільки наявність постачальника підтверджується оплатою природного газу за січень та березень 2017 р. Розрив оплати в лютому пояснює положеннями гл. 3 Кодексу ГТС. Звертає увагу на те, що в порядку ст. 630 ЦК України відповідач мав змогу оплатити використаний газ у кількості 25712 м.куб. самостійно згідно з укладеним договором №17/259/39 від 07.03.2017 р. Пояснює, що в період співпраці з ТОВ "Укртрансгазсервіс" подання лімітів здійснювалось головним бухгалтером засобами факсового зв'язку. Посилається на пояснення представника ТОВ "Укртрансгазсервіс", згідно з якими після узгодження з позивачем лімітів їхньою установою підтверджуються номінації, тобто поставка залежить від позивача.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Публічному акціонерному товариству по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг рішенням №930 від 26.03.2015 р. (переоформлена рішенням від 01.09.2015 р. №2248), видано ліцензію на розподіл природного газу, газу (метану) вугільних родовищ.

Відповідно до заяви-приєднання №09420NFNKKGP016 від 01.01.2016 р. до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) відповідач (код 23563740) приєднався до умов Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 р. №2498.

Пунктом 1.1 Типового договору розподілу природного газу №09420NFNKKGP016, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 р. №2498 (далі - Типовий договір), передбачено, що цей типовий договір розподілу природного газу є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об'єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

Умови цього договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України "Про ринок природного газу" і Кодексу ГРС (п. 1.2 Типового договору).

У п. 1.3 Типового договору зазначено, що цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання споживача до умов цього договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього договору, яку в установленому порядку оператор ГРМ направляє споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього договору, та/або сплата рахунка оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.

Згідно з п. 3.1 Типового договору санкціонований відбір природного газу з газорозподільної системи здійснюються споживачем за умови наявності в нього укладеного із постачальником договору постачання природного газу та підтвердженого обсягу, виділеного для потреб споживача його постачальником на відповідний календарний період, а також відсутності простроченої заборгованості за цим договором. Наявність підтвердженого обсягу природного газу споживача (його постачальника) доводиться до відома оператора ГРМ у встановленому законодавством порядку оператором ГТС, а до відома споживача - його постачальником. За відсутності у споживача договору постачання природного газу та/або виділених його постачальником підтверджених обсягів для потреб споживача на відповідний календарний період споживач не має права використовувати (споживати) природний газ із газорозподільної системи.

За наявності підтвердженого обсягу природного газу споживача та відсутності простроченої заборгованості за цим договором оператор ГРМ забезпечує розподіл природного газу, що належить споживачу, до межі балансової належності його об'єкта з дотриманням належного рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу. Приймання-передача обсягу газу, належного споживачу, а також перехід експлуатаційної відповідальності за стан газових мереж від оператора ГРМ до споживача відбуваються на межі балансової належності об'єкта споживача (п. 3.2 Типового договору).

За умовами п. 3.3 Типового договору споживач, що не є побутовим, зобов'язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення підтвердженого обсягу природного газу здійснити разом зі своїм постачальником заходи з коригування в установленому порядку підтвердженого обсягу або заходи із самостійного та завчасного обмеження (припинення) власного газоспоживання. Якщо за підсумками місяця фактичний об'єм споживання природного газу споживача буде перевищувати підтверджений обсяг природного газу, врегулювання небалансу (дефіциту) природного газу буде здійснюватись його постачальником у встановленому законодавством порядку та відповідно до умов договору постачання природного газу.

Пунктом 5.1 Типового договору передбачено, що облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається оператором ГРМ та споживається споживачем на межі балансової належності об'єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.

Визначення об'єму розподілу та споживання природного газу по споживачу здійснюється на межі балансової належності між оператором ГРМ та споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим договором. Для визначення об'єму розподілу та споживання природного газу беруться дані комерційного вузла обліку оператора ГРМ. У разі відсутності комерційного вузла обліку в оператора ГРМ беруться дані комерційного вузла обліку споживача (п. 5.2 Типового договору).

У п. 5.4 Типового договору сторони погодили, що порядок визначення об'єму розподіленого споживачу і спожитого ним природного газу та надання звітності щодо спожитих об'ємів газу за розрахунковий період визначається відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем та з урахуванням вимог цього договору.

Пунктом 5.6 Типового договору на оператора ГРМ покладено обов'язок в установленому порядку передавати інформацію про загальний об'єм та обсяг розподіленого споживачу (спожитого ним) природного газу за відповідний період оператору ГТС для можливості її використання суб'єктами ринку природного газу, у тому числі постачальником споживача. Споживач (крім побутового) зобов'язується довести інформацію про загальний об'єм та обсяг розподіленого та спожитого природного газу за відповідний період своєму постачальнику. Визначені за умовами цього договору об'єми та обсяги розподілу та споживання природного газу є обов'язковими для їх використання у взаємовідносинах між споживачем та його постачальником.

Згідно з пп. 2, пп. 4 п. 7.1 Типового договору оператор ГРМ зобов'язується забезпечити можливість цілодобового доступу споживача до газорозподільної системи в межах величини приєднаної потужності його об'єкта та передачу належних споживачу об'ємів (обсягів) природного газу з дотриманням належного рівня надійності, безпеки, якості та величини його тиску за умови дотримання споживачем вимог цього договору; забезпечити належний рівень комерційного обліку природного газу по споживачу, у тому числі формування загального об'єму та обсягу розподілу (споживання) природного газу споживачу за відповідний період.

Споживач має право на отримання цілодобового доступу до газорозподільної системи в межах величини приєднаної потужності його об'єкта та передачу належних споживачу об'ємів (обсягів) природного газу з належним рівнем надійності, безпеки, якості та величини його тиску за умови дотримання ним вимог цього договору (пп. 1 п. 7.3 Типового договору).

При цьому споживач відповідно до пп. 5 п. 7.4 Типового договору зобов'язується не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

За невиконання або неналежне виконання своїх зобов'язань за цим договором сторони несуть відповідальність згідно з цим договором та чинним законодавством України (п. 8.1 Типового договору).

Згідно з п. 12.1 Типового договору він укладається на невизначений строк.

26.01.2016 р. сторони підписали та скріпили відтисками печаток додаткову угоду №1 до договору №09420NFNKKGP016, у якій дійшли згоди доповнити п. 6.4 договору пп. 6.4.1 такого змісту: "6.4.1. Загальна сума договору складається із місячних сум вартості послуг з розподілу природного газу за даним договором та становить 103505,92 грн.".

25.01.2017 р. Славутським обласним спеціалізованим ліцеєм-інтернатом та публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" укладено договір №09420NFNKKGP016/17 на закупівлю послуг розподілу природного газу, предметом якого є узгоджені сторонами умови закупівлі послуг розподілу природного газу, зазначені в п. 2, надання яких здійснюється з одночасним дотриманням сторонами умов Типового договору розподілу природного газу №09420NFNKKGP016 , укладеного між сторонами відповідно до Закону України "Про ринок природного газу" і Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 р. №2494. Укладений договір не є підставою припинення дії чи розірвання договору розподілу природного газу, не звільняє сторони від виконання його умов та не поділяє предмет закупівлі послуг цього договору та договору розподілу природного газу. Сторони визнають предмет закупівлі цього договору та договору розподілу природного газу як одну і ту саму послугу (п. 1).

Згідно з п. 2 зазначеного вище договору оператор ГРМ зобов'язується у 2017 р. надавати споживачу послуги розподілу природного газу в обсязі 119000 м. куб. на загальну суму 84994,56 грн., з урахуванням ПДВ, а споживач прийняти зазначені послуги та сплатити їх вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором та договором розподілу природного газу.

Договір набирає чинності з дати його підписання сторонами, скріплення печатками сторін та відповідно до ч. 3 ст. 631 ЦК України поширює свою дію на відносини, що виникли між сторонами з 01.01.2017 р., і діє по 31.12.2017 р., а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення (п. 6 договору).

Відповідач протягом січня-березня 2017 р. здійснювався відбір природного газу загальним об'ємом 52470 м.куб., що відображено у актах приймання-передачі природного газу від 31.01.2017 р. в об'ємі 16572 куб.м., 28.02.2017 р. в об'ємі 25712 куб.м., 31.03.2017 р. в об'ємі 10186 куб.м. Акти містять покази лічильника та коректора на початок та кінець місяця, різницю показників та об'єми спожитого газу. Акти від 31.01.2017 р., 31.03.2017 р. підписані двома сторонами, акт від 28.02.2017 р. підписаний позивачем з відміткою про те, що споживач відмовився від підпису.

Позивачем здійснювалось повідомлення відповідача про припинення газопостачання у зв'язку з відсутністю лімітів природного газу на лютий 2017 р., що підтверджується повідомленнями про припинення (обмеження) газопостачання №27/01 від 27.01.2017 р., №06/02 від 06.02.2017 р., 1/02 від 10.02.2017 р., 17/02 від 17.02.2017 р.,

01.02.2017 р., 10.02.2017 р., 17.02.2017 р. були складені акти про недопуск на об'єкт: Славутський обласний спеціалізований ліцей-інтернат для здійснення припинення газопостачання.

Відповідно до реєстру розподілу природного газу споживачам замовника послуг транспортування "Укртрансгазсервіс" через мережі ПАТ "Хмельницькгаз" у лютому 2017 р., підписаного представниками та скріплений відтисками печаток ПАТ "Хмельницькгаз" та ТОВ "Укртрансгазсервіс", останній не містить даних щодо обсягу підтвердження і номінацій відносно відповідача.

Представником ПАТ "Хмельницькгаз" складено акт №09420NFNKKGP016 від 01.03.2017р. компенсації вартості природного газу за лютий 2017 р. Славутському обласному спеціалізованому ліцею-інтернату, згідно з яким компенсаційна вартість природного газу становить 473306,50 грн. з ПДВ (25,712 тис куб.м.). Додатком до зазначеного акту визначено розрахунок вартості природного газу, який компенсується ПАТ "Хмельницькгаз", відповідно до п. 5 розділу VI Кодексу із застосуванням коефіцієнту 2. У розрахунку зазначено, що небаланс Славутського обласного спеціалізованого ліцею-інтернату за лютий 2017 р. становить 25712 м.куб., вартість природного газу за лютий 2017 р. - 9204 грн., вартість послуг балансування за лютий 2017 р. - становить 473306,50 грн. (з ПДВ).

Також позивачем виставлено відповідачу рахунок №5 від 01.03.2017 р. на компенсацію обсягів природного газу у лютому 2017 р. на суму 473306,50 грн. з ПДВ.

Вищенаведені акт компенсації вартості природного газу та розрахунок вартості природного газу, який компенсується ПАТ "Хмельницькгаз", від 01.03.2017 р., рахунок №5 від 01.03.2017 р. були надіслані відповідачу 03.03.2017 р. листом №Нм03.2-ЛВ-1028-0317 від 03.03.2017 р. В листі позивач вимагав здійснити оплату за розрахунком протягом 3 днів.

Також позивачем виставлено відповідачу рахунок №5/1 від 01.03.2017 р. на компенсацію вартості послуг транспортування газу магістральними газопроводами у лютому 2017 р. на суму 4242,48 грн. з ПДВ, який був надісланий відповідачу 03.04.2017 р. листом №Нм03.2-ЛВ-1460-0417 від 03.04.2017 р. з вимогою здійснити оплату рахунку не пізніше наступного робочого дня з дня його отримання.

У зв'язку з відсутністю у відповідача укладеного із постачальником договору постачання природного газу та підтвердженого обсягу, виділеного для потреб споживача його постачальником на відповідний календарний період (лютий 2017р.), позивач просить суд стягнути з відповідача компенсацію вартості об'єму спожитого природного газу за лютий 2017 року в сумі 473306,50 грн. (враховуючи заяву про зменшення позовних вимог від 26.06.2017 р.).

Відповідачем надано в матеріали справи договір купівлі-продажу природного газу №16-03/69 від 28.03.2016р., укладений між товариством з обмеженою відповідальністю "Укртрансгазсервіс" (постачальник) та Славутським обласним спеціалізованим ліцеєм-інтернатом поглибленої підготовки учнів в галузі науки (покупець) (далі - договір купівлі-продажу природного газу). Відповідно до п. 1.1 цього договору постачальник зобов'язується передати покупцю природний газ у власність, а покупець зобов'язується прийняти та оплатити цей газ на умовах даного договору.

Пунктом 2.1 зазначеного договору передбачено, що у 2016 році постачальник зобов'язується передати, а покупець зобов'язується оплатити та прийняти природний газ в об'ємах до 138918,00 м.куб., в т.ч. за місяцями: січень-грудень 2016 р.

Обсяг газу визначається та узгоджується на кожен місяць шляхом подання покупцем заявок постачальнику. Заявки подаються до 20 числа місяця, що передує місяцю поставки газу, постачальник зобов'язаний до 1-го числа місяця щодо якого подано заявку підтвердити її прийняття до виконання. На підставі заявки покупця, підтвердженої постачальником, у постачальника виникають зобов'язання щодо поставки газу, а у покупця виникають зобов'язання щодо оплати отриманого газу (п. 2.5 договору купівлі-продажу природного газу).

За умовами п. 3.4 договору купівлі-продажу природного газу приймання-передача газу, поставленого постачальником покупцеві у відповідному місяці, оформляється щомісячними актами приймання-передачі природного газу. Кількість газу, поставленого покупцю, підтверджуються щомісячними технічними актами приймання-передачі газу, які підписуються повноважними представниками Постачальника, Покупця та газотранспортної організації.

У п. 3.12 договору купівлі-продажу природного газу зазначено, що покупцем укладено договір із публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" (оператор ГРМ) щодо розподілу газу.

Строк (термін) поставки товару: протягом 2016 р. (п. 3.13 договору купівлі-продажу природного газу).

Відповідно до п. 11.1 договору купівлі-продажу природного газу він вступає в силу з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін, та скріплення відбитками печаток сторін і діє до 31.12.2016 р. включно, а в частині розрахунків - до повного виконання сторонами своїх обов'язків. Дія договору може бути продовжена за згодою сторін шляхом укладення додаткових угод до даного договору (п. 11.2 договору купівлі-продажу природного газу).

31.12.2016 р. сторони договору купівлі-продажу природного газу №16-03/69 від 28.03.2016 р. уклали до нього додаткову угоду №5, у якій керуючись п. 11.2 договору, ч. 6 ст. 40 Закону України "Про здійснення державних закупівель", у зв'язку із закінченням дії договору, погодили продовжити її на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі, укладеному в цьому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку, та дійшли згоди про таке: ціна додаткової угоди складає 143131,37 грн., що становить 20% від ціни договору, у т.ч. ПДВ - 23855,23 грн.; викласти в новій редакції п. 4.3 договору: "Загальна сума договору становить (з урахуванням збільшення до 20% суми, визначеної у договорі) 902430,66 грн. (без ПДВ), крім того ПДВ сумою 180486,13 грн., разом 1082916,79 грн."; укласти цю додаткову угоду на продовження строку дії договору на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку 2017 р.; викласти в новій редакції п. 11.1 договору: "Цей договір вступає в силу з 23.01.2017 р. і діє до повного використання коштів за даною додатковою угодою, але не довше 28.02.2017 р."; викласти в новій редакції специфікацію до договору на товар, який був поставлений по 31.10.2016 р., та товар, який буде поставлений з 01 до 30 листопада 2016 р., з 01 грудня 2016 р., з 01.01.2017 р. (16572 куб.м.).

07.03.2017 р. між товариством з обмеженою відповідальністю "Укртрансгазсервіс" (постачальник) та Славутським обласним спеціалізованим ліцеєм-інтернатом поглибленої підготовки учнів в галузі науки (покупець) укладено договір купівлі-продажу природного газу №17/259/39, відповідно до п. 1.1 якого постачальник зобов'язується передати покупцю природний газ у власність, а покупець зобов'язується прийняти та оплатити цей газ на умовах даного договору.

В межах зазначеного договору, у 2017 р., постачальник зобов'язався передати, а покупець зобов'язався оплатити й прийняти природний газ в об'ємах до 119000 м. куб., у т.ч. за місяцями І кварталу: січень - 16572, лютий - 20373, березень - 14287 (п. 2.1 договору купівлі-продажу природного газу №17/259/39 від 07.03.2017 р.).

У п. 3.12 договору купівлі-продажу природного газу №17/259/39 від 07.03.2017 р. зазначено, що покупцем укладено договір із публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" (оператор ГРМ) щодо розподілу газу.

Обсяг газу визначається та узгоджується на кожен місяць шляхом подання покупцем заявок постачальнику. На підставі заявки покупця, підтвердженої постачальником, у постачальника виникають зобов'язання щодо поставки газу, а у покупця виникають зобов'язання щодо оплати отриманого газу (п. 2.5 договору купівлі-продажу природного газу №17/259/39 від 07.03.2017 р.).

За умовами п. 3.4 договору купівлі-продажу природного газу №17/259/39 від 07.03.2017 р. приймання-передача газу, поставленого постачальником покупцеві у відповідному місяці, оформляється щомісячними актами приймання-передачі природного газу. Кількість газу, поставленого покупцю, підтверджуються щомісячними технічними актами приймання-передачі газу, які підписуються повноважними представниками Постачальника, Покупця та газотранспортної організації.

Строк (термін) поставки товару: до 31.12.2017 р. (п. 3.13 договору купівлі-продажу природного газу №17/259/39 від 07.03.2017 р.).

Відповідно до п. 11.1 договору купівлі-продажу природного газу він вступає в силу з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін, та скріплення відбитками печаток сторін і діє до 31.12.2017 р. включно, а в частині розрахунків - до повного виконання сторонами своїх обов'язків. Дія договору може бути продовжена за згодою сторін шляхом укладення додаткових угод до даного договору (п. 11.2 договору купівлі-продажу природного газу).

Договір підписаний сторонами, скріплений відтисками їх печаток.

Також відповідачем надано копію договору №1604000371 на транспортування природного газу магістральними трубопроводами від 29.04.2016 р., укладеного між публічним акціонерним товариством "Укртрансгаз" (газотранспортне підприємство) та Славутським обласним спеціалізованим ліцеєм-інтернатом поглибленої підготовки учнів в галузі науки (замовник), згідно з п. 1.1 якого газотранспортне підприємство зобов'язується надати замовнику послуги з транспортування магістральними трубопроводами природного газу замовника від пунктів приймання-передачі газу в магістральні трубопроводи до пунктів призначення - газорозподільних станцій, а замовник зобов'язується внести плату за надані послуги з транспортування природного газу магістральними трубопроводами в розмірі, у строки та порядку, передбачені умовами договору.

Відповідно до п. 2.1 зазначеного договору підставою для транспортування газу магістральними трубопроводами є підтвердження в установленому порядку оператором Єдиної газотранспортної системи України відповідно до щомісячного планового (розрахункового) балансу надходження та розподілу газу, наявності в замовника місячного обсягу газу, виділеного для забезпечення його споживачів або на власні потреби (підтверджені обсяги).

Обсяг відбору газу замовником та його споживачами протягом місяця не повинен перевищувати обсяг газу, що передається замовником у магістральні трубопроводи газотранспортного підприємства в цьому місяці (п. 2.8 договору №1604000371 на транспортування природного газу магістральними трубопроводами від 29.04.2016 р.).

Згідно з п. 3.1 договору №1604000371 на транспортування природного газу магістральними трубопроводами від 29.04.2016 р. послуги з транспортування газу оформляються газотранспортним підприємством і замовником актами наданих послуг з транспортування газу магістральними трубопроводами.

Цей договір укладається на строк до 31.12.2016 р., умови цього договору поширюються на відносини між сторонами, які виникли з 01.01.2016 р. Договір вважається продовженим на кожен наступний календарний рік, якщо не менше ніж за місяць до закінчення строку дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов (п. 11.1 договору №1604000371 на транспортування природного газу магістральними трубопроводами від 29.04.2016 р.).

Згідно з додатковою угодою №2 від 07.11.2016 р. до договору №1604000371 від 29.04.2016 р. на транспортування природного газу магістральними трубопроводами п. 1.2 договору доповнено абзацом, відповідно до якого, зокрема, річний плановий обсяг транспортування природного газу замовника протягом 2017 р. складає 140,0 тис. куб.м., у тому числі по місяцях (тис. куб.м.): січень - 24541, лютий - 23373, березень - 19318.

Згідно з додатковою угодою №3 від 25.01.2017 р. до договору №1604000371 від 29.04.2016 р. на транспортування природного газу магістральними трубопроводами п. 1.2 договору доповнено абзацом, відповідно до якого, зокрема, річний плановий обсяг транспортування природного газу замовника протягом 2017 р. складає 119000 тис. куб.м., у тому числі по місяцях (тис. куб.м.): січень - 16572, лютий - 20373, березень - 14287.

Крім того, публічним акціонерним товариством "Укртрансгаз" відповідно до договору транспортування природного газу від 17.12.2015 р. №1512000715 складено односторонній акт № 02-17-1512000715-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу за лютий 2017 року від 28.02.2017 р. для ПАТ "Хмельницькгаз" на суму 41909723,70 грн. з ПДВ. (з додатком - розрахунком вартості послуг балансування) та виставлено позивачу рахунок №02-17-1512000715-БАЛАНС від 28.02.2017 р. на послуги балансування обсягів природного газу в лютому 2017 р. на суму 41909723,70 грн.

Так, відповідно до договору транспортування природного газу від 17.12.2015 р. №1512000715, укладеного між ПАТ "Укртрансгаз" (оператор) та позивачем (замовник), оператор надає замовнику послуги транспортування природного газу на умовах, визначених у цьому договорі, а замовник сплачує оператору встановлену в цьому договорі вартість таких послуг. Послуги, які можуть бути надані замовнику за цим договором: послуга замовленої потужності в точках входу та виходу до/з газотранспортної системи; послуги фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтверджених номінацій; послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї (п. п. 2.1, 2.3 зазначеного договору).

За умовами п. 7.1 вказаного договору вартість послуг балансування розраховується за фактичною вартістю, яка визначається відповідно до порядку, встановленого Кодексом.

У разі виникнення у замовника негативного місячного небалансу та неврегулювання ним негативного місячного небалансу відповідно до Кодексу в строк до дванадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, замовник зобов'язаний сплатити оператору за послуги балансування. Негативний місячний небаланс замовника визначається відповідно до Кодексу (п. 9.1 договору транспортування природного газу від 17.12.2015 р. №1512000715).

Позивачем у матеріали справи надано акт звірки розрахунків станом на 31.03.2017 р., складений між ПАТ "Укртрансгаз" та позивачем, копії спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків за теплопостачання, природний газ та послуги з постачання, транспортування, розподілу природного газу за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України №83/УТГ, №84/УТГ, №85/УТГ, №86/УТГ від 20.02.2017 р., №2052/У, №2053/У, №2054/У, №2055/У від 04.04.2017 р., №2171/У, №2172/У, №2173/у, №2174/У від 13.04.2017 р. Зокрема, предметом спільних протокольних рішень є організація проведення сторонами взаєморозрахунку відповідно до постанови КМУ від 11.01.2005 р. №20 "Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій".

Також надано копії платіжних доручень про сплату позивачем коштів ПАТ "Укртрансгаз" згідно з постановою Уряду від 11.01.2005 р. №20, спільними протокольними рішеннями за надані послуги балансування обсягів природного газу за 2017 р., договір від 17.12.2015 р. №1512000715, а саме: №9 від 21.02.2017 р. на суму 9900000,00 грн., №10 від 21.02.2017 р. на суму 10800000,00 грн., №11 від 05.04.2017 р. на суму 12000000,00 грн., №4 від 05.04.2017 р. на суму 10710000,00 грн., №12 від 05.04.2017 р. на суму 12475332,90 грн., №13 від 05.04.2017 р. на суму 10680000,00 грн., №7 від 11.04.2017 р. на суму 10744820,45 грн., №15 від 21.04.2017 р. на суму 1008974,54 грн., №16 від 21.04.2017 р. на суму 700000,00 грн., №17 від 21.04.2017 р. на суму 1500000,00 грн., №18 від 21.04.2017 р. на суму 1500000,00 грн., №8 від 28.04.2017 р. на суму 12000000,00 грн.; зведений реєстр місячних обсягів газу, що подані в точку виходу до газорозподільної системи за лютий 2017 р., газорозподільна компанія ПАТ „Хмельницькгаз» ; лист Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 23.06.2017 р. № 6910/16/7-17.

Матеріали справи містять акт №02-17-1109011170/П42 наданих послуг з транспортування природного газу магістральними трубопроводами від 28.02.2017 р. за лютий 2017 р., підписаний ПАТ "Укртрансгаз" та ПАТ "Хмельницькгаз» , щодо транспортування природного газу магістральними трубопроводами в обсязі 4553,425 тис. куб.м. на суму 751315,13 грн. (відповідно до договору №1109011170/П42 від 28.09.2011 р.), платіжне доручення №10393 від 21.02.2017 р., виписку по рахунку з 01.01.2017 р. до 16.06.2017 р. про сплату позивачем ПАТ "Укртрансгаз" 636371,51 грн. за транспортування природного газу згідно з договором №1109011170/П42 від 28.09.2011 р.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом враховується таке.

Відповідно до п. 39 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу" суб'єктами ринку природного газу є оператор газотранспортної системи, оператор газорозподільної системи, оператор газосховища, оператор установки LNG, замовник, оптовий продавець, оптовий покупець, постачальник, споживач.

Згідно з п. 10 ч. 1 ст. 3 Закону України "Про ринок природного газу" ринок природного газу функціонує на засадах вільної добросовісної конкуренції, крім діяльності суб'єктів природних монополій, та за принципами відповідальності суб'єктів ринку природного газу за порушення правил діяльності на ринку природного газу та умов договорів.

Пунктами 6, 17 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу" встановлено, що газорозподільна система - це технологічний комплекс, що складається з організаційно і технологічно пов'язаних між собою об'єктів, призначених для розподілу природного газу від газорозподільних станцій безпосередньо споживачам; оператор газорозподільної системи - це суб'єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із розподілу природного газу газорозподільною системою на користь третіх осіб (замовників).

Оператор газорозподільної системи відповідає за надійну та безпечну експлуатацію, підтримання у належному стані та розвиток (включаючи нове будівництво та реконструкцію) газорозподільної системи, якою він користується на законних підставах (ст. 37 Закону України "Про ринок природного газу").

Відповідно до ст. 38 Закону України "Про ринок природного газу" права та обов'язки оператора газорозподільної системи визначаються цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, кодексом газотранспортної системи, кодексом газорозподільних систем, а також договором розподілу природного газу.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 №2494, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 р. за №1379/27824, затверджено Кодекс газорозподільних систем (надалі - Кодекс ГРС), який визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб'єктами ринку природного газу, правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем (п. 2 гл. 1 розділу І Кодексу ГРС).

Дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об'єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників. Крім того, цим Кодексом регулюються взаємовідносини: між оператором газорозподільної системи і газодобувними підприємствами та виробниками біогазу або інших видів газу з альтернативних джерел, які підключені (приєднуються) до газорозподільної системи; між оператором газорозподільної системи та несанкціонованими споживачами, які втручаються в роботу газорозподільної системи, у тому числі шляхом самовільного під'єднання несанкціонованого газопроводу (п. 3 гл. 1 розділу І Кодексу ГРС).

Відповідно до п. 3 глави 2 розділу І Кодексу ГРС основними функціями оператора ГРМ є, зокрема: забезпечення балансування між об'ємами і обсягами передачі природного газу до ГРМ (від ГРС, ГДП, ВБГ, інших ГРМ) та об'ємами і обсягами передачі природного газу з ГРМ (споживачам, для транзиту в інші ГРМ); формування добових, декадних, місячних, квартальних та річних показників фактичного об'єму та обсягу передачі (розподілу, споживання) природного газу по об'єктах суб'єктів ринку природного газу, які знаходяться на ліцензованій території Оператора ГРМ та/або які замовили розподіл природного газу ГРМ у відповідному періоді.

Згідно з п. 1 глави 3 розділу VI Кодексу договір розподілу природного газу має бути укладений Оператором ГРМ з усіма споживачами, у тому числі побутовими споживачами, об'єкти яких в установленому порядку підключені до/через ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності чи користуванні Оператора ГРМ.

Споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов'язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об'єкт.

Здійснення відбору (споживання) природного газу споживачем за відсутності укладеного договору розподілу природного газу не допускається.

За приписами п. п. 1, 2 глави 1 розділу VI Кодексу ГРС суб'єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які в установленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог цього Кодексу та укладення договору розподілу природного газу.

Розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов'язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов'язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором (ст. 40 Закону України "Про ринок природного газу").

Договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного Кодексу України за формою Типового договору розподілу природного газу.

Договір розподілу природного газу між Оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті Регулятора та Оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору (п. п. 3, 4 глави 3 Розділу VI Кодексу ГРС).

Доступ споживачів, у тому числі побутових споживачів, до ГРМ для споживання (постачання) природного газу надається за умови та на підставі укладеного між споживачем та Оператором ГРМ (до ГРМ якого підключений об'єкт споживача) договору розподілу природного газу, що укладається за формою Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року №2498 (далі - типовий договір розподілу природного газу), в порядку, визначеному цим розділом.

Згідно з п. п. 1.1, 1.3 Типового договору розподілу природного газу він є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об'єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

Цей Договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.

Пунктом 7 глави 3 розділу VI Кодексу ГРС визначено, що фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу

З матеріалів справи слідує, що позивач здійснює діяльність із розподілу природного газу відповідно до ліцензії, виданої згідно постанови НКРЕКП № 930 від 26.03.2015р. (переоформленої рішенням від 01.09.2015р. № 2248), і відповідно є оператором газорозподільної системи.

01.01.2016 р. відповідачем вчинені дії щодо укладення із позивачем договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим), що підтверджується заявою-приєднанням №09420NFNKKGP016 від 01.01.2016 р.

За умовами п. 3.1 Типового договору розподілу природного газу санкціонований відбір природного газу з газорозподільної системи здійснюється Споживачем за умови наявності у нього укладеного із постачальником договору постачання природного газу та підтвердженого обсягу, виділеного для потреб Споживача його постачальником на відповідний календарний період, а також відсутності простроченої заборгованості за цим Договором.

Наявність підтвердженого обсягу природного газу Споживача (його постачальника) доводиться до відома Оператора ГРМ у встановленому законодавством порядку Оператором ГТС, а до відома Споживача - його постачальником.

За відсутності у Споживача договору постачання природного газу та/або виділених його постачальником підтверджених обсягів для потреб Споживача на відповідний календарний період Споживач не має права використовувати (споживати) природний газ із газорозподільної системи.

Відповідно до приписів статей 174, 193 ГК України договір є підставою для виникнення цивільних прав і обов'язків (господарських зобов'язань). Суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання, відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Згідно зі ст. 509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, у якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь іншої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші), чи утриматися від виконання певних дій, а інша сторона має право вимагати виконання такого обов'язку.

Пунктом 4 глави і розділу І Кодексу ГРС встановлено, що підтверджений обсяг природного газу - це об'єм (обсяг) природного газу, виділений постачальником для потреб споживача, з яким укладено договір постачання природного газу на відповідний розрахунковий період, та підтверджений Оператором ГТС (включений до підтвердженої номінації) і доведений Оператору ГРМ у порядку, визначеному Кодексом ГТС.

Аналогічне визначення містить і п. 5 р. ІІ Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП №2496 від 30.09.2015 р.

Відповідно до п. п. 1 - 3 глави 5 розділу VI Кодексу ГРС споживання (відбір) природного газу з газорозподільної системи за наявності укладеного договору розподілу природного газу між споживачем та Оператором ГРМ здійснюється за умови: наявності у споживача (його постачальника) підтверджених обсягів природного газу (лімітів) на відповідний розрахунковий період; забезпечення споживачем своєчасних розрахунків з Оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу. Порядок набуття підтверджених обсягів природного газу (лімітів) визначається відповідно до вимог Кодексу ГТС.

Кодекс газотранспортної системи (далі - Кодекс ГТС) затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 р. №2493, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 р. за №1378/27823, є регламентом функціонування газотранспортної системи України та визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України, поширює дію на всіх суб'єктів ринку природного газу України: операторів суміжних систем, газовидобувні підприємства, замовників, споживачів та постачальників природного газу незалежно від підпорядкування та форми власності.

Згідно з п. 1 глави 3 розділу І Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб'єктам ринку природного газу: право користування газотранспортною системою в межах розподілу потужностей на точках входу та виходу; послуги транспортування природного газу газотранспортною системою в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій.

Місячна номінація - заявка замовника послуг транспортування, надана оператору газотранспортної системи стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом місяця в розрізі кожної доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу, у тому числі у розрізі контрагентів (споживачів) замовника та їх точок комерційного обліку (за необхідності); небаланс - різниця між обсягами природного газу, поданими замовником послуг транспортування для транспортування на точці входу, та відібраними замовником послуг транспортування з газотранспортної системи на точці виходу, що визначається за процедурою алокації; несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу: за відсутності по суб'єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під'єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу (п. 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС).

Відповідно до п. 2 глави 2 розділу XI Кодексу ГТС змовник послуг транспортування має право подати по точці (точках) входу та точці (точках) виходу місячну номінацію на період не більше одного місяця в розрізі кожної доби. Місячна номінація на наступний газовий місяць приймається оператором газотранспортної системи в період з 15 по 20 число місяця (включно), що йде перед газовим місяцем транспортування. Якщо замовник послуг транспортування надає більше ніж одну місячну номінацію по одній і тій самій точці входу/виходу в строк до 20 числа місяця, що йде перед газовим місяцем транспортування, оператор газотранспортної системи розгляне місячну номінацію, яка була одержана останньою. Оператор газотранспортної системи повинен повідомити замовника послуг транспортування про підтвердження або відхилення місячної номінації у строк до 25 числа (включно) місяця, що йде перед газовим місяцем транспортування.

У випадку, коли замовник послуг транспортування не подасть оператору газотранспортної системи місячну номінацію згідно з положеннями пункту 2 цієї глави або номінацію на наступну газову добу протягом часу, вказаного в пункті 1 цієї глави, вважається підтвердженою номінація для такого замовника послуг транспортування з обсягами природного газу, що дорівнює "0" (нулю) відносно замовленої точки входу/виходу (п. 6 глави 2 розділу XI Кодексу ГТС).

Відповідно до п. п. 2, 3 глави 5 розділу VI фактичний розподіл природного газу, належного споживачу (його постачальнику), здійснюється Оператором ГРМ в загальному потоці природного газу від точок його надходження в ГРМ до пунктів призначення споживача. По об'єктах споживачів, що не є побутовими, споживання підтвердженого обсягу природного газу протягом місяця здійснюється рівномірно, виходячи з добової норми, крім випадків, передбачених цим Кодексом. При цьому місячний обсяг їх споживання не повинен перевищувати підтверджений обсяг природного газу.

Пунктом 3 глави 5 розділу VI Кодексу ГРС передбачено, що споживач зобов'язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення добової норми (узгодженого графіка) та/або підтвердженого обсягу природного газу має самостійно і завчасно обмежити (припинити) власне газоспоживання. В іншому разі до споживача можуть бути застосовані відповідні санкції та заходи з боку Оператора ГРМ (його постачальника), передбачені умовами договору, у тому числі примусове обмеження (припинення) подачі газу в установленому законодавством порядку. Споживач та його постачальник мають право на коригування підтверджених обсягів природного газу в установленому законодавством порядку, у тому числі впродовж поточного розрахункового місяця.

Частиною 2 ст. 13 Закону України "Про ринок природного газу" визначені обов'язки споживача, зокрема, укласти договір про постачання природного газу, не допускати несанкціонованого відбору природного газу, припиняти (обмежувати) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства та умов договорів. У разі порушення або невиконання своїх обов'язків споживач несе відповідальність згідно із законом.

З матеріалів справи слідує, що між товариством з обмеженою відповідальністю "Укртрансгазсервіс" та відповідачем було укладено договір купівлі-продажу природного газу №16-03/69 від 28.03.2016 р., відповідно до якого ТОВ "Укртрансгазсервіс" зобов'язався передати відповідачу природний газ у власність, а відповідач - прийняти та оплатити цей газ на умовах договору, а саме в об'ємах до 138918,00 м.куб., в т.ч. за місяцями: січень-грудень 2016 р. (п. п. 1.1, 2.1 договору купівлі-продажу природного газу №16-03/69 від 28.03.2016 р.).

Строк (термін) поставки товару: протягом 2016 р. (п. 3.13 договору купівлі-продажу природного газу).

Відповідно до п. 11.1 цього договору він діє до 31.12.2016 р. включно, а в частині розрахунків - до повного виконання сторонами своїх обов'язків та може бути продовжений за згодою сторін шляхом укладення додаткових угод до даного договору (п. 11.2 договору купівлі-продажу природного газу).

Керуючись п. 11.2 договору, ч. 6 ст. 40 Закону України „Про здійснення державних закупівель» , сторони 31.12.2016 р. уклали додаткову угоду №5 до договору купівлі-продажу природного газу №16-03/69 від 28.03.2016 р., продовживши його дію на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку 2017 р., зокрема, виклали в новій редакції п. 11.1 договору: "Цей договір вступає в силу з 23.01.2017 р. і діє до повного використання коштів за даною додатковою угодою, але не довше 28.02.2017 р."; виклали в новій редакції специфікацію до договору на товар, який був поставлений по 31.10.2016 р., та товар, який буде поставлений з 01 до 30 листопада 2016 р., з 01.12.2016 р., з 01.01.2017 р. Так, об'єм природного газу, який заплановано поставити з 01.01.2017 р., становить 16572 куб.м. на суму 23855,22 грн.

Відповідно до акту приймання-передачі природного газу від 31.01.2017 р. природний газ в об'ємі 16572 куб.м., запланований до поставки з 01.01.2017 р., був спожитий відповідачем у січні 2017 р. Вказане також підтверджено представниками відповідача.

Лише 07.03.2017 р. відповідачем було укладено договір купівлі-продажу природного газу №17/259/39, який передбачав поставку газу, в тому числі в січні 2017 р. - 16572 куб.м., лютому 2017 р. - 20373 куб.м.

Однак доказів звернення відповідача до постачальника природного газу із заявками (номінаціями) на поставку газу на лютий 2017 р., підтвердження відповідачу його постачальником обсягів природного газу (лімітів) на лютий 2017 р. суду не подано. Не подано і актів приймання-передачі природного газу за лютий 2017 р. від постачальника до відповідача, як це передбачено умовами Типового договору та договором купівлі-продажу природного газу, відсутні докази коригування відповідачем та постачальником підтверджених обсягів природного газу в установленому законодавством порядку, у тому числі впродовж поточного розрахункового місяця.

Отже, оскільки відповідно до п. 6 гл. 2 р. ІЧ Кодексу ГРС місячна номінація відповідача на лютий 2017 р. дорівнювала нулю, відповідач здійснював несанкціонований відбір газу. При цьому відповідача було попереджено про припинення постачання природного газу.

З огляду на зазначене, суд доходить висновку, що оскільки відповідно до умов додаткової угоди №5 від 31.12.2016 р. до договору купівлі-продажу природного газу №16-03/69 від 28.03.2016 р. була здійснена поставка природного газу по січень 2017 р. включно, споживання відповідачем природного газу у лютому 2017 р. відбувалося несанкціоновано, тобто без наявності укладеного на момент споживання договору купівлі-продажу природного газу та підтвердженого постачальником відповідача обсягу споживання природного газу.

Незважаючи на те, що укладений відповідачем у подальшому договір купівлі-продажу природного газу №17/259/39 від 07.03.2017 р., який передбачає поставку природного газу в лютому 2017 р. в об'ємі 20373 м. куб. (п. 2.1) та містить умову про поширення застосування його умов до правовідносин сторін, що виникли до його укладення (п. 10.6), фактичне споживання відповідачем природного газу в лютому 2017 р. відбувалось без укладеного договору купівлі-продажу природного газу та без підтверджених обсягів природного газу (лімітів) на відповідний розрахунковий період. Про зазначене також свідчить і наданий позивачем реєстр розподілу природного газу споживачам замовника послуг транспортування ТОВ "Укртрансгазсервіс" через мережі ПАТ "Хмельницькгаз" у лютому 2017 р., підписаний ПАТ "Хмельницькгаз" та ТОВ "Укртрансгазсервіс", зведений реєстр місячних обсягів газу, що подані в точку виходу до газорозподільної системи за лютий 2017 р. газорозподільної компанії ПАТ „Хмельницькгаз» , у яких відсутні дані щодо підтверджених обсягів поставки природного газі відповідачу.

Вищезазначеним спростовуються посилання відповідача на положення ст. 630 ЦК України щодо поширення дії договору купівлі-продажу природного газу №17/259/39 від 07.03.2017 р. до правовідносин сторін, що виникли до його укладення.

Доводи відповідача щодо непідписання акту, у якому визначено об'єм спожитого відповідачем в лютому 2017 р. природного газу, суд оцінює критично з огляду на наявність підписаних актів приймання-передачі природного газу за січень та березень 2017 р., які містять показники лічильника та показники коректора на відповідні дати.

Також критично оцінюються судом аргументи відповідача щодо неможливості підтвердити обсяг природного газу на лютий 2017 р. у зв'язку із тривалістю проведення процедури державної закупівлі природного газу та забороною укладання договорів до/без проведення таких процедур, оскільки відповідно до приписів п. 1 гл. 5 Розділу VI Кодексу ГРС, п. п. 3.1, 3.3 договору розподілу природного газу саме на відповідача покладається обов'язок контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення підтвердженого обсягу природного газу здійснювати разом зі своїм постачальником заходи з коригування в установленому порядку підтвердженого обсягу або заходи із самостійного та завчасного обмеження (припинення) власного газоспоживання. Однак, відповідачем не подано в матеріали справи доказів вжиття відповідних заходів.

Судом звертається увага, що відповідачем всупереч приписам ч. 2 ст. 13 Закону України "Про ринок природного газу" не було припинено (обмежено) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства, зважаючи й на наявність повідомлень позивача про припинення (обмеження) газопостачання та актів про недопуск.

Відповідно до глави 1 розділу ХІІ Кодексу ГРС балансування об'ємів (обсягів) природного газу, що подається в газорозподільну систему та розподіляється і передається з ГРМ за певний період, забезпечується Оператором ГРМ та включає фізичне балансування ГРМ та комерційне балансування ГРМ. Зокрема, комерційним балансуванням ГРМ є встановлення на підставі документально оформлених даних відповідності між фактичним об'ємом (обсягом) надходження природного газу в ГРМ за відповідний період та фактичним об'ємом (обсягом) розподіленого і переданого за цей період природного газу з ГРМ з урахуванням об'єму (обсягу) фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ, понесених Оператором ГРМ протягом цього періоду, зокрема для забезпечення фізичного балансування. Перевищення об'єму (обсягу) розподіленого і переданого природного газу з ГРМ та фактичних втрат і виробничо-технологічних витрат газу в ГРМ за відповідний період над його надходженням в ГРМ, що є негативним дисбалансом, - не допускається.

Відповідно до п. 4 глави 5 розділу VI Кодексу ГРС, якщо за підсумками місяця фактичний об'єм (обсяг) споживання природного газу за споживачем (побутовими споживачами) буде перевищувати підтверджений обсяг природного газу, його (їх) постачальник має врегулювати об'єми небалансу (дефіцит) природного газу відповідно до вимог Кодексу ГТС. У разі якщо після запровадження заходів, передбачених Кодексом ГТС, залишиться неврегульований небаланс (фактичний об'єм/обсяг споживання природного газу по об'єкту споживача буде перевищувати об'єм/обсяг, фактично поставлений його постачальником/ постачальниками за даними Оператора ГТС протягом зазначеного періоду), який буде віднесений на небаланс Оператора ГРМ, тоді споживач має компенсувати Оператору ГРМ його вартість (об'єм/обсяг), що розраховується за відповідною формулою. При цьому, якщо неврегульований небаланс станеться внаслідок відсутності у споживача підтвердженого обсягу природного газу на розрахунковий період, або внаслідок відмови в доступі до об'єкта споживача для здійснення Оператором ГРМ припинення розподілу природного газу, або внаслідок невиконання споживачем письмової вимоги Оператора ГРМ самостійно припинити (обмежити) споживання природного газу, коефіцієнт компенсації має становити 2.

З матеріалів справи слідує, що об'єм природного газу, спожитий відповідачем у лютому 2017 р., становив 25712 м.куб. і у зв'язку з відсутністю у відповідача на вказаний розрахунковий період підтверджених обсягів природного газу (лімітів) та договору купівлі-продажу природного газу був віднесений на небаланс позивача (акт №02-17-1512000715-БАЛАНС надання послуг балансування обсягів природного газу за лютий 2017 року від 28.02.2017 р., розрахунок вартості послуг балансування, рахунок № 02-17-1512000715-БАЛАНС від 28.02.2017 р. на суму 41909723,70 грн.).

Оскільки у відповідача був відсутній підтверджений обсяг природного газу на лютий 2017 р., він самостійно не припинив власне газоспоживання, а також не виконав письмову вимогу оператора ГРМ самостійно припинити споживання природного газу, чим порушив п. 17 р. ІІ Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП №2496 від 30.09.2015 р., відповідно до п. п. 2.3, 7.4 договору та п. 4 гл. 5 р. VI Кодексу ГРС позивачем було правомірно нараховано відповідачу та включено до акта від 01.03.2017 р. вартість небалансу газу на суму 473306,50 грн. Доказів сплати вартості небалансу природного газу в сумі 473306,50 грн. відповідачем суду подано не було.

З огляду на зазначене, враховуючи положення ст. 33 ГПК України, в силу яких кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги про стягнення з відповідача 473306,50 грн. компенсації вартості об'єму спожитого природного газу (небалансу) за лютий 2017 р. підлягають задоволенню. Доказів, які би спростовували позовні вимоги, суду не подано.

Відповідно до ст. 49 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 1, 2, 33, 43, 49, 82, 85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз", м. Хмельницький до Славутського обласного спеціалізованого ліцею-інтернату поглибленої підготовки учнів в галузі науки, м. Славута Хмельницької області про стягнення 473306,50 грн. задоволити.

Стягнути зі Славутського обласного спеціалізованого ліцею-інтернату поглибленої підготовки учнів в галузі науки, Хмельницька область, м. Славута, вул. Князів Сангушків, буд. 8 (код 23563740) на користь публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз", м. Хмельницький, пр. Миру, буд. 41 (код 05395598) 473306,50 грн. (чотириста сімдесят три тисячі триста шість гривень 50 коп.) компенсації вартості об'єму спожитого природного газу ( небалансу) за лютий 2017р., 7099, 60 грн. (сім тисяч дев'яносто дев'ять гривень 60 коп.) витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ.

Повне рішення складено 30.06.2017 р.

Суддя В.В. Виноградова

Віддрук. 3 прим.: 1 - до справи, 2 - позивачу (29019, м. Хмельницького, пр. Миру 41); 3 - відповідачу (3000, Хмельницька область, м. Славута, вул. Князів Сангушків 8).

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення26.06.2017
Оприлюднено04.07.2017
Номер документу67486059
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/390/17

Постанова від 11.09.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 20.07.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 03.07.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Рішення від 26.06.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 16.05.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 27.04.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні